Nedanstående är ett gästinlägg och replik från major Mattias Lagerqvist, angående bristande lagring av försvarsmateriel. Min fetstil.
Kommentar angående försvarsmateriel
Eftersom jag omnämndes i tidigare inlägg om att försvarsmateriel förstörs i brist på förråd så vill jag kommentera några saker.
Den huvudsakliga anledningen till att det ser ut som det gör är Försvarsmaktens ekonomi. När FMLOG bildades för snart femton år sedan så var deras huvudsakliga uppgift att “effektivisera”. Effektivisera är ett populärt ord i försvarslogistiksammanhang. Det är lätt att lura sig, för effektivisera har för många svenskar en positiv klang, något ska bli effektivare, bättre. Det är dock inte det som avses, utan det ska bli billigare. Hur mycket sämre det får tillåtas bli nämns aldrig. FMLOG är idag väldigt “effektiva”. De hade redan innan den stora överföringen av verksamhet och personal till FMV (för att effektivisera) halverat sin personalstyrka jämfört med vid bildandet. Att de inte längre kan lämna ett fullgott logistikstöd till förbanden spelar tydligen mindre roll. I just detta fall så har inte FMLOG lyckats få till ny- och/eller ombyggnation av kvalificerade förråd trots fyra års förvarning. Detta beror varken på inkompetens, lättja eller att man inte bryr sig utan på personalbrist och att allt fokus legat på internationell verksamhet.
Jag förstår att man kan få intrycket av artikeln och tidigare inlägg att staten har kastat 1,5 miljarder i sjön. Så är naturligtvis inte fallet. En stor del av den materiel det handlar om används dagligen och förvaras på rätt sätt. Det artikeln handlar om är den del av materielen som tillhör förband som nu inte är aktiva. Denna materiel ska långtidsförvaras på ett sådant sätt att statusen inte försämras och för detta saknar fortfarande FMLOG förråd. Förråden kommer vara klara om ca 2 år. Det jag vänder mig emot är att det nu kostar underhållspengar i onödan, till exempel för mögelsanering, det hade varit billigare att göra anpassningar av befintliga förråd.
Trots att det går med i sammanhanget små medel bygga om befintliga förråd så har detta stoppats av besparingsskäl. I Försvarsmakten, och många andra statliga myndigheter, styr olika delar av organisationen över olika konton. När organisationen åläggs besparingar så sker det inte alltid på ett för helheten bra sätt. Att man sparar på infrastrukturinvesteringarna ger i detta fall högre materielunderhållskostnader. Detta är ett strukturfel som tyvärr börjar redan ovanför Försvarsmakten när våra politiker detaljstyr försvarsanslaget till olika anslagposter. Inga överflyttningar får ske, så FM måste ibland stryka verksamhet för att pengarna är slut på ett ställe fast vi lämnar tillbaka flera 100 miljoner på ett annat ställe.
Som nämnts tidigare i kommentarerna av signaturen “uppgiven” så är inte huvudanledningen till reservdelsproblematiken PRIO. Det var stora problem i början men nu fungerar leveranserna bra från Resmat till förbanden, om delen finns i lagret. Det är här det stora problemet ligger. Underfinansieringen av FM materielanskaffning har inte bara givit oss brist på materiel utan även på reservdelar. När FMV upphandlar ny materiel så ska kostnaden pressas till det yttersta för att få in projektet i materielplanen. Detta gör att alldeles för lite reservdelar anskaffas och det läggs för lite pengar på att ta fram bra dokumentation. Finns det inte reservdelar anskaffade till Försvarsmaktens lager så måste de beställas från tillverkaren. “Men detta kan väl inte vara något problem, jag får ju nya delar till min civila bil levererade från Tyskland redan nästa dag” kan ju vän av ordning hävda. Problemet här är inte att få fram en ny startmotor till en Scanialastbil, det är en standardprodukt som finns tillgänglig snabbt. Däremot att få delar till den militära påbyggnaden på lastbilen eller delar till militär specialutrustning tillverkade av en specialiserad tillverkare i ett annat land tar ofta betydligt längre tid. Därför behöver vi egna lager. Tyvärr har den militära logistiken anpassats för mycket efter civila modeller med “just in time” och stora centrallager. Jag hävdar att det går inte föra över dessa erfarenheter rakt av för vi har olika förutsättningar. IKEA har till exempel ingen konkurrent som hotar deras centrallager med kryssningsrobotar.
Det är mycket som behöver utvecklas i dagens Försvarsmakt, och logistiken är ett sådant område. Vi behöver inte fler “effektiviseringar”, vi behöver högre effekt.
Den som är intresserad kan läsa vad Ekonomistyrningsverket tycker om dagens logistiklösning.
Mj Mattias Lagerqvist
9 kommentarer
Stort tack Mattias för att du offentligt kritiserar missförhållandena, förhoppningsvis kommer det leda till att galenskaperna åtgärdas.
Tyvärr så kommer det enbart leda till att Mattias aldrig får bli övlt fast han egentligen borde bli general.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Här finns en slags suboptimering som delvis verkar styras av politiska motiv. Tyvärr verkar det som att försvarspolitiken inte tillräckligt belyses av media och försvarsmaktens olika grenar inkl FMV där ur man inte tvingar ut missnöjet offentligt. Men det kanske är så att munkavle är beordrad inom FM?
Vi som medborgare vill sätta press på våra folkvalda om vi finner att våra pengar inte används på ett ändamålsenligt och kostnadseffektivt sätt. Det är viktigt att vår tredje statsmakt får del i missförhållanden av olika slag. Må det vara hur förråds-logistiken fungerar, mtrl-anskaffningar eller förbands-mässiga förhållanden etc
.
Eller också blir offentlig monopolverksamhets kvalité extra tydlig i försvarsmakten.
Kan bara konstatera att under min tid på Lapplandsbrigaden som utbildare på en Nskplut stod en mängd, kanske 20 stycken då moderna lastbilar uppställda för att kunna transportera pontonbroar för att ersätta fasta vid mobilisering av alla Norrlandsförbanden. De stod utomhus och när de provstartades efter några år så var de oanvändbara allihop. De hade sparat 10 000 i rätt form av konservering av motorerna till en kostnad på miljonbelopp redan då. För att inte tala om beredskapen.
Centraliserad planekonomi i ett nötskal där någon annan tar konsekvenserna av idioti.
Min tid som utbildare på Nskplut inträffade för snart 30 år sedan i slutet på 80-talet.
Inget nytt under solen möjligen att detta accelererar och ökar allt mer.
Instämmer – bra inlägg. Har själv vissa insikter i ämnet.
Historien om bristen på reservdelar påminner om en gammal historia från flygbolaget SAS som jag fick höra av en pensionerad tekniker på SAS.
När den omhuldade gurun Kurt Nicolin (som senare blev SAF-chef) utnämndes till Vd för SAS skulle det "kapitalrationaliseras", varför bl.a reservdelslagret såldes ut.
Men det dröjde inte länge förrän planen stod på marken- i brist på reservdelar.
SAS tvingades köpa tillbaka reservdelarna för dyra pengar-de var ju desperata.
Kurt Nicolin klarade sig märkligt nog undan från all kritik. Det var nog någon underhuggare som fick ta smällen.
Trappor sopas som bekant bäst uppifrån och ned.
Varför inte börja med Försvarets osedvanligt stora huvud ?
Ang. reservdelar, så 'på min tid' så bytte man då man 'pizza påsig'.
Man gick på förrådet o hämtade nytt . . … . OCH DET Fanns:
NI menar att 'IDAG* så . . . . .
Ja jag är idag 70