Ukrainas väpnade styrkor har inlett återtagandet av de anläggningar, orter och byggnader som tungt beväpnade män tagit kontroll över i sydöstra Ukraina. Strider pågår, och stridsflyg, helikoptrar och stridsfordon har satts in.
Bland annat ska en flygplats återtagits och minst fyra personer ska ha dödats.
Engelskspråkig liveblog hittar man exempelvis hos Interpretermag.
Lämnar en öppen tråd för den som vill publicera lämpliga länkar.
Tillägg: FN-rapport avvisar de ryska lögnerna om Ukraina (Reuters). Det sker ingen diskriminering, förföljelse, hot eller våld mot etniska ryssar i östra Ukraina.
Tillägg: En av “separatistledarna” visade sig vara en lokal maffiaboss.
Tillägg: Kan förstås vara fejk, men här påstås oroade ukrainska separatister, som köpt sin utrustning på ICA och inte alls är militärt tränade ryska specialoperatörer, skjuta ner en ukrainsk helikopter med en buren luftvärnsrobot, sk manpad.
Det är förstås inte osannolikt att video i själva verket kommer från Syrien. Frånvaron av Allah Akbar! motsäger det, men kan förstås redigerats bort. Enda ledtråden till ursprunget är någon form av tyg eller uniform som skymtar förbi ca 0:34 in i filmen. Postaren postar uteslutande pro-ryska filmer på Youtube, men det hindrar ju inte att ovanstående kan vara fejk.
Mycket riktigt var videon fejk. Originalet finns här, utan bortredigerade Allah Akbar!
99 kommentarer
http://vineyardsaker.blogspot.se/2014/04/ukraine-sitrep-april-15-1054-est-sharp.html
Går inte att ta en sajt som skriver "Russia stands for Freedom" och har St George-bandet. Ryssland står bevisligen inte för frihet, så nej.
Nähä, Cornuboten menar då som vanligt att de som står för frihet är AngloZionistiska Imperiet som ville så ivrigt "befria" Syrien enligt samma manus som de gjorde med Libyen, Irak, Afghanistan, Kosovo, Bosnien… Gissa vem som satte ner foten och stannade i deras väg?
Här får du en länk med förklaring om vem som styr nazisterna i Banderastan: http://www.reuters.com/article/2014/04/14/us-ukraine-crisis-obama-idUSBREA3D1DH20140414
Samma reuters rapporterar om att FN:s människorättsorganisation nu har en rapport klar som avvisar varenda argument som den ryska propagandan kommit med. Tack och godnatt! http://www.reuters.com/article/2014/04/15/us-ukraine-crisis-un-idUSBREA3E0EQ20140415
https://www.youtube.com/watch?v=6RxSzSWbcxo
När inte rapporten tar hänsyn till denna typ av hot så är den ingenting värd. FN med sin generalsekreterare är inget mer än en glorifierad knähund, lite mer prestigefylld än Bildt…
Klickbar länk till Martins länk
http://www.reuters.com/article/2014/04/15/us-ukraine-crisis-un-idUSBREA3E0EQ20140415
Wow! Uppenbarligen är något på gång de närmsta dagarna. Psyopsdensiteten närmar sig ett svart hål, Putins rövh*l.
Ber om ursäkt!
Jag hade fel i allt jag sade förut. Det finns flera Sten-Erik Björling där ute.
Rothschild äger väl Reuters. Tror inte man kan lita på någon västerländsk media i denna konflikt speciellt inte Reuters, AP, TT, för att inte tala om amerikansk MSM.
Själv tycker jag Zerohedge ger en hyfsad bra bild. RT.com är en bra motpol MSM
Zhirinovsky är halvjude. Kan man lita på honom? Han är ju oerhört pro-Putin, och jude som sagt, alltså är väl nåt skumt med Putin, analogt med ditt resonemang kring Reuters? Eller hur får du ihop logiken egentligen?
Kan det vara så att Ryssarna vet USA's (de som kapat landet) verkliga mål?
Tänk på att USA har Patriot Act.
Jämför med "Enabling Act" och vad den snubben hade för mål
Bättre med Council of Foreign Relations eller? Bra med balans – något man absolut inte får med svenska media eller din blogg. Även om den är intressant ibland… Rekommenderar att man läser den siten för att få andra perspektiv… Eller vill du inte få din färdigcementerade världsbild rubbad? Eller?
Så du tror på fullaste allvar att de beväpnade män som tagit officiella byggnader i östra Ukraina inte är något annat än oroade ukrainare? Ukrainare med ryska vapen, rysk träning (alla förband jobbar tillsammans då de kan utföra attacker mycket koordinerat), och vägrar uttala sig om anklagelserna att de i själva verket är ryssar? Om de inte är ryssar, är de terrorister, och ska då slås ner med kraft och de ska inte förhandlas med. Så hanterar varenda stat den typen av hostaliteter. Är de ryssar, då har Ryssland invaderat Ukraina och de har rätt till självförsvar.
Så, oh store allsvise Sten-Erik Björling, vilken av de tre olika situationerna förhåller sig verkligheten till i östra Ukraina just nu?
Jag går mer på linje 3, det är ryssar som invaderat. Går du på linje 1? Att det bara är oroade ukrainare?
Värt att notera att det bara finns en Sten-Erik Björling i Sverige. Bedöm sannolikheten för att "Sten-Erik Björling" är denna enda person?
Omkring 1 på 10 miljoner? SCBs statistik säger att vi under 2016 kommer att nå 10 miljoner invånare i Sverige.
Bra jobbat Stenad-Erik! Du pratar om balans men verkar inte vidare balanserad själv, Stenad-Erik? Lite pömsig kanske? Börjar ögonlocken hänga? Dags att gå och lägga sig nu? Ett bloss till på bongen sen en leverans av bra afghan från Putin i morgon, så kan du fortsätta då, ja just så. John Blund är hos dig nu, soooov…
Fördelen med att vara den enda med mitt namn är att jag inte behöver oroa mig för att någon annan riskerar att "pluggas" av misstag… 🙂
Minskar stressen… 🙂
Oops! Men nu är vi två Sten-Erik Björling, vilket minskar stressen. Hoppas du inte misstycker om att jag misstycker med allt du säger!
Mig veterligen så har man haft allmän värnplikt i Ukraina och grundutbildningen bör vara rätt lika i Ukraina och Ryssland eftersom Ukrainas försvarsmakt använder Rysk materiel. Dessutom har elitstyrkan Alpha i Ukraina gått över till "den Ryska sidan", tillika stora delar av Ukrainas väpnade styrkor, polis och de tidigare kravalltrupperna. Så nog finns det mycket kunnande som väst-influerade media vill stämpla som Ryska Spetzas-GRU.
"Dessutom har elitstyrkan Alpha i Ukraina gått över till "den Ryska sidan", tillika stora delar av Ukrainas väpnade styrkor, polis och de tidigare kravalltrupperna"
Länk på det? Eller bara svammel? Och nej, länk till rysk media går inte för sig. Gå och lägg dig, börjar det inte bli lite sent att vara uppe nu?
För det första så avgör inte du vad som är acceptabla länkningar…
För det andra:
http://vineyardsaker.blogspot.se/2014/04/ukraine-sitrep-april-12-1806-est-and.html
För det tredje – din mentala mognad avslöjas i ditt sätt att argumentera…
Jag bara undrade eftersom det måste ha blivit väldigt sent borta i östra Ryssland nu. 🙂
Sten-Erik. Allt som sägs om hur folk till höger och vänster går över till ryssarna ska tas med en stor nypa salt. Kom ihåg att det är ett informationskrig och jag är ganska säker att Ryssland är överlägsna Ukraina på den biten.
Hur förklarar Sten-Erik att det förekommer ryska moderna vapen som aldrig exporterats till t ex Ukraina bland de helt ukrainska separatisterna?
Stenad-Erik, du verkar inte riktigt tillfreds med tillvaron. Har du provat "Anger management"? Finns en film med samma namn som man kan lära sig mycket av. GooosFroooba!
Bend Over,
Länkar tack…
Sten-erik
Ja, läs Cornus tidigare inlägg om Ukraina, det finns ett antal bilder där som visar vapen som inte har exporterats till Ukraina, tex GM 94.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jag Sten-Erik Björling tar helt avstånd från mitt alter ego!
Putins förklaring var förresten "sånt kan man väl köpa på Ebay?"
Hur ser det på det uttalandet, Sten-Erik?
http://www.ak-103.com/rifles.html
Ett exempel…
Jaha, så den mest troliga förklaringen är att de exporterats till USA där de köpts upp på den civila marknaden och skeppats iväg till Ukraina, där de placerats i händerna på skådespelare som sedan noggrannt sett till att förfalska nummerplåtarna på sina rysktillverkade lastbilar, innan de körde iväg till Krim.
Ja, eller så var det ryssar.
F. Fenix,
Att syssla med denna enkla form av identitetsstöld är väldigt klargörande om din personlighet. Och det kan även gå illa…
Stenis, Har du ingen humor?
Du vet, man kan kalla sig vad som helst. Unknown t.ex. Varför skulle inte jag kunna kalla mig för Sten-Erik. Vem vet, jag kanske heter det liksom du, eller kanske bara vill följa min idol.
Och du Stenis, hot biter inte på mig. Jag är rätt säker på att jag kan ta hand om alla fysiska hot som kan tänkas dyka upp. Välkommen!
Identitetsstöld är ett brott och kan medföra åtal… Och alla uppgifter som behövs för utredningen är loggade… Så tänk efter före…
@Sten-Erik Björling: Att ta ett psedonym på Internet är inget brott eller något som kan medföra åtal. Var finns alla uppgifter loggade? Har du dom eller? Sluta upp med att komma med hot och lögner så skulle alla må bättre.
Problemet är att det inte är en pseudonym, det är mitt namn… Och att utge sig för att vara en annan person med avsikt att minska omgivningens aktning för personen i fråga är både en fråga om inte bara identitetsstöld utan även förtal – båda brott och åtminstone förtal kan ge fängelse. Alla inlägg som är skapade under pseudonymen F. Fenix är kopplade till den identiteten parat med IP-nummer i Bloggers plattform så en återkoppling till personen ifråga är möjlig.
Lustiga kommentarer i överflöd. SPecialisterna här verkar vara väldigt insatta hur en av världens största vapentillverkare säljer sina vapen och till vem. Ett land som så många andra har stora korruptiva inslag etc. Löjligt att påstå att ni vet vad Ukraina importerat i vapenväg annat än vad bloggare och andra s.k specialister påstår.
För övrigt är kravet på objektivitet och fakta riktigt nedslående. Så fort någon påstår något så kräver man "länk" till detta. Kunskap skall mao bekräftas via länkar. Inte genom att man har lång erfarenhet av något eftersom någon rysshatare alltid i brist på egen kunskap alltid drar slutsatser med hänvisning till generaliseringar. Alla borde istället utgå ifrån att de dagsaktuella tolkningarna/fakta är missvisande och falska eftersom sanningen i krig är första offret. Från båda sidor. Och media är oftast den största brottslingen i sammanhanget.
Man kan inte lita på specialister, men det är löjligt att kräva att man kan hänvisa till externa källor efter som man måste kunna lita på att den som skriver kan ha specialistkompetens? Så det är bara den ena sidans specialister som man kan lita på, eller?
Vilka av kommentatorerna här inne har tillräcklig specialistkompetens anser du? Länka för all del inte till deras CV, jag har inte tid att läsa, jag litar på dig, det är ju du som är specialisten på vilka som är specialister.
@ErikG, Jag syftar mest på de personer som utgår från att de har fakta. Inte minst t.ex vad beträffar officiella uppgifter om vapeninnehav och därmed t.ex att ryska vapen innebär rysk förklädd militär. De jag kallar specialister är de som tror sig sitta inne med sanningen/fakta. Deras sätt att argumentera handlar oftast om att de stöder sitt ensidiga resonemang på dessa fakta. För att inte tala om deras utgångspunkter, t.ex att ryssen alltid har "dåliga" avsikter demokratiskt sett. Allt medan USA alltid kämpar på de godas sida och aldrig för sin egen hegemoniska ställning.
Fast "ryssens" (dvs maktens) inställning till demokrati, eller det som vi här i Sverige uppfattar som demokrati, är ju helt klart annorlunda, på ett negativt sätt.
Sen är det ju så att vissa ryska vapen bara används av Ryssland, inte av Ukraina, främst de nyare vapnen som tagits fram efter Sovjets sönderfall. Dessa vapen är i många fall så nya eller har tillverkats i sådan begränsad mängd att de bara tilldelats privilegierade förband. Påståendet att civila då ska kunna utrusta sig själva med dessa vapen genom att knalla in i en butik och handla dem blir därför befängt. För att inte tala om attackhelikoptrar, pansarbilar, landstigningsfarkoster etc, som förekommer på Krim.
Ryssland förhindrade ett krig mellan Ryssland och Ukraina när man snabbt gick in och stöttade separatisterna på Krim och tog över utan att ett skott avlossades. Det tål att tänkas på nu när ryska separatister tar för sig i östra Ukraina. Ryssarnas andel av befolkningen i östra Ukraina är dock inte alls lika stor som på Krim och Ryssland har inte samma historiska rätt till östra Ukraina som Ryssland har till Krim. Ryssland vill om möjligt undvika att gå in militärt i östra Ukraina bl.a. för att inte förlora det inflytande man har i Ukraina bl.a. pga av den stora ryska befolkningen. Ryska separatister vill säkerligen framkalla en situation där Ryssland blir pressat att ingripa för att skydda rysk befolkning i östra Ukraina. Det blir spännande att följa utvecklingen då Rysslands och EU/USA/Israels långsiktiga strategi är okänd för mig.
Verklighetsfrånvaron får nya höjder! Hur kan någon påstå att Ryssland förhindrade ett krig mellan Ryssland och Ukraina genom att invadera det andra landet och annektera det i strid mot gällande internationella avtal och avtal mellan länderna? Personer som har förföljts och dödats har inte varit ryssar utan ukrainare. Med största sannolikhet är det bland annat ryska specialförband som dödar ukrainare och ukrainska soldater, flertalet bekräftade på Krim t.ex. där ukrainska soldater har fått sätta livet till när de varit på sina förläggningar.
Utan tvekan ett ryskt troll…. Det bästa vore att stycka upp ryssland så att varje oblast blir ett självständigt land. Sveriga kan då ta över det ekonomiska stödet för St petersburg, Novgorod m fl. Finland kan ta hand om Karelen osv. Mongoliet får med fördel ta hand om Moskva – 50% av muskovierna har ju mongolisk härstamning med följden att de mycket lätt blir drogmissbrukare…
De är ganska veka de här muskoviterna, inte som vi svenskar 🙂 – http://english.pravda.ru/health/31-01-2004/4722-alcoholism-0/
Bästa Axel och Gudmar,
läs min kommentar en gång till. Men försök att ta av er kejsarens nya kläder innan ni gör det – om än bara för en stund.
Japp – gjort. Fortfarande samma smörja. Att splitra upp ryssland i mindre stater är fortfarande det enda rätta. Vi börjar naturligtvis med folkomröstningar i varje oblast…
VICE News i Luhansk
Och så en länk som är svår att rubriksätta:
T-64 VS Lada Niva? Intensivt vårbruk i Svarta jorden? Unikt ljud från två-taktsdiesel? Vilse på prärien?
Helikopter träffad i Kramatorsk
Snälla, kalla dem irredentister som vill byta en husse mot en annan (om man nu kan kalla "Vlad of Russia" för en husse).
Att kalla dem "separatister" är bara så bajskorvssminkat psyops!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Irredentism
Fast det menar väl att man är majoritet i ett mindre område(men minoritet i hela landet).
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
OBS. OBS:
Helikoptern träffades med hjälp av Allah Akbar! för ett år sedan!!
Cornu!
Vad fan menar du med att: "Postaren postar uteslutande pro-ryska filmer på Youtube."??
Du har ju själv pushat för VICE News i en tidigare bloggpost och vad är det för pro-ryskt med ukrainska bönder som är förbannade för att de får markerna förstörda?
Nu fick du dessutom dina aningar om den fejkade helikoptern bekräftade men lägger själv ändå ut en verkligt pro-rysk länk vars nästa inslag finns här, för att inte tala om nästa därefter som visar Zhirinovsky uppträda i full stridsmundering i Duman. = 100% BenDoverporr!
Varning för Maxim Rudnev's filmer och Cornnus privata åsiktsregister alltså.
Zhirinovskij har officersgrad så det var väl tjänsteuniform. Han kanske kom direkt från nån övning? Fast det där baskerstuket han hade kan ju inte vara reglementsenligt ens i somaliska armén.
Nästan folktomt på torget numera när han extraknäcker som konduktör på Maidan-expressen.
Nöjd med stuket på kepsen?
Kanske du har en konstruktiv åsikt om slipsknuten eller något annat som är viktigt för dig?
Både Zhirinovsky själv och hans uniform är irrelevant, precis som du för övrigt också är. Det var du som tog upp uniformen, inte jag.
Det vore väldigt naivt att tro att upproren mot den olagliga regeringen i Kiev är helt orkestrerad av Ryssland. Såklart har de ett finger med i spelet, men jag har studerat många filminslag från de ockuperade byggnaderna och det är en ganska salig blandning av allt möjligt folk. Många verkar vara arbetare från koldistrikten och en hel del pensionärer återfinns på barrikaderna.
Det är mänskligt att vilja ge enkla förklaringar, men i detta fall måste vi nog ta hänsyn till komplexiteten.
Ser du några pensionärer med vapen i hand?
Vad vill du att den obeväpnade majoriteten ska göra gentemot den tungt beväpnade minoriteten. Vilka människor trodde du att du skulle få se på dessa filminslag?
Har du sett filmerna med kraftigt misshandlade polismän, polismän som försökte att försvara sin postering.
Menar du att alla civila som är med i demonstrationståg och på barrikader är där för att de hotas med vapen?
Eller menar du att den stora massan som inte stödjer separatisterna inte har vapen?Alltså Ukrainas hemvärn, jägare mm har bara korkpistoler? Poliserna du skriver om har inga vapen?
Markus, du kör med samma princip som idioterna i sanningsrörelsen 'det finns en professor som minsann säger att det var megaplasmaförsvinnandepulver som fällde WTC-tornen".
Ukraina hade 45 miljoner invånare. De som du har "studerat" på youtube är nog en väldigt liten fraktion av denna enorma befolkning. De flesta övriga håller sig nog gärna hemma, isynnerhet som Ryssland mer eller mindre säger rakt ut att man kommer att attackera om någon så mycket som petar på de "fredliga demonstranterna".
Hur får pro-ryssarna ihop följande?
-Tjetjenien. Att vi kör över civila med stridsvagnar ska omvärlden skita i. Vi har rätt att upprätthålla ordningen. Mvh Putin.
-Syrien. Att Assad kör över civila med stridsvagnar ska omvärlden skita i. Han har rätt att upprätthålla ordningen. Mvh Putin.
-Ukraina. Ap, ap, ap. Ni tänker väl inte sätta in armén mot civila? Då blir Lavrov väldigt orolig och vill lägga sig i. Mvh Putin.
The American Coup machine, destroying democracy since 1953…
Iran (1953); Guatemala(1954); Thailand (1957); Laos (1958-60); the Congo (1960); Turkey (1960, 1971 & 1980); Ecuador (1961 & 1963); South Vietnam (1963); Brazil (1964); the Dominican Republic (1963); Argentina (1963); Honduras (1963 & 2009); Iraq (1963 & 2003); Bolivia (1964, 1971 & 1980); Indonesia (1965); Ghana (1966); Greece (1967); Panama (1968 & 1989); Cambodia (1970); Chile (1973); Bangladesh (1975); Pakistan (1977); Grenada (1983); Mauritania (1984); Guinea (1984); Burkina Faso (1987); Paraguay (1989); Haiti (1991 & 2004); Russia (1993); Uganda (1996); Libya (2011) and now Ukraine…
Så, Ryssland blir bättre av att USA är sämre? Logiken flödar.
Fast två fel gör inte ett rätt. så därför har Putin helt fel! Fakta talar för sig själv!
Ben Dover, du är rätt patetisk i dina svartvita kommentarer.
Innan oljeintressen, kopplade till väst startade uppror i Syrien var det landet ett av de mest toleranta mot minioriteter i mellanöstern. Nu flyr dessa människor, tex kristna, landet, inte för att de är rädda för Assad, utan för att de fruktar västs lakejer.
Så klart kommer du att skriva att västs fel inte rättfärdigar Assad och så vidare som den papegoja du är, men poängen är att USA mfl provocerar fram oroligheter och gör läget sämre än det var från början. Det tragiska är att Sverige, med representanter, som den för vårt land livsfarliga Carl Bildt, är en del av detta maffialiknande beteende som till slut riskerar att leda till tredje världskriget.
Cornu har blivit mest intressant för allt han som psyop publicerar. Kartan från ett tidigare inlägg att antisemitiska brott per capita är 20 ggr vanligare i Tyskland än Ukraina. Och varför har inte detta delgivits oss i mainstreammedia? Ukraina har kollapsat, ekonomiskt och detta tidigare. I ett sådant läge öppnas dörren för olika krafter att agera. Och nu är detta som sker. Jag vill ge ett hypotetiskt exempel. Tänk om det i Norge framkom att oljefonden vore tömd och pengarna hade hamnat i olika politikers fickor. Naturligtvis skulle det leda till protester. Antag att en militant grupp griper initiativet i Oslo och kräver att Vidkun Quisling skall utses till nationalhjälte och sedan skall alla nationalistiskt tala nynorsk. Man har visserligen dragit tillbaka förslaget om att göra kanske majoritetsspråket i Ukraina till oanvändbart i offentliga och undervisningssamanhang men förbudet att propagera för nazism står kvar. Sådant förbud finns i flera av EU-länderna. Mycket av det vi ska beskärma oss över inskränkning i friheter i Ryssland återfinns även här.
@Markus:
Du beskyller andra för ett svartvitt synsätt, själv måste du ändå blanda in en stormakt för att försvara en annan? Det är fullt möjligt att kritisera både USA och Ryssland, men då måste man kasta av sig sitt svartvita synsätt…
Du skriver om att USA:
provocerar fram oroligheter och gör läget sämre än det var från början
vilket ju är precis, exakt vad Ryssland gör – i Ukraina.
Att du behöver dra in USA i diskussionen för att försvara Rysslands handlingar, innebär att du inte har nåt bättre försvar än resonemanget "ät min skit, grannens är ännu äckligare". Vilket ju innebär att Rysslands handlingar är oförsvarbara. Gott så.
Sten vad du nu heter, Försvinn ditt jävla landsförrädaras. Det finns säkert gott om plats för dig i Putins gulag eller måhända i kamrat Kims paradis. Fattar ni inte att USA var och är det enda som står mellan oss och total diktatur.
Det gör mig riktigt orolig att se den fantastiska historielöshet som vissa uppvisar här. Men jag vågar ändå säga att ingen riktig svensk skulle kunna uttrycka något stöd för vår evige fiende i öst.
Mattias, du kan väl ta värvning för USA i Syrien och börja äta rå lever från krigsfångar tillsammans med Al-Qaida.
Vilket högintellektuellt inlägg. Försök att förstå att utrikespolitik handlar om relationer mellan länder och inte vad man tycker om landets styre. Kriget är för att citera Clausewitz politikens fortsättning med andra medel. Vill du ha krig eller ska vi försöka se om det finns en godtagbar lösning för alla parter? Kan det vara intressant för Sverige vad, som sker i vårt närområde? Har Ryssland rätt att ha ett intresse på samma sätt? USA måste inse att de har en undermålig underrättelsetjänst och gjort bort sig fullständigt. Ukrainafrågan kan lösas om även USSA inser att de måste gå till förhandlingsbordet. USA måste böja sig för Europas intressen.
Landsförrädarna är nog den politiska, ekonomiska och medial maktelit som förvandlat detta fornstora land till en humanitär multikulturell stormakt som ingen vid sina sinnes full bruk skulle offra livet för.
Svenskhet är rena barbariet som Statsministern sa, vem vill försvara det?
@Lars
På den fornstora tiden levde i Sverige, finnar, karelare, letter, ester, ingermanländare tyskar. Läs en elementär historiebok.
@markus. Är du helt indoktrinerad eller? Så du tror att USA stöttar terrorism? Ta på dig foliehatten igen och försvinn.
@bylund. Ah så du menar att dina Rysslandsskimmrande fantasier har något med intelligens att göra? Du är en betald rysk agent eller en nyttig idiot. Var påstår jag att jag vill ha krig? De enda som vill ha krig är ryssarna. USA böja sig för europeiska intressen? Ok? Du skrev nog fel, jag antar du menade din uppradsgivare ryssen. Europa har varit högst enat mot Ryssland.
Ja visst stöttar Usa terrorism om de tror att de at stöder deras intressen. Är al'Quaida bekant?
Va då+ Fantasier. När USA företrätt kanske genom NATO inte har lyckats komma längre i sina sanktioner att vissa styggingar inte får ta floridasemestrar och inte kunna besöka Disnseyworld är jag inte imponerad.ch varför ska vi betala för USA:s misslyckade intervention i Ukraina.Du ska vara tacksam för att röda armén befriade oss från nazismen. Vi har hitintills levt ätt bättre liv än vi vore som B-arier.
Tack USA!
För iPhone,Facebook, Google, Hollywood filmer och den "Amerikanska drömmen".
Nu kan jag gå tillbaka till att leva mitt "demokratiska" liv.
God bless America!
Intressant att höra lite andra tongångar på denna paranoida rysshatarblogg. Framförallt saknar jag lite mer balanserade tankegångar med som @bylund uttrycker det, historiska förtecken. För att förstå något måste du även veta dess motiv. Och motiven göms ofta i historien. Inte bara frossa i obekräftade media- och blogguppgifter och som Cornu yra om "försvaret av våldtäkten pga brottslingens barndom etc".
Jag ser med stor oro på hur detta utvecklats och jag har heller inga illusioner om Putin. Däremot tycker jag det är hög tid att Cornu skriver om USA´s agerande likväl.
Här en mycket bra sammanfattning av tiden efter USSR´s upplösning från en av USA´s ambassadörer i f.d Sovjet. Precis "on target" om vad jag tidigare fört fram här utan vettiga responser från alla "USA-psyops…. "
Läs och begrunda:
http://www.washingtonpost.com/opinions/who-is-the-bully-the-united-states-has-treated-russia-like-a-loser-since-the-cold-war/2014/03/14/b0868882-aa06-11e3-8599-ce7295b6851c_story.html
@Mattias,
Du bör nog tagga ner lite, inte bra för blodtrycket…
Angående historiska fiender… Om ditt resonemang skulle vara spritt så skulle Tyskland inte kunna vara med i EU eller kunnat fungera i normal samverkan med andra länder efter WWII. Om man dömer ett land efter historien utan att ta hänsyn till att utveckling sker så fryser man sig fast och ingen utveckling kan ske. Ryssland har en blodig historia, liksom Sverige och de flesta andra Europeiska länder. Det som dock har skett i Ryssland de senaste åren under Putin är frigörandet av landet från kontroll av oligarker och införandet av något som kan liknas vid västdemokrati – fortfarande stor betoning på starka centralfigurer t ex gäller fortfarande i Ryssland. Om inte denna utveckling från oligarker hade skett så hade Ryssland liknat Ukraina idag – ett tidigare mycket rikt land som idag är helt utplundrat och med mycket stor fattigdom. Att inte relatera till nya realiteter över tid gör en farlig, inte bara för sig själv utan även andra.
På andra sidan har vi USA som naturligtvis har gjort mycket gott för Europa men som de senaster årtiondena omvandlats till en närmast feodal, fascistisk, militaristisk polisstat med eliminering av lagar som definierar medborgerliga rättigheter och skydd – Habeas Corpus är ett sådant exempel, själva grundbulten för en rättstat som har eliminerats i USA. Att fortfarande se saker i svart och vitt mellan väst och öst, mellan USA och Ryssland, är inte bara dumt, det är direkt farligt! Det gör en till ett villigt kärl för propaganda från bägge håll och det gör en till ett passivt verktyg vid upparbetandet av stämningar för att stöda krig inom Europa, krig och konflikter som från USAs sida har två huvudsakliga mål – att kunna placera ut ABM-system utefter Rysslands gränser för att kunna bedriva utpressning med kärnvapen samt att förhindra att länderna och regionerna inom Eurasien kan bygga upp effektiva handelssystem och system för samverkan vilket totalt eliminerar USAs neokonservativas dröm om världsherravälde. Kombinera detta med att USA och UK ser ett alternativ till dollarn som reservvaluta och petrodollarn vilket också eliminerar möjligheterna till finansiellt världsherravälde av axeln USA-UK och att det enda vapen som de kan använda är hotet om kärnvapenangrepp mot Ryssland kombinerat med eliminering av deras andra-slagsförmåga. Om ABM-system sätts upp i Ukraina så kommer Ryssland inte att tveka att slå till mot dem, detsamma gäller om den Svenska regeringen är så korkad att de tillåter basering av sådana system på Svensk mark – då blir delar av Sverige mål för taktiska kärnvapen.
Vi måste förstå att dessa konflikter måste betraktas från ett vidare och större perspektiv – och vi måste skilja på vad som är påverkan och motverkan… Att inte notera provokationen utan endast responsen är ett tecken på att man är naiv och manipulerbar.
Vad gäller mig som landsförrädare så kan jag bara nämna att jag är Hemvärnssoldat och därmed bland de första som stryker med om det blir allvar. Vilket offer är du villig att göra för din nations självständighet och dina medborgerliga rättigheter och skyldigheter?
Med vänlig hälsning,
Sten-Erik Björling – den verkliga…
"då blir delar av Sverige mål för taktiska kärnvapen."
Enligt de planer som fanns hos Warszawapakten gällande Sverige så var vi redan mål för en hel del taktiska kärnvapen, så det är väl inget nytt.
Jag skulle misstänka att det fortfarande gäller vid en storkonflikt där kärnvapen är aktuellt.
Har behandlats tidigare på denna bloggen för övrigt.
Apropå provokationer och respons, så om man svarar på en provokation så gör man inget fel? Är det inte en bättre lösning att peka på provokationen eller inte låta sig provoceras? Om man fråntar någon ansvar för sin handling för att man kan peka på upplevda provokationer, så kan man ju ursäkta vad som helst med att man blev provocerad.
Jag fostrar inte mina ungar att "ja, du får slå din lillebror för att han är irriterande och retar dig", men jag låter givetvis inte heller lillebror fortsätta reta sin storasyster. Två fel gör inte ett rätt.
@rttck,
Krisen i Ukraina har snabbat upp processen att skapa alternativ till dollarn som reservvaluta och att börja använda petro-Yuan istället för petro-dollar i vital handel mellan BRICS, främst Ryssland och Kina. I Maj så kommer Ryssland och Kina att underteckna avtal om handel av fossila bränslen mellan dessa länder som kommer att regleras i Yuan, Rubel och guld. Det som dock är mest intressant är att dessa avtal i stort sett kommer att ersätta Europa som exportmarknad för Rysslands produkter över tid – Europa kommer att degraderas som en viktig marknad för Ryssland. Ryssland kommer efter Syrien och nu Ukraina att inse att Europa inte är något annat än en passiv knähund för USAs storbolag, speciellt efter undertecknandet av TTIP. Europa inom 10 år kommer mest att vara en strulig relation som naturligtvis kan köpa en del råvaror och leverera tillbaka bilar och en del produktionsutrustning men som i övrigt är mest till besvär. De styrkor som Ryssland kommer att ha mot Europeiska gränser blir där för att förhindra basering av ABM-system och snabbt insatsbara kärnvapensystem.
Det framtida handelsblocket som är kvar efter tankarna kring ett Eurasiskt handelsområde – minus Europa, kommer att genomföra handel i lokala valutor men främst säkra handelstransaktioner i guld. Västeuropas guld är nu försnillat och transporterat till främst Kina för kompensation för att dess guld försvann i samband med vissa storbankers spekulationer kring statspapper i samband med EU-utvidgningen. All den guld som Sverige lagrat i England, USA och troligen även i Kanada är nu borta. Så frågan är vad vi i Sverige skall använda för att betala Rysk olja med – 50% av vår olja kommer från Ryssland.
Europa är i mångt och mycket en kontinent som är på dekis, stor skuldsättning, stora skulder i teknisk infrastruktur, stort energi- och råvaruberoende utan egna egentliga tillgångar och med minimal omställningsförmåga för att ställa om till mer uthållig samhällsstruktur. Att vi i det sammanhanget skall behandla den främsta källan till råvaror, marknader och kanaler för interaktion med Asien över tid som något underlägset och dessutom göra detta som verktyg för en part som gör allt för att förstöra vettig samverkan mellan Europa och Ryssland / Kina är för mig svagsint. Att lyssna på Bildt klappa Putin på huvudet när man är i sådan beroendeställning får en att ifrågasätta förståndet hos Bildt och de Europeiska ledningsskikten. Men det är ju klart – de är redan köpta och betalda för och / eller de utpressas via information inhämtad via NSA.
Sten-Erik Björling
Hela det eurasiska resonemanget kring Ryssland är trams.
Om USA och resten av väst redan är på fallrepet är det ju bara att vänta några år, så kommer Putin&co att bjudas på gratis avsugningar runt hela europa, alla kommer desperat tigga om att ingå i deras jävla tullunion.
Istället för att bara låta skiten rasa av sig självt och steppa in som en vit riddare i sista stund, så destabiliserar man och förstör överallt där man kommer åt. Det verkar ju onödigt att exponera sig för sådana risker om hela väst destabiliserar sig självt, inte sant?
Det är kanske det 67:e sättet i ordningen som Putin är exakt som Hitler – han säger en sak, sen gör han en helt annan.
@Sten-Erik Björling, i stora drag håller jag med dig. Däremot tror jag nämnda process tar lite längre tid än du tycks förutspå. Ett storkrig kan dock förändra detta. Ryssland kommer dock enligt min mening fortfarande ha ett stort beroende av Europa. Men ett Europa som du säger är nedtyngt av skulder, skatter och höga transaktionskonstnader(långvarig inflation från 1945). Ryssland försöker naturligtvis skaffa sig svängrum från dollarberoende genom t.ex sin nya pipeline till Stilla Havet och Kina. När USA får konkurrens av en nya handelsvaluta(vilket deras mål är att med alla medel förhindra) kommer på sikt att likt Storbritannien att förlora sin hegemoni. Skulddefaulterna i väst är inte långt borta och det vet Ryssland. Omvända roller sedan 1989 och vi har allt att skylla på oss själva som bara ser Ryssland som ett militärt hot. Och det blir också självuppfyllande om vi inte passar oss.
Försvararna av rysk imperialism har en del saker förklara för oss andra:
Om det blir oroligt i Finland så har Sverige rätt att annektera Åland och eventuellt andra svenskspråkiga delar av landet eller?
Hur många procent ska sannfinländarna få i nästa finska val för att vi ska kalla landet fascistiskt och "hjälpa till"? (Hur många SD procent krävs för att våra grannländer ska ha rätt att göra samma sak mot Sverige?)
Diskussionen är ganska löjlig men har vi en utrikesminister, som inte vet vad utrikespolitik handlar om och dessutom gift sig med en modern Lucrezia Borgia med undantaget att orginalet var dödligt skön så kanske det är som det är i detta land. I utrikespolitik såväl som i nuon med n hop lögnare och kretinier
@Bylund. Men kan du inte svara på när du tycker en stormakt har rätt att intervenera?
Jag antar att du också tycker att USA har rätt att blanda sig i sina smågrannars angelägenheter också?
@Bylund. Blev nästan full i skratt när du kallar diskussionen löjlig och själv tidigare (15 21:49) drar igång ett hypotetiskt resonemang om ett korrumperat Norge och en ny Quisling.
Festligt också när du försöker blanda bort korten genom att briljera med dina historiska kunskaper med svammel om en medeltida påvedotter (Ja, jag erkänner att jag kollade upp det. Hade ingen aning om vem det var)
@#håkan Angående Lucrezia Borgia så drar jag bara parallellen at hon i sin intensiva kamp för att svenskar ska få fritt äta den hälsovådliga Östersjöströmmingen, vilken är förbjuden att säljas annorstädes än här har högre ambitioner än Lucrezia. Du tycker att det är lustigt att briljera. Förmodligen är du ett offer för de borgerliga skolreformer, som gällt sedan 1980 så är du yngre än 41 år så kan jag förstå att du måste kolla upp. Hon var dödligt vacker.
Jag ville bara visa på hur situationen i Ukraina faktiskt är för stora delar av ukrainarna och att Ryssland nu kan spela på det. Det stora problemet är USA:s dåliga underrättelsetjänst. En kompent sådan skulle ha varnat för denna situation.
@Bylund: Började skolan 1971 men blev ändå tydligen indoktrinerad att tycka att irrelevant (eller extremt långsökt) sidoinformation i en diskussion är fånigt.
Men till saken istället: Du förordar grannländers rätt att ingripa ibland. Utveckla gärna ditt resonemang med utgångspunkt i mitt eller ditt nordiska exempel.
@#Håkan
Nåja jag håller med dig att jag inte behöver blanda in pajasen med Putinögon, Carl Bildt i det som sker i Ukraina. Han är helt frånkopplad och kan få skrika ut sin frustration.
Men Jag förordar inte att andra länder blandar sig i andra länders angelägenheter och förordar förhandlingar och diplomati enligt Sveriges gamla tradition, vilken raserats ordentligt under vårt twitterfreak.
Ryssland har annekterat Krim och detta är ett brott mot folkrätten. Tyvärr har jag aldrig hört vår utrikesminister protestera annars.
Ryssland agerar och vi har sett otaliga maskerade män i rutan; ser faktiskt likadana ut som de på Majdan och som fortfarande anser sig vara tvungna att fortfarande ockupera detta. Men det finns flera aktörer: USA om du minns "Fuck EU# och det blev som de ville. EU hade ingått en annan överenskommelse dagen innan. 35 miljarder har man spenderat på s.k. NGO och de får nog bidrag efter hur de är anses nyttiga för bidragsgivaren. Ledarna för fosterlandspartiet och UDAR, åker till Berlin för instruktioner. Utländska statsmän talar uppmuntrande till folket på Majdan. Inblandning?
Nu står man med skägget i brevlådan med en regering som inte representerar Ukrainas invånare och saknar den våldsapparat, som utgör grunden för en stats existens. Den kan inte pacificera östra Ukraina med våld och den har inte kraft att avväpna den högra sektorn; något som är ett krav från EU och IMF för stöd. Jag kan inte tycka synd om juntan i Kiev men det ukrainska folket. Den ekonomiska utveckling gått mot kollaps i Ukraina, som skapades mot folkmajoritetens vilja, blir situationen som den är. Det kan låta cyniskt men just ett kollapsande land är intressant att studera. Jag följer Guardian, några tyska tidningar, Kyievpost och Russia today. Även om man bara använder sig av den sistnämnda får man en mer saklig och nyanserad bild än vad svenska massmedia presenterar.
När jag läser mitt inlägg så vill jag korrigera en uppgift om att Carl Bildt aldrig protesterat mot brott mot folkrätten. När Vietnam invaderade Kambodja och störtade Pol Pot så protesterade faktiskt moderaterna. Stödet upphörde när USA drog tillbaka sitt stöd till Pol Pot.
Generalen i Kramatorsk gick ut på gatan och förklarade att han skulle bekämpa terroristerna bakom barrikaderna. Folket jublar och hyllar sin beskyddare?
Eller
är det samma general SvD skriver: om här: " En general i den ukrainska säkerhetstjänsten SBU varnade separatisterna för att de kommer att ”förstöras” om de inte ger upp. Generalen hävdade också att separatisterna får stöd av hundratals soldater från den ryska militära underrättelsetjänsten GRU. "?
Spännande. – Staden lever kanske upp till sitt namn…
Uppdatering.
Generalen i Kramatorsk fegar ur när de blir omringade av pro-ryska terrorister. och beordrar paus för stridsvagnarna.
Vilken mes han är.
—-
VICE News gräver vidare, – nu i Slovjansk.
Falsk flagg och krigslist i Kramatorsk??
Försvarsminister Mikhail Kovalev:
"Det här är våra väpnade gerillaförband som använder metoden för inträngning i de delar som i dag kontrolleras av militära enheter i Ryssland och de separatister som finansierade dem. Jag tror att denna händelse kommer att visaas inom tre timmar, och du kommer att inse att det faktiskt är ett genombrott som uppnåddes på detta sätt av våra enheter. Detta är den officiella informationen från försvarsministern,"
Antingen har Generalen lurat dem alla eller kanske är det så illa som SvD befarar.
Vad som slår mig som ett genomgående tema i diskussionerna om Ukraina är att:
"USA har gjort, därför måste Ryssland få göra.."
Vad USA gjort eller inte gjort är väl helt irrelevant i frågan vad som är rätt eller fel? Särskilt märkligt blir det med det resonemang som jag tycker mig se föras där man säger "USA's invasion av Irak var fel, alltså är Rysslands invasion av Ukraina rätt".
Det hela luktar väldigt mycket "min fiendes fiende är min vän" över det hela. Bara för att man ogillar USA måste man per definition heja på Ryssland – eller tvärt om.
De som tjänar på ett sådant svartvitt synsätt är supermakterna, vilket, om man liknar världspolitiken med en skolgård, bara innebär att man sällar sig till endera gänget med mobbare. Faktum är att vilket av gänget man enhälligt stödjer spelar ingen roll. Genom att stödja en sida fullt ut stöder man automatiskt den andra, genom att man skapar en polariserad värld och blåser mer syre på den glödande konflikthärden.
Den som försöker förstå eller förklara något i Ukrainakrisen, utan att frossa i renodlat rysshat eller extrem ryssfobi, här i kommentarsfältet på cornucopias blogg, kallas tydligen "nyttig idiot" eller värre. Nyansering av krisen godtages ej.
Men det finns en undersökning som visar att den onyanserade rapporteringen från media av olika slag bidrar till ökad sympati för Ryssland och Putin. Folk ser att det ljugs.
Vad ska man då kalla alla som skriver här, onyanserat och dumt?
Dubbelnyttiga dubbelidioter? Eftersom de inte förstår själva vad de egentligen uträttar så är de ju förtäckta och hemliga också, inför sig själva iallafall.
Topphemliga dubbelnyttiga specialdubbel-idioter. Eller nåt.
Läs nu detta och försök vakna till:
http://www.counterpunch.org/2014/04/15/is-putin-being-lured-into-a-trap/
Det är ju dig själv du beskriver.
Ryssland ockuperar fler och fler strategiska punkter, medan Putin säger att Ukrainas armé ingriper mot "fredliga demonstranter".
Sympati för Ryssland och Putin?
Svårt att säga om du bara är ovetande och agerar som "nyttig idiot" som du kallar det, eller om du har en agenda och är väl medveten om vad som händer.
Bara du vet svaret.
"Det samma gäller alla som i kommentarsfälten tjatar om USA´s förträfflighet? Varför inte bara sluta tjata, packa väskorna och flytta till USA istället?
Ser du många kommentarer som handlar om USA:s förträfflighet?? Jag ser inget i denna tråd… Har du varit inne på en annan blogg kanske?
Terroristserna attackerar pansarbandvagner.
https://www.youtube.com/watch?v=pGW_wXRdDMY#t=558