Tydligen har USA:s flotta på prov införskaffat stridsbåt 90 H, som används av den enda kvarvarande svenska amfibiebataljonen, och kallar denna för RCB-X, Riverine Command Boat – Experimental (RCB-X). Man har utvärderat att driva stridsbåten på 50% algdiesel enligt The Oil Drum och kritiska rapporter visar på kostnaden för förnyelsebar algdiesel och den låga energieffektiviteten, energy returned on energy invested (EROEI) tas också upp.
RCB-X till höger.
Foto: US Navy |
Algdiesel kostar upp till 149 – 427 USD per amerikansk gallon (3.78 liter), i jämförelse med 2.25 USD för fossildiesel. Kort sagt mellan 253:- SEK och 726:- SEK per liter. Utan svenska skatter, bör tilläggas.
Som vanligt – skilj på teknik, volym, tid och kapital/kostnad. Ja, det existerar teknik för algdiesel. Men ska man köpa några volymer så blir det dyrt, det är högst tveksamt hur snabbt man kan bygga ut tekniken, som oavsett måste ha gödningsmedel för att växa.
Roande är annars att det är det amerikanska flygvapnet som skrivit rapporten som kritiserar flottans satsning…
Som sidonotis så handlar Riverine Command om att använda stridsbåt 90 H för flod- eller innanhavbaserade operationer och patrullering, och eventuellt även i green water, dvs kust, likt vi gör i Sverige. RCB(-X) tillverkas av Safeboat International på licens av svenska Dockstavarvet.
Det tål att påminnas om att det inte är helt enkelt att ersätta de fossila bränslena, även om det existerar teknik för det. Frågan är bara om priset öht är relevant.
Tillägg: Angående US Navy:s inköp, se tidigare blogginlägg hos bloggrannen Skipper.
13 kommentarer
Skrev ett inlägg om StrB 90 i US Navy för något år sedan.
http://navyskipper.blogspot.se/2011/08/stridsbat-90h-i-us-navy.html
Inget om försvarets helikopterköp-som verkar vara ett svart hål. (SVD idag)
År 2001 köpte vi ett stort antal nya helikoptrar -som ännu ej dragit så mycket bränsle.
År 2010 fick vi behov av helikoptrar och tvingades köpa Black Hawks från USA.
Dessa flyger nu!
Försvaret behöver mer pengar till materialanskaffning??
På SVDs framsida (papper) stod det att de inföskaffas via Amarikanska Amrmen? Jag antar att de har köpts av Sikorsky och sedan har man köpt utbildning av USARMY?
Roligt att Airforce gnäller om att Navy håller på. Troligtvis lite annan EROEI om man tillverkar dieseln via kärnkraftverk installerade på hangar/bunkerfartyg eller lcs.
Såg detta om alger som verkade intressant.
http://www.ted.com/talks/jonathan_trent_energy_from_floating_algae_pods.html
http://www.nasa.gov/centers/ames/research/OMEGA/index.html
http://www.algaeindustrymagazine.com/nasas-omega-program-at-a-crossroads/
Eftersom de ej listar några EROI så antar jag att det suger. Dock så undrar jag om man inte kan använda alger i liknande processer i bassänger kring ekvatorn, utan plastsäckar.
Hmm…problemen i Östersjön beror på övergödning. Alger behöver gödning för att växa… 1+1=2??
EROEI är inte ett ekonmiskt meningsfullt begrepp. Det är som att jämföra antalet timmar du arbetar med antalet timmar som andra arbetar med att skapa de varor och tjänster du köper. Summan blir iungefär 42 eller nånting sånt, och vad betyder det?
Att du har förstått att Kapitalismen bygger på Kommunism?
Jag har förstått att socialism är att ha fel. Och det förklarar varför ni alltid ljuger. Verkligheten är er värsta fiende.
Det förvånar mig att det inte är någon som har påpekat att det borde vara 726 SEK istället för 2745 SEK.
Vad sägs om följade språkliga dikeskörning? "RCB(-X) tillverkas på av Safeboat International på licens av svenska Dockstavarvet."
"på av"? Vafan? Är det likörsöndag?
Likörsöndag? Berätta mera!
Nej, det är som vanligt SBT. Skit bakom tangentbordet. Korrläste inte.
Jag vet inte om Cornu missade eller utelämnade att dieseln var så dyr i början.
Augusti 2009 köptes den för 427$ per gallon.
September 2010 köptes den för 75,20$ per gallon.
Augusti 2011 köptes den för 61,33$ per gallon.
November 2011 köptes en blandning av olika sorter bl a Algdiesel och då var priser nere i 26,75$ per gallon.
Kan blir ännu billigare om volymerna och tillverkningen utvecklas.
http://www.energytrendsinsider.com/wp-content/uploads/2013/02/Department-of-Defense-Fuel-Purchases.png?00cfb7
149$ har algdieslen aldrig kostat, det var flygbränslet som kostade det, och nu citerar jag dig själv Cornu:
"Och nej, diesel och flygfotogen är inte samma bränsle, även om man till stor del kan raffinera dem ur samma olja. Som färdig produkt är de inte utbytbara. Även om man som generell förbränningsmotor antagligen kan köra en del dieselmotorer på flygfotogen, så kan man knappast köra jetplan på diesel."
http://cornucopia.cornubot.se/2013/02/nu-ska-sverige-beredskapslagra.html#more
Och ytterligare kanske ett "tillägg" till priset 427$ per gallon (från din egna källa):
"I wanted to clarify that the $8.5 million contract is actually an R&D contract that also includes a fuel delivery. Since that funding is directed to R&D and includes a delivery of fuel, it is inaccurate to divide the contract price by the number of gallons delivered to get to a dollar per gallon figure. We also announced a new contract with DoD and the Navy in September following on the heels of the successful delivery of the 20k gallon contract, which is also an R&D contract and includes a delivery of 150,000 gallons of fuel to the Navy. That contract is valued at a little over $10 million, but like the previous contract is not dividable into a per gallon price because of the R&D focus. Even though these contracts include R&D, you should also assume that the actual fuel production cost (which we do not publish), is currently above commercial costs."