I sin licentiatavhandling Advancing the Limits of Dual Fuel Combustion (KTH, Abstract, PDF etc) inleder licentiaten Fredrik Königsson med att referera till undertecknad.
Specifikt handlar det om hans andra referens och den går till ett blogginlägg om peak oil exports.
I övrigt handlar avhandlingen om diesel dual fuel, DDF, vilket är en motor som primärt går på metan och är en hybrid mellan en dieselmotor och en ottomotor och behandlar även HCCI/RCCI- och PPCI-förbränning i motorer. Ni som är intresserade av sådant läser med fördel Königssons licavhandling. Gott om illustrationer och grafer är det också och som tämligen ointresserad av vad som händer inne i den svarta låda en motor utgör för mig (häll in bränsle i enda ändan, ut kommer arbete i den andra) så hänger jag förstås inte med.
Men kanske gör läsekretsen det? Oavsett kan inledningen vara läsvärd för peak oil-intresserade, med bland annat en sammanställning över sk well-to-wheel av olika fordonsbränslen.
2 kommentarer
Grattis! Nu kanske du blir rådgivare till nästa regim.
Referens i en usel lic-avhandling…oj, vad stolt man blir i lilla Sätila