Dags för lite fredagsmys. Den här gången blir det inte om börsen eller något sådant trams.
Istället skall det handla om vår generellt näst käraste ägodel (efter spritflaskan), nämligen bilen.
Liksom tillgängligheten till sprit så finns det få saker som väcker så stora känslor hos svensken som bilen. Den är ett uttryck för din personlighet, ett uttryck för hur mycket pengar du har råd att låna, ett uttryck för hur lång din ***** är. Den reflekterar både din utsida och din insida. Signalvärdet är enormt.
Och i enlighet med den rådande trafikmaktordningen så är bilen också överordnad allt annat i samhället. Vi styrs inte av regering och riksdag, vi styrs inte av demokratiska val. Nej, vi styrs av bilismen. Nästan allt i samhället kretsar kring just detta och allt får stå åt sidan när bilismen tränger sig på. Inte ens världsarv som de tusentals år gamla hällristningarna i Tanum har en chans mot trafikmaktordningen.
Bilismen som konstruktion är ohållbar. Inte bara pga bränslebrist, utan även på de flera procent av produktiv mark som tas upp av våra vägar liksom alla de ändliga (men åtminstone delvis återvinningsbara) resurser som går åt till att bygga våra bilar och den kringliggande servicen och infrastrukturen. Över 200 000 jobb (från bilfabrik till däckverkstad) i Sverige är direkt beroende av bilismen. Till det kommer alla andra som sekundärt är beroende av bilismen, som t ex de stora köpladorna eller speditionscentralerna utanför städerna.
Bilismen är också ohållbar ur ett mänskligt perspektiv då den isolerar oss från varandra via sin automobilitet. Bilismen bygger murar mellan människor, vilket knappast är vad vi behöver för att klara av framtiden.
Men jag tänkte inte prata om bilismens ohållbarhet. Jag har skrivit om det förr och väntar mig att bilismen minskar med 60% till år 2030, och då kommer drivas av 20% bio- eller syntetbränslen, 10% elfordon (branschens egen optimistiska prognos) och 10% fossilbränslen. Allt förutsatt en halverad snittförbrukning av hela bilparken mot idag (dvs vi har 2030 tillgång till 5% av dagens fossila bränslen). Inte orealistiskt på 20 år, eftersom snittförbrukningen idag ligger på 0.8 liter milen och man kan köpa bilar som drar 0.34 liter milen idag (förvisso diesel, som energimässigt motsvarar en större siffra bensin). 60% minskad bilism innebär också att 120 000 jobb vi har i branschen idag kommer gå förlorade fram till 2030.
Nej, jag tänkte diskutera om man skall ha bil, vad för bil skall man satsa på idag?
För det första så finns det de som faktiskt har behov av bil. Alla kan alibisera och förklara varför de måste ha bil. Men det finns de som också har ett behov. Men vi släpper det. Vi accepterar alla alibin här.
Mitt eget alibi är att jag behöver bil i arbetet. Jag behöver bil för gårdstransporter (som oftast sker med släpkärra) och vedleveranser (som är energieffektiva). Med en liten vägförening som skottas sist och med mycket backar så motiverar jag rent av att jag har en fyrhjulsdriven bil, vilket också maximerar den släpvagnsvikt som kan köras på B-kort. Övrig bilkörning är för att det är bekvämt, praktiskt och “spar tid” (men kanske inte spar tid om man räknar in tiden som går åt till att tjäna in kostnaderna), men knappast billig. Så är det. Vi kunde klara oss utan bil, det går att gå eller cykla in till byn och all service utom det mesta av diskretionär shopping eller väldigt specialiserade tjänster som avancerad sjukvård etc. Det finns direktbuss in till Göteborg eller kommuncentrum, inklusive nattbussar långt in på småtimmarna. Till Kungsbacka går det dock bara två bussar om dagen.
Bilen är en fyrhjulsdriven diesel från 2005. Listad på 0.67 l/mil vid blandad körning, vilket man inte ens når upp till med ett ton släp. Normalt ligger mätaren på 0.57 – 0.60 (mätaren kontrollerad via tankning). Förklaringen är att bilen nästan aldrig kör i stan, utan uteslutande på 60-, 70- eller 80-vägar (de (av genomtänkta skäl småskaliga) gårdsmaskinerna kör på bensin om nu någon trodde att jag kör på firmans bränsle).
Vi har även en mindre och snålare bil, mer lämpad för statskörning eller pendling, även den från 2005.
Nog egen alibisering.
Storlek
Storlek är inte allt. Faktum är att baserat på egen erfarenhet så räcker det gott med en bil i underkant av den sk Golf-klassen. Det räcker gott för att köra en hel barnfamilj, inklusive barnsäten, barnvagn och bagage för en hel sommarsemester. Eller tillräckligt med varor för en heldags shopping, inklusive veckohandling av mat.
Större än Golf-klassen är onödigt, om man bortser från signalvärdet.
Nu motiverar en del större bilar med att de har hus, måste kunna köra stora grejer etc. Men skaffa en dragkrok då! Att sätta in en dragkrok kostar några tusenlappar. En större bil kostar kanske 100 000:-. I 98% av fallen behöver du inte lastutrymmet i en Volvo V70. När du behöver det så hyr du ett släp för 200:-. Oavsett hur liten din bil är, så kommer du inte lasta ett ton ved på det släpet. Du kan köpa tre sängbottnar, tre sängstommar, tre garderober, en matsaltsgrupp och tre byråer på IKEA och ändå bara lasta några hundra kilo på släpvagnen.
Enda gången man maxar släpvagnsvikten (om man inte leverar ved) är om man skall köra grus eller sand. Kom samtidigt ihåg att “vanliga” släpvagnar bara tar ca 500 kg last, en totalvikt på kanske 700 kg. Själv har jag förstås en kraftigare vagn än så för vedleveranser.
Det antagligen att din bil kan dra 500 kg, det täcker in 99.5% av alla transporter. Invändigt får ändå inte en V70 lasta 500kg.
Trenden på Genévemässan verkar just nu vara just Golfklassen (Schibsted/Svd), inklusive BMW 1-klassen, Volvo V40 och Audi A3 för den som vill slänga pengar för att visa sina fina fjädrar. Det är också så pass små bilar att man kan få riktigt attraktiv bränsleförbrukning.
För att välja ut någon godtycklig ovanlig biltillverkare som prisexempel (övriga kan betala för sig själva) så tittar vi på Honda. Golfklassen motsvaras av Honda Jazz. Billigaste kostar ca 140 000:-. V70 motsvaras av Accord Tourer, billigaste varianten på ca 254 000:- SEK.
En prisskillnad på 114 000:-.
Och då går bägge bilarna sannolikt flest mil med en person och en väska ombord som pendlingsbil. Prisskillnaden kan köpa 7600 liter bensin eller nästan 13000 mil körning vid knappt 0.6 liters förbrukning i fallet med den mindre bilen. Snittbilisten gör 1500 mil om året, så det är nästan nio års bränsle vid nuvarande bränslepriser.
Bränsle
Ur peak oil-perspektiv är inte bara bränsleförbrukningen utan även själva bränslevalet viktigt. Men inte pga priset. Det kommer bli brist på alla bränslen utom de man tillverkar själv, men bristen kommer vara värre för vissa. Bli det brist på bensin men E85 fortfarande finns över så kommer folk konvertera sina bensinbilar etc. Även om E85 just nu är billigare per mil så kommer det över tiden inte finnas några pengar att tjäna. Istället handlar det om man kan få bränsle alls.
Diesel är lite speciellt. I princip all kommersiell och samhällsviktig trafik kör på diesel. Tillsammans med att allt fler privatpersoner skaffar dieselbilar så kan detta leda till att dieseln drabbas först av problem. Professor Kjell Aleklett tror på brist och rent av ransonering så tidigt som år 2017. Det kanske blir 2015, kanske 2020, men dieseln lär drabbas hårdast och först. Man kan inte göra vilket bränsle som helst av ett fat råolja, utan det blir olika fraktioner. En del duger bara till bensin, något som i oljans barndom ansågs vara en restprodukt och avfall innan man upptäckte att det gick att ha bensinen som motorbränsle.
Samtidigt är dieselmotorer en generell förbränningsmotor. Det är relativt enkelt att framställa syntetisk diesel eller biodiesel, vilket inte kan sägas om bensin. Det kan alltså finnas alternativa bränslen för dieselmotorer, rent av så går t ex rapsdiesel med relativt enkla småskaliga medel att tillverka även på en mindre bondgård om man har för mycket pengar att investera.
Ett tredje alternativ är gasbilar. Här finns det helt plötsligt tre bränslen – fordonsgas från fossilgas, fordonsgas från biogas och slutligen bensin, som i princip alla gasbilar idag går att tanka med. Samtidigt behöver man liksom för E85-bilar tanka oftare så det lämpar sig mindre väl om man kör långa sträckor. Men de flesta pendlar bara. Men tillgänligheten till tankställen är också ett problem idag, och lär inte bli ett mindre problem när vi får problem med fossilgasleveranserna.
Sist har vi elbilarna. Men priserna på dessa är så totalt orealistiska att de inte går att motivera. Dessutom kommer batterierna behöva bytas förr eller senare, vilket gör priset ännu högre.
El kan dock vara en hyfsad lösning för statsbon eller rent av för inomgårds maskiner, t ex frontlastare, i jordbruket. Men priset går inte riktigt att motivera.
Hybridbilar går inte att motivera prismässigt. I fallet Honda Jazz så får man betala minst 49 000:- extra för en hybrid, som bara sänker förbrukningen med 0.08 liter milen. Vid 15:- per liter tjänar man först in sänkningen på drygt 40000 mil, men å andra sidan håller inte batterierna för evigt, än mindre bilen (skrev fel här först). (49000/15)/0.08=40833
Men liksom för E85 så är många hybridbilar större fordon. Genom att vara E85-fordon eller hybrider så kan man alibisera de större bilarna med att de är “miljöbilar” (som om det finns bilar som inte tär på miljön från gruvan till skroten).
I slutändan så finns det inget entydigt bra val.
Ny bil eller inte?
Med tanke på de stora förändringar vi står inför så tror jag i själva verket att svaret på frågan om vad för bil man skall köpa är inte.
Köp ingen ny eller begagnad bil om du absolut inte måste. Fungerar nuvarande lösning, undantaget att grannarna tittar snett på dig, vänta. Det är alltid billigare att inte byta upp sig.
Svaret på hur bilismen ser ut i framtiden har vi inte idag, men jag är helt säker på att det blir förändring. Det är då väldigt onödigt att lägga stora mängder pengar på större bilar idag. Pengar som kan vara i sjön.
Bor man i stan med tillgång till bilpool är det förstås en utmärkt lösning. Då blir problemet att hålla en till verkligheten anpassad bilpark inte längre ditt, utan bilpoolens problem.
Annars kan det vara billigare och helt rationellt att hyra bil om man bara behöver bil ibland och inte vill använda en bilpool. Speciellt i storstan där parkeringskostnaderna inte är försumbara.
Säg att vi nu får ransonering av diesel om fem år. Vad tror ni andrahandsvärdet på privata dieselbilar blir då?
Slutsatser
Vänta. Om du inte kan vänta, skaffa inte en stor eller dyr bil. Undvik diesel om du inte kör yrkesmässigt (eller har tillgång till hypotetisk ransonerad diesel genom att t ex driva ett lantbruk). Flexibla lösningar som bilpool, hyrbil eller kanske leasingbil kan vara en bra lösning under övergångsperioden vi kommer uppleva fram till 2030.
Och har du inte bil idag, skaffa inte bil.
Kom ihåg den stora omställning för bilstorlek man upplevde på 70-talet. Vi kommer uppleva en större omställning nu än då. Och det har tack och lov redan börjat. Volvo V40 lär bli en storsäljare.
154 kommentarer
Säljes: Maserati Quattroporte 2008
Bensinförbrukning: Hög
Livsglädje: Astronomisk
Körupplevelse: Fantastisk
Synupplevelse: Vacker
Ljudupplevelse: Otrolig
Man måste leva. Livet är för kort för annat.
Vid intresse, skriv ett svar 😉
Köpes….om priset är rätt / Sigge
Jag lägger 1000 kr mer än Sigge, vad han än bjuder! / Sigges pappa
Köp dito i Italien/Europa med havererad motor, fantastiskt få Maserati ägare som är intresserade av en vacker Maserati med bytt motor.
Ovanstående superlativ väcker även frågan, varför säljer du?
Säljer inte, hela poängen med svaret.
Om alla alltid var rationella skulle vi agera som i Cs inlägg. Men det gör vi inte för att det finns andra värden än de rent ekonomiska.
Även om bensinen är marginellt dyrare och förbrukningen är hög så är det positiva vida överstigande det negativa.
Och sedan vet jag inte vad jag skulle göra med 450000 kr om jag sålde så. Då är det lika bra att fortsätta att njuta.
Asså. Sånna här artiklar är för mig helt meningslösa. Du skriver i princip att bensin och diesel kommer börja ransoneras ganska snart, till 2030.
Om nu detta stämmer så lär mänskligheten ha extremt mycket värre problem än att man köpt för dyr bil. Problemet lär snarare vara hur vi ska kunna återgå till en tid då det knappt fanns bränsle, tänk 1900-talets början.
Ja, mänskligheten kommer ha värre problem än bilismen. Men vi går inte tillbaka till 1900-talets början. Vi kommer ha bilar och bilism även efter 2030, 60% mindre trafik dock.
Vi glömmer inte bort allt och tappar inte bort all teknik och all kunskap bara för att exportoljemarknaderna har försvunnit till år 2030.
Jag har redan haft äran förutspå Fusionsenergi runt 2035
Och
Tyvärr
Yellowstone eller Katla får utbrott 2038
Inte helt osannolikt
" anonym "
Hade bil (-09) fram till 31 okt. Sålde den då jag har bostad centralt i småstad i väntan på parkering (kö). Vet inte om jag kommer köpa bil framöver då jag idag har fått tillbaka träningsmotivationen, bättre hälsa (cykel) och plånboken mår fantastiskt bra! Jag har tankar på att jobba 50% procent (fr 100%) 4 mån/år för att kunna segla mer istället.
Gör det!
Man ångrar sällan det man gjort men väl det man inte företagit sig!
Isjakt på vintern och katamaran på sommaren
Lycka till
Men tag med kuttersmycke
" da mi mille da mi altra cente
Inte sant?
" anonym "
go for it!!!
jag har ett liknande ställningstagande framför mej….
åka till norge och tjäna massa pengar som kan trygga den materiella tillvaron, eller, ta ett lågbetalt jobb här hemma men jag kan vara med min son mycket mer samt expandera mina odlingar jag har….
jag har i princip bestämt mej…..
lagbas
Äger en toyota yaris från 2006 (inköpt 07). I den kör vi flera ggr per år ca 40 mil enkel resa för att besöka föräldrarna. Då är vi två (storvuxna) vuxna, 2 barn i barnstol, 2 katter i varsin bur plus all den packning som behövs för en veckas bortavaro. Vid jul tillkommer även julklappar till ett helt regemente.
Snittförbrukning på 0.59, men då bor o kör vi de flesta milen i Stockholmsområdet.
Man klarar sig utmärkt på liten bil i de allra flesta fall.
Tänker sälja bilen nu, har funderat på det länge men ej blivit av pga lathet. Men nu såg jag att det finns en bilpool nära mig, som dessutom ger studentrabbat, vilket jag kan utnyttja.
Exakt. Ni klarar er utmärkt med en liten bil. Eller bilpool.
Har också en Yaris, från ungefär samma tid. Bra i stan för två personer. Mindre bra på motorväg.
Två vuxna, två barn, packning och julklappar, då antar jag att ni har en hudraulisk press för att få in katterna i handskfacket?
Ja, man blir jävligt bra på att pussla.
Visste väl att alla de där timmarna med tetris skulle löna sig 😉
Har ingen bil och har aldrig haft bil, har överhuvudtaget aldrig funnits en bil inom familjen. Men nu har jag fått fast jobb och funderar faktiskt på att skaffa en. Det känns som att det är nu eller aldrig om man vill uppleva hur det är att ha bil i ett samhälle som i hög grad är anpassat för bilismen.
Men det är inget som rekommenderas alltså?
Du kan ju skaffa en billig bil, du kan få rätt mycket bil för 15 000-25 00. Annars kan du skaffa en 5000-kronorsbil och skrota den när den inte går igenom besiktningen så får det ett naturligt slut.
Vad tror du om tjänster framöver där man erbjuder konvertering av bensinfordon till E85 drift. Driver ett bolag i dagsläget där jag delvis erbjuder den typen av tjänster, (omprogrammering av styrsystem), så intressant höra reaktioner kring det.
Mvh AFR, 330ci Cab -03 🙂
När den första allvarliga drivmedelskrisen slår till så lär du få att göra. Men det kan ta några år till dess.
Känner du till de här?
http://www.ewsews.com/cngprices.html
Själva kittet var inte dyrt. Vad ställer byråkratin till med för problem?
Har en amazon som eventuellt är mottagare.
Mina 740s blandar jag lätt 50% E85 utan någon konvertering. Lägre än 35% och om de inte går tungt märker inte jag någon ökad bränsleförbrukning
Jag äger en 20 år gammal Saab 9000. Den kostade mig 9000:- och har samma nivå av komfort och nästan samma utrustningsnivå (enda den saknar är fjärrstyrt centrallås) som en modern bil. Den har dragkrok och takräcken och drar 0,84 l/m.
Att köpa en helt ny bil i samma klass (Saab 9000 var en lyxbil en gång i tiden) kostar i runda slängar 250,000- 350,000:- idag. För vad, egentligen? För under 10,000:- får du en bil med [nästan] samma funktioner.
Att köpa en begagnad bil behöver inte betyda att man ändå köper förra årets modell för 190,000:-, det behöver inte heller betyda att man köper en veteransbilsregistrerad skrothög för 3500:-
Jag har min bil för långfärdsresor och storhandling på Coop. Till jobbet tar jag cykeln.
Exakt, för 10.000 – 20.000 får man en fin Saab 9000, och i den åker man mycket bättre än i någon liten bullrig Polo eller Yaris för mycket mer pengar. Lite mer reparationer på en gammal bil, men nästan ingen värdeminskning. Turbomodellerna kan man dessutom trimma till humant pris, mina Saab 9000 är t.ex. lika snabba som BMW 740 med V8. Inget trist dieselknatter heller, och man behöver inte byta partikelfilter för en halv förmögenhet.
Skogsägare
Därför väljer jag en liten ny småbil och inte gammal stor…
http://www.teknikensvarld.se/2009/03/15/6786/ny-liten-bil-sakrare-an-stor-aldre/
I o f s en Volvo i exemplet, men borde inte vara någon större skillnad mot Saab.
Jag tycker redan man märker att bensin är dyr. Nu kan man hålla hastighetsgränserna utan att bli mobbad av en lång kö efter sig. Det gick inte för ca 5 år sedan.
Är själv ej i behov av bil då kollektivtrafiken är hyfsad där jag bor. Däremot har min flickvän (som tvingats flytta med mig) svårigheter att skaffa jobb i regionen då snart alla okvalificerade arbeten inom offentlig sektor kräver körkort. Därför har jag funderat på vad som skulle vara mest ekonomiskt och funnit 3 alternativ:
1. Köpa bil för att börja övningsköra med henne privat. Jag är själv en försiktig men oerfaren förare eftersom jag aldrig ägt en bil och det är knappast troligt att jag själv skulle kunna lära henne allt hon behöver. Privat körskola kommer behövas på slutet.
2. Endast privat körskola
3. Strunta i körkort. (Kanske är det inte värt det ekonomiskt.)
Jag bedömmer att min flickvän kommer att behöva ett flertal lektioner då hon är av den mer försiktiga typen.
Givetvis är det en mycket förenklad ekvation för forumets läsare eftersom ni inte är insatta i alla parametrar men det skulle ändå vara intressant att läsa vad som vore mest kostnadseffektivt mellan tummen och pekfinger.
Exempel på saker där marginalkostnaden för att inte ha bil blir väldigt hög är ju t ex att inte ha ett jobb alls. Vilket kan förklara varför en del faktiskt måste ha bil. Alla är inte singlar och kan inte bosätta sig var som helst.
Vad gäller körlektioner. Om ert förhållande överlever att du ger henne körlektioner så är det förhoppningsvis ett förhållande som räcker livet ut. Kan vara kostnadseffektivt att få facit på det redan nu.
Suveränt,Lars!
Du har ju humor
Och är realist tillika..
Ja, den aspekten är väl värd att betänka…
Isola Regina
Det har du banne mig rätt i! Skulle du föreslå billigaste skrotbilen i sådana fall? Får ännu en gång tacka bloggägaren för att hans goda råd som gjorde att jag ej förköpte mig på den stockholmska bostadsmarknaden för några år sedan. Du har räddat min ekonomi! Möjligen kommer du även att kunna ta på dig äran av att rädda mitt framtida äktenskap 🙂
Fjärdehandskällor visar på att teknologer röker på alldeles för mycket för sitt egna bästa – hur mycket rökte du på imorse – Lars?
Femtehandskällor visar på att idioter röker på alldeles för sällan för sitt och andras bästa – när rökte du på senast?
Jag och min fru köpte vår första bil förra året (Kia Ceed Sw, diesel), fem månader gammal 330mil (någon leasingbil). Vi har bott ganska centralt de senaste tio åren och har egentligen inte ett behov av bil (promenerar båda till jobbet). Vi övervägde att gå med i bilpool, men av ren bekvämlighet i att slippa boka och ta sig ut till bilpoolen blev det köp.
Under alla år jag inte haft bil (är 32 nu) har jag hört ett evigt tjat om hur dyrt det är. Det har gjort att jag är positivt överraskad över hur billigt det är. Jag och frugan sätter in 1500kr var i månaden på ett bilkonto och det täcker bensin, service, försäkringar och däck. Värdeminskningen lär det väl inte täcka, men 160kkr är inte så blodigt att lägga ut vart tionde år eller så för att ha alla möjligheter med egen bil.
Hur dyrt det är med bil beror nog mycket på hur mycket status man lägger i det. Jag känner verkligen ingen som helst önskan att ha en BMW, Audi eller ens Passat istället för min Kia om det ska kosta ens 50 000kr mer. Jag tycker det är väldigt lyxigt att kunna köra en nästan ny Kia som är pålitlig, praktisk och fullt tillräckligt bekväm.
Har också nämnt i en tråd tidigare att det är väsentligt billigare att ta bilen två personer Lund – Kalmar än att åka tåg.
För mig har bilen inneburit ett mycket mer aktivt liv. Jag promenerar fortfarande till jobbet, men om man efter jobbet vill till ett köpcenter eller byggvaruhus för att få tag i prylar till sitt senaste projekt, eller till träning på andra sidan stan så blir det inte av om det tar 30 min med buss dit (ja även inom stan för du ska byta buss, vänta på buss etc) och sedan 40 min hem (för nu måste du stå och vänta tills det faktiskt går en buss, sedan byta buss vänta på buss). Med bilen är allt 5 – 10 min bort och åtminstone jag får mycket mera gjort i mitt liv.
Tjenare försäljar'n! Tror du att du kan sälja Kia C-apostrof-D till folk med det där inlägget?
Håller med fullständigt. Bilen har revolutionerat både samhället och individens känsla av frihet som inget annat.
Cornu, vad inbillar du dig kommer hända med ALLA energipriser när oljan blir dyrare att ta upp? Tror du vindkraftsel kommer bli billigare?
Vem som helst fattar ju att alla energipriser kommer stiga i framtiden, oavsett om oljan är dragloket. Dvs kommer priset på kollektivtrafik stiga MINST lika mycket som priset på fordonsbränsle. Underhållet av det svenska järnvägsnätet är som bekant kraftigt eftersatt, och en rimlig gissning är att det är kollektivresenärerna som kommer få betala även detta i en eller annan form.
Till och med idag är det dyrare att resa sardinpackad med skattesubventionerad kollektivtrafik mot att samåka övertaxerad och avslappnad i luftkonditionerad bil.
Nej, jag har aldrig påstått det. Vad jag har skrivit tidigare och står för är att energiarbitrage inte kommer existera över tiden. Dubblas oljepriset så dubblas fossilgaspriset så dubblas kolpriset så dubblas elpriset osv. Det går lite omlott, men över tiden kommer utvecklingen vara den samma.
Och så kraschar priserna med ekonomin, om och om igen.
# Tigern
Du uttrycker det ultimata vansinnet när du talar om att friheten i att kunna åka till träning på andra sidan stan. Vansinnigare blir det inte.
Läsvärt, men jag skulle vilja se dig peta in två vuxna och tre bakåtvända bilstolar i en golf. Det går knappt i min Saab 9-5.
Exakt. Vi är två vuxna och tre småbarn, och hur vi än pusslar med de bakåtvända barnstolarna så får vi inte plats i vår Volvo V50. Så det får bli en V70.
Så sitt ni i era Toyota Yaris och trängs, själv betalar jag gärna en slant extra för att kunna sitta bekvämt.
Verkar som många här är ute och cyklar……
"Vänta. Om du inte kan vänta, skaffa inte en stor eller dyr bil."
Oj, jag har gjort tvärtom! Köpte en ny Audi A8. 3 liters diselmotor och drar 0.7 vid blandad körning och 0.5 på lugn landsväg.
Min ursäkt är att jag kör mycket och långt i Europa och att det oftast blir mycket billigare att köra än att flyga, inte minst om hela familjen ska med. Visst, jag åker även mycket tåg, men ofta är bilen svårslagen på medellånga sträckor (30-60 mil). Och om man åker långt vill man ha komfort och säkerhet samt en bil som går bra i hög fart om man ofta kör i Tyskland. Honda Jazz i all ära men den är nog inte mitt förstahandsval på sträckan Zurich-Stockholm, 190 mil varav häften i Tyskland….
Vi har även en äldre andrabil som bara går lokalt. Planen är att vänta ett-två år och sen byta till en ren elbil om priserna blir rimliga, annars blir den en till disel.
En fördel som Cornu glömde med disel: Det går i princip att köra på villaolja, så om man har en stor tank (vilket jag har) kan man ha sin egna strategiska reserv av detta bränsle, i mitt fall cirka 10 kubikmeter.
Villaoljan innehåller inget smörjmedel så om den inte är väldigt gammal (man vill inte ha en gammal dieselbil) så kommer bränslepumpar och insprutning skära ihop.
"Villaoljan innehåller inget smörjmedel"
Är det så? Kan man tillsätta "smörjmedel"? Jag har själv inte kollat, men flera personer i Tyskland och Schweiz har som jag känner hävdar att det går bra att köra moderna diselbilar på villolja.
På 70-talet hade jag en Peugeot 204 diesel. Den körde jag nästan enbart på eldningsolja. Det var topplockspackningen som krånglade och blev slutet för den bilen. Den hade ett rejält bränslefilter så därför kände jag mej trygg. Det kanske var annan konstruktion på den tiden. Eller annan olja. Är man orolig är det ju bara att blanda lite motorolja i eldningsoljan. På mopedtiden var det ju 4% som gällde. Det borde fungera med dieselolja också.
"Villaoljan innehåller inget smörjmedel"
Villaoljan är betydligt fetare än miljödiesel och är därför bättre för motorn, den håller längre och man får ut högre effekt.
Man kör något längre på villaolja än dieseln på macken.
Däremot är den inte miljövänlig
Röd diesel (finsk) innehåller också mer energi än miljödiesel men i den ska man tillsätta lite tvåtaktsolja så smörjer den bra också. OBS! För att detta inte ska likna ett Flashbackinlägg kanske man bör påpeka att allt detta är olagligt.
Fast det kanske bilpool blir också framöver – man byter ju tjänster med varann utan att skatta
"Är man orolig är det ju bara att blanda lite motorolja i eldningsoljan"
Precis vad jag ville höra! Tack för det!
Smörjmedel i diesel: problematiken kan sammanfattas i tre ord: myt, missuppfattning, okunskap. Dagens motorer, 2012, har betydligt tajtare toleranser, högre tryck etc, jämfört med en 10-15 år gammal motor. Samtidigt är dieseln betydligt renare än den var då. I stort sett all svavel är borta ur dieseln (googla ULSD)vilket den inte var tidigare, och då svavel är ett bra smörjmedel så vi rakt av konstatera att om dagens diesel funkar i en modern motor så gör den det även i en gammal. Redan tidigt 90-tal så började mytbildningen. När den första varianten på "miljödiesel" kom så satte folk igång att hälla i tvåtaktsolja och ha sig, när de tankade. DEn enda som blir glad över det är oljeförsäljaren. Desto ledsnare blir miljön och den egna plånboken….
//J
9:04
Varken röd diesel eller villaolja är ju egentligen anpassade till att köra på. Därför är tvåtaktsoljan bra om man vill prova.
Men det är frestande köra på dessa bränslen eftersom bilen blir starkare, drar mindre mängd och därmed roligare att köra.
@J
Så även du anser att man kan tanka en modern diselbil med villaolja Och dessutom behöver man inte tillsätta någo
. Är det korrekt uppfattat?
Tror J blandar bort korten här. Det går att köra modern diesel i en gammal motor. Han skrev inget om att köra eldningsolja i en modern diesel. A->B, inget om B->A
Ja, det verkar vara lite olika uppfattningar. Jag är inte så insatt i de tekniska detaljerna men vill väldigt gärna veta vad som gäller eftersom min egna lilla plan är att försöka vara så oberoende som möjligt om det blir brister eller andra otrevligheter. Och villaoljan har 2 stora fördelar:
1. I Schweiz är den nästan helt utan skatt
2. Man får ha en stor tank i huset.
Men fyll den med motordieselolja istället för eldningsolja då (naturligtvis avsedd att ändå användas i villapannan). Om du nu får göra så.
"Men fyll den med motordieselolja istället "
Ja, kanske det. Jag ska kolla upp saken närmare, men tack för tipset.
God morgon, J igen!
Jag missade en del ser jag nu. Försöker igen.
-Modern diesel i en gammal motor: inga problem, inget smörjmedel behövs. Det gäller självklart modern diesel i en modern motor också.
-Färgämne generellt. Färgämnet i sig är en så försumbar del i dieseln att man inte behöver tänka på den.
-Det som däremot är intressant är vad färgen talar om! Svensk villaolja är blå enligt mina uppgifter (exempel på färgämne: http://en.wikipedia.org/wiki/Solvent_Blue_35). För 10-15 år sen var det inga problem att köra på villaolja, det var ingen skillnad på den och den diesel som såldes som fordonsbränsle. Jag har ingen koll på dagens villaolja (ska raketforska om det på jobbet på måndag) men jag bedömer att det finns en viss sannolikhet att den innehåller mer svavel än fordonsdiesel. OM det är så, så funkar villaoljan fortfarande i gamla motorer, men kan komma att ge skador på sikt i en modern motor. Det är inte så att motorn kommer att haverera omedelbart utan vi pratar om frätskador i efterbehandlingssystemet för avgaser. Frätskador orsakade av svavelsyra. Detsamma gäller för "röd diesel", som jag inte vet vad som menas med i det här fallet. Olika länder kör med röd färg på diverse produkter.
//J
Tack J!
Jag är spekulant snarare än raketforskare, så jag uppskattar verkligen att du lägger ner tid på att svara på min fråga.
Jag kanske borde köpa en gammal diselbil också. Eller kanske man kan hitta en någolunda ny med "gammal" avgasteknik? Några tips?
När det gäller villaolja så finns i Sverige vanligtvis tre olika typer villaolja, också kallat eldningsolja 1. Den första typen är en tyngre eldningsolja som enbart ska förvaras inomhus, den andra typen är lite lättare och klarar kyla och ska användas om man har utomhustank. Dessa två har lite högre svavelhalt än diesel. Sedan finns det också en villaolja av miljötyp och det är i stort sett samma sak som diesel miljöklass 1. Det är dock inte säkert att dessa eldningsoljor har de smörjande additiv (inte motorolja) som en dieselmotors bränslepump kräver för att få lång livslängd.
Det hade faktiskt räckt att få honom att peta in en normalstor barnvagn samt en veckas packning. Annars är ju golfen trevlig, men A3:an är bättre.
Nu kan man köpa hondas elhybrider för 190.000kr. Synd bara att BMW:s och liknande bilars hybrider fortfarande är för dyra. Jag har annars gratis el, ingår i hyran av garage, vore suveränt..
De bilar du talar om är inget man kör på ren eldrift. BMWs ActiveHybrid-serie har så litet batteri att man bara kommer 4 kilometer med det. Man har mest marknadsfört det som något som ger bilen bättre acceleration.
Honda Civic Hybrid och Insight Hybrid är väl lite bättre men det är ändå inget man kör på ren eldrift i annat än korta sträckor i stadsmiljö (gång- och cykelavstånd). Och en modern diesel drar i snitt mindre soppa än dessa.
När Honda släpper sin Accord Hybrid så kommer man kunna köra över 20 mil men det är väl ett år dit och prislappen är väl inte riktigt klar än. Sen får man väl hoppas att det blir mindre med batteristrul än med Insight.
Du verkar inte ha någon koll alls på marknaden.
Hondas elhybrider drar 1 deciliter MER bränsle per mil än motsvarande bil från Toyota. Toyotas motsvarande är betydligt dyrare än Honda, ja så är det. Men, Hondas hybrider har ingen laddkontakt och deras batterier är väldigt små. Det är nästan ingen skillnad på en vanlig liten bensinbil med stop-and-go och en Honda hybrid om man ser till förbrukningen.
Jag var själv inne på att köpa Hondan men bränsleförbrukningen vs. inköpspris är helt enkelt inte tillräckligt motiverande. Om Honda stoppar in ett lika stort batteri som i Toyotas kommer deras hybrid att bli väldigt konkurrenskraftig.
Nja, Hondas hybrider är vanligtvis en enklare parallellhybrid så skillnaden ligger inte i batteriets storlek. En motorgenerator på drygt 10 kW är kopplad till motorn i Hondan, Prius har två kraftigare motorgeneratorer som är kopplade till en planetväxel vilket används istället för en konventionell växellåda. Batteriet i Prius är energimässigt jämförbart med ett lite större 12V bilbatteri.
Toyotas Prius och BMW's ActiveHybrid (med two-mode systemet) är serie-parallell hybrider. Detta är en betydligt mer påkostad lösning. General Motors som var med och utvecklade two-mode har exempelvis uppgett att systemet innebär en merkostnad uppåt 100000 kr, och systemet används därför huvudsakligen till mer påkostade modeller. Med ett lite större batteri och en laddare så kan dessa bilar fungera som laddhybrider. Konverteringssatser med större litium jon batterier har länge funnits på eftermarknaden för Toyota Prius.
Med tanke på att industrin och forskarsamhället just nu översvämmas av pengar från världens politiker (Obama häromdagen) för att utveckla elbilen inklusive batterier så är det rimligt att anta att en elbil i golfklassen kommer att vara överkommlig för de flesta run 2020.
Cornu,
Du nämner att man kan göra sin egen disel från raps men att det är dyrt. Varför? Borde det inte räcka med en enkel press eller har jag missat något?
Man måste köra rapsoljan genom en katalysprocess och för det behöver man en anläggning, sen får man väl ut ungefär 0,08 liter per m2 och år (c:a 1200 liter per hektar och år) och sen måste man dra bort insatsenergi. Jämför man med andra biobränslen är RME inte speciellt bra.
Tack för svar!
"Jämför man med andra biobränslen är RME inte speciellt bra."
Kanske inte, men det är lätt att hitta en gammal diselbil billigt. Och om om det blir brist på disel lär man kunna tjäna en hel del på att ha en fungerande anläggning.
Har du någon uppfattning om hur mycket en anläggning kostar, vilken kapacitet den har samt vad den kostar i drift? Kan man vara många som delar på en, ungefär som väderkvarnar förr i tiden?
http://www.oilpress.com/biodiesel-information-fran-skeppsta-maskin-ab.htm
Jag förstår inte hur du kan få in barnvagn och allt det andra du skrev i en bil som är mindre än en golf. Du kanske kan trolla med knäna och förminska prylarna innan du stoppar in dem i bilen? Eller har du köpt prylar som är som tetrisklossar och kan fylla ut bilutrymmet perfekt? Hur som helst så tar bara vår barnvagn upp mer än halva kofferten i min Volvo 850 sedan. Och då köpte jag ändå den barnvagn som gick att vika ihop mest av alla (en Crescent easy 2012 års modell).
Så min nästa bil blir absolut en stor kombi. Finns inget skönare än att bara kunna slänga in det man vill i bilen utan att behöva tokstuva varje gång.
Köp en Hyundai I40, fullutrustad för 290 000 kr. Den kan dra mer än din gamla 4-hjulsdrivna bil trots att det bara är 2-hjulsdrift och den drar 0,54 / mil blandad körning. Då ingår glastak, bilmarknadens snyggaste interiör, navigation över hela europa, värme i ratten och värme i baksätet OCH stor bagage… köp köp köp
Jag, Hyundai bygger fina bilar. Väldigt hög kvalite till rimligt pris. Ungefär som Subaru, fast ännu bättre priser.
Men "bilmarknadens snyggaste interiör" har Audi A8…..
http://www.youtube.com/watch?v=yzRyKZNHhHU
Håller med fullständigt, man ska inte ha större bil än nödvändigt.
Chevrolet har en bra bil i större Golfklassen, Suburban heter den. Plats för hela familjen och svärmor. Jättebra.
Tillgångarna på olja är oändliga, litar till 100% på Kenneth Winsborg (Bensinupprorer), ho ho.
Kör kollektivt 11 månader om året: 8 000. Hyr bil 4 veckor på semestern: Ca 7 000 + bensin. För längre resor blir det tåg eller Hertz relocation-bilar. Några hyrbilsweekends om året. Nån taxi hem från krogen emellanåt.
Alltså ingen dyr bil, ingen parkeringavgift, ingen trängselskatt, inga reparationer, ingen försäkring, ingen skatt, inget drivmedel, ingen värdeminskning mm.
När man väl vänjer sig vid att få så mycket pengar över varje månad är det svårt att gå över till bilägande. På några år pratar vi seriöst ett par hundra tusen i besparing.
Kan bara instämma. Har redan en segelbåt. Bor centralt. Men tänker bygga min "flotta" ytterligare med en motorbåt istället för bilen som försvann okt -11. Hälsan är bättre idag då jag cyklar 15 min till jobbet. Min filosofi – jobba hårt sept-april. Lata mig under tiden av värme (60% tjänst maj-aug, 3 dagar i veckan). Kan ja verkligen rekommendera för er som kan!! Men vi alla vill ha olika liv =) Jag är lat och njuter på mitt sätt!
Sätt på en takbox på golfen. Där kan mormor och morfar ligga!
Det finns all anledning att se positivt på bilindustrins förändringsförmåga.
Enligt (billobbyorganisationen) Bil Sweden har koldioxidutsläppen för nya bilar nu kommit ner till 142 g/km; en minskning med 27 % sedan 2005.
På den tiden var de flesta nya bilar i Sverige bensindrivna. Därefter har vi via E85 kommit till diesel och snabbt minskande förbrukning för nya bilar. Några spridda skurar om nya bilars förbrukning:
B-segment: VW Polo BlueMotion 3,4 l/100 km
C-segment: Ford Focus EcoNetic 3,5 l/100 km
Premium D/E-segmentet: BMW 520d Efficient Dynamics: 4,5 l/100 km
Denna teknik har implementerats och sålts till konsumenter på bara några års tid. VW och BMW har dessutom på sistone börjat med snålare bensinmotorer.
Och till detta kommer naturligtvis hybrider/laddhybrider och elbilar.
Preem säljer i dag diesel med inblandning av tallolja.
Detta och mycket mer har hänt under några års tid. Det finns få skäl att anta att reformtempot skulle minska framöver, givet ett högt råoljepris, ett högt drivmedelspris i EU, allt hårdare krav på tillverkarna om snålare (genomsnittsutsläpp för tillverkare: 130 g CO2/km 2015) och renare (Euro 6 från 2014) motorer.
Tyvärr har inte exempelvis lastbilar och bussar genomgått samma nedgång i förbrukning; och tyvärr har svenska poitikers vilja att investera tillräckligt i järnväg och tunnelbana inte varit vad den borde.
PS: Jag har ägt en japansk B-bil. Jag har svårt att tro på historien om två vuxna, två barn (i bilbarnstol), två kattburar, en veckas bagage, mm om man inte har en rejäl takbox. Om barn sitter i bilbarnstol brukar man även behöva barnvagn, vilket tar en del plats.
F
Problemet är att bilarna fortfarande körs på bensin och diesel, minskad förbrukning räcker inte utan vi måste bort från oljan innan exportmarkanden krymper för mycket. Och börjar man titta på alternativen så finns det bara eldrift som har potential men det ligger några decennier borta, dvs för långt bort i tiden. Möjligtvis att naturgas skulle kunna täcka upp en del på vägen men tyvärr saknar vi mycket infrastruktur för det.
Jag har själv föreläst lite om detta ämne och håller nu på med en artikel, det ser ut som om världen är på väg in i en period av drivmedelsbrist. Det som drabbas först är världsekonomin, något som vi redan sett sedan 2004. Så det försämrade ekonomiska läget har överskuggat problemet med oljan.
Det reformtempo du talar om kan mycket väl påverkas negativt av att oljepriset stoppar ekonomin och nya investeringar. Och kraven på utsläpp är egentligen ganska löjliga, det är transportsystemet i sig som ser ut att behöva förändras.
Lastbilar och bussar kan enklare drivas av el som de gamla trådbussarna och det är redan på gång. Motsvarande lösning för bilismen ligger uppåt 20 år bort och sen ytterligare uppåt 20 år för utbyggnad.
Min tanke var att peka på att något positivt faktiskt händer inom bilindustrin och att det dessutom går ganska snabbt. Sådant kan alltid avfärdas med att "det går för långsamt". Men det här är pragmatiska lösningar som finns i dag, som köps av företag och konsumenter. Väger man det mot fantasifulla lösningar som "redan är på gång" förlorar man naturligtvis alltid. Men vad några ingenjörer säger kan göras är en sak, vad som faktiskt implementeras i stor skala är en annan sak.
Alltså: när lastbilar och bussar i stor skala körs som trådbussar är det intressant, när det är en prototyp-/laboratorieidé gör det ingen praktisk skillnad (på tex förbrukning och utsläpp).
Ett exempel är insamling av diverse avfall, rötning av detta till biogas och konvertering av biogasen till syntetisk diesel. Negativa utsläpp av CO2, låginblandning i fossil diesel – ingen ny infrastruktur, inga konverteringar av motorer. Perfekt – på pappret. Men det görs inte i full skala och gör alltså ingen praktisk skillnad.
F
@Andreas Larsson,
Du verkar väldigt kunnig och insatt, men är du inte lite väl pessimistisk?
T.ex vad gäller el-bilar går utvecklingen enormt fort nu och det känns helt realistiskt att vi kommer att kunna köpa rena el-bilar med 25-30 mils räckvidd för samma pengar som dagens standardbilar om 3-5 år. I Syd Europa bör man då lätt kunna ladda dessa via solpaneler, som också snabbt faller i pris. Jag kollar lite på att själv sätta in paneler just för att om några år kunna ladda min egen bil. Största problemt nu är mellanlagring av elen, men det går fort framåt där också.
Men visst, solenergi har nog ingen större framtid i Sverige. Men det finns obegränsat med ved. Kanske en modern form av gengas är möjlig? Vad tror du?
Det gäller att se pragmatiskt på transportproblemen d.v.s vad är viktigt ur samhällsekonomisk synvinkel?.
Godstransporterna till alla svenska orter måste fungera. Här är en lösning som du anger elektrifiering av godstranporterna.
Persontransporterna måste fungera till den grad att folk kan pendla till sina arbetsplatser. Här finns redan billiga lösningar som t.ex. Renaults Twizzy som med lite svensk klimatanpassning skulle klara persontransportbehovet året runt.
Vad som gäller problemet att kunna åka till ett köpcentrum och storhandla eller ta med sig barnvagnen i bilen får nog hänföras till kategorien bra att kunna gör eller bekvämt men inte något ekonomiskt samhällsviktigt.
@Utlandssvensk
Jag försöker vara realistisk men samtidigt vill jag också ha lite marginaler.
Så här säger en av Sveriges drivmedelsforskare:
http://www.youtube.com/watch?v=_A7VXNmkNMY
De elbilar du talar om är inga fullvärdiga ersättare till dagens herrgårdsvagnar eller "statusbilar". Visst kommer elbilarna att duga för de flesta resor men frågan är hur de kommer att slå igenom på marknaden. Räknar man på en bils genomsnittliga livslängd (19 år) så skulle elbilar idag behöva ha en stor marknadsandel för att vi ska kunna behålla samma trafikmängd runt 2030, just nu har de under 0,2 procent av marknaden.
Sen är också frågan vilka affärsmodeller som kommer att användas, det är endast leasing av batteriet som ser ut som en lösning eftersom den initiala kostnaden annars blir för hög.
En annan fråga är vilka volymer som bilindustrin tänkt producera, lyssnar man på de större företagen så ser de inte en storskalig elbilsmarknad förrän någon gång efter 2030, det är många andra insatta som delar den analysen. En amerikansk studie varnar för att stor efterfrågan på råvaror för batterier kan driva upp priserna. De produktlanseringar vi är vana att se i samhället är sällan råvarubegränsade därför kan man lätt ha en tro att det bara kan bli billigare (som det blir med TV-apparater, Bluray-spelare, datorer, etc)
Elproduktionen är inte problemet för elbilen utan det är drivlinan, produktionen och marknadsandelarna.
Sen kan faktiskt solenergi ha en stor framtid även i Sverige, det beror lite på hur tekniken utvecklas. Ved har vi mycket av men inte obegränsat. Drivmedel via förgasning av skogsråvara ser många som ett stort potential för Sverige även om det inte är något som kan ersätta hela vår transportsektor. 95 procent av Sveriges skog är egentligen utnyttjad, de övriga 5 procenten är skyddade. Så vill vi göra drivmedel från skogsråvara lär vi ta restprodukter eller konkurrera ut skogsindustrin, det senare har inte privatbilisterna råd med.
@Anonym Att kunna åka och storhandla eller ta med sig barnvagnen är ändå något som folk väger in när de köper sin bil och det är bilarna som säljs redan idag som kommer att påverka vilka bilar som finns tillgängliga de närmsta två decennierna. Det tar tid att förnya vår bilpark och många handlar bara begagnade bilar. Sen är frågan hur konjunkturen blir, nybilsförsäljningen är väldigt konjunkturstyrd och blir det som på Sverige under 90-talets finanskris så kan bilförsäljningen rasa till sådana nivåer att det tar 20-25 år att förnya bilparken.
"De elbilar du talar om är inga fullvärdiga ersättare till dagens herrgårdsvagnar eller "statusbilar"."
Jo visst, men åtminstonde i Europa är bilparken helt dominerad av mindre och medelstora bilar. Det här med hög andel kombibilar är ett ganska svenskt fenomen. T.ex Italien tror jag inte kommer att ha några större problem att gå över till elbilar ganska snabbt. Men i USA lär det å andra sidan bli ganska svårt.
"Räknar man på en bils genomsnittliga livslängd (19 år)"
Återigen, detta gäller i Sverige, som om jag minns rätt har en av västvärldens älsta bilparker. Nu har jag inte kollat men misstänker att livlängen är betydligt kortare dels i länder som köper billiga småbilar (Italien, Frankrike) dels i USA där bilar är väldigt billiga, även om kvaliten också är ganska dålig ibland.
"lyssnar man på de större företagen så ser de inte en storskalig elbilsmarknad förrän någon gång efter 2030"
Inom tradingvärlden finns det ett uttryck "talking your own book", dvs. man argumenterar för sina egna innehav. Det kan mycket väl vara samma sak här, dvs. bilföretagen har ett intresse av att fortsätta att sälja befintliga produkter. Jag tror att det kommer att gå mycket fortare och att vi redan inom 5 år kommer att få se hyggliga andelar av elbilar, åtminstonde i de länder som domineras av småbilar.
Vad gäller råvaror är jag lite bättre insatt, åtminstonde vad gäller jordartsmetaller. Min uppfattning är att den brist man pratar om enbart beror på att gruvdrift utanför Kina inte har varit lönsam tidigare. Om priserna etablerar sig på höga nivåer finns det massoer av gruvor som kommer att öppna. Dessutom utvecklas nya batteri teknologier i rasande fart.
T.ex. öppnar Boliden Kankbergsgruvan igen för att bryta guld och…
Tellur(!) en s.k. sällsynt jordartsmetall.
Ca 40 ton per år planeras
@Utlandssvensk
"Jo visst, men åtminstonde i Europa är bilparken helt dominerad av mindre och medelstora bilar. Det här med hög andel kombibilar är ett ganska svenskt fenomen. T.ex Italien tror jag inte kommer att ha några större problem att gå över till elbilar ganska snabbt. Men i USA lär det å andra sidan bli ganska svårt."
Visst är det vanligare med mindre bilar på kontinenten men tittar man på produktionen så är det ändå mycket som talar för att volymerna inte hinner växa så snabbt. Och för Sverige är det ändå våra egna vanor som gäller. Och med tanke på hur den sämre konjukturen ser ut slå mot Europa så kan även deras nybilsförsäljning rasa.
"Inom tradingvärlden finns det ett uttryck "talking your own book", dvs. man argumenterar för sina egna innehav. Det kan mycket väl vara samma sak här, dvs. bilföretagen har ett intresse av att fortsätta att sälja befintliga produkter. Jag tror att det kommer att gå mycket fortare och att vi redan inom 5 år kommer att få se hyggliga andelar av elbilar, åtminstonde i de länder som domineras av småbilar."
Jag gick för något år sedan igenom alla prognoser som fanns och bland dessa är det få som tror på elbilen i det kortare perspektivet (före 2030), det gäller även bland drivmedelsforskare och oberoende organisationer. Bara som ett exempel så genomförde KPMG nyligen en undersökning där man tillfrågade 200 av branschens viktigaste beslutsfattare. Enligt dem så kommer elbilar ha ungefär 15 procents marknadsandelar 2026, alltså av nybilsförsäljningen. Om trenden är linjär fram tills dess så innebär det att vi har runt 7,5% elbilar i världens bilpark år 2026.
Men sen måste man erkänna att det är svårt att göra prognoser dock är det farligt att vara överoptimistisk eftersom det tar bort alla marginaler. Om vi lever kvar i ett bilberoende samhälle och elbilar inte blir lösningen så kan det bli kostsamt eller rent av katastrofalt. Sen kommer vi säkert ha delar av samhället som fortfarande är beroende av bilen men jag anser att det är viktigt bygga bort bilberoendet.
Angående REEs så vet jag också att det finns nedstängda gruvor i USA. EU-kommissionen har dock varnat för brist på bland annat neodym inom några år, neodym används också i vindkraftverk så frågan är om utbudet klarar av att möta efterfrågan. Stoppar Kina mer av exporten så tar det ett tag att få igång produktionen i USA, sen är frågan om det räcker när världen behöver förnya hela bilparken på kort tid.
Ett liknande problem gäller för litium, visst har vi stora mängder men utvinningen har inte kommit igång riktigt än och vid en stark efterfrågan ser det ut som att den inte kommer att hänga med. Tex Bolivias litiumproduktion har bara hållit på i några år.
Angående batteritekniken så har jag åtminstone länkat till en av Sveriges drivmedelsforskare som säger att den närliggande utvecklingen inte räcker (dvs runt 20 år framåt eftersom det är det perspektivet han talar om). Sen får vi väl se vad som händer, jag anser dock att man bygger samhällen på marginaler, inte på chansningar, det är en linje som också brukar finnas hos beslutsfattare och tjänstemän men tyvärr så har de inte alltid kunskapen om riskerna.
@Anonym
Tellur används för andra ändamål, tex solceller och optiska prylar.
Att anta att elbilsmarknaden utvecklas enligt ett linjärt samband verkar inte troligt, linjära samband råder främst inom fysiken. Troligtvis så kommer elbilsmarknaden att öka expoteniellt d.v.s en explosion av elbilar kommer att ske när behovet uppstår.
@Anonym
Linjärt var bara ett exempel, en exponentiell ökning skulle ge ännu färre bilar 2026 (men fler efteråt). Jag tog det eftersom det är enklare att räkna linjärt än exponentiellt då det senare är i behov av en funktion samt att en linjär utveckling är mer positiv om man vill se till antalet sålda bilar innan prognosdatumet.
Problemet är sedan att det är fram till ungefär 2030 som vi ser ut att ha en växande akut drivmedelsbrist.
"Ved har vi mycket av men inte obegränsat. Drivmedel via förgasning av skogsråvara ser många som ett stort potential för Sverige även om det inte är något som kan ersätta hela vår transportsektor. 95 procent av Sveriges skog är egentligen utnyttjad, de övriga 5 procenten är skyddade. Så vill vi göra drivmedel från skogsråvara lär vi ta restprodukter eller konkurrera ut skogsindustrin, det senare har inte privatbilisterna råd med."
Nja, skogens tillväxt överskrider avverkningen med runt 25 miljoner skogskubikmeter (motsvarande 40 TWh) så det finns vissa marginaler att ta ifrån.
Svebio uppskattar potentialen för biobränslen till ca 250 TWh att jämföra med dagens användning om ca 140 TWh. Dock tror jag att dagens huvudsakliga användning med kombinerad el och fjärrvärmeproduktion genom elcertifikat är lite av en felsatning som hindrar både biodrivmedel och spillvärme i fjärrvärmenäten vilket man skulle behöva åtgärda. Av samma anledning så tycker jag också man ska undvika uppvärmning genom småskalig eldning med biomassa i form av ved, pellets och liknande. Dessa 250 TWh skulle utan problem räcka för att ersätta oljeprodukter i de användningsområden där bra alternativ saknas.
När det gäller drivmedelsanvändningen för personbilar så borde det också finnas en stor potential att minska denna förbrukning kraftigt genom bränslesnålare bilar. En halvering från dagens nivå (ca 50 TWh) borde inte vara omöjligt om antalet personbilskilometer hålls på samma nivå som idag, detta utan behov av elbilar i stor skala. Med lastbilarna är det däremot värre då de redan är såpass bränsleeffektiva.
Finns det någon glädje i ditt liv? Förutom att glädja dig åt alla som köpt bostadsrätter?
Bra inlägg Cornu! Skulle gärna se ett liknande inlägg men där du tar upp boendeallternativ i en post peak oil era. stad/landet självförsörjande/kollektiv, Villa/lägenhet? Har hela tiden trott att det optimala måste vara att bo på landet där man har småskaligt jordbruk. Men är inte helt säker längre. Avstånden på landet blir väldigt stora vilket begränsar om man inte är självförsörjande till 100%.
Behöver bil till jobb och till min kära släkt i skåne (bor en bit utanför stockholm). Köpt en begagnad prius (vilket jag rekommenderar, man får mkt för pengarna. Dock är den alldeles för dyr ny). Den ska jag konvertera till laddhybrid vilket kostar cirka 50-60 tusen. Kommer då, förhoppningsvis, ner i 0,2 liter per mil. Laddar gratis i garaget, ingår i hyran.
Nästa konvertering skulle vara till metanol/etanol men det liggar några år fram i tiden. Hoppas kunna vara i princip oberoende av fossilt bränsle inom 8 år. Vad gäller bil. Semester med flyg är en annan fråga.
Ska man vara petig är det väl Civicen som är i golfklass medan Jazz konkurrerar med Polo om vi ska hålla oss till samma märken, då blir skillnaden i ekonomi lite mindre men poängen kvarstår. Alldeles för många har alldeles för stora bilar.
det bästa vore väl om alla andra ställde bilen så att JAG kan fortsätta köra
Bra ide!
Se till att belgarna gör det 8 månader om året till att börja med
Och transittrafiken genom belgien, luxemburg och Metz.
" anonym "
Och om man nu måste köpa en bil så köp ingen jätteliten bil. Skulle olyckan vara framme så är det tack å hej. Satsa alltid på säkerheten, inte priset.
Folk tycks tro att 5 stjärnor givet till en liten bil motsvarar i säkerhet 5 dylika till en större bil
Troligen förhåller det sig således
" anonym "
"Folk tycks tro att 5 stjärnor givet till en liten bil motsvarar i säkerhet 5 dylika till en större bil
Troligen förhåller det sig således"
Nej, det stämmer inte. NCAP ger stjärnor givet storleksklass och 5 stjärnor för en stor bil innebär mycket högre säkerhet än motsvarande antal stjärnor för en microbil.
Jag menade att det troligen förhåller sig så att folk tror att alla stjärnor är lika värda…
Jag skall vara mer utförlig på det att alla kan hänga med
Mes excuse!
" anonym "
Storleken är dock inte allt, tar man en äldre bil (80-talet och bakåt) så kan krocksäkerheten vara sämre än i en ny småbil.
Tack,jag vet
Ett av mina argument att köpa en ny bil!
Men den 23 år gamla 745-89 har varit helt suv(!)erän till diverse transporter de sista 18 månaderna
Köpte den då!Gäller bara att få frugan att kunna köra samma bil
Nå pedaler, ratt etc på ett bra sätt
Vi betar av marknaden
" anonym "
Inlägget och resenomanget som förs tar dock inte hänsyn till att utvecklingen på förbränningsmotorn sedan 70-talet är stor och miljömässig och ett räkneexempel på dagens förbrukningsnivåer med samma antal bilar dock med morgondagens förbrukning, alternativt dagens snålaste förbrukning (diesel) kanske ger en tydligare indikation på hur framtidens bilåkande i Sverige kommer att se ut.
Öh, va? Jag räknar m en halvering av HELA bilistens förbrukning, 10000-faldigande av antalet elbilar och 500%-ig ökning av produktionen av biobränslen. Det kallar jag utveckling!
Gratis släp finns på freetrailer.com. Funkar utmärkt i stirstäderna.
Man måste kanske inte just ha bil. Finns motorcyjek och elmoppar. Något jag tror blir vanligare i framtiden… Elhojar. Varför släpa runt på 1,5ton skrot när man skall besöka någon. Man kan faktiskt lasta en del på hoj med 🙂
Tyvärr är inte prestanda El-motorcyklar så spec snygga eller billiga idag. Men de finns kolla bara de på Isle of man http://www.youtube.com/watch?v=devfPUUWwjo
Perfekt! Fem motorcyklar i min familj!
Far, mor på var sin med full packning och barnen i späd ålder på
Ja, på vad?
Tack för tipset i alla fall
" anonym "
Jag bor i närförort till Stockholm och ser hur svenne-idiot-banan tar bilen till jobbet varje dag til fast man inte behöver det. Det totalt onödiga nöjesåkandet, till följd av lathet, är också helt j-ä enormt. Folk tar bilen till precis ALLT! Vad fick ni benen till? Jag säger bara: Höj bensinpriset till 40 spänn litern omedelbart.
Ja, bort med alla fattiga från vägarna! 🙂
Tror egentligen inte det handlar så mycket om lathet. Infrastrukturen är byggd så att bilföraren blir kung i trafiken. Vem vill inte vara kung?
"Ja, bort med alla fattiga från vägarna! :)"
Finns mycket enklare sätt att lösa det på: sätt upp vägtullar runt områden med låginkomsttagare och invandrarförorter, så kommer de ingen vart med bilen. Kanske något man borde tipsa våra politiker om?
(Oj, vänta… När jag tänker efter inser jag att någon redan stulit idén, den håller redan på att implementeras i Göteborg där man effektivt murar in t ex Biskopsgården)
"Finns mycket enklare sätt att lösa det på: sätt upp vägtullar runt områden med låginkomsttagare och invandrarförorter, så kommer de ingen vart med bilen."
Ja, det hade jag inte tänkt på men det kan ju förklara biltullarna i Stockholm. Alla välavlönade multikultiälskare på Södermalm har hittat ett perfekt "miljöargument" för att slippa att själv drabbas! Men det lär nog inte hjälpa så värst många år till…..
Har dålig koll på beräkningar på förmånsvärde mm men om man har möjlighet till tjänstebil så kanske det är en bra idé? Leasa utan risk. Borde väl inte bli så dyrt om man väljer en liten miljöklassad bil?
Jag frågade en Amerikan. "Varför har ni så stora bilar"? Då ställde han en fråga till mig. Vad skulle du helst vilja bli påkörd i när du och din familj åker bil. En Nissan micra eller i en stadsjeep? Vad svarar man på en sådan fråga?
Vem skulle du helst bli påkörd av-en micra eller en stadsjeep?
Så skulle jag svara!
Bl.a därför som vi hade en Toyota LC i 25 år…
Gissa varför?
Ja, bl.a det,ja!
" anonym "
Med mitt liv som perspektiv så konstaterar jag att bilen kom in på vår gata på 60 talet. Då köpte "alla" bil. Innan dess så klarade sig de flesta utan denna bekvämlighet. Buss och cykel var tillräckligt för vardagen , tåg för längre utflykter.
Nu är samhället byggt för bil, med förorter och köpcentra. Folk bor och arbetar inom köravstånd på upp till en timme.
Då arbetade 50 % av de vuxna utanför hemmet. Nu är det 70-80% som jobbar utanför hemmet.
Delvis för att ha råd med hus på landet och bil.
Kanske var livet inte så dåligt då?
Jag är precis som alla andra även när det gäller bil: min situation är unik. Kombin är i största laget för typ fredaxhandling på ICA, så jag handlar det mesta i mindre portioner i en obetydligt dyrare butik på gångavstånd. Viktigt skäl till bilstorleken: det går att få in mammas rullstol. Vi bor i samma hus, så det avlastar mina mer avlägsna systrar på flera sätt.
När jag via ett par färjor (för att minska på körningen) en, ibland två, gånger om året omlokaliserar mig till Storbritannien och min nuvarande käresta, fyller jag bilen till bristningsgränsen med prylar till en f.d. på samma ö. Just ingen merkostnad för någon, men hon och miljön sparar in på en köpt transport.
Väl framme behövs ingen megastor bil, men det vore fånigt att skaffa en extra ba’f’att verka köra snålt. Defensiv körning håller ändå ned bränslekonsumtionen acceptabelt.
Historiskt har jag nog ett tillräckligt alibi gentemot statustänkande. Exempelvis min förra kombi lär av grannskapets yngre ha setts som ”häftig” på grund av antalet plåtskrynklor.
En fossil mängd till bilarna 5 procent jämfört med idag är enligt min mening orealistiskt lågt, om det inte blir något oförutsett och oljan styrs över till andra områden av politiska skäl med biltrafikförbud eller extrem ransonering som under kriget förstås. Sådant kommer nog senare. En oljeproduktion från svensk alunskiffer har nog kommit igång. Koldioxiden skattar alla åt. Detta ingår i den fossila delen, som jag gissar når 40 procent av dagens förbrukning år 2030.
Världshandeln och den svenska exporten har kanske halverats. BNP är nog lika högt som idag, men köpkraften är hälften så stor, vilket blir följden av att nettot minskar av ökad komplexitet. Livsmedelspriserna är mycket höga. Hundratals miljoner personer i fattiga länder har dött av svält och sjukdomar. Höga materialpriser gör att en skrotbil är värd tre månadslöner. Elbilar är förbjudet dyra. Staten har höga fasta kostnader inom mycket och inte råd att bygga elvägar för transporter i någon större omfattning. Förnyelsen av fordonsparken början likna den kubanska. Folk installerar gengasaggregat och de är mindre besvärliga än förr att använda.
Tjugo år senare faller samhället sönder. Folk försöker fly som de har gjort tidigare i fattiga i länder och stoppas med vapenmakt. Elsystem, kommunikationer, myndighetsfunktioner, reservdelsförsörjning med mera brakar samman. Nu är det Mad Max som gäller. Skrotbilars värde kan inte längre mätas i månadslöner eftersom det inte finns löner i form av pengar.
Det här är självklarheter om man extrapolerar produktivitetsfallet i de ändliga naturresursernas utvinning ur jordskorpan, som har pågått ett tiotal år över hela världen. Fallet är inom arbete, råvaror, kapital och energi per utvunnen mängd. Kostnaderna har ökat kraftigt och det har märkts i priserna på världsmarknaden. Under de sista 10 åren har utvinningskostnadens del av världens BNP ökat från cirka 5 till 7 procent. Bara oljan står idag för 2-3 procent. Priserna på det mesta har ökat 3-10 gånger. En årlig kostnadsökning 5 procent, vilket inte är högt, ger på 40 år en sjudubbling (1,0540) och hela 49 procent av världens BNP. En krasch för världsekonomin är oundviklig.
Länder typ USA, Ryssland Australien, Brasilien och Argentina med bra förutsättningar inom livsmedel och naturresurser klarar sig nog till århundradets slut eller längre. När problemet uppmärksammas kommer de nog att spara resurser och minska kostnadsökningen. Förnybar energi, hållbar utveckling och klimathot är fantasikonstruktioner. Det blir en restkultur och resterna försvinner sedan med några procent om året. Och sedan kommer något stenåldersliknande. Det är hög tid för planering på en mängd områden.
Landets stolthet inom statliga företag LKAB ökade mellan år 2000 och 2010 sina kostnader realt (efter inflation) med 7,5 procent per år (genomsnitt för åren). Förra året var det realt över 10 procent. Då ingår inte flyttkostnader för fastigheter på senare år. Vidare gäller det för hela koncernen inklusive bland annat forskning, pelletstillverkning med tillsatsmaterial och transporter. Detta kan enkelt räknas ut från företagets årsredovisningar publicerade på nätet, med ett hoppande mellan sidorna och användande av plus och minus, eftersom det inte redovisas helt tydligt. Antagligen ska folk inte oroas och det ska se bra ut.
Företagets järnmalmsproduktion är mindre än på 70-talet. Kostnadernas utveckling är något av det viktigaste i en årsredovisning, men detta har företaget struntat i. Men det pladdras rejält om stora vinster och investeringar. Och naturligtvis om framgångarna inom miljön.
Officiella siffror inom produktivitet och kostnader utomlands tyder på reala kostnadsökningar minst 5 procent i årstakt. Det verkar inte vara så illa som inom LKAB. Intresset för detta inom den svenska byråkratin typ SGU är noll. Byråkratins intresse för oljetoppen har vid en jämförelse nått närmast hysteriska nivåer.
Att produktiviteten faller är närmast en naturlag och sånt kan man inte ändra på. Resan nedåt till en kollaps, inom allt det ordnade och bekväma, som alla bortskämda, fartblinda och bilåkande svensson tar för givet, har bara börjat. Skatterna ger allt mindre tillbaka. Pengarna går allt mer till fasta samhällskostnader av en ökad komplexitet. Om produktiviteten hade förbättrats sedan år 2000 och allt bara hade blivit billigare så hade lånekarusellen kunnat fortsätta att snurra långt in i framtiden. Pengarna och skulderna är ju inte problemet utan det är fysiken.
Än så länge har kostnaderna i utvinningen bara ökat ett par procent. Tänk då vad som händer när det blir tvåsiffrigt, vilket det nog blir år 2030. Sannolikheten för att exportmarknaden för olja upphör måste ses som mindre. Men det är naturligtvis illa att ligga dåligt till inom tillförsel av viktiga saker som olja och livsmedel.
Det stora flertalet räknar sig till de goda och skyddade av någon mystisk kraft. Alla är demokratiska och har rätt till det ena och andra och det är så sött och gulligt, i sagornas värld.
Det optimala hade varit en hybridbil.
Bränslen: El, biogas, e85.
Stor tank (25-35 l resp 30 nm3) till både biogas och E85. Ett mindrebatteri där du kan komma 2-3 mil med. Solceller på taket som kan ladda batteriet när bilen står parkerad.
Om du tar ut extra lyx ur bilen kan du säkert komma ner i lägre vikter.
Så svårt kan det inte vara att bygga en sådan bil.
Det kan mycket väl komma när det blir bristsituationer.
Lars
Dina senaste inlägg har varit helt underbara och jag har skrattat gott.
Mina egna prioriteringar är efter spritflaskan och min Ford Mustang utan tvekan din Blogg.
Ivan
Jag skaffade bil när mitt andra barn föddes. Nu är sonen fem och jag och hustrun ska separera. Där jag planerar att flytta behöver jag ingen bil dagligdags. Jag kommer nog att försöka hitta en bilpol och hyra bil till semestern. Jag ser inga problem med det.
Beklagar.
Ett tankefel som både du och samhällsplanerarna tycks göra är att förutsätta att man skall välja en gång, endera bil, eller alternativa transportmedel och äger jag bil kommer jag inte att använda alternativa transportmedel.
Ska vi ha ett demokratiskt och kanske framförallt människovärdigt samhälle så måste alla ha råd att hålla sig med bil och att nyttja den när de finner det befogat.
Men ska vi ha ett hållbart och människovärdigt samhälle så ska man inte tvingas använda bilen för att ta sig till butiken, ta sig till arbetet eller följa med barnen till skolan, i alla fall inte om man bor i tätort.
Bilinnehav måste kunna räknas in i livets nödtorft, men då kanske inte en stor och törstig bil om man inte objektivt har nytta av det. Det rationella bilvalet för mig vore förmodligen en Corsa Eco-98 för 10 000 kronor begagnad och med en bensinförbrukning kring en halvliter milen. Mellanskillnaden upp till den Blazer jag kör får tas från nöjeskontot i mitt fall.
Nåväl, poängen är att valet mellan bil och buss eller mellan bil och cykel inte ska göras en gång, det ska göras inför varje resa och då måste bussen vara konkurrenskraftig gentemot bilens driftkostnad, inte gentemot dess totalkostnad och bussen måste vara nära att kunna konkurrera med bilens bekvämlighetsfaktor.
Balanserat.
Sveriges närmast stad kallar sig en liten skitstad nära stockholm
Men lik f-t måste man ha bil om man så bor bara en bit utanför
den orten
Allmänna transportsätt är ju ett skämt
Att sedan förarna frågar passagerarna till råds om vägen gör ju inte saken bättre….
" anonym "
Jag som tyvärr är skadad efter en biloycka sedan 4 år blir lite ledsen och upprörd när Cornu ej tar upp säkerhetsaspekten alls. Men jag förstår, när man ej har blivit skadad på riktigt efter en krock så är andra värden viktigare än hälsan.
Att ha en av marknadens säkraste bilar(Ny V70) är en självklarhet för mig, och då är tyvärr en liten bil ej att rekommendera. Det kan inte mätas i pengar att ha hälsan vid liv, jag vet. Framförallt tänker jag på dem som säger att de stoppar in barn m.m i små bilar, ni förstår uppenbarligen inte vad ni utsätter dem för. Naturligtvis håller jag med om nästan allt annat i inlägget och valde efter många om och men en Drive-modell, hade helst haft gas men fanns ingen mack där jag bor och jag har möjlighet att lagra diesel så då blev valet den säkraste bilen som drog minst diesel på marknaden. Att jag anser Volvo som säkrast(förutom 5 stjärnor-skiten) är att jag frågade min bästa vän som arbetar med säkerhetsutveckling på Autoliv vilka som satsar mest på säkerhet. Hans svar kom direkt. Volvo.
Min granne som är mekaniker sade sedan att Volvo är den som verkar hålla bäst över tid och lackverkstaden hemma sade också att lack/rost var överlägsen andra efter ett par år(framförallt jämfört med kia, hyundai etc där de hade garantiärenden efter 6 mån!). Jag har nu dock rostbehandlat den extra för att den ska klara sig i minst 10 år eftersom jag precis som Cornu säger tror att jag inte kan räkna med att få så mycket pengar för den i framtiden pga oljebristen utan tror på allvar att detta kanske blir den sista bil jag har.
I övrigt bra inlägg av cornu, men jag hade gärna sett en rad om säkerhet, eftersom jag vet vad det kan kosta både den som äger bilen samt samhället om någon blir skadad för resten av livet som jag blev.
Säkerhetsaspekterna är ju naturligtvis relevanta och trist att du fått uppleva det i verkligheten.
Om samtidigt alla körde små bilar så skulle problemet vara mindre. Nu är det ju närvaron av stora bilar som är farligt för de små bilarna.
Men jag förstår och respekterar ditt val. Har själv varit i en större bilolycka (seriekrock) i 11-årsåldern. En Volvo 240. Krock- och deformationszoner fungerade – det enda som fanns kvar var kupén – motor och bagageutrymme försvann (bil tog motorn och en buss tog bagaget). Vi klarade oss dock alla helskinnade.
Absolut, problemet skulle bli mindre, det är jag den förste att hålla med dig om.
Nu är det inte tyvärr så enkelt att det bara är storleken som skiljer dessa bilar vad gäller säkerheten. Det är även så att mindre bilar har mindre säkerhet överhuvudtaget eftersom bolagen(självklart) vill maximera sina vinster och säkerhet är inte lika "hett" säljargument på småbilar som på ex. familjebilar. Jag hänvisar återigen till min bästa vän på Autoliv som har massvis med exempel på saker där företagen försöker tjäna några kronor extra på att dra ner på säkerheten utan att folk vet om det.
Det gäller främst bälten och krockkuddar som är av sämre modell/kvalitet i småbilar än i familjebilar. Detta vet inte säljare om och det tar inte krocktesterna hänsyn till. Detta gäller framförallt baksätet i småbilar som förutom rent fysiska tillkortakommanden som mindre krockzoner dessutom dras med sämre kuddar/bälten.
Det var därför som jag blev lite oroad när jag läste om barnfamiljer som tryckte in sina barn i baksätet i en småbil. Här är heller inte Volvo ett undantag, de har också märkliga val när det gäller bälten etc. Om du t.ex inte väljer integrerad barnstol i baksätet på en XC60 så får du SÄMRE bälten också!(Tror det heter LLA istället för LLP-rullar). Detta borde det bli en större diskussion om, i så fall behöver bolagen bry sig mer och då kan även jag skaffa en mindre bil.
För övrigt är jag mycket glad åt det gick bra vid den krock du var inblandad i. Skulle vara intressant att se hur mycket samhället skulle tjäna på att trafiken halveras när man tittar på skador på människor och saker vid krockar…(på mig har samhället förlorat ca 400 000 kr i sjukpenning/rehabilitering etc hittills plus att jag inte har tjänat lika mycket pengar i min firma som jag nu enbart kan driva på halvtid.)
Pratade med en bonde idag på mindre gård. 18 kubik diesel/år matar han sina traktorer med. Och där snackar vi inte om att åka för att köpa kvällstidningen. Ska bli intressant se om regeringen tvingas offra våra bönder för att stadsborna ska kunna fortsätta köra ungar till hockeyn. För några ekonomiska marginaler verkar bonderiet inte ha.
Nej, precis. Det är sannolikare att Östermalmsmamman skjutsar sina barn i framtiden än att bonden har råd att driva vidare jordbruket.
Förutsätter kanske att Östermalmsmamman fortfarande kan få helgens mörade oxfilé skickad från Brasilien ?
Faktiskt riktigt otäckt alternativ att div. sån världshandel fortsätter fungera så länge så att man hinner avliva svenska bönder innan globaliseringen kraschar…
"Faktiskt riktigt otäckt alternativ att div. sån världshandel fortsätter fungera så länge så att man hinner avliva svenska bönder innan globaliseringen kraschar…"
Det är väl exakt det man har sysslat med de senaste 20 åren? I Schweiz tar man fortfarande allvarligt på neutralitetspolitiken, vilket självklart förutsätter att man är självförsörjande på mat i händelse av krig. Men det kostar en hel del! Maten är svindyr men kvalien är också fantastisk och allt finns lokalt, inte bara inom landet utan verkligen i varje by. Men Sverige har ju annat att lägga pengarna på. Att skapa världen första multikulturella och samtidigt könslösa samhälle verkar ganska dyrt…..
Jag har en lite annan strategi. Funderar på att köpa en bil med rejäl motor, typ BMW 750, Audi A8 4,2, eller någon lite mer entusiastbil med V8 som andrabil. Det gäller att passa på medan det finns bensin på macken. Misstänker annars att när jag väl får tummen ur så är det för sent och jag "tvingas" rulla runt i nått priusliknande på ålderns höst och drömma om bilar jag aldrig köpte medan tid var. Fortsätter bensinpriset öka mot sommaren kan nog priserna på bränsletörstiga bilar sjunka ytterligare.
Tycker för övrigt att man inte har rätt att klaga på bränslepriset så länge man inte har valt det absolut bränslesnålaste alternativet. Själv så drar min lilla Impreza 1,1l/mil men jag får väl sätta upp en halvliter/mil på nöjeskontot. 🙂
Ja varför inte, köpa en fet stadsjeep när de priskraschar, och så köra hälften så mycket.
Jag tänkte lite lika som du, men kanske inte lika extremt.
Hittade en i stort sett ny A4 med fyrhjulsdrift, 200+ hk osv och tänkte att om jag inte köper den här nu, kommer jag aldrig ha råd med en "rolig" bil.
Ångrar mig inte en sekund, lätt attt köra på landsväg med ca 0.6 i snitt men gasar man så går det upp. Helt klart värt det.
/J
Bor på landet i norra Norrland. kan cykla med elcykel under sommaren, men är beroende av bli under vinterhalvåret.
Kör in till staden en gång i veckan för att handla. Skulle klara mig med drygt 100 liter bensin/år ifall det kniper. Funderar på att köpa en elbil om ett par år, men frågan är om det är vettigt? Förmodligen kan man få tag på bensin tio år till kanske.
Vad tror ni andra? Skall jag köpa en elbil för dyra pengar, eller skall jag behålla min bensinbil?
Synd att elcykelbatterierna kostar flera tusen, blir milkostnad det också
Elcykelbatterierna är inte särskilt dyra. Jag vet inte exakt priset, men man kan köra 200 gånger per batteri enligt cykeltillverkaren POWABYKE.
Det har dessutom inte med kostnaderna att göra. Frågan är vad man skall kunna transportera sig med i framtiden. Elcyklar är bara en sommar lösning. Men hur skall man göra vintertid i övre Norrland ifall man inte har tillgång till bensin? Då kanske en elbil om än dyr kan vara en lösning. Men min fundering, var ifall man skall behålla sin bensinbil tio år till eller köpa en elbil redan om ett par år?
Det kan ju hända, att vi får en katastrofal oljebrist, och det blir svårt att få tag på elbilar öv h t.
# 02:57
200 laddningar per batteri låter som ett skämt. De flesta lovar åtminstone fem hundra laddningar och för en del nya batterityper börjar det lovas 2000 laddningar.
Tack för tipset om freetrailer!
Gick med i Sunfleet i Malmö för tre och ett halvt år sen (Sveriges ledande bilpool, finns i de flesta städer) då frun bytte jobb och ingen av oss behövde bilpendla längre. Insåg att den halvgamla Volvon landade på minst 3000 i månaden inkl. värdeminskning trots bara ca 1000 mil om året. Vansinne.
När vi gick med handlade det om kanske tio bilar på fem ställen runt om i Malmö. Idag är det över 60 bilar runt om i stan. Så fort jag behöver en bil är det bara att plocka upp mobilen, in i appen och boka upp sig. Faktura varje månad. Allt går per automatik. Nya bilar. Städade. Tvättade. Servade. Jag behöver inte bry mig om nåt. Bara ställa tillbaka den. Närmsta stället 500 meter från hemmet. Inte ens barn och bilbarnsstolsmeck (som inte alls är meckigt) har stoppat oss. Upplever en enorm frihet – bil när jag vill, inga bekymmer.
Nyttjar bil i snitt 1,25 ggr per månad. Och en längre hyrbilsperiod under semestern.
Det fina är att vi sällan väljer bilen. Det finns ett litet motstånd (eftersom kostnaden blir rörlig jämfört med att köra en bil man äger själv) vilket jag upplever som väldigt positivt. Bor man mitt i stan (vid triangeln i Malmö med alla tåg och bussar) är det oftast enklast att bara ta barnvagnen och traska ner till kollektivtrafiken och sätta sig och inte behöva bry sig om idioter på vägarna.
För övrigt skiter jag i futtiga kronor jag skulle spara på att svettas på ICA Maxi. Jag går till mina specialbutiker (bageri, viltbutik, ostaffär etc.) runt om i kvarteren och njuter av det!
Jag är ingen "miljömupp". Jag är bekväm av mig. Och har det gott ställt. Kollektivtrafiken (och det kollektiva bilkörandet) vinner när den visar sig bekvämare än de individuella lösningarna. Som jag bor är så fallet.
Trist att du har anammat avgrundsvänsterns språkbruk. Det är väl det där organiserade bedrägeriet planka.nu som har förtrollat dig. Vi som betalar skatt i kommuner med högt deltagande i planka.nu är mindre roade men det klart, Sättlia kommun kan väl inte lida för mycket av fuskåkandet.
I övrigt skulle jag gärna se dig, kanske på Youtube, med en bil som är mindre än en Golf, kanske Lupo, Golfens minsta lillebr…förlåt, könslösa yngre syskon, och en dragkrok. Du kanske lyckas dra en hel IKEA-soffa med den. Men antagligen inte…
Humor att Cornu drar hit såna typiska välbetalda reaktionärer med sitt investeringssnack. Och sen slår dem på fingrarna med att plocka in såna aspekter på samhället som gör dem högröda och börjar kippa efter luft
Eloge, Cornucopia !
Ja, organiserat bedrägeri mot skattebetalarna gör mig högröd i ansiktet. Det borde drabba dig med men du kanske tror på den fria lunchen, som alla andra socialister?
Fria luncher är väl de högre samhällsklassernas egen lilla specialitet ?
Jag vet inte, fråga dem.
Märk mina ord, om 30 år dominerar lättviktiga tre/fyrhjulingar som går på el i storstäderna. http://www.renault.com/en/vehicules/renault/pages/twizy.aspx nåt åt detta hållet, kommer nog garanterat bli billigare, skulle tippa på att de kommer ner till 30kkr.
Har man väl haft en xc70 d5 så finns inga alternativ.
Det var en kul tråd. Tack för den.
Men innan jag lägger mig har jag ett förslag på hur man radikalt kan minska bilåkandet i Sverige tämligen omedelbart:
Återinför hemmafrun!
Hälften av alla jobbresor försvinner, plus att alla dessa extrasträckor för att hämta och lämna barnen elimineras.
Bra ide. Det här nuvarande svamlet med att fruarna yrkesarbetar är ett väldigt nytt fenomen, och förmodligen övergående. Det naturliga är naturligtvis, att kvinnan är hemma och sköter hemmet medan mannen arbetar och drar in inkomst till familjen. Så har det alltid varit tidigare så sent som på 50-60 talet.
Jag kommer ihåg, att vi hade på 60-talet i min ort yrkeskvinnors klubb. Så ovanligt var det då att kvinnor yrkesarbetade.
Fjärrvärmen stjäl bränslet till bilarna.
Politiskt flum inom subventioner och skatter på energiområdet för en så kallad hållbar utveckling (omöjlig enligt fysiken) har gett omfattande snedvridningar, felinvesteringar och nationella skador. Främst märks det kanske inom att biomassa är bränsle i fjärrvärme och skulle kunna användas till fordonsbränsle, exempelvis genom förgasning till metanol. Och då används el och värmepumpar för uppvärmning av varmvatten och fastigheter. Den kemiska driften är överlägsen och speciellt i ett kallt och fuktigt land där det behövs värme i fordonet. Det har att göra med verkningsgrader och kostnander. Sånt här bestäms bäst av marknaden typ inom samverkan mellan ingenjörer, kapital och köpare. Korrupta miljönissar, bloggare, kommuner, kraftföretag, skogsföretag, fackföreningar, myndigheter, politiker med mera ligger bakom.
Systemet kommer som jag har skrivit ovan att krascha i varje fall. De politiska försöken inom en hållbar utveckling gör bara att kraschen kommer snabbare och att folket under tiden hålls fattigare. Sedan sker nog en stabilisering oavsett hur mycket det flummas.
Det planeras energikombinat där man får ut både metanol och tar restvärmen till elproduktion och fjärrvärme.
Säkerhet ja. Även om alla åker Nissan Micra blir inte lastbilarna, träden,bergshälllarna eller älgarna mindre. Så köp en stor säker bil är mitt tips.
Björn Gillberg och Värmlandsmetanol håller på med sådant. Jag tror att de gaser som inte kan kondenseras används i processen och därmed är det inte aktuellt att göra kraft. Skulle kraft göras så bildas väldigt mycket värme. Sådan kraft kan inte konkurrera och speciellt inte med de korta driftstider som skulle fås. Det blir alltså metanolproduktion året runt och på sommaren går värme till kråkorna. Spetslast för fjärrvämne är dyrt och beroende på vad som finns kanske den optimala anläggningen klarar hela lasten på vintern.
Anläggningsarna är förmodligen stora och ytterst få fjärrvärmenät kan användas. Där det finns stora fjärrvärmenät finns ofta tungt subventionerad kraftvärme, som förstås kan skrotas. Dessa anläggninar var ofta kommunala prestigeprojekt med stora ekonomiska förluster när de kom till på 50- och 60-talet. De tog enorma mängder olja. Felinvesteringar inom svensk energi har funnits länge. Politikerna verkar alltid komma ur fas med utvecklingen.
Förgasning av biomassa och metanolproduktion ger ett värmeöverskott som man kan använda som fjärrvärme. Används huvudsakligen som baslast i fjärrvärmenäten då anläggningarna är gjorda för att gå året runt.
Värmlandsmetanol kommer att leverera fjärrvärme till Hagfors.
Göteborg respektive Stockholm skulle man kunna förse med fjärrvärme från kärnkraftens spillvärme. Man får ungefär 7 kWh fjärrvärme genom att offra 1 kWh el.
Litet jodbruk + pendling till jobbet
Jag har löst min egen situation enligt följande:
Kia Ceed diesel för pendling
Liten gammal diesel traktor för snöröjning och skogen
Kia Sorento bensin för tunga transporter (tar 2.7t släp)
Plan: Liten griplastare som kan dras av både traktorn och Sorenton.
Alternativet hade varit stor bättre traktor för transporter och en liten bil till men det hade blivit oekonomiskt då jag inte använder traktorn tillräckligt ofta. Sorenton är tyvärr dyr i skatt men billig i bensin (0.9), men jag räknar med att fordonsregitret snart kolapsar så att jag slipper betala skatt på den. Jag valde bensin till den stora bilen för att diversifiera, annars hade jag varit helt beroende av diesel. Behövs det så kan Sorenton byggas om till gas (från Ryssland). Vidare räknar jag med att kunna fortsätta köra Ceeden på ransonerad jordbruksdiesel om den dagen kommer.
Bil
Sammanfattning ur eget perspektiv
Av diverse anledningar har vi fem boenden inom europa
Troligen(om vi är vid liv och hyggligt friska) i sex år ytterligare
Svårt få transporter att fungera utan bil med 250 mil mellan extremdestinationerna
Prioritering
Säkerhet
Man blir inte tåligare i kroppen med åren
Det måste vara lätt komma i och ur bilen
Gärna automatväxel
Driftsäkerhet
Gärna hygglig bränsleförbrukning
Bilarna har ju blivit skapligt bränslesnåla med nyare modeller
Andrahandsvärde
sättes till 0 direkt efter köpet
Då blir man inte besviken
Dessutom måste hustrun kunna trivas med bilen
Upplysningsvis: det var inte jag som lärde henne köra…
Tyvärr lite svårare än " Aftonbladet eller Expressen "
" anonym "
Mycket bra och välskrivet inlägg Lars!
Äntligen ett inlägg i debatten med mycket sunt förnuft.
Jag håller med om det allra mesta i din artikel.
En bil är i normala fall så otroligt kostnadskrävande.
Jag anser att bilen i första hand ska ses som ett fortskaffningsmedel och att fokus därvidlag bör vara på att minimera kostnaderna så långt det är möjligt.
Bra slutsatser och rekommendationer i artikeln!