Ja, ni läste rätt. Inget skämt.
SJ slutar köra tåg Malmö – Göteborg. Svenska statens järnvägsbolag kommer inte längre köra tåg mellan Sverige näst största och tredje största städer (Schibsted/SvD, Stampen/GP, Bonnier/DN). Antagligen upphör all tågtrafik i SJ:s regi längs denna sträcka som inkluderar mellanstora städer som Halmstad och universitetsstaden Lund. SJ skyller på “bristande lönsamhet”, dvs lönsamhet, men inte lönsamhet hög nog för ledningsbonusar.
Kommer ni ihåg tunneln genom Hallandsåsen? Den byggdes för att spara in 12 minuter sträckan Göteborg – Malmö, specifikt för SJ:s snabbtåg X-2000 som blir starkt hämmat av att få krypa upp för Hallandsåsen i dagens sträckning.
Kostnaden för tunneln ser ut att landa på 10.5 miljarder SEK.
Men i april slutar SJ köra på sträckan. Med SJ och X-2000 tåg sträckan 2 timmar och 33 minuter.
Kvar blir franska Veolia/Öresundstågen att trafikera sträckan. De tar 3 timmar och nio minuter på samma sträcka. Om tunneln sparar 12 minuter, så är det fortfarande 24 minuter långsammare än med SJ idag. Att köra bil (lagligt) Göteborg – Malmö tar enligt Google 2 timmar och 51 minuter mot 2 timmar och 57 minuter med Öresundstågen efter Hallandstunneln är färdig.
Grattis staten för att kasta bort 10.5 miljarder SEK som lagts på tunneln med en enorm miljöförstöring som resultat. Ett argument för bygget av Öresundsbron var också bra kommunikation Oslo-Göteborg-Köpenhamn. Jaha.
Dessutom kan jag inte säga så mycket gott om Öresundstågen. När jag åker tåg, vilket enbart sker “i tjänsten”, så åker jag 1:a klass. Det låter kanske snobbigt, men jag gör det för att kunna jobba under tiden och eftersom jag i princip alltid bokar i god tid så är prisskillnaden obefintlig (skall man t ex köpa till Internetuppkoppling som ingår i SJ:s 1:a klass så kan 2:a klass bli dyrare än 1:a klass om man bokar i god tid – tilläggas bör att jag alltid bokar ej ombokningsbara biljetter, vilket av spelteoretiska skäl är lönsamt, värt ett separat blogginlägg). Men första klass på Öresundstågen är samma säten som 2:a klass, det är bara det att en del säten är lediga vilket om man har tur kan ge lite bättre svängrum för armbågarna.
Dessutom har Öresundstågen rent ut sagt kass mobiltelefonimottagning pga vagnarnas signalblockerande funktion och erbjuder ingen egen trådlös koppling via wifi till mobilnäten likt SJ, så ca 50% av sträckan får man ingen kontakt med omvärlden.
SJ, SJ, gamle vän.
Nedläggning av järnvägstrafik, så Öresundstågen blir så fulla att det inte ens är intressant att åka 1:a klass längre (2:a klass är i princip alltid helt fullt), är ju precis vad vi behöver åren innan effekterna av peak oil slår till på allvar. Härnäst får vi väl höra från Trafikverket att eftersom SJ lade ner är inte rälsen längre lönsam för Trafikverket och så lägger man ner all tågtrafik mellan Stockholm och Malmö och river upp dubbelspåren längs hela sträckan, punkt slut.
Det har påståtts att avregleringen av järnvägen skulle ge bättre service och fler avgångar. Nu blev det färre även på den tredje mest trafikerade sträckan i Sverige. Gustav Fridolin (mp):
“Regeringens tågpolitik har misslyckats, säger han. Konkurrensen skulle ge fler avgångar men SJ:s nedläggning av trafiken på sträckan Göteborg-Malmö visar på motsatsen”
Det finns också många som dagspendlar längs sträckan och har årskort eller motsvarande hos SJ, som nu får se sina pengar landa i sjön. Plus upp till en dryg timmes ökad restid varje dag, som direkt kan slå spiken i kistan på den dynamik det inneburit att kunna jobba eller bo på orter som Göteborg, Varberg, Halmstad, Helsingborg, Lund och Malmö och snabbt ta sig mellan dessa. Öresundstågs långsamma tåg kommer inte kunna byggas ut förrän till hösten.
Tillägg: Även Citytunneln genom Malmö kommer nu bli mindre meningsfull. Fler miljarder i sjön. För övrigt måste inte SJ göra supervinster. Om privatpersoner och företag anser att det är lönsamt för dem att åka sträckan Göteborg – Malmö, så finns det uppenbarligen en samhällsekonomisk vinst i detta. T ex att någon kan bo kvar med familjen i Göteborg men under en period ta ett jobb i Malmö. Men sådant skiter man idag, idag måste alla steg på vägen vara lönsamma, om det är lönsamt för samhället totalt skiter man i. Vad kostar t ex 5 timmar ytterligare dagis i veckan samhället, både i dagiskostnader och i framtida kostnader pga för lite tid med sina föräldrar?
Tillägg 2: Även det stora projektet med att bygga om Göteborgs Centralstation så att tågen går rakt igenom istället för att den skall vara en ändstation, så man kunde åka vidare söderut eller norrut utan att behöva byta, blir ju nu meningslöst. Vad är den tänkt till nu, speciella tåg någonstans sträckan Stockholm-Göteborg och sedan vidare till Borås, för där finns det trafikunderlag, men inte Stockholm-Göteborg-Halmstad?
74 kommentarer
Jag hatar att jag hatar SJ.
Nja. Det är väl lite väl förenklat att hävda att tunneln genom Hallandsåsen enkom byggdes för att kapa 12 minuter för passagerartrafiken. Det går ruskigt mycket gods på den sträckan med. Hallandsåstunneln avlastar spåren.
Men det var så det motiverades
Hårlösen har tagit sig in hjärnan på dem…
Äsch, det löses genom det 5:e jobbskatteavdraget.
Undrar vad vi mer kan sälja ut så att det försämras rejält? Man kan ju redan nu förstå att det kommer bli tungt och dyrt att besikta sin bil inom en snar framtid..
Fast finns det så mycket kvar att sälja ut?
Jadå, den borgerliga alliansen kommer troligtvis lagstift om att sälja ut all sjukvård,tandvård,allmännyttan samt apoteket.
Något inte många vet är att det lite i det fördolda pågår utförsäljningar av statlig och kommunal mark, fastigheter samt skog. Detta är som att pissa på sig, först varmt å gött sen kallt å jävligt.
Eller som en tidigare kommentar här på blogen sammanfattade det :
"Man har avyttrat det mesta av samhällsvärde och skänkt bort det till de redan förmögna. När det smäller har vi vanliga människor ingenting kvar, vi kommer att vara utfattiga. Tomt på kontot och inga gemensamma tillgångar eller resurser. Vi får återigen förlita oss på överhetens välvilja för vår överlevnad och eventuell framgång.
Reinfeldt och Borg kommer att för länge sedan ha dragit sig tillbaka och avsagt sig allt ansvar för vad de gjorde under sin relativt korta tid vid makten."
Kan inte annat än instämma.
Beroende på hur långt dom vågar gå så finns det fler samhällsinstitutioner att sälja ut: polis, domstolsväsende, fängelser, brandkår, osv.
Moderaterna har tidigare varit inne på att privatisera fängelser, så som man gjort i många delstater i USA. Ambulansvården i Sverige drivs redan till stor del privat.
Ingenting är omöjligt om man är tillräckligt girig och egoistisk!
Privata fängelser har stor potential att vara en fara för rättssäkerheten, den produktion som pågår inne på privata fängelser, Exempelvis SCI SANMINA tillverkar nätverkskort inne på fängelser i USA, den produktionen får också en stor konkurrensfördel jämfört med övrig industri då lönerna inne på fängelset är mycket låga.
Frågan är om moderater skulle vilja leva i det samhälle de håller på att skapa? Kanske förtjänar de att leva i det…
Skog är överprissatt söder om Dalälven, så det är ju bara bra att staten säljer så mycket skog man kan, i alla fall söder om Dalälven. Vidare är skogsägande på intet sätt strategiskt rimligt att äga för staten (till skillnad från säg LKAB eller Vattenfalls svenska verksamhet), så rent principiellt är det bra att sälja av, om man får bra priser. Att äga skog är att riskera sitt kapital, och staten ska inte riskera skattebetalarnas kapital i onödan.
På vilket sätt är skog ett högriskkapital?
Den brinner, blåser omkull, drabbas av sjukdomar, insekter, älg, och drabbas av prisdumpningar på världsmarknaden.
Skogsbruk bedriver man av ideologiska skäl. För att det är skönt för själen. Inte för att bygga kapital.
Om du tycker att skog är "högriskplacering" så är du mer än lovligt korkad. Skog har alltid brunnit och den växer upp igen frodigare än någonsinn, dessutom går det tjäna pengar på arrenden.
Allt ägande är riskabelt med den synen.
Allt ägande ÄR riskabelt, förutom svenska statsobligationer! Risken med skogsägande i södra Sverige i dag är inte i första hand insekter, bränder eller sånt, utan PRISFALL! Samma riskprofil gäller för övrigt bostadsägande i Sverige i dag.
Staten ska bara äga saker där det finns en FÖRDEL av att ha ett statligt ägande, såsom infrastruktur, LKAB etc. Staten ska inte slentrianäga! Självklart ska man heller inte slentriansälja av ideologiska skäl bara för att man hatar statligt ägande, som Moderaterna gjorde med Stockholm Energi. Vidare ska man förstås inte sälja till underpriser, utan vänta in bra värderingar. Men när det läget kommer (såsom skog i södra Sverige just nu) är det bättre att sälja av och återföra kapitalet till de rätta ägarna, det vill säga skattebetalarna och medborgarna, i form av skattesänkningar, bättre infrastruktur och bättre offentlig service. Försäljningen av Vin&Sprit till Pernod-Ricard för 55 miljarder(!!!) kronor är ett typexempel på en bra försäljning.
jag trodde det var hulth som sålde ut birka energi..
Vad är det som säger att vin & spritförsäljningen var bra?? Om prislappen var 55 miljarder så beror det på att köparen tror sig kunna tjäna in de pengarna och sen en premie.
De 55 miljarderna och ytterligare miljarder hade lika gärna kunnat delas ut till staskassan på sikt.
tror man att spritförsäljningen kommer minska, Absolut sälja mindre eller att priserna och därmed intjäningen sjunka så var det en bra affär, annars kan det lika gärna ha varit en dålig affär.
Ungefär som med SAAB, om staten hade skjutit in 15 miljarder från start så hade SABB fortfarande tillverkat bilar och byggt varumärke. Med ytterligare tillskjutna kinespengar så hade den resan fortsätt. Vill kineserna betala flera miljarder för en stillastående fabrik utan arbetare och ingejörer, vad hade en verksamhet i full gång varit värd?
Försäljningen var bra eftersom värderingen var hög, och risken med. Värderingen låg på P/E 25-35 eller något i den stilen. Hela bolagets försäljning drivs av Absolut Vodka, en inte särskilt exceptionell dryck som bygger hela sin försäljning på smart marknadsföring och ett starkt varumärke. Ett enda snedsteg eller en ny "cool" konkurrent och varumärket kan raseras, och då har du bara ett halvtaskigt brännvin kvar.
Brinner man verkligen för att staten ska äga dryckestillverkare hade det endå varit bättre att sälja V&S och köpa aktier i Coca Cola i stället.
det var länge sen jag åkte med SJ men jag kan aldrig minnas att det har fungerat speciellt bra.. Så ingen större förlust.
Syftet med tunneln är i första hand att öka kapaciteten för hela Västkustbanan från 4 tåg per timme till 24. Dessutom fördubblas den tillåtna vikten för godståg, och restiden minskar.
Det är inget självändamål att just SJ ska köra trafik på en viss sträcka. Däremot kan man diskutera problematiken med att blanda skattesubventionerad trafik med kommersiell trafik längs samma sträcka.
Herregud, hur kan snabb trafik mellan de största städerna vara ett självändamål ?
SJ har sedan Jan i år lagt ner nästan hela sin aktivitet för Kalmar-Alvesta, det tycker jag är värre! 😉
Även Växjö-Malmö-Köpenhamn har väl Sj släppt till någon annan operatör?
Varför ska man ha tågtrafik mellan två städer vars huvudsyssla är flyktingindustri?
😀
Lugn, jag bara skämtar!
Hahahahaha!
Synd att det är sant.
Det är sant
Äh, det är ändå bara kriminella element som bor i göteborg och malmö, dom har sina revir och behöver inte åka tåg.
Jag kan inte förstå att man inte, i dessa tider då alla snackar om miljö, bygger ut järnvägen. Är MP verkligen det enda parti som tycker detta är en god idé? Det måste ju vara enorma miljövinster och långsiktiga ekonomiska kostnader med ett hypermodern och väl utbyggd tågtrafik.
Jag kan inte begripa hur det kan vara så dyrt att åka tåg. Standard biljettpris för vuxen, enkelresa, Lund – Kalmar är ca 330kr senast jag åkte. Min Kia drar 0.47 diesel per mil på den sträckan vilket ger ungefär 185kr drivmedel vid 15kr/liter. Visst kostar det en del slitage på däck etc. och det finns många andra kostnader med en bil, men har man väl köpt en bil så kostar den även om den står oanvänd och rostar ihop. Bättre att låta den rulla.
Så valet 185kr diesel eller 660kr tåg för mig och kvinnan. Plus att man faktiskt hade kommit hem efter Gudrun, Ove, Nisse och allt vad de heter.
Så, hur kan det vara så dyrt att åka tåg?
Vänsterpartiet är också för att bygga ut järnvägen.
Kommunisterna menar du väl..
Du räknar fel. Tre kostnader finns. Snittkostnad, marginalkostnad och bensinkostnad. Marginalkostnaden skall du använda i jämförelsen. Den är kanske 15kr/mil med en Kia. Dock är Marginalkostnaden=bränslekostnaden om du har tjänstebil.
//Håkan
betalar 95:- för Umeå-Boden med SJ
Ok Håkan, så marginalkostnaden blir 390kr för resan med bil. Biljetter för två personer 660. Frågan om varför det är så jäkla dyrt att åka tåg består.
En fullt rimlig utveckling att vi monterar ned Sverige sakta men säkert. Vår statsminister har ju häcken full med de viktiga och treviga EU ärendena nuförtiden! Varför bry sig om att sköta Sverige?
Att SJ lägger ner bevisar inget annat än SJs oförmåga. Skulle faktiskt åka Lund – Göteborg nästa vecka och tänkte att det vore väl lämpligt att ta tåget. Men eftersom min tjänsteresa skulle kombineras med lite mingel och middag på slutet så blev det inget tåg. Sista tåget från Göteborg till Lund/Malmö går kl 20.42. Sammanfattningsvis blir jag inte så förvånad när SJ lägger ner, de hade redan gett upp!
Frågan är om tågtrafik är lönsamt överhuvudtaget? Vet inte vad det finns för rabattsystem nuförtiden, men för något år sedan var sträckan Sthlm – Malmö lika dyr oavsett om man valde tåg eller flyg. För att locka kunder måste man ha vettiga priser. Dessutom är tågresandet väldigt osäkert vintertid. Skulle inte gråta om man la ner/sålde SJ.
Rost och röta och marginalisering kännetecknar Sverige idag. Och detta är bara början …..
Riktigt trist. Nu var det bara fyra-fem gånger per jag åkte Gbg-Såkne, men SJ var alltid det snabba och bekväma förstahandsalternativet. Sedan är väl grundproblemet att länstrafikbolagens skattebetalare har puttat in väldigt mycket pengar i Öresundstågen, svårt för SJ att matcha den affären.
Helt enligt den borgerliga alliansens planer att montera ner och sälja ut SJ så att vi inte har någon statlig inblandning i den svenska järnvägen.
Veolia i all ära MEN de lär aldrig köra några olönsamma sträckor precis som att inga privata flygbolag kör olönsamma sträckor, detta kommer inte bli roligt för småstäder och glesbygd men säkert bra för oss som bor vid sträckan Malmö-STHLM där många vill åka. Vilket allianshaveri detta har blivit.
Den framtida, och troliga mardrömmen för oss skattebetalare och för hela samhället är när medborgarna tröttnar på att ingen kör olönsamma sträckor och börjar ställa krav på politikerna som då KÖPER IN avgångar från privata aktörer som Veolia. Skattepengar rakt ner i privata fickor för en tjänst som förut sköttes av SJ och Banverket. Detta kommer inte att bli billigt för oss medborgare.
"Mardrömmen" du beskriver lever vi i sedan 22 år tillbaka. Samhället köper in mycket av trafiken sedan länge (och gjorde så indirekt genom SJ även tidigare).
Jag vet inte vilka planer för SJ du syftar på. Bolagets uppgift är sedan länge att köra lönsam trafik.
Eskilstuna och Strängnäs kommun betalar just nu miljontals kronor till SJ varje år för att de inte skall dra ner trafiken (ytterligare) längs Svealandsbanan. SJ hävdar att sträckan inte är tillräckligt lönsam. Mig veterligen arbetspendlar det flera tusen och tågen är i det närmaste fulla morgon och kväll och har så varit sedan banan öppnade. Antalet passagerar har femdubblats sedan 1995. Man kan undra vad som egentligen krävs för att SJ skall anse att en sträcka är lönsam?
Strängnäs kommun gick in med ett antal miljoner till 2011 för att vi tex skulle få ett direkttåg till Stockholm morgon och kväll. Detta tog sedan SJ tillbaks men behöll naturligtvis pengarna.
Och kommunpolitikerna kan inte mer än stå med mössan i hand eftersom det skulle bli exodus från kommunen om SJ drog ner trafiken ytterligare…
Det är möten och protester år efter år men det brukar ändå sluta med att SJ gör i princip som man vill.
/Pendlare
Den här artikeln kom i fredags. Jävligt bra tajmat.
http://www.svenskbladet.se/ekonomi/index.php?alias=sj_vill_sluta_kora_tag.html 😀
Jag åker mycket tåg i hela västeuropa. En fördel är att flexibiliteten, enligt min erfarenhet, är mycket större. T.ex går det utmärkt att boka enkla resor utan att utsättas för överpriser, vilket inte går hos de flesta flygbolag. Vidare tederar priserna att vara desamma oavsett när man bokar, vilket absolut inte gäller flyg där man normalt möts med rent ocker om man vill köpa en biljett några dagar innan färd. Fast det verkar som att Sverige nu har infört något liknande även för tåg, om jag förstår inlägge rätt. I mitt fall bokar jag aldrig på internet utan går till en tågstation och köper biljett, ofta samma dag som jag ska resa.
Näväl, efter mina många tågresor upplever jag att två länder står ut som dyra och dåliga, nämligen UK och Sverige. Italien utmärker sig som rent allmänt bedrövligt, med undantag av de tåg som kommer från Schweiz, men är ganska billigt. Frankrike är kanon med sina väl fungerande snabbtåg och rimliga priser. Dock är det ett jätteminus att alla tåg går via Paris och att man där ofta måste byta till en annan station, vilket är en ren mardröm. De tysktalande länderna, dvs. Schweiz, Tyskland och Österrike, har genomgående fina tåg som håller tidtabellerna och mycket rimliga priser men det är ont om riktiga snabbtåg.
Sammanfattningsvis kan man väl säga att det är ganska blandat men flyget inom Europa är ju inte heller någon direkt önskedröm…..
UK har ju totalhavererat sedan de sålde ut hela järnvägen och sedan tvingades köpa tillbaka (dyrt) och återförstatliga järnvägen. Ett misstag vi nu håller på att upprepa, transportforskare från Europa tittar,skrattar och skakar på huvudet när de ser vad vår Svenska regering håller på att göra.
Ja, det är ett elände i UK men problemet där är att alla andra alternativ också är bedrövliga. Flyget är en mardröm med ständiga förseningar och plågsamt, tidskrävande strul. Att byta på Heathrow kan lätt ta 2-3 timmar och jag har ofta missat anslutningflyg. Att köra är närmast omöjligt om man inte finner nöje i hopplösa köer.
Vad gäller Sverige är som sagt min uppfattning att tågetrafiken är ganska jämförbar med UK men den stora skillnaden är att alternativen är mycket bättre. Flygen fungerar väl, även om de är löjligt prissatta om man ska långt norrut. Men bäst av allt är att köra, jämfört med övriga Europa finns det nästan ingen trafik.
Ja, finns en bra artikel i Filter fran forra aret om detta. Att forsoka organisera konkurrens pa mono infrastruktur (man kan inte aka mer an ett tag per rals samtidigt) ar helt korkat och har bevisats om och om och om igen att inte funka.
@Anonym 11.29,
Ja, det verkar inte funka med privata järnvägar. I Schweiz gjorde man som vanligt, dvs. folkomröstade om saken och resultatet blev ett förstatligande. Men i Sverige betraktas som bekant bindande folkomröstningar som ett hot mot demokratin….
Skall man åka öresundståg handlar det till 100% om att välja rätt avgång. Sedan är det bra att veta att platsbokningen i andra klass börjar med vagn 11, så om man som jag brukar dagspendla med detta tåg så funkar det om man är lite om sig och kring sig. Tror bara att det är på måndagar som jag behöver ha någon i sätet bredvid mig, övriga dagar brukar jag sitta ensam.
Att SJ lägger ner sin trafik är ett fett djävla svek. Det finns delar av samhället som inte behöver konkurrensutsättas. Det finns delar av samhället som inte behöver gå med vinst. Dessa delar skall bara fungera. Så enkelt är det!
Basta!
Ah!
Lappri!!
I Marks kommun,bäste Lars W,inrättar komvux nu stilla rum…
Det är annat det än att färdas med tåg
Gläd dig
du kanske kan hyra in dig där med dina föredrag?
"tvångskommenderade fänriken"
går inte göra rälsbuss? ta buss storlek och trafikera med flera avgångar i mindre lass datorstyrt, bort med lokförare och personal.
Sverige är centralstyrt! politiken, finkulturen och näringslivet utgår från Stockholm så varför skule landets andra och tredje stad behöva något av varann.
Alla vägar går till Stockholm.
Detta är min tolkning av det moderna Sverige, inte min åsikt om hur det borde vara. Jag penlar själv mellan Malmö och Stockholm men aldrig någonsin har jag i tjänsten behövt åka till Götet. Tilläggas bör att jag haft flera jobb.
Jag tror detta är ett skrämskott från SJ. Jag gissar att det ska ses som ett slags förhandlingsbud till regeringen. Förmodligen är det något som man är missnöjd med. I övrigt delar jag de flestas kommentarer ovan. Privatiseringsraseriet har havererat. Läs gärna Micke Nybergs bok "Det stora tågrånet" så förstår ni vad jag menar.
som svensk medborgare knyter man som vanligt näven i fickan och fräser av lite invektiv ang. allianshelvetet, som vanligt alltså 🙂
Man får väl hoppas att nån driftig entreprenör startar linje mellan Oslo och Köbenhavn(sp?).
Min svåger röjer och lagar järnvägsspår i norrland. De har olika sträckor de har hand om. Och har ett träd blåst ner på rälsen, men som inte är på deras sträcka så låter dom det vara, trots att det bara skulle ta några minuter att fixa… då de inte har betalt för att röja upp det…
Istället låter de företaget som har hand om den sträckan fixa det – trots att dom är flera timmar bort.
Privatiseringar av infrastruktur är inte alltid av godo.
Problemet är att Sverige sedan efterkrigstiden inte styrs av sunda kompetenta människor längre.
Att bygga om Göteborgs Centralstation till genomgångsstation återkommer regelbundet i nyhetsflödet i Göteborg.
Det brukar åtföljas av en kartskiss, som visar en tunnelbana med några stationer och en ( tvivelaktig ) prisberäkning.
Jag har några synpunkter:
Göteborgsleran:
Götatunneln borde ha gett erfarenheten att tunnelbanebygge i Göteborg är ett ekonomiskt vansinne. Stålspontningen vid Rosenlund och än mer betongsponten vid Lilla Bommen, måste ha kostat pengar. Dessutom krävdes omfattande pålning för att tunneln inte skulle sjunka.
Grundvattennivån:
Tunnlarna måste också vara tillräckligt tunga, för att inte flyta upp. De kommer ju att ligga lägre än vattenytan på Göta älv.
Nyvarande bebyggelse:
Östra Nordstan måste i princip rivas och byggas upp på nytt. Åtskilligt annat måste också rivas för att kunna bygga tunnlarna. Resulterande sättningar i leran betyder att ytterligare en stor del av centrum måste rivas och byggas om.
Nederbörd:
Tunnlarna från bangårdsområdet kommer att gå nedåt under nuvarande Östra Nordstan. Om bangårdsområdet drabbas av ett skyfall, liknande det som drabbade Orust för några år sedan, kommer tunnlarna snabbt att vattenfyllas och de som inte hinner undan kommer att dränkas som råttor.
Lösning:
Bygg en stor vändskiva i norra delen av bangården. Vändskivan skall vara stor nog att rymma ett helt tågsätt. Tåget får sedan backa in på rätt perrong.
Med datorstyrd inbromsning vid vändskivan plus datorkontrollerad backning in på perrongen, borde tidsåtgången bli minimal.
Undrar hur länge man kunde kört Malmö-Göteborg om man tagit pengarna som det kostade Hallandsåstunneln och använt dem för att täcka skillnaden mellan "lönsamhet" och "god lönsamhet". Hundra år kanske?
Dummare än tåget
Svårt att låta bli slänga in den
/Freddy
Den ekonomiska okunskapen är bara för pinsam!
Det finns ingen "samhällsekonomisk" nytta utöver vad folk som överväger att använda tåget är beredd att betala för. Svensk västkust är glesbygd. Det är en dålig idé att köra dyra snabbtåg där. Särskilt som förseningar gör att tidtabellen är en sällan praktiserad teori. I den mån det är lönsamt, och tillåtet, så kommer förstås andra bolag att driva trafik där. På bästa sätt. Öresundståg har förmodligen otroligt mycket lägre kostnader än SJ, och är ett företag som jag mycket hellre skulle investera i. Att de tar längre tid mellan ändstationerna, beror väl på att de stannar på så många fler platser.
Statliga hål i marken (tunnlar) här och där var det väl ingen som ens i sin vildaste fantasi från början inbillade sig skulle bli lönsamma!?
Öresundståg är en sk. trafikhuvudman, som ansvarar för att upphandla trafiken av en operatör tex. SJ, DSBFirst, Veolia. Hur det kommersiella upplägget mellan trafikhuvudman och operatör ser ut är jag inte insatt i, men om vi pratar lönsamhet kan jag rekommendera att googla "DSB First öresundståg" alternativt läsa: http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1430091/Stor-oro-for-tagkonkurs.html
Att köra öresundståg var altså ocskå en ren förlustaffär, i alla fall för DSBFirst. Hur mycket extra pengar Veolia får för att ta över detta sjukna skepp?
Jag skulle snarare säga tvärtom, och att Cornu sätter fingret på en intressant fråga i Tillägg 1. Det finns en enorm övertro på att privatisering och drivande av verksamheter i företagsform alltid är det effektivaste.
Faktum är att det varje företag har endast en uppgift; att generera avkastning till ägarna. Om man då ser till samhället som helhet (vilket fanatiska privatiseringsförespråkare oftast inte gör) så kan man suboptimera nyttan för samhället genom att privatisera. Det kan nämligen vara så att man har andra hänsyn än enbart lönsamhet för verksamheten i sig. Det kan vara miljöhänsyn, robusta samhällsstrukturer och resiliens eller helt enkelt att förse människor med tjänster som de faktiskt inte kan betala marknadspris för men som vi ändå vill ha i samhället.
Det kan förmodligen aldrig bli tillräckligt lönsamt att bedriva äldrevård för fattiga folkpensionärer om man inte sänker kvaliteten under den nivå vi vill acceptera (för oss själva & våra släktingar). Privata skolor kan uppenbarligen vara lönsamma men det är ju med den underförstådda mekanismen att man bara får de elever vars föräldrar bryr sig tillräckligt mycket om skolan för att sätta dem i kö fem år i förväg. Elever med problemföräldrar får klumpas ihop i defaultalternativet och hur de går för dem skiter vi i, bara våra egna telningar går ut med höga betyg. (Även om det lär kosta ur sammhällsekonomiskt perspektiv).
Det kan även finnas samhällsekonomiska vinster med att ha en infrastruktur på plats även om varje person som utnyttjar den inte kan betala för 15% avkasting till verksamhetens ägare. Till exempel demiljöaspekterna på att folk sätter sig ensamma i en bil istället för att ta tåget.
För den som har ekonomisk utbildning och inte sov sig igenom allt utom finansdelen så borde det vara välbekant både att det existerar marknadsmisslyckanden och att om man har andra intressen än enbart lönsamhet så krävs det antingen omfattande ekonomiska styrmedel eller att man själv (här: staten) helt äger verksamheten.
Det här skulle jag vilja se ett genomtänkt inlägg om (i "´nyliberalism"/"ekonomism"-spåret). Även som "borgelig" väljare blir jag oroad öven den privatiseringsnaivism som härjar i samhället.
"Sammhällsekonomiskt" är inget annat än jävla godtyckligt Vänsterflum.
-Rädda byarna.. landsbyggden dööör
-Rädda varvsindustrin
-Rädda Saab
-Rädda Faan's moster
Och att privata företag får leka med skattepengar är givetvis det sämsta av två världar.
OK, då tycker du att vi lägger ner skola, gymnasium och högre utbildning. Vill folk sätta sina barn i skolan får de betala ur egen ficka, istället för via allmän skatt. Att skola skulle vara samhällsekonomiskt lönsamt är ju inget annat än jävla godtyckligt vänsterflum.
Eller så har du bara begränsad begåvning.
Nix, det är inte "godtyckligt jävla vänsterflum". (Sen tror jag att jag gjorde det tydligt att jag inte var det minsta vänster?) Vår subventionerade utbildning för alla är ett exempel på godtyckligt jävla vänsterflum som är oerhört mycket bättre för ekonomin som helhet än att alla får betala kostnaden ur egen ficka till privata skolor och universitet med de följdverkningar det får. Vid till exempel uppbyggnaden av infrastruktur är det mycket effektivare med en aktör (läs staten) som kan skapa ett integrerat och standardiserat system än att låta enskilda företag ta den del de kan få lönsamhet på. Vår järnväg, el- och telenätet (i uppbyggnadsskedet) är exempel på detta.
Dels finns det problem med suboptimering, dels finns det problem med att man har andra mål än de som kan enkelt kan uttryckas som lönsamhetsmål. Det är inte flum, det är verklighet. Som jag skrev så finns det en oerhört naiv syn på det här som är lika korkad som planekonomi fast tvärtom.
(Och jo, jag kan stava till "samhälle", "landsbygd" med mera , men javascriptet i kommentarsfunktionen tar bort min markör, så jag orkar inte rdigera när jag slår fel på tangenterna. Även om jag *inte* kunde stava så skulle det varken göra till eller från för argumentens giltighet.)
@"AnonymFeb 22, 2012 12:18 AM"
Du glömde (det brukar de flesta göra):
-"Rädda stålindustrin" (a.k.a. SSAB, som genererat en jädrans massa pengar till ägarna och välavlönade jobb(skatteintäkter till samhället) sen Domnarvet med flera räddades av staten på 70-talet)
Menade att uttrycket "sammhällsekonomiskt" var det.. därför att man kan motivera vad fan som helst med det.
Är det bara jag som tycker "Veolia" låter som något oönskat man fått med sig efter att ha glömt använda kondom vid en tillfällig flirt?
"Värst vad du ser hängig ut!"
"Ja, fan, käkar penicillin, vettu. Jag har åkt på veolia…"
Nej, det är inte bara du. Veolia, "franska sjukan" du vet …
Fast nu gör du det hela ett snäpp för populistiskt Cornu. Tunneln genom Hallandsåsen motiveras inte med några minuters tidsbesparing för X2000 mellan Malmö och Göteborg utan genom att tyngre godståg då kan trafikera sträckan – vilket de tidigare inte kunde då stigningen på Hallandsåsen var för stor.
För fem år sedan åkte jag kors och tvärs i Södra Sverige med tågtrafik som fungerade utmärkt. Hur det sett ut efter det vet jag inte, men det är tragiskt att trafikpolitiken resulterar i nedläggningar av populära förbindelser. I stället ska tydligen allt krut satsas på Norrbotniabanan, när man inte fått en Botniabana som fungerar, mer än mellan Umeå och Ö-vik, världens dyraste bussförbindelse.
Problemet är väl att Region Skåne är med och subventionerar de danska boskapsvagnarna.
men skyll inte på mig, jag röstar inte på sjuklövern eller tror på markandsekonomi överallt. Tågtrafik ska vara statlig.
Läser man SJ AB baklänges så blir det rätt !
Det här är skälet till att staten inte ska driva företag. Det finns för många motstridiga intressen. Man ska generera vinst men inte ta ut för mycket vinst, man ska leverera bra service men inte vara för dyr. Man ska erbjuda goda arbetsförhållanden men inte konkurrera ut den privata sektorn osv osv.
Det är ju inte riktigt problemet i detta fall, järnvägen har väldigt svårt att konkurrera med de underpriser vi betalar för bensin och diesel. Sätt 1000 kr per liter så har vi ett mer rimligt pris och då får vi se hur samhället förändras… Istället håller världen på att sälja oljan för billigt så vi kan slösa upp den på skitsaker och när vi upptäcker råvarans riktiga värde så är det för sent…
http://svt.se/2.33782/1.2718545/hotar_med_mass-sjukskrivning