“Vi skall inte jaga en hel ungdomsgeneration” – Fredrik Reinfeldt (m) 2006
I dag (Stampen/GP, domen finns som PDF hos Piratpartiet) dömdes en 15-åring till 1500:- i dagsböter plus 500:- till brottsofferfonden samt för att ha laddat ner ett upphovsrättsligt skyddat verk över Internet. Han fälldes inte för att ha spridit verket vidare via uppladdning, utan det handlade om en ren nedladdning enligt domen.
Åklagaren ville sätta 15-åringen i motsvarande fängelse/straffarbete, dvs ungdomstjänst.
Det tål att upprepas. Fildelning leder inte till uteblivna intäkter för upphovsrättshavare. Det är storsäljare som fildelas mest. 15-åringar har inte pengar att köpa dussintals filmer eller hundratals skivor för och kopiering över Internet är bara en modern motsvarighet till när alla 70-talister kopierade varandras skivor förr i tiden. Samtidigt finns det bra och fungerande alternativ idag, t ex kan fattiga ungdomar gratis låna e-böcker direkt från sin dator online via svenska bibliotek. Spotify finns och erbjuder strömmande musik om man inte föredrar att enkelt köpa sin musik via exempelvis iTunes. Min roman Midvintermörker går att låna gratis elektroniskt för de som inte har råd att köpa den för 65:- SEK, vilket är ett medvetet och aktivt beslut från mitt och förlagets sida. Eller låna gratis på bibliotek för de som vill läsa den på papper.
Samtidigt har dock alliansregimen bestämt sig för att jaga en hel ungdomsgeneration. Och en hel generation vuxna.
Värt att notera är alltså att man kan få böter bara för att ladda ner, med alliansregimens goda minne. Reinfeldt förtydligar nämligen ovan att det inte är svensk polis som skall jaga en hel ungdomsgeneration, utan det skall vara privatpoliser från upphovsrättslobbyn som skall stå för detta.
Samtidigt bygger alla fällande fildelningsdomar i Sverige på att den kriminelle gärningsmannen erkänner sin gärning. Ingen som nekat har blivit fälld eller ens gått till domstol vad jag vet. Men det är förstås rätt svårt för en 15-åring att motstå polisförhör, speciellt när polismannen kanske själv medger att han brukar fildela och att han tycker det hela är en bagatell och om vi bara säger som det är kan alla gå hem…
Så alla upphovsrättshavare, blev världen bättre för er nu när en 15-åring fälldes i hovrätten? Känner ni er nöjda? Stolta? Det gör inte jag.
84 kommentarer
När jag som 60-talist lånade skivor för att kopiera till kasettband blev kvaliten därefter. Jag köpte alteftersom de flesta skivor jag "spelat in" tidigare . Skillnaden mot då är att via fildelning behålls kvaliten i så hög grad att man inte blir intresserad av att köpa produkten ifråga. Fildelning är stöld! Har man inte råd att konsumera musiken så får man vara utan eller nöja sig med radio.
LT
Ja, precis som du säger så köper man generellt det mesta man tidigare kopierat. Det samma gäller faktiskt även fildelning. De som fildelar är generellt storkonsumenter av media och köper ofta mycket av det de laddat ner.
Det är de största och bästa kunderna som fildelar. Det är de bästa kunderna man jagar.
Det är just därför som fildelning inte är ett problem. Musikbranschen har liksom filmbranschen slagit omsättningsrekord efter rekord, trots fildelning.
Om man inte har råd att köpa Midvintermörker för 154 kr, har man inte heller råd att köpa den i elektronisk form. Gissar att ingen som är intresserad står och faller på en hundralapp.
Däremot är det kanske bekvämt att läsa digitalt. Har själv köpt en iPad och läst min första bok på den.
Datorer är inte gratis, än mindre iPads. Tänker jag fel?
Beror på hur mycket du läser, och din ekonomi i stort. Som student läste jag nästan uteslutande pocket, 100-150 böcker om året, (ja studierna gick sådär;-)och väntade då på pocket-upplagor alt önskade prioriterade inbundna alster i present. Med jobb och utan barn skiftade detta för att nu som föräldraledig med tre barn vara tillbaka på pocket, på biblioteket och fria nätsidor. Ingen stenhård regel men köper jag ett dussin böcker på ett bräde märks skillnaden.
Påminner mig om det råd jag en gång fick av en polisman: "Neka alltid!"
Han förklarade att förhärdade brottslingar nekar alltid till brott. Medan "Svensson" nästan alltid medger en förseelser så fort en uniformerade polisman kommer med en anklagelse. Han ansåg därför man därför av princip alltid skulle neka till bagatellartade förseelser, typ trafikbrott, om man blev anklagad.
Polisen måste kunna bevisa brott, inte bara kunna pressa fram erkännade. Det gäller ju alltid vid grova brot och bör därför också gälla även bagatellartade "brott".
Sen jag började "piratkopiera" så har jag konsumerat enormt mkt mer från underhållningsbranschen. Inte i form av cd-skivor, eftersom cd-skivor är otympliga och gammalmodiga – utan i form av konsertbesök, festivaler, onlinemusik och andra typer av nöjer.
Den massiva mängd musik som finns på nätet har helt enkelt öppnat mina ögon för så otroligt mycket mer än det jag tidigare endast fick tillgång till via radio eller den enstaka cd-skiva man hade råd med per månad som tonåring.
Att det idag stiftas lagar för att ge konstgjord andning till utdöende musikföretag konstgjord andning är vansinne. Att dessa inte lyckats anpassa sin affärsidé till 2000-talet är knappast en statsangelägenhet som 15-åringar ska betala för.
Det är samma vansinne som att hålla vissa banker under armarma.
Tommy W, den dyraste "present" jag fått var en kopierad säsong av en TV-serie inträngd på en DVD som en kompis bränt. Det resulterade i att jag själv i slutändan köpte sju säsonger av TV-serien, plus fyra säsonger spinoffserie plus ytterligare några säsonger av ngn av favoritskådisarnas senare TV-serier. Säg 15 säsonger a ca 500:- i snitt (en del var import DVD för på den tiden 1000:- SEK per säsong). Total kostnad 7500:- som tillföll medieindustrin under loppet av några. Allt tack vare en "olaglig och skadlig" kopiering.
Man kan tillägga att första hacket i försäljningskurvan för CD-skivor kom i samband med att DVD:n kom. Skivbolagen hävdade att det berodde på Napster, men mängden pengar som folk lade ner på kulturkonsumtionminskade inte utan fördelades bara om till film och spel.
/J
Eftersom svennebanan är bedövad och tillbringar sin största tid i en sovande ställning ställer svennebanan heller inte någon ansvarig politiker till svars. Den minnesgode kommer säkert ihåg hur regeringen LOVADE att det ENBART var FRA som skulle få signalspana på inkommande trafik från utlandet i kablarna i jakten på terrorister. Nu har ju regeringen gjort upp med Socialdemokraterna (som i sin tur lovade att riva upp FRA-lagen om de vann valet 2010) att nu får SÄPO och Kling&Klang lov att avlyssna alla svenska medborgare, således är vi misstänkta terrorister allihopa…
Att FRA, IPRED och ACTA är verktyg för den köpta, korrumperade, perversa och maktkåta representiva makten borde väl stå klart för många nu. Dock inte för majoriteten för de är bedövade och sover fortfarande. Hej och hå…
Hette inte Reinfeldts bok, som Schlingman köpte alla restex av och brände för att inte fler skulle läsa när R blev partiledare, just "Det sovande folket?"
Stöld är stöld…är det ok att kopiera din bok och dela ut ?????
Bio-argumentet tycker jag är ett av de intressantaste från lobbyns sida.
Det visade sig bli tvärt om.
http://www.ne.se/rep/biobes%C3%B6ken-%C3%B6kar-i-sverige
Kan inte biblotek jämföras med internet i förhållandet mellan köpta böcker och lånade?
Isåfall kan man ju dra slutsatsen att förlagen borde bränna ner alla bok-delande bibliotek i världen eftersom det hämmar deras marknad.
Mvh Fk Fjun
16:21, Midvintermörker dök upp på Pirate Bay inom ett dygn från det att den släpptes som e-bok. Första tryckningen av boken blev slutlevererad ändå, och nu i veckan dök andra tryckningen upp.
Jag har som jag skriver i blogginlägget inga problem med fildelning och då är jag ändå upphovsrättshavare.
Det klart att en femtonåring ska ta femhundra spänn från sitt barnbidrag så att Brottsofferfonden kan ersätta stackars Hollywood-bolag som lider så av ävertrampen från fildelande tonåringar.
För övrigt kan vi konstatera att alliansen alltså ljög, man jagar visst en hel generation. Otippat, politiker som ljuger…
ESM, den nya europeiska diktatorn
http://www.libertysilver.se/kc/video?id=49
Reinfeldts bok heter "Det sovande folket" och är en i mångt och mycket klarsynt, om än pessimistisk och ungdomligt naiv bok som jag verkligen rekommenderar att ni läser. Den finns att ladda ner om ni söker efter den. Någon vänsterorganisation är det som har den, om ni inte lyckas köpa den.
Det märkliga är att han nu verkar göra tvärt om emot vad han förordar i boken. Troligen är han "tvingad" av "dolda" makthavare.
Apropå kommentaren "stöld är stöld". Om "stölden" långsiktigt gynnar mig ekonomiskt så är det väl egentligen en win-win?
De som förlorar på fildelning är egentligen endast de som säljer skräp. Har du en tillräckligt bra produkt så gynnas du av fildelningen som möjliggör att du kommer att nå ut till extremt många människor. Detta kommer alltså i längden gynna dig. Så länge du inte kränger skräp..
Jag noterar också att det enligt GP var en skoldator som 15-åringen laddat ner film på, och att det var rektorn som hade gjort polisanmälan. Undrar just hur relationen hem och skola påverkas av något sådant. Men jag antar att det var en friskola. Har märkt att friskolor generellt verkar vara pigga på att hänskjuta problem i skolan till polis och rättsväsende. Ägarna, sägs det, vill ha det så.
Jag undrar var du har för källor när du hävdar att upphovsrättsinnehavare inte förlorar på nedladdning av musik. Under alla omständigheter verkar skivaffärerna ha det svårt, dvs de flesta har försvunnit.
Det enda som är trist med att man kan låna e-böcker å bibliotek är att de får betala 20 spänn per utlån och att många bibliotek har problem med att få ekonomin att gå ihop. Annars fördes det ju en liknande debatt när biblioteken infördes som kring fildelningen nu (för att inte tala om kasettbanden…) och ingen skulle ju nånsin köpa en bok om det gick att låna gratis.
Annars kan jag inte annat än hålla med fullt ut i denna bloggpost. 🙂
Har följt bloggen ett tag och det har alltid varit intressant läsning.
Fk Fjun:
Jag tog och gjorde en ordentlig sammanställning av biobesöken på min blogg för två år sen. Blev en hel radda poster om det och kontentan var att biobesöken har sjunkit nåt oerhört med över 60 miljoner besök per år! Från toppnoteringar på runt 80 miljoner besök per år till dagens lite mer blygsamma 15 miljoner.
Det skedde visserligen när TV:n gjorde sitt intåg in i folkhemmet och sen fildelningen började runt 2000 har sifforna legat ganska stadigt runt 15 miljoner besök per år, men nu ska vi inte bry oss om verkligheten. 😉 😀
Om man vill läsa mina gamla poster om de så finns de här:
http://janlindgren.se/2009/09/14/bistra-tider-for-biograferna/
http://janlindgren.se/2009/09/15/bistra-tider-for-biograferna-del-2/
http://janlindgren.se/2009/09/15/mer-siffror-om-biobesok/
http://janlindgren.se/2009/09/16/biografdoden/
http://janlindgren.se/2009/09/16/1013/
http://janlindgren.se/2009/12/28/biografsiffror-return-of-the-mack/
Ber om ursäkt ifall Cornu anser jag spammar med länkar men jag råkar tycka det är intresant med siffror. 😀
Har alltid tagit det som en stor komplimang när någon bemödat sig ladda ner mitt bands skiva 🙂
Visa mej en femtonåring som inte laddar hem filmer och musik, det går inte att stoppa.
Jan Lindgren. Biblioteksersättningen.
För en fysisk bok betalar biblioteket säg 200:- för biblioteksinbunden bok. Till det kommer 1:20 per utlåning och en personal-, IT- och lokalkostnad på säg 5:- per utlåning. Att låna ut en fysisk bok 20 ggr kostar alltså 200 + 20 * (1.2+5)=324:-
Att låna ut en e-Bok 20x kostar biblioteket 400:- SEK.
Problemet är ju att man har tillgång till så många titlar och inte kan begränsa vad man kan låna ut vilket man kan göra fysiskt. Däremot kan man tycka att eLib kan minska sin andel, deras system borde vara lönsamma ändå med tanke på volymerna.
Please, kan inte en hel ungdomsgeneration jaga bort Reinfelt
Risken ligger väl i såna som jag. Det blir ju inte bara filmer och ljudböcker utan alla program till datorn, Windows 7, Office, alla kartor till gpsen och allt annat som går att ladda ner gratis.
Men jag har faktiskt köpt din bok…. Första boken jag betalt för på säkert 10 år så det var kanske dags.
17:19
Bättre att R jagar bort en bortskämd och trött ungdomsgeneration. Studiebesök i Somalia kanske?
Jag har alla mina filmer digitalt, kopierat från mina egna dvd:n som jag senare sålt. Har fotat och kopierat min tidigare dvd samling (ca 150) till hårddisk när min son började intressera sig för dessa som leksak.
Köpte en Tintin dvd med superdåligt och lågt ljud som jag inte fick lämna tillbaka till affären, laddade ner filmen från nätet istället (en vänlig själ hade redigerat ljudet tror jag).
Använder GNU/Linux som operativsystem (vill inte köpa antivirus, ett utpressningsverktyg), sista musikskivan jag köpte var 2003 (Modern Talking greatest hits) och gjorde likadant , fotade cd samlingen och sålde, gav bort.
Cornu 16:18: Buffy the Vampire Slayer? I så fall känner jag igen mig. 🙂
Man ska absolut inte prata med poliser! Och kom ihåg, i Sverige är straffet för att inte ha en bra advokat två års fängelse…
Jag har några musikkompisar som spelade in några låtar och pressade upp ett antal CD på egen bekostnad. Sedan gick de runt på stans skivbutiker och smusslade ner dem i CD-ställen. Efter ett par veckor hade en av butikerna lagt upp skivan på sin webbshop till fullpris. Så kan man också sprida sin musik. 🙂
//Pelle
Hur många var vi inte som varnade för detta för flera år sedan ?
Vi kan bara hoppas att de som torskar dit är sådana som har haft sympatier med alliansen och som vägrat att lyssna, är det då synd om dem ?
Folk har faktiskt haft möjlighet att genom röstning göra aktiva val och välja bort detta elände !
Stöld är stöld. Brott mot upphovsrättslagen är brott mot upphovsrättslagen. Att det ska vara så svårt att fatta.
Skrattar en del när Mikael Wihes protestsång inte får grönt ljus trots ny text.
Kapitalisterna håller på sitt!
Biblioteken går i förlust på E böckerna eftersom de lånas ut i många ex a 20 SEK.
Vore det inte bra om de köpte ett begränsat antal!
16:21 och 18:44
Håller med: stöld är stöld,många stollar som kommenterar här tyvärr / Sigge
Precis, stöld är stöld. Kopiera är kopiera. hur svårt ska det va att fatta skillnaden?
Japp, stöld är stöld. Dock är fildelning inte stöld. Däremot kan det vara ett brott mot upphovsrättslagen.
Cornu: Mycket sant. Men om man t.ex. tar Zlatans nya bok så handlar det nog om betydligt många fler utlån är 20ggr och då rusar kostnaden för ebokslån iväg medan kostnaden för fysiska lån inte rusar iväg fullt så snabbt.
Det stod en del i media om det för ett tag sen: http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/article1586675/E-boksucc%C3%A9-small-for-biblioteken.html
Ja… med tanke på att kostnaden för att "ha titlar inne" blir mindre så kan man ju tycka att priset kunde sänkas. Men det har ju höjts för att komma åt "problemet" med att folk kan låna från biblioteket och sen ladda upp på fildelningssiter…
Självklart ska det vara förbjudet att fildela. Fattar inte hur du kan argumentera för fildelning och samtidigt kalla Reinfeld populist… en uppblåst jäkla hycklare är vad du är.
Om du tycker så synd om 15 åringar så fattar du fasen inte vad det handlar om.
Håller medföregående. Cornucopia är en populistisk hycklare.
Tror du att du får mer läsare???
Ska man få snatta i affärer också???
Idiot, våga säg att fildelning är fel istället.
Pucko, självklart får man inte fildela.
Vad filmerna kostar är knappast relevant.
Får man råna banken för att räntemarginalerna är höga också eller hur tänker du.
Hur ska dagens ungdommar bli om vi bara ska tycka synd om dom?
Jag förstår inte varför så många blir upprörda över fildelning. Om man nu hävdar att det är stöld så bör man rimligtvis även som konsument ha rätt att lämna tillbaka produkten som den är dålig.
Exempel:
Jag ser en film som jag tycker har ett dåligt slut. Om jag inte är nöjd med produkten bör jag få pengarna tillbaka, inte sant? Precis som jag hade fått om jag hade köpt en vanlig produkt som inte uppfyllde mina krav. Av någon oförklarlig anledning kan man inte göra detta med böcker/film/musik, samtidigt åberopar man att det är varor som man kan stjäla.
Jag har hyrt otaliga filmer och köpt många skivor genom åren som jag inte är nöjd med. Kan jag då stämma skivbolagen och filmbolagen för falsk marknadsföring och stöld? Tydligen inte.
Men om man marknadsför en film på ett sätt och filmen sedan inte lever upp till förväntningarna som marknadsföringen byggt upp, då bör man rimligtvis få sina pengar tillbaka. Inte sant, ni som tycker att stöld är stöld?
Frågan är väl om vi skall använda samhällets resurser (polis, rättsväsende etc.) för att göda Hollywood med 500-lappar från 15-åringar eller om vi skall använda resurserna till folkets bästa?
Man har genom en stor lobbyorganisation lyckats göra detta till en stor fråga. Personligen tycker jag det är en ickefråga som branschen får lösa själv. De får väl ordna ett kopieringsskydd värt namnet istället för att ropa på privatpolis för mina skattepengar.
Att jaga och lagföra filelare är ett sammhällekonomiskt självmord. Resurser hos domstolar och polis måste användas till att stävja viktigare brottslighet.
Att människor kopierar ettor och nollor med varandra är inte stöld! Att jämföra fildelning med den illigala piratindustrin som piratkoppierar och säljer saker komersiellt är inte relivant.
Hade inte fildelningen varit vanlig hade aldrig spotify funnits till dagens kostnad och modell.
Underhållningsindustrin, främst den Amerikanska är helt rabiata då deras affärsmodeller eroderar med dagens utveckling. Men de har mycket att skylla sig själva på de sättet de försöker att styra marknaden.
Våra politiker, främst barbapappa Reinfelt har en mycket rygradslös ställning till frågan.
Piratebay är ju ett av Sveriges starkaste varumärken betänk det Reinfelt!
Att låta klåfingriga politiker reglera internet är ett hot mot vår frihet och demokratin. Ger vi dem ett finger tar de tillslut hela handen.
Säg NEJ TILL ACTA!
http://www.youtube.com/watch?v=vIkcwVfTK-I
Frågan är väl varför alla upphovsmän ska tvingas att se sina verk, som kan ha kostat alltmellan 0 till en miljard kronor, spridas gratis mot sin vilja? Alla upphovsmän som vill dela ut sina verk gratis kan ju göra det, men varför tvinga alla?
Att ladda ner upphovsrättsskyddat material är INTE stöld. Det är brott mot upphovsrättslagen vilket är en avsevärd skillnad.
Stöld innebär att man tar från någon annan som då förlorar föremålet i fråga. Att sno DVD-filmer från en butik är stöld. Att kopiera desamma är förvisso ett brott, dock ej stöld.
Jag är en syndare och därför partisk, det ska medges. Men låt mig säga såhär: Ungefär 25% av min inkomst går till fasta utgifter, 25% sparar jag, resterande 50% konsumerar jag för. Dessutom laddar jag ner en hel del material från nätet. Om jag skulle sluta ladda ner saker från nätet skulle det knappast leda till några ökade intäkter för upphovsrättsinnehavarna, eftersom jag ändå inte skulle avsätta medel för att köpa det jag idag laddar ner.
Givetvis måste upphovsrättsinnehavare få ersättning för sina alster. Frågan är dock knappast så enkel som att fildelning = stöld, om inte annat för att det skulle bli fullt på landets fängelser omgående om alla skulle lagföras för brottet. Någon form av nytänkande behövs.
Att fildela är brott mot upphovsrättslagen och stöld är också brott mot lagen.
Sen är det inte bara hollywood som får dessa pengar utan även handlare och svensk film. Ska dessa gå i graven för att skydda ett brottsligt beteende?
Ganska populistiskt.
Fy fan Cornu..populist är vad du är där borta i skogen.Stöld är stöld !! Prova på Ica att gå ut genom kassan utan att betala..
Stöld borde väl vara svårt att hävda när ägaren inte saknar något?
Själv piratar jag film och musik till 100% sedan medialobbyn började jaga sina kunder. Tidigare hyrde och köpte jag en del i alla fall men nu vill jag inte gynna dessa organisationer.
Spel köper jag däremot, mycket mer underhållning per krona och jag göder geeks hellre än skådisar och musiker.
Det är fint och vackert med socialismen där vi alla solidariskt betalar biblioteksavgift över skattsedeln så att vissa kan låna underhållningslitteratur gratis.
@20:34 och alla andra som tycker att fildelning == stöld. Om jag kopierar något försvinner inte originalet. Därför kan kopiering ALDRIG vara stöld. Det är, som många andra mycket riktigt påpekat, ett brott mot upphovsrätten. Inget annat. Att jämföra med att gå in på ICA och sno en liter mjölk är en felaktig liknelse eftersom den litern mjölk då försvinner. Om man kunde kopiera en liter mjölk skulle liknelsen vara korrekt då ICA inte förlorar originalet.
Sedan kan man ju så klart diskutera hur vida upphovsrätten är sund eller inte och om straffen för brott mot upphovsrätten är i paritet till brottet. En mycket mer intressant diskussion än att bara häva ur sig att stöld är stöld.
Upphovsrättsfrågan är problematisk, jag har svårt att se det så svart eller vitt som många tycks göra. Men jag har efter en hel del funderande kommit fram till att jag tycker att lagstiftningen borde vara så här:
1) Att ladda ner eller på annat sätt kopiera upphovsrättsskyddat material bör i sig vara tillåtet.
2) Tjänar man på något sätt pengar på en upphovsrättsskyddad vara så skall man betala för sig. Någon schablonkostnad per låt eller film eller vad det nu handlar om får fastställas, och så betalar man det, eller högst så mycket som man beräknas ha tjänat på varan. (Dvs man skall aldrig behöva betala mer än vad man tjänat.) Men notera att det är bruttointäkten som räknas. Om man driver en fildelningssajt och tar in reklampengar så är hela reklampengen att räkna som intäkt, även om man betalar lika mycket i kostnader för sitt webbhotell. Det finns ingen anledning varför upphovsrättsinnehavare skulle stå för fiolerna för sajten, även om dess innehavare netto inte tjänar några pengar på den. Vill han ha en sådan sajt så får han betala för den själv. Om han inte lyckas ta in mer pengar än summan av nedladdningsavgifterna förstås, då har han hittat en bra affärsidé.
3) Varje mediaspelare, läsplatta och vad det nu rör sig om förses med en tilläggsfunktion som gör det möjligt att enkelt kunna frivilligt donera en slant till kulturproduktens upphovsman. Om man spelar en låt man blir riktigt glad av så kanske man vill tacka artisten, och så kan man snabbt och enkelt donera en spänn eller två. Varje månad samlas summan av ens donationer till en lista som man kan ändra efter behag så att totalsumman blir uthärdlig. Därefter trycker man på Betala, så dras pengarna från ens konto och hamnar automatiskt hos rätt mottagare. Kalla mig naiv, men jag tror att de flesta konsumenter av böcker, filmer etc som har tankat ner dem gratis kan tänka sig att betala en frivillig slant då och då, så länge man vet att pengarna går till upphovsmannen (och till hans bolag, men det är ju artistens sak att förhandla till sig goda villkor).
@20;29
Svensk film är kraftigt subventionerad av dig och mig! Att mina skattepengar skall gå till att även jaga fildelare är inget jag vill. Likaså betala skatt som går till värdelösa Collin Nutly och Richard Hobert filmer.
Mina värderingar grundar jag konsekvens etiskt.
Om till exempel 60% av Sveriges befolkning fildelar är det då fel på befolkningen eller lagen?
Något som den här bloggens trogna läsare inbegriper i är att förändring är konstant.
Den som emotser sig och vägrar att anpassa sig kommer att få det svårt att överleva. De affärsmodeller som fungerade för 15 är sedan gäller inte idag för underhållningsindustrin.
Hade jag inte haft möjligheten att ladda hem obegränsade mängder populärkultur så hade jag inte haft den mängden köpta serier och filmer jag har idag. Vem har tjänat på det?
Om det finns en himmel måste det finnas ett helvete. Jin och Jang liksom.
Personligen skulle jag vilja påstå att det ju inte går att argumentera mot fildelning genom att nämna skivaffärer och andra mellanhänder. Jag är övertygad om att det huvudsakligen rör sig om en "generation" som inte ens besöker skivaffärer när de köper sin musik. Någonsin.
Jag kan inte ens minnas när jag var i en fysisk butik för att köpa underhållning (musik, spel, filmer etc.) senast, och då köper/konsumerar jag en inte helt oansenlig mängd av denna vara.
Sveriges framtid är dyster med unga som inte vill göra rätt för sig, en bortklemad generation som curlats av mamma och pappa.Kanske stundar bistrare tider ??? /Sigge
16:18
Vilken serie?
16:21
Är det sant?
16:27
Därför att det driver trafik till din blogg! Ska alla författare börja blogga?
19:58
Det är första gången på länge jag hör ett nytt argument i denna debatt! Mycket intressant.
Jag laddade ner 3 U2 låtar från Napster 2001 och jag minns det tog 20 minuter att ladda ner en låt.
Jag gjorde det mest som ett test och valet av låtar berodde på att jag var en stor fan som hade köpt ALLT dom släppt sen Boy.
Det är allt jag laddat ner och jag har ofta undrat varför? Det är som om något osynligt elastiskt band håller mig tillbaka. Jag respekterar rätten till intellektuellt ägande men inte så som det ser ut idag.
Jag har alltid reagerat starkt kritiskt till media industrins lobbyverksamhet. Deras argument har alltid strukit mig mothårs och resulterat i att jag känt mig provocerad. Har ni hört den förut?
Fildelning orsakar samma ekonomiska skada som en stulen fysisk vara. Det gör den inte!
Folk har en förutbestämd budget som går till t.ex. hyra, mat och media. Om jag laddar ner media som överstiger värdet på min mediabudget så kan lobbyisterna inte hävda att dom gått miste om överskjutande belopp. Man tar inte pengar från matkontot och använder det till att köpa media.
Eller när "hollybyisterna" hävdar vi måste öka kontrollen över internet för att stoppa spridning av barnporr och terroristiska konspirationer. PLEASE!
Vi har politiker som motsätter sig kameraövervakning (vilket jag är för) men att kartlägga allas innersta tankar är OK.
Mitt förslag på en lösning är ett nationellt mediekonto där man ansluter sig och får betala ett belopp styrt av hushållets inkomst. Man blir tilldelad ett digitalt pass. Det skulle ge personerna i hushållet rätt att fildela vad som helst, när som helst och hur mycket som helst.
På priset för varje ljudkassett, inspelningsbar CD och DVD är en avgift pålagd, som skall kompensera skiv- och filmindustrin för de förluster de gör genom piratkopiering. Nu skall det också komma en motsvarande avgift för hårddiskar.
Något måste vara fel i logiken.
Om man redan fått betalt för att musik och filmer kopieras, hur kan man då fälla någon för kopieringsbrott?
Finns det inte någon lagparagraf, som säger att man inte kan dömas två gångeer för samma brott?
En intressant jämförelse är Baen Books ( htp://baen.com ).
De brukar lägga ut c:a 1/3-del av texten från sina nya böcker, så att den intresserade kan läsa en rejäl del av boken innan h*n bestämmer sig för att köpa eller inte.
Kommer de ut med en ny bok i en serie, är det inte ovanligt att de släpper hela den eller de föregående böckerna i serien. Nytryck av de föregående böckerna, som bör finnas tillgängliga när den sista i serien släpps, anses inte alltid lönsamt. Då kan det vara lönsammare att släppa den eller de tidigare på nätet.
En i min uppfattning mycket frikostig och generös affärside.
Jag glömde att tillägga att rätten skulle bara gälla fildelning med andra personer som också har ett digitalt pass.
/21:20
Glömde att det också ligger motsvarande avgifter inbakade i priset på kassett-, VHS-, CD- och DVD-spelare, för att nämna några exempel.
Videokamera med uppspelningmöjlighet kostar också extra. Så snart något kan återge ljud eller bild, vill denna maffia ha avgifter
En gång i tiden piratkopierade jag musik, och laddade ner mycket av den musik jag redan hade på CD (vilket jag var storkonsument av), fortsatte med fildelning under några år. Sen kom spotify och har sedan lansering varit betalande premiumkund. Så enkelt det kan vara att konkurrera med gratis… Jag tror vi är många som gärna vill se en liknande tjänst för film och tv-serier, finns säkert en jättemarknad för den som vågar.
Sen att jämföra fildelning med stöld är befängt. Enligt svensk lag faller det under brott mot upphovsrättslagen, det är inte stöld, det är inte våldtäkt och inte heller bankrån.
Midvintermörker var förresten den första bok jag lånade via elib, smidigt värre, ska definitivt konsumera mer litteratur på det sättet. Stora fördelen är ju att det inte fyller den redan överfyllda bokhyllan 😉
Film-och musikindustrin kunde varit med på tåget från början men icke… Internet var ju bara en fluga.
Nu är realiteten på marken sådan att vi har öppnat Pandoras ask och det är bara för industrin att anpassa sig. ITunes, Spotify och en handfull andra aktörer har fattat det. Dom som vägrar att göra det utan fortsätter att kräva kunderna på en timlön för en plastbit med digital information på kommer att förpassas till historiens skräphög.
Sen kan alla ni rättskaffens CD-köpare tycka vad ni vill. Passa även på att gråta lite för de som kopierade böcker för hand, slog hö med lie eller vilken förlegad ekonomisk aktivitet ni behagar. Ni har förlorat kriget även antipiratmaffian nu har lyckats göra Anonymous av just den här femtonåringen.
Åke M: "kassettavgiften" finns till för att kompensera för den lagliga så kallade "privatkopieringen", se http://sv.wikipedia.org/wiki/Kassettavgift.
Den är inte till för att kompensera för olaglig fildelning mellan personer som inte känner varandra.
Trots att jag är för upphovsrätt och mot olaglig fildelning så kan jag hålla med om att det är en sjuk avgift, det är lite som att säga att "kopiering är ok men bara lite". Det konsekventa vore att ta bort ersättningen och göra även privatkopieringen olaglig.
För övrigt köper jag inte argumentet att "alla" som kopierar även är storkonsumenter av lagligt inhandlad media. Det kanske gäller för en mindre del men inte för av majoriteten av befolkningen.
Om du Lars tycker att det är helt OK med fildelning (av upphovsrättskddat material) som du påstår så tycker jag att du skall göra fritt tillgänglig att ladda ner här på bloggen iställer för att trycka in en massa länkar till ställen där man kan köpa boken. Att du länkar till en sida där man kan låna boken gratis är inte till din fördel eftersom du likväl får din del när biblioteket lånar ut din bok elektroniskt. Att påstå att du är för illegal fildelning samtidigt som du pushar för att folk skall betala för din bok i tid och otid är ogenomtänkt och en besvikelse för alla som tycker att du har sunda åsikter i övrigt.
22:24
Att kunna se de positiva sidorna med fildelning innebär inte att man är emot att tjäna pengar. Vi som tycker dagens system är sjukt är inte kommunister.
/21:20
Jag har en känsla av att alla tokar med sina kommentarer om "stöld" har samma IP-nummer !
Det här är en klassisk föreläsning när det gäller att inte erkänna nåt (eller ens att säga något i förhör till polisen).
Alla människor borde se den.
Don't Talk to Police
http://www.youtube.com/watch?v=6wXkI4t7nuc
49 väl investerade minuter.
22:24, man kan läsa den här bloggen reklamfritt via en sk feed. Man kan ladda ner den här bloggen fritt. Det är också frivilligt att köpa min bok, men jag har all rätt att marknadsföra den.
Jag har inte någonstans sagt att fildelning skall vara fritt. Jag har påtalat att den inte gör någon skada. De som tror att den är skadlig är minst sagt normalbegåvade eftersom fakta visar att intäkter etc är stigande för mediabranschen, även om omfördelning sker när olika mellanhänder får omarbeta affärsmodeller eller dö. De som det sägs är synd om, upphovsmännen, tjänar mer pengar än någonsin.
I slutändan bör det vara upp till rättighetshavaren att avgöra och inte upp till vare sig lagstiftare eller branschlobby eller mellanhänder. Men det är helt avskyvärt att straffa ungdomar som i det här fallet.
Man skall kanske lägga till att mediaindustrin tagit ännu ett hårt slag när spelmarknaden exploderade.
WoW kostar motsvarande en cd-skiva.
Nu senaste exploderade app marknaden och äter upp ännu mer av ungdomarnas pengar.
Till det kommer det faktum att coolhetsfaktorn att äga musik har eroderat sedan VHS gjorde sitt intåg, sedan lyfte det när cd'n kom och föll med DVD'n. Dock verkar inte blueray ha gjort något större avtryck eftersom hela modellen med "media på plastbit" känns ganska ointressant för en generation som har vant sig vid att ha sitt media ett knapptryck bort.
Personligen köper jag väldigt lite, men det är mest för att jag "röstar med fötterna" eftersom dom förväntar sig att ta mer betalt för nerladdning som kostar en bråkdel att distrubuera mot dom gamla alternativen, och har sämre kvalitet (generelt).
Det har helt enkelt varit mer rationellt att köpa på plast och sedan ripa själv och då blir det inte riktigt av.
Har under ganska många år förespråkat att man bör försöka ta sig ner till dagstidnings nivå på priserna och skippa skydden som ställer till det för användarna.
Det finns inga kostnader för branchen att helt enkelt priskonkurera ut piratmarknaden. Någonstans runt 10kr/undernållningstimma tror jag personligen är den nivån som dom flesta finner lagom för att få tillgång till media. Är ju även ungefär vart man landar när man köper kabel-tv
@cornu 2011-12-21 23:02
Som en av dina läsare som läser via feed kan jag beskriva mitt mönster som följer.
Jag läser ALLA inlägg via rss, förmodligen snittar det på ~0,75 inlägg om dagen som leder till att jag faktiskt klickar mig vidare in på artikeln för att läsa kommentarerna.
Så vist jag är en ganska "dålig" kund. Men det beror ju helt på hur reklamen är såld, rimligen borde det vara värt mer att med unika användare än att visa reklamen för samma användare om och om igen.
Å andra sidan väljer jag bort ALLA bloggar som inte publicerar HELA inläggen via rss feed.
Dessutom undviker jag alla nyhetsflöden som inte tillåter anonyma kommentarer, till viss del för att jag ibland behöver skriva anonymt för att inte skada mina arbetsgivare alternativt skulle få problem från desamma om dom viste vad jag skrev, dels för att jag tycker att även om anonyma ofta skriver skit så tillför dom dom den viktigaste informationen eftersom källan är skyddad och det inte bara är den interna klubben som diskuterar.
Newsmill har ju t.ex. blivit en klubb för journalister och vissa lobbyister att agera i. Inte många utanför den kretsen som läser om det.
Den här bloggen håller oerhört hög kvalitet. Tack för det.
Angående de förbannade fascistmetoderna som sakta men säkert implementeras för att hålla koll på befolkningen så är detta något som politiken underskattar. De kommer att få stå till svars för detta, en dag, Reinfeldt och co. Speciellt Bodström – han hetsade mycket om sånt här när det begav sig. Att gubbar som lärde sig "behärska datorer" vid 50 års ålder sitter och stiftar lagar om vad kidsen får och inte får göra när de inte ens vet vad de skriver under är beklämmande.
Logi, tack. Ja, det är fritt hur man läser bloggen. Jag får vara nöjd med dina 0.75 websideläsningar om dagen.
Den dagen affärsmodellen för bloggen inte fungerar får jag väl ändra den eller lägga ner. Får jag inte tillräckligt med intäkter så kan jag ju inte skriva och likt en skivaffär får jag då lägga ner.
Till dess tror jag att frihet för användarna att läsa som de finner bäst är en utmärkt metod. Det går ändå alltid att komma runt alla begränsningar, t ex med Adblock etc.
Varför ska just artister curlas med massa lagstiftning? Varför inte förbjuda kopiering av alla slags mönster? Affärsmän som kommer på nya affärsmodeller tex, borde väl bli skyddade? Dvs kommer du på en ny affärsidé har du ett lagstadgat monopol automatiskt. Toppen!
Är du idrottare och kommer på en fint, grepp eller stil får ingen annan kopiera det mönstret. Inte ens i en knattekupp eller hemma på bakgården. Awesome!
Om du är politiker/lagstiftare och kommer på en ny smart lag får inget annat land kopiera den lagen, du äger då rätten till det "juridiska mönstret". Du får ej heller kopiera juridiska mönster (lagar) från andra länder. Kanon!
22:57
WOW! Tack för länken. Om man någonsin funderat kring vad som är bäst så kommer man inte att fundera efter att man sett videon. En mycket sevärd video som jag rekommenderar starkt!
Se den! Den kan mycket väl avgöra hur resten av ditt och dina anhörigas liv kan utvecklas.
Man har ingen aning var tillfälligheternas osynliga malström längs livets stig kan finnas.
Jag har redan bestämt mig för att börja träna vid nästa tillfälle jag stoppas av polisen i en trafikkontroll.
Jag kommer veva ner rutan och vara tyst. Inte ett ord kommer jag säga. Vill polisen att jag stiger ur bilen så kommer jag göra det men inte öppna bagageluckan för det kan dom göra själva.
Ja, jag vet. Det är provocerande och onödigt men om man inte klarar det vid en simpel trafikkontroll hur ska man då klara det när "hollybyisternas" uniformerade hantlangare börjar att insínuera terror och pedofili. Är man misstänkt för fildelning och vägrar att lämna över den krypterade datorn med tillhörande lösenord så kan det finnas skäl till oro. En oskyldig människa gör inte så. En oskyldig människa vill i alla lägen rentvå sitt namn.
Dom kommer att använda en frän och konfrontativ attityd gärna kombinerat med att "polismannen kanske själv medger att han brukar fildela och att han tycker det hela är en bagatell och om vi bara säger som det är kan alla gå hem…".
Jag vet inte om jag lyckas att hålla käften. Det sitter i ryggmärgen att svara. Vilket svar som helst men inte att vara tyst för det signalerar skuld. Det har man lärt sig sen barnsben då föräldrarna tittade ner på en och krävde att man skulle förklara sig.
@16:05 och 22:57
Att aldrig prata med polisen och aldrig erkänna något fungerar säkert jättebra i den anglosaxiska rättstraditionen, vilken tillämpas i t ex England och USA. Problemet för den som tillämpar den metoden är att vi i Sverige inte tillämpar den traditionen – utan den romersk-germanska rättstraditionen av nordisk typ. Här kan det t o m vara väldigt dumt att inte erkänna, eller stenkorkat att vara tyst i vissa fall.
Här måste man helt enkelt ha ett hum om vilka bevis som finns, vilket sannolikt utfall en rättegång skulle ha utifrån dessa och ungefär vilken straffmätning som kan tänkas utgå efter hypotetisk dom innan man bestämmer sig för vad som är bäst; att vara knäpp týst, blåneka eller helt enkelt erkänna.
Det är dumt att inte erkänna ett bagatellbrott om man bedömer att man ändå kommer att åka på det. T ex en fortkörning eller annat enklare trafikbrott där man är tagen på bar gärning. Istället för att få en böteslapp utskriven kommer du nämligen istället att bli kallad till domstol när det minst passar dig med allt bök och alla kostnader det innebär. Vill det sig riktigt illa efter att redan på platsen ha blivit utsläpad ur bilen och avvisiterad – eller rentav gripen och intransporterad till polisstationen för identifiering. Det blir billigare och enklare att bara ta böterna och se glad ut, jag lovar.
Det andra fallet är om du blivit gripen för något brott. Visst kan man "tjäna" på att neka i vissa fall – men att låta bli att prata med polisen är oftast riktigt dumt. Risken är stor att man istället för att bli hemsläppt efter ett snabbt förhör blir anhållen och t o m häktad och får sitta i världens tråkigaste cell i några dagar tills bevisningen är klar. Det är knappast roligare än att sova i sin egen säng. Särskilt inte om man inte har något för det.
Att ha advokat närvarande vid förhöret är heller inte av samma nytta som i USA, där de kan bevaka att inte fel frågor ställs, eller att bevis och förhör upptas på rätt sätt. Den funktionen för advokaten finns inte här då vi till skillnad från i den anglosaxiska traditionen har fri bevisprövning och dessutom inte har lika slaviskt styrande formalia som anglosaxarna. Advokaten får dessutom inte lägga sig i förhöret och kan t o m bli utkörd av polisen om han/hon är "för aktiv".
Man får dessutom själv ordna advokat, och dessutom sitta och vänta på station i timmar tills någon dyker upp. I Sverige har advokater lediga helger och ligger och sover på nätterna, vilket gör att det kan ta en bra stund innan man hittar någon som är sådär jätteintresserad av att åka för att sitta med och lyssna på ett sketet "24:8-förhör", som det kallas.
Detta inledande "gripandeförhör" är ett förhör advokaten har föga nytta av att vara med på. I vår rättstradition är det nämligen inte advokatens roll att få sin klient frikänd till varje pris – även om han/hon är skyldig.
Den som sett för mycket amerikansk film kommer att bli besviken när den svenska advokaten inte som i actionfilmer tar en i försvar, hunsar poliser och ivrigt sufflerar och ger tips på vad man ska säga eller inte för att komma undan det brott man kanske begått.
/Morgonsur
http://morgonsur.wordpress.com
Ja, eftersom 15-åringen har brutit mot lagen så känns det bra att han får ett straff. Ska vi ha lagar som det är lite okej att bryta mot, eller som är okej för vissa åldersgrupper att bryta mot? Finns det en lag så ska den givetvis följas, oavsett vad man kan tänkas tycka om den, punkt slut. Vad skulle man annars sända ut för signaler till befolkningen?
Jag har det svårt att se att olaglig fildelning i stort skulle vara gynnsamt för mediebranschen. Finns det väl underbyggda studier får man väl ge med sig, men det talar verkligen emot allt jag ser och hör.
Den lokala biografen har knappt några besökare längre. Videouthyraren har slagit igen.
Inte undra på det. Allt man behöver göra för att få tag på en film numera är ju att söka och klicka på en fånig magnetikon så är den nere innan man hunnit starta kaffebryggaren. Incentiv för en kylig promenad till videojoppen = 0.
Missförstå mig inte nu, fildelning är praktiskt, men att påstå att det skulle gagna mediebranschen känns ungefär lika logiskt som att det är hälsosamt att dricka en flaska vin om dagen, för man mår ju så bra. Det kan vara så men går verkligen emot intiutionen totalt.
08:28, det är just vad som finns. Det finns massvis med studier (ej betalda av mediaindustrin) som visar att fildelningen inte drabbat industrin.
Däremot har mellanhänder drabbats av förändringarna inom mediaindustrin, främst pga iTunes och onlinehandel. Även bokhandlare har ju fått slå igen i Sverige trots att vi har minimal volym på e-böcker. Anledningen att butikerna slår igen stavas distanshandel, något som CD, DVD och böcker är utmärkt lämpade för.
Det är en strukturförändring som inte har med fildelning att göra. Biobesöken är t ex precis lika stora som före fildelningen (15 miljoner besök om året), men mediaindustrins högre krav på ersättning är vad som pressar branschen, inte fildelningen.
Videouthyrarna har slagit igen, ja. Men istället köper folk mer DVD-skivor än någonsin förr. Man köper istället för att hyra.
Skall man skydda inneffektiva branscher och mellanhänder? Skall bönder förbjudas att sälja direkt till konsument för att rädda ICA?
Oavsett har strukturförändringarna inte med fildelning att göra.
Orkar dock inte länka till studier, har skrivit om det här förut, bl a under taggen "fildelning" under inlägget ovan.
@jocke
Den signal som sänds till befolkningen är att vissa penningstarka grupper är mer värda i lagens ögon än andra och att har du tillgång till välavlönade lobbyister kan du få lagar specialskrivna för dig och få agera polis på egen hand.
Övriga får inte ta tillbaka sin stulna cykel själva och kan bli utsatta för misshandel och övergrepp i rättssak av 15-åringar som inte ens kommer få 1500 i böter. Samt få sina anmälningar effektivt avskrivna i brist på spaningsuppslag.
Det cornu menar är nog att lagen drivits igenom med motiveringen att man inte tänker tillämpa den på det sättet, men att man sedan ändå gör det. Vilket är en av anledningarna till att motsätta sig att säpo skall få ta del av fra:s signalspaning.
@08:11 Ja, 5 åringar som snattar på ica ska straffas med maxstraff enligt lag. Menar, en lag är ju till för att följas. Seså…. Drick nu ditt morgonkaffe å se till att VAKNA!!!
Hur många har inte TV apparater på 40" eller mer, en hel del har projektorer (hemabio). Massor av radiokanaler och hur mycket TV som helst.
Det är många som konkurrerar om tiden hos oss konsumenter.
Förklaringar till varför en del säljer mindre kan vara många.
Har vänner som verkar spara på KÖPTA filmer, de hade aldrig köpt så mycket filmer om de inte kunnat ha riktiga monsteranläggningar för filmvisning. Någon har spenderat sex siffrigt belopp på bara utrustningen.
Om någon kopierar eller fildelar ett crackat t.ex cad-program – som utan problem kan kosta 70 till 100 tusen att köpa (finns både billigare och dyrare) hur ska man se på det?
Det är nog inte många privatpersoner som skulle köpa programmet för de pengarna. Så i det fallet kan man ju inte prata om förlorade inkomster. Kan man åka dit och betala böter för förlorade inkomster då?
15:23
Jag håller med. Program har särställning pga sitt höga bruksvärde. Program konsumeras inte detsamma gäller spel som också är program. Film, musik och böcker är något som man hade kunnat ha en schablon avgift på.
/21:20
Håller med inlägget att cornu borde föregå med gott exempel och fildela sin egen bok.
2011-12-21 22:24
Fortsättning på inlägget daterat ovan.
Du påstår att författare, filmmakare etc tjänar på fildelning eftersom du har hittat några rapporter som stödjer det. Jag kan lova dig att det finns rapporter som visar precis motsatsen så att hänvisa till någon sorts faktamässig grund ger jag inte mycket för. Även om det är som du säger så finns det en hel del andra faktorer som jag gissar att man blundar för i dina icke-mediabolagsfinansierade förmodligen gjorda av starkt partiska internet-anarkistaktivister väljer att blunda för. En sådan anledning är att det är mycket lättare att köpa musik idag, t ex genom iTunes. Kort sagt, att du har fakta på din sida tror jag inte på.
Du trycker dessutom om och om igen på att upphovsrättshavare tjänar på att deras verk laddas ned olagligt, dvs utan att upphovsmannen får någon ersättning. Lägg upp din bok fritt tillgänglig att ladda ned på din sida. Allt annat är hyckleri.
Som jag redan skrivit, den finns redan på Pirate Bay. Någon lade upp den dag två.