Den 22:e juni antogs en ny skollag i Sverige av den svenska alliansregimen och Riksdagen, som i praktiken förbjuder föräldrar att hemundervisa sina barn. Därmed är det bara Sverige och Tyskland som har detta förbud. Tysklands förbud är kvar sedan en viss Adolf Hitler gjorde hemundervisning förbjuden i Tyskland 1938, så att alla barn skulle kunna stöpas i samma nazistiska form. Nazistiska Tyskland och socialistiska Sverige. Tillägg: Enligt uppgift förbjöds aldrig hemundervisning av Hitler.
Redan tidigare har förstås de föräldrar som hemundervisat sina barn trakasserats och förföljts av myndigheterna, trots att hemundervisning varit lagligt förut. Men ett fall är så illa att man som förälder börjar gråta.
Har du barn föreslår jag att du slutar läsa nu, för läser du vidare kan din bild av Sverige förändras för alltid. Din nattsömn kan också bli lidande.
Det handlar om det av svensk mainstream media helt ignorerade fallet med Christer och Annie Johansson och deras som Domenic. Annie valde att vara hemma med sin son och satte honom inte på dagis, och eftersom de hade för avsikt att flytta till Indien så valde familjen att hemundervisa sin son, helt enligt lagen, det första skolåret innan flytten.
Men det skulle de inte gjort. De bodde nämligen på Gotland. Där trakasserar socialtjänsten familjer som inte skickar sina barn till dagis i tidig ålder, och om man ger sig på hemundervisning då slår man till. Med beväpnad polis. Jag citerar nu Vaken.se:
“I december 2009 hade familjen Johansson terroriserats av Gotlands socialnämnd under mer än 16 månader; de hade fått sitt hem invaderat och genomsökt av beväpnad svensk polis; de hade blivit förföljda av beväpnad polis, på begäran av socialnämnden, till själva slutet av flygplansplattan vid en internationell flygplats; de hade hjälplöst åsett då beväpnad polis stormade flygplanet där de var passagerare; de hade med våld tvingats av flygplanet; de hade, när de väl hade återvänt till flygplatsen, blivit lurade att gå med på att socialen skilde Domenic från dem genom att påstå att de bara skulle ta honom ”till rummet bredvid”, bara för att några minuter senare få reda på att han kvickt hade förpassats från flygplatsen och var på väg tillbaka till Gotland och in i påtvingad familjehemsvård. De hade utstått talrika möten med socialen då de bönade om att få tillbaka sin son; man hade ljugit för dem att han skulle återlämnas om tre dagar; de anklagades för att försumma honom på grund av två hål som upptäckts i hans mjölktänder, i efterhand, under de tre dagarna efter tvångsomhändertagandet; de hade tagit sig igenom tre nivåer av rättegångsförhandlingar i sina försök att få sin son återlämnad till sig; de har inte fått tillåtelse att se sin son förutom en timme var femte vecka.“
Brottet var att de hemundervisade sonen, vilket fortfarande var lagligt vid tidpunkten.
Sverige, mina vänner, Sverige.
Så vill ni inte att era barn skall tas ifrån er, hemundervisa dem inte. Sätt dem på dagis vid 14 månaders ålder så de kan växa upp och bli goda socialistiska medborgare i Sovjetstaten Sverige. Kommunernas socialtjänst är ungefär som Aftonbladet. De kan närhelst de vill agera polis, åklagare, domare, bödel och fångvaktare helt utan rättegång, och kan fritt bestämma över andras liv via statens våldsmonopol. Det sista har dock inte Aftonbladet möjlighet till. Än.
Läs nu hela artikeln på Vaken.se.
Svensk media lär inte ta upp det, då man inte har någon som helst sympati med familjer som inte gör de val som staten bestämt att vi skall göra. Under tiden har det nu gått ett år sedan Domenic kidnappades av svensk beväpnad polis, ett år då föräldrarna totalt fått träffa sin son i tio timmar. Jag misstänker också att inga politiska partier är intresserade av frågan, möjligen Piratpartiet. Fast de är väl mer intresserade av rätten att kopiera musik fritt än att återförena barn med sina föräldrar, och föräldrars rätt att ta ansvar för barnens undervisning.
Ett av få hopp för familjen är att fly till USA, som beviljar tyska familjer politisk asyl pga det tyska förbudet mot hemundervisning. Men då måste de förstås först få tillbaka sin son.
Se även här eller här för mer information.
Som vanligt när det gäller svenska statens, myndigheters eller kommuners övertramp mot de mänskliga rättigheterna så får man gå utomlands för att läsa om dem. T ex i en tidning som heter Washington Times, som ägnar hela fyra sidor åt det svenska förbudet mot hemundervisning.
78 kommentarer
Mycket skakande och skrämmande, åtminstone vid en snabb titt. Men någon respekt för myndigheter och socialnämnder har jag aldrig haft.
Skall dock sätta in mig lite mer i detta, allt är inte som det verkar vid en första anblick.
Personligen ser jag det som barnmisshandel att missunna barnen den sociala utveckling som främst skolan men även dagis ger. Vissa barn klarar sig bra när dom ut och skall interagera med andra men jag antar att det är fler än jag som upplevde att det var fler av dom som inte gått på dagis än dom som hade gått som inte klarade av dom sociala reglerna som gäller i en grupp barn, vilket givetvis gjorde att dom inte förstod reglerna för tonåringar etc. heller.
Verkar var just detta som dom tagit fasta på i domstolsbeslutet.
Sedan är jag MYCKET tveksam till att föräldrar klarar av att ge utbildning enligt lärarplanen.
Och sist men inte minst, med tanke på hur svårt det är att tvinga dom religiösa friskolorna att ge en korrekt undervisning har jag inte några förhoppningar alls om att hemskolning skulle leda till något annat än ännu fler som tror att välden skapades av en psykotisk sadistisk påtänd buske vilket knappast är dom senaste vetenskapliga rönen.
Och när man tittar bland kommentarerna så är det ju ganska uppenbart att det inte är svenssons som vill hemundervisa utan starkt religiösa samt en och annan övervintrad hippie eller motsvarande. (föräldrarna verkar tillhöra den andra kategorin).
Först blir jag förskräckt och tänker att så får det inte gå till, men mitt kritiska sinne skriker om att när någon tycks vara lite för passionerad, så är det nog något som är skumt…
Att strunta i att skicka sina barn till skolan, för att där ge dessa möjlighet att lära sig läsa och skriva, i dagens samhälle, är att verkligen göra barn en björntjänst.(Vem vet mamman kanske både är ordblind och färgblind.)
Som sagt, idag finns det barn i världen som aldrig, aldrig, får vare sig lära sig läsa eller skriva.
I USA så ej ovanligt att fattiga slutar att skicka sin barn till skolan och istället pysslar om detta med ge hemundervisningen. Alltså, endast för att det blir billigast för "familjen" att göra så…
Hmmm… Verkar finnas mer till den här frågan än vad som bara dyker upp när man skrapar på ytan. Oavsett så är det synd för barnet som får sitt liv förstört, och likaså sin framtid.
Genom hemskolning missar man kanske mycket, men likväl kanske man också kan vinna desto mer? Senast jag kollade var inte den svenska förskolan, och framför allt skolan, särskilt bra.
Jag vet inget om just detta fallet, men jag är tacksam för att vi har en socialtjänst. Tyvärr finns det fall där de agerat försent vilket i värsta fall resulterat i ett barns begravning.
Det rättfärdigar visserligen inte maktmissbruk, men liksom ovanstående inlägg tror jag det ligger mer bakom…
Detta är en upprörande kränkning av både individ och familj. Sannolikheten att politiker ska kunna uppfostra detta barn bättre än barnets föräldrar är noll. Uppenbarligen har den offentliga sektorn för lite att göra, och borde därmed minskas, vilket skulle frigöra skattemedel att gå tillbaka till familjen. Dags att återinföra tjänstefelet och fälla dessa nitiska tjänstemän. Ett samhälle blir stabilare om man inte tvingar alla in i samma form. Organisationer som begår sådana övergrepp, på formella grunder, har med all sannolikhet peakat.
Skilj på sak och person.
Det är möjligt att det ligger "mer bakom" just detta fall, men det förändrar inte det faktum att en stat inte äger mer rätt att TOTALförbjuda normala, välutbildade och omdömesgilla föräldrar att hemskola sina barn än en stat äger rätt att totalgasa judar.
Sverige behöver en riktig konstitution, en författningsdomstol och en befolkning med åtminstone NÅGON distans till sin egen grad av socialistisk kollektivhjärntvätt.
Socialtjänsten och skattemyndigheten
Skattemyndigheten kan fatta vilket beslut dom önskar T.ex. ej godkänna vissa avdrag, ej anse att du redovisar korrekta uppgifter det är upp till dig att bevisa du har rätt det är inte skattemyndigheten som skall bevisa dom har rätt., Efter du förlorat i länsrätten och ärendet kommit upp i tingsrätten så tror jag bevis bördan blir lite tuffare för både social tjänst och skatte myndigheten men då har det som regel gått ett par år och gäller det skatte myndigheten så skall självklart summan dom anser sig ha rätt till betalas, 30 dagar har man på sig sen går det till kronis. Dom har dessutom en liten extra avgift som är på 40 % så att några hundra tusen på ett inbetalnings kort 30 dagar netto är nog inte några ovanligheter i dagens läge. Så det gäller att se till att ha en extra summa på banken mellan 250,000 och 1,5 miljoner som man kan undvara ett par år, men vinner du målet någon gång så får du tillbaka pengarna.
Och skulle det nu vara så att du inte har några pengar så se till att du inte äger ditt boende för det är något dom tycker om att ta .Jag undrar om det finns någon som fått rätt efter dom tagit ett boende i beslag och om tilltalande då får tillbaka sitt hem.?
Hmmm skulle inte tro det.
Samma sak med social tjänsten har du råd och ork att skriva överklaga, pengar till en bra advokat så kan man nog vinna även här och då får man kanske tillbaka barnet efter ett par år.
Både socialtjänsten och skattemyndigheten jobbar nog efter samma motto ställ upp 100 misstänkta och skjut dom, kanske några är oskyldiga men dom flesta har nog inte rent mjöl i påsen så lite svinn får man räkna med. Tittar man på hur många fall som ej vinns av skattemyndigheten eller social tjänsten så verkar dom ha rätt i 99 % av allt dom gör kanske till och med 99.9 % .??? Dom är duktiga på sitt jobb eller kan det vara något annat som ligger bakom det hela.???
Noterar en mycket skrämmande intolerans och fördomsfullhet från flera av kommentatorerna ovan. Ni verkar inte veta ett dugg om hemundervisning, och tror alltså seriöst att en lärare per 20-30 barn kan lära ett barn att läsa, skriva, räkna, historia etc bättre än en lärare på 1-2 barn (ibland upp till sju barn, när det rör sig om storfamiljer).
De som väljer (valde) att hemundervisa är ofta högutbildade, och alltid dedikerade föräldrar. Ofta kan barnen redan läsa, skriva och räkna innan de är sex år gamla, eftersom man från socialistiskt håll bestämt i Sverige att barn inte kan lära sig detta förrän efter de fyllt sju år (i "nollan" lär man sig bara att sitta still och göra som man blir tillsagd och sluta tänka själv).
Jag noterar vidare att ni hellre fäller än friar, uppenbarligen utan att ha läst något på de länkar jag gett er.
Alla barn i USA har för övrigt tillgång till gratis grundskola + gymnasium, så de som väljer hemundervisning i USA gör det av andra skäl.
Ni som dömer dessa med argumentet "där det finns rök, finns det eld" har ni ens egna barn?
För övrigt är det enbart politiker (och de svenssons som gått på den propagandan, vilket uppenbarligen mina läsare gjort) som tror att barn mår bra av dagis innan tre års ålder. Innan tre års ålder visar forskningen entydigt att barn mår bäst av att endast vara med föräldrar och syskon (en liten familjegrupp) så att de får lära sig så mkt som möjligt av vuxna. Först därefter är det utvecklande att umgås med jämnåriga, och det inte 40 timmar i veckan, med svagt överseende av dagispersonal.
De som dessutom väljer att inte skicka barnen till dagis har oftast ett rikt socialt liv, eftersom de inte är inlåsta på jobbet hela dagarna.
Sedan finns det fall där det vore bättre för barnet att vara på dagis, pga fruktansvärt usla föräldrar, men den här tvåspråkiga familjen, med en högutbildad mor som ägnat sig heltid sju år åt sin son är knappast ett exempel på detta.
Läs mer på länkarna innan ni fördömer.
Noterar en frukansvärd intolerans och fördomsfullhet från mina läsare ovan.
Ni vet inte ens vad hemundervisning är och tror alltså allvarligt att en lärare på 20-30 barn kan överföra kunskap bättre än en lärare på ett barn?
Har ni ens barn själva som dömer dessa baserat på att de är förföljda av socialtjänsten? Har ni ens läst länkarna? Människorättsorganisationer är engagerade i fallet, tror ni att några pundare går till Europadomstolen över en sådan här sak?
Nej, skäms. Trodde mina läsare var lite intelligentare och fritänkande än att tro att allting samhället bestämmer alltid är rätt.
För övrigt är det ofta högutbildade och dedikerade föräldrar som hemundervisar sina barn, och hemundervisade barn kan inte sällan läsa, skriva och räkna redan vid 5-6 års ålder, medan nollan (sex års ålder) bara lär barnen att sitta still, hålla käften och göra som de blir tillsagda. Staten har bestämt att svenska barn inte kan lära sig läsa förrän efter sju års ålder.
Och det finns inget vetenskapligt underlag för att barn utvecklas bättre socialt och psykiskt på dagis. Fram till tre års ålder mår barn rent av bättre av att ha få personer runt sig, föräldrar och syskon, och skall i ålder 0-3 lära sig av vuxna, och inte av jämnåriga. Först efter 3 års ålder slutar det vara skadligt att ha barn på dagis, även om det inte är någon fördel.
Föräldrar som är hemma med sina barn är som sagt "lediga", och har oftast ett rikt socialt liv där alltså barnen får träffa andra människor lagom mycket ändå.
Men visst, om alternativet är att sätta barnen framför TV:n dygnet runt så är dagis förstås bättre.
Nej, ta och läs på lite innan ni fördomsfullt dömer i det här fallet, eller något annat hemundervisningsfall. Människor har rätt att inte stöpas i den av staten påvisade socialistiska formen.
Glöm inte att Hitlerregimen tidigare var den enda europeiska regim som förbjudit hemundervisning. OCh nu Sverige.
Logi har du ens läst läroplanen? Men du kanske inte är läskunnig om du tror att någon vuxen människa skulle misslyckas att följa den. Nej, förresten, skolorna är ofta usla på att följa läroplanen. Speciellt de kommunala skolorna, eftersom det inte finns någon kontroll där. T ex så står det i läroplanen att undervisningen skall anpassas efter individen, men det gäller i praktiken bara för de som underpresterar. Tvärt om så kan du lätt hitta människor i din bekantskapskrets (om den är begåvad, vilket jag nu tvivlar på efter att ha läst ditt inlägg) som var understimulerade och uttråkade i skolan.
Dessutom är vi alla individer. En del är sämre socialt än andra, oavsett om de gått på dagis eller inte. Det finns olika personlighetstyper, i princip sju miljarder olika. Du menar att alla måste vara lika. Usch.
Är det något som är barnmisshandel så är det att lämna barn på dagis innan tre års ålder.
Logi mfl. Läs t ex
http://www.hemundervisning.nu/blog/post/1/111
eller
http://www.hemundervisning.nu/blog/post/1/108
Citat:
"Under Mirejas frukostmöte i fredags klargjorde Dr. Gordon Neufeld i klartext varför hemundervisning fungerar: En nära anknytning med en vuxen – lika lätt att skapa i en god familj, som det är svårt att skapa i skolan – är långt viktigare för mognad och lärande än en aldrig så bra skola. Detta visar såväl klassisk utvecklingspsykologi som modern neurovetenskap."
Ca 200 barn hemundervisas i Sverige. Är det något staten skall göra så är det att skydda det unika och minoriteter. Det rör det sig definitivt om i det här fallet.
Washington Times skall alltså inte förväxlas med den seriösa tidningen Washington Post. Washington Times drivs av den så kallade Moon-rörelsen och att kritiseras av en tidning med så konservativa värderingar är knappast något som ger Sverige anledning att skämmas.
Gustav, det finns fler kritiker.
Här är en välformulerad kommentar underskriven av 100 amerikaner.
http://www.hemundervisning.nu/blog/post/1/107
"Vi är amerikaner som är chockade och ledsna över att Sverige överväger att i princip förbjuda hemundervisning. Hur kan ett land som för oss framstår som ett paradis av skönhet och jämlikhet vägra låta sina medborgare välja hur deras egna barn ska utbildas?
Trots att hemundervisning är helt lagligt i alla Amerikas stater är vi hemundervisare fortfarande en liten minoritet. Bara omkring 3% av amerikanska barn i skolåldern hemundervisas. Om ni är rädda för att fullt tillåten hemundervisning skulle betyda att den stora majoriteten barn slutar gå i skolan, lita på detta: det kommer inte att hända. Amerikanska föräldrar uppskattar att ha hemundervisning som ett alternativ, men vi vet att det inte passar alla. Valfrihet är det som gör livet rikt och intressant.
Gruppen hemundervisare består av familjer från olika etnisk, religiös, ekonomisk och filosofisk bakgrund. Låt inte era tankar om hemundervisare styras av fördomar. Alla hemundervisande familjer är olika; vi har alla våra egna skäl att själva vilja utbilda våra egna barn. Det här ett viktigt beslut och det tar man varken snabbt eller enkelt. Alla undersökte vi och tänkte igenom våra valmöjligheter innan vi bestämde oss för att hemundervisa. Vi hemundervisar våra barn av samma skäl som andra föräldrar bestämmer sig för att skicka sina barn till den skola de valt: Vi tror att det här är det som är bäst för vår familj. Vi älskar våra barn och vill deras bästa – inte för att vi är hemundervisare, utan bara för att vi är föräldrar.
Våra barn är som jämnåriga skolbarn: de tillbringar tid med kompisar, tar musiklektioner och går på konstkurser, deltar i lagsporter, ägnar tid åt välgörenhet, lever, lär. Många av dem kommer att gå vidare till college; alla kommer de fortsätta lära, vart deras liv och karriärer än tar dem.
Hemundervisning är ingen dans på rosor. Det kräver engagemang, tid, tålamod, och energi. Därför är det ett helt personligt val -nästan lika personligt som beslutet att skaffa barn överhuvudtaget. Vi känner starkt att friheten att själv kunna och få fatta dessa beslut utgör en väsentlig del i att vara ett verkligt fritt land.
Vi, undertecknade, tillråder er att acceptera och stödja hemundervisning som ett lagligt alternativ till skola i Sverige."
Vidare så är hemundervisning, även av religösa skäl, en del av Europakonventionen för mänskliga rättigheter ( http://www.hemundervisning.nu/blog/post/1/106), som är upphöjd till grundlag i Sverige, men ändå så har man med den nya skollagen bla belagt det med fängelsestraff att hemundervisa sina barn, tidigare var bara böter möjligt.
Möjligheten till fängelsestraff kommer också omfatta svenssons som åker iväg på semester med barnen mitt i terminen utan att få tillstånd (helst skriftligt) av skolan först.
Namninsamlingen:
http://www.thepetitionsite.com/1/return-dominic-johansson-to-his-parents
//Peter
Varför kallar du detta socialism? Det är en högerregering för närvarande.
Socialism är socialism oavsett vad man kallar det. Att förbjuda individualitet och personliga lösningar avpassade för individen, med hot om fängelse för föräldrar som inte följer normerna är inte höger. Och tro inte att den rödgröna axelmakten kommer riva upp detta, utan de jublar. Nästa steg blir att göra förskolan obligatorisk.
Mycket intressant ämne och det finns många bottnar i detta. Jag tror att sanningen som vanligt hamnar någonstans mittemellan. Säkert finns det många bra exempel på hemundervisning där välutbildade föräldrar klarar att ge barnet den undervisning som krävs. Säkert finns det många dåliga exempel på hippies/flummare som inte klarar detta, men ändå vill undervisa barnen hemma av olika skäl. Att barn måste gå på dagis för att utvecklas på rätt sätt är såklart en socialistisk lögn, alla småbarn mår generellt bäst av att vara så mycket som möjligt med sina föräldrar (om föräldrarna är någotsånär vettiga förstås). Men så är det att leva i ett smygkommunistiskt samhälle, vi skall hela tiden hjärntvättas till att tro att staten kan bäst. Ytterligare ett skäl till att lägga sin röst på alliansen i höst, för att minimera den människofientliga kommunismen i Sverige.
Att kommunala skolor skulle vara det bästa alternativet är en ren lögn som staten försöker sprida. Elever på friskolor uppvisar bättre resultat än elever på kommunala skolor. Jag noterade också att de vanliga lögnerna om att friskolor är religiösa sprids igen. När ska folk fatta att friskolor i de allra flesta fall är helt vanliga skolor, oftast belägna på landsbygden, som har uppstått på grund av att en grupp föräldrar vill erbjuda ett närliggande alternativ till skola för sina barn, där inga som helst vinstintressen föreligger? Dessa friskolor granskas hårt av skolinspektionen (jag VET för jag har varit med och drivit 2 sådana skolor), både vid ansökan att bilda skola och vid drift. Kommunala skolor däremot granskas inte enligt samma hårda regler (antagligen för att nästan ingen av dem skulle bli godkända att bedriva undervisning i sådana fall). När nu kommunerna driver skolor så finns det oftast bara en sak som prioriteras, och det är hur man ska bära sig åt för att klämma i barnen tillräckligt (godkänt betyg) med kunskaper till minsta möjliga peng. Riktvärdet är nu 25 barn/lärare vilket i praktiken innebär att en lärare hinner ägna varje barn några få minuters uppmärksamhet varje vecka. Hur skulle det kunna vara bättre än en engagerad och kunnig förälder som ägnar sitt barn 100 % uppmärksamhet i undervisningen hemma? Glöm heller inte bort att mycket av undervisningen även sker hemma med barnen som går i kommunal skola via läxläsningen. De allra flesta föräldrar verkar kompetenta att klara detta.
Socialtjänsten behövs, det är trots allt så att många föräldrar idag är helt inkompetenta att ta hand om barn, men jag tycker att kraven för att få arbeta inom socialtjänsten skall höjas rejält och att en oberoende granskning görs av tveksamma fall. Som det är idag så granskar kommunerna sig själva, och det innebär givetvis en helt igenom partisk och okritisk granskning.
Många som jobbar på socialtjänsten har tyvärr egna psykiska problem från en trasslig uppväxt som de hoppades kunna bota genom att läsa till socialarbetare.
Socialen i sverige är ökända för sina övergrepp. De kommer undan med vad som helst. De har stjälpt både familjer och individer. De är kalla, avtrubbade och alldeles för många gånger inkompetenta. Cheferna och de politiker som som ska styra verksamheten har inte en susning hur det skall gå till. Vilket bevisas av huvudlösa åtgärder, inre stridigheter, slapp sekretess (förutom då någon journalist ställer frågor och de svarar likt en papegoja att de inte kan uttala sig i det enskilda ärendet). Tjästemanna-ansvar borde vara en debatterad valfråga.
Sen vill jag också poängtera att bara för att Amerikaner är upprörda över våran allmänna skolplikt som tvingar barn att gå till skolan, så behöver inte det automatiskt betyda att det är dåligt. Amerikaner är i största allmänhet otroligt dåligt utbildade och deras skolsystem torde inte utgöra någon mall för vad som fungerar bäst. Faktum är att jag börjar tro att amerikaner på a l l a områden utgör ett varnande exempel för hur man inte ska göra (hör och häpna, UTAN att vara smygkommunist själv).
Däremot tycker jag att Sverige borde snegla mer på Finland som befinner sig i topp i statistiken över barns kunskapsnivå vid en internationell jämförelse, vilket kan förklaras bla genom att Finland har högre disciplin i skolan och ställer högre krav på eleverna. Det kravlösa bidragssamhälle som social-odemokraterna har verkat för har tyvärr slagit igenom även i skolan där elever tillåtits bete sig hursomhelst och prestera noll utan rejäla påföljder.
Tack, jocke.
Samtidigt finns det faktorer som höjer resultatet för friskolor som inte har med just privata skolor att göra, utan själva valfriheten.
Det finns föräldrar som föraktar utbildning och kunskap, och dessa för över den attityden på sina barn. Dessa föräldrar sätter inte sina barn i friskola, eftersom skola är "onödigt" (själva gick föräldrarna inte ens gymnasiet etc).
På andra ändan av spektrumet finns det föräldrar som är djupt engagerade i sina barns utbildning och inser att utbildning (till en gräns, min anm.) är extremt viktigt. Dessa engagerar sig i sina barns skolgång, och är mer benägna att sätta barnen i friskola om möjligheten finns. Dessa föräldrar är ofta högutbildade, och lite mer än normalbegåvade. Eftersom begåvning för kunskap är ärftligt, så bidrar dessa till att höja resultatet för friskolor.
Av ungefär samma anledningar så presterar elever på kommunala skolor i USA sämre än de på privata som har föräldrar som har utbildning och höga löner och har råd att flytta eleverna, som har lite mer begåvade föräldrar och alltså bättre gener.
Allting generellt, och det är inte svartvitt. Antar att det också egentligen är små, men mätbara, skillnader mellan kommunal och friskola?
Samtidigt finns det en del fantastiskt bra kommunala skolor också, och riktigt usla friskolor. Skillnaden är som du påtalar Jocke att usla friskolor (och en del bra, t ex för att de har för få elever) stängs ner av Skolstyrelsen, medan en kommunal skola får vara hur dålig som helst utan att stängas ner.
Jocke, angående USA, skolor och hemskolning, så är det amerikanska utbildningssystemets uselhet en stor anledning till att 3% får hemundervisning, och dessa 3% presterar generellt bättre på de amerikanska centralproven (SAT) och når även generellt bättre resultat vid högre utbildning och sedan även i arbetslivet.
Kort sagt, hemskolning är bättre än USA:s skolor.
Cornucopia:
Jag håller inte med. Jag tror att du blandar ihop det som kallas för privatskolor och friskolor. Privatskolor i Sverige och USA kostar oftast pengar att få gå i, och då blir det de som är välbärgade som har råd att sätta barnen i en sådan skola. Välbärgad medelklass är ofta högutbildade människor som dels för över sina gener på barnen, vilket ökar chansen för att de är begåvade, samt att de för över en attityd (som du nämner), där det är fint att lära sig och kunskap värderas högt. Så långt har du nog rätt vad gäller privatskolor. Jag kommer själv från en släkt där högre utbildningar närmast föraktades, vilket som tur är inte hindrade mig från att läsa mycket.
Friskolor i Sverige däremot, kostar normalt inget att gå i, och som jag nämnde tidigare så är det ofta en grupp människor på landsbygden eller i en avgränsad del av en stad som vill erbjuda ett eget alternativ till skola. De elever som sedan går i dessa skolor är helt vanliga elever till helt vanliga föräldrar som råkar bo i det geografiska område där skolan är belägen. Trots detta så presterar dessa elever generellt bättre, och det är ingen liten och försumbar skillnad. Att det blir så tycker inte jag är konstigt, eftersom det ofta finns ett mycket större föräldraengagemang i en friskola och forskning visar att där det finns stort föräldraengagemang blir också studieresultaten bra. Dessutom lyckas ofta vanliga föräldrar driva friskolor mer effektivt än inkompetenta kommuntjänstemän, vilket innebär att man kan ha mindre klasser = mer hjälp för varje elev = bättre studieresultat.
Jocke, jag avsåg hela tiden "friskolor" när det gällde Sverige. Uttryckte mig felaktigt.
Jag tror fortfarande att min hypotes gäller för friskolor i städerna, där man kan välja. Men eftersom detta just är en hypotes som jag inte kan verifiera erfarenhetsmässigt, och du personligen har erfarenhet av att driva friskolor så är jag beredd att ge dig rätt i denna frågan.
Just detta område är jag hyfsat insatt i, men det är bara en sann idiot som tror att han vet allt.
Det är tråkigt att se vilken föraktfull och uppläxande ton Cornucopia använder mot vissa som kommenterar. Man är fördomsfull, intolerant, vet inte ett dugg, inte läskunnig, lika dum i huvudet som ens bekantskapskrets osv osv…
Nej du, Cornu. Jag har följt din blogg ett tag och tyckt att den är läsvärd, men tagga ner lite på arrogansen och bemöt människor med samma respekt som du vill ha i gengäld så har du kvar din läsarskara i framtiden.
Eller tycker du att du är så förbannat intelligent och bättre än andra (normalbegåvade) att du kan häva ur dig vad som helst?
Jag är en normal människa, och som sådan normalbegåvad som alla andra.
Jag står dock för att det är fördomsfullt och intolerant att hacka ner på hemundervisning när man uppenbarligen inte vet vad det handlar om. I kommentarer ovan tror t ex en person att det handlar om att förvägra barn möjligheten att lära sig att läsa och skriva.
Det är snarare tvärt om och hemundervisning kräver ett stort engagemang, tid och utebliven inkomst för föräldrarna som sätter sina barns undervisning i första rummet.
Förvisso är det intolerant av mig att angripa intoleranta människor, men vem är perfekt. Jag bejakar våra individuella skillnader, och då borde förstås folk få vara intoleranta och fördomsfulla. Så visst, förlåt. Ni får gärna vara intoleranta och fördomsfulla, någon älskar er säkert ändå.
Risken du tar med att använda ett uppskruvat tonläge är:
-Folk känner sig inte bekväma med att kommentera för om man inte styker dig medhårs blir man idiotförklarad. I förlängningen söker man sig någon annanstans i cyberrymden.
-Sakfrågan hamnar i skymundan om man ska syssla med personangrepp. Myntet har två sidor. Om du ger någon en verbal snyting lär du också få tillbaka med samma mynt och så lär det fortsätta i all evighet. Till slut vet ingen vad det handlar om.
-Kvalitet och trovärdighet sjunker när man inte argumenterar i sak, utan person.
Detta var ett försök till konstruktiv kritik. Bäst att förtydliga…
Naturligtvis är det så. Har jag fel brukar jag för övrigt ge med mig, se t ex diskussionen med Jocke ovan.
Skrämmande. Men som utlänning undrar jag varför hon inte har bett Indien om hjälp. Jag skulle ha flytt med barnet till min ambassad.
Har dock för mig att Indien inte tillåter dubbelt medborgarskap, vilket betyder att föräldrarna kanske valde att barnet skulle bli svenskt. Big mistake!!
Jag hoppas innerligt att hemundervisning (annat än i väldigt speciella fall) inte ska bli lagligt i Sverige. Det är illa nog att religiösa sekter eller extremister kan starta friskolor där barnen blir helt isolerade från det vanliga samhället. Jag kan skriva hur mycket som helst i ämnet, men hinner inte mer just nu. Intressant ämnesval hur som helst!
Fram till den 22:e juni var det lagligt med hemundervisning i Sverige, men nu är det liksom i Tyskland förbjudet, fast den tyska lagen härstammar från Hitlertyskland. Sovjetunionen hade också ett förbud, men det är tillåtet i Ryssland numera.
Tidigare hemundervisades 100-200 svenska barn, generellt med mycket goda resultat och oftast av sekulära föräldrar (ej religösa alltså).
Jag kikade snabbt in på bloggen om barnet ovan och såg att familjens försvarare är Ruby Harrold-Classon, vilket får mina varningsklockor att ringa för fullt.
Harrold-Claesson är en av de personer som hårdast lobbar för att barnaga ska bli tillåtet i Sverige igen och hon har även rest till Nya Zealand för att propagera när lagen skulle införas där. Hon har även nära samarbete med olika "familjeorganisationer" utomlands som vid närmare granskning visar sig vara extremkristna högerrörelser som vill återinföra patriarkat – och gör det i familjer där kvinnan helt förväntas underkasta sig sin man – och använder sig av barnaga, mer eller mindre brutal, som en normal uppfostringsmetod.
Jag förstår personligen inte varför man väljer att anlita en person som öppet säger sig sympatisera med de här värderingarna. Det ringer som sagt varningsklockor här, inte minst i samband med "gå i skola i Indien".
Vad är det för skola familjen planerat sätta sonen i i Indien? Det finns ett antal fall med svenska barn som placerats i Indiska skolor som drivs av religiösa sekter där de farit enormt illa. Googla på hare krishna / ISKCON och skadestånd för att läsa mer, eller Sai Baba.
http://www.aftonbladet.se/wendela/article3090855.ab
Som sagt, jag har ingen aning om huruvida familjen tillhör någon religiös sekt, men det finns goda anledningar för socialtjänsten att bli misstänksam utifrån vad familjen berättar.
Tänkte bara säga att socailen gjorde rätt. man ska inte få undervisa sina barn själv för det är bara staten och statenkontrollerad skolor och dagis som kan göra det bäst. finns massor med undersökning och forskning på detta.
dessutom är det bara staten som är bäst för se att indivier får rätt utbildning, rätt kunskaperna och rätta värderingar när det gäller genus, hbt, barnuppfostran (dvs man ej ska aga sin barn varken fysisk eller pysco), inte dela in barnen med betyg samt även djur och miljö perspektivitet. det är enda sättet att få personer växa upp som human, snälla personer som inte tar till våld mot andra varelser varken människor eller djur, har rätt genus-perspektiv, rätt hbt-perspektiv och är snäll inte använder våld eller tycker om vapen som AK49 eller försvaret.
Hemundervisning är bara ett exempel på pratikaliskkontroll över barnen. vem är det som under visar jo kvinna som blir tvingad att vara hemma av mannen trots att hon borde veta. och de stakars barnen kommer aldrig att uppleva personer med andra genus, hbt-lägning eller från andra länder eller städer. utan ser bara sina lilla god. dessutom är det bevisat att man på så sätt inte kan upptäka aga varken fysisk eller pysco aga. det eleverna får se är föräldarna mycket pratikalest och ej genus-neutrala äktenskap och på så tätt får vi inte fler genus och hbt-personer i samhället utan bara mer hat.
dessutom du säger varje med lärare och dagispappor är låg 20-30 barn per dagis papper eller dagis mamor. det är därför vi ska utbilda omskola mycket av männen som idag jobbar i omoderna 1800-tals yrken som inom försvaret, polisen, bil industrin hos volvo, saab, scania och försvarsindustrin som bofors till dagispappor på så sätt kan vi få ner nivå av dagispappor per barn till ca 5 och då är det inte något problem cornuccopia
dessutom när det gäller hemundervisning så fanns undersökning i sverige eller i utomlands (kommer inte ihåg) att pysco och fysisk aga förekom mer i hemundervisning. dessutom hade barnen sämre etikisk-nivå inom hbt, genus, personer från andra länder m.m.
dessutom ska man veta om amerikansk kritik mot sverige är att de inte hellere gillar sverige för vi inte tillåter aga varken av pysco art eller fysik art.
tänkte bara tilläga naturligtviss ska inte föräldarna få fängelse utan de ska få omprogrammering av socailen så de inser vad de gjort för fel och att de därmed kan erkänna inför sina barn de varit enormt dåliga föräldrar som inte velat bevilat sina barn en bra jämlik, genus och hbt-neutral utbildning som skolan bara kan ge dem. man gör idag redan samma sak för mycket elaka och onda föräldrar som har utövad aga (både pysco aga och fysik aga) i sverige med gått resultat.
efter att förädrna blivit omprogrammerad av socaielen så de har de rätt inställningar inom hbt, genus och barnupfostran så kan de kanske få tillbaka sitt barn om han/hon då fortfarande vill komma tillbaka annars finns det gått om hbt-personer jag känner som vill adoptera barn.
HAHAHHA LIZA, vilken nolla…snacka om att gått i den kollektiva fällan. Du skulle döda judar om så staten sa åt dig att dem var dumma, jag ser inte dig som en hel människa.
Bra tolvan att du säger ifrån också. många konstiga partikaliskavärderinghär där man vill att mannen ska kontrollera allt. bäst är statenskola så man kan ge barnen rätt genus, hbt, sexuellitet, snällhet, barnuppfostran utan aga perspektiv på undervisning föräldrar kan aldrig ge det
INDIVID sa…
Nej jag vill inte döda någon. jag är stenhård mot försvaret, vapen och polisen. anser att man ska avskaffa polisen, fängelserna, försvaret i Sverige . resurser ska sättas på att utbilda dagispappor istället som kan ge barnen rätt inställning rörande genus, hbt, sexuellet, snällhet och barnuppfostran och där man lär personer krama istället för slå.
gör man det behöver ingen göra någon annan illa. jag vill inte döda något. men du tycker säker det är rätt döda personer i krig, skada personer som begår brott och aga personer?
bättre än döda och slå och vara elak mot andra är att krama personer.
Kramizar på dig individ
Så illa som lilla Liza stavar här, och så dåligt påläst hon verkar vara inom de allra flesta områden så kan man nästan misstänka att hon inte har gått vare sig i statlig skola, friskola eller ens fått hemundervisning.
Finns ju ingen statlig skola sedan 1991-92 då skolan kommunaliserades. Hon har helt enkelt gått i kommunal skola, vilket förklarar det mesta.
hejsan,
jag har gått i statlig skola…. jag har läst på högskola och skriver nu om genus, hbt avhandlingar.
jag har problem med att stava. men bättre att ha problem med stava än att ha problem och ge har rätt inställningar inom hbt, genus, barnuppfostran så man vet hur man uppfostrar individer utan att aga dem som förekommer mycket andra länder inklusive usa som alla gillar så mycket.
därför bra våran skolan inte ska betygsätt elever så de hamnar tidigt i fack just på grund de har problem med stavning så att de alltid kan gå vidare och läa det tycker roligt intressant. betyg är av ondo är en form av aga
jag ser landsting, stat, regionen, kommun och eu som samma nivå
Men hoppsan vilken låg nivå debatten hamnade på här då. Lite trist när det är bloggägaren själv som står för den och börjar gå till personangrepp och håna meddebattörer istället för att bemöta deras argument.
Cornucopia, du nämner i ett inlägg ovan "100-200 svenska barn, generellt med mycket goda resultat och oftast av sekulära föräldrar (ej religösa alltså".
Varifrån kommer de här siffrorna och var kan jag läsa mer om det?
Bra ställe att börja på är väl Riksorganisationen för hemundervisning, Rohus, på
http://www.hemundervisning.nu/
Mest lättläst info hittar man nog på deras blogg på
http://www.rohus.nu/blog/
Läs och bläddra på. Bilda dig en egen uppfattning.
Ett alternativ är att acceptera att den kommunala skolan är skit och se den som förvaring medan man jobbar, och istället kompletteringsundervisa hemma efter skolan. Korrigera det som lärarna sagt fel osv, och hoppa fram till barnens aktuella försprång.
Cornucopia: För mig är kommun och stat i princip samma sak.
Liza: Du har fler problem än din stavning kan jag lova dig. Till att börja med så förespråkar du en total nedmontering av hela vårat rättssystem och våran säkerhet som individ och land genom att vilja ta bort polis, försvar och fängelser. Redan där finns det egentligen ingen anledning att fortsätta debatten, men jag gör ett undantag bara för att du roar mig som individ. Det värsta med sådana verklighetsfrämmande naivister som dig Liza, är att det faktiskt finns personer som tar intryck av det du säger. Därför har vi också fått horder av barnpsykologer i Sverige som hellre skyller på diverse suspekta sjukdomar som ADHD när barn som inte fått några gränser i tillvaron, helt ballar ur och beter sig odrägligt. Detta istället för att fokusera på själva grundproblemet, nämligen föräldrar som inte ger barnen gränser och regler och lär dem att alla handlingar får konsekvenser. Brott och straff kort och gott.
Samma flummentalitet som din Liza, har tillåtits breda ut sig i samhället och skolan, vilket har fått till följd att ungar beter sig som svin och helt saknar ambitioner att göra rätt för sig, samtidigt som de kan skylla ifrån sig på en bekväm sjukdomsdiagnos. Istället går de bara och klagar och skyller på föräldrarna och samhället för att de inte får jobb, samtidigt som de tar SMS-lån för att sponsra nästa fest och en ny trendig mobil. Detta är en del av förklaringen till att svenska barn klarar sig dåligt i jämförande kunskapstest med andra länder. Ingen ställer längre några krav på dem.
Många föräldrar tycker också att det är bekvämt, för om det finns någon flummig diagnos på barnet som missköter sig, ja då slipper man ju ta ansvar själva för sin misslyckade uppfostran av barnen. Jag hoppas innerligt att du aldrig skaffar barn Liza, och att din avhandling aldrig får något som helst inflytande på samhället.
Media bidrar tyvärr också till denna utveckling genom att glorifiera fördummade personer i filmer/verkligheten och förlöjliga flitiga och begåvade elever genom "nördifiering".
Kommunalaskolan är bra men följande behövs för fixa det:
– avskaffa alla betyg. betyg är bara något till för dela in personer i olika fack. och trycka ner underklassen av kapitalet och av de partikaliska synsättet. istället fokusera på sådant som harb etydelse som genus, hbt, barnuppfostran utan aga.
– hbt, genus och barnuppfostran utan aga och att fokusera på man ska vara snälla mot varandra och ej använda våld och krig och vapen.
Men du, Sverige är inte socialistiskt. Inte på långa vägar. Man kan tycka vad man vill om hemskolning (jag tycker inte tex) men det är en borgerlig regering som genomfört detta. Du gör dig löjlig och låter som en kverulant när du skriver på det här viset.
/Eva
Tolvan, här har du ett citat:
"Genom miljontals hemundervisade barn runt om i världen vet forskningen idag en hel del:
1) Hemundervisade barn lär sig skollämnena minst lika bra som skolbarn – även i jämförelse med bättre privatskolor. I synnerhet gäller detta läsning och skrivning i modersmålet där hemundervisade barn oftast kan mer.
2) Hemundervisade barn utveckas minst lika bra socialt som skolbarn. De har lika god självuppfattning och lika gott självförtroende. De har dessutom färre beteendeproblem och bättre ledaregenskaper. Mycket tyder på att de mognar snabbare och är mer självständiga som vuxna.
3) Hemundervisade barn är som vuxna mer aktiva i samhällslivet än skolbarn. De deltar i högre grad i föreningsliv, volontärverksamhet och politik. De röstar oftare i allmänna val, går oftare vidare till högre studier – de är välkomna på alla USA:s toppuniversitet – och de startar oftare egna företag.
Det ska även betonas att hemundervisning, globalt sett, huvudsakligen motiveras av pedagogiska skäl. Bland svenska hemundervisare är det uteslutande pedagogiska skäl som är motivet."
Finns det ingen information från myndigheter? Någon utredning eller statistik från offciellt håll? Jag ska läsa sidorna du rekommenderade, men är alltid tveksam till ensidig information från intresseföreningar och vill gärna ha fler källor.
I någon av de länkade artiklarna på bloggen jag nämnde finns t ex följande, med länk till artikel/inslag på SVT:
http://www.hemundervisning.nu/blog/post/1/92
"Även utbildningsminister Jan Björklund intervjuades i inslaget. Han sa att han han ansåg det omöjligt för föräldrar att ha kunskapen att hemundervisa sina barn."
Det är ett intressant uttalande från Jan Björklund. Speciellt som en del som hemundervisar sina barn själva är pedagoger och behöriga lärare…
Eva, jag vill bara påpeka lite försiktigt om du inte känner till det att vi har socialdemokratiskt styre i en mängd kommuner runt om i landet fortfarande. För att inte tala om landstingen.
Sen är det tyvärr så att vi fortfarande dras med sviterna efter socialdemokraternas flummiga skolpolitik som har kört skolan i botten och resulterat i att Sverige var på väg mot att bli ett kunskapsmässigt u-land. Skolreformen 1994 (har jag för mig) där ansvaret för skolorna flyttades till kommunerna är också en del av problemet, då skolornas ekonomi och resursplanering hamnade i händerna på inkompetenta kommunpolitiker och tjänstemän som inte har visat sig vuxna uppgiften i många kommuner.
Anar att Cornu brinner lite extra för ämnet av personliga skäl? Blir det flytt ut ur landet nu eller sväljer du statens förtryck och sätter barnen i indoktrineringsläger, förlåt kommunalskola?
Megin
Cornucopia: har du ingen undersökning ifrån någon högskola?
Dessutom finns det inget i dina punkter som har något som helst
– hbt
– genus
– om barnen blir mer eller mindre agade. detta inklusive pysco och fysik aga. dessutom även det som vissa av era ifrån kapitaliet och högern säger är mild aga dvs man dra i barnet, slår dem lätt på fingarna med handen eller med linjal. sådant har jag hört från en av handling är mycket vanligare inom hemskolning i länder än att samma sak händer i skolan.
– aga i skolan är faktiskt förbjudit i mer länder än aga i hemmet därför sörre risk att hemskolade elever råkar ut för aga när de läser än om de gick i statens skola
– föräkdrar kan oftast ställa hårdare krav på eleverna än vad en bra skola utan krav och betyg gör
Men alltså, varifrån kommer det där citatet? Det verkar dessutom vara ett översatt citat som handlar om amerikanska förhållanden.
Jag tror säkert att det kan finnas utmärkta resultat hos barn som fått hemundervisning, men i fallet USA finns det massor med exempel på hemundervisning som är total katastrof och där föräldrar följer extremreligiösa läroplaner där man till exempel avfärdar evolutionen och istället lär barnen att skapelseberättelsen är sann, bokstav för bokstav.
En stor del av de familjer som hemundervisar sina barn i USA gör det av religiösa anledningar och i deras värld verkar för det första inte undervisning vara särskilt viktig. Man tycker inte att det är nödvändigt att studera vidare efter gymnasiet i allmänhet och i all synnerhet inte för flickor. Deras enda roll i livet är ändå att aldrig lämna hemmet förrän de ska gifta sig och därefter är det skötsel av barn och hemmet som de lär sig. Matte, förutom enklare sådan, anses till exemepel i många familjer vara onödig för flickor. Kolla till exempel Bill Gothards ATI läroplan.
Jag skulle som sagt gärna se en oberoende källa innan jag köper någonting. Propagandatexter gör mig alltid misstänksam, likaså meningen "Bland svenska hemundervisare är det uteslutande pedagogiska problem som är motivet".
Det där får mig att tänka på Waldorfpedagogik och antroposoferna. Båda inriktningarna kritiseras bla för att eleverna går ut skolan med otillräckliga kunskaper. Tål att gräva vidare i.
jocke+eva:
nej både socialdemokrater,mp och även v är lika mycket kapitalet och borgare som övriga m,fp,c,kd nyanser och skilnader är bara små. inget om hur hela samähllet ska fungera utan bara lite upp eller ner när dete gäller skatt, eller upp och ner när det gäller bidrag. några år hit eller dit i skolan när det gäller betyg.
ingen förutom några ungdomförbund är för totalt skilnad i samhället med avskaffa alla betyg och krav i skolan och samhället på alla, medborgarlön så staten tar hand om försörjning för alla så får alla göra som de vill.
jocke: det är fel att svenska barn klara sig dåligt i internationel jämförelse det kan vara i så omodern 1800-tals saker som militären, matematik m.m. dock ligger sverige väldigt långt frame när det gäller hbt, genus kunskaper och barnuppfostran utan aga.
det värsta jag vet är dålig föräldrar som måste ta till straff även om det inte är att slå dem. även när det säger sakre som gör detta så får du inte det så är det väldigt onda föräldrar och det är sådan beteende vi bara kan ändra genom att ge barnen rätt utbildning i barnuppfostran i skolan och det kan bara staten skola göra så de inte ställer krav och straffar sina barn. alla form av straf av barnen borde vara olagligt och föräldrar som straffar sina barn borde gå till ompgrammeringsskolan i statlig rege.
blir så ledsen när jags er att föräldrar som blir surra och straff barn som är lite vilda av sig som har typ adhd då ska de får leka i sina egen tak för eller senare så kommer de lära sig och anapassa si samhället. det viktigaste är inte de ska kunna bli bra militärmän som du vill eller bra forskare eller it-konsulter eller advokater utan att de ska ha bra kunskaper inom hbt, genus och barnuppfostran och vara snälla och kram istället för slås för på så sätt bygger vi ett bättre samhälle.
kramizar
från
liza
Ja Liza, vad härligt om vi alla kunde få medborgarlön och göra som vi vill! Då skulle jag nog fika mycket och fiska en hel del mer. Skulle man kunna få önska också att det fanns källor ur vilka det kommer maltwhisky och att det regnar mat från himlen med jämna mellanrum? Det vore också fint om det luktade rosor när alla fiser också, går det att ordna i ditt land Utopia?
Förlåt, jag glömde…
kramiz från jocke
om du gillar fiska så länge du släpper tillbaka fisken. maten som regnar kommer bara vara vegomat. då om alla har rätt inställning kommer ingen vilja död eller skada djur ens
kramizar
liza
Liza, går det åtminstone inte att ordna så att det regnar rårakor med fläsk från himlen varannan dag i ditt land Utopia?
kramiz från Jocke
Megin, nej. Men som ansvarsfull och fritt tänkande förälder har man naturligtvis övervägt hemundervisning som ett av möjliga alternativ för barnens skolgång, läst på, bildat sig en uppfattning, resonerat och tagit ställning. Det var några år sedan nu, så många detaljer är borta för mig, men jag sympatiserar helt och fullt med de föräldrar som väljer detta engagemang det innebär att hemundervisa.
Men har man t ex som jag tidvis ett företagande som innebär farliga arbetssysslor (=skogsbruk), så måste man tyvärr lämna ifrån sig barnen i någon annans omsorg (så lite som möjligt).
Samtidigt är det ju lämpligt att gå runt med en utskrift ur läroplanen med "individuellt anpassad undervisning" inringad och vifta detta framför lärarna vid varje tillfälle som ges. Och mycket hänger också på att skolledningen anstränger sig för att se till att lärarna kan uppfylla denna individuellt anpassade undervisning, där "vår" skola utmärker sig väl. Om en 7-åring läser på en 13-årings nivå, så får man ställa lite krav på skolan.
Jag är en sådan man som Liza vill att alla skall vara, jag var t ex föräldraledig i 19 månader på raken med det yngsta barnet, och jobbar därefter alltså bara deltid (utan barn) för att minimera tiden som vi ligger samhället till last och maximera den nytta man kan ge sina barn utanför skolan, t ex kompletterande undervisning när det önskas och passar, samt en lärande och kreativ miljö där barnet får utvecklas efter eget önskemål, utan att vara uppbunden till läroplaner.
Om man väljer att hemundervisa, så var man fortfarande tvungen att följa läroplanen.
Den bästa av världar kan vara att ha barnen i skolan enligt läroplan, och sedan lära dem vad de önskar privat, om det så är programmering, målning, trädgårdsodling, orientering, hantverk, språk, instrument eller vad helst de har lust med. Eller bara vara.
Liza: Vilken linje på högskolan har du gått?
Oavsett,jag lovar dig att om ditt älskade kollektiv fick bestämma så skulle den linjen TVINGAS införa någon sorts grundläggande kurs om ekonomi när de insåg hur lite du förstår utanför din värld av genus,hbt och barnaga.
För att parera din extrem: Staten är ett tankefoster som är illegitim eftersom ingen individ har rätt att med våld styra över någon annan individ,direkt eller via ombud(staten).
Jag blir alltid lika förvånad när det finns människor som levt i över 18 år utan att ta reda på hur rikedom skapas,det om något borde vara obligatoriskt.
Hej Liza, jag har läst dina kommentarer med stort intresse, och finner dina tankar och åsikter fascinerande. Dock skulle jag bara vilja få klarhet på några punkter.
Eftersom du nämner genusfrågor, hbt, samt barnuppfostran utan aga flera gånger i alla dina kommentarer, så utgår jag ifrån att dessa frågor ligger dig varmt om hjärtat. Menar du då att man inom skolan kan ta bort alla krav på eleverna (t.ex att man ska komma i tid – en ganska viktig sak att kunna om man vill ha ett jobb efter skolan), betyg och liknande, alla onödiga ämnen (du skrev att du tycker att matematik är en "omodern 1800-tals-sak"), bara eleverna blir utbildade inom genus- och hbt-frågor?
Du vill även avskaffa både polisen, fängelserna och Sveriges försvar, och istället utbilda dagispappor. Skulle alla de tunga brottslingarna som redan sitter i fängelse också bli dagispappor då? Eller skulle de bli genuspedagoger?
Hur tänker du dig att en människa, som har haft en totalt kravlös uppväxt, ska kunna klara av ett jobb när den personen blir vuxen? Även om den har en bra utbildning i genus- och hbt-frågor, samt barnuppfostran utan aga. För även "dagispappa" är väl ett jobb? Fast det kanske fixar sig ändå, med lite kramar kan man ju komma långt.
Och slutligen – hur menar du att föräldrarna som hemundervisar sina barn ska "omprogrammeras"? Får de ett litet mikrochip inopererat under huden? Eller är det en avancerad form av hjärntvätt? Det är verkligen en spännande tanke!
Kramiz från Paula
Själv har jag inga egna barn än. Givetvis hoppas jag på barn i framtiden. Min tanke har alltid varit att låta barnet vara med en hemmavarande förälder upp till förskoleålder för att därefter låta barnet vänja sig vid skolan. Då barnet/barnen börjat skolan hoppas jag vara såpass oberoende eller ha ett så fritt jobb att jag kan undervisa barnen själv under en dag i veckan. ex. fredag. Efter lite matematik på morgonen kan man kanske göra roliga exkursioner som det så fräckt kallas. Mycket lärorikt och stimulerande.
Har dock insett att det blir problem redan innan detta inlägg i debatten.
Varför. Min egen uppväxt som jag upplevde som mycket trygg och lycklig. Jag är visserligen lite blyg men det beror knappast på att jag ej gick på dagis utan snarare på att skolan var ett helvete p.g.a. understimulation. Vad gör man om man räknat ut alla matteböcker som går att uppbringa på mellanstadieskolan redan vid andra årskursen?? Svara mig!!!
Först i gymnasiet trivdes jag även om jag där skolkade ganska mycket (jobbade istället så fort jag blev myndig med reguljärt jobb)även det p.g.a. understimulation. Jag är glad att mina föräldrar inte flyttade upp mig i i klasser eftersom intelligent inte alltid betyder mogen, Vissa lärare kommer jag aldrig förlåta, ej heller det svenska skolsystemet.
Varför har vissa så stor tilltro till lärare. Det är ingen avancerad utbildning, många har knappast logik eller allmänbildning, speciellt inte i dagens samhälle. Pedagogik på pappret men utan kunskaper står den sig slätt!!
Intressant att Cornu klassas som skränig idiot när han ger svar på tal till folk som inte ens kan läsa länkade hemsidor, medan det tydligen är helt OK att bara utgå från att en dedikerad mor är en analfabet religiös fanatiker. Inte minst när det kommer fram att hon har en utbildningsnivå som i universitetspoäng når högre siffror än vad Svenne kokosnöt kan räkna till (fingrarna tar ju slut vid 10…) Funny that.
/Carl
Ännu är vi inte framme vid Liza's framtid där alla män springer runt i velourpyjamas och är dagispappor (för övrigt saknar jag en framtidsvision om vad alla kvinnor ska göra i Liza's land Utopia), och där oliktänkande blir omprogrammerade. Förhoppningsvis kommer vi aldrig dit heller.
Ville här komplettera lite med info runt kommunaliseringen av skolan.
Den ägde rum 1991 (jag gissade fel på 1994 i tidigare inlägg), och det var Göran Persson som drev igenom detta. Denna kommunalisering är med all sannolikhet en av de största försämringar som ägt rum av skolväsendet i modern tid. Följden av detta har blivit att kommuner med misskött ekonomi (som min egen kommun), ofta skär hårt inom utbildningsförvaltningen när det ska sparas och resultatet blir mindre personal, större klasser, mer stressade lärare -> sämre kunskaper hos eleverna och fler barn som inte tar sig igenom skolan med godkända betyg.
En annan direkt följd av dessa nedskärningar är att skolor på landsbygden läggs ner, dels för att kostnaden/elev är något högre på dessa småskolor, och dels för att det är mindre impopulärt bland kommuninnevånarna att lägga ner en liten skola på landsbygden som folk i stan ändå inte bryr sig om. De senaste åren har en fullständig slakt av alla dessa kommunala landsbygdsskolor ägt rum över hela landet, vilket innebär att många friskolor har startats upp på motsvarande platser.
Eftersom det står i kommunallagen att alla kommuninnevånare har rätt till samma service, så är det förstås inte rätt att lägga ner alla skolor på landsbygden först, men det skiter kommunpolitiker i eftersom en kommun nästan aldrig förlorar en rättslig prövning.
Det paradoxala i detta är, att skolorna på landsbygden ofta uppvisar bättre studieresultat bland eleverna, och därför har nedläggningen av dessa, dragit ner kunskapssnittet i kommunerna. Det är en av anledningarna till att Sverige nu placerar sig väldigt dåligt i jämförelse med andra länder.
Denna kommunalisering av skolan har också medfört att kunskapsnivån mellan elever i olika kommuner kan skilja oerhört mycket. Kommuner med bra ekonomi som slipper skära hårt i skolan, har bra nivå på eleverna och fattiga kommuner med dålig ekonomi har dålig nivå. På så sätt har nu Göran Persson och socialdemokraterna lyckats med att skapa ett starkt sekulariserat skolsystem, där stora klasskillnader existerar. En annan otrevlig följd av detta och övriga försämringar av skolsystemet av social-odemokraterna, är att statusen på läraryrket har sjunkit kraftigt de senaste två decennierna. Jag behöver väl knappast påpeka att lärarna är ett lands viktigaste resurs för den långsiktiga konkurrenskraften med världen i övrigt?
Nu har dock Jan Björklund observerat just detta, och han vill förstatliga skolan igen för att komma tillrätta med detta problem, vilket var och en borde inse är klokt, eftersom vi inte vill ha ett sekulariserat skolsystem där elevens kunskaper beror av vilken kommun han har växt upp i. Röstar vi på alliansen i höst, så är jag övertygad om att något kommer att göras åt detta under nästa mandatperiod.
Tack jocke. Kan jag få lägga ut denna kommentar som ett gästinlägg, så fler kommer läsa. Komplettera gärna med din bakgrund, ex att du har startat och drivit friskolor etc. Vill du fila lite på det kan du skicka mig ett mail med slutresultatet.
Det är okej att du lägger ut texten ovan ihop med andra inlägg som jag gjort som ett enskilt gästinlägg. Det verkar bara vara jag som skriver under namnet Jocke här vad jag har sett. Jag tycker att det är bra om det uppstår en debatt kring detta, för nedläggningen av alla landsbygdsskolor utgör ett mycket stort hot mot landsbygden och de företag som har sitt säte där, d v s de företag som producerar det bröd och det kött som vi äter varje dag (vilket påfallanda många storstadsbor verkar helt omedvetna om). Man förstår helt enkelt inte att rekryteringen till dessa företag (jordbruk, skogsbruk m fl) sker till stor del inom familjen, och saknas all samhällelig service på landsbygden blir det svårt att locka barnfamiljer att slå sig ner där och bedriva fortsatt näringsverksamhet. Den socialdemokratiska nedrustningen av skolväsendet är också ett mycket stort hot mot Sveriges konkurrenskraft på lång sikt.
Min bakgrund är att jag har varit med och både startat och drivit 2 friskolor och att jag är politiskt aktiv i min kommun som ligger i mellansverige. Jag är 39 år gammal och har själv 2 barn. Det står dig fritt att komponera ett gästinlägg baserat på detta, jag har fullt förtroende för att du gör det bra.
m v h
Jocke
Hej Cornucopia.
Jag instämmer i att det är en ohyggligt låg nivå på debatten här, framför allt på grund av en förbluffande okunnighet i ämnet.
Det finns en hel del forskning på området, både i USA och Storbritannien, och den visar entydigt att hemundervisning generellt ger väldigt goda resultat, såväl socialt som kunskapsmässigt.
I USA får ca 2 miljoner barn hemundervisning, och i Storbritannien är det (enligt de siffror jag har sett) ca 60.000, så det finns ett rejält underlag för denna forskning.
Hemundervisade barn har generellt bättre studieresultat än genomsnittet, en väsentligt bättre självbild, de är mer självständigt tänkande, och de har en högre social kompetens än de barn som undervisas i reguljär skola.
Just det där med den sociala kompetensen borde egentligen inte förvåna någon, eftersom hemundervisade barn i långt högre grad får lära sig att interagera med människor i alla åldrar, och de har som regel fler vuxna förebilder, och de som är deras lärare (föräldrar och vänner) är betydligt mer engagerade i just de barnen.
Dock tycker jag att du uttrycker dig onödigt raljant och nedlåtande om det politiska engagemanget.
"Jag misstänker också att inga politiska partier är intresserade av frågan, möjligen Piratpartiet. Fast de är väl mer intresserade av rätten att kopiera musik fritt än att återförena barn med sina föräldrar, och föräldrars rätt att ta ansvar för barnens undervisning."
För det första har du uppenbarligen dålig kunskap om vad Piratpartiet står för, om du tror att nedladdning är en primär fråga, och dessutom, om du har hemundervisning som intresse, så borde du inte ha missat min serie av artiklar om just hemundervining, på min blogg. Jag har fått oerhört positiv respons från ett stort antal hemundervisare gällande dessa artiklar. Och jag är riksdagskandidat för Piratpartiet, så du får nog omvärdera lite gällande engagemanget i frågan.
Du har rätt så långt att just denna fråga inte är en primär fråga för Piratpartiet, främst eftersom det är så få som berörs, men också (just därför) för att den generella kunskapsnivån i ämnet är låg. Men jag anser att detta har beröring med piratpolitik, så tillvida att det handlar om enskilda människors integritet och val av kunskaps- och informationskällor.
Carl Johan, jag vet mkt väl vad Piratpartiet står för och att jag raljerar beror på att jag är irriterad över att ni inte breddat er politik utanför kärnområdena, vilket också gör att jag inte röstar på er. Det finns konsekvenser av er ideologi som kunde applicerats på bland annat skolan, men ni skulle röstat för den nya skollagen bara ni fått igenom de övriga frågorna, dvs när ni i enlighet med er politik skulle ge ert oreserverade stöd till den regering som stöder era kärnfrågor.
Därför kommer ni inte komma in i Riksdagen.
Att jag sedan inte läser din blogg beror på att jag inte håller med dig på alla punkter i just ditt "kärnämne", och har dålig erfarenhet av att få grafiska foton slängda i ansiktet på mig när jag förväntar mig att få läsa en annars seriös text. Däremot respekterar jag din rätt att ha dessa åsikter och att även illustrera dem gratis, liksom du respekterar min rätt att välja att inte läsa.
Just hemundervisning borde vara 100% i Piratpartiets linje, och ni kunde även drivit en lång rad andra frågor, ex att all skattefinansierad systemutveckling skall släppas som Open Source (dvs alla system som utvecklas åt staten).
Men ni har valt bort detta för patent, privatliv och upphovsrätt. Allt annat skiter ni ärligt talat i. Det kanske är ärligt, men det ger ingen röst från mig.
Du skriver själv "det är så få som berörs", och gör alltså exakt samma fel som övriga partier, som skiter i frågan enbart för att ni inte får några röster på det. En av Sveriges minsta minoriteter kan man alltså skita i, vilket gör det där med privatliv och personlig integritet till tomma ord.
Trist utveckling. Den som kan sin Bastiat vet att likriktning och obligatoriska utbildningsystem är en förutsättningen för att skola folket i den riktning som staten och det politiska etablisamanget vill.
När man sedan läser kommentarerna så är det ju uppenbart hur okunniga och lite självkritiska det svenska folket är och har blivit.
Folkpartiet – ett liberalt parti? Skämtar du?
Liza: "jag ser landsting, stat, regionen, kommun och eu som samma nivå"…
Corny: LOL x 100000000…hur sjutton hittar sådana socialistiska utopitankefoster till din blogg. Fantastiskt.
EU som samma nivå som en kommun.
Jeeesus.
Man skulle kunna göra en komedieserie med en sådan som Liza. Helt klart.
Nu väntar jag bara på nästa idiot kommentar.
Jan Björklund undrade om föräldrar verkligen kan hemskola. Han har rätt i att det är svårt, men det går faktiskt rätt bra. Problemet är inte de teoretiska kunskaperna, utan att kompensera för den sociala skolning barnen går miste om när de inte går i kommunal skola. Men man får göra så gott man kan och hitta metoder som fungerar.
Den sociala interaktionsformen "bötning" har vi löst genom att jag bett grannen komma över och trycka ned ungarnas huvud i toaletten tills de ger honom sin mobiltelefon. Den får han behålla sen, så ungarna lär sig principerna för hur man umgås i skolan nuförtiden.
Det största problemet hitintills har faktiskt varit att få grabben att ha keps inomhus. Han tyckte det blev för varmt i början, men nu börjar han vänja sig. Länge ville han inte kalla vuxna för "hora" eller "gubbjävel" heller, men vi har jobbat hårt med motivationsövningar så det börjar arta sig nu.
Nästa vecka har vi köpt veckokort på lokaltrafiken så han får en möjlighet att lära sig klottra och skära sönder bussäten.
Hur brukar ni andra hemskolare göra med knarket? Är det för tidigt att börja lära sig i sjuan?
20:15. Underbart lysande ironi. Trillade nästan av stolen. Tack för den.
Det är sällan jag försvarar en statlig eller kommunal institution (grundskolan), men jag måste faktiskt göra det i det här fallet.
Föräldrar äger inte sina barn. Precis som jag anser att man inte ska få aga eller stympa sina barn ska man inte få sitta och tuta i dem lögner (t ex kreationism eller andra religiösa dumheter). Eller jo, ljug på för all del, men då är det nog bra att skolan kommer in och sätter en lägstanivå som hindrar det värsta ljuget.
Jag gick själv i grundskolan på 80-talet och vet mycket väl att den inte är perfekt. Till exempel mörkades missförhållanden i kommunistdiktaturerna, medan de i de dåvarande högerdiktaturerna (främst Chile och Sydafrika) uppförstorades. Och så fick man lära sig att man blev kriminell av hårdrocksvideor och väldigt konstiga inkörsportsteorier om droger. (Just knappnål => silverskålsresonemang verkar vara väldigt populära i skolans värld. Undrar varför?)
Men den satte ett golv. Just denna "lägstanivå för idiotin" är fördelen med stora organisationer. Ett exempel är att inte låta religiösa föräldrar få sin vilja igenom och inte låta flickor lära sig simma. Att i ett sjörikt land som Sverige undanhålla barn från simundervisning skulle jag närmast rubricera som framkallande av fara för annan.
CJH, att döma av dina flitiga kommentarer på gamla inlägg så antar jag att du just nu läser igenom alla inlägg från juli månad. Trevligt.
De föräldrar som främst hemundervisar i Sverige gör det inte av religösa skäl, och undervisar alltså inte kreationism. Det rör sig om en av Sveriges minsta minoriteter med endast ett hundratal personer, engagerade och oftast högutbildade, varav en del även själva har lärarexamen.
Jag vet inte om någon läser kommentarer på en så här gammal tråd, men man blir ju mörkrädd i Sverige när man har barn:
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/skola/article14188384.ab
FP liberala? Tillåt mig skratta…
/Orolig småbarnsförälder