Det är nu någorlunda klart att den lilla bilverkstaden Spyker skall köpa Saab, och med det få mångmiljardlån från svenska staten. Förträngningen om Saabs framtida öde fortsätter under jubel. Intressant annars att trots att bilverkstaden Spyker är ett börsbolag (och därmed en möjlighet för Saab-entusiasterna att själva investera i bolaget), så kan man inte berätta varifrån pengarna skall komma.
Men i grunden har ingenting förändrats. Saab var inte lönsamt, Saab sålde inte tillräckligt med bilar. Det kommer inte ändras med Spyker, eller ens med de nya bilmodeller man har.
För Saabs bilar är inte unika. De är inte bränslesnålare än andra. De är inte billigare än andra. De har inte bättre kvalitet än andra. Istället blir man nu ett av världens minsta, kanske världens minsta, oberoende tillverkare av personbilar för massmarknaden, detta i en extremt kapitalintensiv och olönsam bransch.
Bloggrannen Flute har en bra analys, som jag instämmer i. För att citera honom:
“Antingen blir det fortsatt ekonomisk kris, eller så repar sig ekonomin och då blir råoljan dyrare och med den allting annat. Så om Saab ska ha någon framtidsmodell borde det vara en bränslesnål och billig bil, men med en personlighet som gör att den kan konkurrera på en hård marknad. Nu verkar det inte se ut som om detta vore planen, så jag är inte optimist.”
Saab kommer även fortsättningsvis sakna framtidsmodeller, bränslesnåla modeller. Deras BioPower är bara intressant i länder med kraftiga subventioner av miljöbilar och storskalig statlig satsning på etanol, dvs Sverige. Det blir ingen massmarknad av det.
Till Flutes analys ovan kan man lägga att får vi en tillfällig ekonomisk återhämtning så kommer även insatsråvarorna sticka iväg kraftigt i pris igen, så här mitt i råvarucykeln. Bilarna kommer alltså bli allt dyrare att tillverka, och man ligger oavsett fel kontra det stigande oljepriset vid ekonomisk återhämtning.
Peak oil är här, och kommer agera som ett blysänke för världsekonomin de kommande decennierna. I den mån ekonomin får upp näsan över ytan för att ta ett andetag innan den sjunker igen, så kommer det bara leda till exploderande oljepriser och krav på bränslesnåla bilar. Saab är helt felpositionerat.
Man kan naturligtvis gratulera Saab och deras anställda att de får lite mer tid på sig att hitta framtidsjobb någon annanstans, och kanske sälja bostaden i Trollhättan med pengarna tillbaka. För jag är väldigt tveksam till att Saab överlever ens några år. Spykers köp ändrar inget, utan slår bara på patientens respirator ett litet tag till. I den mån Saab finns kvar efter säg år 2012, så kommer inte alla arbetstillfällen finnas kvar. Undrar om Spyker tänkt på hur den svenska arbetsmarknaden fungerar med LAS, MBL och facket när de framöver behöver varsla?
Det kostar många miljarder att utveckla en ny bilmodell idag. Fyra miljarder från svenska staten räcker knappt till en ny bottenplatta till nästa generations bilar, efter de som nu skall lanseras.
När det gäller hemmamarknaden så pressas som sig bör bilismen från fler håll. Trängselskatter kommer som alla skatter inte direkt främja den inhemska försäljningen, i detta fall av bilar. Och det är inte heller deras syfte, utan syftet är att folk skall sluta köra bil. Vem skall då köpa Saabs bilar?
Men alla ni som tror på Saab, inklusive alla Trollhättebor, anställda och även facket: Tag nu och vänd på plånboken. Tror ni verkligen på bolaget så köper ni aktier i Spyker (AMS:SPYKR), som än så länge stigit ca 43% idag.
Köper ni inte aktier i Spyker så tror ni antingen inte på affären, eller så har ni helt enkelt inga pengar. Så var det med den saken.
21 kommentarer
Så erbarmligt fånigt.
Oljan tar inte slut på länge.
Vi kan köra på andra drivmedel.
Vi har mer pengar än någonsin i plånboken. Därför kommer vi inte att köpa en liten sketen Fiat,Opel,Seat eller kinesbil.
Vi kommer att köpa den bil som det anstår oss, den bil vi attraheras av. Det kommer inte alltid eller ens ofta att vara ett rationellt beslut. Färgen spelar ofta en stor roll!
Drar den en deciliter mer per mil, skiter vi fullständigt i det.
Du ska få se. Vi bilköpare är oss fullständigt lika.
I det racet har SAAB lika stor ch ans som någon annan!
Var har jag skrivit att oljan tar slut? Peak oil innebär inte att oljan tar slut, bara att utvinningen av olja för alltid kommer minska, med stigande priser och minskad konsumtion som följd, inklusive mindre bilkörning.
Du är välkommen att läsa mer, t ex
http://cornubot.blogspot.com/2009/12/20-ars-exportolja-kvar.html
Det är faktiskt väldigt billigt att säga upp personal i Sverige …
Roligt med folk "skiter fullständigt i" att bilen drar en deciliter mer. Speciellt med tanke på hur mycket gråt och tandagnisslan det blir när bensinpriset går upp i motsvarande grad. Bilägare som grinar som 5-åringar som inte fått godis.
Men tror man att man är mer värd för att man har en Saab så…
Synd att Saab inte lades ner för några veckor sedan. Nu kommer energi att läggas på naiv framtidstro om att allt kommer vara som vanligt igen istället för att inse fakta och lägga energi på alternativa näringar.
Jag tror i ärlighetens namn att SAAB har en liten chans men det beror helt på kvaliteten på utvecklingsavdelningen, det är fullt möjligt att sälja bilarna med förlust ifall utvecklingsavdelningen tar fram nya innovativa lösningar som sätts i bilarna där dom visar att dom fungerar. Sedan är det bara att antingen sälja komponenterna direkt eller låta konkurrenterna tillverka dom mot royalty.
Nu tror jag inte det är så dom har tänkt göra men om jag förstått saken rätt har SAAB varit innovativt men inte lyckats tjäna pengar på det och det kan man ju bara beskylla ledningen för.
Som google sagt nyligen, vi föredrar att tappa 5% i marknadsandel och få 50% fler kunder än tvärt om.
(kort och gott en liten bit av en STOR kaka är mer än hela den LILLA kakan.)
Det är bara att gratta alla SAAB-anställda, deras underleverantörer och kommunen.
Nu kan de fly därifrån under ordnade former.
Det kommer inte att dröja länge innan nästa SAAB-kris är här.
Och då är det Mona/Lasse/Marie som skall leda "räddningsarbetet".
Huvva!
SAAB sålde innan krisen runt 130 000 bilar per år. Det finns inget som säger att man inte skulle kunna göra det igen. Framförallt som man nu har det största modellutbud man någonsin har haft. I affärsplanen räknar man att gå med vinst om man säljer 130 000 bilar per år.
Tror du på det själv, så är det bara att köpa Spyker-aktien…
Bara för att man tror att SAAB kommer att överleva och generera vinster i framtiden behöver väl inte betyda att man bör köpa aktien? Aktien kan vara givetvis en dålig investering ändå (inte minst beroende på vad man betalar för aktien).
Jag bor inte i Trollhättan men jag skulle gärna vilja att någon SAAB-anställd eller någon Trollhättebo kollade på SAABs parkering och gör en liten räkneövning.
Hur många SAAB-bilar står på SAABs parkering?
Jag tror att det är mindre än 20 %. Men jag hoppas att det är fler. Om det är över 50 % kanske företaget har en chans att överleva eftersom de anställda själva tror på bilen så mycket att de köper den! Finns det någon i Trollhättan som kan anta utmaningen?
Jag har svårt att se att det ska hålla. det är lönsamheten som blir svårast tror jag.
Total bilproduktion 2008 var ca 70 miljoner bilar. Det innebär att Saab står för ungeför 1 promille. Diskussionen om överkapacitet är därmed mindre intressant för så små tillverkare som Saab. Däremot är det naturligtvis ett problem för de stora. De storas statsunderstödda rabatter kan dock skapa problem (främst USA).
Vi bör också lyfta blicken från Sverige och inse att CO2 inte diskuteras på runt alla fikabord i världen. Efterfrågan ser enormt olika ut på olika marknader i världen. Studera tex Volvos försäljningstatistik på olika marknader.
Tyvärr går det fortfarande utmärkt att sälja törstiga SUVar med V8:or på många håll.
//Håkan
"Köper ni inte aktier i Spyker så tror ni antingen inte på affären, eller så har ni helt enkelt inga pengar."
Eller så handlar de inte med aktier?
Envisa rykten säger att Saab hade en laddhybrid färdig (som koncept) redan för ett par år sedan. Den var klar att avtäcka på bilmässan i Stockholm 2006, men i allra sista sekunden satte GM stopp. De fick tejpa över elpluggen innan de drog av täckelset! Anledningen var att Chevrolet Volt skulle vara först i koncernen med plugin-tekniken. Så där har det hållit på under alla år med GM. En ny 9-5 var t ex klar för flera år sedan, men byggde på teknik som kom från GM:s samarbete med Fiat. När GM ändade samarbetet fick modellen skrotas innan den hann lanseras.
Så nog kan och vill de utveckla nytt i Trollhättan, och att det skall bli mer miljövänliga produkter är en ren självklarhet. Det är ett av de tre ben det nya Saab tänker stå på i framtiden – säkerhet, miljö och körglädje. Läs en intressant intervju från Ekot med chefen för produktutveckling, Mats Fägerhag, om hur det skall gå till att ha råd med utvecklingen.
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=3401421
Det är naturligtvis ett svårt och riskabelt projekt, men jag tror faktiskt att nya Saab har en chans. Det gäller bara att ingenjörerna i Trollhättan är så bra som alla säger. Och vad gäller aktier så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att köpa, trots att jag sällan brukar köpa aktier normalt. Men inte just nu! Spykeraktien har gått upp till orimliga höjder i svallvågorna efter affären och kommer att gå ner rejält igen. Då kanske det blir dags…
Ja dessa Spyker herrar har satsat 500 milj. på hela affären egna pengar och får ett lån från EIB på 4 miljarder som vi skattebetalarna är borgenärer. Lånet måste betalas tillbacka efter sju år som engångsbelopp och jag tror att vid det laget har Spyker herrar lagt bena på ryggen och dragit vidare till andra affärer och smörjer kråset i Ryssland med EIB pengar och vi skattebetalarna betalar tillbaka lånet och är ägare till det förlusttyngda Saab.
"Köper ni inte aktier i Spyker så tror ni antingen inte på affären, eller så har ni helt enkelt inga pengar."
Det var ett synnerligen märkligt uttalande, Cornucopia, måste jag säga. Att jag inte köper akier i t.ex. AstraZeneca har inget nmed om jag tror på bolaget eller inte har pengar att göra utan beror snarare på att jag inte anser mig ha tillräcklig kompetens nog att bedöma om aktien är köpvärd eller inte. PSS torde det vara med SaabSpyker för många.
Förresten Cornu, var det inte du som klappade dig själv på axeln för några månader sedan i stil med "Var vad det jag sa. Det fattar väl vem som helst att en liten sportbilstillverkare aldrig skulle köpa SAAB. Allt är ett PR-trick. Det komemr aldrig att bli en affär. Etc etc etc"
Kanske på sin plats att för en gångs skull medge "Sorry guys, jag hade fel…" Eller? 🙂
Tror jag använde uttrycket "korvkiosk från Ängelholm" och inte sportbilstillverkare, så uttalandet gällde enbart Koenigsegg. Spyker är inte en korvkiosk, de är en bilverkstad. Nästan lika osannolikt, men Koenigsegg var som sagt bara ett spel för gallerierna.
Om du säger att du inte har kompetens nog att avgöra om du skall köpa Spykeraktiern, så säger du också att du inte har kompetens nog att avgöra om Saab har en framtid.
Anonym, var har jag nämnt CO2-hysterin? Jag talar om den reala verkligheten med snabbt stigande oljepris pga brist på olja pga peak oil. Inget någon kan undvika bara för att de inte vill tro på det alltså.
@svenskmillionaire: hur många av BMW, Audi eller Lexus montörer har en bil från företaget? Jag vet inte, men man kan ju anta att en kombi för 300k kanske inte är det självklara valet för en montör med 25k i månaden…
@Cornu: om du själv har kompetens att avgöra SAAB-Spykers framtid och är absolut tvärsäker på att det går åt skogen, så borde du blanka aktien. För att vända på argumentet.
Själv är jag skeptisk, men jag gillar framtidstro och folk som vägrar ge sig. Man vet aldrig, det kan gå.
Om det är en liten andel Saabar på Saabs personalparkering kanske det betyder att Saab inte tillverkar bilar för alla målgrupper. De säger själva att de vill vara i premiumsegmentet, och det finns de som har andra prioriteringar i livet än att ha en dyr bil.
Att kolla vad de anställda har för bilar skulle kanske vara intressantare hos en biltillverkare med större bredd på modellprogrammet. Renault eller Volkswagen t.ex.
Eller så är det som med korvtillverkare som undviker de egna produkterna. 😉