Det Àr hÀrligt att överanalysera nÄgot sÄ ytligt och banalt som en ny CD frÄn Sveriges kanske största band. LÀs bara Andres Lokkos klavertramp. Den recensionen kanske var avsedd som en ironisk parodi pÄ recensenter? Ja! Eller nej?
AlltsÄ kan nÄgon ta nÄgon pÄ allvar för att vara radikalt röd nÀr det handlar om Rolexutrustade BRF-sossar frÄn Kungsholmen i Stockholm? Seriöst, Lokko? Straciacella, nÄgon?
Men visst, det Àr antagligen ett socialdemokratiskt tecken att hela skivan Röd börjar med falsk körsÄng, sÄ falsk att det gör ont i sjÀlen Ätminstone pÄ en sÄ omusikalisk person som undertecknad. Fast det rör sig inte om progg, utan Àr naturligtvis ett helt avsiktligt led i en strömlinjeformad produktion. Tokmoderaten har ocksÄ gjort en analys av samtidskommentarerna frÄn Kent.
Kent fortsÀtter förstÄs pÄ den med förra skivan inslagna tillbakagÄngen mot Depeche-förebilderna och det blir en mix av synt, disco och rock, rent av techno. Trist, trÄkigt och förutsÀgbart. Det fÄr bli en tvÄa i betyg, den andra pÄ raken.
Den vÀl pÄpÀlsade flickan frÄn Hagnesta Hill i Eskilstuna Àr nu naken och trendigt stilrent designad poserandes pÄ omslaget. För mycket Stockholmskyla, för lite Eskilstuna (som Àr en skitstad, gick inte ens att hitta en bankomat).
Kent Àr förstÄs Kent, men det Àr inte det Kent som det var pÄ toppen. Varför skriver du musik för alla aporna pÄ Skansen stÀlldes frÄgan pÄ livskrisande EP:n The HjÀrta & SmÀrta. Ja, varför?
Det gÄr förstÄs att ifrÄgasÀtta storheten hos Kent, och jag reagerar förstÄs instinktivt nÀr nÄgot okritiskt hyllas i media. Men recensionerna Àr inte lika översvallande denna gÄng som i den svaga Depeche-imitationen VÀlkommen till samtiden. Recensenterna har vÀl tröttnat. NÄgra stapplande steg tillbaka till det Depeche som inte framkommit sÄ tydligt hos Kent sedan B-sidan Gummiband fick vi mot slutet av den suverÀna Du och jag Döden, pÄ spÄret Romeo ÄtervÀnder ensam.
Men bajsdiskon började man redan med den mycket svaga, men förstÄs okritiskt hyllade, Vapen & Ammunition. DÀr kastades det pÀrlor för svin. Diskon Äterkom pÄ The HjÀrta & SmÀrta, Ätminstone i Flen/Paris.
Plottar man betygen för Kents skivor, sÄ ser man var formtoppen intrÀffade. Eventuellt Àr det sÄ att Àven Jocke Bergs inspiration Àr Àndlig lik en oljekÀlla, och det gÄr alltsÄ att formanpassa en Hubbertkurva till Kents musikproduktion. HÀr ignorerar vi ej tidsbunden produktion, dvs samlingskivorna B-sidor och boxen, som ju inte avspeglar aktuell form.
LÄtsas vi att Vapen & Ammunition var lika bra som spÄret Socker, och ger den en femma istÀllet för en trea, sÄ blir kurvan tydligare.
TyvÀrr intrÀffade alltsÄ peak Kent nÄgonstans runt Hagnesta Hill. Sedan faller det, Àven om man lyckades ÄterhÀmta sig med Du och jag Döden.
Nu bryr jag mig förstÄs inte om eventuella politiska budskap. IstÀllet har Kent och Jocke Berg varit en samtida samhÀllsskildrare. Som född i princip samtidigt som Joakim, fÄtt barn samtidigt som honom etc, sÄ har det varit en sjÀlslig resa i nÄgorlunda synk. Men visst, sÄ hÀr nÀr man nÀrmar sig de fyrtio sÄ börjar man lÀngta tillbaka till gymnasiet, och iklÀdd en vit hatt lÀngta tillbaka till gymnasiekorridorerna. Du och jag fÄr vÀl slÄss om den sista stolen?
Storheten hos Kent började visa sig med Verkligen, dÀr Kent pÄ allvar lanserade en helt egen genre, kroppsdelsrocken, men brutala texter om tungor, ryggrader, munnar, axlar, kinder. Sedan innehÄller den skivan Àven nÄgra av Kents bÀsta lÄtar, t ex Thinner, En timme en minut eller den suverÀna Vi kan vÀl vÀnta tills i morgon?
Men med dubbeltrĂ€ffarna Isola och framför allt Hagnesta Hill, den senare en platta sĂ„ ikonisk som Lundells Ăppna Landskap eller Ratatas MĂ€nniskor under molnen, sĂ„ bevisade Kent en gĂ„ng för alla sin storhet. Sedan har det varit en tuff uppförsbacke att upprepa.
Med Röd har man helt enkelt en gÄng för alla gett upp. Det enda som lÀmnar nÄgra bestÄnde intryck Àr den falska körsÄngen. Men de intrycken Àr inte angenÀma.
Vill du mot förmodan köpa skivan trots ovanstÄende raljering sÄ finns alltid iTunes.
Ett alternativ Àr att köpa den separata nyslÀppta singeln 2000. Det Àr en verkligen röd lÄt, dÀr alla intÀkter gÄr till Föreningen Stockholms Hemlösa, och inte till BRF-sossar pÄ Kungsholmen.
14 kommentarer
Första diagrammet Àr en tydlig dubbeltopp och signalerar nedgÄng. Tydligt!
Med mina betyg skulle trenden vara Ă€nnu tydligare. Jag tycker att du sĂ€tter "Du och jag döden" alldeles för högt. Baserat pĂ„ hur ofta jag lyssnar pĂ„ albumen sĂ„ kunde Kent ha slutat efter tre album – sa inte Jocke Berg att de skulle göra det?
(Skrivet av en lyssnare som köpte alla maxi för de tre första albumen. Och gillar elekronisk musik – fast dĂ„ hellre av The Knife Ă€n Kent.)
"Rolexutrustade BRF-sossar frÄn Kungsholmen i Stockholm" haha!
Du fÄr gÀrna anvÀnda mitt uttryck "bostadsrÀttsvÀnstern", det Àr inte helt olikt det du beskriver.
imponerad av hur mycket tid du tycks ha cornu, har du inga barn…?
alltid kul lÀsning i alla fall!
tack!
Den hÀr kommentaren har tagits bort av skribenten.
Eskilstuna Ă€r INGEN skitstad, ty dĂ€r har en av de största bloggarna kommit till vĂ€rlden…
Och bankomater finns det i ett överflöd lÀngs gÄgatan och vid "Centralen".
Och eftersom jag Àlskar blippande synthar sÄ Àr jag inte alls lika kritisk som du, utan sÀtter ett betyg pÄ 7 av 10.
Nu gillar jag bara kents första tre skivor, sedan tappade jag intresset nĂ€r det blev för mycket depeche. Dock uppskattar jag humorn i teknisk analys av skivbetyg….
Lyssnar ni blöjpop?
NÀ skÀrp till er gubbar.
Ta nÄgra Norrlands + nÄgra jÀrn o slÄ pÄ Mustach "I Hunt Alone".
Trevlig kvÀll.
Dom 2 nyaste albumen har sin charm men Àr ej i klass med Du och jag döden.
Nej, efter att ha lyssnat pÄ "blöjpoppen" nÄgra gÄnger till sÄ borde jag nog justera ner betyget till en etta.
Lite elakare formuleringar kunde ocksÄ anvÀndas. Tydligen hade man 25 lÄtar med sig till Berlin. DÄ vill jag inte veta hur resten skulle lÄtit.
Kent goes bitpop eller rent av spoken word. En text som saknar melodi sÀtter man lite beats till, och vips sÄ har man en lÄt. NÀ.
Skilstuna, tokmoderaten. Fortfarande en skitstad. PĂ„ mitt enda och sista besök byhĂ„lan sĂ„ var jag bilburen och letade efter en bankomat. Fanns inga sĂ„dana sĂ„ lĂ€nge man letade med bil. Bankomat som man ser frĂ„n bilen hittar man tom i nĂ€rmsta by dĂ€r jag bor. Och dĂ„ pratar vi om hĂ„la…
Ăr generellt vĂ€ldigt trött jag Ă€r pĂ„ folk som inte gillar utveckling. Oavsett sammanhang sĂ„ brukar det vara folk som inte Ă€r tillrĂ€ckligt intresserade för att följa med utvecklingen och vill gilla/kunna nĂ„got som ett statiskt fenomen. Dessutom tycker jag alltid Kent hĂ„ller klassen. Det stör mig dock att jag egentligen tycker de har haft samma formkurva som du. Hangesta, Isola och Du & Jag Döden Ă€r ju faktiskt bĂ€st. Men de sista tvĂ„ Ă€r fortfarande vĂ€ldigt bra och det Ă€r kul att se dem utvecklas.
Ăven om jag Ă„ andra sidan tycker pratet om att de Ă€ndrat musikstil sĂ„ mycket Ă€r lite överdriven. En bra lĂ„t Ă€r vĂ€l en bra lĂ„t oavsett vad du lĂ€gger för instrument pĂ„ den? Kan heller inte förstĂ„ hur exempelvis "Det finns inga ord" kan uppfattas som sĂ„ olik det de tidigare gjort…
I övrigt vill jag inte klanka för mycket pÄ dig idag (Àven om jag ogillar kombinationen stapeldiagram och musik intensivt) eftersom jag tyckte du hanterade debattsituationen med de dÀr kÀrnkraftshetsarna sÄ bra. Jag höll med dig hela vÀgen. Jag vill ocksÄ utöka kÀrnkraften och gillar att bli upplyst under argumentationer, men de dÀr halvpsykopaterna stod mig upp i halsen direkt. Och jobbar mot sin sak samtidigt som de "vinner debatter".
Vid Skilstuna jÀrnvÀgsstation hade du kunnat parkera, ta fem steg frÄn bilen för att ta ut pengar, ta fem steg tillbaka för att fortsÀtta din fÀrd till nÄgon bÀttre plats!
Skilstuna Ă€r Södermanlands storstad, en metropol dĂ€r hjĂ€ltar sett dagens ljus för första gĂ„ngen – enplats dĂ€r smĂ„ barn kan gĂ„ in i Fantomengrottan utan att antastas av pedofilen Guran.
Graferna var ett försök till parodi eller möjligen satir pÄ mig sjÀlv. Dessutom fÄr man inte anvÀnd glidande medelvÀrde pÄ det viset.
Tokmoderaten:
I Arvidsjaur sÄ fanns det en bankomat vid 'Nisses Kyl och Ljud', den sÄg man direkt frÄn huvudvÀgen. Att gömma en av stadens 4 bankomater vid en jÀrnvÀgsstationsparkering Àr förvisso intuitivt, men det Àr inte 4 meter frÄn huvudleden genom byn. I 08 har du bankomater vid varenda huvudgata i city, vÀl synligt frÄn vÀgen resp i varenda förortscentrum bortsett frÄn à kermyntan dÀr den sprÀngdes 4 gÄnger pÄ ett Är.
Dessutom sÄ Àr inte Eskilstuna störst i Sörmland, det Àr södra Stockholm, dÀrefter SödertÀlje och sen Eskilstuna. (GrÀnsen Sörmland/Uppland gÄr vid Gamla stan.)
Mvh đ