Förbifart Stockholm. Smaka på orden. Förbifart Fjollträsk. Förbifart Tjockhult. Att köra förbi hela skiten måste ju ses som något positivt? Som provinsialmedborgare trodde jag att de där trängselskatterna skulle finansiera kollektivtrafik, men om alla åker på Förbifarten så är det ju liksom kollektivt? En känd miljöpartist menade ju en gång att taxi är kollektivtrafik.
De få gånger jag som provinsialmedborgare färdats med bil genom Stockholm har de omtalade köerna på Essingeleden lyst med sin frånvaro, även på vardagar, och istället har man beretts en förhållandevis vacker utsikt över Tjockhult. Jag tror Essingeleden varit en bra reklam för Fjollträsk. Lite mer än målet kan resan vara värd. Att sitta i urtrista tunnlar förbi hela Stockholm är kanske roligt för de som bara fokuserar på målet, men som turist så lovar jag att förorena centrala Stockholm och inte ta någon Förbifart.
Men jag tror inte att jag någonsin kommer köra bil i Stockholmsområdet efter år 2020, då Förbifarten skall vara klar.
Det flosklas på något enormt med nyspråk om Förbifarten. Bra för miljön, bra för ekonomin, bra för Stockholm, bra för vård, skola, omsorg, Framfab och allt vad det heter. Nyspråk är alltid nyspråk. Krig är fred. Slaveri är frihet. Lögn är sanning.
Att man behöver ta till nyspråk visar bara att man egentligen vet sanningen. Förbifarten är en populistisk och fullständigt meningslös, miljövidrig satsning. Vi har byggt motorvägar i årtionden nu, och vi blir ändå inte av med köerna. Jevons paradox i full fart. Trafiken fyller automatiskt upp utbyggda leder.
Och så allt tjat om klimatförändringar. Jag tar fram min enorma cluebat och svingar den hotfullt över huvudet. Vi får klimatförändringar även om Förbifarten blir byggd och bara kostar 29 000 000 000:- SEK att bygga. Klimatet ändras nämligen hela tiden.
Men vad vi inte får är mer olja. Olja är och förblir en ändlig resurs, och vi passerade peak oil 2008. Det betyder att för varje år som går kommer världen producera och konsumera mindre olja, och det är olja som är förutsättningen för både byggandet av bilar, från gruva till bilförsäljare, såväl som alternativa bränslen från åker till tank. Oavsett om det är en elbil eller inte. Och olja är en förutsättning för att alls kunna bygga någon Förbifart.
Oljan kommer generellt bara att bli dyrare så här efter peak oil, och till år 2020 så kan vi nog lätt få betala 30-45:- per liter drivmedel, oavsett om det är etanol, DME, biogas, biodiesel, fuldiesel eller fulbensin. Och 29 miljarder SEK för att bygga Förbifarten kommer inte hålla. Asfalt görs som bekant av olja. Och alla entreprenadfordon körs på fuldiesel. Det är antaligen så att enbart de entreprenadfordon som kommer behövas för att bygga Förbifarten kommer förbruka mer diesel än Sveriges samlade konsumtion, än mindre produktion, av flytande biobränslen. Och då räknar vi inte med underleverantörer i stenbrott, cementtillverkare och gruvor för allt stål etc.
För er som vill påstå att det hittats enorma mängder olja på sistone, så rekommenderar jag dessa tre inlägg från tidigare i veckan.
Nej, väldigt få kommer köra på Förbifarten år 2020, oavsett drivmedel. Inte ens ledarredaktionen på SvD kommer köra där speciellt ofta, i den mån de får tag på bränsle. Oljeproduktionen i världen kommer tills dess att ha rasat med 30-40%, och med det världsekonomin såväl som bilismen. Och med minskad bilism kommer de trängselskatter som skall finansiera Förbifarten att utebli, och därmed kommer även vi provinsialmedborgare få betala för fjolleriet och monumentet efter regeringen Reinfeldt. Varför måste alla borgerliga regeringar uppföra stora monument, senast var det Öresundsbrons jättefallosar? Finns antagligen ett genusperspektiv där, men det får någon annan utreda.
En motorväg ovan mark hade man åtminstone kunnat köra häst och vagn på, eller sannolikare cykla. Men en Förbifart förbi allt av intresse är knappast något som en cyklist väljer, lika lite som kilometerlånga tunnlar.
Två mil för 29 miljarder. Det är 1 450 000:- SEK per meter. En miljon fyrahundrafemtio tusen kronor. Per meter.
På 80-talet kostade det ca 10 000:- per meter motorväg om jag minns rätt. Även om jag minns fel och det var 100 000:- per meter motorväg, så är 1 450 000:- per meter en otrolig siffra. Ett troy ounce guld kan bankas ut till en ca en kvadratmeter stor guldfolie, och kostar ungefär 7000:- SEK. Är vägen 30 meter bred, skulle en beläggning av guldfolie bara kosta 210 000:- SEK per meter. Det skulle dessutom se snyggt ut, fast tål förstås inte slitage så bra. En väg är förstås inte bara beläggningen, men det sätter iaf lite proportion på kostnaden.
Och det är förutsatt rådande råvarupriser misstänker jag. Nu kanske Vägverket eller dess entreprenörer hedgar sig, men att bygga en svindyr motorväg under andra halvan av den råvarubullmarket som började år 2001, och normalt pågår 15-20 år, dvs fram till 2016-2021 lär inte bli billigt. Det är inte bara olja det råder brist på framöver.
Erfarenheten är att våra kära myndigheter gärna slänger bra pengar efter dåliga, och att det går prestige i projekt. Titta gärna på Hallandsåsen. Förbifarten kommer byggas, även om oljan sinar och bilismen kollapsar. Än lustigare är ju snacket om att anlägga kollektivtrafikfria förorter i anslutning till Förbifarten, äkta amerikanska suburbs alltså. Ännu ett exempel på hur man snabbt kommer överfylla även Förbifarten med trafik.
Enda andra bloggaren som uppmärksammat meningslösheten av motorvägen i koppling till peak oil är Flute. Som Stockholmare istället för som undertecknad boende i Bastuträsk har han mycket vettigt att säga. Läs det.
Alla andra tiger om det viktigaste. Att oljan sinar och att nya motorvägar är meningslösa.
Och stackars bonden från Arlas reklam…
32 kommentarer
Jäkligt bra skrivet!
Vad är det som säger att det är förbjudet i framtiden att åka på hur små hur krokiga vägar med utsikt?
En huvudled för transporter har ett syfte – att med minimal tidspillan frakta nödvändig trafik. Helsingfors har alltså gjort fel med sina kringleder, liksom Paris m fl? Äh, ge dig.
Det skulle stått
Vad är det som säger att det är förbjudet i framtiden att åka på hur små och hur krokiga vägar med utsikt som helst?
miljötönt
Du måste ju ha kört vilse för du har uppenbarligen aldrig vart i närheten av Essingeleden.
Fredrik kommenterar:
Du skriver alltid bra texter med intressanta och givande reflektioner. Jag skulle vilja veta lite mer om din framtidsvision vad gäller avsaknaden av olja. På mitt kontor finns datorer, printers, mobiltelefoner, pennor, golv, kablar, emballage, etc. Hur kan vi klara oss utan oljebaserad plast? Finns det material som kan ersätta detta?
Fredrik, material i tillräckliga volymer dessutom. Det går alltid att framställa ngt i ngt labb i liten skala och till högt pris, men att göra det i samma skala som olja, dvs en kub 2x2x2 km per år, det är inte riktigt samma sak…
Anonym, som boende i Göteborgsområdet så är jag väl van vid värre köer än vad som förekommer på er sk Essingeled.
Hur vet du att dessa köer är värre när du aldrig upplevt dom? Ganska bra exempel på Orwellskt "dubbeltänk" där. Jag kan ju för övrigt tillägga att det i snitt tar 30-40 minuter att tillryggalägga de få km som är Essingeleden under rusningstrafik.
Cornucopia,
1) Du verkar generellt vara väldigt negativ till 08-land som till stor del försörjer övriga Sverige, inklusive där du bor, med Robbin Hood-pengar. Hur kommer dte sig att du är så negativ?
2) Varför är det meningslöst att bygga förbi-farten? Det lär väl finnas elbilar etc som kommer att kunna användas på motorvägarna?
Christian, och varifrån kommer energin för att utvinna och transportera råvaror, tillverka och driva elbilarna? Kärnkraft? Hur länge räcker uranet? Vindkraft? Dyrt och opålitligt.
Ellastbilar känns ganska avlägset.
Som C påpekar, varför så lite debatt om peak-oil? Varför vägs det inte in i dessa megaprojekt som kanske slutar på 40-45 miljarder? Är det så obehagligt för en politiker att påstå att köerna kanske löser sig av sig självt pga skenande bensinpriser?
Fredrik, så du menar att man helt enkelt inte ska bygga några ytterliagre motorvägar alls i 08-området?
Christian, det menar jag inte, jag är ganska neutral i frågan. Vad jag efterlyser är en analys ur ett peak-oil scenario. Är projektet fortfarande lösamt om ett fat olja kostar säg 200-300 USD 2020? Dessa projekt utreds ju ur alla möjliga infallsvinklar, utom just peak oil.
Roligast är ändå att se CO2-tomten Carlgren stå och försvara projektet.
@Fredrik L: Uranet, med nuvarande reaktortyper ,räcker bara ca 500-1000 år.
Men nya reaktorer samt då också möjlighet till nya bränslen så talar man om 10000-20000 år – ganska gott om tid för att få tex fusion att funka..
Förbifart Stockholm är helt nödvändigt, mest för att politikerna här inte har byggt ut järnväg/vägar på 30 år. Hade man rustat i kapp med inflyttningen så hade drastiska projekt inte behövs tas i så stor omfattning.
Hade Dennispaketet genomförts när det begav sig (90 tal) så hade vi redan haft kringfarterna (nu finns iaf en länk norr och söder om Stockholm för att byta mellan E18/E4 – alltid nått).
Inte en chans att människan lägger ned och slutar transportera sig. Och är asfaltsvägar omoderna så har man iaf byggt strukturen för att lägga spår, eller magnetbana eller vad som…att vi skulle gå tillbaka till grottstadiet när oljan börjar sina på allvar tror jag inte på – iaf inte ngn längre period. Tider av nöd brukar dessutom verka som en turbo när det gäller innovationer !
@Cornu: Essingeleden kan mkt väl vara köfri då och då, och rel. milt trafikerad t.o.m. Men prova du en vanlig vardag i icke-semestertider typ 7-12 eller 14-18…Och betänk att iaf en till två gånger i vecka så är det ngt som har hänt och milslånga köer – för att inte tala om det händer en större olycka – som tex Lodbrock för ett par år sen – då kommer man inte förbi Stockholm alls i princip!!
/K
Jag tycker inte man skall bygga några nya motorvägar alls. Bilismen kommer finnas kvar, men i allt fallande omfattning, och då räcker det gott med att underhålla de vägar vi har. Det blir dyrt nog.
Lägg pengarna på hållbar utveckling istället.
Vad gäller köer Essingeleden, så som jag skrev i mitt inlägg. När jag kört där har det aldrig varit köer, iaf inte värre än i Göteborg.
Fredrik, att oljepriset ska stiga är det väl mycket som talar för men att spekulera i 200-300 USD per fat i dagens penningvärde kan man väl knappast lägga som en del av ett beslutsunderlag för motorvägsbygge, eller??
Skulle man dessutom vara så säker på att oljepriset kommer att sken ai linje med vad ni verkar tro skulle det ju i vart fall vara teoretiskt möjligt att enkelt hedga motorvägsbygget genom att ta call-positioner i brent som tar bort den risken…
Christian, med tanke på att oljepriset för lite drygt 12 månader sedan var 148 USD, så är 200-300 USD lågt räknat sett till år 2020.
Cornu, ok så du menar att man ska fortsätta med dessa helt exceptionella köer som finns i 08-området idag under rusningstid?
Alternativkostnaden för allt detta köandet är rimligen enorm.
Intressant att du dessutom inte ens försökte besvara varför du kacklar ner på stockholm och stockholmarna hela tiden. Skulle resten av Sverige försörja sig själv istället för att leva på bidrag från stockholmarna skulle det se mycket bättre ut för alla parter.
Finner ingen anledning att bemöta dumma generaliseringar som att resten av Sverige blir försörjda av bidrag från Stockholm. Enda jag pratat ner Stockholm med är kärleksfulla benämningar som Fjollträsk (trots allt är ni the gay capital of the North, vilket bevisas med Pride-festivalen) eller Tjockhult, det är ju än stad tjock av folk.
Finner heller ingen anledning att för minst 29 miljarder SEK ta av Stockholmarnas pengar (ni är ju enligt dig de enda som jobbar och drar in pengar i Sverige, eftersom alla andra lever på bidrag från Stockholm enligt dig), för att bygga en motorväg som år 2020 (om den är klar då, vilket är tveksamt), inte kommer behövas pga oljebristen.
"…med tanke på att oljepriset för lite drygt 12 månader sedan var 148 USD, så är 200-300 USD lågt räknat sett till år 2020"
I dagens penningvärde antar jag att du menar?
Det skulel väl isåfall ge ett nominellt oljepris på 300-400 usd eller nåt 2020.
Återigen, är man så säker på skenande oljepriser är det väl bara att bygga postioner i brent-calls och hedga motorvägsbygget.
Jag bor vid Roslagstull som i sin tur är nära Norrtull. En sak är säker och det är att det är extremt mycket trafik där. Och någonstans tycker jag det är lite konstigt att man ska åka igenom Stockholm för att ta sig förbi, så att säga.
Men visst, det är dyrt. Men jag skulle bli grymt glad om det blev mindre trafik i mina hoods.
Cornucopia, "käleksfulla benämningar"..hehe… jo ja just det.
Att Stockholmara skickar miljarder i Robin Hood-pengar till övriga landet varje år för att ni ska klara att upprätthålla välfärden är fakta och inget jag hittat på.
Varje gång detta tas upp blir ni alltid lika arga av någon anleding. Det tyder väl på något antar jag…
Jag är inte arg. Var är jag arg? Dessutom får du gärna ge lite referenser. Antar att du inte menar att de hundratals miljarder i skattepengar som går till statliga verk och myndigheter i Stockholm är en form av bidrag från övriga landet?
Du kan titta på ngn enskilt flöde av pengar, så finns det alltid en riktning. Men då finns det även sådana åt andra hållet.
Ni kan börja med att göra er självförsörjande på mat, energi och råvaror i Stockholm, och sedan kan ni kasta era stenar i era glashus.
Vad är problemet om en liter bensin kostar 50 kr 2020?
Vid den tidpunkten kommer vi att ha bilar som drar väsentligt mindre bränsle än idag. Bara genom några enkla billiga åtgärder finns idag dieselbilar som drar under 0,4 blandad körning.
Om du tänker dig en blandning av el, laddhybrider och fossila bränslen kommer oljan "sannolikt" att räcka till under hela omställningsfasen. Hur lång den nu blir, det vet ingen.
Jag tror inte vi kommer att ha mindre biltrafik 2020, även om oljepriset stigit kraftigt.
"Jag är inte arg. Var är jag arg?" Jag tolkade som att du var arg när jag läste din text. Vart du inte det så, fine.
"Dessutom får du gärna ge lite referenser." Att det netto sker ett kassautflöde från Stockholm även inklusive de pengar som myndigheter kostar är ingen hemlighet, det känner nog alla till utom du då möjligen. Stockholm har dessutom en betydligt högre utbildad arbetskraft, mindre arbetslöshet och högre inkomster än övriga landet. Att vi då ekonomiskt går bättre så att vi genom detta kan skicka iväg pengar till övriga Sverige funkar ju men vi skulle kunna ha mycket lägre skatter här annars om ni skulle kunna stå på egna ben.
"Ni kan börja med att göra er självförsörjande på mat, energi och råvaror i Stockholm, och sedan kan ni kasta era stenar i era glashus."
Vad jag vet betalar vi som alla andra marknasmässiga priser för de råvaror och andra förmödenheter vi köper från övriga Sverige. Så har det varit, så kommer det förbli – inga konstigheter.
Nä, Cornucopia; du har en del poänger i mycket du skriver och i t.ex. eko-debatten är du briljant. Men kom inte och säg att det går in lika mycket bidrag till Stockholm som det flyter ut. Det tror jag du vet innerst inne men möjligen är för stolt för att erkänna när du råkar tillhöra den regionen som är beroende av externa bidrag.
Hur stor är den genomfartstrafik som tänks flyttas från Essingeleden till Förbifarten? Vägverket har inga uppgifter på det. I Sikas remissvar anmärker dom på denna brist och gör en översiktlig uppskattning, som landar på 200 fordon per dygn. Nästan ingenting alltså. Se sidan 30 i Sikas remissvar:
Sika: Yttrande över Beredning inför regeringens tillåtlighetsprövning enligt 17 kap Miljöbalken: Vägutredning effektivare nord-sydliga förbindelser i Stockholmsregionen
Att genomfartstrafiken är väldigt liten är inget konstigt. För det ena kan man köra väg 55 Enköping-Strängnäs om man inte ska till Stockholm. För det andra är de flesta personresor korta. Två tredjedelar av befolkningen i Sverige bor inom tio kilometer från sina arbeten, och hälften av bilresorna är kortare än fem kilometer. Hälften av bilresorna mellan bostad och arbete i Stockholm är kortare än 8 km.
Ecoprofile: De flesta rör sig inom tio kilometer
City: Cykelpendling – den nya trenden
Förbifarten gör alltså ingen avlastning alls för stockholmstrafiken.
Bra skrivet. Sen kan man ju fundera på om budgeten (tid & pengar) kommer att hålla. Min gissning är att man tagit till i underkant, en realistisk kalkyl skulle bli svår att försvara. Det är ju enklare att begära mer pengar efterhand när det inte går att avbryta. Det är ju ett prestigeprojekt. Men de lovar ju dyrt och heligt att det inte skall bli en ny Hallandsåstunnel, vi får väl se…
Jag tycker det ser ut som ett monument över den vita medelklasstjänstemannen i sin alldeles för törstiga förmånsbil och epoken med billig olja.
SVTs Uppdrag granskning visade för nåt år sen att forskning vid KTH inte kunde påvisa minskad trängsel efter byggandet.
Hur bra som helst!
Sen att östra mälaren blivit ett vattenskyddsområde och att de tänker dra en motorväg genom det är väl smart, eller?
Och Andreas Carlgren som Ekerö-politiker varit emot Förbifart Stockholm, tagit sig till miljöminister och då gjort en helvänding ang Förbifart Stockholm! Vilken idiot…
Vad ska man göra för att få resten av Sveriges befolkning att förstå?
Som stockholmare tycker jag att Norrbotnia-bana känns betydligt mer angeläget än en biltunnel…
/Rickard N
VARFÖR I HELA HELVETE SKA DE BYGGA EN TUNNEL FÖR MILJÖBILAR???!!!
Släpper de inte redan ut lite avgaser?
En av de saker som finns i stöpsleven för fortsatta klimatförändringar är ökade havsnivåer. Det är EN av orsakerna till att utsläppen av växthusgaser måste minskas dramatiskt, oerhört snabbt.
Funderar man vidare kan man ju ställa följande fråga.
– Vilken kommer nivån över havsytan att vara för tunnelingången?
Enligt Wikipedia ligger genomsnittsytan för Mälaren 0,7 meter över havsytan.
Det innebär att tunnelns planerade ingång ligger ovanför detta, men knappast speciellt många meter högre.
IPCC uppskattade i sin rapport 2007 att höjningen skulle ligga på mellan 19 och 59 cm fram till 2100, men då exkluderade man framtida snabba dynamiska förändringar i flödet av is ner i havet på t.ex. Grönland. IPCC såg på isen som en statisk historia, inte som den föränderliga massa som den visat sig vara.
Forskaren Stefan Rahmstorf kom med en bedömning på 0,5 till 1,4 meter och Tad Pfeffer till en bedömning på 0,8 meter med en extrem på 2 meter. I den senare antog man att Väst-Antarktis håller pall och bryts inte ner.
Många forskare som tittar på Grönland och Antarktis är nu ense om att en höjning av 1 meter till 2100 är möjlig och att IPCCs bedömningar var för låga.
MEN det som är intressant är att 2100 inte är (förhoppningsvis) ett slutår för verkligheten. Det kommer år efter det och en icke-stoppad klimatförändring kommer att driva på höjningar av havsytenivåer många århundraden framåt.
Den lite retoriska följdfrågan skulle kunna vara; vilket år når vattnet tunnelmynningen och fyller den?
Å andra sidan, ingen behöver svara på den frågan därför att i det läget har samhället betydligt mer svårartade problem att brottas med. Ett stort misstag kommer att blekna vid det större gigantiska misstaget, att vi inte tog itu med det globala problemet, de globala klimatförändringarna. Där havsytenivån är som sagt var EN av problemen och knappast det allvarligaste.
Det tragiska är väl att hela projektet som bygger på kortsiktighet och snabba fixar inte kommer att bidra till att minska sannolikheten för att kommande generationer hamnar där. Vi väljer framtid.
@Urpo Taskinen:
Du behöver uppdatera dina fakta (uppskattningarna pendlar förvisso, men flera meter kommer troligen inte havsnivån att stiga de närmaste 100 åren – oavsett om man tror på de mest epssimistiska analyserna) samt fundera lite kring havsnivåer vs sjöars nivåer 🙂
Mälaren kanske kommer stiga, men den behöver inte stiga hela höjningen. Hur mkt vet jag inte (det beror på avrinningspotentialen vs nederbördsnmängd bla)- dock torde det inte vara så svårt att bygga tunnelmynnigar en ller ett par meter ovan mälarens nuvarande nivå – det är värre med tex T-banan vid galma stan isf 🙂
/K