Nu blev jag plötsligt väldigt trött. Svenska försvaret lägger 2.4 miljarder på ett IT-system från SAP. Fullkomligt horribelt, SAP är generellt att slänga pengarna i sjön, vilket t ex Försäkringskassan och Ericsson fått lära sig. Konsulterna gnuggar förstås händerna över ett så lätt byte som den generellt inkompetenta försvarsmakten. Eller nja, försvarsmakten är kompetenta på en sak – bränna pengar. Vilket inte gör konsulterna mer ledsna.
Men för 2.4 miljarder så kan inte systemet ens anpassas till försvarets organisation.
Istället skall nu försvaret omorganiseras till att matcha SAP-systemet. Ett citat från IDG.se:
“Vi kommer att hålla SAP-systemet inom den struktur som SAP erbjuder, sedan anpassar vi Försvarsmaktens verksamhet och organisation till systemet.”
Om kartan inte stämmer med verkligheten, så gäller alltså kartan. Försvaret skall inte bara omorganisera utefter tillkortakommandena i ett IT-system, utan man skall också anpassa sin verksamhet efter SAP. Så om t ex ryssen kommer så gäller det att han inte gör det på ett sätt som inte försvarets SAP-system klarar av. Verksamheten skall ju inte anpassas efter hotbilder, utan efter SAP.
I övrigt kan man fundera på hur många miljarder en omorganisation av försvaret kommer kosta. 2.4 miljarder må vara kostnaden för IT-systemet (PRIO?), men vad kostar en omorganisation?
Återstår att se när Wiseman’s Wisdom vaknar.
Förresten, inför ett strategiskt överfall på ett land, så är det lämpligt att man gör infrastrukturproblem, som t ex strömavbrott eller fel på telekom eller radio- och TV, till vardagsmat. Därmed reagerar inte folk när strömmen väl går i hela landet. Vi har nu haft två stora strömavbrott runt Stockholm på kort tid. Vi får se om det blir fler.
Snart är det midsommar…
Lite raljeringar om SAP. SAP är ett jättesystem som kan allt. Man köper det för ett antal hundra miljoner, och sedan lägger man ett antal miljarder på konsulter för att ta bort de funktioner man inte vill ha, men ingen konsult kan sätta sig in i hur hela SAP-fungerar, vilket leder till att det alltid blir förseningar och över budget. Varför köper någon SAP? Dels har de duktiga säljare som riktar in sig på de mest inkompetenta inköparna, och dels får inköparen visa sig duktig för sina överordnade, plus att inköparen sedan kan börja som projektledarkonsult för SAP och tjäna grova pengar. Jag ser fram emot att någon berättar om en lyckad SAP-tillämpning, som gått inom budget och blivit klar i tid. Jag har hört talas om ett sådant system en gång, men jag har glömt bort vem som var kunden.
Inför SAP-förbud för all skattefinansierad verksamhet. Om privata företag vill slösa tid och pengar på att låsa in sig i skiten är det aktieägarnas problem, men alla de miljarder som staten, landsting och kommuner har plöjt ner i misslyckade SAP-projekt genom åren är horribla summor. Och aldrig lär man sig, men så är det också andras pengar (dvs skattebetalarnas).
29 kommentarer
Tjenare! Det finns onekligen en hel del inkompetenta SAP-konsulter och inköpare. Jag har dock varit med om en hel del lyckade SAP projekt. Du kan ju kika upp det danska it-företaget NNIT och deras track record för SAP implementeringar och migreringar 🙂
Nämn en kund som är nöjd, fått leverans i tid och enligt budgeterat pris.
Nämn även en statlig kund som är nöjd, fått leverans i tid och enligt budgeterat pris.
Lägg TeliaSonera till fiaskolistan. Fast de lärde sig å andra sidan ingenting. Stor matta att sopa under där också.
Alltså, SAP är ju ofta ett fantastisk mycket bättre verktyg än de andra som jag provat såsom Siebel/Oracle. Har du ett bättre förslag?
Dessutom så är jag tveksam till att man kan lägga hela skulden på SAP utan om det inte är (som du visserligen också nämner) inköparnas inkomeptens som påverkar fiaskofaktorn, dvs., de vet inte vad de ska använda programmet till. När det gäller statlig finansierad verksamhet och dessas SAP äventyr, så är de väl helt enkelt snart tvugna ut i denna lösning då tom. en intergrerad SAP lösning är lättare (och billigare?) än att få de olika verken/myndiheterna att samarbeta person till person?
Det danska nyligen uppköpta (EQT) gamla danska Kommundata (KMD) har en suitelösning som såklart är försenad och över budget, men som nog är framtiden för statliga ITsystem trots allt.
http://opus.kmd.dk/Menu/Om+KMD+Opus/Siloernes+fald
Jag tycker tvärtemot vad du säger att en karta som är uppritad och optimerad för 1000-tals företag i över 25 år är smart att anpassa sig till. Varför skulle svenska försvaret ha sådana optimerade och fantastiskt unika processer som man ska skräddarsy ett system efter. Historiskt så har väl försvaret inte varit de som varit i framkant med nånting. Jag tycker det verkar som att de har gjort ett smart drag och tagit vara på tillfället att samtidigt se över sina egna processer och inte bygga ett eget system som man aldrig vet var det slutar när det gäller budget och tid! Jag håller med föregående inlägg om att alternativ till SAP för försvaret skulle vara intressant att höra.
Det här var något av det dummaste jag någonsin läst. Ditt resonemang bygger på tesen att alla organisationers processer är optimerade för dess verksamhet och syfte. Och därmed skall man skapa skräddarsydda system för att stödja existerande processer. Det blir säkert mycket bättre och billigare…
Och med tanke på ditt resonemang kring vad som skulle ske, vid ett som du kallar "strategiskt överfall", så tycker du förstås att vårt försvar skall fortsätta med pappersmeddelanden distribuerade med ordonans.
Allt vad du skrivit är naivt och okunnigt.
mvh
Hans
"Allt vad du skrivit är naivt och okunnigt."
Hans, här använder du väl en väl grov pensel tycker jag.
Var det du som målade över strilarens blogg?
Var är strilaren förresten. Vet någon det?
Han är väl inte instängd i din källare Hans?
Ser att SAP-konsulter och SAP:s PR-folk är inne och hävdar att rubriken är korrekt. Kartan skall gälla, inte verkligheten.
Ett stelt och inflexibelt system som kräver en omorganisation för att fungera innebär inte per automatik att den omorganisationen leder till något bättre.
Det enda den leder till är garanterat ännu mer kostnader.
Idag har vi ett försvar som i mobiliserat skick i bästa fall kan fixa fram ca 50 000 man. För 15 år sedan rörde det sig fortfarande om 800 000 man, och det var till inte så liten del baserat på papper, även om det fanns IT-system redan då.
Och kom inte dragandes med "utlanduppdrag". För 15 år sedan hade vi dubbelt så många man på utlandsuppdrag som vi har idag, och då var det bara en bisyssla för försvaret, inte en huvuduppgift som det är idag.
Nej, jag ifrågasätter starkt behovet av att lägga 2.4 miljarder på SAP + konsulter, plus ett okänt antal miljarder på en omorganisation. För miljarder kommer omorganisationen kosta. Försvaret är så inkompetent att de kunde lägga 115 miljoner på att ta fram en värdegrund, och då lär inte en omorganisation (en till i ordningen, bör tilläggas) kosta mindre.
Varje gång försvaret omorganiserar så stiger kostnaderna och resultatet blir ännu mindre försvar.
Sedan får SAP-stekarna skriva vad de vill.
100 miljarder flugor kan inte ha fel, skit är gott. Samma logik som att 1000-tals företag inte kan ha fel, SAP är bra.
Fram med citat från nöjda kunder som fått sitt system i tid och enligt ursprungligt avtalat pris.
Medelvägen är bäst.
De flesta företag borde försöka förstå att de inte kan bli bättre än som bäst lika bra som deras konkurrenter om de implementerar sina processer i ett standardsystem (om än för dyra pengar modifierat). Rätt väg är att använda standardsystem för "standardprocesser", i ett tillverkningsföretag exempelvis lön, HR, ekonomi, medan orderhantering, intern logistik, tillverkningsflöden etc behöver hanteras bättre än vad konkurrenterna gör motsvarande, och därmed i egenutvecklade system, som är "lagom" för företaget i fråga.
Det handlar inte alltid om att bygga stora systemkomplex som hanterar "allt", utan om att hitta rätt lösning till rätt sak. Om man exempelvis har kortlivade produkter är det direkt idiotiskt att försöka implementera dem i ett standardsystem, bygg en egen enkel, snabb och billig lösning i stället och se till att den kan jackas ihop med order, logistik, etc., När produkten är out-of-date kan man med gott samvete "slänga" den billiga "produktkonfiguratorn". Delmängder av den kan dessutom oftast återanvändas till kommande produkter.
TeliaSonera är ett bra exempel på att Oracles eBS inte tillför något, mer än kanske kostnader, tappade marknadsandelar och frustrerad personal.
Här är ett litet citat från en av artiklarna:
"Syftet är att förse Försvarsmakten med grundfunktioner för ekonomihantering."
Debet och kredit och sådant där alltså. Finns betydligt billigare system för sådant, som inte kostar 2.4 miljarder för lite grundfunktioner.
Var inte orolig. Jag har haft ögonen på PRIO ett bra tag. Tyvärr har jag varit lite upptagen idag och under helgen, men det ska nog kunna bli något i alla fall så småningom…
Onekligen är SAP's framgångar något av ett mysterium. Fast det är väl som med IBM förr i tiden, ingen har fått sparken för att man köpt produkten.
Dessutom är det ju hela tiden andra människors pengar man hanterar så då är det ju inget problem att kostnadsbudgeten spricker direkt.
Det tråkiga med den offentligfinansierade verksamheten är ju att de snillen som varit inblandade i sådana här projekt inte lär sig. Om de erkände fel så skulle de inte kunna promoveras igen. Att lära sig något av sina misstag är alltså skadligt för den egna karriären.
Ta t ex snillena från Stockholms landsting som varit inblandat i projektet med gemensam vårddatabas som utmynnade i inte förutom några 100 miljoner bortspenderade. Den överst ansvarige är numera landstingsdirektör nere i Skåne.
Vilket i och för sig är bra för Stockholmarna….
SAP måste vara det ultimata vapnet…när det har förmågan att kväva kärnverksamheten. Skicka SAP säljarna till mellanöstern..
I terminator 5 kommer de säkert att skicka SAP tillbaka i tiden…löjligt enkel lösning.
( då saknas det pengar till skynet 😉
http://www.stretch.se/referenser/case
SAP bättre än sitt rykte
http://www.stretch.se/nyheter/senaste-nytt
Löjligt att försöka hävda att något som kostar 2.4 miljarder att "anpassa" är bra. Läs för fn sagan om "koka soppa på en spik" o fatta hur absurt det är att betala sådan summor för att använda en "färdig bra produkt"…så FET PUCKAT att man tänker MUTOR..inte ens en idiot kan gå på det.
De "tomtar" som på fullt allvar försvarar SAP bör nog lägga den energin på att byta jobb, medan det finns en chans …trots allt måste det vara en klart diskutabel "merit" att ha deltagit in sån skit.
Vi får naturligtvis ha överseende med både bloggarens och journalisternas inkompetens i frågan. Kul är ändå att det tas upp till diskussion. Fakta förbises oftast helt i sådana här trådar då dessa tydligen stör argumentationen.
Vad kostar SAP? Det kanske är en rimlig fråga att fundera kring, men vad menas med frågan?
– Menar vi licenserna?
Då kanske vi bör kontrollera dessa gentemot kostnaden för system med motsvarande intelligens. Skrämmande nog så är inte SAP dyrare än något annat system. Dessutom, när man räknar ihop vad man betalar för att hålla gamla system vid liv, kan man snart se att licenser och drift för ett nytt system är betydligt billigare än att leta reservdelar och kompetens till stordatorer som har gått ur tiden för många år sedan.
– Menar vi införandet av systemet?
Här diskuteras ofta timpriset på SAP-konsulter. Jag har jobbat med SAP i närmare 10 år och än så länge ligger jag på samma timpris som min verkstadskille på Volvo tar ut när han servar min bil.
– Menar vi omorganiseringar?
Vid införande av ett nytt it-system passar man oerhört ofta på att omorganisera. Många av er läsare har varit med om omorganiseringar. Brukar de nya organisationerna kännas glasklara dagarna efter de är införda? Inte de jag har varit med om.
Att samtidigt avkräva organisationen svar på hur ett it-system ska stödja deras verksamhet när de inte själva vet vad de ska göra kan vara frustrerande. Här tas ofta många felaktiga beslut. Om artiklarna från Försäkringskassan hade varit lite mer faktaunderstödda så hade det inte stått SAP-problem i rubriken. Det hade det förmodligen stått verksamhetsproblem. Som konsult är det inte lätt att göra rätt när man blir tillsagd att göra fel.
Nyttan av ett affärsystem
Journalister, företrädesvis på Computer Sweden, vill gärna kunna skriva stora svarta rubriker om SAP och hur dyrt det är. Mer sällan skrivs det om de succés stories som vi har mängder av här i Sverige. Ericsson tas ofta upp som ett dåligt exempel. Ingen ställer sig frågan vart Ericsson hade varit idag om man inte hade haft ett kompetent affärssystem. Nu heter det SAP, det kunde lika gärna ha hetat Oracle eller något annat.
Med ett affärssystem som SAP, Oracle, IFS m.fl får man en helt ny syn på hela sin verksamhet. Det går inte längre för den vanliga arbetaren att fuska och hitta på egna genvägar i arbetet. Allt man gör syns. Allt kan analyseras och effektiviseras. Att införa ett affärssystem gör ont. Både för organisationen i sin helhet och för de anställda. Problem som har sopats under mattan tas fram och belyses. Mattan ska ligga plant mot golvet annars är det lätt för organisationen att snubbla.
För att komma i mål med att implementera ett affärssystem så måste man få kontroll på sina processer. Det handlar inte om, som bloggaren föreslår, att man ska anpassa ett affärssystem till rådande processer för, som Hans skriver här ovan, vi ska inte tro att organisationernas rådande processer är optimala för verksamheten. Många gånger är de rent kontraproduktiva. Att få kontroll på processen gör också att man trampar på ömma tår. Det är något man måste våga göra inom organisationen. Det finns ingen demokrati i en organisation. Anställda måste rätta sig i leden och ta till sig de förändringar som måste göras. Ledningen måste våga styra oss anställda åt rätt håll i processkartan även om det innebär att jag själv måste byta arbetsuppgifter och lära mig använda det nya affärssystemet.
Alla förändringsprojekt av den här kalibern måste naturligtvis även innebära vidareutveckling för de som ska ta emot det nya it-stödet. Inget projekt jag har varit med i har missat den biten. Det har alltid funnits tid avsatt för ordentliga utbildningar. Problemet har däremot varit att man som student på dessa kurser inte är villig att ta till sig förändringarna.
Det finns en uppsjö av de mest fantastiska exempel på hur användare försökt hitta möjligheter att komma undan att använda sitt nya it-stöd. Inte för att it-stödet är dåligt/svårt utan för att man är van att jobba på andra sätt. När man säger att nya it-stödet inte håller måttet ska man i första hand titta på användarnas sätt att använda det. Det spelar ju ingen roll hur fin och lyxig Volvo jag har om jag inte förstår hur jag bör agera för att få den att rulla framåt. Försöker jag, min vana trogen, att backa, kan jag inte räkna med att jag kommer före grannens Toyota till Konsum.
Det finns många kloka inlägg här i diskussionen. Att använda standardsystem för standardprocesser är ju en god tanke. Varför bygga egna system som stödjer Ekonomi och HR då det följer med och är integrerat på ett fantastiskt sätt i ett affärssystem. Många logistikprocesser är också standardmässiga. Våra organisationer är inte så unika som vi tror. Använd sådant som finns redan, man ska aldrig uppfinna hjulet på nytt.
För unika processer som har på ett korrekt sätt kartlagts och effektiviserats kan det mycket väl finnas all anledning att titta på alternativ snarare än att försöka skruva in ett affärssystem som stöd för den processen. SAP tillsammans med flertalet andra leverantörer förespråkar SOA och är nu fullt anpassade till det konceptet. Det är oerhört enkelt att integrera fristående it-stöd för unika processer med SAP och andra affärssystem.
Ett rätt använt affärssystem med ett integrerat BI-stöd är utan tvekan det bästa verktyget för att få en organisation att springa förbi sina konkurrenter. Genom att få rätt information i rätt tid kan en armé på 50 000 soldater slå ner en förvirrad armé med 800 000 soldater på mycket kort tid.
Bilmekaniker brukar debitera ca 2500:- i timmen på service. Är de billiga utan licens från ex Volvo så faller förstås priset till 1000-1500:- per timme för service.
IT-konsulter kan man få för under 500:- idag.
Men SAP-konsulter skall tydligen ha betalt som bilmekaniker.
Floskelvarning från SAP-säljaren ovan.
Med 15 år i branschen så vet man när det är bullshit man läser.
Cornucopia har tunnelsyn… hade du tagit till dig hälften av vad som skrivits och funderat lite på om din egen analys kanske inte är världssanningen, så hade du kunnat rita om din egen karta för att stämma bättre överens med verkligheten.
Lite mer ödmjukhet hade inte skadat ibland…
=D vad ska han ta till sig som han inte redan har övertydligt förklarat.
Siffran 2.4 MILJARDER i relation till verksamheten säger allt. Vi leker med tanken att SAP fungerar, det är ändå en sjukt hög siffra.
Har man utvecklat egen hårdvara och operativsystem ?
Antag att din bilmeck säljer super fina däck för 20 000 kr och sedan anpassar dem till din bil för ytterligare 200 000:- Vilket fynd =D
Vad som driver upp priserna på stora affärssystemprojekt:
1) Inkompetenta beställare.
2) Väldigt slipade försäljare.
Att 1) är extra vanliga i den offentliga sektorn är väl inte en överraskning?
Att 2) glatt hugger tänderna i 1) överraskar väl inte det heller?
Att SAP sedan är ett stort och ograciöst (men tekniskt sett stabilt, måste jag tillstå) system som riktigt inbjuder till anpassningar vilka sedan snabbt blir större och dyrare än ursprungligen tänkt, kommer i min mening först på plats 3.
Ett okunnigt, oansvarigt och hänsynslöst girigt handhavande med offentliga medel är det primära problemet – inte valet av teknisk plattform.
For the record: jag är SAP-konsult.
Ursäkta mig, men jag tycker det är lite patetiskt och inte lite sorgligt att skylla på kunden. Det kan man göra bakom stängda dörrar.
Bortsett från SAP-konsulter så är det väl bara musik, film- och bokindustrin som skyller allt på sina bästa kunder (=fildelare).
Säljare vet mkt väl att kunden inte har specat helt korrekt, och att diverse korrigeringar kommer tvingas fram under anpassningsprocessen, och därmed kommer dra in över 500 MSEK. En seriös konsult och säljare skulle ta fram detta från början, istället för att i efterhand sitta och skylla på bristande kompetens hos sin kund.
Kunden har alltid rätt.
Som konsult får du betalt för att fylla de kompetensluckor kunden saknar. Då skall man från början dra i bromsen och ärligt meddela att budgeten kommer inte hålla.
Det är väl därför jag är usel på att sälja mig själv som konsult. Jag är för ärlig och därmed för dyr.
Så sant !
Väljer man att missbruka kundens förtroende för en kortsiktig vinst, så ska man inte bli förvånad om man blir ifrågasatt och "svartlistad".
ett tecken..
http://www.idg.se/2.1085/1.236242/konsulterna-kryper-till-korset
http://www.idg.se/2.1085/1.236249/sap-satsning-laggs-ner
Statens roll idag är inte att effektivt administrera offentliga funktioner. Dess roll är att ta våra surt förvärvade pengar och slösa bort dem så att alla blir fattiga och landet går omkull så att det ligger öppet för att tas över av de krafter som styr i bakgrunden – vilket är i det närmaste fullbordat.