Tyskland och nu även Österrike har meddelat att man öppnar kolkraftverk som har legat i malpåse, för att rädda vinterns energiförsörjning på grund av den ryska gasen. Den gas man har kommer antagligen fokuseras till direktanvändning för uppvärmning istället för elkraft, då man som tidigare rapporterat byggt in sig i det ryska gasberoendet ner på hushållsnivå och enskilda byggnader.

Tyskland öppnar alltså kolkraftverk man haft i malpåse rapporterar t ex Financial Times. Även Österrike gör detta uppges Reuters, efter att tidigare varit det enda landet i världen som lyckats stänga samtliga sina kolkraftverk. Italien förväntas göra det samma, men jag har inte sett något beslut om det än.
Den gas man fortfarande får köpt från Ryssland eller har i lager kommer rimligtvis fokuseras till slutförbrukare istället för kraftverk och elproduktion, då många byggnader alltså byggt in sig i gasberoendet – varmvattenberedare, värme, matlagning och även kylning drivs direkt med fossilgas istället för el. Och elnäten är inte byggda för att bara ta över, vare sig lokalnäten eller elsystemen i själva byggnaderna. Att bygga bort sig från gasberoendet i de enskilda byggnaderna tar lång tid och kräver stora resurser.
Således är en snabb partiell krislösning att man drar igång nedlagda kolkraftverk och kör dem istället för gaskraftverken.
Hur detta kommer påverka vinterns elpriser återstår att se, liksom om kolkraften slipper betala för utsläppsrätter pga kris, vilket annars skulle göra kolkraften väldigt dyr. Dock är det inte produktionskostnaden som avgör elpriset, utan tillgång och efterfrågan – något många så kallade miljövänner har svårt att förstå. Vi har aldrig förr haft så mycket så kallad billig vindkraft som idag, men inte heller aldrig förr så höga elpriser (nominellt – justerat för inflationen var förstås elpriserna betydligt högre i början av elektrifieringen av Sverige, men på den tiden kanske man högst hade en enda lampa i ett hushåll, och då som lyx – idag har vi betydligt mer elkonsumtion och hela vår ekonomi bärs upp av detta).
Tyskland öppnar dock inte sina kärnkraftverk igen, trots att Westinghouse uppger att det bara tar några månader att fixa fram nytt bränsle. Sverige borde också kunna starta den nyss nedstängda reaktorn i Ringhals, men likt nedläggningen är det ett politiskt beslut av Miljöpartiet och Socialdemokraterna oavsett vad politikerna försöker hävda och ett beslut regeringen uppenbarligen inte vill ta. Kom ihåg det den andra söndagen i september.
























