Tyska Waz rapporterade förra veckan att den tyska lågpriskedjan Aldi ska höja sina matpriser med 20 – 50% idag måndag. Orsaken är kriget i Ukraina och att det exempelvis saknas djurfoder.

Aldi ska ha bekräftat uppgifterna men ville inte uppge hur mycket utan bara “betydligt dyrare”. Funke ska uppge att det handlar om 20 – 50% prisökningar och exempelvis 30% prishöjning för priset på smör. Procentsatserna avser dock inköpspriserna, så frågan är hur mycket som når butik. VD:n för Aldi säger dock till Waz:
“På grund av situationen på världsmarknaderna kommer vi att uppleva kliv i försäljningspriser som aldrig har hänt tidigare”
VD Aldi Nord till Waz
Orsakerna ska vara exploderande kostnadsökningar för vete, energi och djurfoder på grund av kriget i Ukraina.
Tillverkarna av mat vill höja sina priser även för andra livsmedelskedjor.
Nyheten har fått större internationell spridning idag.
Som rapporterat förra veckan låg Tysklands infaltion redan på 7.3% före dessa prishöjningar.
Ett svenskt livsmedelsbolag som bloggen pratade med förra veckan har höjt sina priser i sin e-handel med cirka 20%, men uppger att kontrakten med de stora livsmedelskedjorna löper på flera månader, så det dröjer innan priserna höjs i butik. I princip kan man som tillverkare sitta och sälja med förlust eftersom kostnaderna ökat, men de stora livsmedelskedjorna hänvisar till överenskomna priser vid inköp. Istället anmäler man en prishöjning, som sedan först slår igenom med månaders fördröjning.
Det är svårt att substituera mat för annat, t ex att suga näringen ur hörnet på en platt-teve, som ju alltid faller i pris.
Riksbanken kan förstås köra något KPIF-XEL, konsumentprisindex utan räntan, energi och livsmedel, så slipper man höja räntan för att inflationen sticker iväg. Särskilt barnfamiljer, samt de som redan lever på marginalen som t ex fattigpensionärer, har svårt att ducka stigande matpriser. Släng på stigande bolåneräntor och skenande driftskostnader för boendet ovanpå det, så fortsätter säkert bostadspriserna att rusa.




