Söndagens lägesrapport är föstås inte positiv. Ryska fordon är nu invasionsmålade för att kunna särskiljas mot ukrainska. Korträckviddigt luftvärn är nu underställt allt fler stridsvagnskompanier och mekskyttekompanier. Ukrainas försvar rapporterar 136 brott mot eldupphör enligt Minskavtalet och stora mängder stridsvagnar och annan utrustning från Ryska federationen i sydöstra Ukraina.Frankrike och Tyskland uppmanar sina medborgare att omedelbart lämna landet, och Lufthansa ställer in sina flygningar till Ukraina. Ryssland genomförde igår en kärnvapenövning av den så kallade kärnvapentriaden. Kina säger åt Ryssland att respektera Ukrainas gränser. Vitryssland säger att rysk trupp inte ska dras tillbaka från landet.

I ett uttalande säger Vitrysslands att rysk trupp kommer stanna i landet tills vidare. Uttalandet går emot vad man sagt tidigare och kan väl ses som ett medgivande om att Kreml nu permanent ockuperar Vitryssland.
Kinas utrikesminister uttalade att alla länders suveränitet, oberoende och territoriella integritet ska respketeras. Det inkluderar Ukraina. Ett minst sagt intressant uttalande, som bara kan tolkas som riktat mot Kreml. Kanske ville man påminna om att Kreml inte fått godkänt att anfalla Ukraina innan OS är över idag?
För att understryka att Ryska federationen är världens största kärnvapenmakt genomförde Kreml en kärnvapenövning under lördagen där man avfyrade robotar såväl från kärnvapenubåtar, markbaserade interkontinentala robotar och från strategiska bombplan. Detta inkluderade att göra det från ett avlyst område mellan Nordnorge och den norska ögruppen Svalbard.
Frankrike och Tyskland uppmanar sina medborgare att omedelbart lämna Ukraina. Man sällar sig därmed till en lång rad andra länder som tidigare gjort detta, inklusive Sverige, USA och Storbritannien. Frankrike nämner specifikt Charkiv, vilket kan antyda att man tror att ett anfall mot Ukrainas näst största stad kan ligga nära i tiden.
Lufthansa ställer in sina flygningar till Ukraina, inklusive Odessa.
OSSE rapporterar om över 2 000 brott mot Minskavtalet medan Ukrainas försvar kallar det för 136 brott mot eldupphör. 116 av dessa var med utrustning som är förbjudna enligt Minskavtalen. Uppgifter om ukrainska förluster går dock isär. Ryssland ska även öppnat eld mot en gränspostering där civila ska kunna passera mellan Ukraina och de ockuperade delarna.
Ukraina redovisar även hur mycket fordon från Ryska federationen som observerats på ockuperad mark. Totalt handlar det om 263 fall av fordon och utrustning som artilleri i brott mot Minskavtalet. Detta inkludderar stridsvagnar.
OSSE:s inspektörer ska också hindrats från att röra sig fritt i de ockuperade delarna.
På rysk mark observeras nu korträckviddigt luftvärn uppträda underställt stridsvagnskompanier eller mekskyttekompanier och motorskytte. Det handlar t ex om Tor-luftvärn. Detta innebär att man är redo för att omedelbart anfalla, då det korträckviddiga luftvärnet är avsett att rycka fram med manöverkompanierna för att skydda dessa från flyganfall.
Ryska fordon har nu målats med invasionssymbolen Z omringat av en fyrkant. Detta är gjort för att fordonen ska kunna särskiljas från ukrainska likadana eller liknande fordon. Invasionsmålning sker normalt mycket nära i tiden till ett faktiskt anfall, för att inte röja vad för symbol man ska använda.
Konsthantverkets kvalitet varierar och antagligen har bara information om en fyrkant och en symbol som ser ut som ett latinskt Z ska målas på alla fordon.
Tungt bandhaubitsartilleri ska observerats så nära som fem kilometer från gränsen mellan Ryssland och Ukraina, trots att pjäserna har räckvidd på flera mil, och grupperas alltså för att slå långt in på ukrainsk mark.
Detta är inte ett gott tecken.
Ryska marinen i Svarta Havet ska också vara till havs och redo för landstigning. Stridsfordon från luftlandsättningstrupperna VDV har också noterats under transport med sina fallskärmar monterade, men det torde vara en extrem åtgärd att faktiskt försöka genomföra en sådan luftlandsättning så länge Ukrainas luftförsvar inklusive luftvärn finns kvar.
Därtill dör en procentandel av VDV-trupperna oavsett vid en sådan luftlandsättning, då alla av de bemannade fordonens fallskärmar inte utlöses korrekt.
USA:s president Joe Biden har kallat samman det Nationella säkerhetsrådet idag söndag. Åtgärden är mycket ovanlig.
En rapport från oppositionella i Vitryssland talar om mycket dålig stridsmoral och uppträdande hos rysk trupp. Dels ska det ske omfattande rasism, då den ryska truppen i Vitryssland främst kommer från de östra delarna av Ryska federationen. Dels ska man skövla hela skogar för att få bränsle och ved till sina tält, samt stjäla och slakta lokalbefolkningens boskap för att få mat. Samtidigt säljer man diesel och sina uniformer, men också vapen för att få pengar att köpa hembränd sprit för. Utrustningen som säljs ska bara skrivas av som förlorad. Alkoholismen ska vara utbredd och trupperna är mer eller mindre fulla dygnet runt. Flera ska varit nära att dö av alkohol- eller metanolförgiftning. Därtill pågår ett mycket omfattande utbrott av Covid-19 bland truppen, som också sprids till civilbefolkningen. Lokalbefolkningen vågar inte anmäla stölderna av boskap eller nedhuggningen av deras skog och det uppges vara tveksamt om polisen oavsett vill göra något åt drängfulla tungt beväpnade unga män. De ryska förbanden kör även sönder de vitryska vägarna, utan att reparera och pengar saknas för att återställa vägarna i farbart skick. Frågan är vad stridsvärdet egentligen är på de ryska förbanden i Vitryssland. Läs mer här.
Det är tyvärr inte en orealistisk bedömning att ett fullskaligt ryskt angrepp kommer inledas idag eller natten och morgonen mot måndag, när diktatur-OS är över i Beijing. Det kan förstås även bara handla om att Kreml och Putin vill flexa musklerna maximalt för att skrämma fram politiska eftergifter med militära medel.
Faktisk angrepp på marken kan dock föregås av dagar eller veckor av fjärrbekämpning från ryskt håll, med artilleri, robotar och flyg, och kanske är det yttersta målet bara att på avstånd skjuta sönder så mycket av ukrainskt försvar som möjligt, utan att faktiskt invadera ytterligare delar av landet. Detta kan också ske smygande med att man successivt ökar beskjutningarna, så att det för omvärlden är svårt att säga när man övergår till ett förnyat storskaligt anfall.
OS avslutas klockan femton eller sexton svensk tid om bloggen förstått det hela korrekt.






