Denna artikel innehåller reklamlänkar för Lysa, min huvudsakliga tjänst för sparande, både privat (reklamlänk) och för företaget (reklamlänk).Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk. En investering kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.
Börsveckan inleds negativt i Stockholm och på de stora europeiska börserna, efter nedgångar över hela linjen i de asiatiska tidszonerna. Allt fler experter kräver nu slut på svenska räntehöjnignar på grund av att inflationssiffran KPIF backat, men det är i princip enbart det lägre elpriset som står för detta, och det beror inte på att räntan kyler ner svensk ekonomi. Guldpriset slår nu nytt rekord i svenska kronor.

Stockholmsb örsen går i skrivande stund -0.22% för OMXS30 och -0.25% för OMXSPI. Den svenska kronan är kvar nära rekordsvaga nivåer mot euron på 11:93 SEK för EU-valutan och 11:19 SEK för en amerikansk dollar.
Guldpriset har nu slagit prisrekord i svenska kronor och kostar just nu 694:- SEK per gram. Siffermagiska 700 kronor för grammet ligger inom räckhåll. Kom för övrigt ihåg att du aldrig ska förvara guld i din bostad. Svensk Värdeförvaring är alternativet i Stockholm och Göteborg när din bank avvecklar sina bankfack.
Att guldet slår prisrekord kan tas som ett symptom på den svaga svenska kronan och inflationen.
Allt fler av de högavlönade experterna kräver nu att Riksbanken ska sluta höja räntan och alltså försvaga svenska kronan ytterligare, så vi importerar ännu mer prisökningar. Argumentet är att KPIF, som är ett konstlat inflationsmått som Riksbankens autister styr på är nere på 4.7% och närmar sig toleransintervallet på 1 – 3%. Fast det som sänkt inflationssiffrorna är att fossilgaspriserna har fallit när Europa nu försörjs med LNG från USA istället för enbart rysk gasimport. Och det ser man på inflationsindiaktorn KPIF-XE, dvs konsumentprisinflation utan energipriser och utan räntor, som ligger på 7.2% eller nästan lika högt som KPI på 7.5%.
Elpriserna som bekant mycket lägre nu än för ett år sedan, även om de politiskt skapade obalanserna i elsystemet gör att priserna exploderar enskilda dagar. Att elpriset fallit är inte tack vare Riksbankens höjda räntor, då de knappast påverkat hur Europa importerar sin fossilgas.
Kort sagt behöver Riksbanken fortsätta höja räntan om inte kronan ska bli helt värdelös, men kanske går experterna utländska aktörers ärenden i att billigt köpa upp svenska tillgångar?
Just idag är elen mycket prisvärd med snittpriser för dygnet på 10 öre per kWh och maxpris på 13 öre. Priserna blir negativa i hela landet klockan 23 i natt, vilket talar för att de blir negativa hela natten. Sedan får vi se hur det blir i morgon.
Men som sagt så har inget åtgärdats på den svenska energimarknaden och just nu är det lugnet före vintern. Kom ihåg att göra energieffektiviseringar och skaffa alternativa uppvärmningskällor än el även om du har värmepump. Det som förbrukar är värme och varmvatten, moderna hushållsapparater drar väldigt lite och kommer successivt bytas ut naturligt när de når sin livslängd. När du fixat allt annat återstår solkraften, och där kan du gratis få fyra offerter från seriösa aktörer anpassade till ditt behov via Hemsol (reklamlänk).
Stora börsindex i Europa går just nu -0.70% för franska CAC 40, -0.08% för brittiska FTSE 100, -0.41% för tyska Dax och -0.58% för Euronext 100.
I de asiatiska tidszonerna gick ASX 200 -0.67%, Hang Seng -1.06%, KOSPI -1.02% oh Straits Times -0.39%. Antar att Nikkei i Tokyo är stängt idag, för jag har inte fått någon ticker för det indexet idag.
Mina Lysaportföljer med 80% exponering mot aktier och 20% mot ränta gick +0.87% i svenska kronor förra veckan, både privat (reklamlänk) och för mitt bolag (reklamlänk). Det kan nog mest skyllas på att kronan faller.
Lysa är min huvudsakliga sparform både privat (reklamlänk) via ISK och för mitt bolag via kapitalförsäkring (reklamlänk), och ger låga avgifter där all kick-back från fondbolagen återförs till kunden, samt ger önskad riskprofil och automatisk ombalansering mellan ränta och aktier för minsta egna tidsinsats.


