Sannolikheten för att en fossilbil ska börja brinna är 83x högre än för en elbil, vilket förstås inte är så överraskande med tanke på den explosiva sprängkraften i bränslet i en fossilbil, kombinerat med heta ytor i motorer och avgassystem. Fossilbilstillverkarna har dock spridit myten att elbilar skulle vara brandfarliga när de själva inte hade elbilar att leverera, men har sedan tystnat i takt med att de själva börjar komma in i matchen. Lögnerna lever vidare och man ser ofta personer som inte har råd med elbil hävda att elbilar är brandfarliga, men det är alltså tvärt om.
Det är tidningen Allt om Elbil som rapporterar om rapporten, som också nämnts av Ekot i Sveriges Radio. totalt har det skett 511 fall av batteribränder i elbilar sedan 2010 och då på en fordonsflotta om 40 miljoner fordon. Under perioden har också battteritekniken utvecklats och risken för brand har garanterat minskat sedan dess.
Risken att en fossilbil börjar brinna är 0.1%, dvs en på tusen bilar, medan risken att en elbil börjar brinna är 0.0012%, eller en på 83 333 bilar. När fossilbilarna fasas ut till fördel för elbilar kommer det alltså bli betydligt färre bilbränder.
Elbilar släpper inte heller ut mer farliga ämnen vid brand än en fossilbil utan utsläppen är de samma. Elbilar brinner också långsammare istället för explosivt. En elbil som börjar brinna hinner man generellt utrymma, medan en bensinbil bokstavligen kan explodera direkt, vilket jag själv bevittnat. Det kan rent av finnas en möjlighet att räddningstjänsten hinner fram innan elbilen är övertänd, vilket nog aldrig händer gällande fossilbilar.
Man kan fundera på om fossilbilslobbyn ångrar sitt påhitt om brandfarligheten hos elbilar, nu när de själva säljer elbilar och inte bara Tesla?
Men det är för jävligt i alla fall och låt inte fakta påverka er världsbild. De som inte har råd med elbil kommer fortsätta hävda att de är brandfarliga. Det är okej att alla inte har råd, men motsvarande kvalitet på nybilar kostar ungefär lika mycket om man ska ha en fossilbil idag. Eller brännbil som de också heter. Elbilar brukar vilja placera sig i ett premiumsegment, vilket drar upp priset. Det går att köpa en dyrare Volvo brännbil än Volvo elbil om man så vill, bara som exempel.
Jag har även en granne som drabbats av spontan brand i sin fossilbil. Flera fossilbilmärken har haft omfattande återkallningar av sina bilar på grund av risken för spontan brand helt utan olycka, och jag har för mig att det är Audi eller BMW som rent av fick säljförbud i Japan eller Sydkorea pga den spontana brandrisken.
Av de 511 fallen av brand i batteriet beror 119 på grund av krock eller att man kört in i något som punkterat batteriet. 28 fall beror på översvämning, 45 på produktfel och 22 fall var spridning av brand i närheten av bilen.
511 bilar inkluderar för övrigt även laddhybrider, inte bara rena elbilar.
Vi får väl se när färjerederierna förbjuder fossilbilar ombord och bara tillåter elbilar …
*Tillägg om brandsläckare. En brandsläckare måste användas på rätt vis, och t ex inte öppnas för långt bort från elden. Det är inte självklart för oss amatörer var och hur man ska släcka en brand och en brandsläckare är ingen garanti. Det finns kurser i brandsäkerhet som din arbetsgivare kan ta in och ha utbildning med på arbetsplatsen, vilket ökar kunskapsnivåerna och där man får testa att använda brandsläckare. Men ingen bilbrand är enkel, och pga bränslet i särskilt fossilbilar kan förloppet bli riktigt otäckt.
125 kommentarer
Elbilshatarna kommer nog på nya argument, det klassiska är ” jag behöver köra 150 i mil i ett sträck med tungt släp varje dag så elbil är inget för mig”
Vän körde Kroatien ToR med husvagn (Ev6 som dragbil) och tyckte det var en angenämare upplevelse än med fossilbil.
Model T är även den en erkännt bra dragbil.
Elbilar med kass laddteknik (vink vink Volkswagen, och toyota) kanske upplevs jobbiga. Men bilar från Tesla/Kia/Hyunday/porsche ladddar så snabbt att du knappt hinner kissa och handla en kaffe.
Fast iofs. Vi har ju redan konstaterat sen länge att långbilisterna som behöver 150 mil räckvidd sitter i vuxenblöja. Och hotar sina barn med allsköns straff om de inte genomlider 9 timmar i bil.
Nä, det har börjat bli ett problem med laddhastigheten, särskilt som Tesla tar ut parkeringsavgift per minut om det är fullt på laddplatsen och bilen är fulladdad. Blir snabbt dyrt kaffe och toabesök när det tickar på 8:- SEK per minut för att bilen laddat klart.
Model T? Du kan inte mena Fords, väl. 😁
Satt och eftersvettades efter träningen så skyller på slankfelsnisse 🤣
Y
Men det är väl teslas motsvarighet till Model T 🤣
Just hemkommen från bilsemester kan jag bara hålla med. Har inte köat en enda gång för att ladda, däremot behövt flytta bilen för att inte blockera stolpen när man är klar.
Dock få laddstationer i Tjeckien, var tvungen att planera resan lite i förväg faktiskt.
Precis! Eller som på Polferries där jag var tvungen att parkera utomhus och inte inne på bildäck med min elbil.. dock inga problem att hitta ladd vare sig i Polen, Tjeckien, eller Slovakien. Sämst på laddstationer har varit Ungern. Dyrt eller långsamt.
Hitta ladd …
Oops det går nog det med..
Det skiljer mellan batterier. Vilka batterier används? Batteribränder är svårsläckta och avger giftiga gaser som masker inte klarar. Fråga brandkåren om hur de förberett sig inför en garagebrand under ett flervåningshus med flertal elbilar.
Som det står i min artikel avger alla bilbränder dessa giftiga gaser.
Hen menade nog att de är svårsläckta. Men då har Lilla My ett tips, forsla bort bilarna och sänk ned dem i någon vattenbad. Så inga konstigheter, och ovanligt som bloggaren är inne på med statistiken
Batterierna är oftast;
NCA
NCM
LPF
Frågor på det? Faktabanken här är lite begränsad numera då jag rör mig mot ett bilfritt bil
*liv
Det är “uppfinnarjockelösning” att sänka ner i vattenbad. Vem hade tänkt att flytta en brinnande bil tänkte du?
Och ska det finnas “elbilsbaf” utplacerade?
Som sagt. Större behov att släcka brinnande brännbilar 😀
Inte alls i samma mängd. En elbil har ett betydligt större batteri som naturligtvis avger betydligt större mängd frätande gas än en fossil bil. Samt att i elbilens fall så är det i stort sett 100% av bränderna som sker i batteriet(som är källan till de frätande gaserna)
Batterier brinner explosionsartat när de väl tar eld. Det gör bränsletanken på en bil också men börjar inte brinna av sig själv, den kan börja brinna när elden startat på annat ställe. Oftast hinner man släcka innan det går så långt. Flygplan har flugit med fossilt i tanken sen flygets barndom men nu har de restriktioner eller flyger inte alls med batterier i lasten. Det säger nånting om risken. Sen misstänker jag att det kan skilja i kvalitet på batterier beroende på tillverkare och pris.
Jag gillar elbilar, men när man kör två ton släp flera gånger per vecka, så finns det inte många alternativ.
Problemet är inte batterikapaciteten, utan hur mycket bilen får dra, samt ekipages totalvikt.
Elbilarna får ju dra mer?
Om du drar så tunga släp har du ju ändå BE.
Nej det där låter som vanligt som fossiltrams 🙂
Inte alls trams.
Jag kunde utan problem i ca 20 år hyra ett släp på Statoil/Circle-K och med B-kort köra lagligt med min gamla Volvo V70 då totalvikten för bil och totalvikten för släp tillsammans blev mindre än 3,5 ton.
Nu med en Tesla model Y kan jag glömma att hyra släp då alla användbara släp har en totalvikt på 1000kg, vilket leder till att bil + släp överskrider 3500kg.
Visst, jag kan ta ett nytt körkort med behörighet för större totalvikt för bil + släp men det är inte trivialt utan är ett rejält projekt i sig att få in i sin redan tighta vardag. Skall vi vara flera som turas om att köra på en resa med Teslan med släp? Då är vi flera som måste ta ett utökat körkort.
Det ÄR störigt att behöva hyra en skåpbil i stället för ett släp varje gång man har en lite ambitiösare transport man behöver göra, särskilt om det är längre avstånd, då sticker hyrkostnaden för ett fordon iväg (för släp betalar du bara hyra för tiden, inte för sträckan).
Särskild behörighet då. Över 1,5 ton finns där ett flertal elbilar som får dra.
Rätt angenämt med ett högt vridmoment med att dra släp. Laddar man med 250kW så kan man pausa efter 20mil/ 3h som sig är lämpligt för trafiksäkerhet.
Som ny med elbil denna sommar är jag kluven. Det har varit fullt på flertalet Superchargers när jag rullat in på långresor under sommaren och med ett icke-existerande kösystem så är det inte alls en angenäm upplevelse tycker jag (folk som köar från alla möjliga håll och med irritation som följd). Håller med om att laddningen är så snabb att det i sig är ett icke-problem (nästan för snabb…). Men köerna som jag upplevt ser jag definitivt som ett problem som skapar stress.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/egr-problem-tvingar-bmw-att-utoka-aterkallelse/
Glöm inte “kvalitetsbilen” BMWs problem med brinnande dieselmotorer.
Då de traditionella “kvalitetsbilarna” från tyskland köper enorma mängder reklam granskas de sällan av media. Men faktum är att en stor del av de bilbränder som skedde 2018-2022 var i felkonstruerade diselbilar.
Men som sagt. Media skrev knappt om det då man då blev “hotade” med indragna annonser elller att man inte skulle få komma på de roliga provkörningseventen med “all inclusive”.
Då Tesla/Trumpmobile vägrar köpa reklam är det såklart mycket enklare att rika in sig mot elbilar för att få klick. Att underförstått håna elbilarna gynnar ju märken som Exv VAG/Toyota som ligger efter och behöver sälja brännbilar
Så är det. Biljournalistiken är grymt korrupt. Ibland när jag bläddrat i sådana tidningar på verkstaden så kryllar tidningen av annonser för en viss bil, samtidigt som det skrivs en hyllande femsstjärnig recension om samma bil där de kört runt på Mallorca eller franska Rivieran, betalt av bilmärket all inclusive
Jag bor i ett radhusområde på ca 40 radhus. Vi har alla garage i en enda lång radda. Alla garageär sammankopplade och skiljs bara av galler. Husen och garagen är uppförda på 70 talet. Inte en chans vi får koppla in laddare för försäkringsbolagen, tar det eld i en bil tar det hela längan
Då förutsätter du alltså att försäkringsbolaget inte tar till sig fakta angående sannolikheten att en bil börjar brinna?
Då risken är större att en fossilbil börjar brinna än en laddande elbil…
Var samma i vår förening men försäkringsbolaget har gett med sig och insett att det är brännbilar eller felaktig elinstallation som är största orsaken till att det brinner
Delvis avvikande åsikt. När vanliga dagstidningar gör bilreportage så beskrivs i nio fall av tio elbilar.
Tidningsmarknaden har förändrats, och ingenstans är det så tydligt som vad gäller biltidningar.
Har inget emot när de gör reklam och står för det, men tveksamt när de gör det redaktionella innehållet oklart. Exempel, test av ”egen” elbil av youtuber som påstår att det är hens bil, men man kan lätt se att personen eller dennes företag inte äger eller leasar bilen ifråga.
Kollade för något år sedan igenom nominerade och belönade i ”tävlingen” årets bil, och kom fram till att det inte var de bästa eller de mest innovativa bilarna som vann, utan helt enkelt Stellantis bilar.
Ser man biljournalistiken som underhållning och reklam så kan man alltid roa sig med att läsa dessa tidningar, men man ska ju inte ta någon som helst motorjournalistik på allvar.
Jag skulle säga att du är problemet på spåret.
Olika bensinbilar brinner olika ofta, och olika elbilar brinner olika ofta.
På mitten av 80-talet gjorde sig Ford Escort och några till ett namn när nästan alla rejäla frontalkrockar resulterade i brand, sedan kom man på att automatisk bränsleavstängning kunde vara en bra sak.
Och på samma sätt är det med dagens elbilar, somliga är mer eldfängda än andra, om än på en lägre nivå än bränslebilar. Orsakerna till allvarliga elbilsbränder är dels problem i batteriuppbyggnaden där Tesla sedan länge varnat andra tillverkare från att använda pouch-celler, eftersom de expanderar okontrollerat mekaniskt över tid och kan bli farliga med tiden när cellerna börjar svälla, tänk Samsung Note7 vars grundproblem var att det inte fanns tillräckligt mekaniskt expansionsutrymme för batteriet. Vi har ju redan sett några stora batteriåterkallelsekampanjer för vissa batterityper, och vi har troligen inte sett den sista än.
Dels problem med isolation i kablage, liknande problembild som solcellsinstallationer, och där kan man lätt föreställa sig problem med både gnagare och tuggummireparationer när bilarna blir äldre. Samma sak där, det finns bra och dåliga konstruktioner.
Så andelen elbilsbränder kommer att gå upp när mängden gamla elbilar ökar.
Det finns dock en stor skillnad, man tankar inte bränslebilar oövervakat i garage. Det finns vissa elbilar som jag absolut skulle undvika att ladda i garage, medan det också finns några som jag inte skulle vara orolig över. (Och att det finns laddutrustning som jag helst avstår från – alla laddare är inte lika. Välj kvalitetsutrustning.)
Sedan har vi plugin-hybrider, och där är ofta batteriet mer styvmoderligt hanterat än rena elbilar och de brinner enligt någon statistik jag såg dubbelt så ofta som rena bränslebilar.
Uppenbart misstag i första meningen: bränslet i en elbil
“Ska förstås vara, avtäckte en byst av mormor” i den klassiska rättelsen.
Lol.
RISE (Research Institutes of Sweden) skriver nedanstående på https://www.ri.se/sv/berattelser/brander-i-elbilar-kraver-ny-kunskap
“Röken från en brinnande elbil innehåller bland annat väteflourid, ett farligt ämne som kan tränga igenom skyddskläder. Därför är det viktigt för räddningspersonal att ha rätt kunskap. En elbil som brinner kan dessutom vara svårsläckt om det brinner i batteriet. En batteribrand kräver mycket kyla men batteriet är inkapslat i en tät låda vilket gör det svårt att komma åt. Elbilen kan också återantända långt efter att branden är släckt. Det beror på så kallad termisk rusning, som innebär att temperaturen skenar iväg och att batteriet värmer upp sig själv.”
Och under “Tre tips till dig som kör en elbil” är en av punkterna: “En elbil kan börja brinna lång tid efter att en krock har skett. Ha detta i åtanke, när du ställer undan bilen i garaget efter en krock. Vid ett krocktest började en Chevrolet Volt brinna tre veckor efter testet”.
Även röken från en birnnande fossilbil innehåller bland annat väteflourid, men det berättade inte RISE, och man kan nog gissa sig till vem som betalade för den studien.
Man har alltid luftpaket när man släcker bilbränder som räddningstjänst. Oavsett biltyp. Plast och metall som brinner är inte kul att andas in.
Till allt detta kommer — håll andan — den icke oväsentliga infon allra först i rubriken här ovan. 83 GÅNGER! Värt många brandsläckare bara det.
RISE: “man får vad man betalar för”
Som när tobaksbolag betalar lungläkare för att prata om cancer…. “Oberoende”
Det verkar som om någon har missuppfattat vad RISE (tidigare Statens Provningsanstalt) egentligen gör. RISE forskar inom batterisäkerhet och samarbetar nära med elfordonsindustrin, bland annat genom SEEL, Swedish Electric Transport Laboratory, där säkerhetskritisk testning av batterier är en central del.
RISE, Research Institutes of Sweden, är ett statligt forskningsinstitut och innovationspartner som stärker konkurrenskraft och hållbarhet inom svensk industri och samhälle. Genom att samla expertis från olika områden erbjuder RISE stöd i form av forskning, tester och innovation till företag och organisationer.
RISE spelar en viktig roll i nationella och internationella projekt, som SEEL, där de främjar utvecklingen av säkra och effektiva elektriska fordon och batterier, och bidrar till att möta framtida utmaningar med innovativa lösningar.
Rise har väl en jävla massa betald uppdragsforskning med.
Vilket leder till renomesnyltning på den basforskning man eventuellt utför.
Ja, det uppdragsforskar också och skall leverera vinst till Finansdepartement såsom varande ett AB. 2023 gjorde den vinst på ca. 94 milj Kr:
https://www.allabolag.se/5564646874/rise-research-institutes-of-sweden-ab
Den enda forskningen man kan lita på är den som utförs ideellt.
Så de så.
Jag förstår att evidensbaserad forskning och testning kan vara komplext, men det är kärnan i vad Rise arbetar med.
Senaste brandutbildningen (i år) så ska jag påpeka att en av de stora räddningstjänsterna i Sverige sa att det är lika illa oavsett vilken bil som brinner.
Tror du att en brännbil med samma tillverkningsår som en elbil är SÅ olika i vad komponenterna innehåller?
Dessutom verkar den där artikeln gammal. Även om den lömsk nog inte har nån datummärkning (men den hänvisar till kommande aktiviteter under 2023 vilket indikerar den är från 2022)
Man ska konstatera att under de senare åren har räddningstjänster i takt med praktiskt erfarenhet skrivit ner risken från elbilar enormt mycket
Japp. Bilbränder är inget kul öht.
Nä verkligen inte
“Furthermore, combustion gases from all types of vehicle fires include a range of other toxic compounds, such as carbon monoxide (CO), hydrogen cyanide (HCN), hydrochloric acid (HCl) and polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs). Asphyxiant gases, such as CO and HCN, may cause unconsciousness or death by asphyxia. In a study by Viklund et al. [
18
], the cause of death in fatal car crashes was investigated. In 55 of the cases (30%), the cause of death could be related to burns and/or smoke inhalation.”
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0379711223000978
Och litium-jon-batterier har ett enormt mörkertal vad gäller PFAS. Både vid tillverkning, vanlig laddning och så klart brand. Börjar sippra ut studier på det, och även rapporter i media. Trevliga saker, det. Evighetskemikalier som aldrig bryts ned.
Och den stora källan till PFAS-utsläpp i Sverige har ju varit brandsläckning. 🙂 Flera områden runt (mest militära) flygfält man inte bör låta sin hund dricka av vattenansamlingar..
Problemet är ju att folk i “problemområden” tycker att det kul att elda upp bilar avsiktligt
Och i problemområdena är det mest Brännbilar. VIlket man uppenbart ser 😉
Hade det varit elbilar hade de fått skulden för problemområdena.
Som en brasklapp. för ett par tre år sen tillhörde jag den gruppen som klagade väldigt mycket på elbilar.
Men om man tar till sig ny kunskap och vet hur man värderar saker så kan man se att elbilen helt enkelt är framtiden.
Elbilar är inte utan sina utmaningar. Men det är å andra sidan inte de små turboladdade motorerna i de flesta nya brännbilar heller.
Visst finns det alltid Tesla fanboys med mera. Men jag skulle säga att idag så känns det som att de som argumenterar för brännbilar är mycket värre. Där det mer handlar om deras självupplevda “fakta” (anekdoter) än faktiska studier.
Ett vedertaget problem med elbilar är dock att vrid och prestanda är väsentligt högre än brännbilar. Tillsammans med olika ADAS så upplever många sig som bättre förare än vad de är. Vilket leder till rätt många skador på bilarna. Vilket i sin tur tillsammans med dyrare reparationskostnad för alla moderna bilar gör att försäkringspremierna är minst sagt blodiga när vagnskadegarantin går ut.
Moderna bilar är ju dyra att reparera oavsett. Sjuttioelva kameror och sensorer hela vägen runt som ryker vid minsta stötdämparkrock, och så ska allt kalibreras om efter en smäll osv.
Bilar är dyrt.
Brännbilar måste ha en varningslampa som tänds ibland när verkstan behöver mer pengar. Obligatoriskt. Oftast hittas inget fel, men felsökningen går lös på en eller annan tusing. I fredags drabbades en bekant som behövde fira barnbarnets 18-årsdag i en annan del av landet dit inte ens bussar går. Inget fel, men kostade gjorde det och verkstan hann inte stänga. Grattis kära barn.
Och dyrare blir de. Alla nya bilmodeller ska ju ha obligatoriska kameror i kupén för att kontrollera att föraren håller ögonen på vägen, och obligatoriska kameror som kan läsa hastighetsskyltar och varna om man kör för fort. Där gick alla bilar upp 30 000:- SEK till i pris, även lågprisbilmodeller, då detta är ett EU-krav.
Och beroende på vem på Rise man frågor så går det inte att bygga tillförlitlig elektronik som kan användas i bilar. Alternativt så köper man deras tjänster som talar om hur man får in mer elektronik i bilen så att föraren i framtiden kan använda tiden till annat.
Min gamla V70 hade en lampa som lös konstant med en Lambda-symbol på.
Det är en varningslampa från leverantören för att göra föraren uppmärksam på att hen kör en Volvo. 😉
Sen har inte våra Teslor någon lampa som tänds när Elon M*skovitch behöver mer pengar. För det ändamålet finns det en hel display, ordnas enkelt vid nästa uppdatering av våra bilars mjukvara…
Min kravställning när jag köpte bil senast:
Den ska kosta mindre än 10 kr/mil i bränsle, vid minst 100 km/h.
Ska klara ca 100 mil utan stopp/åtgärd (tankning/laddning).
Den får inte vara sämre än 8 sek 0-100.
Den ska göra minst 200 km/h 😉
Måste kosta under 200 k.
Den får vara beg men ska I så fall vara perfekt skick och ej för gammal.
Den får inte vara kinesisk (eller rysk, haha).
Måste vara i flertal ex på marknaden.
Blev en fossilare som klarade allt ovan, också med viss marginal.
Såg ingen elare som var ens i närheten av detta.
Nästa kanske blir en elbil, eller vilken typ som finns då.
Jo, jag har tjafsat en del med elbilshatare som anser att elbilar är värre än digerdöden och kärnvapenhotet (jaja) och en brand i elbil är farligare än Putin och covid i kubik tillsammans. Bra att jag fick en siffra till den debatten nu, för dom ger sig aldrig 😉
Hade du inga krav på försäkringskostnad, skatt och underhållskostnad?
Nej, egentligen inte.
Men skatt drygt 1000.
Försäkring rätt dyr, över 500/mån, men har fullt extra allt inkl assistans.
Underhåll klart under 1000 per år, fixar själv 😇
Bara en liten fundering kring jämförelsen och om bilparkens ålder har tagit in i statistiken? Finns ju inte så många äldre elbilar att jämföra med trots allt…
Har också haft en brand i brännbil i min ungdom, fast jag hade tur, den slocknade av sig själv.
Lite udda händelse.
Det var en gammal Amazon, var på väg hem, det var på sommaren och jag hade många mil kvar.
Märkte att bilen sakta tappade kraft och till slut blev jag tvungen att stanna.
Öppnade huven för att se om jag kunde upptäcka vad det kunde vara, blev rätt så förvånad.
Större delen av förgasaren var nämligen täckt av frost!
Visade sig att jag fått en liten, liten läcka i bränsleslangen. När jag startade bilen igen när det tinat såg man en tunn, tunn stråle bensin som sprutade på förgasaren. Den i sin tur frös när bensinen dunstade.
En bra quickfix för att ta mig hem, tänkte jag, var att ta en trasa och och linda in förgasaren med den, så den inte skulle frysa.
Det gick ju bra några kilometer innan jag plötsligt såg att det rykte fram vid huven.
Fick stanna igen och när jag öppnade så brann det för fullt runt förgasaren.
Hade nog tur att jag upptäckte att det brann innan det spritt sig.
Elden slocknade nästan direkt eftersom bensinpumpen stannade när jag stannade bilen.
Trasan blev ju förstås indränkt av bensin och när den väl blivit mättad rann det sen ner på grenröret som satte eld på den.
Fick bli ett något seriösare tätningsförsök. Hade som tur var verktygslåda med mig (ett måste när man åker gammal Amazon) och hittande som tur var en passande slangklämma som tillsammans med lite plast från en plastpåse räckte för att täta läckan tills jag kom hem.
Sånt här slipper man om man kör elbil!
Det vore antagligen bättre för ägare, transportörer, batteritillverkare och hela samhället om bilbatterierna var “enkelt” utbytbara och med standardiserade anslutningar och format. När ett batteri misstänks vara skumt, återlämna för renovering i utbyte mot ett renoverat med någon sorts garanti. Varje batteripack skulle kunna ha en säkerhetskontroll/stämpel. Det kan funka på olika sätt.
Därmed hade bilar kunnat transporteras separat från batterierna, som kan komma från andra fabriker i andra världsdelar om så vill.
Det vore antagligen också bättre för tillverkarna om inte någon enskild tillverkare hade hoppats på inlåsning eller liknande men jag tror inte det vore lönsamt ändå …
De första generationerna av Tesla Model S hade enkelt (och automatiskt) utbytbara batterier, man kunde byta snabbare än det tog att tanka en fossilbil. Man hade rent av en sådan station för snabbyte i Kalifornien, men behovet av att köra långt är betydligt mindre än vad fossilbilisterna hävdar och Tesla har slutat med det påhittet.
Jag fattar Miffos tanke mera som en underhållsgrej. Om ditt batteri har fått några kassa celler, ska man kunna byta ut dessa på en verkstad och det ska vara enkelt att få tag på ersättningsceller.
Det förekommer ju renovering av elbilsbatterier i Norge (se Teslabjörn på Youtube och hans kompisar på Elbilmek), så man kan få en äldre bil med taskigt batteri att fungera hyfsat till en hanterbar reparationskostnad (undvik ett helt nytt batteri för sexsiffrigt belopp).
Frågan är hur mycket standardisering som behövs för att sån’t underhåll/reparation ska kunna göras billigare. Man kan ju tänka sig att få tag på märkes-/modellspecifika moduler på skroten där man kan plocka ut de som mår bäst ur någon krockad bil. Elbilar kanske kommer att visa sig ha längre livslängd än brännbilar…?
Jag är inte så övertygad att en standardisering skulle få ner priserna på sådant underhåll/reparation. Men kanske.
Om man tror att man behöver åka långt hyfsat ofta och inte vill ägna sig åt laddningsplanering så skaffar man lämpligen en laddhybrid med 10-15 mils räckvidd (det är väl ungefär vad man kan få idag?).
Då behöver man inte laddplanera så mycket för långfärder, och elräckvidden duger bra för vardagen och kanske för en del “långfärder” när man har upptäckt att de flesta av ens långfärder inte är av expeditionslängd.
Jag åkte bil genom Japan i juli. Från Sapporo ner till Fukuoka. Vi åkte i en Toyota hybrid. Jag såg en Tesla Model tre ute i trafiken under tre veckors tid i Japan. Elbilarna har inte alls slagit där. Vad beror det på?
Importerade bilar går överlag sämre i Japan än inhemska.
De flesta japanska hus har väldigt klen huvudsäkring (eftersom värme, matlagning och varmvatten inte går på el), och det är inte rimligt att installera laddare hemma, vilket gör det lite mindre attraktivt.
I Tokyoförorten där vi bodde i ett antal år var det dock inte helt ovanligt med Tesla, men det var hyggligt välbeställda kvarter.
En fossilbil brinner ut på en timme. En elbil kan börja brinna igen efter en vecka. Det är därför räddningstjänsten sätter elbilar i karantän i minst 2 veckor efter en brand.
Alla nya bilar är inte dyra att reparera. Det är de stora tunga bilarna som genererar höga kostnader för däck och bromsar.
Problemet med elbilar, om vi menar SUV och den storleken, är utsläppen. Och då menar jag partikelutsläpp som de stora och låga däcken genererar. Det här är en tickande miljöbomb som kommer att brisera.
Och det sista problemet, är att det finns en tillverkare som heter Tesla och har en vd som heter Elon Musk.
Jag har precis lyckats byta min företagsbil, en Tesla mot en VW, och jag andas mycket lättare idag.
Det vore fördelar om batteribilar slog igenom. Vilka bilar som brinner oftast är relativt ointressant, frågan är hur de brinner och skador risker de medför.
precis. En släckt brännbil förblir släckt.
Elbilen är en tickande bomb
Är batteriet skadat är det. Det spontanantänder.
En brännbil kan inte explodera heller.
Det krävs att bränslet är blandat med luft för att du slall få en exploaion.
Du får i värsta fall en häftig bramd som inom loppet av sekunder omvälver stora delar av fordonet. Det får man med ett allvarligt skadat elbilabatteri också.
Det kan för en okunnig se ut som en “explosion”.
På samma sätt som litiumbatteriet vi fjuttade på “exploderade” på brandutbildningen
Dieselbilar är för övrigt inte sådana heller. Diesel har en hög flampunkt och utläckande diesel utgör ingen brandrisk.
De mesta av brandgaserna kommer från
1) polyuretanerna i stoppningen och det ger HCN och CO som är giftiga
2)HF och diverse kol-halogenföroreningar från luftkonditioneringen och batterielektrolyt
3)CO från allt brännbart
4)Sot och partiklar från allt brännbart.
Merparten av energin är faktiskt från annat än bränsle eller batterielektrolyt..
Den stora risken är den åldrade brännbilsflottan som gör att bilbränder är mer prevalenta.
Tror du inte att diesel brinner så har du mer att lära….
Jag skrev inte det. Vad skrev jag?
Diesel brinner alldeles utmärkt, annars hade man inte haft det i en förbränningsmotor.
Ej koll på laddbilar, seriös fråga: Hur långa blir stoppen ungefär när man behöver ladda bilen om man är ute på resande fot?
*ELbilar*
Beror på hur långt du kör, förstås.
Vi kan köra Göteborg – Stockholm utan att ladda, men brukar stanna en gång för att gå på toa, ta en kaffe och byta förare. Då laddar vi, så vi slipper leta laddplats när vi är framme utan kan strunta i destinationsladdning. Enklare hitta parkering om man slipper leta laddplatser, även om alla P-hus i centrala Stockholm har laddare numera, ofta på samtliga platser.
Tack för infon!
Beror på. Sällan man behöver vänta. Snarare att man måste stressa för att hinna få mat/pissa innan det är laddat nog. Undantaget är väl Tesla SUC Jönköping när det är fullt. Den laddaren har då inte bråttom… troligen har man för låg anslutningseffekt så att det inte räcker till alla platser.
Kör ganska mycket och vissa tider på vissa orter kan det vara lite väntetid, en fd chef till mig som var så besviken när han måste byta sin tjänstebil (diesel) till el är numera helnöjd, på resande fot så laddade man vid hotell och ibland på snabbladdare, jag kör EV6 och han kör BMW.
När 08-gänget är ute på turné, jul, nyår, sportlov och påsk så är det ofta långa väntetider när de ska ut eller hem från semestern till fjällen, dock så byggs det mycket med nya snabbladdare.
jag var med om en positiv grej i somras då en privatperson som inte hade bråttom gick och pratade med en taxi
som skulle ladda, han erbjöd taxin sin plats vid laddstationen då taxi killen var i tjänst och han själv inte hade bråttom.
Snyggt gjort! Bra karma på den.
Var rädd om er därute oavsett vilket typ av motordrivet redskap ni använder.
Igår kväll var jag en större idiot än vanligt och höll på att kapa höger pekfinger via ett trädgårdsredskap.
Sjukt obehagligt och mår fortfarande dåligt av händelsen.
Kram.
Kram. Kommer leja bort ännu mer arbete framöver.
Nu är jag inte elbilshatare, men…
Anektotisk har jag enbart sett en enda elbil uppbränd på Järvafältet, däremot väldigt många BMW.
Räknas dessa in i statistiken kanske?
Branden i dessa brukar ju magiskt uppstå i samband med “stöld” strax efter haveri i motor/växellåda.
*inte sett en enda
Undersökningen är global, och jag har fått intygat för mig av svärjisar att det är bara i Sverige som det är anlagda bilbränder, för det sker minsann inte i några andra länder.
Tror Sverige har väldigt lite påverkan på den globala statistiken, men det är förstås för jävligt i alla fall.
Det är ändå relevant fakta och det är säkert både fossil och elbilar som utsätts för bedrägeriförsök så det talar till elbilens fördel också.
https://www.sydsvenskan.se/2023-11-17/forsakringsbranschen-varannan-bilbrand-ar-anlagd
Jag minns ett sådant fall som blev mycket uppmärksammat för många år sen. En Tesla Model X stod mitt ute på isen på en sjö i Nordamerika och brann upp. Stort mysterium! Hade den månne kört på en stor sten som punkterat batteriet? Ingen gav sig tillkänna.
Långt om länge kom det fram att “ägaren” inte alls ägde bilen utan hade kört en hel serie försäkringsbedrägerier: lagt lite handpeng och sen var bilen borta på olika sätt.
Det finns oftast en naturlig förklaring. ¯\_(ツ)_/¯
De flesta brunna bilar jag sett har nog börjat brinna p.g.a att någon vandal placerat ett campingkök eller liknande under den. Dock sällan, eller hittills aldrig, på en villauppfart. Utan i lägenhetsområdena där det ännu är glest med elbilar. Undras om dessa går in i statistiken.
Hade en lärare i gymnasiet som i ungdomen lyckades elda upp en bil när de var på vinterresa någonstans i närheten av finska gränsen.
Det var en lågbudgetmodell (Lada eller liknande) som krävde förvärmning med spritkök innan morgonens start – och något gick fel.
Det jobbigaste var när de insåg att det var grannens bil, av samma modell, de eldat upp…
Denna meningen var lurig
“Risken att en fossilbil börjar brinna är 0.1%, dvs en på tusen bilar, medan risken att en fossilbil börjar brinna är 0.0012%….”
Alltså, det står fossilbil på båda ställena. Misstänker att den andra skall vara elbil.
Det är lätt att falla för utvalsfeltänk och reagera på de få filmer av bränder som finns men som rapporteras flitigt i sociala medier.
I Sydkorea kan det bli olagligt att parkera elbilar i underjordiska garage, då en brand i en Mercedes elbil förstörde alla andra bilar i garaget.
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/mercedes-benz-chief-south-korea-meet-residents-after-ev-fire-damaged-property-2024-08-14/
Då kan man ju fråga sig hur man vågar parkera dieselbilar i dessa garage?
https://omni.se/branden-i-norska-phuset-startade-i-en-dieselbil/a/dO0WQq
Jag är ledsen men det är en väldigt svajjig källa på den där rapporten. Allt om elbil rapporterar om en rapport som Sveriges Radio har rapporterat om och varit i kontakt med organisationen EV Firesafe som verkar vara någon sorts Australiensisk organisation som jobbar för säkerheten för brandmän i Australien. Dock är det väldigt oklart huruvida denna organisation verkligen är officiellt stödd av någon Australiensk myndighet. “Proudly supported by” känns lite ospecifikt.
Det finns dessutom lite återkommande faktum som de svänger sig med som trycker statistiken i en specifik riktning. Tex att de endast hittat 511 bränder i EV fordon globalt sedan 2010, men menar endast bilar där det brunnit på ett specifikt sätt i högvoltsbatteriet. Om man kollar på MSBs statistik så framgår det ju att det brann i 23 elbilar endast under 2023, så den globala statistiken måste ju vara betydligt högre än 511. Det vore snarare att jämföra statistik där det är konstaterat att det specifikt brunnit i tanken på fiossilbilar. Denna statistik är omöjlig att tillgå via deras sajt: https://www.evfiresafe.com/ faktum är att det inte finns någon direkt vetenskaplig rapport att tillgå alls. Men den vore jätteintressant att titta på så länka gärna om ni hittar den.
Sen blir man ju också lite trött när en förmodad seriös organisation uttrycker sig såhär:
Through the course of this project, we’ve found that the poorly informed FUD (fear, uncertainty, doubt) factor is causing some unnecessary apprehension in Australia’s firefighting & automotive community.
Skräprapport skulle jag kalla det, finns inget trovärdigt underlag till siffrorna som presenteras. Vi har däremot bra statistik på elbilsbränder från Norge då räddningstjänsten där rapporterar in alla bilbränder som kräver insats av dem. 2018, 2019, 2020, 2021 och 2022 så har man haft runt 5 elbilsbränder som kräver insats av räddningstjänsten per 100 000 registrerade elbilar och år. För bensin/dieselbilar så har man istället runt 30 bränder per 100 000 bilar och år. Brandrisken är alltså runt 6 ggr högre i en bensin/dieselbil, inte 83 ggr. Notera dock att ingen justering för skillnader i fordonens ålder har gjorts; rimligen så ökar risken med ökad ålder.
Bör ju också rimligen mätas viktat per körsträcka.
Se där, vettiga data.
Det skall bli intressant att se vartåt det barkar när elbilarna blir äldre och glada amatörer tar över service och underhåll på samma sätt som på äldre flytande bränsle-bilar, där ersättningsprylar ofta är billigaste möjliga Kina-producerade pryttel. Jag tänker kontaktdon som dött av ålder, oxid och värme till exempel. Fast elbilarna kanske skrotas innan det blir ett faktiskt problem?
Elbilsbränder är dessutom mycket lätta att släcka, och elbilar sliter mycket mindre på våra vägar, vilket förhindrar spridandet av farliga partiklar. Dessutom är det en fördel att tanka i 30 minuter med tre småbarn i bilen.
Men visst gläds jag åt alla rika människor som får visa upp sig i sina snordyra elbilar. Man kan ju inte ha samma bilar och värderingar som kreti och pleti.
Stugnapetter, elbilar kan spara pengar då hem-el kostar betydligt mindre än bensin. En kolega köpte en ny Tesla 3 med lån. Låne plus elkostnaden är betydligt lägre än diesel/bensinkostnaden tidigare. Han pendlar 15 mil om dagen 5 dagar i veckan, så visst det är möjligen ett extremfall. Å andrasidan finns det massor av billiga begagnade elbilar på tex Blocket för den som jag inte vill ta den höga kapitalkostnaden.
Vad fick hen lägga på däck och försäkring då?
Tyvärr har du fel. En elbil är svårsläckt. En fossilbil släcks och körs till skroten. En elbil, efter en brand, sätts i karantän. Den står på en avsides plats i upp till 14 dagar, eftersom batteriet kan hamna i termisk rusning och börja brinna igen. Vad man försöker göra från räddningstjänstens sida, är att kyla batteriet.
Så en elbil som har börjat brinna är inte säker förrän karantänen är över.
Elbilar sliter mindre på våra vägar,mindre partiklar.
Dom små, lätta elbilarna gör det. Men inte dom tunga elbilarna, som det finns övervägande flest av. Man pratar mycket om miljöfördelar, men elbilslobbyn missar att det kommer nackdelar med att köra en tung bil, på däck som är både stora och breda. Dä ken slits. Att bära på ett par ton genererar partiklar från väg , men framförallt partiklar från däcken.
Så det du säger om partiklar är fel. Det stämmer inte.
Att elbilar sliter däck ,är ett känt faktum. Något elbilstillverkarna pratar tyst om. Det finns slräckexempel på hur fort det går. Slitaget genererar partiklar som är cancerogena.
Så att säga att miljöbilarna lämnar mindre klimatavtryck….nja.
Att sedan vissa elbilstillverkare, Tesla tex, lider av dålig kvalitet, är också en orsak till oro.
Så, den som vill köpa en elbil, kan göra det. Men antingen gör man det med skygglappar, eller inte.
Sarkasm i text är svårt, men jag är ganska säker på att Petter var sarkastisk i det första stycket.
Hej Bloggaren,
Vem av fossilbilstillverkarna har hävdat att elbilarna brinner oftare än bränsledrivna bilar?
Den senaste batteritekniken är litiumjärnfosfat, LFP, som är mycket säkrare än de gamla Litiumbatterierna. De går dessutom att ladda snabbare, och har längre livslängd, fast något lägre energitäthet. Exempelvis Tesla använder nu LFP-batterier i nya bilar.
LFP-batterier används även för att ladda från solceller och för frekvensstöd i hem och större anläggningar.
De batterierna ska tydligen inte kunna explodera heller. Jag köpte ett sådant som backup i källaren efter att jag läst en del om dom. De är mycket säkrare än andra typer av batterier. LFP FTW!
God morgon!
1220 KWIA
8 Tanks
24 APVs
47 Artillery systems
3 MLRS
1 Anti-Aircraft system
1 Aircraft
50 UAVs
2 Cruise missiles
65 Vehicles and Fuel tanks
Slava Ukraini!
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3kzq6vkh5c52q
https://x.com/MatsExtrude/status/1823938602616705074?t=m50SAF7EU1jmgrDB75GP_Q&s=19
Sorry, fel tråd. Fast det har säkert brunnit en hel del även i de ryska stridsfordonen.
irl-garv, det enda vi kan vara säkra på att ryska militärfordon brinner i högre utsträckning än motsvarande europeiska.
Ja, precis. Det är betydligt fler ryska stridfordon som går på diesel eller bensin än som är eldrivna som har brunnit!
Därför är BRÄNNFORDON skräp. El skall det vara! Tänk att få köra en Tesla-Tank, med Fascisten Musks märke på!
En KIA tanks…killer in action
Är du säker på det, nu när Kina levererar hur många golf-bilar, elcyklar och elsparkcyklar som helst till den ryska “armén”.
Fast det kanske är lite långsökt att kalla en elsparkcykel för stridsfordon, i och för sig. Oavsett hur många skyttesoldater man packar på den samtidigt.
Måste vara spännande för de som kör pluginhybrid, blir väl någon slags betingad sannolikhet beroende på orsak.
Kommer alltid finnas: surt sa räven om rönnbären folk.
Och jag har bara sett en bmw brinna på e4.
Jag är absolut inte emot elbilar. Däremot är jag emot propaganda och vinklad information. Enligt MSB så är chansen 19ggr högre att en fossilbil brinner än en elbil, så bloggarens 83ggr är ren propaganda från elbilsklanerna. Vad som heller inte framkommer i denna jämförelse är årsmodell på de brinnande bilarna. Det finns betydligt fler ”gamla” fossilbilar än elbilar. Gamla bilar brinner lättare på grund av slitna delar såsom tex bränsleslangar som läcker. Att bränsle läcker ut på varma komponenter i motorn är den vanligaste orsaken till bilbrand (förutom anlagda bränder, men dessa borde inte vara med i statistiken). Att någon har parkerat i högt gräs med en varm katalysator är en annan vanlig orsak till brand bland fossilbilar. En bil som självmant börjar brinna i parkerat läge är i stort sett alltid relaterad till batteri och laddning. Jag har dock varit på en bilbrand som orsakades av att ägaren hade lämnat en burk linolja i bagaget, som sedan läckt ut lite på mattan. Solvärmen räckte sedan för att tända oljan i mattan. Men detta är ju inte styrt av vilken typ av bil det var.
Ingen av mina tidigare brännbilar eller vår elbil har brunnit.
Därmed har vi tillförlitlig statistik att bilar inte brinner.
För att undvika division med noll som är så arbetskrävande hoppade jag som den latmask jag är över att räkna ut hur många gånger oftare mina brännbilar har brunnit än min elbil.
Så, Ukraina-tråden nästa då. Får vi se en lottorad med “Ryska federationen: 1” idag…?
Tycker denna debatt el vs fossil har en tendens att bli lite tramsig. Från båda lägren. Tror nog båda biltyperna kommer hänga med ett tag till.
Själv köpte jag en ny bensinbil nyligen. Det betyder inte att jag hatar elbilar, bara att det inte passade min situation just nu
Lever i den gamla fossilvärlden och är snart fossil själv,men inte rädd för nytt,om jag hade haft råd. Intressant för mig vore en miljöanalys mellan två fordon,brännbil versus el med avseende på utsläpp och miljöpåverkan ända från utvinning av metaller avgaser däck osv. Vilken är den största miljöboven under en livscykel? vet nån?
Är också intresserad. Har hört påståenden om att från vaggan till graven så genererar en gammaldags enkel bensinare mindre fossila utsläpp än en elbil. Vet inte om det är propaganda från en hatare eller om det ligger något i det.
Skulle tyvärr inte förvåna mig om det finns en viss sanning i det. Men det beror säkert också på hur elen produceras och därmed blir resultatet olika på olika platser i världen. Men det talades ju mycket om livscykelanalyser för ett antal år sedan. Tycker det har blivit märkligt tyst om den saken..
Är du intresserad av vilken som är den största miljöboven eller vilken som är den största klimatboven?
Som flera redan påpekat finns det många frågor om rapporten som Bloggaren använder. Väntar i spänning på svar.
Visst finns det ett elbilshatargäng, men det finns å andra sidan ett fanatiskt gäng som inte ser det negativa,sakerna med elbilar.
Har själv bensinare, diesel och elbil i hushållet. Alla har sina för och nackdelar.
Nu bor jag i Norge, men om vi inte kunde ladda elbilen hemma, ville vi haft dyrare km-kostnad än både diesel och bensinaren. Corsa Elbilen går som pendlarbil till grannbyn, körd av dottern. Vi kommer byta ut en av fossilarna mot el nästa gång. Men på långtur i semestertider ÄR det fortfarande ofta kö vid laddstationerna längs E6 och de större vägarna mot Bergen och Trondheim.
För min del får folk köpa vilken bil dom vill. Underhållande men lite tröttsamt att följa diskussionen bara. Själv har jag bara ”brännbilar” (nedsättande beteckning på ett fordonsslag som varit en av grundbultarna för det senaste århundradets utveckling av civilisationen) och tänker behålla dem så länge dom tjänar mig väl.
För min del får tillverkarna gärna hålla på med elbilar några år till så man får se vart utvecklingen tar vägen. Det kan ta slut liksom etanolbubblan sprack och ny teknik kan göra massor av elbiar obsoleta.Som ingenjör känns det t ex motbjudande att köra omkring med ett batteri som väger ett halvt ton oavsett om det är tomt eller fullt.
Oavsett hur ofta eller sällan dom tar eld är en batteribrand kuslig att skåda. Står bilen då i en garagelänga ryker alla bilarna. Står bilen i ett villagarage så brinner huset. Var det inte en elbilsbrand i ett biltransportfartyg som skickade 5000 lyxbilar till Atlantens botten?
Jag köpte en elsparkcykel. Instruktioner betr laddning var att jag inte skulle lämna den obevakad under laddning inomhus….
Collateral damage på möp-språk.
Var och en blir salig på sin tro.
Instämmer Bull. Vad jag efterfrågar är ju liksom vad miljöpåverkan ger under en livscykel. Sen tror jag mest elbilsanvändande är en miljöförbättring likt en piss i Mississippi om man betänker hur många kolkraftverk kinesen har för att prångla på oss skit i äkta plast.
…och översvämma Sverige med billiga ful(?)-elbilar…..
Jag har publicerat hur många artiklar som helst om livscykelanalysen. Och elbilen är kraftigt bättre än brännbilen även med tysk eller polsk kolkraft.
https://cornucopia.se/2020/09/farsk-studie-upprepar-elbilar-slapper/
Livscykelanalyserna förutsätter dessutom att litiumbatterierna inte återvinns, men det sker i verkligheten genom att de får nya liv som hembatterier etc när deras bilkapacitet har minskat.
“En ny studie från Eindhovens tekniska högskola upprepar de tidigare slutsatserna från bland annat forskningsrapporter från Nederländerna, dvs att när man tittar på livscykeln från gruva till skroten och från källa till avgasröret, så släpper elbilar ut betydligt mindre CO2 än en fossilbil. En Tesla Model 3 behöver bara köra 3000 mil för att ha kört in sin tillverkningsbelastning, inklusive batterierna, jämfört med motsvarande fossilbil från Mercedes. Detta trots Tysklands bruna elmix. Siffrorna blir ännu bättre i Sverige med vår mix av vattenkraft och kärnkraft.”
Läser och tar till mig. Men rent miljömässigt borde ju det kollas med på antal däck som slits ut. De är ju fler på en elbil.Partiklar mm från dessa hamnar ju i naturen med. Klart det är vettigt med eldrift,när den finns och kan levereras till vettigt pris.