Börsveckan inleds positivt i de asiatiska tidszonerna. Den amerikanska dollarn är ner ca 14% från toppen och med ca 7.5% ner på USA-börserna har amerikanska börsindex fallit ca 22% för oss svenskar sedan Trumps tillträde. Utbudet av lägenheter till salu är nu de högsta sedan Hemnet började mäta, och har börjat ta knarkpriser på annonser på sin rätt kassa websajt medan bostadspriserna föll i pairl. Teslas storsäljare Model Y byggs av rysk aluminium, vilket kan delförklara Musks hyllande av Ryssland och Putin.

Stockholmsbörsen hade en bra vecka vförra veckan och OMXSPI steg +1.19%, mestadels drivet av fredagens uppgång, medan storbolagsindex OMXS30 gick +1.47% av samma anledningar. Dollarn står just nu i 9:61 SEK och euron i 10:89 SEK medan guldpriset backar till 1 006:- SEK per gram och ser ut att gå ner under tusenlappen snart igen med den allt billigare dollarn.
I USA steg börserna – ojusterat för dollarkursen – med +2.92% för S&P-500 och +3.45% för Nasdaq 100. Bäst inom FANANGST gick Facebook med +9.09% medan Apple var sämst på -1.88%. Tesla gick +0.79% på veckan som slutade positivt enbart tack vara uppgången i fredags. Bolaget leder fortfarande på nedsidan i år inom techbroligarkernas FANANGST-aktier. Amerikanska långa räntor steg något förra veckan, men dollarn förblir svag.
Borta i de asiatiska tidszonerna är börserna positiva under morgonen. ASX 200 backar dock Down Under med -0.81% men Hang Seng går +1.74%, KOSPI +0.12%, Nikkei +1.04% och Straits Times är oförändrad på +0.00% i skrivande stund.

USA-börserna är ner ca 22% för oss svenskar från toppen strax innan Trump svors in. Journalister i svensk press kan dock inte de fyra räknesätten och förstår inte att det finns något som heter valutor, och pratar därför om att “tullraset är återtaget på en månad”. Men som bekant rasade de amerikanska börserna redan innan, och det är ett strikta amerikanskt perspektiv och förmodligen AI-översättningar av amerikanska artiklar som ligger bakom sådant här.
Dollarn är ner ca 14% från toppen i januari och S&P-500 är ner ca 7.5%. Tillsammans innebär detta att generella amerikanska innehav har rasat ca 22% för en svensk som bor, lever och har sina utgifter i Sverige.
Motsvarande gäller guldet, där svenska journalister också papegojar amerikanska artiklar som inte tar hänsyn till dollareffekterna. Men ja, guldet är nära sitt prisrekord i svenska kronor. Varför tipsar aldrig media om saker när det är billigt istället för när det är dyrt? Var fanns artiklarna 2005 när guldet låg under 100:- SEK mot dagens drygt 1 000:- SEK?
För övrigt kräver nu amerikanska ambassaden i Stockholm att alla deras svenska leverantörer ska bryta mot svensk och europeiska antidiskrimineringslagstiftning och att dessa ska intyga att man inte beaktar kön, ålder, hudfärg eller sexuell identitet när man anställer. Som bekant är enda tillåtna inkluderingen male-pale-stale, dvs vita medelålders män. Om man inte följer ambassadens uppmaning till lagbrott kan ambassaden vägra betala fakturorna.
Vilket väcker frågan om vem som vill vara leverantör till en ambassad som när som helst kan bestämma sig för att inte betala din faktura, då det visar sig att det finns en kvinnlig anställd, eller ännu värre, en anställd med invandrarbakgrund. Vilket är ironiskt med tanke på att 99% av alla i USA har invandrarbakgrund, undantaget den lilla minoriteten nordamerikansk ursprungsbefolkning. Eller hemska tanke, tänk om någon hos leverantören är HBTQ?
Leverantörer till amerikanska ambassaden bör alltså kräva att få betalt i förskott, för fogden kan inte utmäta eventuella obetalda fakturor.
Det ska bli intressant att se vilka inom makt, myndighet och media som i år går till ambassadens mottagning i Almedalen, om man nu lyckas hitta någon leverantör som vill hyra ut utan att få förskottsbetalt? Men vad gör man inte för lite gratis käk? Är själv lite kluven. Blir knappast inbjuden i år med tanke på vad jag skriver på bloggen sedan Trump återkom, men hade varit intressant att gått dit bara för att se vilka andra som saknar ryggrad (eller inte har råd med käk själva). Å andra sidan är det samma personal på ambassaden, eventuellt är det bara ambassadören som är utbytt. Svår fråga.

Hemnet rapporterar att det är rekordmånga lägenheter till salu i Sverige, samtidigt som bolaget inför knarkpriser för annonsering på Hemnetknarkarsajten. I april var 38 647 lägenheter till salu i den så kallade bostadsbristens Sverige där det alltså uppenbarligen inte är brist på bostäder (brist på hyresreglerade förstahandskontrakt på Östermalm är inte bostadsbrist, skriv då förstahandskontraktpåöstermalmsbrist). Det är den högsta siffran sedan Hemnet började mäta 2013 och utbudet har ökat 20% i årstakt. I världens centrum Stockholm har utbudet ökat 16%.
Sajten höjer också priserna för annonsering på sajten där den dyraste annonsen kostar över 32 000:- SEK. Personligen fattar jag inte varför någon spekulant alls använder Hemnet. Booli är helt överlägsen och skrapar istället mäklarsidornas egna annonser.
Tror sist jag sålde en villa så låg Hemnettillägget på 400:- SEK, men det var nitton år sedan.
Varför ska man ens betala mindre pengar för en annons på Hemnet, när de som betalar mer knör bort din annons? Som köpare använder man lämpligen Booli – du vill nämligen se hela utbudet ofiltrerat av annonspriser och bara med dina egna sökkriterier, inte vem som betalat mest i hopp om att får hårdast budgivning.
SBAB/Booli rapporterar att bostadspriserna för lägenheter föll i april. Lägenheter backade med 1.4% medan villorna steg med 0.2%. Priserna är fortfarande upp från årsskiftet utom för lägenheter i norra Sverige. Lägenhetspriserna föll -3.3% på en månad i Storgöteborg och -4.7% i hela södra Sverige. Världens centrum Stockholm fick se -0.6% för lägenhetspriserna och -0.9% för villapriserna.
Sedan toppen har bostadspriserna gått bäst i Stormalmö där lägenheter bara backat -0.7% mot -2.5% i världens centrum. Beror förmodligen på den utbredda gängkriminaliteten, skjutningarna och sprängningarna i Stockholm.

Teslas (fd) storsäljande Model Y tillverkas av rysk aluminium skrivs det här. Kanske inte så konstigt att Musk simpar för Ryssland och Putin. Å andra sidan bör ju försäljningskraschen för Tesla därmed göra att rysk aluminiumexport och finansiering av kriget i Ukraina drabbas negativt.
Nu är inte Tesla den enda syndaren här. EU-länderna köper mer rysk olja och gas än vad man skickar i militärt stöd till Ukraina uppger Sveriges Radio.
![]() | Att låna kostar pengar! Om du inte kan betala tillbaka skulden i tid riskerar du en betalningsanmärkning. Det kan leda till svårigheter att få hyra bostad, teckna abonnemang och få nya lån. För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på konsumentverket.se>. |







