Artikeln innehåller annonslänkar för Hemsol och för Svensk Värdeförvaring.
Börsveckan inleds blandat i de asiatiska tidszonerna. Guldpriset slår nytt rekord i både svenska kronor och dollar under morgonen men valutorna är stabila mot kronan. Goldman Sachs pekar ut AI-värderingarna för att vara en börsbubbla, men konstaterar att det kan hålla på i flera år till. Rekordmånga lägenheter uppges vara till salu på den svindyra sajten Hemnet och allt fler går på visningar, men bostadspriserna står som vanligt stilla på hösten. De extrema elpriserna är tillbaka i södra rikshalvan efter helgens höststorm och ligger som lägst runt kronan mitt på dagen.

Stockholmsbörsen steg med +3.19% för OMXS30 förra veckan och +3.01% för OMXSPI. Kronan stärktes måttligt mot både USD och EUR, men valutakurserna är stabila under morgonen med 9:39 SEK för USD och 11:00 SEK för EUR.
Guldpriset slog dock rekord under morgonen på 3 938 USD per troy ounce, men är nere på 3 929 just nu. I SEK blev rekordet 1 188:- SEK per gram och 1 185:- SEK i skrivande stund.
Du kan nu testa ett bankfack hos Svensk Värdeförvaring gratis i tre månader via bloggen utan kostnad. Efter tre månader utgår betalning enligt ordinarie prislista om du inte väljer att avsluta tjänsten och en faktura kommer skickas ut 14 dagar innan testperioden är slut. Du kommer genomgå vanlig prövning enligt lagarna om penningtvätt och avtalsskrivande när du startar testabonnemanget, och även få uppleva de flerfaldiga lagren av säkerhet som gäller.
Vill du anmäla intresse för att öppna ett bankfack i Göteborg eller Stockholm kan du använda detta formulär (reklamlänk). En tidsstämpel plus dina ifyllda uppgifter kommer delas med Svensk Värdeförvaring AB och sedan raderas efter nästa kvartalsskifte. Bloggaren har själv öppnat fack hos SVF.

Borta i USA steg också börserna förra veckan och S&P-500 gick +1.09% medn Nasdaq 100 gick +1.15%. Det gick sämre för FANANGST, där endast AI-chipsäljande Nvidia gick plus med +5.29% på veckan, samt Church of S:t Jobs med +1.00%. Sämst gick Spotofy med -5.03%.
Amerikanska långaräntor har inte rört sig särskilt mycket under veckan utan fortsätter att ha fibrillationer som inte går tolka för den här bloggen.
Goldman Sachs VD pekar ut AI som en ny IT-bubbla och drar direkta paralleller till IT-bubblan runt millenieskiftet och säger att “det är inte annorlunda nu” och att stora mängder kapital kommer investeras i dessa aktier utan att få avkastning. Han säger att han inte blir förvånad om det kommer en krasch inom 12 – 24 månader och säger att om han hade fått samma fråga om IT-branschen 1998 hade svaret varit det samma, men konstaterar också att det den gången tog tre år innan kraschen.

Här har man ett val att göra. Befinner vi oss i övergången från institutioner till allmänheten och bubbelfasen så ligger de stora aktievinsterna (till skillnad mot bolagsvinster) framåt inom sagda 12 – 24 månader och utvecklingen kommer bli extrem. Således ska man utifrån det gå in i bubblan, men problemet är att väldigt få småsparare kommer gå ur i tid. Själva funktionen för småspararna är att köpa aktierna av institutionerna så de kommer undan och det ingår så att säga i en marknadsbubbla att amatörerna tar smällen.
Se marknadsbubblans anatomi ovan.

Borta i de asiatiska tidszonerna går börserna blandat. ASX 200 går -0.07%, Hang Seng -0.59%, Nikkei 225 +4.94% (!) och Straits times +0.17%. KOSPI och Sydkorea verkar ha stängt.

Rekordmånga lägenheter är till salu på den överprissatta och rätt usla sajten Hemnet (Booli är mycket bättre) rapporterar TT. Många säljare har enligt Hemnet inte tid att vänta med försäljning längre. Läget är inte det samma för villor där antalet objekt gått ner.
SBAB uppger enligt sin Mäklarbarometer att allt fler går på visningarna men att det är segt och kan krävas 5 – 10 visningar för att få sålt en bostad. Priserna står som vanligt på hösten stilla men villamäklarna är mer positiva än bostadsrättsmälklarna.
Det ser ut att vara segare i Göteborg och Malmö än skjutningarnas och explosionernas Stockholm. I Göteborg kräver 19% av objekten fler än 10 visningar för att säljas mot 8% i Stockholm och Malmö. Vart tredje objekt behöver bara 1 – 4 visningar i Stockholm mot endast var åttonde i Malmö.

Efter nollade priser under höststormen Amy i helgen är elpriserna tillbaka på extrema nivåer och kostar som lägst runt kronan mitt på dagen. Då är inte vintern ens igång och det är över tio grader ute på morgonen både i Göteborgsområdet och Stockholmsområdet.
Däremot är samtliga politiker som alltid igång och gör ingenting. Till skillnad mot 2021 – 2022 så är de prisstyrande fossilgaspriserna rätt normala, men vi dras ändå med sådana här elpriser och det går bara att spåra tillbaka till politisk inkompetens hos samtliga riksdagspartier från regeringen Reinfeldt via regeringarna Löfven och Andersson och nu Kristersson, samt deras stödpartier.
Det enda man kan göra är att ta makten i sina egna händer, göra energibesparingar och när dessa är gjorda installera hembatterier och solceller. Det gick som man ser ovan att ladda hembatteriet till låg effekttaxa och sju öre per kWh i natt i kontrast mot 195 öre för elen ikväll.

Vill du, ditt företag, ditt lantbruk eller din bostadsrättsförening ta in upp till fyra gratis offerter på hembatterier eller solkraft kontakta Hemsol (annonslänk). Inget utfall i riksdagsvalet kommer ändra energipriserna. Däremot finns det stora risker på uppsidan för elpriset, inklusive nya utbudschocker och fundera också på om USA för all framtid kan leverera LNG istället för rysk pipelinegas, samt vad som kan hända med energipriserna när kriget kommer och Shahederna börjar flyga mot EU:s energiinfrastruktur. Hur är luftförsvaret runt EU:s LNG-terminaler?











