“Inflation är alltid och överallt ett monetärt fenomen så tillvida att det endast kan skapas genom mer ökning av penningmängden än produktionen [av varor och tjänster].”
Milton Friedman
Regeringen meddelade på en snabbinsatt presskonferens igår lördag att den socialdemokratiska regeringen tillsammans med Riksbanken förbereder ett massivt paket om hundratals miljarder kronor för att rädda finansmarknaderna på grund av de skenande och allt mer extrema elpriserna. Man står alltså redo att trycka upp nya pengar för att hindra en finanskris, likt regeringen Borg/Reinfeldt gjorde under finanskrisen och skuldkrisen, vilket i grunden orsakat den inflation vi upplever nu. Inflation är och förblir alltid ett monetärt fenomen, som orsakas av tryckandet av pengar.

Inflation är ökningen av penningmängden och omsättningstakten för pengar som överstiger ökningen av produktionen av varor, tjänster och tillgångar i ekonomin. Bättre förklarat är att om man ökar mängden existerande pengar mer än det finns saker att köpa i ekonomin så ökar priserna när mer pengar jagar samma mängd produkter.
Sedan finanskrisen har tusentals miljarder (dollar) injicerats i finansmarknaderna för att rädda ekonomin från kollaps och detta har nu alltså pågått i nästan femton år. KPI-inflationen och PPI-inflationen har inte stuckit iväg förrän det senaste året, eftersom dessa tusentals miljarder har fastnat på tilgångsmarknaderna som börsen och bostadsmarknaderna, men så fort det uppstod utbudsstörningar så fanns det enorma mängder pengar som bara legat och väntat på att få driva upp priserna.
När man pratar om inflation dagligen brukar man avse KPI, dvs konsumentprisindex, som är en varukorg som ska spegla hushållens konsumtion och prisutvecklingen på denna. För företag finns PPI, producentprisindex och det finns BFI, byggfaktorindex osv för olika branscher. Dessa är olika febermätare på det montetära fenomenet inflation, men inte själva definitionen av inflation. Medan KPI ligger på ca 10% ligger PPI nu på 20-30%, vilket visar att KPI inte återspeglar inflationen korrekt, utan bara är en febertermometer uppstoppad i en av kroppsöppningarna på ekonomin. Strikt talat har bostadsbubblan varit en annan mätare på inflationen, som orsakats av tryckandet av enorma mängder nya pengar med nollräntor.
Men nu sticker alltså miljarderna över i den verkliga ekonomin, Main Street istället för Wall Street, som man snackar om i USA.
På gårdagens presskonferens framgick det när Sveriges två tyngsta regeringsmakthavare statsminister Magdalena Andersson (S) och finansminister Mikael Damberg (S) proklamerade att finansen måste räddas till varje pris och att man förbereder ett paket på hundratals miljarder tillsammans med Riksbanken för att rädda dessa. Det är bara Riksbanken som kan skapa nya pengar, och därmed är de inblandade här.
Agerandet kommer förstås bara driva upp elpriset ännu mer när man nu proklamerat att elhandlarna är för feta för att falla (eng too big to fail). Annars hade en sådan kollaps kunnat sänka elpriset när tillgångar utplånas.
Nu finns det förvisso ett tak på hur mycket elen får kosta i Nordpool, och jag tror det är 40:- SEK per kWh eller något sådant. I övrigt ska en ny kraftledning till Tyskland tas i bruk nästa år, och ännu mer av svensk elproduktion exporteras med ännu högre elpriser som följd. Och Ryssland har nu stängt ner Nordstream 1 och skyller på tekniska fel för att låtsas att det inte är avsikligt.
Ord som krigsekonomin nämndes på presskonferensen och enligt pressmeddelandet sade statsministern:
“Vi befinner oss i ett ytterst allvarligt läge där Ryssland försöker knäcka Europa genom att utpressa svenska hushåll och företag. Med beskedet att den ryska gasen stryps till Tyskland krävs skyndsamma åtgärder för att säkra likviditeten hos elproducenterna. Staten måste gå in med garantier för att garantera den finansiella stabiliteten och, ytterst, undvika en finanskris.”
Magdalena Andersson
Det blir intressant att se om hushållen nu kommer börja avveckla sina spartillgångar, vars värden på aktie- och obligationsbörserna blåsts upp av det digitala sedelpressandet i femton år, och om dessa tusentals miljarder skickas in i att betala elräkningarna. Tur det finns ett tak på elpriset hos Nordpool …
Vilket förvisso kan höjas med ett pennstreck.
När finansmarknaderna öppnar igen blir det intressant att se om gårdagens utspel påverkar den svenska kronkursen. Kronan lär inte stärkas av att sedelpressandet drar igång. Men snart är väl kronan så lite värd att Sverige internationellt sett blir ett låglöneland och de låga lönerna kompenserar för elpriset eftersom lönerna inte höjs i takt med KPI.






