Efter en kollaps för den Alecta-delägda amerikanska teknikfokuserade banken SVB inleds fredagen med breda börsras i de asiatiska tidszonerna. Svensk BNP ökade hela 2.0% i januari enligt SCB:s BNP-indikator, vilket väcker oro för att Riksbanken kommer besluta höja räntan ännu mer än planerat, för det är inte tänkt att man kan ha växande ekonomi och inflation samtidigt.

Stockholmsbörsen missade bankkraschen i USA och backade bara med -0.15% för OMXS30 och -0.38%, vilket borgar för en strålande nedgång idag. Euron stärks till 11:38 SEK men dollarn ligger kvar på 10:75. Guldpriset tog ett ordentligt skutt pga bankkrisen och handlas nu för 633:- SEK per gram.
I USA kom alltså beskedet att den av svenska pensionsbolaget Alecta delägda banken Silicon Valley Banks ägarbolag SVB Financial Group kraschar och tvingas till en nyemisison för att täcka upp eget kapital efter att man bland annat drabbats av en sk uttagsanstormning (eng bank run) och även tvingats panikdumpa tillgångar för att inte ställa in verksamheten. Jag kan villigt erkänna att jag inte läst in mig på detaljerna, och de spelar kanske inte heller någon roll. När lavinen startat är det för sent för snöflingorna att debattera om saken.
Börserna i USA var måttligt roade och S&P-500 gick -1.85%, medan Nasdaq 100 gick -1.80%. De amerikanska marknadsräntorna backade rejält vilket jag väljer att tolka som att kapital flydde från aktier och skräpobligationer till amerikanska statsobligationer, vilket pressade räntorna. T ex föll 2-åringen från rekordet 5.05% till 4.90% i ränta. De kortaste löptiderna på en och två månader steg dock.
SVB Financial Group kraschade med -60.41% igår och ska sedan kraschat ytterligare ca 20% i efterhandeln. Sedan toppen 2021 har aktien nu gått ner ca 86% (oräknat efterhandeln) och gårdagens krasch var bara fortsättningen på en rejäl nedgång. Kom ihåg att nedsidan i alla aktier är begränsad till 100%.
Ska man måla fan på väggen kan SVB vara den första skakningen och kanske jämföras med Bear Sterns krasch 2007, vilket förebådade finanskrisen 2008 – 2009. Att något kommer gå sönder i bankvärlden när räntorna stuckit iväg så här mycket är ju inte direkt osannolikt, men allt tar ju som bekant tid. Så kanske får vi en finanskris till hösten eller nästa år? Vem vet? Inte jag iaf, fråga en expert de brukar kunna förutspå framtiden.
I Asien dyker börserna.
ASX 200 -2.28%, Hang Seng -2.69%, KOSPI -1.01%, Nikkei 225 -1.67% och Straits Times -1.16%. Indikativt för hur Stockholm kan komma att avsluta veckan.
SCB:s preliminära BNP-indikator steg med 2.0% i januari jämfört med januari 2022. Detta ställer preliminärt in tjatet om recession, men gör att s kallade experter är oroade för aggressivare räntehöjningar än planerat för Riksbanken.
Det går nämligen inte att ha ökat välstånd i form av ekonomisk tillväxt samtidigt som man har hög inflation. I alla fall inte enligt teorierna från de stora tänkarna. Att det dock skulle förhållandevis snabbt arbeta av den svenska skuldbubblan verkar man inte bry sig om.
Att Sverige visar tillväxt trots räntor och inflation bekräftas förstås även av att arbetslösheten inte exploderat enligt teorierna. Och antagligen är det korrekt att investera i aktier på något års sikt, då börsen allt annat lika bör stiga med BNP+inflation. I teorin.







