Börserna går blandat under torsdagsmorgonen i de asiatiska tidszonerna. Den kinesiska elbilstillverkaren BYD har lanserat en elbilssedan för 42 mils räckvidd till priset av 15 000 USD, och är alltså en elbil som är billigare än motsvarande brännbilar och till mindre än hälften av priset för billigaste motsvarande elbil. För oss som har timpris blir elen gratis i natt men i SE4 stoppas nu även ett nytt bostadsområde på grund av kraftbrist.

Stockholmsbörsen tvekade under gårdagen och OMXS30 gick +0.20% medan OMXSPI gick -0.01%. Kronan låg stabilt och kostar 10:34 USD eller 11:20 EUR. Guldet hittas på 676:- SEK per gram.
SCB rapporterade om sänkt svensk BNP fjärde kvartalet och ekonomin backade avrundningsfelet -0.1% och totalt -0.2% på helhåret.2023. Ingen större katastrof trots allt snack om att normala räntor eller hög inflation skulle knäcka svensk ekonomi. Ja, det blev inte guld och gröna skogar, men som man ser på sysselsättningsgraden så gick det tydligen att ha en fungerande ekonomi även utan det godtyckliga målet med 2% i KPIF-inflation. Vad som inte fungerar är att den svenska modellen med sina uteblivna lönehöjningar nu gjort att regioner och kommuner måste massavskeda när de inte fått kompenserande skatteintäkter. Region Östergötland ska dropkicka 900 anställda nu. Man lovar och svär att det inte ska vara faktisk sjukvårdspersonal som får sparken, vilket gör att regionen alltså hade 900 onödiga anställda, som inte sysslade med att vårdapatienter, utan den gamla 80-saltklassikern gissa sitt jobb tydligen. Fan trot, men när politiker är i farten ska ingen bli förvånad förstås.
I USA backade börserna och S&P-500 gick -0.17% medan Nasdaq 100 gick -0.54%. Tydligen ska det komma någon statistik i USA som alla överintresserade ska överanalysera och alla börsrobotar står redo att trejda på.
Alla FANANGST-aktier föll, utom Tesla, som steg med +1.16%.
De långa amerikanska räntorna backade något.

Den största globala konkurrenten, kinesiska Byd har nu lanserat en Corolladödare som för 15 000 USD ska ha en räckvidd på 42 mil. Det gör att denna helt rimliga elbil kostar mindre än hälften av den billigaste Tesla Model 3 och framför allt blir billigare än motsvarande fossilbil. Bilen har förstås potentialen att helt krossa befintliga biltillverkare, som mer än gärna tar ut tre gånger priset för en elbil.
Det blir alltså både billigare att köpa och köra denna bil.
Återstår nu en massiv kampanj från EU:s biltillverkare med argumentet att detta (likt t ex Volvo och Polestar) är en Kina-bil som man inte kan lita på. De flesta kommer dock rösta med plånboken. Bilen är rent av rätt estetiskt tilltalande och jag tror jag nyss rasade (eng rage) över att alla elbilar tvunget ska vara luftmotstånds-SUV:ar och med det både onödigt dyra och onödigt dyra i drift.
Vi får se om BYD Qin släpps i Sverige, där den torde gå på säg 250 000:- SEK med moms och de svenska påslagen för vagnskadegaranti, som inte alls är gratis, utan du betalar via högre priser på svenska bilar. Ett straff för bilköpare med god försäkringshistorik, och som alltså får betala mer än om de haft egen helförsäkring.
Problemet är nog mest att BYD inte kommer kunna leverera utifrån efterfrågan.

I de asiatiska tidszonerna går börserna blandat under morgonen. ASX 200 +0.50%, HAng Seng +0.31%, KOSPI -0.37%, Nikkei 225 -0.11% och Straits Times +0.22%.
Elen ser ut att bli gratis i natt och de samma i hela Sverige. Från 22 kostar elen noll öre för oss med timmätning och sedan -0.2 öre från klockan 23. Förmodligen blir priserna därmed negativa hela natten. Högsta elpriset idag blir nuvarande 23 öre och snittet i hela landet blir 15 öre.
Jag antar att det blåser. Rätt angenäma priser så här i februari oavsett.

Ett bostadsområde i Kristianstad stoppas i SE4 på grund av kraftbrist. Det handlar om den gamla fängelsetomten och det finns helt enkelt inte elkraft nog för att kunna försörja bostäderna, så det kommunala lokala elnätmonopolet C4 Energi – Vi bryr oss om Kristianstad som det står på hemsidan – stoppar exploateringen utan förvarning. Vilket gör bostadsutvecklarna lite upprörda.
Miljöpartiet är förmodligen nöjda. Folk ska bo i lerhyddor när de inte arbetar för hand på åkrarna, men helst ska Sverige återställas till hur det såg ut innan människan kom till området och då ska det förstås helst inte finnas varken bostäder eller människor alls.
119 kommentarer
Nu inser jag vilket hot Kina utgör mot väst. De tillverkar helt enkelt bättre och billigare produkter. Nu måste vi stoppa denna import så att vi kan fortsätta betala dubbla priserna på allt.
Bättre vet jag inte. Eller ja, de tillverkar ju den mesta sk högteknologin, inklusive iPhone.
Men ibland är gott nog gott nog. Man måste inte vara bäst, det räcker att vara billigast.
De sätter ihop apparaterna.. de mest högteknologiska delarna, dvs de mest avancerade chipen, tillverkas ju fortfarande i Taiwan eller väst.
Kinas studenter presterar generellt bättre än motparten i väst. I Sverige har vi tyvärt numera ett mediokert utbildningsväsende som producerar därefter. Där har vi ett ännu större hot om vi inte skärper oss.
Studenter vet jag inte. Elever i grundskolan ja möjligen. de har mer disciplin och drillas att memorera saker.
Jag delar inte din erfarenhet (eller åsikt?).
Har utbildat en del masterstudenter från hela världen och där stæmmer det inte att Kinas studenter presterar bættre æn i studenter från väst. Min kompis som är på ett av storbitanniens toppuniversitet (de har ju typ som affärsmodell att sälja utbildning till utlänningar), och har utbildat tusentals studenter från hela världen delar min observation (snarare är de konsekvent under medianen).
Om man ska vara nitty gritty kan man ju också ifrågasätta vad som mäts. Man kan ju prestera i många olika dimesioner. Vad är viktigast? Lydnad eller innovationsförmåga? Eller något annat.
Jag tror att du blandar ihop saker, Kina har ett enormt utbildningsväsende som generellt presterar sämre än väst, men i kraft av storlek ändå ger en del bra resultat, och jämfört med oecd satsar man på teknik och naturvetenskap 50% av alla examina i kina är inom det mot 25% i oecd. Siffrormna är inte helt jämförbara i kinas fall är det andel nya för ngåra år sedan i oecd andel med examina totalt men det ger nog en bild av skillnad i på vad man satsar.
99 vs 105 är siffran ifrån 2006. Vad den säger får ni värdera själva.
Sen har det kanske sina fördelar att vara 1,5 miljarder (typ men kraftigt fallande) mot 10 miljoner för att vaska fram talanger.
Håller med har jobbat vi toppuniversitet i usa och utbytesstudenterna från Kina var inte bättre än de från Indien och många var eniga om att de skandinaviska utbytesstudenterna var bäst (men de sa de väl bra för att smickra mig). De bästa studenterna var helt klart amerikanerna. Drivna som fan, analytiska och tog inget för givet.
Oroväckande om du Storebror, jobbat vid topp-universitet faktisk. Du verkar faktiskt inte vara den skarpaste kniven i lådan om man nu får säga så. Men du är säkert tillräckligt smart för att vara lektor eller nåt 🙂. Men lite oroväckande.
Kina har 105 IQ-poäng
Sverige 99 som jag skrivit ovan.
IQ mäter uppenbart inte intelligens, men jag håller det möjligt att mäter något. T ex på hur bra man är på att göra IQ proven, själv har jag tydligen tränat upp mig 3-4sq. Så jag är själv lite skeptisk
Blir väl block där kanske😊
Hahaha!
Alla har rätt till sin egen åsikt om min intelligens såklart.
Men det har jag faktisk.
Det handlade först om att kopiera teknik, sedan att lära sig den och nu att hela tiden försöka förbättra och kunna konkurrera med väst. Kina satsar på sina universitet och sin kiselutveckling. Inte minst har denna utveckling påskyndats av teknikembargon från USA.
De kinesiska “orginal”konstruktioner jag har sett skiljer sig inte från hur liknande från USA eller EU ser ut. Tillverkningen klarar man uppenbarligen utan problem. De flesta elektronikprodukter jag äger är “Made in China”.
Skillnaden är att emedan väst låter “marknaden” och en spretande politik o-bestämma använder kina sitt totalitära system till att politiskt styra i ambitionen att överta det ekonomiska, tekniska och som resultat av det, det politiska initiativet.
Genom kraftiga subsidier, något som inte används, tillåts eller styrs i väst kan kina bedriva denna politik, medvetna om att eventuella handelshinder från väst blir svåra att införa.
Tack vare den penetration av väst man lyckats med kan man nu idka politisk utpressning. Den (politiker) som betvivlar detta påstående kan ju lämpligen bjuda in Dalai Lama på besök eller erkänna Taiwan.
Hur är det med ryktena om att kinesiska staten subventionerar deras bilindustri för att konkurrera ut västerländska märken? Finns det någon substans i dem? Om ja så är det väl inte helt ovettigt att förtulla dem så konkurrensen jämnas ut något.
Och Foxconn kan man ju diskutera. Har självmordsstatistiken hos deras arbetare sjunkit sedan de var på tapeten senast? Seriös fråga, och inget försök till att trolla. Senast jag hörde något var den statistiken skyhög i jämförelse med andra länder, men det var väl under pandemin där arbetarna i princip låstes in på fabrikerna så det kanske är elakt att jämföra med den.
Självklart sponsrar Partiet sina inhemska biltillverkare oavsett om vi pratar VCC, BYD, Nio, etc.
Exempelvis genom att OEMerna inte behöver betala för sina fabriker. Hela investeringen tas av regionala partiet. Sen finns det fler exempel.
Så fungerar hela kinesiska industrin. Men de är knappast ensamma om det. Västerländska företag brukar bara inte behöva förlita sig på staten utan har kassa nog själva i många fall.
Subventionerad med människoliv. Bra slogan för en elbil ~250 000 kr.
En ”terror/diktaturskatt” borde väl också vara befogad? De demokratiska staterna borde värna mer om varandra.
Låter ju jättebra om Kina slösar sina resurser på att ge bort bilar till oss i västvärlden – bara att tacka och ta emot!
Troligen är BYD:en subventionerad. I Kina pågår just nu ett priskrig där bilar dumpas bort. Sedan är det synd att påslagen är så höga när bilen kommer till Sverige.
Men europeisk bilindustri kan också göra en sådan bil, bara det att ingen vill för man vill tjäna mer pengar på bilarna.
Kina är inte överlägset utan deras framgångar har kommit ur våra självmål. Samma som Japan, som också sågs som oövervinbeligt på 80-talet.
Apropå elbrist i SE4 såg jag nyss en sak som gått mig helt förbi, en ny 700 MW kabel planeras från SE4 till Tyskland. “Hansa Power Bridge”. Ja, det är uteslutande i den riktningen som el kommer att transporteras, är jag ganska säker på. Sverige=råvarukoloni åt EUs heartland.
Ja, elen kommer inte bli billigare i SE4 och SE3.
Den är pausad tills vidare av förra regeringen som insåg det var en politisk “osäkra två handgranater och håll intil huvudet” att ge den koncessionstillstånd men i realiteten kommer EU kommisionen tvinga fram den.
Det enda som inte händer är att SVK bygger bort flaskhalsarna i Sverige. Vilket såklart vore synd om de i SE1 och 2.
Man skryter om att man under en längre tid faktiskt kunnat hålla nätet i drift i den omfattningen att flaskhalsar mellan elområdena är minimala och man kört på teknisk kapacitet.
Det spelar ingen roll hur mycket vindkraft man installerar längs kusterna eftersom det inte förbättrar något öht. Ibland blåser det inte och då blir det elbrist, såtillvida man inte bygger transmissionsnät till andra länder som också har vindkraft…
Man kan inte vara för vindkraft och emot integrerade elmarknader som Socialdemokraternas regeringspartner V tex.
Det är naturlagsvidrigt.
Å andra sidan är socialismen naturlagsvidrig.
EU kräver av medlemsländerna att de ska tillgängliggöra minst 70% av transnationella ledningar för elhandel, vilket i Sveriges fall innebär i princip uteslutande export. Det motsvarar en tredjedel av svensk elproduktion. Efterfrågan på billig svensk el på kontinenten är omättlig. Så de som vurmar för att vi ännu snabbare ska bygga bort ”flaskhalsar” inom Sverige får gärna förklara hur det sänker svenska elpriser. Vi kommer importera tyska elpriser allt längre upp i landet ist. Elproducenter i norr tjänar mer, men knappast svenska elkonsumenter..
Vad är det för sjukt system som tillåter Tyskland att lägga ned kärnkraft och sedan tvinga Sverige att exportera el dit när det inte blåser? Har jag fattat detta rätt att det är så den Grünen “tänkt” att lösa sin effekt? Vad kan Sverige göra för att motarbeta detta i EU?
Det ÄR ett sjukt system. I princip skulle ett land om jag tolkar situationen rätt kunna lägga ner all egen kraftproduktion och enbart köpa från andra länder. De kostnader man då skulle slippa i form av kratverksbyggen kunde man i stället använda för att subventionera elpriserna.
Tror iofs att tyskland också är netto exportör det är ett rätt stort land.. Och det är väl tanken med EUs gemensamma elmarkand att elen ska flyta över gränser och baserat på prismodellen då användas där den värderas högst
Tyskland är rätt likt sverige men borde nog fungera bra att bygga ut överföring mot de är netto exportörer men har månader av import främst under sommaren och dt borde ju fungera rätt bra ihop med sveriges elmarkand då vi är nettoexportörer med mest förbrukning under vinter månader
Det sjuka i kråksången är väl mest att tyskland lyckats med konststycket att (såvitt jag förstått) hålla landet som ett elprisområde, trots ohyggligt stora interna brister i överföringskapacitet. Så södra tyskland exporterar el, medans norra tyskland importerar el – för de kan inte överföra den inom landet.
Tyskland är ju rejält på dekis så det lär väl inte bli bättre…
Det är ingen som är tvingad att ha elprisområden. Det som vi alla i EU har förbundit oss till är att inte ha några handelshinder. Sverige kan också ha 1 elprisområde om vi vill men då får vi SE4 priser till våra industrier i norr, det vill vi inte.
Tyskland hindrar ingen elhandel över gränsen och det är därför OK med 1 elområde. Det är internt i Tyskland detta är orättvist då södra Tyskland slipper betala för att de har mindre produktion lokalt. Norra Tysklans sponsrar alltså södra på det viset.
Om Sverige byggde bort elprisområdena skulle kanske bristen på planerbar elproduktion inom EU tas på allvar ialla fall i Stockholm? Det finns gott om industrier i södra Sverige också, men inte LO tunga sådana…
Klassiska gruvor, pappersbruk osv. Det är rätt många anställda inom livsmedelsindustrin i södra Sverige tex och det är på väg att gå riktigt illa. Bra för beredskapen när vi måste exportera jordbruksprodukter och importera maten…
Andmar, det är i norra Tyskland produktionen finns och i södra förbrukningen finns, i princip. De löser en del genom att skicka det via grannländerna.
Lägg på subventionerna av solel så har de skapat ett monster inom sin elförsörjning, “Energiwelte”.
Korrekt analys. Det som gäller nu är att förstatliga all elproduktion så att pengarna stannar i Sverige. Gärna se till att det uppstår brist så tyskarna får betala.
Japanerna hade ju en liknande idé på 30-talet med greater north Asia co-prosperity sphere eller vad det kallades. Var du sådär roligt för Kina.
En väg runt det här är kooperativa eller kommunala SMR som bara säljer till medlemmarna. Dvs inte till Tyskland.
Det blir spännande när ett mail plingar till hos bloggarna, all överproduktion köps av staten för ett av staten bestämt pris för att sedan exporteras till Fritz.
Lite i förbegående kommuniceras det att en årlig skatt på braskaminer ska införas.
(Har för mig att s mp var på gång med braskaminer men la ned det.)
Det var inte det jag sa, läs igen. Jag sa att staten skulle köpa upp kraftproducenter, inte att vi skulle införa stalinism.
Sedan kan ju staten vara smart och vinstmaximera samtidigt som man sänker energiskatt i Sverige för att subventionera svenska Vilka hushåll.
Man får diskutera vilken modell som passar oss bäst men jag tror kommunala reaktorer och ett svagt stamnätet, dvs samma system som Tyskland, är vägen framåt.
Det underlättar ju om någon tar fram en SMMR (Supermysig Modulär Reaktor) som passar för 10.000 invånare.
Halva Sveriges elproduktion ägs redan av staten.
Bästa är väl om det är ett icke vinstdrivande företag som är frånskilt staten. Staten kan ju förändras på bara 4 år. Tänker mig en riksbank eller public service fast för el.
Själv är jag sugen på en ny Renault 5. Tror bättre om franska staten än den kinesiska. Fast de bilarna tävlar ju inte riktigt om samma kundunderlag, kanske, även om priset och räckvidd är i alla fall jämförbara.
Och efter att ha kikat mer på BYD Qin så uppstår frågan varför alla sedaner nödvändigtvis måste ha en coupe-taklinje? Grymt opraktiskt. Det är väl därför SUV (och kombi) säljer så bra här, man vill kunna utnyttja baksätet till annat än barn och smurfar.
Och barnen får inte ha anlag för åksjuka, för då går coupe-sedanerna bort helt och hållet på grund av usel sikt ut.
Renault 5 el är ju verkligen frän av vad jag sett på nätet.
Kan tillägga att jag ägt 2 Renault ,1997 och 2004 årsmodell, och båda hade större strul än mina polares tyska och svenska bilar… framförallt elen bråkade så blir spännande se hur Renault lyckas med helel
Det blir inte bättre när alla våra “gröna” bidragsentreprenörer drar igång sina prestigeprojekt.
https://www.affarsvarlden.se/kronika/gront-stal-ger-gront-ljus-for-dunkel-logik
Framför allt när dina skattepengar går raka vägen till Kina. https://kvartal.se/artiklar/pengarna-borta-med-vinden/
Har man Renault får man gå.
Peugeot, likaså
Störande med annonser på sidan som använder samma stil och färg som bloggens inlägg och layout. Blir ju att man tror att det är bloggen som lagt ut “artikeln” om i detta fallet en bil innan man inser att det är en annons.
Sen är jag för övrigt positiv till att det finns annonser här så att bloggaren få betalt för sin tid.
Det står “Annons – Extern länk”.
Under alla år jag hängt på bloggen tycker jag det varit solklart vad som är betalt respektive bloggarens egna rants 😀
Föredömligt hur man markera vad som är annons eller betalt samarbete visavi “det här är mina åsikter och inte en jävel betalar nått för dem”
Dessutom känns det som att det redaktionella samarbetet här alltid sker med produkter bloggarn kan stå för. Och det har alltid varit fritt att sakligt debattera även betalda samarbeten i kommentarfältet.
(Många bloggar/sidor stänger av kommentarerna då man är rädd för att kommentarsfältet ska skrämma bort pengarna….)
Bloggen erbjuder en ”fri tjänst” och då innebär det att konsumenten själv är produkten, är det svårt att förstå så får man gå tillbaka till skolbänken. Gratis bloggar säljer sina läsare helt enkelt. Inget konstig eller omoraliskt i det.
Själv ser jag alltid till att klicka på reklam på allt som är relaterat till Ukraina oavsett om det är här eller i tidningen för att skapa en ekonomi att skriva om Ukraina.
Har LW en patreon? Det vänder lite på steken och gör kreatörer till produkten istället för konsumenten.
Nej, jag har ingen Patreon och kommer inte skaffa någon. Se min artikel om swishhoror och självradikalisering från 2019.
https://cornucopia.se/2019/12/sjalvradikaliseringen-pa-swish-medias/
Tror absolut du har rätt.
Denna artikel var ovanligt mycket god humor. Tjuvstart på fredagsmyset. Undra om den billiga versionen har LFP-batteriet också. I så fall är det en väldigt attraktiv bil att ha privatägd då de batterierna tål många laddcykler och inte heller har någon explosionsrisk. Äntligen kommer lite ordentlig konkurrens. En sådan här bil har ju på allvar potential att påverka vårt fossilberoende. Det blir ju inte ens intressant att ha begagnad hybridbil när det kommer sådana här bilar.
Japp, den kommer med LFP-batterier. Enligt Wikipedia i alla fall.
Och även enligt dem själva:
https://www.byd.com/eu/blog/BYDs-revolutionary-Blade-Battery-all-you-need-to-know.html
Alla batterier i BYD Qin är av LFP-typ, även top-of-the-line 72 kWh-versionen.
Tack för info. Det är riktigt positivt för icke-tjänstebilsföraren. Jag har haft riktigt svårt för kinesiska bilar överlag. Jag gillar inte samhällsskicket och jag gillar inte det landets aggressiva utrikespolitik. Det känns inte bra i magen. Samtidigt är det ju så mycket delar som tillverkas i Kina idag och som sitter i många västerländska produkter. Sen gör de en hel del bra saker och det enda som får de gamla fossilbilstillverkarna att skärpa sig i konkurrensen är ju att man som konsument ger dom konkurrens. Så jag vet inte.. Dessutom, Tesla Model 3 SR tillverkas väl uteslutande i Kina. Påverkar handeln Kina i positiv riktning eller är det som med Ryssland att de politiska målen är högre värderade än ekonomi? Jag tror inte jag kommer köpa en BYD, inte än i alla fall.
Det känns definitivt motbjudande att köpa en kinesisk bil, speciellt när de aktivt stöder Ryssland och därigenom för ett proxy-krig mot oss.
Samtidigt; VW & Co måste vakna upp. Dom är fortfarande i ”nokia mode” och säljer metall upphotad med litet elektronik och halvfungerande touchknappar. Har själv en id4 och den funkar på samma nivå som en halvautomatisk kopieringsmaskin från 1980-talet som konstant inte betet sig som man tror att den skall göra.
Körde en Renault Clio i 20 år. Det var en hel del issues med den. Elsystemet kärvade och den var på verkstad ofta. Men helt okej som fordon.
Clio Electrique? Den var väl rätt simpel jämfört med nuvarande utbud?
Clio årsmodell 2001. Köptes begagnad år 2002 för 100 000 kronor. Sista året stod den avställd i ett garage. Sålde den till en finsk rom. “Du får tusen kronor om den startar. Annars 500 kronor.” En hård förhandlare. Men den startade tack och lov.
Perfekt bil att köpa för alla som tycker illa om Europa och vill att Ukraina ska förlora.
Mest synd är det ju om bilhandlarna och leasingfirmorna. De kommer gå med brakförlust nu när andrahansvärdet på deras fordonspark rasar. Den tiden är förbi då en begagnad Tesla kunde säljas till närapå nybilspris.
Bra att biljättarnas glödjepriser sätts under press. Varit för mycket inflation i nybilspriser för småbilar. Behövs fler bilar i prisnivån att en vanlig familj har råd att köpa.
Bara hoppas resterande följer efter när de ser marknaden.
Det är inte glädjepriser utan de kan helt enkelt inte bättre. VW tjänar inte många kronor utslaget per vagn och säljer elbilar med förlust.
Det är dessutom all kravställning kring euroncap bland annat som ökar kostnaderna.
Mycket aktiv säkerhet som måste in i bilarna, vilket kostar, och som också tar fysisk plats = större och dyrare småbilar.
Massimport av kinabilen ger ökat export av råvaror från terrorstaten till Kina.
Visst är det billigare att tillverka i Kina och nog tar vissa västerländska bolag hutlösa marginaler (**host** apple ‘**host). Men det går inte att komma ifrån att ska man tillverka vettiga prylar i Kina så kostar det en del även där. Och då batteriet är så pass dyrt som det är så blir det mindre pengar till övrigt. D.v.s. nånting måste stryka på foten.
.
Var dessa pengar sedan sparas in är alltså frågan? Är det saker som inte håller måttet, saknas eller är det Kinesiska staten som skjuter till pengar. Kinesiska staten kan ju också sponsra med all utveckling eller nått om man nu inte spionerat fram den => man kan minska marginalerna.
Är verkligen batteriet så dyrt? Det borde vara billigare att tillverka batteri mot att bygga en Dieselmotor samt en 7 stegad automatlåda, många rörliga delar som inte behövs
Ja det är det.
LFP är billigare än NMC, men litium kommer man inte ifrån och det är dyrt.
Kapslingen av batteriemodulerna är dessutom dyra och kräver mycket råvara, samt all elektronik för att läsa och styra på cell/modul nivå.
Men BYD’s bladebatterier är top of the line, grym bra energidensitet.
Hela drivlinan är väldigt dyr på en elbil och batteriet är en stor del av det. Det finns alltså en anledning till att elbilar fortfarande är betydligt dyrare än sina bränsledrivna syskonmodeller, det är inte bara försök av bilbolagen att höja sina marginaler.
(När det gäller själva byggandet av bilen så borde elbilen vara enklare och billigare att montera sånär på att det krävs mer utbildning kring elsäkerhet kring just drivlinan)
Frågan är ju vad “ska ha en räckvidd på 42 mil” innebär. Är det i labb, datorsimulerat eller i riktiga test i stads och landsbygdsmiljö, för att inte tala om olika klimat? Andra tillverkare har ju också lovat lång räckvidd men som riktiga tester sen inte lyckats återskapa.
Det är LFP-batterier, så vinterräckvidden lär inte vara den uppgivna. Men den kanske är tillräcklig trots det. De Kina-bilar svenska konsumenter har mest erfarenhet av, dvs Volvo och Polestar, har väl en uppgiven räckvidd som är en aning överdriven, särskilt vintertid. Och det trots “bättre” batterityp.
Enligt lästa oberoende (*hosthost*) tester, då.
Min gamla Tesla 3 SR+, hade också LFP-batterier. I början laddade den väldigt långsamt, men det löste Tesla med en OTA. Sen laddade den likt motsvarande NCA batterierna.
Med fördelen att man laddar till 100% vs 80%. Har faktiskt LFP i nuvarande Kina-bil, och ja den är klart kass på vintern. Med effektiv förvärmning och värmepump så är nog LFP minimalt sämre. Så slipper man ju kobolt som bonus, om sällsynta jordartsmetaller är något man bryr sig om.
Det finns ingen elbilstillverkare som skulle väga säga var riktig räckvidd är i Sverge en januarimånad.
Sen är det bara att inse att många modeller (Även hos VAGs dyra märken) saknar värmepump och därmed knappast är lämpliga för svensk bruk om man vill kunna ladda snabbare än 50 kw vid långresor.
Det är ofta man ser just VAG modeller stå och blockera laddare för att de tar en timme att ladda till 80% istället för en kvart som Kia och Tesla gör.
LPF modellerna lär vara utmärkande i framtiden.
Gissar att snabbladdare kommer behöva ta betalt för hur lång tid man står med. (Eller ja inte Ionity då som VAG äger. De lär ju aldrig straffa sin egen låga tekniknivå)
Tror att de flesta vet vad WLTP är, det är ett jämförelsetal. Vill du veta mer relevant räckvidd har du EPA, antagligen mätt en solig dag i Kalifornien förvisso.
Ja, får man upp energidensiteten på LFP så är är det nog en bra övergång till nästa.
Gillar vad jag ser av BYDen. Traditionella reglage, händerna på ratten o ögonen på vägen, bättre säkerhets ergonomi än i min Y med sina jävla tutch knappar halvvägs in i handskfacket, suck. Dock ej ögon genom en siktlinjeindikator, men det är dyrt lulla lulla för en 15k$ bil. HOTAS for the win…..
BYD äger dessutom hela vertikalen och genom att de sitter på batterierna kan de ta igen hela marginalen på att priskriva.
På samma sätt som tesla genom att inte vara helt i rumpan på underleverantörer på samma sätt har väldigt mycket bättre marginaler.
Däremot ska man nog akta sig för Honqi och Nio som inte alls har samma solida grund.
BYD är den kinatillverkare jag tror har bäst chans att bita sig fast som ett riktigt märke på längre sikt. De lär nog vara kvar när Geeply enbart har kvar kinesiumvolvo som en svensk badging
Pölstar skulle ju vara volvos framtid. Och nu har man gett bort det. Vad lämnar det Volvo i.
För alla som inte fattar…. I skiten
Känns som Kinavolvo ligger på samma nivå som Jeep att bygga elbilar…. “Vi trodde vi hade kunnat pressa ur mer pengar ur XC90…… 🙁 “
“Miljöpartiet är förmodligen nöjda. Folk ska bo i lerhyddor när de inte arbetar för hand på åkrarna, men helst ska Sverige återställas till hur det såg ut innan människan kom till området och då ska det förstås helst inte finnas varken bostäder eller människor alls.”
Miljöpartiet vill alltså införa en rejäl inlandsis? Stryker nog med en och annan nyckelbiotop då.
“återställ det som det var förr”
Dvs is. Och mammutarnas folk eller vad nu smygporrren för husmödrar hette.
Förre däggdjuren då?
Tror inte reptilerna blev så bra porr för husmödrarna va?
Apopå att köpa billigt från Kina.
Återigen kommer jag att tänka på:
“We always pay dearly for chasing after what is cheap.”
ett av mina favoritcitat av Aleksandr Solzhenitsyn
Jämför MG4 (tex på carup). Tänkter att det nog är skillnad på produkter utvecklade i kina jämfört med de som “bara” är producerade där.
“Jag antar att det blåser” ja när Norge importerar el så blåser det.. 🙂
Norge har en guldsits elproduktionsmässigt och använder det smart dessutom. När priset är lågt sparar de på vattnet i magasinen och importerar, sedan drar de på och säljer el när priset är högt.
Fast de är sura på Sverige för att Sverige inte byggt ut sitt nät så att de kan sälja så mycket som möjligt.
Den samlade budgeten för Sveriges regioner är på runt 440 miljarder eller 10,7 % av BNP, Leif Östling har rätt, vad fan får vi för pengarna? Vi borde ha världens bästa sjukvård
Skulle vi nog också haft om pengarna faktiskt gått till vården…
“Ett straff för bilköpare med god försäkringshistorik, och som alltså får betala mer än om de haft egen helförsäkring.”
Nja, försäkringsreparationer är belagda med moms vilket försäkringsbolaget får stå för och därmed i slutändan försäkringstagarna. Garantireparationer, som vid vagnskadegaranti, är däremot momsbefriade vilket gör att man kan erbjuda vagnskadegatantin billigare än motsvarande försäkring. Någon på Volvo hade koll på skattereglerna när de hittade på detta.
Brukar dock vara en rätt rejäl självrisk. Jag håller nog med bloggaren i sak.
Undrar om den där killen på Volvo även räknade på privatleasing utifrån moms-regler och bonus 🙂
Massavskedandena i regionerna är inte pga kollektivatal
De beror på att många regioner massanställde under senaste 5 åren. De flesta kraftigt inom yrkesgrupper som INTE är vårdproducerande.
Så det handlar ju snarare om att de där kommunikatörerna nu åker.
Det är lustigt att se hur många entiteteter inom offantlig sektor som massivt ökat de avdelningar där ny teknik faktiskt förenklat arbetet och minskat transaktionshanteringen.
HR & Ekonomi ska snarare minska i omfattning om man haft samma antal anställda. Exv Tid & Löneprocessen är i princip utlagd på cheferna och de anställda nu. Och ekonomi har i princip fått samtliga flöden digitaliserade (Har man inte klarat av att driva den förändringen kanske man behöver byta ut de ledande inom ekonomi).
Parkinssons lag är så dominerande bland svenska chefer att man tydligen måste genomföra neddragningar med viss regelbundenhet för att trimma organisationen.
Det är helt enkelt för viktigt för många chefer att bygga stora organisationer.
2 kommentarer, du är spot on avseende Parkinsons Lag och jag kan försäkra dig om att inga kommunikatörer kommer skadas under kommande processer…
Precis. Om en region med 14000 anställda kan säga upp nästan 1000 st och ändå säga att direkt vårdande personal inte berörs, och det skall rädda ett underskott på 1,7 miljarder då kan man verkligen fundera på vad det är regionen sysslar med.
Jag tänkte just kommentera det. Inräknat region Östergötlands varsel om 900 personer (som inte berör läkare eller sjuksköterskor) kommer regionen ha fler anställda i vården 2024 än vad de hade 2020. Det kan dessutom tilläggas att antalet sjuksköterskor minskade åren 2020-2023 med 5% medan administrativ personal ökade med 14%. Det är inte otroligt att det finns potential till effektivisering inom administrationen. Att beskriva det som en sedan tidigare svältfödd organisation som måste skära ned är inte rättvisande.
Nu börjar Kina köra sin vanliga playbook. Kör sönder den globala konkurrensen med dumpade priser, som deras företag kan köra tack vara gratispengar från staten. Sedan höjer man priser kraftigt när man har kvasimonopol. Man körde så med solpaneler, som nu i princip enbart tillverkas i Kina. Just nu fick man köra med en liten korrigering eftersom några europeiska tillverkare hade börjat producera igen. Det fixas just nu med en halvering av priserna tills dessa har konkat.
Å andra sidan är det där skitsnack
Vi får alltså möjlighet att ställa om hela europa till förmånliga priser. Kina sponsrar ju oss.
Till skillnad från olöjeberoende så kan man itne stänga av en solpanel. Den kommer ju producera energi i 30 år.
Branschen i EU skriker på subventioner men den är helt enkelt inte så bra. Den leverear 5% av behovet och vem vill betala 2-3 gånger mer för att vi ska bygga upp egna fabriker.
Nä. Låt Kina betala detta åt oss. Så kan vi kliva in och ta över när de har slut pengar
Forskning och utveckling betalas av kollektivet genom alla våra anställda på universitet och högskolor så vi kan bygga upp en industri sen.
Solpanelsvärlden är stark lobby men det finns inga direkta konkurrenter från EU att tala om. Det är små nischspelare som lägger större kraft på att skrika om kina än att bli bättre.
Så enligt dig borde vi låta Kina svämma över marknaden med subventionerade bilar och slå ut den europeiska industrin med motiveringen att ”de sponsrar oss”
Under tiden ägnar vi oss åt forskning och utveckling på högskolor och universitet. När sedan Kina har slut på pengar så kan vi bygga upp vår industri igen.
Har jag förstått dig rätt?
Nej jag kommenterade solpanelsindustrin som redan är liten i Europa
Bilindustrin är ju en av våra största arbetsgivare
Så läs om och läs rätt
Rogers skrev om otillbörlig konkurrens med dumpade priser. Ämnet var bilar. Solpaneler ett exempel.
Du sågar det och förklarar istället hur bra det är att Kina konkurrerat ut europeisk industri.
Nu gäller det inte bilar som var ämnet tydligen.
Låter som en efterhandskonstruktion.
För övrigt är räntorna det bästa som hänt svensk ekonomi.
Det skulle bara behövas ett par år till fär att rensa ut zoombieföretagen.
Det är bättre att anställda är med och jobbar i riktig verksamhet framför att jobba i feta organisationer med underskott.
Restaurangkrisen i all ära som exempel. Vi vet alla att generellt är det inte direkt få gäster hos de bra restaurangerna. Tvärtom. Det är medelmåttorna som havererar.
Vad jag förstått är det rätt svårt att rekrytera t ex duktiga kockar och hotellpersonal här i närheten.
“I Danmark tjänar de sextio procent mer och har 37,5 timmars arbetsvecka”,”
https://www.sydsvenskan.se/2024-02-20/nytt-forslag-oroar-hotellen-kan-bli-personalbrist
Provokation: (något jag sällan ägnar mig åt) Undrar om BYD lanserar bilen massivt på den svenska marknaden och det sen visar sig att dess 360 grader kamerasvit skickar realtidsvideo till Kina.
Då den rimligtvis har OTA-uppgraderingar kan den när som helst göra det om behovet skulle uppstå. Eller skicka vidare konversationer du har i bilen till Kina. Givetvis inte för alla, utan bara när det behövs och endast för de som de är intresserade av. Lika fort kan funktionen försvinna efteråt.
Samma med kinesiska routrar, dammsugare, mobiltelefoner och så vidare.
Undrar om någon i Sverige ser till att alla de med säkerhetsklassning inte har några sådana produkter. Eller att deras unge har TikTok.
Routrar där något känsligt passerar bör köra öppen källkod som t.ex. OpenWrt. Zyxel, Netgear, Huawei osv. kan du räkna med att det går direkt till kinesiska staten utan att passera gå. Ubiquity har haft mängder med säkerhetsproblem senaste åren så att de är säkra kan vi glömma även om de är förvånansvärt öppna med sin klantighet.
Räcker inte med rätt mjukvara, man måste säkerställa att chipset inte är kinesiskt.
https://thehackernews.com/2018/10/china-spying-server-chips.html?m=1
Det finns vad jag vet ingen hårdvara helt fri från PRC komponenter på marknaden. Mjukvarukontroll är det som ger störst säkerhetslyft av de åtgärder som är rimliga att ta.
Det är sedan gammalt att EU håller upp priserna, egentligen kan bilarna säljas betydligt billigare.
https://carup.se/sa-otroligt-mycket-billigare-ar-elbilarna-i-kina-lista/
https://carup.se/vw-rear-ut-id-3-for-180-000-kronor-forsaljningen-okar-300/
Prognoserna indikerar rätt gott om vind ett par dagar framåt, och låg förbrukning så det är lägligt att oplanerat stoppa Forsmark.
Förstår folk inte att de här priserna inte är hållbara utan beror på en överbyggnad av en kritisk finansierad av den Kinesiska staten. Nu när marknaden inte finns försöker man dumpa produkterna långt under självkostnadspris, med konsekvensen att potentiellt slå ut aktörer i andra regioner som inte har tillgång till samma absurda subsidier.
Om EU och USA har någon hjärna så inför man givetvis massiva tariffer för att skydda sina egna industrier från uppenbar ekonomisk krigsföring av en geopolitisk fiende.
Om Kina vill vara med och tävla utan att sponsra sina industrier till över 100% av självkostnaden så borde de givetvis tillåtas men tiden där vi fullständigt håller för ögon och pissae i byxorna borde vara över.
Det finns inga gratisluncher, om en bil är verkar orimligt billig så är den det.
Seriöst men ändå skämtsamt: Vad hindrar oss att införa ett elhandelsområde till, SE5, som sträcker sig typ från den skånska kusten och säg 20 meter in i landet, med snorhöga elpriser – 100 kr – som vi enbart använder för vår export?
Regelverken. Det är reglerat hur man sätter upp zonerna, kopplat till fysiska flaskhalsar. Och man får inte diskriminera aktörer. Däremot kan inte aktörer förvänta sig att få anslutningar gratis, utan de får bekosta ombyggnader för tex att koppla in sig på stamnätets lämpligaste anslutningspunkt, det är TSOns rätt och ansvar att peka ut denna.
Tidigare har ju SVK i viss mån bjudit på en hel del när det gäller landanslutningarna.
Konstigt att facket har problem med Tesla, men inte verkar ha problem med Kinesiska tillverkare, med tanke på att Kina är en diktatur där man har koncentrationsläger, slavarbete, tar organ från levande människor, inte har freedom-of-speech, osv. Dessutom så får i princip alla stora företag stöd från staten.
Det vore en enorm dubbelstandard om facket väljer att ta fighten mot Tesla, och sedan fullständigt ignorerar Kinesiska tillverkare, eller för den delen bilar av alla märken (ok, också en del Telsa) som tillverkas helt eller delvis (t.ex. batterier) i Kina.
Vad baserar du din halmgubberetorik på?
Och vad menar du med din kommentar? Tycker du att det är ok att BYD etc. får säljas i Sverige? Personligen tycker jag inte det är ok att tillåta import från diktaturer, oavsett om det är Ryssland, Kina, Nord-Korea, Iran.
“In December 2018, a non-governmental tribunal known as the China Tribunal, chaired by British barrister Sir Geoffrey Nice KC, concluded “unanimously, and sure beyond reasonable doubt—that in China forced organ harvesting from prisoners of conscience has been practiced for a substantial period of time involving a very substantial number of victims.”
https://en.wikipedia.org/wiki/Organ_harvesting_from_Falun_Gong_practitioners_in_China
“In May 2018, Randall Schriver, US Assistant Secretary of Defense for Indo-Pacific Security Affairs, said that “at least a million but likely closer to three million citizens” were imprisoned in detention centers, which he described as “concentration camps”.
https://en.wikipedia.org/wiki/Xinjiang_internment_camps
BYD blir toppen, potentiellt köp.
Jag gillar att man kan välja bort fair trade till förmån för priset.
Inte för att de övriga elbilstillverkarna är fair trade de heller, men avsaknaden av humana arbetsvillkor ska ju avspeglas i priset annars får det vara.
Jag har ju aldrig tänkt se de gruvarbetande barnen i ögonen ändå.
Lika toppen som alla andra köp på Wish 🙂
Elpriser diskuteras ofta på denna blogg, så vill bara påpeka att för att bedöma om dagens elpriser är höga eller inte så måste man jämföra med historiska data, och då är det viktigt att ta med inflation. Dessutom så är det bättre att hålla sig till priser i Euro, med tanke på att Svenska elpriser i SE4 till stor del bestäms av priserna i Europa, och för att undvika effekter av svängningar i växelkurser SEK/EURO. Inflationsjusterade elpriser, årsgenomsnitt:
År 2003: 57.4 Euro/MWh
År 2010: 77.8 Euro/MWh
År 2019 (SE4): 48.2 Euro/MWh
Feb. 2024 (SE4): 49.2 Euro/MWh
Med tanke på att data ovan för 2003-2019 är årsgenomsnitt, som ju är betydligt lägre än de dyra vintermånaderna, så kan vi konstatera att elpriserna för Feb. 2024 är historiskt sett låga. Detta trots att det är stor-krig i Europa.
Nu kanske BYD uppat sin kvalitet men senast jag satt i en BYD (ca 5 år sedan) är kinaskit en komplimang. Sämre kvalitetskänsla har jag sällan/aldrig upplevt i en bil. Den försöker vara snygg och bekväm men är 100 % yta, 0 % kvalitet.
Man får vad man betalar för…
Jag tror ni delvis missförstår branschen. Elbilar är inte högteknologi det är lågteknologi. Det är därför Kina har gått all in på marknaden man klarar av att tillverka dessa fordon – vilket man inte gjorde med bensinmotorer. Bensinmotorer är finmekanik som de stora tillverkarna optimerat i årtionden. Du kan inte konkurrera med Mercedes, BMW eller Toyota i bensinmotorvärlden, det är omöjligt. Det som har hänt är att hela bilen som koncept har blivit en “skitprodukt” som nu vem som helst kan göra. Bilindustri har alltid varit en dålig business vilket man ser på vinstmultiplar på aktiemarknaden och otaliga konkurser (även bland jättebolag), men nu har det blivit en riktig skitbusiness. Det kommer vara extrem konkurrens och vinsterna går mot noll, med eller utan Kina.
Så vi har en förändring i branschen som möjliggör kinesisk försäljning. Och varför sker den nu, jo det handlar som vissa påtalat om statliga subventioner. Men det är inte allt. Det är subventioner, fusk och korruption i en enda röra – vilket det alltid är i Kina. Det är svårt att bena ut exakt vad som är vad, men det är tydligt att man vill dumpa bilar i enorma mängder därför att någon, någonstans tjänar pengar på det. Man har dumpat enorma mängder elbilar i Kina också (det finns t.om hela fält med dem där de bara står och ruttnar) så fusket (oavsett hur det nu går till) är så lukrativt att man inte behöver sälja dem alls. Men staten har slagit ner på det en del så nu försöker man trycka ut skiten på omvärlden istället.
Jag misstänker att det är en kombination av ovan (alltså rent fusk), och en slags penningtvätt. Det senare är lite samma idé som Shein och Temu för mode som också går ut på att pressa ut kinesisk skit i oändlig mängd som man gör gigantiska förluster på genom att tapetsera hela nätet med annonser. Jag tror att den här typen av bolag i mångt och mycket är sofistikerad penningtvätt.
Man måste förstå att pengar i Kina inte har samma värde som pengar i väst. Pengar i Kina är inte dina och partiet kan ta dem när som helst – och det har hänt mycket på sistone. Du kan inte bara gå till Forex och växla en miljard eller två till dollar och sedan flyga till New York, det är extrema restriktioner. Om du är Jack Ma så offrar du idag med all säkerhet en betydande del av din kinesiska förmögenhet i utbyte mot dollar eller euro på amerikanska och europeiska bankkonton. Min bästa gissning är något sådant som iaf delvis ligger bakom dessa bisarra förlustaffärer som vi ser, nu när regimen dragit åt tumskruvarna. Det är ett sätt att flytta pengar ut ur Kina och kalla det för affärsverksamhet, därför att köparen betalar dig i dollar och du betalar dina kinesiska leverantörer med yuan. Det är känt att Belt and Road delvis användes på det sättet av sluga kinesiska affärsmän, så det vore verkligen inte första gången.
Vill man ha ett exempel det hela så kan man kika på WM Motor som var en av de kinesiska tillverkarna av elbilar som plötsligt försvann spårlöst, officiellt sattes i konkurs i Kina och ägaren dök upp i USA.
Nu måste nog Östergötland anställa lite fler kommunikatörer för att motverka bilden av att vården kommer försämras