Denna artikel innehåller annonslänkar för Hemsol.
Börserna är positiva i de asiatiska tidszonerna nu under morgonen och kronan fortsätter stärkas till nya årslägsta för dollarn men guldet står emot. Så kallade experter uppger att elpriset kan trefaldigas oaktat att Tidölaget nu höjer skatten på el från årsskiftet, men är lägre än förra året.
Stockholmsbörsen steg igår med +0.56% för OMXS30 och +0.54% för OMXSPI. Den svenska kronan fortsätter att stärkas mot dollarn, som nu kostar 9:92 SEK men euron står kvar på 11:03 SEK. Guldpriset håller emot trots svagare dollar och landar i skrivande stund på 666:- SEK.
I USA faller de långa räntorna med ungefär en tiondels procentenhet och tioåringen ligger nu på 3.79%, medan tvååringen går på 4.20%. Börserna steg måttligt och Nasdaq 100 gick +0.17% medan S&P-500 gick +0.14%. Tesla ledde med +1.88% inom FAANGST, där Apple återigen tog bottenpositionen med -0.86%.
I de asiatiska tidszonerna är det uppåt som gäller, undantaget Nikkei 225 i Tokyo, där indexet backar -0.42%. Annars är ASX 200 +0.70%, Hang Seng +2.65%, KOSPI +1.60% och Straits Times +1.75%.
Experter menar att elpriset ska trefaldigas alternativt vara lågt så länge vädret är bra. Därtill höjer ju Tidölaget skatten på el nu vid årsskiftet, vilket sägs kosta en normal villaägare en tusenlapp om året.
Till TT säger en elanalytiker hos Merlin & Metis att elpriserna kommer vara lägre nu och att terminspriserna för första kvartalet 2024 är på 80 öre att jämföra med 90 öre för första kvartalet 2023 och 2:70 per kWh i december 2022. Grundscenariot är “väsentligt lägre priser än när det var som högst”.
Samtidigt kan elpriset komma att tripplas från nuvarande nivåer till hundra öre tydligen.
Glaset är således antingen halvtomt eller halvfullt och om inte elpriset blir svindyrt så blir det bara dyrt, eller så blir det billigt.
För egen del så var det sol och snöfritt igår, vilket gav oss december månads bästa solkraftdygn med drygt sex kWh producerat och en kWh såld el. Med den fullt utbyggda solkraften så tror jag att vi i princip inte kommer köpa någon el till dagtida höga priser mars – september, och rent av kommer sälja mer el än vi förbrukar under sommarhalvåret, dvs såld el på dagen kommer vara mer än vad som förbrukas på natten.
Med timpris – som enligt TT var populärt ett tag men där intresset nu börjat minska hos hushållen – och ordentlig solkraft så kan man alltså slippa betala de höga priserna dagtid under större delen av året och i princip bara köra med nattaxa.
Men vi får se när facit börjar rinna in i mars, givet att det är snöfritt. Tyvärr föll det snö i natt, ovanpå den glashala osynliga is som ligger på allt här i Västsverige. Jag höll på att gå i backen flera gånger igår inne i Göteborg, där sandning av gångvägar och spårvagnshållplatser verkar vara ett obefintligt fenomen. Men gubben överlevde.
Iaf, vill du ta in offerter på solkraft anpassad till din typ av installation – villa, bostadsrättsförening, företag eller jordbruk, kontakta Hemsol (annonslänk) så ska du få offerter från seriösa leverantörer specialiserade på din typ av installation.
Elpriset kommer vi inte kunna göra något åt, utan man får ta tag i sin egen förbrukning och produktion.
I övrigt måste ju Tidölagets höjda elskatt betyda att Tidölaget vill att vi inte ska köra elbil, för skatt höjer man ju på sådant som man inte vill folk ska göra. Samtidigt sänks ju skatten på bensin och diesel, så beskedet där är förbruka mer fossila bränslen. Lyd således regeringen och köp en fossilbil och kör lite extra på tomgång. Så kallad klimatpolitik. Även att stimulera till fossila utsläpp är ju klimatpolitik, likt försvarspolitik under Persson och Reinfeldt syftade till att göra Sverige försvarslöst och kriminalpolitiken till att öka kriminaliteten.
25 kommentarer
Någon som vet om det blivit något av den där beställda Chalmers-utredningen som föreslog kilometerskatt för att kompensera för bortfall av skatt på fossila bränslen när bilflottan konverterades till elbilar?
Oroa dig inte,Den är fasttejpad under skrivbordsunderlägget på finansministerns kontor!
Intet nytt under solen! Var det ju på dieselbilar under 80-talet? Vet att jag hade en dieselgolf med mätare och betalade skatt.
Finns väl anledningar till att man endast får skattereduktion för installation av elbilsladdare som är Internetuppkopplade.
Fint litet register över installationer, som sedan kan krävas rapportera in hur mycket de används.
Vi har mycket dålig WiFi-täckning i garaget så elbilsladdaren är bortkopplad från Internet en stor del av tiden.
Det blir i form av handel med utsläppsrätter ETS II, Sverige gör opt-in 2027. Fossila bränslen kommer bli betydligt dyrare men även eldrivna fordon påverkas. Alla partier utom SD är överens om att nå utsläppsmålen.
Någon som kan förklara hur regeringen egentligen tänker med den höjda elskatten? Jag kan inte förstå logiken. De säger att allt fokus är på bekämpa inflationen, vilket är jättebra, men höjd elskatt kommer just att driva på inflationen. Hur tänker de? Om det nu är att mer pengar behövs in i statskassan så finns det bättre sätt att lösa det. Det är också direkt kontraproduktivt politiskt då det var ett av vallöftena att dämpa elkostnaderna
Varför förutsätter du att tankeverksamhet är inblandad?
Elskatt och moms betalas bara av folket, stora elförbrukare har olika former av återbetalning, när el var billigt i Sverige såg man en möjlighet att ta ut skatt, och finansminister vill alltid ha in skatt till sin kista, sedan kan det skilja vems plånbok det tas ur, men medelklass/arbetare är ju de som inte flyttar pengarna ur landet och därmed tacksamma att beskatta
Jag tror inte de är helt nöjda men samtidigt inte tillräckligt onöjda för att gå och och stoppa den automatiskt indexuppräknande skatten.
De gråter säkert heller inte över de extra pengar som de får in.
KPIFxE så löser det sig. Ja tiden är slut när man fick betalt för att köra elbil tyvärr.
Men det är ju inget nytt att motsatser, paradoxer och “logiska kullerbyttor” påtagligt existerar i vår värld. Acceptera, eller få problem …
Kausalitet är ju svåra saker. Politiker har säkert goda intentioner, men det betyder ju inte att resultatet blir det förväntade/önskade. Resultatet kan i värsta fall bli det motsatta.
Vad som ses som goda intentioner varierar mellan olika delar av det politiska spektrat.
Självklart är det så. Det är ju bara att lyssna på en politisk debatt. Inte ofta de är överens. Inte ens inom det egna regeringsblocket råder det konsensus.
I långa loppet behövs säkert elskatten att höjas. Ponerar vi att vi imorgon börjar köra enbart på el, så kommer de uteblivna bränsleskatterna på fosilbränslen att skapa ett stort hål i statsbudgeten. Jag är rädd för att det hamnar i rejält höjd elskatt. Vissa partier kan säkert motivera det som en rättvisefråga. De som har råd att köpa elbil behöver vara med och bidra lite mer…
Den förstas åtgärden man bör ta till när ens inkomster minskar är att se över utgifterna och minska på de onödiga.
Inte att gå ut och råna andra på deras pengar.
Det kommer alltid (överskådlig framtid) vara kamp om resurserna och vad som är en rimlig fördelning av “kakan”. Är ju mycket därför vi har olika politiska partier med olika inriktningar och program.
Det är för sorgligt att så många politiker köper sina röster i Sverige.
En fullständigt påhittad utsaga från min sida: man vill straffa de som köpt elbilar, och gynna de som köpt fossildrivna bilar. Därför kastar man ut ungen med badvattnet och straffar alla (eftersom det är ett extremt fåtal som inte har el överhuvudtaget, om ens någon?).
Med tanke på ellöften vid valet så kanske, Tidelaget mot nederlaget.
Storstadsbor utan bil drabbas bara av elpriset och inte av pumppriset vid macken. Här hamnar en grupp utanför.
För min egen del verkar det lösa sig ganska väl.
Skogsstyrelsen har ett skötselavtal på lite av min mark.
Där ska de hugga en hel del de närmsta åren.
Virket kör de hem gratis.
Så nu får jag hyra vedprocessor framemot våren.
Tur man inte slängde ut vedpannan trots man installerade bergvärme.
Hur har ni andra tänkt tackla de höga elpriserna?
Betala och vara nöjd med att jag göder både elbolag och statsbudgeten rejält, skattesmitare där 😉
Tja, det är värre än så.
I detta fallet är det skattebetalarna som finansierar huggningen och hemkörningen av veden.
Men jag ska inte klaga, jag lovar.
Ja nu när leasingen av elbilen går ut så blir det brännbil igen. För dyrt helt enkelt.