Nedan följer en kommentar från Axis Communications kommunikationschef. Sammanfattningen är att man exporterar inte till Ryssland via Kazakstan och screenar alla affärspartners systematiskt, samt har geoblockat uppgradering av produkter i t ex Ryssland och Belarus.
Axis kommunikationschef skriver till bloggen:
“Uppgifterna om att Axis skulle ha fortsatt att sälja produkter till Ryssland via Kazakstan, i strid med gällande sanktioner, stämmer inte. Axis stoppade omedelbart all försäljning till Ryssland, samt till hela ryska tullunionen (inklusive Kazakstan), i februari 2022. I Ryssland stängde vi vårt kontor och avslutade all verksamhet. Efter en tid återupptog vi försäljningen till länder i tullunionen som inte omfattas av sanktionerna mot Ryssland, vilket kan förklara den relativa uppgången i försäljningen i Kazakstan, som tulldata visar. Men vår försäljning i Kazakstan är avsevärt lägre än vad vår försäljning var i Ryssland före invasionen av Ukraina. Så det stämmer inte att vår försäljning till Kazakstan idag skulle vara i nivå med tidigare försäljning till Ryssland. Dessutom är Kazakstan en väldigt reglerad marknad. Att vi skulle försöka kringgå sanktioner mot Ryssland genom att sälja via Kazakstan är helt enkelt något som inte stämmer. Vi arbetar aktivt just för att förhindra att våra produkter hamnar i orätta händer. Samtidigt är vi medvetna om att den risken alltid finns. Att motverka det är ett arbete som aldrig tar slut. Alla affärspartners screenas tex systematiskt, vi har geoblockning för att förhindra uppgradering av våra produkter i länder som tex Ryssland och Belarus, och våra avtal med distributörer förbjuder dem att sälja vidare i strid med sanktioner och restriktioner. “
Axis Communications kommunikationschef
Så var det med den saken.
53 kommentarer
Snyggt, och snyggt att publicera svaret!
Tack Axis för svaret och tack LE för att du publicerar.
Den där ramsan är inte värd något eftersom den saknar all form av reell substans till förmån för en massa icke styrkta påståenden. Är väl ganska tveksamt om den där kommunikationschefen har nyktrat till efter julgroggen.
Så svaret från Axis är irrelevant för att det är Axis som svarar.
Okej, då vet vi.
Least, notera vad de faktiskt säger.
“Men vår försäljning i Kazakstan är avsevärt lägre än vad vår försäljning var i Ryssland före invasionen av Ukraina. Så det stämmer inte att vår försäljning till Kazakstan idag skulle vara i nivå med tidigare försäljning till Ryssland.”
De säger vidare att de inte aktivt försöker kringgå sanktioner genom att sälja till Ryssland via Kazakstan. De säger däremot inte något om att de kanske, tja, tittar lite åt andra hållet medan aktörer i Kazakstan plötsligt handlar för massa pengar. Blink blink nothing to see here hö hö.
I mina ögon har de inte rentvått sig med detta.
Just så. De borde kontrat med data i samma stil som de som vår vän Bloggaren publicerade i sitt inlägg om Axis. Men de hade uppenbarligen inga data att kontra med. Då får man köra med svammel och hoppas att det funkar.
Eller så kommer data när den där kommunikationschefen har nyktrat till. Spännande väntan till dess.
Jag tolkar det som att efterfrågan på Axis produkter i Kazhakstan är ungefär lika stor (eller snarare lite mindre) än den var före rysslans invasionskrig mot Ukraina dvs…det exporteras troligen inte till ryssland.
Naturligtvis svårt att veta. Axis har rätt specialicerade produkter och har hållit på med AI inkopplat in produkterna ganska länge, exempelvis att känna igen människor (det här är ett tag sedan så de kan antagligen känna igen enskilda individer vid det här laget). Exakt hur de fungerar nu eller vilka AI features som tillkommit till kamerorna senast vet jag inte.
Vedhuggarn, vad bygger du den tolkningen på? Den tillgängliga informationen är att det var noll export till Kazakstan fram till andra kvartalet 2022, efter kriget bröt ut, därefter hundratals miljoner.
“Tyvärr har bloggen inte data för 2021, men det skedde alltså ingen export alls från Axis till Kazakhstan under januari – april 2022, utan den drog igång den 23:e maj 2022.”
Om det är så att det var hundratals miljoner även under 2021 så är det i vart fall anmärkningsvärt att det var noll under första kvartalet 2022, men än så länge har jag inte sett något som tyder på någon nämnvärd export alls under 2021.
Tvärtom visar det att Axis gör vad de kan för att förhindra att deras produkter hamnar i Ryssland. Nu finns det ett officiellt uttalande och därmed rättsliga konsekvenser om något annat skulle uppdagas. Detta är ett seriöst uttalande från företaget.
Ni som är skeptiska inser väl att det är väldigt mycket enklare för Ryssland att köpa direkt från Kina utan någon som helst insyn.
Sjunkbomben, jag skulle vilja se Axis uttala sig om hur mycket export de hade till Kazakstan under 2021, 2022 och 2023, och vad de tror ökningen beror på.
De har än så länge inte sagt någonting som motsäger påståendet att de ökade exporten till Kazakstan kraftigt i samband med att den stängdes till Ryssland. Att de “har avtal med distributörer som förbjuder dem att sälja vidare” är inte någon stark garant, eftersom de rimligtvis har svårt att kontrollera den saken.
Uttalandet låter som spin och damage control. Svagt, helt enkelt.
Hej,
Vårat företag slutade att sälja produkter till Ryssland samma dag som den fullskaliga invasionen för att omgående stänga ner vår Ryska verksamhet där vi förlorade 1,5 miljarder i inventarier.
Nu screenas alla våra kunder i 3 olika system, vi kräver ”end user statement” av alla kunder. Vi kollar ägande av företag för att hitta SDN ( Special Designated Nationals) dvs om någon sanktionerad person eventuellt äger en del av ett företag osv. Ibland kan just detta ägande gå 8-10 företag bakåt vilket gör screeningen väldigt omfattande. Hittar vi någon SDN med 1 promilles ägande cancellleras denna order och kunden hamnar på Svarta listan vilket innebär att inte 1 gram får säljas till denna kund.
Vi blickade en kund från Belgien i förra veckan då dom hamnade på vår egna gray list.
Vad tycker ni som är kritiska till försäljning till länder i Rysslands närhet att vi ska göra? Ska vi stoppa all export från Sverige eller hur ska vi göra? Hur många arbetstillfällen går oss förlorade ?
Vi har säkert anställt 10 personer extra för screeningen.
Vad tycker ni vi ska göra? Stoppa exporten helt? Ibland är det lätt att kritisera men gärna även ett svar på en lösning.
God fortsättning
Nice!!
Man skulle inte kunna tänka sig att tillåta uppdatering och plantera in “selfdistruction funktion” på de som är tillverkade efter ett visst datum och befinner sig inom geofence området? De ska ju inte finnas där så why not?
Vad ska Axis säga?
Att de mer än gärna säljer till Ryssland via Kazakstan och att de gärna hade sålt till Nordkorea och Iran också om de hade kunnat? Självklart förnekas det, allt annat hade inneburit risk för att hamna i ett amerikanskt fängelse och/eller bli bötfällda miljardbelopp.
Axis lär knappast försöka runda sanktionerna själva och de lär ju vara tvungna att försöka förhindra gråhandel, men ett företag kan göra detta mer eller mindre aktivt. Sätt t.ex en person på att göra 100 personers arbete så ser det ut som om man gör något, men det har väldigt liten faktiskt effekt.
Kan någon förklara vad geoblockning har för betydelse då VPN mer eller mindre är standard i dessa sammanhang?
Absolut ingen alls rimligen. Dessutom så kan man sannolikt ta komponenter och använda i andra sammanhang utan att använda mjukvaran som Axis tillhandahåller.
DJI:s drönare är geoblockade i Ukraina btw.
Det beror på hur det är gjort. Antagligen så att geoblockeringen är lite smart. Att den exempelvis känner igen mac-adressen på en axis-kamera som en gång varit uppkopplad i ryssland. Mac adress, för de som inte vet, är en individuell nätverksadress som varje nätverksenhet har och den är unik. Det är trivialt gjort att spara det i ett register och därefter neka uppdatering baserat på ett register av mac-adresser. Samma funktion kan man också använda för att hindra att en container med stulna Axis-kameror får några uppdateringar också för att ta ett annat exempel.
Det är inte en hemma-utrusting vi pratar om utan den rådyra ip-kamerornas deluxe-företagsvariant. De vet vad de gör är mitt stalltips. Hint: Gå in på t. ex. dustin, sök på Axis och kolla priserna…
Det är extremt enkelt att ändra MAC-adress på en enhet. FYI.
Dessutom så exponeras inte enheters mac-adresser utanför det nät som enheten är inkopplad på.
Nä, nu kan ju enheten skicka den ändå, men då borde man rimligen använda något product id i stället (det är iofs rätt vanligt att MAC adress indirekt är med där då den ändå är unik för eneheten). Och ändra MAC adress är inte alls säkert att man kan, har ingen koll på vad för chip för nätverksstack som sitter i axis produkter men inte alla låter dig ändra den enkelt.
Bra Axis
Visar ändå vikten av att granska. Axis kommer garanterat skärpa till sina kontroller ytterligare vilket inte skadar.
Och företag som är rädda om sitt anseende kommer att passa sig för att försöka komma runt sanktionerna
Axis har lämnat ett svar – gott så! Sedan somliga alltid påstå att de ljuger helt eller delvis, men sådana hypoteser/beskyllningar har inte mera underlag än Axis försäkran. Vad väntar ni er – att Axis skall bekosta en utomstående revision av deras exporthandlingar? Då kan man alltid påstå att granskaren är mutad för att ljuga …
Nej, vi säger inte att de ljuger. Vi säger att svaret är tunt och inte innebär några reella garantier.
Det underlag som hittills presenterats i frågan visar en plötslig och radikal ökning av export till Kazakstan. Det Axis säger är enbart att denna plötsliga ökning inte är precis lika stor som deras tidigare försäljning till Ryssland, och att de inte medvetet fortsatt sälja till Ryssland genom bulvaner i Kazakstan som Axis aktivt känner till.
Det är j-igt tunn soppa får jag säga. Men det är klart, Axis kan knappast gå ut och medge att de har haft sina misstankar om vad den plötsliga ökningen till Kazakstan egentligen beror på.
Det är trams att påstå att “ni skulle inte nöja er med någonting, om det kom en extern revision skulle ni påstå att granskaren är mutad” (fritt omformulerat). Det räcker att kritiskt granska vad Axis faktiskt säger, och lika viktigt vad de utelämnar i uttalandet.
WHYLLIAN,
Hur ska man kunna garantera att inget av det man säljer hamnar i Ryssland?
Vi använder 3 olika screening verktyg som även inkluderar sanktionerade personer och deras eventuella ägande. Det kan röra sig om ett litet ägande i ett holdingbolag på Bahamas 8-10 företag innan det bolaget man säljer till. Man ber även kunden skriva på ett ”end user statement” där dom garanterar att produkten ej ska säljas vidare.
Om man gjort allt detta men produkten ändå dyker upp i Ryssland, är det då det exporterande företagets fel och vad hade man kunna gjort mer?
Ska man förbjuda all export från Sverige då det alltid finns en risk att produkterna hamnar på fel ställe? Jag tror att Axis precis som det företaget jag jobbar på gör all ”due dilligance” man kan göra men någon garanti är omöjligt att ge, vi kan bara göra allt som är möjligt tänkbart för att undvika det, men hur ska man kunna garantera detta?
Tänk att du säljer din bil till en privatperson eller företag, hur ska du kunna garantera att bilen aldrig dyker upp i detta fall Ryssland?
Att bli uthängd fungerar, det har vi sett när det gäller sprit och choklad. Om man “flashas up” på en eller annan sajt så kanske sanktionsmyndigheter i USA får upp ögonen. Det kan kosta på ett eller annat sätt.
De som inte blir uthängda förstår att de kan stå på tur och kan då omvärdera och städa framför egen dörr.
Så jag tror det kan fungera. Att välja vilka produkter man köper har också verkan.
Håller med. Rädslan att bli uthängd är en stark drivkraft att försöka göra rätt.
Men det talar till företagens fördel. Jag vet själv hur mycket tid och pengar vi lagt ner på GDPR och ändå har vi mycket kvar att göra. Vi skulle säkert kunna bli uthängda, trots att vi gör allt som vi rimligen kan.
Skulle det visa sig att de rundar sanktioner har de grävt sig en duktig grop, om inte annat, efter den här utfästelsen.
Tjena mittbena säger jag!
Hälsa Axis att svaret följer “normalmall för förnekande/tillrättaläggande” från vilken “kommunikationschef”
Visa siffror/staplar av försäljning till Rus & Bls jämfört med Khz 20-23 så alla får se om nedgång inte följs av uppgång på annat håll….
“MONEY TALKS, PEOPLE WALKS”
Både Kazakstan och Ukraina handlade mycket från Ryssland före den fullskaliga invasionen så i min bok är det inte så konstigt om dessa länder (plus övriga -stan länder) ökat sin import från andra länder.
Om man tidigare köpte tex 30% av sina produkter från Ryssland tidigare måste man ju ersätta denna import från andra länder, eller hur?
Att exporten till länder runt Ryssland ökat känns inte så konstigt i min värld. Det är min personliga tanke.
Om det skulle bli krig med Norge och vi inte kunde köpa lax av dom skulle vi säkert hitta andra leverantörer som kunde sälja lax till oss, tycker inte det är så konstigt men visst, jag kan ha fel.
som helst
Föll bort
Hej Sjunkbomben!
Kina är inte direkt kända för sin höga kvalitet på ett flertal produkter, det vet ryssarna och sedan har du en annan dimension och det är beroende. För varje krigsartikel, som köps av Kina, så får Kina ett större grepp om Ryssland, vilket kommer kosta Ryssland något i utbyte. Kina har fått militär teknik, men nu börjar Kina komma i kapp och då är det bara fysiska saker, som att återfå tidigare landområden Ryssland kan erbjuda. Vi får hoppas på en inre revolt, som gör att Ryssland delas upp i många små nation.
Det tror jag är en garanti mot nya ryska drömmar om världsherravälde och en tryggare värld.
Hej Sjunkbomben!
Kina är inte direkt kända för sin höga kvalitet på ett flertal produkter, det vet ryssarna och sedan har du en annan dimension och det är beroende. För varje krigsartikel, som köps av Kina, så får Kina ett större grepp om Ryssland, vilket kommer kosta Ryssland något i utbyte. Kina har fått militär teknik, men nu börjar Kina komma i kapp och då är det bara fysiska saker, som att återfå tidigare landområden Ryssland kan erbjuda. Vi får hoppas på en inre revolt, som gör att Ryssland delas upp i många små nation.
Det tror jag är en garanti mot nya ryska drömmar om världsherravälde och en tryggare värld.
Tack att du ger företagen en möjlighet att rätta till sig.
Tack att du ger företagen en möjlighet att rätta till sig.
Bra av Axis att gå i svaromål och att LW publicerar. Heder åt Axis att de arbetar på allvar med att försöka förhindra att deras produkter används av moskoviterna.
Att Axis överhuvudtaget svarat är också ett tecken på att det är en effektiv metod att LW tar upp tveksamheter och att följarna engagerar sig med att ställa frågor till det aktuella företaget. Särskilt effektivt tror jag det blir om vi följare också kontaktar det utpekade företagets kunder och gör dem uppmärksamma på nämnda tveksamheter.
Jag vill minnas att LW skrev att några följare arbetar hos Axis, de har säkert hjälpt till i detta fall. Icke desto mindre är moralisk kompass eller CSR en central del av varumärkesbyggandet i vår tid. Katalogen av åtaganden är ofta lång och därtill frivilligt. Det är därmed väldigt känsligt och potentiellt farligt om man blir ifrågasatt. Detta även, eller till och med i högre utsträckning, om det rör sig om ett utpräglat B2B företag. Kundgruppen är då ofta mindre och enskilda konton större. Åtaganden enligt ovan utgör därtill ofta del av avtalsinnehållet mellan leverantör och kund.
Jag vet för lite om produkterna och om Kazakstan men baserat på mina fördomar skulle jag vara väldigt försiktig med att sälja produkter som kan användas militärt dit (Fördomar har den fördelen att det går fort att ta ställning och att de ofta är stämmer, litegrann 🤓) Därtill tänker jag att stor försiktighet anmodas, eller kanske till och med att man bör avstå, inför att öppna en ny marknad i ett land med starka kopplingar till moskoviterna idag. Rimligen rör det sig då om nya kunder. Kunder som man därmed saknar erfarenheter av. Vad det betyder att den Kazakiska marknaden är hårt reglerad vet jag inte heller men antar att det är byråkrati som avses. Det brukar inte borga för någonting, i synnerhet inte i länder som har utbredd korruption.
Att misstanke uppkommit avseende Axis affärer och att de tvingas gå ut med dementi är ett bevis i sig självt på att risknivån är hög.
Det är aldrig bra för företag att hamna på defensiven. Det kan kosta mer än det smakar i slutänden.
Väl artikulerat!
Eller formulerat.
Hej MELLIS,
Du har absolut en poäng där och för vårt företag är det självklart att inte sälja produkter med ”dual use” eller produkter med dubbla användningsområden till länder runt Ryssland i detta fall.
Nu har vi gudskelov 2 eller 3 produkter av c:a 400,000 som är dual use produkter så det finns garanterat andra Svenska exportföretag som har det betydligt värre. Tex Ericsson men andra företag med liknande produkter som behöver export licens. Jag tror också att ISP (Inspektionen för Strategiska produkter) som utfärdar dessa export licenser är väldigt försiktiga att utfärda dessa för stunden.
Tack för ett bra inlägg.
Undrar hur stor deras försäljning till i folkmängd jämförbara länder är?
Hur många kameror säljs till Rumänien och Nederländerna?
Är det någon som vet kostnaden på Novocherkask?
Vore intressant att veta hur mycket Pruttler förlorade.
Hur transorteras produkterna till Kazakstan? Sannolikt genom själva Ryssland? JO visst, det där svaret från Axis låter ju lika trovärdigt som ren skit. Var är siffrorna i svaret dessutom? Oj, de råkade medvetet satsat på ett svammel till svar? Hoppas det ‘än finns grävande journalister som utmanar ordbajs.
Axis får ursäkta om jag inte litar på det där uttalandet. Var det inte så att Axis-produkter är bekräftade i ryska drönare? Så det är ganska uppenbart att deras produkter går från t ex Kazakhstan till Ryssland oavsett vad dom säger. Om dom hade fortsatt att inte sälja till ryska tullunionen så hade jag litat på dem, men det här luktar BS.
Det som är bekräftat är väl att det är produkter producerade 2018 som fanns i ryska produkter. Finns det länkar där produkter 2022-23 använts får någon gärna posta den länken.
Statistiken som bloggaren visade hade siffror från den svenska fabriken, vilken i sammanhanget är väldigt liten då den mesta produktionen sker utomlands. Är det någon som sitter på totala siffror? Att visa statistik från en enskild fabrik är knappast relevant om den fabriken motsvarar en bråkdel av produktionen.
Hej,
Jag har följt bloggen dagligen från åskådarplats sedan början av den fullskaliga invasionen men efter Axis svar vill jag gärna ge mig in i rinken med en kommentar.
Jag anser att det i detta fall är irrelevant vad Axis sålde till Ryssland före februari-22. Det avgörande är att det ser ut som om företaget öppnade upp Kazakstan som en helt ny exportmarknad efter den fullskaliga invasionen. Det ser inte bra ut.
I och med att företaget hanterar den typ av produkter som de gör är det självklart att de arbetar aktivt med att förhindra att deras produkter hamnar i orätta händer. Det måste de nämligen göra då regelverket kräver detta liksom att screenas sin affärspartners och förbjuda sina distributörer att sälja produkterna vidare. Självklart är det bra att de är medvetna om kraven men det är ingen ny information.
Vad som INTE sägs något om från företagets sida är HUR de screenar sina affärspartners och HUR de faktiskt följer upp att produkterna stannar i landet och inte säljs vidare.
Kontraktet må hindra vidareförsäljning men hindrar det även uthyrning?
Jag har även svårt att tro att Axis har folk på plats i Kazakstan som faktiskt kontrollerar efterlevnaden.
Och som vi alla vet, signaturer på olika former av dokument betyder bara någonting om efterlevnaden kontrolleras, följs upp och att avsteg ger riktiga konsekvenser.
Med andra ord, jag är skeptisk!
Axis svarar att deras försäljning till Kazakstan nu inte är lika stor som den tidigare försäljningen till Ryssland, att ökningen av försäljningen till Kazakstan beror på att man exporterar dit, och att Axis inte försöker kringgå sanktionerna mot Ryssland genom att sälja via Kazakstan.
Om nu försäljningen till Kazakstan ökat efter sanktionerna. Kunde väl Axis om de är aktiva i att följa sanktionerna ta reda på vad som den stora ökningen till Kazakstan används till i Kazakstan.
Och varför skulle Ryssland köpa bara genom Kazakstan?
Det finns väl ett gäng länder till som de kan handla med, CAR till exempel.
Det klart de köper där de kan få tag på. Kazakstan har tagits som exempel för att det är den största kunden i området och har haft en konstig ökning av införseln till landet sedan sanktionerna börjat.
Arbetar som exportsäljare, vi får många förfrågningar av turkar som gärna vill sälja vidare ,frågor varje vecka från Kazakstan , även Kina , alla vill göra business, men vi har bra koll och säljer bara till kunderna som vi har långt samarbete med och tänker inte trampa i klaveret
Att uppgradera via VPN är inte direkt omöjligt. Notera att Ryssland inte stängt VPN-kryptering utan slagit ner på kommersiella tjänstetillhandahållare.
Sedan är ju frågan om Axis’ produkter civilt i användas omodifierad form eller som byggstenar militärt.
För att göra en uppgradering räcker det med en tunnel via exempelvis SSH, till en dator i ett land utanför Ryssland.
Det behövs inga som helst kommersiella VPN-leverantörer för att åstadkomma detta.
Ny blogg sedan länge.