Jag är uppfostrad med att dubbdäck är det enda som gäller på vintern, men det lärde jag mig för fyrtio år sedan. Rimligtvis har det skett teknikutveckling sedan dess, vilket väcker frågan om dubbfria vinterdäck. Varför har man inte bara dem året runt, istället för att behöva skifta däck två gånger om året?
Jag tog mitt körkort 1988, och innan dess hade jag fått höga långa predikningar i åratal om att endast dubbdäck dög vintertid. Jag är osäker om det ens fanns dubbfria vinterdäck på den tiden och brydde mig ärligt talat inte. Dubbat var det som gällde.
Jag vet dock att idag och sedan länge finns det dubbfria vinterdäck – juridiska sådana, inte att blanda ihop med M+S – och efter att sådana följde med förra årets inköp av en begagnad Subaru XV har jag nu kört dubbfritt i vinter med andrabilen. Det inkluderade att med is och snö släpa upp nästan ett ton släp (vagnvikt+last) med hö upp för den rejält branta backe vi har på vår väg upp till gården. Och detta efter nittiograders sväng, så ingen sats innan.
Och det gick utmärkt. Förvisso äkta fyrhjulsdrift på Subaru (inte trehjulsdrift), men ändå.
Vilket fått mig att omvärdera dubbat vs odubbat. Kör ju ändå bara fyrhjulsdrift här pga just backarna upp hit på berget och hur det blir på vintern. Det bör ju skett en del teknikutveckling de senaste fyrtio åren kan man tycka, och det bör gå att lära gamla hundar att sitta och inte bara fortsätta med vad man lärde sig som barn.
Vilket då väcker frågan varför byter man odubbade vinterdäck till sommardäck alls? Varför inte spara in på två däckbyten (tid+eventuellt pengar) om året, plus pengar på att äga fyra extra fälgar och fyra extra däck, samt lagringstutrymme för vinterdäcken? Att slippa äga fyra extra hjul och fälgar är lätt 10 000:- kronor man inte behöver lägga ut – för premiumbilar med sina svindyra fälgar kanske 30 000:- till 40 000:- kronor.
Någon får gärna förklara. Själv lever jag ju mentalt kvar i det jag lärde mig som telning på 80-talet. Kanske är vinterdäck dyrare, men är de så mycket dyrare att det motiverar lagerutrymme, tid och pengar för fyra extra däck.
Finns det inget bra svar vore det ju mycket enklare att bara köra på odubbade juridiska vinterdäck året om, och skaffa nya när mönsterdjupet blivit för dåligt. Vips har man antingen frigjort rejält med utrymme hemma, eller slipper betala för förvaring, samt sparar ett antal timmars arbete (eller att köra till däckfirman och betala för byte) två gånger årligen. Däckverkstäder verkar bjuda på däckbytet när man köper nytt.
Tillägg: Dagens PS skriver (och har testat) att Volvos elbilar C40 och XC40 kommer med åretruntdäck, Rechargedäck, som standard. Volvo hävdar att däcken “erbjuder den bäst balanserade säkerhetsprestandan”, medan Aftonbladets elbilshatare säger sig vara livrädd för dessa däck. Dagens PS lyckades dock tappa greppet med däcken, men det finns inget blindtest att jämföra med om det hade gått bättre med specifika dubbfria vinterdäck istället för åretruntdäck.
98 kommentarer
Mjukare gummi i vinterdäcken gör att de slits oerhört sommarhalvåret. Blir alltså fler däckbyten och dyrare i längden att ha samma däck året runt.
Dessutom sämre bromsförmåga på sommaren. Kan och ha sämre väglag på våta vägbanor osv.
Sen är dubbat fortfarande överlägset dubbfritt, att dubbfritt fungerar bra på vinterns isiga vägar beror på dubbdäcken som ruggar upp isen…
Korrekt, ska dock påpekas att dubbdäck är rätt meningslösa på var asfalt. Sedan jag flyttade söderut gav jag upp dubbdäcken då jag malde ner dem på två vintrar då det nästan aldrig är snö på vägarna här.
För att få dubbfria däck som biter även när det är halka så får man tyvärr kompromissa en del med fästet vid barmark, framförallt vid våt asfalt. Så dubbdäck presterar egentligen bra även vid barmark eftersom dessa kan utnyttja dubben för att ordna fästet vid halka och därmed slippa kompromissa lika mycket med däckets egenskaper vid barmark. Oljud pga. dubbarna blir det dock förstås.
Det som blir intressant i det sammanhanget är ju att för t.ex mig och bloggarjäveln så är det nästan ALDRIG vinterväglag, så 90% av vintersäsongen kör vi alltså med farligare däck än om vi hade kört med sommardäck på vintern? Eller missförstår jag?
Förenklat ja, förutsatt att du syftar på att ni kör med dubb. Då klarar ni er med bra dubbbfria. Man får göra en analys utifrån hur man brukar sin bil och vad man brukar färdas på för underlag.
.
Bor du norr om Gävle så skulle jag säga att det är idioti att inte köra dubb om man nu inte planerar att endast spendera sin tid på söndersaltade motorvägar.
Tänk även på att det finns bra och dåliga dubbfria. Ska man nu köra dubbfritt så investera i något ordentligt och inte 800kr skit från kina med inblandad kompost.
Förlåt nu blev den en radda inlägg på rad, men läste lite fel på din kommentar, nej dubb kommer inte va farligare än sommardäck, fortfarande bättre. Men sämre än dubbfritt 🙂
Nej inte dubb. Dubbfria vinterdäck trodde jag vi pratade om i den här posten?
Alltså, för att vara tydlig så är argumentet att man ska köra med dubbfria vinterdäck endast på vintern att de fungerar dåligt när det inte är vinterväglag ett rätt läskigt argument för oss på västkusten för det är nästan ALDRIG vinterväglag. Så 9 dagar av 10 kör vi omkring med farliga däck på vintern, är det det ni säger?
Fast nu har jag läst resten av tråden. Det är inte väglaget, utan temperaturen, som är grejen. Då är jag med.
Redan vid ca 7 grader pluss är sommardäcken sämre än vinterdäck generellt. Dubbfria har ofta väldigt mycket mjukare gummi blandning än motsvarande dubbade, vilket oftast relaterar i mycket sämre prestanda på våta vägar och vattenplaning.
Tack, Stefan. Ja, nio dagar av tio på vintern är det barmark och möjligen regn här. Snö och is är undantaget.
Då får man däck som kan allt men inte är bra på något, kort och gott.
Bromssträcka och grepp i vått/torrt/varmt/kallt/is försämras, men kan man leva med det så 🙂
Man lever med det tills man inte gör det längre… Om ni förstår vad jag menar…
Det gör jag redan. Kör dubbfritt året runt. Kör iofs inte mycket så även om de som det sägs slits mer på sommaren har jag räknat att det lönar sig i längden. Samt slipper lägga ner tid på byten och transport av däck fram och tillbaka.
Korta svaret, gummiblandningen.
.
Man kan inte få ett mirakeldäck som är bra på allt. Vinterdäck slits snabbare i varmt väderläget och tappar vägegenskaper, samma sak med sommardäck när det blir kallt.
.
Absolut kan du köra odubbat året runt men du gör det på bekostnad av större risk för vattenplaning och sämre vägegenskaper/styrning/ på sommaren. För att inte tala om att du kommer behöva köpa nya däck oftare.
Sämre bromsegenskaper vs sommardäck väl?
Alltså, ja, man sparar ju tid och pengar. Men det är rätt mycket högre komfort med sommardäck (på sommarväglag)… Men vettefan om det är värt pengarna eller besväret. Drar eventuellt en gnutta mindre energi att köra med rätt däck för säsongen också, men jag är lite skeptisk där.
däck generellet är en djungel och allt är en kompromiss. Ett vinterdäck som är bra på snö och is, kanske inte är så bra på barmark och blött tex.
oavsett alla egenskaperna, så slits ett vinterdäck mer på sommaren, än vad ett sommardäck gör så det är inte långsiktigt ekonomiskt att inte byta. ibland brukar vissa köra slut på vinterdäcken som de säger. dvs, om det inte är så många mm kvar att de kommer sättas på igen på hösten, så kör de ett tag till på sommarväglag och sliter på vinterdäcken tills de är slut. dock ska man beakta att de inte bromsar lika bra som sommardäck gör etc.
kör man 1 ggr i veckan till lokala affären så skulle det väl inte vara hela världen att lämna dem på, men ska man ligga och pressa motorväg skulle jag inte rekommendera det.
För att gummit blir för för mjukt och halt när temperaturen stiger. Gummi-blandningen är anpassad för mjukhet/friktion under kyla. Funkar mindre bra, minst sagt, i värme. Inget att rekommendera på sommarväg om man tänkte sig bromsa i tid.
Tänk sommardäck på vintern fast tvärtom.
Kanske kan du klara sommaren med “europeiska vinterdäck”. Du bor ju på västkusten?
Dessa är mer anpassade till centraleuropa och klimatet där.
Våra “nordiska däck” är gjorda för strängare kylan vi har i skandinavien.
Om du mest använder Subaron som extrabil för att köra last ett par gånger om året så tycker jag det borde fungera utmärkt att köra bara odubbade vinterdäck året om. Men om du använder bilen regelbundet, särskilt för långa sträckor och kanske i högre hastigheter så skulle jag rekommendera att fortsätta med två uppsättningar hjul. Som Greenious säger så är det olika gummiblandningar och mönstret skiljer sig också åt för att parera våra årstiders skilda väglag.
Kör i princip bara lokalt inom säg 30 minuters avstånd med Subarun. De flesta mindre än tio minuter. Längre resor är det Teslan som gäller. Där är det dubbat vintertid.
Beror på vart man kör. Vid isgata är dubbat såklart bättre, en metalldubb i räfflat gummi greppar såklart bättre än enbart en bit räfflad gummi. Men packad snö och snöväg funkar dubbfritt fint, överlag funkar dubbfritt väldigt bra är min åsikt.
Men som sagt beror helt på vart man kör, finns stor risk för isiga vägar skulle jag köra dubbat..
Sen är ju “året runt däck” inte att föredra, de är gjorda för att köra främst på vintern, och greppar såklart sämre på sommarväg än ett rent sommardäck. Finns ju en anledning till olika gummiblandning och däck framtagna för olika årstider.
Problemet med dubbdäck i södra delen av Sverige är ju att om man använder bilen för pendling så blir det många mil på blöt/torr asfalt och då slits dubben snabbt ner (och till viss del vägen också).
Det känns som att vid normal användning i Södra Sverige så kommer man längre med ett bra friktionsdäck istället för ett dubbat sisådär-däck då det dubbade däcket med stor risk har nerslitna dubbar när de väl behövs.
Ja men just där är väl ett argument att använda dubbfritt. Gissar att dagarna är få med ishalka på vägarna?
Och så var det ju där med bromssträckan…. Betydligt längre på sommaren med vinterdäck resp på vintern med sommardäck. Dubbdäck har jag slutat med för länge sedan. Bor förvisso i Skåne men är i Norska fjällen flera gånger om året. Snökedjorna är därför alltid med. Har dock aldrig behöv använda dom. Kanske för att dom alltid är med😉.
Det finns helt klart fören då dubbfritt inte har en chans mot dubbat ännu. Sen kan jag väl tycka att för många så borde man helt enkelt kunna ställa bilen de dagarna om man bor till exempel i huvudstaden där halkan är begränsad till några få dagar om året. Men om man som jag kör på dåligt skottade skogsbilvägar året runt så är inte odubbat ett alternativ. Jag har skottat loss nog med bilar med odubbade vinterdäck för att få en rätt bestämd åsikt i frågan.
På dåligt skottade vägar borde inte dubben göra nån skillnad alls. Iaf i min erfarenhet så har dubbat endast fördelar på is.
Viktigaste på dåligt skottade vägar är att inte stanna bara, rätt vanligt när man ska in i garaget på vintern att man utan större problem tar sig fram till garageporten, men efter att ha stannat bilen för att öppna garageporten så blir man fast och måste skotta loss bilen (oavsett om man kör dubbat eller dubbfritt). Men det problemet uppstår främst när snödjupet är mer än bilens markfrigång.
Och kör man i vinterväglag bör man ha en spade i bilen så man är redo när man kör fast, borde vara en del av standard vinterutrustning.
Där jag bor är det inte ovanligt med plogkarm vid utfarten från parkeringslängan, så man får ta lite sats och hoppas på att ta sig genom, och visar det sig att man inte tar sig genom så är det bara att gå ut och skotta loss bilen 🙂
Den förklaring jag fick när jag tog körkort för 25 år sedan var att gummit i vinterdäck har sådan sammansättning att det blir för mjukt vid sommartemperaturer och därför slits mer och kan ge längre bromssträcka. Det är inte alls uppenbart att mina 700 mil om året motiverar att jag lägger 1500 kr på förvaring och byte. Det hade kostat mindre att köra med allvädersdäck och byta alla fyra vart fjärde år (~3000 mil). Frågan är hur mycket det hade påverkat säkerheten på varma sommarvägar och slaskiga vintervägar.
40% sämre bromssträcka.
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160316/vi-testar-darfor-ska-du-inte-kora-med-vinterdack-pa-sommaren/
Gummit i vinterdäck är anpassat för att vara lagom hårt vid kalla temperaturer. När det är varmt så blir gummit för mjukt. Det leder till att man får ett onödigt snabbt slitage på däcken. Mönster som är bra på is, ren asfalt, vatten och snö skiljer sig också. Så vinterdäck, och “året-runt däck”, brukar prestera sämre än sommardäck vad gäller vattenplaning och stoppsträcka på torr asfalt.
–
Hur mycket det påverkar i praktiken kan man diskutera. Vattenplaning är dock riktigt läskigt att råka ut för…
Det är extremt dåligt omdöme att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren, och borde enligt min mening förbjudas. Helt enkelt av den anledning som flera andra nämnt ovan – däcken har sämre grepp när det är varmt vilket bland annat leder till längre bromssträcka. Och den dag man orsakar en olycka – kanske rentav skadar eller dödar någon – tror jag inte man vill behöva tänka tanken att det kunde ha undvikits om man inte varit (dum)snål med däcken.
Eftersom vinterdäcken på grund av sin mjukare gummiblandning slits fortare sommartid än sommardäck är det inte heller givet att det leder till någon ekonomisk besparing i längden. Dvs man får köpa nya däck oftare än man behövt göra om man använt vinterdäck vintertid och sommardäck sommartid.
Hej Lars,
Svaret är ganska enkelt, dubbfria vinterdäck har en mjukare gummiblandning och slits därför ner snabbt i sommarvärme. Du skulle få köpa nya däck väldigt ofta om du kör året runt med dem.
Mina dubbfria vinterdäck (välkänt märke – minns inte vilket just nu -195/65 R15) blir ordentligt mjuka redan vid ca +5-10 grader. Känns lite som att köra i lera, som att bilen glider lite vid snabba rattutslag. Kanske beror det på mjukt gummi i kombination med den relativt höga däckprofilen?
Skulle ogärna vilka köra med dessa vid högre temperaturer eller hastigheter.
Men sannolikt är det så att för att få bra vinteregenskaper blir gummit mjukt på sommaren.
Läste också om Volvo som lanserades någon typ av åretrunt-däck nyligen?
Här i Skåne, om man kör på “normalt” på “vanliga vägar” så menar jag att det inte finns någon anledning att ha dubbdäck, inte ens för sportlovsresan till fjälls. Jag märker ingen försämring mot dubbdäck. Jag misstänker om man kör med dubbdäck på skånska saltade vägar, så slits dubbarna (och vägbanan) fort och du får inte den nyttan av dubbdäck, som de ger på snö/is. Om du kör till stor del på vinterväglag, snö och is, då kan det kanske vara motiverat.
Gummit är väl mjukare (vid motsvarande temperatur) på dubbfria vinterdäck, så det blir dyrt i längden tänker jag, att köra med sådana på sommaren. Sämre väghållning, mer buller (annorlunda grövre mönster) också.
I år har det varit så pass mycket ishalka under vintern i Roslagen att dubbdäck är det enda som fungerar här.
Det varmare vädret leder till att det ofta snurrar runt nollan och skapas en ishinna på de vägar som inte saltas. Har man inte dubbdäck då ligger man i diket. Speciellt de som tror att AWD är lika med fäste….
Skulle nog som flera här i kommentatorsfältet redan är inne på säga att det beror på. Men ska man ut o flåsa snabbt på sommarvägarna är det rätt däck som gäller. Har en LC som körs väldigt sällan o mest på vinter. Har dubbfria däck/ vinter, året om. Andra bilen har säsongsdäck. Lite testfakta.
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160316/vi-testar-darfor-ska-du-inte-kora-med-vinterdack-pa-sommaren/
https://www.youtube.com/watch?v=Ej9tcPgnKEI här har ni rn video på varför man inte skalköra “Vinter” däck eller allrond däck året runt skiljer upp till 10 meter mellan däcken på Tort underlag I slutet visas det Statestik för olik bilar och däcktyper.
Hörde att Volvo har återgått till sommardäck och vinterdäck när man väljer privatleasing av recharge bilarna?
Jag håller med alla som nämner gummiblandningen som orsak. En gång i tiden körde jag runt i en gammal rostig Volvo i Göteborg. När det var dags att byta till sommardäck så var de så nedslitna så det var ingen mening att sätta på dom, för de hade inget lagligt mönsterdjup. Mina dubbdäck var inget bra heller. Dubben nedslitna men med bra mönsterdjup. Då fick jag den brilljanta idén att jag pillade bort alla dubb så fick jag bra däck. Fattig som jag var i min ungdom. Inga nya dyra däck på skrotbilen. Sen tog det en månad så had jag slicks runt om på bilen. Rena Formel 1 däcken. Det tog drygt en månad att slita ner “dubbdäcken” i sommarvärmen till att de blev helt blanka. Däckverkstan gav mig sedan en lektion om olika gummiblandningar.
Det kan iallafall konstateras att det finns mycket pengar i att vi ska köpa två omgångar däck. Det finns rätt stark lobbying för att förstärka alla möjliga nackdelar med att inte ha två omgångar däck och att vi ska byta byta däck ofta, helst på verkstad.
Antingen slits de för fort om kör året runt så man får köpa nya, eller så blir de för gamla och får dåliga gummiegenskaper i båda omgångarna däck så man får köpa nya, och så finns det ju väder och alla dess parametrar, osv, osv.
Frågan är hur man skiljer vettiga argument från försäljarargumenten. Tja vattenplaning, hann inte bromsa, då har man kanske kört för fort, eller haft fel bilmärke, pratat i telefon, poppat i radion, ja man kan hitta massor med andra anledningar till att olyckan skedde, förutom däcken.
Nu är dessutom mönsterdjupet sämre från början så kanske bättre att köra slut på en omgång däck i taget och få nya färska däck tex var femte år istället för var tionde år.
Det är för mycket pengar i däckbranschen så jag tror att du tänker rätt med en omgång däck. Man kan säkert lägga de 10-20 tusen i livet på någon annan säkerhetsgrunka som minska risken för olycka och elände.
Jag tänker såhär, de flesta lägger ut mellan 200-400tkr på en bil men kan inte tänka sig att lägga ut 14000 på de enda kontaktytorna man har med vägen.
.
En uppsättning bra däck räcker åtminstone 3 år så snäppet under 400kr/mån att säkerställa säker körning. Det finns många saker på en bil som är onödiga pengar men däcken är inte ett av dem.
.
Ja det är dyrt att äga bil, men det är knappat däckens fel 🙂
+1
En tidigare partiledare körde ihjäl sin man i en halvgammal Merca med halvgamla dubbdäck. Hon har säkert ångrat sina val alltsedan dess.
Jag var själv ute i en liknande situation, men vi klarade oss. Bakvagnen släppte helt i en moddsträng och bilen snurrade 270 grader fram och tillbaks. Turligt nog missade mötande bil medan vi var på fel sida.
Har man tur blir man vis av skadan! Fysiken vinner alltid.
Behöver inte bero på bilen eller däcken.
Ofta sitter det skit bakom ratten också!
Håller helt med. Klart man ska ha bra däck på bilen, men det är en otroligt stark lobbying för att ha flera uppsättningar däck och tusen anledningar till varför det ska vara så. Det är bara titta bland kommentarerna.
Vi har en gammal, liten Peugot som används kortare sträckor, för den vill man inte använda långa sträckor. Där har det suttit dubbfria däck på i….3-4år. Har bra mönsterdjup och funkar helt tillfredsställande. Det är inte däcken som är anledningen där om man kör i diket om man säger så
Nere i skåne är det länge sedan jag hade dubbade däck. Vi tog körkort ungefär samtidigt läser jag, men jag valde en annan linje och körde sommardäck året runt. Man får planera sin körning lite annorlunda och släppa gas lite tidigare men det är inga problem. Sedan lagen om däcken kom är det dubbfria däck som gäller då dubben i sig sliter mycket mer på asfalten. Det är bland annat det som ställer till miljön inne i städerna.
Kan hålla med om mycket, men ”spara ett antal timmars arbete”?? Bytte senast på 45 minuter inklusive köra in och ut ur maskinhallen. Visst – säg två timmar per år då.
Har inte heller fattat hetsen att byta i tid. Lagen säger att det är OK vid vinterväglag och vinterväglag är ”…frost på någon del av vägbanan” enligt https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/vinter–och-sommardack/ . Vi har fortfarande frostnätter med isfläcken på landsvägen, bytte dock för cirka en vecka sedan när det inte var frost varje natt.
En mutterdragare (har själv en batteridriven från Makita) är ett måste oavsett vilket.
Att få bort hjulmuttrarna är ju en sak. Med ett bra verktyg spelar det ingen roll om det är muskeldrivet eller batteridrivet.
Att få bort själva hjulet kan ibland vara det svåraste trots idogt arbete med diverse mirakelmedel vid varje hjulbyte.
Sedan jag sett proffsen köra med en brädbit mot fälten och sedan klappa lite lätt med en slägga har jag kört med det när det behövts.
*fälgen*
Haha, undrade just varför proffsen skulle köra med brädbit i stället för däck ut över fälten … 😀
Lossa hjulmuttrarna/bultarna något lite och kör sedan en kort sväng i låg fart, kanske ett varv runt parkeringen eller efter gatan så brukar fälgarna lossna. Rengör sedan alla tighta fattningar med stålborste för att få bort oxiden som lättmetallfälgar ibland ger så går det förhoppningsvis lättare nästa gång.
Rent allmänt ser det ut som att ex. “europeiska vinterdäck” som bespottats i Sverige har ryckt upp sig rejält egenskapsmässigt i svensk vinter. Kan innebära att en del gamla sanningar idag är lögner.
Jag kör “europeiska vinterdäck” året om. Bor i Sthlm och har 4-hjusldrift.
Att däcken är lite sämre än andra däck när det är varm sommar eller snöig vinter är ju allmänt känt, så det handlar om att anpassa körningen till det.
Kör relativt få mil, men är nöjd.
De ser idag ut att vara lika bra som de bästa “allmänt kända bästa” vinterdäcken. På vintern. Hur de är på sommaren kan jag tänka mig vi får reda på snart.
Kan ha att göra med att bilar väger mycket mer idag, och då funkar de mjuka dubbfria inte optimalt.
Dubbdäck är bara bättre än dubbfria när dom är helt nya. Redan efter några hundra mil på asfalt så slits dubbarna ner ganska mycket,och då är dubbfria bättre på snö. Förra året tog jag aldrig av mina dubbfria däck utan körde hela sommaren på dom,dom var lika bra i vintras som förra vintern. Jag bor i Dalarna ,
Som sagt ovan mjukare gummi och i regel annat mönster på v-däck. Helt värdelöst på sommaren när 600Nm ska ha friktion. Märkligt inlägg.
Jag kör på europeiska v-däck, för att de passar vädret bättre söder om Hallandsåsen. Självklart ska man ha sommardäck vid >+5 grader, annars borde man inte få lov att vara ute i trafiken
Bor i Göteborg. Kör sommardäck året runt. Är det vinterväglag kör jag inte. Promenerar, tar bussen eller i särskilt ömmande fall, tar en taxi. Kollar naturligtvis att taxin har reglementsenliga vinterdäck, man vill ju inte utsätta sig för onödig risk. 🙂
.
I normal vinterdag med några plusdagar har jag bra grepp medan vintedäcksfolket halkar omkring på sina dubbdäck. Känns faktiskt lite trafikfarligt med alla dessa dubbdäck när det inte finns en snöflinga på vägen.
Vinterväglag definierar polisen och inte du. Är det snöfritt o 5 plus så är du nog safe. Kanske inte på hemvägen dock.
Att köpa en bil för runt 700k+ och sen snåla på däck/däckbyte är verkligen märkligt. Och egoistiskt mot medtrafikanter
Ja, och Volvo skickar med året runt-däck på sina dyrare bilar.
Ja, det är märkligt. Trodde Volvo stod för säkerhet
Jag har sedan körkortets tagande på 80-talet kört bilar med dubbdäck och utan på olika bilar, jag har inte upplevt några generella skillnader, jag har åkt av vägen och inspekterat skogen 2 ggr-båda vintertid, med dubb samt åretruntdäck vid de båda händelserna. Dessa gjorde ingen skillnad, min erfarenhet är att mentalt ger dubbdäck på vintern en större känsla av säkerhet-dvs jag kör mer som om det var sommar…jo, jag vet att det inte är så.., emedans åretruntdäcken håller mig mer alert på själva underlaget, släpper lite mer på gasen med dem däcken.
–
Den riktigt stora skillnaden är att när jag med åretruntdäcken behövde byta ett pga punktering-så satt det som svetsat, det tog mycket möda för att få av det däcket, med hjälp av en bärgares vinsch. Så skall man ha åretruntdäck så lossar jag dem numer 1 gång/år och rostskrapar mm.
–
Generellt torde det vara så att mönsterdjup och hastighet är avgörande för hur bra däcken fungerar.
En poäng som inte verkar nämnd ännu är ju hur det förbannade saltandet ökar riskerna.
.
Nu är det min högst personliga åsikt såklart, men är smått övertygad om att det räcker gott med att ploga och köra med dubb.
.
Saltet ökar risken för underkylt väglag/svartis etc där egentligen varesig dubb eller dubbfritt presterar speciellt bra. För att inte tala om hur det fräter sönder lack, plast, ökar risken för rost osv. Otyget smälter lite modd, späs ut oh rinner ner i diket. Kvar är hårdpackad is eller småblött underlag som fryser till.
.
Hade man nöjt sig med att ploga och låta dubbdäcken göra resten så hade både dubb och dubbfritt haft bra underlag.
.
Men det är klart, då låter det ju lite när man åker
Klart man måste ha dubbat ! Jag kör till fjällen några ggr per år, och då kan det vara nödvändigt. Är det is och snö och halt så duger inte odubbade vinterdäck, man bara glider iväg och kan inte få stopp. Eller försök starta i en uppförsbacke..
Jag är också uppväxt med dubbdäck och tänkte som du, att det är det enda som funkar i vinterväglag. När jag skaffade egen bil, efter att ha klarat mig utmärkt utan i många år, så blev det ändå dubbfria vinterdäck, eftersom jag inte behöver bilen dagligen, utan kan låta den stå de värsta dagarna.
I vintras kom det ultimata testet för däcken, som då dessutom hunnit bli fyra år gamla. Efter att det regnat underkylt hela natten, och vägen blivit blankpolerat, körde jag nästan 1½ mil på bitvis riktigt brant, smal och krokig grusväg, upp till Norra Garbergs fäbodar utanför Mora. Det gick utmärkt! Man hörde att traction control fick jobba lite någon gång, men inte mer än så. Nerför hade jag också full kontroll hela vägen. Detta med en vanlig framhjulsdriven Skoda Fabia.
För att komma upp den sista kilometern när det är riktigt brant och halt är ju snökedjor ett mycket bättre alternativ. Det borde snarare heta “iskedjor” för på snö har man ju fint grepp med dubbfria vinterdäck, så länge den inte är hårdpackad till is.
Som andra nämnt så handlar det ju också om anpassa sin körning, men det verkar ju vara svårt för många. Även om moderna hjälpsystem räddat många nonchalanta förare, så ser man ändå då och då folk som bara står och spinner med fullgas när de ska ut från en hal parkeringsruta. Är det med dessa erfarenheter som så många säger att man måste ha dubbdäck?
Därmed inte sagt att inte dubbdäck inte är motiverade för den som kör mycket på isiga mindre vägar på vintern, men inte alls i den omfattning de används idag.
Har inte orkat läsa alla i stort sett lika kommentarer, men vill påpeka två skillnader mellan däckstyperna:
Friktionsdäckens mjukare gummiblandning gör dels att de går tystare (ett plus), dels att de har högre rullningsmotstånd (ett minus). Sedan instämmer jag i att det är dumt att snåla på däcken ur allas synpunkt om man väger in säkerheten.
Teknikutvecklingen har varit otillräcklig.
99% av tiden så vill man ha minimalt rullmotstånd, och 1% av tiden vill man ha maximal friktion. Dvs när man ska accelerera, svänga kraftigt eller bromsa hårt.
Dubbdäck kan man klara sig utan, utom när det verkligen gäller. Det för för dessa tillfällen som man köper dubbdäcken.
Hur hade ett optimalt däcksystem fungerat? Kanske med variabelt lufttryck? Man har några smalare “ribbor” som sticker ut lite ur däcken och som man rullar 99% av tiden på. Om antisladdsystemet upptäcker sladd, hjulspinn eller hård inbromsning så dras en magnetisk bälg inne i däcket ihop på någon millisekund och däcktrycket sänks blixtsnabbt så att massor av dubbar och mjukt gummi blixtsnabbt sätts i asfalten.
Kontinentala dubbfria”vinterdäck” är “ratade” för typ +5 och ösregn. När det blir varmare blir de stenhårda och lika usla som sommardäck.
Annars får man välja, personligen har jag isbana till huset och måste ha dubbdäck.
Lars:
Vinterdäck slits snabbare och trots nackdelarna med dubbla uppsättningar så blir det i längden bättre för miljön att använda sommardäck på sommaren.
Däcken slits mer/snabbare = kör man i tätbebyggda områden så bidrar man i högre utsträckning till farliga “micro-plaster” som skadar människor (särskilt barn och lungsjuka). Det dör faktiskt väldigt många människor i Sverige varje år pga inandning av avdager/vägdamm/gummirester frpn bildäck. Detta är alltså sant överallt men ffa ett stort problem i tätbebyggda områden med mkt trafik.
Jag har kört med Nokian Hakka dubbfria m/s-däck året om på båda våra bilar i flera år nu.
Mitt resonemang var liknande ditt Lars men jag tänker att då jag byter däck vart annat eller tredje år får jag färskt gummi i däcken vilket torde vara överlägset tre år gamla dubbdäck. Därför tror jag att jag “i snitt” kör säkrare med dubbfritt året om.
Oavsett så tycker jag det fungerar bra och är riktigt skönt att slippa byten/förvaring + att man slipper dubbljudet på vintern.
Bor i Norrbotten = riktig vinter 😊
Subaru har klart en av de absolut bästa 4wd på marknaden, så att ta sig upp med odubbade däck funkar säkert alldeles utmärkt, men bromsarna blir inte bättre än vanliga bilar, så problemet blir de dagar de blir + grader å snön smälter på grusvägen ” gissar att du har grusväg till gården” då de blir blöt isgata, då är de bara dubbdäck som gäller alla andra är chanslösa.
Tänk på ändrade regler från och med hösten 2024.
Då måste ett däck ha alptopp med snöflinge-märkning eller vara dubbdäck för att vara godkänt vinterdäck.
M+S gjort för vinterförhållanden räcker inte längre.
Men för att svara på frågan. Dubbfria vinterdäck på sommaren medför ökad risk både för dig och andra även om det är tillåtet.
Allrounddäck och liknande är som sagt på väg bort.
Allt har hanterats i kommentarerna, det handlar om gummiblandningen till största del. Sedan ett annat faktum, högkvalitets vinterdäck (M+S) slår dubbade motsvarigheten på precis allt utom just IS/frusen vägbana, av den jag växte upp i Jämtland och där var det också bara dubbat som gällde och gör det fortfarande eftersom det är mest is på vägarna i någon form hela vintern.
.
Ett tips är att kolla vilka däck som era lokala taxifirmor kör med, dom vet.
.
“Året runt däck” fick jag med en Volvo XC, dom var som journalisterna antyder fullständigt katastrofala på vintern och väldigt högljudda på sommaren, sämsta av två världar.
Året runt däck av amerikanskt snitt kom på min Tesla för ca 8 år sedan. Ok som sommardäck men dög inte som vinterdäck trots märkning M+S.
I vissa fall är dubbdäck en livräddare om man bor i vissa nordliga områden och i fjällen. Men för andra borde runtom-året-däck vara perfekt. Intressant sidofakta, för den som varit i länder med varmare breddgrader och noterar att det inte låter något om däcken och samtidigt noterat att huvudvägarna i Sverige med mycket trafik så hörs vägbullret kilometervis. Även om man är flera kilometer in i en skog. Som jag fått det förklarat beror det på en högre inblandning av grus i svensk asfalt. Detta grus är tillagt i överflöd delvis för att minska slitage från – just dubbdäck. Alltså bidrar dubbdäcken indirekt till det enormt höga vägbullret i Sverige.
Tack, det var en ny kunskap och som jag verkligen kan tänka mig förhåller sig så.
Tänk om vi kunde få ner bullret från trafiken, säg bara 1dBA, men det går säkert 5….vilken enorm skillnad
Mjukare gummi – sämre grepp på varma vägar och onödigt slitage. Smalare rullyta = betydligt sämre prestanda.
Många anledningar.
Smalare rullyta är inte samma som sämre prestanda. Möjligtvis ifrån noll. Kika på P2 med performance och utan. Bredare rullyta och därmed bredare fälg betyder ofta högre ofjädrat vikt. Denna staffar sig rätt rejält vad gäller prestanda och förbrukning (en faktor x4 relativt sätt vs fjädrad vikt typ).
Problemet med vinterdäcken är att de är mjuka och sladdriga på sommaren. De får därför ganska dålig prestanda och kan tappa greppet vid en undanmanöver eller bromsning.
Men det beror ju på hur man använder bilen. Kör man i skogen och ner till byn så kanske det inte har så stor betydelse. Jag har haft en sådan bil som kördes på vinterdäck året om. Konstigt nog klarade sig däcken ganska bra mot slitage också.
Men för en Nilson ska köras fort och långt så är sommardäck verkligen bättre på sommaren.
Jag är förvånad att det kommer från dig men håller i princip med. Alltid så överbeskyddande i vanliga fall.
Jag har kört min bakhjulsdrivna vår-, sommar- och höstbil med samma vinterdäck sedan 2011 utan problem. Kommer dock byta på grund av ojämnt slitage, till sommardäck inför nästa besiktning. På vintern använder jag en annan bil.
Bonus med vinterdäck på sommaren är de ibland gnisslar vid skarpa svängar 🤓
Jag har kört med året runt-däck flera säsonger i Västerbottens fjälltrakter. Inga större problem förutsatt att man anpassar hastigheten efter däck och väglag, men det bör man ju å andra sidan alltid göra.
Det finns gott om mer eller mindre bra genomföra däcktester på Youtube.
Den senaste jag tittade på jämförde dubbfria europeiska och nordiska vinterdäck och dubbade vinterdäck på snö- och isunderlag. Med de europeiska vinterdäcken var ca 15% långsammare på sin testbana jämfört med de dubbfria däcken som i sin tur var ytterligare ca 5% långsammare än de dubbade vinterdäcken (De använde Nokian för alla tester). Enbart gummiblandningen gjorde större skillnad än dubbarna.
Andra tester visar som så många redan varit inne på så är vinterdäck bättre på vintern än andra däck och sommardäck är bättre på sommaren än andra däck. Året runt-däck är sämre än de andra. Dubbfria vinterdäck är sämre än sommardäck över ca 5-10 grader och slits snabbare.
Det tar 20 minuter att skifta alla fyra däcken, en dålig dag.
Bor på västkusten och kör dubbat efter en incident med dubbfria (av bra kvalitet och mönster) på svartis. Det kanske inte behövs dubb 99,9% av tiden men när det behövs kan det vara skillnad mellan diket eller ej.
Däremot har jag, något nördigt, funderat på att skaffa en tredje uppsättning däck för mellansäsongerna av ”all season-typ”.
Dvs när temperaturen bitvis är för kall för att sommardäck ska funka optimalt och vädret kan överraska med nåt snöfall eller dylikt. Dessa är märkta med symboler för vinterväglag (3 peak mountain snow flake) och således godkända, men ej rekommenderade, för nordiskt vinterväglag.
Blir upprörd när jag ser nån med fel sorts däck på, ej fungerande lysen eller dylikt. Det känns respektlöst mot alla medtrafikanter.
En sak som inte tagits upp än är konsekvent uppförande.
Dvs hur uppför sig däcken/bilen vid olika underlag och temperaturer.
Och där finns det inget som klår dubbdäck även i södra Sverige.
Bott i Norrland, mellersta Sverige, Sthlm o nu Östergötland.
Dubbdäcken ger överlägset lika uppförande oavsett temeratur o väglag. Detta ger i sin tur att man aldrig blir överraskad med “vart FAN tog greppet vägen????!!!” om det skulle vara svartis nånstans.
Dubbfria o svartis på felställe … obra!
Söderut duger det bra med dubbfria vinterdäck då det är mest slask och barmark fast lite svalare än på sommaren. Det viktiga är bra mönsterdjup och mjukt gummi.
Lite längre norrut där det ofta kan vara is på vägen kan vara värt med dubbar.
Ännu längre norrut kan man faktiskt klara sig bra med sommardäck större delen av vintern. Under -20C blir snön så sträv att det blir bra fäste även med sommardäck.
Men för enkelhetens skull finns det regler som skall följas.
Det grundläggande är dock att alltid anpassa hastigheten efter förhållandena och däcken. Därför bör man alltid provbromsa eller provsladda lite i kurvorna för att veta vilket fästa man har, testa antisladd, antispinnfunktionaliteten och ABS för att veta hur den beter sig.
Det finns mer skillnader mellan ett bra sommardäck och ett bra vinterdäck, frånsett att gummiblandningar som är bra vid +30 fungerar dåligt vid -20 och tvärtom. Som någon kommenterat ovan, vinterdäck på sommaren ger både högt slitage och dåligt grepp.
Tyre reviews (youtube) har gjort flera genomgång av olika däck med olika temperaturegenskaper, från rena sommardäck till riktiga vinterdäck som med all tydlighet visar att man bör välja däck/gummi efter yttertemperatur.
Men också, för att maximera väggreppet på vinterväg (= med snö och/eller is) får man offra lite stabilitet för bättre väggrepp, högre däcksidor ger bättre grepp på knöglig väg. Dessutom, om man ska trycka undan snö eller snöslask (eller vatten med för den delen) så är mängden som ska tryckas undan kubiskt i förhållande till däcksbredden, dvs. i snömodd är smalast möjliga däck med högsta möjliga profil att föredra – brukar dessutom vara den dimension som är billigast vilket är pedagogiskt bra eftersom man vill ha något av de testvinnande/dyrare vinterdäcken. På sommaren vill du hellre ha stabiliteten och bredare däck är att föredra (profil och kvalité efter tycke och smak så länge man håller sig inom fartgränserna).
Så utöver gummiblandning vill du även ha andra däcksdimensioner sommar och vinter.
Som jag ser det är det viktigaste med vinterdäck att inte bli överraskad när väglaget blir sämre, dvs. att däcket är mindre stabilt på asfalt är egentligen inget problem när det är blandat väglag – anpassningen till denna minskade stabilitet ger mindre överraskningar på dåliga partier av vägbanan.
När det gäller dubbat resp odubbat så kräver isgrepp utan dubb mjukare gummiblandningar, vilket betyder att de åldras snabbare – dubbade däck kan ha hårdare blandningar med samma resultat och åldras inte lika snabbt. Men snabbare än rena sommardäck – VTI har mätt på detta, friktionsdäck kan börja bli tveksamma efter bara några år.
Så länge det inte är blankis fungerar annars dubbfria rätt bra, men polerad blankis är väldigt problematiskt med dubbfritt (dubbla bromssträckan är inte orimligt). Dubbfritt kan klara sig ganska bra på grov is. Tyvärr är ett av de ställen där man riskerar att råka hitta fläckar med högpolerad blankis (utöver svartis på bro-krön) där det bromsas för trafikljus – inget kul att kana förbi ett övergångsställe med just sådan. Så när det gäller is-tester med dubbfritt så sitter problemet i detaljerna – det går i praktiken inte bra att testa dubbfritt på blankis eftersom repeterbarheten är urusel och därmed finns sällan regelrätta mätningar på detta – jag delar Robert Collins käpphäst om detta med dubbade vinterdäcks överlägsenhet på blankis.
Ytterligare en stor skillnad mellan dubbat och odubbat är att när ett odubbat tappar sidogreppet på is så minskar sidokraften när avvikelsen ökar, medan den ökar en aning på dubbat – d.v.s. sladd är svårare att återhämta med odubbat. Detta gäller både för förare och anti-sladd-system.
Risken för blankis är också värst strax under fryspunkten, så att dubbfritt är oproblematiskt i Södra sverige håller jag inte med om.
Alltså, fortsätt att byta mellan sommardäck och vinterdäck. Mindre farligt för omgivningen så.
Rättelse till ovan: Det är inte mängden som ska tryckas undan som är kubisk, det är kraften som behövs för att trycka undan det som är kubisk.
Rättelse till ovan: Det är inte. mängden som ska tryckas undan är inte kubisk, det är kraften som behövs för att trycka undan det som är kubisk.
Kommentaren ovan blev lite fel, ta gärna bort den.
Jag har kört med dubbfria vinterdäck under vintern i rätt många år nu. I alla slags väglag från torr barmark till tvättbrädor av is. Ingen dikeskörning än, men jag kör inte så fort när det är halt. Det där sista kan kanske ha en viss betydelse. Dessutom har bilen fyrhjulsdrift (Haldex).
–
Jag sliter inte på vinterdäcken i onödan under sommarhalvåret utan byter till riktiga sommardäck.
–
Varför heter det sommarhalvåret, förresten? Så länge varar ju inte en svensk sommar.
Ojojoj, nu har Lars gett sig in i ett getingbo, värre än det som var för 15år sedan om hur man blinkar i rondell.
Farsan körde taxi på landsbygden och övergav dubbdäck till förmån för dubbfria i början av 80-talet. De gånger som snön slog över motorhuven och han for i diket använde han snowgrip, en fantastisk uppfinning jag inte sett sedan dess som kan liknas vid ett par förenklade snökedjor. Å andra sidan är vintrarna inte vad de var på 80-talet här söder om Dalälven så det behövs inga snökedjor.
Har därför dubbfritt i blodet och ser ingen som helst anledningar att köra omkring på dubbar. De gånger vi hamnar på vinterväglag i Norrland där ”det bara funkar med dubbdäck” funkar det lika bra med dubbfria vinterdäck.
När ska dubbälskande motorjournalister lära sig köra bil? Det är farten som är avgörande, det är klart att kör du för fort på isigt underlag så kommer dubbarna vara överlägsna, men då jag tycker isracing är en sport och inte ska nyttjas på allmänna väga kör jag bil som en vettig människa
Du definierar “för fort” som den hastighet där de fungerar klart bättre än de dubbfria däcken. Och det stämmer, för fort är ju när man riskerar att tappa greppet. Men för fort ligger då högre för de dubbade däcken är för de dubbfria.
Men normalt så är det ju inte vid topphastigheten som problemen är som störst utan när man ska starta och, framförallt, stanna där dubbade däck normalt har en stor fördel. Inte bara för att har dubbar utan för att de kan ha en något hårdare gummiblandning som kan trycka ner i modden och hålla emot, som ett slags dubbar men av gummi. För norrlandstrafik med is, hårdpressad snö och snö då alltså.
Så nej, dubbfria däck fungerar inte lika bra vilket man genast ser då du skriver att du måste sänka hastigheten (mer) vid vinterväglag.
Ja exakt, kan man inte köra bil så kan mycket väl dubbar vara lämpliga för att ljudet mot asfalten gör att man automatiskt håller lägre hastighet.
Som jag säger så funkar inte isracing med dubbfritt men det är liksom en helt annan verksamhet.
Så, vill man hålla nere sina kostnader, vara juste mot miljön och sina medmänniskor kan man alltid lära sig köra med dubbdäck. Som flertalet sagt som bor i just Norrland, så funkar dubbfritt bra där också. Intressant det där med ”svartis” man skulle vilja veta vem som myntade det begreppet. Jag har fått fyrhjulssläpp på sådant som kan kallas svartis och det var med en ny bil med helt nya dubbdäck på i förhållandevis låg hastighet.
Men än en gång, att rallybilar kör med dubbdäck betyder inte att det är jämförbart med mina 5000mils körning per år
Nu ska man ju inte bara upp för branta backar, man ska få stopp också. Vinterdäck (dubbade som odubbade) mår dåligt av värme och blir hårda som hockeypuckar efter ett par sommarsäsonger.
Personligen vägrar jag odubbat efter ett par otäcka incidenter på 90-talet, men som bloggarn säger har det säkert hänt en del sen dess.
För övrigt kan man väl tillägga att det är samma sak med bilbältet. Oftast behövs det inte, men det betyder ju inte att man ska köra utan att spänna fast det.