“Någon gång nästa vecka blir det materialbrist i våra bilfabriker” – Fredrik Sidahl, VD FKG till SvD
Branschorganistationen Fordonskomponenternas (FKG):s VD uppger att det nu är en till två veckor tills produktionen hos Volvo Car i Torslanda stoppas på grund av coronavirusutbrottet i Kina och brist på fordonskomponenter. Eftersom det inte finns några permitteringslagar i Sverige kan 10 000-tals jobb hotas hos Volvo Car och underleverantörer.
![]() |
Snart stopp. |
Volvo Car själva svävar på svaren men branschorganisationen FKG:s VD har uttalat sig för både Sveriges Radio och SvD. Hos SvD uppger han att det det gäller såväl AB Volvo, Volvo Cars och Scania.
Siffran 10 000 anställda är från finanskrisen, och handlar om hur många hos underleverantörerna, som idag har ca 80 000 anställda som fick gå. Sverige saknar permitteringslagar, där folk kan få lägre lön men behålla sina jobb vid liknande störningar, så det enda sättet för företagen att begränsa kostnaden och undvika konkurser blir således att sparka folk, om man inte snabbt kan förhandla fram en lösning mellan den så kallade arbetsmarknadens parter.
Enligt en snabbundersökning från FKG uppger var tredje komponentleverantör till fordonsindustrinn nu att de har problem med produktionen i Kina och inte kan leverera till sina kunder i Sverige.
Frågan är varför Volvo Car, AB Volvo och Scania själva är väldigt återhållsamma med uttalandena. Scania och Volvo är börsnoterade, och som sådana bör man väl kommunicera tydligt till sina aktieägare kan tyckas. Kanske handlar det om att journalisterna bara frågar Volvo Car, i tron att lastbilar är något unikt som inte kan drabbas av komponentbrist, och Volvo Car är inte börsnoterrade. Eller så vägrar börsbolagen helt enkelt svara för att de inte vet konsekvenserna av komponentbristen och således inte kan ge något tydligt besked till aktieägarna.
Stockholmsbörsen slog förstås börsrekord igen igår, liksom de amerikanska börserna, så marknaden bryr sig tydligen inte om det hela. Kanske ett facit på att nuvarande börsuppgång inte har något med fundamenta att göra? FKG är ju även en lobbyorganisation och kanske tar tillfället i akt att ägna sig åt lobbying, som permitteringslagar.
30 kommentarer
Marknaden bedömer att de man köper i kommer ut starkare.. Är ju bra att konkurrenterna får problem. Och till viss del måste det ju vara rätt om man bara klarar sig så kan det ju finnas utrymme att ta marknadsandelar
Verkar vara problem hos samtliga biltillverkare dock. Frågan är varför just dem är så JIT-beroende? Är det Toyota-doktrinen?
Vi borde ju se samma problem hos samtliga tillverkningsföretag.
Sen förstår jag inte varför en influensa som drabbat 0.003% av den Kinesiska befolkningen ska lamslå hela landet.
Avseende börsen (omx) så påverkar väl den slaktade inflationen och tron på framtida räntesänkningar mer än ett temporärt stopp i bilbranschen, de som påverkas där är väl Scania och Volvo AB.
De som försöker sig på att inte använda JIT går omkull, för de kan inte konkurrera prismässigt. JIT är billigare och effektivare på alla sätt. Sårbarheten är att det inte klarar störningar vid kriser.
Lite som alla våra IT-system – livet är enklare och billigare tack vare dem, men det blir trist när Internet går ner, vilket händer rätt sällan.
Att det just är bilföretagen beror på att de är lite medialt sexigare, eftersom "alla" har en relation till bilar. Men naturligtvis handlar det även om andra branscher, men det är inte lika medialt sexigt att nämna att det råder brist på elmätare, vilket gör att nya hus inte kan kopplas in på elnätet (sant).
Absolut är det billigare, men något är fel på ens sätt att bedriva business som störda leveranser under nån vecka innebär att man går i graven. Det är inte ett normalt/hållbart sätt att driva företag på. Men det kanske innebär lite rensning på en dysfunktionell marknad.
Sedan bör fler än ett företag överväga om det framöver är rimligt att förlägga samtlig produktion i en totalitär diktatur som kollapsar av att 0.003% av befolkningen får snuva och hosta.
Läkemedelsbristen borde ge rubriker.
Det är en liten siffra i det hela om man ser till antal smittade men jag läste nån uppskattning att mer än 100 milj kinesiska arbetare inte kan ta sig till sitt arbete i nuläget pga att de sitter fast i sina hemprovinser. Detta pga att det hela briserade under kinesiska nyåret då alla reser nånstans för att fira ett par dagar.
Tim, hellre klara konkurrensen i trettio år sedan JIT slog igenom runt 90, och gå i konkurs först nu.
Sedan är problemet snarare att man lagt för många ägg i den kinesiska diktaturkorgen, och bara har en leverantör i ett land med tveksam syn på hygien på marknader, istället för att sprida riskerna.
Problemet är inte JIT, utan Kinaberoendet. Tror inte du i 30 år velat betala icke JIT-priser.
Förutom att inte lägga alla ägg i samma korg för JIT-beroende företag kan överlevnadschanserna ökas genom att ha en kriskassa så att företaget kan överleva en leveranskris, precis som privatpersoner bör ha det, speciellt om man jobbar i en JIT-beroende bransch.
Ett företag kan väl tillfälligt permittera de anställda utan lön om det inte finns något arbete att utföra? Och vad gäller då för de anställda, finns det någon försäkring som faller ut, eller är man beroende av sparkapital?
Det finns en optimal punkt nånstans, och det är nog redan på väg med mer diversifiering av leverantörerna, kanske även hemtagning av viss produktion. Det ändrar sig löpande var produktionen sker, en sådan här händelse kan skynda på det hela även om det nu blir en stunds störningar.
Är inte JIT ett tecken på en branch där det inte hänt så jättestora teknologiska genombrott på ett tag och man därför är tvungen att konkurrera med mer effektiv produktion?
Du menar som smartphones, elbilar, solceller, batteriteknik osv?
Alla branscher är JIT numera. Enda undantagen är primärproduktion av råvaror där logistiken kan vara stötvis för att hantera volymer effektivt.
Öht är JIT miljöväntligt och sparar resurser.
Transportbehoven är lika stora, men man slipper onödigt stora lagerbyggnader som ska byggas, värmas och underhållas. Totalt sett är lagren från gruva till butik helt enkelt lägre, eftersom man med IT-system inte behöver buffra upp halvårsvis.
Jo, men i en branch med blygsam teknologisk utveckling så är JIT ett absolut krav för överlevnad, till skillnad från t.ex. Apple som antagligen skulle gå med vinst även om de hade en mindre effektiv tillverkningsprocess.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Det du skriver, att det inte skulle gå att gå ned i arbetstid i sådana här lägen, stämmer ju inte.
Läs här om hur SSAB gjorde i höstas.
Det här hände också då och då under finanskrisen och efteråt. Googla "korttidsarbete med statligt stöd" för mer info om möjliga verktyg. Statliga stöd är inte på plats än men det är fullt möjligt för företagen att ingå avtal om lägre arbetstid och lägre lön, så kallade "krisavtal".
Eller ja, jag läste slarvigt — du nämnde att det fanns avtalsväg.
Det är mycket mer troligt att man faktiskt lyckas förhandla fram lösningar mellan arbetsmarknadens parter, precis som SSAB gjorde ovan och som skedde under finanskrisen.
Särskilt om analysen är att det är tillfälliga leveransstörningar kommer man knappast säga upp tillsvidareanställd personal. Möjligen att bemanningsbolagen får ta en smäll tillfälligt.
Naturligtvis löser man det avtalsvägen eftersom alternativet uppsägning pga arbetsbrist inte innebär en omedelbar kostnadsminskning utan istället innebär ökade utgifter initialt och när behovet av arbetskraft återuppstår står man illa rustade.
De flesta gör nog en bedömning att detta är övergående, även om viruset kan spridas omfattande under 2020.
Problemet är att kineserna inte vet hur bra kontroll av spridningen de har, så de vågar inte släppa på kranen igen.
Vad skulle sådana där permiteringslagar innehålla egentligen?
Som jag ser det så är det ju likt att man sparkar dem och sen låter dem få tillbaks sina jobb när det behövs igen. Det borde inte vara några större problem att kunna få till ett avtal.
Frågan är om det behövs. Läs mer om hur det gick till förra gången avtalsvägen.
Staten håller på och gör sitt också, men det är inte klart än. Läs mer om detta här.
Ur januariavtalet:
". Beredskap för konjunktursvängning ska finnas för att trygga jobb, välfärd och
statsfinanser. Förstärk det statliga stödet för korttidsarbete. (Utredning tillsatt. Dir.
2018:5)."
En kedja är inte starkare än dess svagaste länk, modern tillverkning är oerhörd komplex. Det krävs väldigt lite för att slå ut produktionen i de flesta branscher.
Kanske europeiska tillverkare får ett uppsving, den enes död är den andres bröd. Det kanske är läge att hålla alternativ levande. Volvo hade på sin tid alltid två leverantörer så att man kunde pressa ner priset.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Raderade min tidigare kommentar eftersom den innehöll formuleringar som eventuellt kunde misstolkas.
Bloggarens uppgifter om att vi i Sverige inte har några permitteringslagar att tagas med en rejäl nypa salt.
Lag om Anställningsskydd har från 1976 till 1984 innehållit detaljerade regler om permittering. Eftersom LAS är och varit dispositiv innebär detta att arbetsmarknadens parter givits rätt att teckna centrala kollektivavtal rörande tillämpning av lagen. 1984 tecknades central permitteringslöneöverenskommelse mellan SAF och LO vilken i sig övertog de detaljerade föreskrifter som tills dess framgått av LAS.
Denna centrala överenskommelse är den idag gällande och den innebär att vid permitteringssituation finns tvärtemot vad bloggaren specifikt uttalar ingen rätt för arbetsgivaren att säga upp eller än värre avskeda tillsvidareanställda inom LO´s Kollektivavtal.
Gällande tjänstemän så kan de genom rådande praxis i konkludens från ovan nämnda regelverk i LAS ej permitteras försåvitt det individuella anställningsavtalet inte innehåller klausul om möjlighet därtill. Detta då eftersom anställda inom tjänstemannaorganisationernas avtalsområden ej är kollektivanställda utan anställningens omständigheter regleras genom vart och ett individuellt anställningsavtal.
Du säger ju samma sak som mig. Permitteringslagarna är avskaffade (1984) och det är upp till arbetsmarknadens parter att komma överens själva.
Cornucopia: Inte helt och hållet på sätt Du uttrycker i Din kommentar eftersom LAS §21 är en lagreglering och innehåller det huvudmoment, nämligen att den anställde har rätt till lön och övriga anställningsförmånerunder den tid permitteringen gäller. Att övriga detaljer i permitteringsreglerna som tidigare framgått av LAS genom dispositivitet övergått till centralt kollektivavtal förändrar inte det faktum att permitteringarna är lagreglerade och i synnerhet permittering ej enligt LAS är sådan saklig grund för uppsägning som Du anger i Din artikeltext.
Med andra ord är Permitteringslagarna ej avskaffade utan huvudmomentet kvarstår i lagen enligt §21 LAS även om ett antal detaljer genom dispositivitet överförts till kollektivavtalen. Och att notera för LO-kollektivet men ej för tjänstemännen generellt.
Cornucopia: För övrigt är denna diskussion intressant på ett principiellt plan eftersom den tangerar den intressemotsättning som finns i 73-punktsavtalet mellan Regeringen och C+L rörande förändringar i Arbetsrättslagstiftningen samt har även viss bäring på den ännu inte helt aktualiserade frågan om ett totalt förstatligande av A-kassan och inlemmande av densamma inom det vidare socialförsäkringssystemet.
Volvocars säljer ca. 20% av sina producerade bilar i Kina…detta kanske påverkar dom då:
https://www.di.se/live/corona-far-kinesisk-bilforsaljning-att-falla-92-procent/
Har inte hört något om detta på länge, är produktionen fortfarande igång som vanligt för alla ovan nämnda?