Laddhybridbilarna ligger nu i samma prisklass som den nya generationens elbilar; Kia Niro EV, Hyundai Kona Electric och Tesla Model 3. Frågan är hur den dyra kompromisslösningen laddhybrid ska klara sig i priskonkurrensen?
![]() |
Tesla Model 3. |
Laddhybrider är en kompromisslösning för de som vill vara miljövänliga, men har gått på fossillobbyns prat om räckviddsångest. Det betyder att bilen inte är en särskilt bra elbil, utan främst en dyrare fossilbil.
Priserna på den nya generationens massmarknadselbilar är i själva verket konkurrenskraftig mot laddhybriderna. Låt oss titta på några priser. Samtliga
Elbilar
Än så länge är det främst tre bilar som har full räckvidd och är prissatta för en massmarknad.
Tesla Model 3 Long Range 4WD från 660 200:- SEK Bakhjulsdriven bör landa runt 600 000:-
Hyundai Kona Electric från 409 900:- SEK
Kia Niro EV från 429 900:- SEK
Laddhybrider
Ett urval, det finns fler modeller, t ex Hyundain Ionic Plugin mfl.
Mitsubishi Outlander Plugin från 399 900:- SEK
Optima Sportswagon Plug-In Hybrid från 404 900:- SEK
Prius Plug-in Hybrid från 377 900:- SEK
Volkswagen Passat GTE plug-in hybrid från 443 500:- SEK
Volvo XC 60 Twin Engine 628 900:- SEK
Volvo V60 Twin Engine 548 900:- SEK
Från ovanstående ska miljöbilspremier dras, ungefär 60 000:- SEK för elbilarna och ungefär 30 000:- SEK för laddfossilerna.
Som man ser är det inte något större prisskillnad. I synnerhet Kia Niro EV är i storlek och modell jämförbar med flera av laddfossilerna. Nu lyckades aldrig Hyundai/Kia får fram batterier i volym åt Hyundai Ioniq EV, så snarare är begränsningen där – det kommer inte gå att matcha efterfrågan för andra än Tesla Model 3.
När bakhjulsdriven Model 3 finns för 600 000:- minus 60 000:- i premie, så kommer den kosta 540 000:- i grundutförande. Detta att jämföra med Volvo V60 Twin Engine för 519 000:- SEK i grundutförande. En Kia Niro EV kommer kosta 370 000:- mot 413 000:- för en Volkswagen Passat GTE plug-in. Det kostar att ha dubbla drivlinor, och därtill batterier.
Det ter sig rätt självklart varför fossillobbyn är ute med sin desinformation om miljöproblem och räckviddsångest för elbilarna. Man sitter på en hel modellpark med laddhybrider, som riskerar att slås ut av rent ekonomiska skäl. Därtill vittnar många laddfossilägare om att de hellre ville haft en riktig elbil, eller att de fått mersmak av laddfossilen och vill köra mer på el än vad dessa fordon kan leverera.
Så frågan är om laddhybriderna kommer försvinna på några års sikt. Kvar blir rena elbilar och rena fossilbilar. Följdfrågan blir då vad blir andrahandsvärdet på en laddhybrid om några år?
101 kommentarer
Ska man bila ner till södra Europa så kan man ha räckviddsångest, inte mycket söder om Tyskland som har laddstationer, inte Frankrike heller. I Norden är det nog knappast ett problem, möjligen i norra Norge.
Ja, men hur många svenskar bilar ner till södra Europa?
Något som talar för en utbyggnad av laddinfra i norra Sverige (och säkert Norge, har dålig koll på hur det ser ut där) är att det finns gott om ledningskapacitet då det finns motorvärmarstolpar överallt, samt att många villor tidigare hade direktverkande el som nu bytts ut till fjärrvärme eller bergvärme, vilket gör att ledningskapaciteten är god.
En snabb koll på ev planner så verkar Spanien, Frankrike och Italien ha lika tätt eller tätare nät med laddstolpar än södra Sverige
Kom inte här med fakta, Anders.
Finns gott om Teslaförare som tar bilen till sitt sommarhus i Spanien, för övrigt.
Till södra Europa får man ju ingen räckviddsångest med en elbil som har räckvidd på 25 mil eller mer vilket ovan nämnda bilar har. Ska man köra till södra Ryssland genom Ryssland så kan man kanske få ångest…
Googlade på ett par kartor för laddning och där var det glest i södra Europa på allihop.
Lustigt att du nämnde det Cornu, är i bl.a. Andalusien på sommaren och har inte sett en enda Tesla, varken i storstäderna eller på landabygden. Kanske är så att dessa batterionnanister samlas på ett och samma ställe som de flesta svenskar gör utomla,nds, dvs där det finns svenskt kaffe och gratis elbilsladdare.
Så Cornu, kom inte med din dryga attityd bara för att man ställer en fråga eller berättar en observation du inte gillar.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=9257&p=181204
Och här har du din "glesa karta".
https://www.tesla.com/sv_SE/supercharger
Bättre länk, bara kartan.
https://www.tesla.com/sv_SE/findus#/bounds/65,55,34,-11?search=supercharger&name=Europe
Axel: skall man till ryssland får man väl ångest aldeles oavsett…
Tesla har väl inte funnits i Spanien lika länge.
Inte helt säkra uppgifter men verkar som de möjliggjorde beställning i slutet av 2016, första leveranserna till våren och första showroomet först på hösten 2017.
Det har nog inte tagit fart riktigt.
Jag har också för mig att de började bygga ut supercharger-nätverket där redan innan de sålde bilarna just för de som ville köra bil från andra länder ner i Spanien.
Du har nog rätt i att andrahandsvärdet på laddhybrider lär sjunka rejält mycket fortare än på elbilar. Men att jämföra Passat GTE med E-Niro blir inte en helt rättvis jämförelse då det handlar om två rätt olika bilar där Passaten är större. Niro är intressant eftersom den finns som både hybrid utan laddmöjlighet, som laddhybrid och som ren elbil. Laddhybriden börjar på strax under 300' och hybriden på runt 220' så det är dessa man bör jämföra E-Niro mot.
Men visst lär Tesla 3 helt säkert ta andelar från Volvos laddhybrider, för att inte tala om Model Y när den dyker upp även om den lär kosta kanske 50.000 mer för motsvarande modell än Model 3.
En faktor som dock talar för att det dröjer ännu ett tag innan elbilarna slår igenom fullständigt är tillgången – det finns inte bilar nog att tillgå för att ersätta alla fossiler och då blir laddhybrider ett sätt för inte minst företag att hålla sig med ett gott miljösamvete.
Det är nog viktigare hur förmånsvärdet sätts än vad priset är. Dvd det är inte tekniken utan centralplanerandet som styr utvecklingen (i Sverige).
Jag kanske missat om du skrivit om detta, men är inte problemet med elbilar fortfarande att det totala utsläppen för tillverkning av allt (batterier etc) gör dem betydligt mindre miljövänliga än man tidigare trott? Hur förhåller sig detta till en rent fossildriven bil?
Jag antar att om man kör tillräckligt många mil så jämnar det ut sig, samtidigt har ju batterier begränsad livslängd, som vi vet av erfarenhet med äldre mobiler och laptops som i princip spenderar all tid i sin laddare eller med sladd, vilket inte är ett alternativ för en elbil.
Desinformation. Skrev om det igår.
https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen-kort-forklart/2018/KMTE51001218 den här videon ger dig svar på dina frågor Hoppas du förstår norska.
För att Inte Tala Om Hundai IONIC 337K inklusive Bonus malus på 60000.
Elbil släpper i Sverige ut ca 20% av vad jämförande fossil bil gör. Elbilar vinner på lång körsträcka under sin livstid.
Shopping bil dom går 5000mil under sin livstid är lönlöst att byta mot el. Taxi som kör 50-70.000mil innan skrotningen bilresa både ekonomiskt och miljömässigt en stor hit.
Det hjälper ju inte att livscykelanalysen pekar på att elbilar släpper ut 20% av jämförande fossilbil. För vi har ju inte råd att släppa ut ens 1% till. Vi måste sluta släppa ut nu. Alltså inte genom att tillverka mer saker. Utan färre saker. Så att byta ut en miljard bilar mot snålare är inte hållbart. Vi får helt enkelt parkera de som finns för gott.
Det kostar mer energi att tillverka en bil med batteri än en utan. Det betyder att det finns en break-even-point när elbilen går om fossilbilen i mindre CO2-utsläpp, vilket i sig är beroende på hur elen för att ladda batterierna produceras. Exakt när break-even inträffar är osäkert. Men med europeisk genomsnittlig elmix hamnar man på ca 8000 mil enligt några år gamla data. Det kan ha blivit bättre med åren nu, men i vilket fall vinner elbilen över fossilbilen över dess livslängd, vilket trots allt är vad som är intressant.
Elproduktion är lite som kommunicerande kärl. Alla länder är ihopkopplade, så man kan inte slå sig för bröstet i Sverige, för om vi inte exporterade till Polen skulle Polen ha bränt på med sina kolkraftverk lite extra för att täcka upp bortfallet.
Så den mest verkliga kalkylen använder den Europeiska elmixen, inte ytterligheternas Sverige eller Polen.
Och kom ihåg att priset alltid sätts på marginalen…
Tröttsamt. Vi har rett ut detta. Den rapport du hänvisar till är grovt felaktig. Dels tar den inte med well-to-tank, dvs CO2-kostnaden i utvinning, transport och raffinering av fossila bränslen. Dels handlar den om ålderdomlig batteriteknik som ingen använder längre. Verkligheten är helt annorlunda.
Du behöver inte skaffa en elbil, utan kan fortsätta med dina fossiler. Men läs på lite istället för att gå fossillobbyns ärenden.
Med samma logik kan vi väl ta en gammal bränsleslukande bil och jämföra, istället för mot dagens snåldiesel?
Min poäng är att elbilen vinner över fossilbilen. Tycker du att jag har fel?
Ge dig Cornu, well to tank är ca 15% högre.
Du tar ju inte med energin som går åt att bygga upp all el-infrastruktur också?
Alla dessa snabbladdare som kräver nätutbyggnader mm.
Givet att de 12-15 TWh en svensk elbilsflotta behöver om alla bränsleslukare behövs en massa ny kapacitet för detta.
Eller vid 100% kapacitetsfaktor ca 1700 1MW vindsnurror. I verkligheten minst det dubbla.
Så gör din matteläxa och låt oss rätta den.
Rickard räkna rätt. Lev inte i det förgångna. Knappast några vindkraftverk på 1MW byggs längre. Enligt TT i oktober i år går investeringarna i vindkraft på högvarv
Totalt hade bara under de tre första kvartalen i år beslutats om utbyggnad gällande vindkraft om 2 465 MW.
Minskad politisk risk genom energiöverenskommelsen samt en snabb kostnadsreduktion pekas ut som bakomliggande orsaker.
Enligt prognos kommer vindkraftsproduktionen att öka från cirka 17 TWh 2017 till 30 TWh timmar 2021. Dina höga TWh för all biltrafik gående på el ryms alltså redan i de ökande TWh vinden ger nästa år och sedan slukas de nedlagda två reaktorernas produktion ganska snabbt.
Problem med den försummade nätutbyggnaden kvarstår och kraftigare nät krävs för att mest öka exporten men kortare perioder även import. Politiska beslut som snabbar upp de segdragna beslutsprocesserna för nätbyggnad behövs. Givet är att kWh blir billigare nattetid och dyrare dagtid.
Lagring av el på olika sätt kommer att ge nya företag och 5G kommer säkert spela allt större roll även för detta från 2020 och framåt.
Så gör din matteläxa och låt oss rätta den.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Runt 15 TWh stämmer med mina egna beräkningar. Men det byggs inga 1 MW vindkraftverk längre. 3 MW minst, ca 33% kapacitetsfaktor. Vilket händelsevis blir 1MW… Så 1700 vindkraftverk på land är en bra skattning. Bara Markbygden-projekten är 1001 verk. Bygger man havsbaserat istället kan man räkna med upp till 50% på 10 MW stora vindkraftverk. Då blir det 340 verk vilket motsvarar 3 – 5 normalstora vindkraftparker. (50 – 150 verk per park) Känns inte orimligt på något sätt. Alternativt skulle två nya kärnreaktorer också räcka. Elförsörjningen till bilarna är på sin höjd ett politiskt problem, inte ett tekniskt.
Visst, nästa bil (om 2,5 år) kommer nog vara en ren elbil. Men idag fanns det lite för lite kombialternativ utan det blev en Passat GTE. Vill jag köra mer på el? Jepp, men det räcker för det mesta av pendlingen.
Håller med i detta.
Jag kör inte bil så ofta men när det sker är det oftast med en Volvo V50.
Jag är väldigt förtjust i det formatet. Ska inte vara stor som V70.
Idag känns det som det ska vara sedan eller SUV…
Ge mig en V50-format på elbil som det går att fälla baksätet likadant så det blir platt lastutrymme.
Kollade på en video om Kia Niro EV. Nästan… men inte hela vägen kändes det som. Och egentligen vill man ju ha någon som gjort ett rejält nytänk och inte "bagage" när de började – dvs. Tesla. Men att de skulle ta model 3 och bara förlänga taket osv. lär ju inte vara något att hoppas på, sådana bilar "finns" väl inte i USA.
Elbilar är säkert bra men inget för mig här uppe när man har 10 mil till en strömlös stuga och kvicksilvret brukar krypa ner till -40C då känns elbil opålitligt.. Nä en dieselbil sen ett gäng dunkar 95 oktan så har man till både elverk, skoter, motorsåg och vattenpump och tar det slut så blir det skidor, yxa, stearinljus och handpump höhö…
Ja, finns säkert någon procent i Sverige med dina behov, men det påverkar ju ändå bara marginellt.
Tycker gott att du kan fortsätta köra fossilbil. Måste vara mysigt med -40 grader i din stuga utan el. Åker du dit ofta när det är -40?
Nejdå då försöker jag absolut undvika det men ibland smäller det till och blir stjärnklart i mars och då kan det sjunka drastiskt från en mulen ganska mild dag. Men stugan är liten och så länge murstocken är varm så är det lungt.. Sen kan jag hjälpa till med gasolspis och fotogenkamin om det är riktig kris och bastun är faktiskt också bra att ha externt ifall stugan skulle brinna ner..
Ja för jag ska inte ändra mig nånting. Varför ska jag ändra livsstil när kinesen släpper ut sååå mycket.
Nu har jag slutat köpa engångsbestick så jag borde få Nobels miljöpris..
En annan viktig aspekt är servicekostnaderna. En hybrid behöver nästan lika mycket service som en vanlig fossilbil. Elbilar däremot behöver däck, torkarblad samt något kupefilter. Tesla kräver inte ens att det offciella serviceprogramet följts för att garantierna ska gälla. Vill minnas att den största vinsten för de som kör teslataxi inte var drivmedlet utan just att servicekostanderna var så låga.
Märkligt, med tanke på att de är på verkstaden sjukt mycket. Teslor alltså.
Hur mycket är Teslor på verkstaden? Finns det verkligen statistik över det? Jag misstror det inte, men är nyfiken på siffrorna.
Pelle den största vinsten för Teslor när det gäller taxi är mer kunder. Satt bredvid vd för taxi Stockholm i höstas på ett möte om el. Teslorna får fler kunder än någon annan biltyp. Det är förarna som är dyrast inte bilen eller drivmedel.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Ja, fler kunder till Tesla för att det är en elbil lär ju inte vara övergående. Ungefär som alla som ville skaka hand med Ingo när han var världsmästare.
Fast det där tror jag måttligt på en Tesla kommer ha lika sotrt servicebehov som vad för annan bil som helst. Ser man över bilens livslängd 20-30000 mil så är det ju inte motorn och drivlinan som brukar behöva service i en fossilbil. Det är ju bromsar, hjulupphängningar, stötdämpare och allehanda elektroniska system som börjar spöka. Och jag har svårt att se att det skulle kräva mindre service i en elbil….
Rena elbilar är i det närmsta servicefria. Hybrider (åtminstone Toyotas) har en fossilmotor och en steglös växellåda som består av en planetväxel och två elmotorer/generatorer som både styr växellådans utväxling och regeneration av energi från bromsning och "motorbroms". Dessa hybrider ligger precis lagom mellan ren elbil och fossibil i dagsläget, precis som Toyota predikterat. Över 10M sålda enheter talar sitt tydliga språk. Det gäller att tjäna pengar hela vägen, inte bara på ändpunkterna.
Sälen:
https://insideevs.com/truedelta-tesla-least-reliable-automotive-brand-model-s-repair-frequency-2-3-times-worse-average/
80 verkstadsbesök per 100 bilar och år för Model S. Samma siffra för Nissan Leaf är 6 verkstadsbesök per 100 bilar och år.
Man kan också fråga sig vad elpriset blir på sikt (givet att vi inte chockbeskattar fossilbränslen förstås)? Säg att det blir kallare och vi tvingas importera el allt oftare, t.ex hela vinterperioden. Säg att de få kärnkraftverk vi har kvar(6-8) stängs ner ibland pga störningar? Kommer Finland i ett sådant läge kunna exportera sin då ev. nystartade kärnkrafts-produktion? Räcker en import ens? Kablarna är ju för likstrom med låg begränsad kapacitet.
Säg att detta börjar ske redan om 2 år!
Kan vi återstarta nedlagda kärnkraftverk? Oskarshamn t.ex?
Jag förstår förstås att de flesta pendlare nattladdar för sina dagliga behov vilket även under kallväder ger stora prissänken.
En elbil drar ju någonstans mellan 1.5-2 kWh/mil så det ska ju skena ganska rejält innan det närmar sig en normal fossilbil.
Elbilar kräver lite ström. Just nu byggs mycket ny vindkraft och det fortsätter de närmaste åren för det är lönsamt. Elen blir bara något dyrare de närmaste åren när de två reaktorerna stängs för att de inte är lönsamma att renovera med bedömt elpris. Under ett mindre antal dagar blir elen dyr. Men nätavgiften stiger kraftigt hos en del nätägare. Högst osannolikt att vi får extremkyla en hel vinter och vi kommer ha mer export än import också vintertid.
Nej nedlagda reaktorer kommer knappast att återstartas ens med en KD regering.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Bilarna laddas väl knappast på morgonen eller kvällen då landet förbrukar mest el. Åtminstone på kvällen skulle de ju till och med potentiellt kunna bli en utjämnare om de tillåts kopplas in på nätet. Sen kan de laddas upp på natten av vattenkraften då elförbrukningen är låg. För att vara fulla när befolkningen vaknar och använder el igen.
När vi lagt ner kärnkraften kommer en 10-15 år när varsävskrisen ser ut som en västanfläkt, sedan har vi ingen elbrist efter det.
Nuvarande bränslebilsflotta skulle förbruka ca 12-15 TWh el, dvs motsvarande exporten av el idag.
@Anders
Jo du har förstås rätt där. Men ser man till hur vi svenskar behandlas skattemässigt när det gäller priset och därmed värdeminskningen för t.ex en Tesla för 600 Kkr jmf med vad amerikanen köper samma bil för så blir skillnaderna mindre tror jag. Men vårt elpris är förstås det mest gynnsamma, trots överbeskattningen.
Undrar om ngn räknat på (el)bilens värdeminskning per mil samt justerat för skillnader i bränslebeskattning och elpris med t.ex USA? Tesla t.ex måste ju hitta en marknad även där elpriset är högt och inkomsterna lägre än i Sverige.
I UK är elpriset 3ggr högre än hos oss. I Tyskland 4 ggr, i USA 1-5 ggr beroende på stat etc. (Wikipedia). Blir Teslan och elbilen en succé kommer 2:a handsvärdet hållas upp i den första fasen. Cornu kommer ur sitt leasingkontrakt med vinst! Men sedan då….måste förstås priserna falla så allt fler får råd.
Men tänk om det blir en ny kall period(typ Dalton)inom kort och elpriserna t.ex 3-dubblas. Eftersom inga beslutsfattare räknar med det så är det ett i högsta grad möjligt scenario medförande stora problem. Hur ser kalkylen ut då och hur klarar sig batterier under vintrar med snitttemp kring -10gr C!
Problemet är ju den begränsade tillgången på batterier. Därav de långa leveranstiderna på laddhybrider och elbilar. Genom att slå ut "mängden batterier" i mindre enheter som på en laddhybrid, kan fler bilköpare få tillgång till eldrift och köra på el. Volkswagen hade gjort en undersökning där det visade sig att 30-40 km räckvidd räckte utmärkt till det dagliga behovet för de flesta av deras kunder.
https://www.bilmetro.se/nyheter/2016/volkswagens-laddhybrider-pendlare-kor-pa-el-i-snitt-75-procent-av-strackan/?acceptCookies=true
Laddhybriderna är alltså betydligt mer effektiva än elbilarna. Kanske inte för bloggförfattare som pendlar mellan föreläsningar, och regelbundet utnyttjar den fulla kapaciteten och räckvidden i ett 100 kWh batteri. Men för vardagsbilisten duger 50-60 km räckvidd i en laddhybrid gott. Speciellt eftersom man kan vara trygg i förvissningen att bränslemotorn finns där om man med kort varsel skulle behöva köra en längre sträcka.
Att ha en elbil med megabatteripaket som Tesla är för det mesta bara ett slöseri med resurser.
Idag, ja. På sikt, njae? Om du alltså jämför att bygga en bil med bara el och stort batteri med att bygga en bil med el, litet batteri, bränsletank och förbränningsmotor och allt som behövs för att växla mellan de två.
Inte glasklart vilket som är bäst, speciellt inte när batterierna hela tiden utvecklas.
Laddhybrider är inte så svåra att bygga. Ta en vanlig bil, släng ut växellådan, generatorn och startmotorn och stoppa in ett par elmotorer tillsammans med exempelvis en planetväxel, ett par DC/AC omvandlare, ett batteri och en laddare och du är i princip framme. Merkostnaden för en plug in hybrid relativt en bil med enbart förbränningsmotor ligger till ca 3/4-delar hos batteriet.
Laddhybdriden skall såklart ha eldrivlina.
Förbränningsmotorn, en turboladdad diesel eller turbin används för generatorn som laddar batterierna.
Batterier eller superkondensatorer står för effektreserven som behövs vid accelerationer.
Då kan man han mindre batteri och ändå god räckvidd. Det var en del utveckling kring detta fram till dåren Musk trollade bort hela industrin.
Menar di en seriehybrid, Richard? Om man kunde få in fossilmotorn i en enkelt utbytbar modul så skulle man kanske tänka sig en elbil med bara batteridrift som standard med en hybridmodul som tillval för de som misstänker att de inte kan lita på batteridrift endast. (T.ex militära fordon kan jag definitivt tänka mig vara hybrider i framtiden.)
Edis och Rickard, sådär byggs väl inte dagens laddhybrider? Det finns säkert anledningar till att de bygger som de gör. Men jag har också funderat på varför de inte bygger vad "seriehybrider".
Jag bor i lägenhet och har en Kia Niro laddhybrid. En bra bil som har dragit i snitt 0,2 l/mil de första 3000 milen. Här dragkrok, får dra 1300 kg, vilket jag har haft stor nytta av. Jag hade nog köpt en Hyundai Ioniq electric om jag hade kunnat ladda hemma . Nu blir det en hel del laddning på allmänna laddplatser runt om i Stockholm. Eftersom jag får 5 mil på 2,5 timmes offentlig laddning så räcker det till en stor del av körningen. Laddhybrider är absolut ett utmärkt alternativ som tjänstebil om man bor i lägenhet.
Hyrde en v60 en månad som sommarbil under semestern, var mycket missnöjd när jag hämtade ut bilen och det visade sig vara en twin engine. Helt värdelös kompromiss med elmotor och batteri som bara orkar en kortare sträcka och sen diesel med liten tank så man måste komma ihåg att tanka innan man ska köra (en ren v60 diesel kör jag tor Skåne-sthlm på samma tank).
Det ska bli intressant att se när den första riktiga elbilskombin kommer. Gärna något som är större än den lilla Passat som jag nu trycker ihop min livsstilspackning i (och på).
Tror nog många är ganska medvetna om hur lång räckvidd som är lämpligt för dem vid köp av elbil.
I mitt fall är det med marginal 300km, då det händer att jag åker den sträckan då och då utan stopp. Så i mitt fall duger inte de "små" elbilarna.
(Dessutom har jag ibland en husvagn att släpa, och det diskvalificerar ju alla elbilar direkt.)
Citat Elon Musk "Det finns amfibier också, som var relevanta i en begränsad övergångsfas, men ingen dominerande art"
*Ute temp 10-15 minus.
*Hastighet 90-110 km/h.
*Värme på i bilen i alla fall 22+.
Hur långt kommer man i en TESLA standardbil?
En Tesla S verkar dra runt 250 wH/km i de förhållandena enligt ev Trip planner. Så runt 30-40 mil beroende på batteri.
En Tesla 3 verkar ligga på runt 200 Wh/km så även där runt 30-40 mil beroende på batteri.
Det är ju helt ok. Räcker gott för mig skulle klara mig på en laddning per vecka för resor fram och tillbaka till jobbet. Sträck körning mer än 30-40 mil är inte så intressant, men hur mycket påverkas batteri kapaciteten av temp och hastighet finns det någon graf för det?
Finns lite här https://evannex.com/blogs/news/a-better-routeplanner-plots-tesla-range-in-relation-to-speed-and-temperature hastighet verkar mer betydelse än temperatur.
Du som bor i Kiruna kan ju sätta upp en vindsnurra så har du alltid energi.
Skämt åsido, så även om jag anser att Cornu möjligtvis kan underskatta hur mycket ett batteri kan tappa mär det är riktigt kallt så mår nog ingen bil bra av att köras i -40.
Sant..
Ja den tappar lite i räckvidd vid 95 km/h men ändå inte så mycket som jag trodde. Vore kul att läsa något liknande test när dom kommer ner lite mer i temp alla grafer är den lägsta tempen runt 0 grader.
Graferna i bif länk visar bara tester vid temp <10gr C (32 gr F).
Annars står det;
"real-world data, the maximum range of a Model S at temperatures below freezing is about 22% less than at temperatures above 20° C (68° F),"
Varför inga test vid nollan resp 10- resp 20 minus?
rättelse 15:22 ovan
Ska stå <0gr C(32 gr F) naturligtvis
Test vid minusgrader saknas! -10 – -20 gr C dvs normala temperaturer
Har haft en Tesla s i 2 år bytte till en BMW 530e laddhybrid .Problemet med elbilen var inte så mycket täckviddsångest utan Tid och omvägar.
Resa nån stans som inte ligger efter huvud vägen krävde tidsödande omvägar. Sen tid att ladda. En resa över dagen Göteborg _ Vimmerby med Tesla tog totalt tor 3 till 4 timmar mer än vad en icke Elbil krävde.
I längden funkar detta inte för mig. Fick ofta sova över på kundbesök jag annars fixade över dagen
Sen skall vi inte snacka om dålig kvalité på teslan och alla verkstads besök …
Göteborg – Vimmerby behöver man ju inte ens ladda. Bättre försök nästa gång.
Bara 264 km. Behöver inte ens ladda på vägen hem kan ta 10 min laddning i Ulricehamn f marginal. Det du skriver är inte trovärdigt.
Och hur kan det alls ta 3-4 timmar att ladda en Tesla? Använder du vevstake? Man laddar en Tesla från 0% till 100% på under en timme på en Supercharger.
100 mil mellan tankning är minimum för min del. Elbilar har långt kvar. Min bil går 100 mil på 35 liter diesel .
Trafiksäkert att köra 100 mil utan paus. Gör du det ofta? Du vet att man inte står och tittar på när en elbil laddar, utan t ex går på toaletten eller köper en kopp kaffe under tiden?
Har kört Göteborg-Stockholm fram och tillbaka på samma dag med elbil. 90 mil. Men jag gör det inte utan paus, i synnerhet som det finns någon anledning till att åka till Stockholm.
Klart jag pausar. Varför skulle jag inte göra det? Men jag behöver inte äta skräpmat när jag pausar som du.
Hej Cornu, precis som jag skrev för några/någon månad sedan. Tesla 3 standard kommer antagligen kosta 420k. Inget krimskrams då, utan svart med standardbatteri samt inget premiumpaket som drar upp tyngd och tyngdpunkt. Priset står redan i sourcekoden så som jag förstått det.
Nej, det är Tesla 3 Short Range du talar om.
Precis, så som jag skrev då dvs "Short Range". Men som jag nu tolkat det så är Standard Range just short range. Men jag kan ha snurrat till det på senaste tiden. Hursomhelst så var min gissning klockrent rätt. Säkert tur.
Nej, du, den gubben går inte. Du pratade om 42000-Model 3, och den kostar som du ser 660 000 före stöd. Du pratar nu om 35000-Model 3, och den trodde du skulle kosta 350000. Verkligheten blir snarare 550 000 för den.
Du kan läsa mer här
https://cornucopia.cornubot.se/2018/12/priset-i-sverige-for-fyrhjulsdriven.html
Priserna är i linje med bloggens prognoser, och alltså inget oväntat. Till amerikanskt pris och usel svensk växelkurs, kommer runt 100 000:- SEK för transporten och införselavgifter från USA, samt moms ((42000*8+100000)*1.25=545000). Bloggen har senast skrivit följande:
"Det går än så länge bara att spekulera kring vad priset blir, men bloggens bedömning är från 550 000:- SEK och uppåt för versionen med lång räckvidd. Med alla tillval som fyrhjulsdrift, luftfjädrings, premiumpaket, inrednings- och färgtillval, autopilot och sportmodellen P, kan den nog landa på över 800 000:- SEK, dvs en liten bit under den billigaste Model S."
Den version som nu går på 660 200:- är med fyrhjulsdrift och luftfjädring. Det ser inte ut som att premiumpaket ingår, och inte heller extended autopilot. Det senare är i min mening i princip ett krav – Tesla utan autopiloten är en helt annan bil.
Vidare:
"Gissningen att Performance-modellen med fulla tillval kan landa på över 800 000:- SEK ser också ut att stämma.
Antagligen blir många besvikna, utifrån helt orealistiska förväntningar och okunskap, men man ska komma ihåg att den billigare bakhjulsdrivna modellen kommer längre fram, liksom Short Range, som duger för de allra flesta bilturer utifrån min empiriska anekdot att jag fortfarande inte kört över 35 mil utan naturlig paus."
Precis jag pratade om low-range/inget lull utöver för 420K. Vilket nu source-koden nu visar. Jag hade alltså 0,25% fel i min gissning. Din gissning är pinsamt dålig, varför du ändrar historia till att passa din verklighet. Hade jag haft fel så så hade jag inte haft några problem att erkänna det. Att jag hoppade av Tesla-köpet beror på ett miljöbeslut. Så klart ekonomi, avgår även för mig då jag är en enkel arbetare.
Kör S70D sedan en tid tillbaka, köpte begagnad så hyfsad totalekonomi förhoppningsvis. Fantastisk bil, men visst har den lite väl kort räckvidd vid kall väderlek. Så tiden för en resa blir onekligen längre, och man måste planera lite mer. Men trots det är det härligt att inte köra fossilt längre!!
Är inte jämförelsen av Niro och Passat fel. 429 900- 60 000 är inte 400 000.
Tack, Erik.
Blåste Skåne-Stockholm idag 550km idag utan att stanna. På under fem timmar. Jo, en pisspaus. Man börjar bli gammal. Annars inga fjollpauser. Kör inte på fjollbatteri heller…
Med pisspausen, så kan jag göra det samma med Teslans fjollbatteri.
Snittar man under 120 är det fiasko.
Varför inte pissa på batteriet 🙂 ?
Njae, minsta batteriet är "standard range". Finns inget "short range". Så från dagens 660k-bil behöver dras av long-range batteriet, premiuminteriören samt fyrhjulsdriften, så landar man på 35kUSD-bilen. Nånstans runt 500k här, minus 60k?
För övrigt har jag kört 100 mil med min Model S på en dag, fram och tillbaka till Sollefteå. Det gick utmärkt fast jag var ganska trött på att köra bil efter det.
Det var roligt att se att du nämnde att Kia Niro EV kostar 429900.
Men varför glömde du bort att nämna att listpriset på Kia Niro 1.6 GDI Plug-In Hybrid är 318700?
Det hade väl varit en utmärkt jämförelse i sammanhanget!
Att säga att det här är priser för massmarknaden visar förövrigt på en viss brist på verklighetsförankring över hur livssituationen ser ut för en större del av befolkningen.
Relativt Model S/X, Jaguar och de kommande från Audi och Mercedes, så ja, det här är massmarknadsmodeller. De är inte till för alla – de flesta har väl inte råd med ny bil öht, inte ens en fossilare?
Tycker nog att större delen av befolkningen borde ta sig i kragen och lyfta sig i håret för att kunna köpa en elbil.
Å andra sidan är inte bil någon mänsklig rättighet, så det kanske är så att vissa som inte lyckas så bra i livet får klara sig utan bil. Det är väl därför det finns kommunala färdmedel, och värnskatt. En slags lokal nödhjälp som vi betalar för så att hjulen skall snurra, och försäkringspremie att inte bli rånade så fort vi går ut.
Tittade på elbil när jag skulle sälja/köpa ny bil för drygt ett år sedan. Men jag hittade inte en 100% elbil med alla de praktiska funktionerna, lastvolym och – för mig – värderad estitik (there, I said it) som jag vant mig vid och har som krav. Visst, det fanns några hybrider genom t.ex. Volvos T8-program med V90, XC60, XC90 – men med några väl valda tilläggspaket så blir det snabbt stora summor utan att ens vara 100% el.
Så, för mig så avvaktar jag ännu en treårsperiod innan jag tittar runt igen. Följer därför med spänning de innehållsrika artiklar som ofta går att läsa här.
Ja för att vänja om sig för att eventuellt nästkommande generationer ska kunna leva någorlunda drägligt på denna planet går ju förstås inte för sig.
Förstår inte varför du vevar mot laddhybriderna. Ganska uppenbart att de fyllt/fyller ett behov i övergångsfasen. Laddhybriderna har ju varit utmärkta för att promota eldrift. Och det är ju först nu som rena elbilar med rimlig räckvidd börjar komma ner i priser som folk kan hantera. Alla är inte så priviligierade att de har råd med en Model S.
Säger inte emot dig. Min poäng är att jag tror att bilmodellen kan få svårt att stå sig framöver. Egentligen bara tillgången till batterier i volym som står ivägen för att bli helt bortkonkurrerade av prisvärda elbilar.
Kan det löna sig att byta till timavläsning som elbilsägare utan egen elproduktion, och bara dra nytta av de lägre priserna på natten? Går det ens att få om man inte är producent? Vad är i så fall nackdelen?
Jodå. Byte av mätare är kostnadsfritt.