Tesla sålde fler personbilar än Mercedes och Audi i USA under tredje kvartalet rapporteras i Forbes. BMW sålde fortfarande fler, med 1 500 bilar jämfört med Tesla, men förväntas petas ner under fjärde kvartalet.
Sveriges antagligen vackraste Tesla Supercharger-station vid Toftaholm i Ljunby kommun. Transformatorstationen har dolts i en faluröd byggnad för att smälta in i omgivningarna. |
Det ser alltså ut som att Tesla nu petar ner de övriga premiummärkena i USA, inte bara i kategorin mellanklassen, utan samtliga personbilar.
Lunchmatsalen vid Superchargern i Toftaholm. För övrigt 19 grader ute den 15:e oktober i mörkaste Småland. |
Forbes uppger att Tesla sålde 69 925 bilar mot 66 542 för Mercedes. BMW sålde fortfarande något mer än Tesla med sina 71 679. Bedömningen är dock att BMW nu petas ner från tronen under fjärde kvartalet. Audi ska sälja ännu färre bilar, och Volvo både säljer mindre och klassas korrekt inte som premium i USA.
Plats för en kaffe medan bilen laddar. |
Beskedet har dock inte hjälpt aktiekursen, utan kan snarast anses varit både känt och förväntat av marknaden. Tydligt är dock att Tesla inte längre är något nischmärke, utan i bilens förlovade land nu är en spelare i samma storleksklass som Mercedes och BMW när det gäller nybilsförsäljningen.
Artikeln hos Forbes hittas inte på en länk här: www.forbes.com/sites/jeanbaptiste/2018/10/09/tesla-outsells-mercedes-benz-in-america-and-bmw-is-next/
Efter BMW är steget att man kommer gå runt normalklassmärket VW i USA.
Uppgången och succén beror förstås på massmarknadsbilen Model 3. Återstår att se hur det blir med försäljningssiffrorna och marknadsandelarna när man drar igång leveranserna i Europa, vilket förväntas till runt årsskiftet.
Nu ska man bara redovisa lönsamhet, vilket utlovats under andra halvåret 2018. VD:n och avgående ordföranden Elon Musk har inte backat från det uttalandet, så man får förvänta sig att detta fortfarande gäller.
30 kommentarer
Är inte mycket av denna enorma framgång en engångseffekt tack vare "backloggen & hypen vi-minns"? Blir intresant om försäljningen även håller över tid och därmed peta ner de trögfotade jättarna från toppen.
Det är väl som med Apple, de hade stora marknadsandelar och låg långt framme. Idag är de trea och snart fyra i marknadsandelar och har innoverat slut. Det som skiljer sig mot Tesla är att Apple tjänar stora pengar.
Svårt att jämföra med Apple, de lanserade iphone som var först med många funktioner. Att de då fick stor marknadsandel är inget underligt. Konkurrenterna började lansera snarlika produkter.
Apple kunde inte hindra detta då de inte ägde patentet till "smartphone".
Därmed sjönk deras relativa marknadsandel, inte för att de var sämre eller inte "låg långt framme".
Det är så en öppen marknad fungerar.
Apple var väl inte först med några funktioner direkt, och smartphones hade funnits i flera år innan. Däremot var det ju en snygg design och väl genomförd lansering. Dåtidens smartphones var ungfär lika snygga som en kopieringsapparat och hade ett gränssnitt som osade 90-tal.
https://www.expressen.se/motor/biltester/test-audi-e-tron-satter-en-ny-standard-i-bilvarlden/
E-Tron är inte en konkurrent till Model 3. Prisklassen är S/X-nivå, blir aldrig en volymprodukt, saknar också snabbladdningsnätverk.
Ionitys snabbladdare kan du se här: https://ionity.eu/en/where-and-how.html
De ligger dock på 150kW jämfört med förlustbolaget Teslas 120kW (dvs. 25% högre kapacitet) så kanske inte är direkt jämförbara. Borde kanske benämnas Superdupercharger av Audi och övriga bolag bakom Ionity.
Att förlustbolaget Teslas 120kW-nätverk skulle vara en USP kanske stämmer nåt år till.
Ionity räknar med att ha lika många snabbladdare om 2 år som Tesla har idag i Europa. Tesla har dock inte slutat bygga snabbladdare. Det finns också en del som tyder på att Teslas framtida bilar kommer få uttag för CCS vilket gör att dessa kan laddas även på Ionitys laddnätverk förutom Tesla Supercharger. Tesla gick ju med i CharIN eV som en "Core member", samma som Ionity. https://www.charinev.org/membership/members-of-charin-ev/
Kollade snabbt upp vad investerarna syn varit på fordonstillverkarna senaste året (data från Yahoo Finance):
1. Peugeot: +4%
2. Kia: +3%
3. VW: -2%
4. Toyota: -5%
5. Porsche: -5%
6. Honda: -6%
7. Nissan: -8%
8. Fiat/Chrysler: -9%
9. BMW: -13%
10. Renault: -16%
11. Mazda: -21%
12. Hyundai: -22%
13. Ford: -27%
14. Tesla: -27%
15. GM: -30%
Förlustbolaget Tesla hör alltså hemma bland de med lägst förtroende tillsammans med GM och Ford. Då skall man komma ihåg att flera bolag här borde justeras upp med aktieutdelning samt dieselgates påverkan på de tyska aktierna. Om du hade valt att investera i innovationsbolag istället för Tesla hade du kunnat få tresiffrig avkastning i bolag som Square, Wirecard etc.
Jag är en envis motståndare till Tesla men här måste jag säga också att Tesla är en bil som är i ständig förnyelse. Se intervjun med Elon hos Joe Rogan.
Att man förlorar pengar är en del i utveckligen. Man investerar i nya ingenjörer och nyare teknik hela tiden.
Utdelningen för Tesla kommer säker om 10 år. Därför är Elon så lugn….
Avis Arlanda har en kampanj just nu där man kan hyra en Tesla S 75 för 1000:-/dygn ink. fria mil och full försäkring.
Jag la själv lite drygt 40 mil i en förra veckan och kan rekommendera det till alla som är nyfikna och vill köra lite mer än en testkörning hos Tesla.
Hur långt kommer man på ett dygn med en Tesla?
Med min fosilbil brukar jag ta mig ungefär 160 mil på 24 timmar, inkl 4-6 timmar sömn.
till en kostnad av?
Hur ofta behöver man köra 160 mil på 24 timmar egentligen? Sverige är 157 mil
160 mil på 24 timmar med 4-6 timmars sömn lär ju inte vara några bekymmer alls. Körde drygt 82 mil förra veckan med 6 timmars sömn och full arbetsdag på kontor utan att bilen fick laddning när jag jobbade. Det är dock inget jag vill göra regelbundet. Att köra så långt är inte särskilt roligt i långa loppet.
Fram och tillbaka, ialla fall en łiten bit 🙂
Jag har kört 105 mil med min på en dag, det gick fint. Jag hade kunnat köra mer men eftersom jag var framme så kändes inte det aktuellt just då.
Tar ju bara 4.5-5 timmar köra Stockholm-Göteborg, inklusive lunchpaus. Kan ju knappast vara ett problem köra 4x den sträckan på ett dygn, dvs 180 mil.
Antar att Kent vare sig behöver gå på toaletten eller äta på 24 timmar, utan pissar i en flaska och skiter i en påse. För att inte tala om att tanka. Behövs tydligen inte med en fossilbil. Ska man köra så länge är det dock att rekommendera att ta pauser för bensträckare, toalettbesök, kaffe och mat. Vilket täcker in laddningsbehoven via Superchargers iaf.
Skrattar!
En kollega som varit i Japan för några år sedan visade stolt upp en nödvändig pryl han köpt.
En 1-gångs påse för nödiga bilister i bilkö och som innehöll någon sorts granulat som absorberade vätskan…
Tror inte att sådana går att köpa i Sverige idag..
Man tankar två gånger på 160 en gång då jag inte har nåt problem att köra 80 mil på en tank, och det tar väl 10 minuter per gång inklusive att handla den där bensinmackskorven som Lars gillar.
Det blir gott om tid över för frukost och ytterligare en matrast.
Jag tvivlar fortfarande på att någon elbil klarar detsamma. Kaffet dricker jag i bilen, jag ser inte hur det ska vara mer vila att sitta på en bensinmack och dricka det där kaffet gentemot att jag dricker det medans jag kör.
Bajsar gör jag vanligtvis efter frukost och morgonkaffe och det tar inte många minuter.
Rimligtvis startar man sin resa efter frukosten(och morgonskiten), sedan behöver en lunch 30min, och en tankpaus vilket bör passa bra med middag och mackkorven, 30 min. Sedan ytterligare några timmar bakom ratten innan man sover 4-6h. Följt av frukost(och ni vet) 25min, några timmar till och man är framme lagom innan lunch.
Summa 5.5-7.5h pause, och 16.5-18.5 h effektiv körtid. Kisspauser går snabbt vid någon parkeringsficka, de få man nu behöver göra utanför matpauserna.
Mr Seamountain, Det är 200 mil mellan Riksgränsen och Ystad, så det skulle bli 400 mil T&R om man nu inte vågar sig utanför rikets gränser.
@Kent:Björn Nyland filmade sin resa Köpenhamn-Oslo nyligen. Drygt 61 mil på knappa 6 timmar. Lägg på 6 timmars sömn och ta den resan gånger 3 så har du kört 183 mil på knappa 24 timmar. https://www.youtube.com/watch?v=dK0orva0Iys
Det blir längre än vad du körde på 24 timmar. Det är inte elbilen som sätter begränsningen idag, det är föraren. Model 3 klarar av resan ännu snabbare eftersom den laddar snabbare men föraren lär inte klara av det i normala fall.
Fint ställe Toftaholm!
Bockar, bugar och tackar för att du tog upp mitt kommentarsinlägg om TESLA:s försäljningsantal som jag skrev i en komentar till bloggposten om elbilar för vardagsbilisten.
Hemma och vabbar och känner mig själv inte 100 med halsont och schnörvel..
Värt att notera att "perssonbilar" i USA statistik är en sedan, och dessa säljer överlag EXTREMT dåligt just nu. Alla vill ha SUVar och vissa biltilverkare har helt tagit bort bil modellen ur sortimentet. Att Tesla då är stora här är inte så konstigt.
Tesla levererar alltså fler bilar än MB och Audi, alla MB, eller alla Audi inklusive SUV
Försäljningsstatistiken ser ju nästan komisk ut när man tittar på Tesla:
http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/tesla/
Model 3 är verkligen en volymbil som nästan 10-dubblade Teslas normala försäljning.
En sak som är lite mysko dock är att Tesla nyligen kom upp i 5000 Model 3 i veckan och ca 2000 av S och X – känns som att nästan alla Tesla då säljs till kunder i USA.
Blir inte många över till resten av världen – för de har väl inte så många andra fabriker?
Toftaholm ligger i Kronobergs län, så per definition är det den ljusare delen av småland.
Tesla har en order-backlog på 400k bilar eftersom man lovat att volymbilen model 3 skulle kosta "från" 35k dollar. Nyligen blev det free-for-all för alla på dyrare varianter av M3 oavsett kötid, förmodligen eftersom lågprisvarianten är en förlustaffär. Ingen kan trolla även om Musk har en tunga av guld.
På grund av den uppdämda orderstocken och att man börjat leverera rätt snabbt har Tesla nu en mycket hög försäljning per tidsenhet men det intressanta blir vad den löpande försäljningen blir, som alla andra leverantörer lever med som inte lovat guld och gröna skogar (läs EV med lång räckvidd för 35k$) .
Det blir intressa
"Tunga av guld" – dvs att förolämpa kunder och andra intressenter? Det var en ny definition.
Apropå Toftaholm.
De har inte några andra laddstolpar annat än för TESLA?
Jag tror att detta ställe i så fall har hittat sim ekonomiska nisch!
Lugn och trevlig miljö där man stannar 1,5-2 timmar på sin resa, äter gott, njuter av naturen utanför alltmedan bilen laddas