Teslas autopilot är en ofta missuppfattad men utmärkt skapelse, som också visar den långa vägen till verkligt självkörande bilar. Tekniknaivister och alarmister som yrar om att robotiseringen ska stjäla jobben inom transporter kommer nog tröttna på att tjata om detta innan autonoma fordon blir en verklighet någon gång närmare år 2060 än 2000.
![]() |
Tesla Model S i bilkö. Passagerartaget foto, förstås. Inte ens med autostyrning får man använda handhållen kommunkationsutrustning när man kör bil i Sverige. |
Självkörande fordon delas upp i fem kategorier och tillhörande siffernivåer, där ett är det mest grundläggande och fem är fullt förarlösa autonoma fordon.
1. Inga fötter. Detta handlar alltså om adaptiva fartkontroll och även förmåga att bromsa för (vissa) hinder.
2. Inga händer. Här handlar det om att du inte längre behöver hålla händerna på ratten. En slags adaptiv styrningskontroll. Men du måste fortfarande hålla ögonen på vägen, precis som med nivå 1.
3. Inga ögon. I steg tre behöver inte föraren titta på vägen, utan kan läsa en bok, rita eller något annat (lagligt – man får ej i Sverige använda kommunikationsutrustning hur som helst, dvs mobiltelefon). Samtidigt kommer föraren på kort varsel behöva underrättas och ta över.
4. Ingen uppmärksamhet. Fjärde steget innebär att föraren helt kan släppa uppmärksamheten från körningen och i princip sova. Men kan behöva väckas för att reda ut komplicerade situationer, dock inte med så kort varsel som i nivå tre självkörande fordon
5. Ingen förare. Först på nivå 5 har man fullt autonoma fordon. Man saknar förare och fordonet ska inte ens i komplicerade situationer eller nödsituationer behöva påkalla någon annans uppmärksamhet.
Tesla erbjuder idag likt många andra leverantörer, t ex Volvo, nivå 1 (adaptiv fartkontroll) och mer unikt nivå 2, automatisk styrning. Missförstånd och farliga situationer uppstår när förare tror att det handlar om nivå 3.
När jag beslutade mig för att leasa en Tesla Model S som tjänstebil var jag ursprungligen inne på en grundläggande Model S 75D utan extra tillval, och särskilt inte autopilotprogramvaran. Jag blev dock erbjuden en rätt ny demokörd Model S 100D, med autopilot till ett sammantaget jämförbart pris, och så fick det bli.
Jag ångrar mig inte en sekund att jag fick autopilot och 30 år med körkort handlar nu om tiden före och efter autopiloten. Den är en avlastning som ökar åtminstone min säkerhet och leder till att även femtimmars resor är avkopplande och att man kan kliva ur bilen pigg och fräsch.
Så vad för funktioner erbjuder då Tesla.
Teslas adaptiva fartkontroll
Teslas adaptiva fartkontroll kan hålla en önskad hastighet, men också anpassa sig till framförvarande bil, samt anpassa farten till vägens kurvighet. Man ställer in önskad hastighet, släpper pedalerna och kan koncentera sig på att styra. Till skillnad från Volvos annars överlägsna adaptiva fartkontroll så saknar Tesla in bilen i kurvor för lämplig hastighet. Till skillnad mot Volvo kan den också hantera noll kilometer i timmen, även om lägsta inställbara önskade hastigheten är 30 km/h. Att köra i en bilkö är bekvämt, bara att styra, så följer bilen med kön. Oerhört avslappnande och avstressande att köa, även i start-stoppköer vid rusningstid, vägarbeten eller trafikolyckor.
Volvos adaptiva fartkontroll är dock bättre. Den anpassar sig till skillnad mot Teslas till aktuell hastighetsbegränsning, och varnar dessutom för fartkameror. Teslas adaptiva fartkontroll gör ingetdera, även om man med ett enkelt drag med autopilotspaken kan ändra om till ny hastighetsgräns plus önskad offset.
När jag i våras gjorde en stor framträdandeturné Sätila-Stockholm-Ronneby-Malmö-Karlshamn, så hyrde jag en Volvo V60 av rätt ny årgång från Herz, då jag inte längre litade på att min 13 år gamla 32000+ mil rishög kunde litas på för tidskritiska affärsmässiga långfärder. Volvos adaptiva farthållare är bättre än Teslas, punkt slut.
Tillsammans med funktionerna för nödbromsning, som dock ibland kan spela föraren ett spratt pga skuggor på vägen vid stark sol, så uppnår Tesla dock självkörande bil nivå 1 – inga fötter.
Teslas autostyrning
Det Tesla sticker ut med som vad jag vet enda bilmärket är autostyrningen. Den är främst avsedd för motorvägar eller andra så kallade begränsade vägar, då den i princip inte kan hantera gångtrafikanter eller stillastående objekt. När bilen bedömer att den kan slå på autostyrningen finns en ikon för detta och ett dubbeldrag på autopilotspaken startar det hela, vilket även inkluderar den adaptiva fartkontrollen.
Den adaptiva fartkontrollen blir nu intelligentare och anpassar farten efter inte bara framförvarande bil och kurvor, utan även efter hastighetsgränsen. Till skillnad mot Volvo så går den inte på svenska trafikskyltar (möjligen amerikanska dito) utan på GPS, så man saktar oftast in eller höjer farten efter en trafikskylt, medan Volvo ser till att man har rätt fart vid skylten och saktar in i förväg. Pga GPS och på grund av ej uppdaterade kartor, så ändrar inte Tesla alltid hastigheten korrekt. Man lär sig rätt snabbt vilka platser man brukar köra på där man själv måste ändra farten, men när man kör på okänd mark kan man inte lita på att Tesla håller rätt fart.
Till saken hör också att Teslas autostyrning baserar sig på en självlärande neuralt nätverks-AI, som förstås tränas av alla Teslaförare. Men Sverige är ett litet land, så för svenska förhållanden är bilen absolut sämre. Den är säkert jättebra i de Teslatätaste amerikanska delstaterna, men träningsnivåerna för olika länder kommer leda till olika bra AI för respektive land. Sverige kommer alltså aldrig vara bäst plats för självkörande fordon – ett Tyskland med 9x så stor befolkning kommer ha 9x så bra tränad AI för sin trafikmiljö.
Autostyrningen är inte en navigering. Den läser inte heller vägskyltar. Den styr alltså bara vidare på den väg bilen är på. Extra spännande är således T-korsningar och stoppskyltar. Så ögonen på vägen …
Svensk trafikmiljö har en del spännande inslag, speciellt i tätortsnära vägar, även annars lämpliga trafikleder för autopilot. Fartgupp. Refuger. Upphöjda cykelbanor direkt intill vägbanan. Rondeller. För att inte tala om vägarbeten.
Du har inte åkt självkörande bil förrän du suttit i en bil som gasat på i 60 km/h rakt mot ett fartgupp eller rakt fram i en rondell i 70 km/h. Alltså rakt fram. Angående fartgupp har Tesla Model S i egenskap av en slags sportbil en främre spoiler. Jag bara säger det. Och programvaran förutsätter en väggren. Många orter i USA har inte trottoarer över huvud taget, speciellt inte längs de trafikleder som autopiloten faktiskt primärt är till för.
Autostyrningen kompletteras med en funktion för automatiskt filbyte. Det är inte särskilt automatiskt. Du som förare blinkar och bilen byter fil. Egentligen kan man lika gärna byta fil själv, men svänger du på ratten stänger autopiloten av sig, så då använder man filbytesfunktionen istället.
Att ligga med autostyrningen på motorväg är dock oerhört avkopplande. Önskad fart och sedan bara slappna av och koncentrera dig på omgivningar och trafiken istället för körandet. Har ibland upptäckt att jag legat 20 minuter i 90 km/h bakom en lastbil utan att bry mig att köra om trots motorväg, för det är så avslappnande att inte behöva styra, gasa eller bromsa. Allra bäst är det på oftast en lördag utan lastbilstrafik och trafiken flyter på i 110 km/h. Bara ställa in och slappna av.
Fast ständigt ögon på vägen. Tesla säkerställer detta genom att kräva en hand på ratten åtminstone då och då, så föraren inte tror att det handlar om nivå 3 – inga ögon. Alla autopilotolyckor verkar handla om just detta – att föraren bryter mot detta och tittar på något annat än vägen. Samtidigt har Tesla färre olyckor per mil med autostyrning än utan, så autopilot sänker olycksrisken.
![]() |
Autostyrning (se blå rattsymbol) i lunchtrafik på E6 i Göteborg. Notera att bilen framför byter fil, men autopiloten ändå hanterar det hela. Passagerartaget foto. |
Jag nämnde adaptiv farthållare för bilköer och att det är skönt. Men det är ingenting mot autostyrningen. Tesla kräver som sagt händerna på ratten, men vid låga hastigheter på begränsade vägar (som motorvägar) så kan man sitta länge utan händerna på ratten. Trafikstockningar är oerhört avlappnande när man slipper bry sig om att styra, gasa eller bromsa. Tesla klarar även att bilar knör sig in framför dig, men jag kör iofs med längsta avståndet till framförvarande bil. Så mycket litar jag inte på systemet att jag vill ligga två meter bakom någon.
Man lär sig successivt att lita på systemet och var dess begränsnignar är. Samtidigt får man resignera och acceptera att andra trafikanter nog tycker att man är en kass bilförare, för i smidighet och omtanke om övriga trafikanter har Tesla en del att nå. Systemet hindrar krockar, men är inte artigt – det kommer exempelvis inte anpassa sig för att släppa fram bilar vid påfarter och kan sakta in en bra bit i förväg i stressade trafiksituationer där en människa kunde vara smidigare.
Men det är lååååångt till autonoma bilar. När man kör med autostyrning, vilket jag i princip gör på allt från landsvägar (med mittlinje) till motorväg – kanske 70-80% av min körsträcka, blir man oerhört medveten om de oerhörda begränsningar och hinder som finns innan vi kan nå full autonomitet. Det räcker med ett vägarbete, eller en lastbil i väggrenen, så kan du glömma full autonomitet.
Och ta platser som Hornstull eller Skanstull.
Glöm. Det.
Inte ens när Tesla till hösten släpper nivå tre, vilket inkluderar navigation, så kommer den klara av en normal svensk stad utanför vissa trafikregler.
Automatiserade leveranser, förarlös taxi etc förutsätter att 100% av alla trafiksituationer kan klaras. En speditionsfirma vars förarlösa bil får stopp i Hornstull är en bomkörning och massiva extrakostnader, plus en trafikinfarkt. Släng in hundratals autonoma fordon, så kommer en stad som Stockholm inom en timme förvandlas till stillastående trafik överallt.
Tesla introducerade sina funktioner för autopilot 2014. Egentligen har inget hänt på fyra år, annat än att programvaran blivit bättre.
Verkligt autonoma fordon får vi kanske bortom 2030 och då kommer det sedan med aktuella 17 års förnyelse av fordonsparken dröja till efter 2040 innan det ens blir vanligt. Det kommer ta många år innan några jobb blir utkonkurrerade av autonoma fordon.
Övriga funktioner för förarstöd
Teslas automatparkering
En funktion som faktiskt fungerar i princip felfritt är automatparkeringen. När du kör långsamt och Tesla hittar parkeringsplatser, antingen längs med vägen för fickparkering, eller en parkeringsficka, så dyker det upp en P-symbol. Lägg in backen, bekräfta automatparkering och bilen parkerar åt dig. Dock är det fortfarande bara nivå 2 – inga händer. Du måste hålla koll på speciellt fotgängare. Stora problemet är just detta. På parkeringsplaser och i parkeringshus råkar det ofta vara mycket folk som rör sig. Jag tänker iaf inte prova om systemet kan upptäcka fotgängare i tid, utan avbryter och låter automatparkeringen återuppta igen när fotgängaren är borta.
Sedan är automatparkeringen en perfektionist, men du kan avbryta innan den kör ut en okej parkering för att justera till perfekt.
Man lär sig också att backa in din Tesla Model S på parkeringsplatser, även utan automatparkering. Den där framspoilern är låg och Tesla kommer inte varna för trottoarkanter eller andra låga hinder.
Teslas åkallan (eng summon)
Model S (och X) är en stor bil. Det kan vara trångt i garage och på parkeringsplatser. Står du nära bilen (med din fob som nyckeln kallas) kan du med mobiltelefonen åkalla din Tesla att köra ut från parkeringsfickan eller garageplatsen, utan att du ska behöva klämma dig in bredvid en Volvo som inte kan ställa sig mitt i sin ficka.
Det fungerar utmärkt.
Om det inte vore för alla andra trafikanter. Så fort du ska åkalla din bil i parkeringshuset, så kommer en annan bil och du får avbryta. Eller en fotgängare. Så det är i praktiken rätt sällan man får tillfälle att använda detta.
Frågan är nu bara vad man ska ha autostyrningen till. Man får ju inte pilla med mobiltelefonen, även om Tesla dock har en inbyggd webläsare i Model S och X, och den håller man ju inte i handen, så läsa svd.se blir alltså lagligt den vägen. Man får väl börja läsa böcker när nivå 3 – inga ögon lanseras till hösten – böcker är ju inte kommunikationsutrustning. Kommer jag betala för nivå 3? Ja, naturligtvis. Det är mycket pengar (30000+ SEK) men billigare än nivå 1+2. Men jag lär inte bli besviken när jag väl accepterat systemets begränsningar. Kanske kommer jag kunna köra nivå 3 i 50% av sträckan, nivå 2 i 30% och nivå 1 i 10% och helt manuellt de sista tio procenten av mina körsträckor. Med 30 år bakom ratten är det skönt att äntligen få slappna av lite vid rätt omständigheter. Och faktiskt kunna titta på vad som finns intill vägen, inklusive upptäcka vilt i god tid (sant, har inträffat).
Och att komma fram utvilad istället för slutkörd.
66 kommentarer
Klart att femtimmars resor är avkopplande och att man kan kliva ur bilen pigg och fräsch när man varit tvungen att stanna och ladda hela tiden.
Jaså. Stannar mindre tid nu med elbil än jag gjorde med fossilbil. Då behövde jag stoppa både för lunch och för att tanka. Nu bara för lunch. Sparar 10-15 minuter.
Skribenten bör lämpligen läsa på om Waymo (Alphabet) och notera att de en bra bit före Tesla gällande autonoma fordon. Dessutom bör skribenten ha i åtanke att det sannolikt inte är tal om byte av en hel fordonsflotta då de nya autonoma taxitjänster som kommer kräver mycket färre fordon.
Jaha. Tesla har 100 000+ fordon ute i trafiken på riktigt. Hur många har Waymo?
100 000+ med funktionsnivå som du beskriver väl. Waymo har beställt 62 000 Chrysler pacifica och 20 000 Jaguar i-pace – för körning nivå 5. 2020 kommer 2040 kännas långt bort. Återkom gärna i ett inlägg då och påtala hur fel ute jag var.
Right …
Det är klart man kan tro att det är decennier kvar till självkörande bilar om man bara har testat Tesla. Den tragiska sanningen med Tesla är att de har inte legat i framkant när det kommer till autopilot/autonoma bilar på flera år… Det är like oklart om de ens legat i framkant men man kan säkert påstå att de var i framkant för 3+ år sen beroende på hur man kvalificerar sitt påstående.
Oavsett så ligger det till så att Tesla ligger på nivå 2 (Precis som du säger) enligt de som testat olika system så är Teslas nivå 2 inte ens det bästa i den klassen just nu. Nivå 3 kommer vara tillgänglig i år (stora hindret just nu är juridik) och det kommer vara en Audi inte en Tesla. Eftersom Audi gick om Tesla nån gång -16 eller -17. Waymo uppnådde nivå 3 2012 och är uppe på nivå 4. De skall som bekannt börja köra sitt system skarpt i år men det är oklart vilken nivå det är man skall implementera. Personligen är jag skeptisk till att de kommer rulla ut en taxitjänst med nivå 4 i år utan det ligger antagligen i första halvan av nästa decennium.
Hos övriga biltillverkare så har många redan nått nivå 4 på prototyp stadiet men är inte färdiga för produktion. Det är lite det här som är problemet med Tesla. De är ett litet teknikföretag som försökte slå sig in i bilbranschen genom att göra tekniskt överlägsna bilar. När de stora biltillverkarna insåg vad som var på gång att hända så använde de helt enkelt sina gigantiska resurser för att springa om Tesla. Tesla är ju en dvärg inom bilindustrin så de hade aldrig en chans.
"Tekniknaivister och alarmister som yrar om att robotiseringen ska stjäla jobben inom transporter kommer nog tröttna på att tjata om detta innan autonoma fordon blir en verklighet någon gång närmare år 2060 än 2000."
I den bemärkelsen att vi pratar om Nivå 5 så tror jag du kommer ha rätt. Men det säger ju inte så mycket eftersom vi lever inte på 00 talet längre! Det är 12 år kvar innan vi slår över till att vara närmare 2060 än 2000. Och om du tror det kommer ske om flera decennier så är du helt oinsatt om vart tekniken är just nu.
Det blir intressant att se när Audi kommer igång med sin elbil. e-tron kommer ju i höst. Tesla säljer väl i nuläget ca 100 000 bilar/år. Audi sålde 1 878 100 bilar 2017. Konkurrensen kommer självklart att hårdna liksom bland alla typer av produkter. Bara för att man är bland de första är det ju ingen garanti.
Angående filbytaren, varför byter den inte automatiskt fil till den fil längst till höger som är ledig? Jag körde så sent som igår om en Tesla som i flera kilometer låg i vänsterfil och blockerade omkörning innan föraren insåg att andra ville köra om. Att en hel del svenskar tror att amerikanska trafikregler gäller i Sverige (även om vänsterfilskörning är otillåtet även i många amerikanska delstater) och blockerar vänster-/mittfil trots att högerfil är ledig är inte nytt. Jag hoppades dock att ny teknik skulle vara en räddning, inte ytterliggare förstöra trafikrytmen.
Han satt nog med autopiloten.
Varför den inte byte automatiskt – programvaran kan ännu inte, trots fyra år, anses vara säker nog för att inte preja eller krocka med bilar som ligger snett bakom bilen vid filbyte. Således finns inte självkörande filbyten än. Killgissar att funktionen idag används för att lära AI:n när det är okej att byta fil.
Volvo har ju något som heter Pilot Assist som likt Tesla kan styra själv. Nu har jag inte kört Tesla men väl en splitter ny XC40 med Pilot Assist och den körde i princip själv långa sträckor på motorväg och 2+1 väg. Visserligen måste man hålla i ratten typ var tionde sekund och det verkar dumt att helt lita på systemet, det hade tex svårt med ändrade antal filer vid 2+1 väg och började följa efter framförvarande bil som skulle svänga en gång. Jag antar att det borde gå att ställa in så att den anpassar efter hastighetsgränser men det lyckades jag aldrig med, däremot råkade jag av misstag börja accelera den till 150 mitt i en sväng…
När jag kunde släppa teknikskräcken och oron för att bilen skulle köra i diket var det helt klart behagligt men jag skulle verkligen föredra en bil som kunde köra helt själv. Blev verkligen en usel bilförare och började tänka på annat så snart jag inte var fullt ansvarig för ratten.
Jepps jag har också nyligen kört volvo med just "pilot assist" (en hyrd sprillans ny v90) och min upplevelse av hur den funktionen fungerar låter extremt likt hur teslas "unika" autopilot beskrivs ovan. I volvon en rattsymbol i HUDen som ändrar färg när bilen anser att den kan ta över (vilket den gjorde på någon sekund på vanlig motorväg). Sen styrde bilen själv i samma fil, följandes trafiken. Man säger till bilen att byta fil genom att blinka med blinkers åt den filen man ämnar byta till och ge den en lätt putt på ratten, sen la den sig själv (alltså rätade ut själv) i nya filen.
Den jag hyrde hade inte pilot assist. Så ja, missat. Låter identiskt.
Längsta jag kör utan manuellt ingripande är Ödeshög-Bollebygd. 20-25 mil? Ej längre pga lunch i Ödeshög.
Har också testat pilot assist i en hyrd V90. Funkade utmärkt på motorväg. Däremot så fick den bekymmer på en lite mer kurvig landsväg. I en lite skarpare högersväng så ville bilen fortsätta köra rakt fram. Ganska stressade situation och avsevärt mindre förtroende för dessa system efter den enda händelsen.
Volvo hanterar även hastigheter ned till 0 km, bara att man inte kan ställa in det.
Driver assist fungerar enligt pappret upp till 130 men man kan fula upp den till 138.
För övrigt kan noteras att flera lastbilstillverkare har nivå 4 fordon på gång som skall köra detta på avskilt område inom en 5 års period.
138 på mätaren, kanske är 130 på GPS? Mätare övervisar alltid.
@Cornu 22:16
Pilot assist finns inte på gamla V60, så det är inte konstigt att du inte kunde prova det på hyrbilen.
@Tidigare M 10:04
Om din mätare slår så fel som 8 km/h vid 138 km/h, så skall du nog ta den till en verkstad. Anekdot: Min hastighetsmätare slår 3km/h "fel" vid 180 km/h. (Volvo V60)
Du glömde förlustbolaget Teslas USP när det gäller autopilot: styra in i refuger på motorväg:
"The agency says that Huang’s hands were detected on the steering wheel for a total of 34 seconds, on three separate occasions, in the 60 seconds before impact. NTSB also confirms Tesla’s position that the vehicle did not detect the driver’s hands on the steering wheel in the six seconds before the crash. There were two visual alerts and one auditory alert for the driver to place his hands on the steering wheel, but those alerts were made more than 15 minutes before the crash."
"Huang’s Model X was following a lead vehicle using adaptive cruise control and autosteer, and traveling about 65 mph, eight seconds before the crash. A second later, the Tesla began a left steering movement. Then the vehicle the Tesla had been following moved, causing Huang’s vehicle’s speed to increase from 62 mph to 70.8 mph. There was no braking or evasive steering detected prior to impact."
https://www.theverge.com/2018/6/7/17438194/tesla-autopilot-fatal-crash-ntsb-report
Som jag skrev, systemet kan inte hantera refuger.
Klarar dessa system av att missa hastigt uppdykande älgar?
Känner igen växelväljaren från min Mercedes 🙂
Nivå 2 är rätt vid. Dit räknas min bil också. Tycker det är oerhört bekvämt att släppa ratten. Men svårt att slappna av helt. Är nog mer spänd än när jag själv håller i ratten och är med. Själv längtar jag till nivå 5. När jag kan ta mig ett glas vin till maten på restaurangen och sätta mig i baksätet och åka hem eller när bilen kör in på service själv medan jag är på jobbet eller släpper av mig utanför bion och åker och parkerar själv.
Cred för långt informativt inlägg. Men du verkar ha missat lane assist och pilot assist? Dvs det vanliga från Tesla – gammal skåpmat fast sämre implementerat.
Skrattade dock rakt ut åt rondellkommentaren! Spännande 🙂
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jag ser inte din kommentar så ev meddelanden till mig bör du ta i e-post.
Jag tror nog det kommer komma långt innan 2060, sådan här utveckling sker mer i stora steg.
Men intressant när den självkörande bilen klarar andra idioter som denna situation.
https://www.reddit.com/r/IdiotsInCars/comments/8x03iz/watch_till_the_end_its_a_masterpiece/
När det gäller händerna på ratten, börjar det tjuta så fort man släpper båda händerna, ungefär som när man kör utan bilbälten?
Nope, tar 30s t 2 min på motorväg/hög hastighet. 5+ min i bilkö. Min känska, ej mätt.
Det är inte heller att den tjuter direkt efter 0,5-2 minuter utan det kommer upp en inforuta. Följer man inte den så börjar den plinga och tillslut sänks hastigheten.
Jag tror det kommer gå betydligt snabbare än 2060. Teknikutveckling har en tendens att accellerera. Nivå 3 har vi snart. Nivå 4 kommer före 2030 och nivå 5 före 2040. Varför? För att tekniken gör det möjligt och det finns pengar att tjäna på det. Självklart innebär inte det att man kommer kunna och/eller ha tillåtelse att köra förarlöst överallt på alla vägar och platser.
Möjligtvis kan bilindustrin i sig se ett hot i detta.
Om självkörande bilar fungerar till 100 % så blir det inte lika viktigt att äga en bil i framtiden, inte heller lika viktigt vilken sorts modell det är. Trots allt så är de flesta fordon idag underutnyttjade och står parkerade de flesta av dygnets timmar.
I framtiden skulle en transport istället vara en tjänst som man prenumererar på och då schemaläggs en lämplig transport med rätt kapacitet från en stor pool av självkörande fordon.
Kan vara ett feltänkt att bilen måste klara 100% av alla situationer. Istället för att kräva en insats av någon i bilen ber den om hjälp från "molnet" och den kines i ett callcenter hjälper den att komma iväg igen. Tjänsten ingår i 3 år och kostar sen 2999 per år!
Naturligtvis har bilen fortfarande viss beslutanderätt så kinesen inte kan krocka dig med vilje eller köra snabbare än tex 40km/h
Jag är benägen att lägga mina 50 öre på bloggaren i det här fallet. Är själv ingenjör, även om den utveckling jag arbetar inte medför någon inblick här. Jag tror också att vi har lite längre än vad vi nu hoppas innan vi ser åkare som ersätts av fullt självgående transporter. Jag tror tekniken i princip finns idag till 95%, men att de sista 5% av mest komplexa situationerna kommer vara lite tröga att lösa. Till det lägger vi några bakslag i din iver som finns att få ut fordonen nu med en juridisk tröghet om ansvar etc. Det kommer göra att självkörande fordon kommer behöva bevisa sin överlägsenhet (säkerhet) föerfalt innan de helst släpps in fullt ut.
Man kan som ett delsteg anpassa omgivningen för helt självkörande fordon där riskerna minimeras och där det gör mest nytta t.ex. där flest bilar rör sig. Kanske gatumiljön behöver anpassas och vissa hjälpsensorer kanske behöver placeras ut vid mer riskfyllda platser. Sedan kanske det inte är lika viktigt att det är riskminimerat på någon avlägsen skogsväg utan då går bilen över i förarassisterat läge.
Vi får se, men din sista mening visar att vi talar om olika lägen i utvecklingen. Jag talar om den tidpunkt när fordonen skickas iväg helt utan en förare som backup i fordonet.
Jag tror att en försvårande faktor är att trafikmiljön är delad mellan självkörande fordon och traditionella fordon samt andra trafikanter som cyklister, fotgängare osv. Skulle det enbart finnas självkörande fordon så är säkrare därför kanske man måste dela upp trafikmiljön där vissa viktiga vägar enbart får användas av helt självkörande fordon.
Det du nämner skulle troligen förenkla något så otroligt. Det kanske också är ett mellansteg fram tills vi är framme till den punkt jag också tror att vi har en bit kvar till; att fylla en lastbil i Spanien som löser förflyttningen av varor utan över övervakning upp till Kiruna. Tekniken har en del att sätta här och det handlar inte bara om självkörande kod som en del verkar vara inne på.. den ska också ha tillräckligt informationsunderlag att ta beslut från (syn, hörsel, smak, luft …). Samhället och infrastrukturen ska vara redo att ge den rätt information vid avvikande situationer .. och juridiken ska vara färdig.
Det här ser vi inte i större utsträckning 2025. Själv måste jag bege mig till Kista någon dag och provåka den ”självkörande bussen”
The Self-Driving Car Timeline – Predictions from the Top 11 Global Automakers
https://www.techemergence.com/self-driving-car-timeline-themselves-top-11-automakers/
"According to Reuters, GM is rumored to have plans to deploy thousands of self-driving electric cars next year with its ride-sharing affiliate Lyft Inc. GM spent $500 million to buy part 9 percent stake in Lyft as part of its strategy to create an integrated network of on-demand autonomous vehicles. Making mobility as a service the first use of GM self-driving cars has several clear advantages. It means these cars will only need to be programmed to operate in a limited geographic area. The significant added of equipping a car autonomous systems might turn most regular people buying cars."
År 2031 är närmare 2060 än 2000, så detta var ju varken speciellt vågat eller i någon dispyt ens med optimisterna.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Men det är lååååångt till autonoma bilar.
Jag tror de kommer snabbare än vad många tror. Därmed inte sagt att man ska dra några slutsatser från Teslas befintliga "farthållare". Vad jag vet så använder sig Teslas Model S inte ens av Deep leaning. Vi kan jämföra spelet Go som experter trodde skulle ta årtionden innan en dator skulle slå världsmästare i, men som ett Deep learning system lyckades med för 2-3 år sedan.
Om 10 år så kommer det finnas mjukvara som är 100-1000 ggr mer kraftfull. Systemen kommer kanske inte vara perfekta, men även människor klarar inte alla situationer. De viktiga är bilen inte krockar och det är ett enklare problem att lösa. Kommer bilen till ett komplicerat vägarbete, så finns alltid möjlighet att bilen stannar, eller provar en annan väg. Då många bilar kommer uppleva samma sak så kan de ge hjälpa varandra.
Eller så inför man nya sätt att hantera detta som vid t.ex. exemplet vägarbete. Standardiserade sätt att leda om trafiken som självkörande fordon kan avläsa.
Kanske digitala virtuella "spår" p.s.s. som tåg följer räls.
D.v.s. en ny era kräver nya tekniska lösningar.
Att spöa Go har dock i princip inget helst att göra med autonoma bilar. Visst håller jag med om att utvecklingen går och kommer gå snabbt, men man blir lite less på den bisarra marknadsföringen. Anledningen att AI görs för spel är att spel (samtliga) är skapade _just_ för att vara tydligt inramade. D.v.s. i sammanhanget är det inte "svårt" att spöa Go, det är så enkelt att den utvecklingen är försumbar.
Kan dock tänka mig att något mindre land eller stad om inte allt för lång tid har möjlighet att så att säga köra ett produktionsstopp och byta ut hela flottan på en gång. Kommer ett sådant betatest igång kan det gå rätt fort sedan. Men knappast något större innan 2031 (cornus gissning).
Jg delar din mening.. att spela schack, go eller lära sig Google bilder är en väldigt inrutad uppgift. Som sagt känner till mycket lite kring den här utvecklingen, men det ligger mycket fokus kring AI i den här diskussionen. Den andra delen handlar ju om att alltid (utan någon form av avbrott) i alla situationer ge den rätt/tillräcklig information att behandla.. syn, hörsel, känsel..
Svårigheten ligger dock inte i att utveckla en bil som i all praktisk mening klarar av att hantera trafiksituationer autonomt, utan att formellt bevisa att så är fallet (enligt ISO26262).
Här verkar strategin hos de europeiska biltillverkarna och de amerikanska techbolagen skilja sig åt. I Europa förlitar vi oss på kända formella metoder för att kunna uppnå nivå 4 för ett begränsat Operational Driving Domain (typ vissa motorvägar). Amerikanarna verkar satsa på statistiska argument och stadskörning direkt. Det återstår att se om de har råd att dra de (extremt dyra) statistiska argumenten i hamn.
Ericsson arbetar tillsammans med Trafikverket (snarare, man låter de ha synpunkter) på forskarnivå om att stoppa in sändare i alla typer av vägmärken som kan skicka signaler till bilar. Går det igenom i hela landet har vi kommit ett enormt steg mot 100% autonoma bilar.
Även att förhindra rödljuskörning är en intressant applikation med potential att rädda många liv.
Läs den här rapporten för lite mer detaljer.
Ja, även andra trafiksäkerhetsrelaterade funktioner. Ex TMA-bilar som kan strypa motorn på inkommande bilar, vägskyltar på motorvägen som stryper motorn direkt när olycka sker som minskar antalet körfält/väder som innebär andra rekommenderade hastigheter, m.m.
Som nämnts innan är Volvo pilot samma funktioner. Adaptiv farthållare klarar 0km + start/stopp osv. Alla biltillverkare är på hyfsat samma nivå skulle jag tro men tesla pushar. Jag har kört med pilot assist i en ny xc60 i våras från precis norr om Malmö (säg lund) till Kungälv utan ingripande.
Vore intressant om du kunde testa och jämföra lite mer exakt, har själv bara kört tesla cirka 20min.
Andra funktioner, autobroms upptäcka älgar med mera är funktioner som
Kan få väldigt stor effekt.
Jag hamnade själv på autobahn i situationen med en lastbil som gör en omkörning låååångt fram men i hög hastighet missbedömer man helt. Bilen säger till i så god tid att man hann reagera i samma stund den annars ville autobromsa. Första gången jag fick känslan att bilen gör detta bättre/Har mer koll än mig. Är lite fascinerande!
Tror med det kommer dröja ett bra tag, men det främst pga juridiska. Inom inhägnat område typ gruvor och andra intern transporter tror jag vi ser nivå5 överallt kommande år.
Jag föredrar att dricka "apfelschorle" eller isthe och inte Coca-Cola eller Pepsi under varma resor. Direkt från den 12V drivna kylboxen förstås! 😀
NÄR de tyska fabrikaten kommer med sina elbilar – VoltsWagens für massmarknaden – 4 persooner, 400 km räckvidd, 100 km/h, 179 900:- – så kommer Tesla att bli en liten exklusiv nischbilstillverkare vars varumärke är uppköpt av … Tja, Toyota ?
För alla som är intresserade av ämnet kan jag tipsa om att läsa en artikel skriven av Volkswagen Groups CDO för två år sedan (där bl.a. audi ingår). Där nämns år 2025 som en vision för autonoma bilar. Det är lätt att överskatta förändringar som sker inom 2 år, men underskatta de som sker på tio år.
The Masterplan: MOBILITY FOR ALL! – The Disruption of the Automotive Industry and Reinvention of Mobility
https://www.linkedin.com/pulse/masterplan-mobility-all-disruption-automotive-johann-jungwirth
Volkswagen följer upp detta med att visa ett koncept ihop med IF (Iota Foundation) på industrimässan för en månad sen, där självkörande bilar även är autonomiska ekonomiska agenter.
https://ethereumworldnews.com/iota-volkswagen-cebit-2018/
Äkta amerikansk bil. Fuskträpanel och allt.
Nja, träet är äkta askfanér. Lädret är dock konstläder, för att inte utesluta köpgruppen veganer.
Är stolarna ätbara?
Självklart är väl Tesla "vegan-anpassad" eftersom dess målgrupp torde vara nyrika IT-hipsters och tillika alternativa veganer etc.
😉
Hyrde en Skoda nyss och även den har lane assistent. Hade jag inte händerna på ratten så pep bilen. Efter ytterligare några sekunder började bilen tokbromsa i små korta intervaller så att man definitivt vaknade.
Antar att detta är Volkswagen teknologi.
Personligen tror jag att vi aldrig kommer att få se nivå 5 i allmän trafik.
Det kommer kräva så omfattande infrastrukturinvesteringar och en synnerligen komplicerad lagstiftning, (särskilt på ansvarssidan), så det kommer inte vara mödan, (och kostnaderna) värt. Dessutom är jag inte säker på att "folk" i allmänhet vill ha helt autonoma fordon.
Och i ärlighetens namn. Det snackas om att: "det kommer bli så bra att inte äga sin egen bil, utan man kan dela med andra" och "bara att beställa en bil från en stor bilpool".
Men detta finns ju redan. Kallas för taxi. Om man bara använder bil typ åtta gånger om året, så är det redan idag billigare att åka taxi. Det snackas om att "bilen står still 22 timmar per dygn" och liknande. Det är säkert sant, men det kommer ju inte förändras bara för att bilen tillhör en bilpool. Folk kommer fortfarande i huvudsak att jobba mellan 8-17, med allt vad det innebär av lämna och hämta på dagis etc. Däremellan kommer även bilpoolbilarna att stå still.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kör en Leaf 2018 och känner igen mycket. I fart larmar den efter 10 sekunder utan händer på ratten, i kökörning betydligt längre.
Men den är tokbra på att läsa hastighetsskyltar, missar i princip aldrig.
Är sammantaget nöjd, ekonomiskt enormt fördelaktigt (förmånsbil).
Som nyblivna fårägare så behåller vi dock Subarun, bidar tiden och svär över extremt dyra och sällsynta el-ATV:er och eltraktorer…
el-ATV:er?
Just. Polaris har en "Side by Side" och det finns en brittisk och en amerikansk.
"Passagerartaget foto"
Jo, jag tackar jag.
Ett ökande antal elbilar, serverhallar och idiotisk urbanisering och inflyttning kan ge ELBRIST i "Tokholm"!
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/larmet-risk-for-elbrist-i-stockholm/