Teslas kvartalsrapport kom in bättre än förväntat, men efter att VD:n Elon Musk sagt åt investerare som inte tål volatilitet att sälja aktien föll aktien hårt, men mindre än vid tidigare ras. Överlag verkar Musk ha tröttnat på de i hans ögon orättfärdiga angreppen på bolaget. Man ska samtidigt komma ihåg att Tesla är det mest blankade bolaget i USA och det finns alltså starka krafter som vill snacka ner kursen för att kunna köpa tillbaka och stänga sina blankningar.
Främre |
Att Tesla är den mest blankade aktien i USA gör att det finns krafter som vill snacka ner aktiekursen. Ibland lyckas de, som t ex artikeln som menade att Model 3 produceras med förlust. Det beror på dålig förståelse för siffrorna – kostnaden för fabrik och anställda blir förstås en förlust när man ännu inte nått full produktion.
Dagschart Tesla-aktien. Logaritmisk skala. |
Totalt sett hade man dock en bruttomarginal på 19.7% på bilproduktionen Model S+3+X, trots att Model 3 alltså sänkte denna marginal. Marginalen har dock ökat mot förra kvartalet och är över 25% för Model S+X. Model 3 ska när produktionen är i full gång ha också ha en bruttomarginal på 30% och planerna för att nå ca 5 000 Model 3 i veckan i slutet av juni upprepas återigen i kvartalsrappporten.
Marknadsandelar mellanstora sedanbilar i USA. Källa: Tesla |
Interssat är att Model 3 nu har näst högst marknadsandel av nyförsäljningen av mellanstora sedaner i USA. Man har gått om BMW 3-serien och är nästan ikapp Mercedes C-klass. Det som håller tillbaka är förstås att man inte nått full produktion och Model 3 kommer få den största marknadsandelen i segmentet i USA vid högre produktion.
Eftersom blankarna droppar konkurs i media så är det intressant att se på kassaflödet. Att man brände cirka 745 MUSD i negativt kassaflöde under kvartalet beror på ökade försäljningssiffror och stigande leveranser, där man alltså ligger ute med kostnaderna tills bilen är levererad till slutkund. Enligt rapporten har detta extra negativa kassaflöde från ökad produktion av Model 3 tagits tillbaka i april-maj i form av levererade bilar.
Oavsett har man 3 219 MUSD på fickan, så det räcker i över ett år till. Med ett normaliserat kassaflöde räcker det betydligt längre och Musk står fast vid att bolaget kommer visa operativ vinst före avskrivningar etc mot slutet av året.
Batterilådan i botten på Model S. |
Kassan kommer alltså dräneras långsammare än under Q1 och man kan rent av nå positivt kassaflöde framöver, redan i år.
Bolaget är nu värderat på p/e 34 enligt 4-Traders konsensusestimat för år 2020. Det är fortfarande högt, även om det inte är aggressivt högt för ett kraftigt expanderande bolag. Dock är det fortfarande inte värt att köpa aktien då man måste vänta två år för att alls motivera dagens värdering.
Uppsidan i aktien är alltså begränsad.
De ökade negativa siffrorna beror alltså på expansion, ökad försäljning och ökade leveranser, och de initiala ökade kostnader detta innebär. Bolaget expanderar mycket snabbt och detta är väntat och i linje med bolagets egna prognoser och med prognoser från seriösare analytiker. Man överträffade rent av förväntningarna.
Vi kan räkna med att blankarna fortsätter arbeta för att media ska såga bolaget, men blankning är ett svärd med två eggar. Förr eller senare kommer blankarna avsluta sina positioner, dvs köpa tillbaka aktierna. Det är snarare fascinerande att bolaget inte sänkts mer än det gjort trots de massiva blankningarna.
Månadschart USA:s mest blankade aktie. Verkar hålla emot rätt fint. Logaritmisk skala. |
Musk verkar ha tröttnat på att upprepa svar på frågor och sade rent av till investerare som inte gillar volatilitet i aktien att sälja. Vilket förstås är korrekt. Vore uppfriskande om fler börs VD:ar slutade fjäska för marknaden, ger sina svar och sedan inte bryr sig om de som inte är läskunniga. Mellan raderna kan man märka en påtaglig irritation över att media vägrar acceptera upprepade guidningar om produktion, lönsamhet etc. Kanske blir de nöjda när de väl får facit, men inte om blankarna får bestämma.
Man ska som alltid aldrig blanda ihop en produkts eller bolags förträfflighet med aktiekursen och aktiemarknaden. Det finns en del intressanta insikter att skriva kring Tesla, vilka jag återkommer kring i ett annat inlägg. Varumärkesbygget har man lyckats med – prova att säga till någon “jag får en Mercedes nästa vecka” kontra “jag får en Tesla nästa vecka”.
Jag har förstås inga aktier i Tesla.
48 kommentarer
Att skylla på "blankarna" när ett företags aktiekurs rör sig nedåt är att göra det lätt för sig, lite som Fingerprint Cards-ungdomarna snyftande försöker trösta sig med så fort aktien går ner.
Tesla är uppenbart högrisk med tanke på kapitalsituationen. Varför skulle annars räntorna på deras skuldebrev vara så höga? Blankare flockas mycket riktigt kring riskfyllda problemfyllda företag, och Tesla verkar vara ett sådant.
Att sedan Musk inte tycker om att prata detaljer och pengar med analytiker, utan hellre vill prata om coola saker, gör ju sitt till:
"The price of Musk cutting off analysts? For Tesla, it's $2 billion"
"“These questions are so dry. They’re killing me,” Musk said after an analyst asked what percentage of Tesla 3 reservation holders have started to configure options for their cars, an indicator of how much profit Tesla will be able to wring from the vehicles. Another analyst asked about a capital requirement before being cut off.
He then took several questions in a row about plans for a self-driving car network and other long-term projects from the host of a YouTube channel focused on investing, praising the questions as not boring."
Lyssna på skuldmarknaden:
https://www.forbes.com/sites/chuckjones/2018/03/30/what-the-bond-market-is-telling-tesla-shareholders/#6606bff55bd1
"Bruce Clark at Moody’s Investor Service believes that “Tesla continues to benefit from solid market acceptance of Models S and X, which collectively hold over a third of the US luxury market. In addition, third-party evaluations of the Model 3 remain favorable, consumer response to the vehicle is sound, and advance purchase reservations and deposits remain high. Finally, regulatory support for battery electric and zero-emission vehicles continues to grow.”
He added, “The negative outlook reflects the likelihood that Tesla will have to undertake a large, near-term capital raise in order to refund maturing obligations and avoid a liquidity short-fall.”
On Tuesday Clark downgraded Tesla’s credit rating from B2 to B3, which is the lowest rating of Moody’s B category. By taking Tesla’s rating to B3, this means Tesla’s debt is considered “speculative and subject to high credit risk.”"
Kan såklart gå vägen, men blir det allmän börsoro enligt ditt senaste inlägg om "Smart Money" så försvinner nog viljan snabbt att köpa Teslas skuldebrev och aktier…
Fast den rör sig ju knappt nedåt. Se månadscharten ovan. Med tanke på hur mycket man blankat så är resultatet rätt kasst. Jag menar att det är mediauppblåst (påhejat av blankarna) att kursen alls skulle vara slaktad.
Man ska också komma ihåg att det nog finns de som vill lägga ett bud på hela bolaget om man kan slakta aktiekursen rejält om det skulle behövas finansieringstillskott. Men konkurs – nej.
Ja, det är ju inte så att mängden blankade aktier automatiskt ("naturlagsbundet") innebär stor nedåtpress på kursen. Det är inte viktigt på lång sikt, egentligen.
Det är ändå en indikator på viss skepsis angående företagets framtid. Men viktigare där är ju skuldmarknadens syn på saken. Än så länge finns det gott om riskvilligt kapital förstås, men det är precis sådana här företag som åker dit först när kreditmarknaden fryser till is — vilket den kan göra vid nästa finanskris, som ju snart är här enligt X antal inlägg på denna och andra bloggar.
Sedan köpte ju Tesla upp Musks värdelösa bolag Solarcity
https://www.theverge.com/2016/11/21/13698314/tesla-completes-acquisition-solarcity-elon-musk
Bolaget höll ju på att gå i konkurs och Musk gick in och räddade sitt pyramidspel.
Ge en person obegränsat med pengar att leka med så vore det ju helt sanslöst om man inte kan nå någon form av omsättning. Om man däremot når vinst eller positivt kassaflöde är en annan sak.
" Man ska samtidigt komma ihåg att Tesla är det mest blankade bolaget i USA och det finns alltså starka krafter som vill snacka ner kursen för att kunna köpa tillbaka och stänga sina blankningar." En sorts omvänd Pump-and-dump?
Precis som i Fingerprint och Northland.
De där elaka blankarna som är stygga mot de kränkta aktieägarna.
Seriöst. Det är bara fria fantasier och blankarna vet exakt vad de gör.
Blir intressant att se när nu snart AUDI kommer ut med sin e-tron. 500 hk. 50 mils räckvidd. Ca 800kk. Design kan dom ju redan.
Javisst. Berätta för någon att "jag har köpt en Audi" och se reaktionen.
Är det någon göteborgsgrej, att bli alldeles stjärnögd när man hör ordet Tesla?
Det är lite som när det fiiina folket skröt om att de minsann köpt en Prius. Då får man räkna med att det finns en del som skrattar bakom ryggen.
Jag köpte min Prius för 10', bra affär.
…och jag väntar på bl.a Skoda Vision E
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170418/skoda-vision-e-ar-officiell-en-coupesuv-med-eldrift/
eller den elektriska "Neu Trabant" som bara är att sätta igång att starta serietillverkningen av nere i Zwickau om någon vill satsa pengar i projektet … En Volts-Wagen !
4 personer, 100 km/h, 400 km räckvidd, 179 900:-
https://www.zeit.de/mobilitaet/2014-09/trabant-elektroauto
Någon vill köpa min "5 nollor"? 😉
Att säga att "jag har köpt Tesla" kommer att bli det gamla jag har köpt aktier i Framfab.
Skoda superb kommer som hybrid snart, elbilen dröjer nog.
/Kort Tesla
… eller "Icon Medialab" eller "Prosolvia"…
Länge sedan bilar var en statussymbol. Möjligtvis är den det fortfarande bland lågutbildade.
Njaa, har affärsbekanta som tävlar i att ha häftigast AMG, och de är allt annat än lågutbildade.
Toyota tar förmodligen massmarknaden som vanligt. De planerar att lansera sitt solid-state batteri 2020, typ.
Itera, plastcykeln var ju också häftig! Jag tror slutligen de stora märkena är vinnare i racet. De väntar bara in rätt läge. Tesla var häftigt för 2 år sen. För vissa!
Audi har snackat e-tron i minst 8 år utan att leverera, så det är inget jag litar på.
En annan väntar på lokalproducerade Uniti som ska gå att köpa på Media markt 😀 En käck stadsbil.
Har för mig att de flesta Itera-cyklar hamnade på soptippen i Vilhelmina. Något för framtida paleontontologer att sätta tänderna i.
En plastcykel finns på Röhsska museet i Göteborg!
En stilikon för sin tid 🙂
Status hos bilar finns i allra högsta grad kvar. Det är bara frågan om vad som är status. På södermalm är det status att köra Dacia Duster. Det blir inte pengar över till annat efter bostaden. Bland Svensson är det fortfarande hög status att köra Volvo. De olika paketen och siffran sist i modellbeteckning tävlas det om på garageuppfarten. I förorten är det fälgarna och avgassystemen som ger status. Medan bland intellektuella är det en bil utan avgasrör som ger status.
Allt börjar i Kalifornien för att sedan sprida sig över USA och vidare till Sverige och Europa. När det väl nått inbitna bondtölpar på svenska landsbyggen har det blivit svensk kultur av det. Så det tar några år innan alla fattar att Tesla är status och var framtiden när de var det.
På Södermalm är det ".. en gammal sliten renåååå…" som gäller… 😉
https://www.youtube.com/watch?v=Wtnk6DHH3JU
Jaguar I-pace kommer ut nu som en rätt otäck konkurrent. Gissningsvis så har den dörrar som går att stänga också vilket gör konkurrensen ännu värre.
En känd – och rätt så gapig – ung vänsterkommunistisk skribent , "kulturkrönikör" , "journalist" mm mm etc etc kör omkring i just en Tesla… 😉
https://www.etc.se/ledare/varfor-gar-vi-inte-tillsammans-pa-forsta-maj
När VW startade upp produktionen igen 45 var det pga en brittisk officer som förstod att det var bättre att "folket" gjorde någonting, fick färgglada lappar för vad de gjorde och för dessa kunde köpa mat och bränsle för dagen.
Detta till trots att "de stora förståndiga experterna" säkert många blåblodigt adliga dessutom ,på bilar från Imperiets huvudö totalt hade sågat det lilla fordonet…
Så, man fick beställnignar från den brittiska ockupationsmakten på fordon för att kunna administrera sin sektor.
Det fanns inte något "trams" som warranter, blankningar, aktier eller annan spekulation eller dito ekonomi att ta hänsyn utan man byggde bilar på det sätt som det ursprungligen var tänkt. En produktionsekonomi helt enkelt efter vad vanligt folk, verklighetens folk behövde. Och detta gjorde man bra och detta fortsatte man med. Inte några "experiment" etc. utan bara fungerande och välbyggda fordon.
Idag äger detta halvt delstatliga, ja närmast socialistiska företag även den brittiska ädelbilstillverkaren bentley vilket säkert får mer än en lord att gråta blåa tårar.. Att ägaren av en symbol för Imperiet är en simpel tillverkare av FOLK-bilar…
Bottenplattan på en Tesla påminner om bottenplattan på en VW Typ 1…
Undrar vad britterna tycker är värst. Att Bentley styrs från Wolfsburg eller att Rolls-Royce (och Mini) styrs från München?
Troligen är det värst att Land Rover och Jaguar styrs från Bombay.
Sätter en peng på att det är att varken VW eller BMW styrs av adliga blåblodiga familjer !
Att den "simpla" tillverkare av FOLK-bilar – VW är delstatligt till minst 20% och därtill pensionskassa åt stora delar av SPD:s väljare är en vass tagg i Imperiets hjärta!
Det var ju ändock detta som vann KRIGET !!
Det man kan säga är att Tesla Model S var en otrolig bil när den släpptes 2012. Den var iaf. 5-10 år före andra bilar, lite som iPhone 2007. Produkter som dessa kommer inte ofta. Model X och Model 3 är bara variationer på samma tema. Inget som imponerar på mig. De är ungefär som iPhone 4 eller 5C.
Den produkt jag är mest imponerad av 2018 är Intel Vaunt
https://www.youtube.com/watch?v=bnfwClgheF0
De har fattar vad som har varit problem med alla tidigare försök, precis som Tesla och Apple gjorde. De ser ut som vanliga glasögon, även om det innebär att enklare funktionalitet, och batterierna räcker en dag.
Tyvärr är Intel inget konsumentelektronikbolag, så de kommer inte kunna marknadsföra det.
Öhhh, Iphone 4 var ju den riktiga revolutionen, den som tog nästa kliv och sprängde glastaket för vad som var möjligt och hur folk uppfattade en telefon. Den som verkligen etablerade smartfånen som något som alla ville ha och fick folk att ersätta datorn. Konkurrenterna lämnades i kölvattnet medan de som bäst höll på att apa efter Iphone 3G.
Maffiabolaget Intel hoppas jag dör ut med x86-processorerna. Apple har ju konkreta planer på att ditcha Intel och köra på egna processorer i sina Mac-datorer år 2020. Det finns goda skäl till det nu när tillverkningsframstegen bromsar in och kommer bli stillastående under några år. ARM och RISC-V är betydligt bättre ISA. Det finns numera effektiva omkodare av olika slag för att få program för x86 att köra på ARM.
Tvivlar starkt på att någon verkligen vill ha smarta glasögon oavsett hur de ser ut eller fungerar.
Windows 10 ska komma till ARM, så Intels monopolliknande ställning kommer stadigt försvinna. Windows is coming back to ARM, this time with 32-bit x86 compatibility – Ars Technica
Ordlista:
RISC-V
ARM (AArch64)
ISA
Bara en dåre kan hålla fast vid Tesla. En viktig aspekt som många missat är hur energiineffektiva bilar Tesla bygger. Tester av Emission Analytics visar att Tesla Model 3 behöver 77% mer el än klassledande Hyundai Ioniq för att köra samma sträcka i stadstrafik., 13% mer på landsväg och 45% mer för blandad körning. Alltså 45% större batteripack för samma sträcka. Ännu mer pinsamt är att Model 3 kräver mer el än Model S i stadskörning. Amerikanska ingenjörer…
Förutom alla andra problem det rapporterats om har Tesla dessutom extremt långa produktlivscykler. Vem vill köpa en sex år gammal bilmodell med daterad design (Model S)?
En Ioniq har en de facto räckvidd som är hälften mot en Tesla. Skulle man dubbla batteribanken i Ioniq skulle vikten och förbrukningen gå upp. Lätt att göra en snål elbil med kort räckvidd.
Annars i sak korrekt. Ioniq är riktigt trevlig liten bil.
Försäljningen av Model S har väl fortsatt stiga, så det verkar som många vill köpa en daterad desig. Iiofs har man hela tiden uppdaterat, fronten är bytt, inredningen är bytt, ny hårdvara för autopiloten, glastak på alla osv, plus förstås ständiga mjukvaruuppdateringar med nya funktioner. Det senare är dispruptivt. Senaste mjukvaruuppdateringen gav (gratis) automatiska vindrutetorkare, vilket man inte hade tidigare.
Har sneglat på Tesla Model S men tycker den är på tok för dyr med tanke på vad man får, en vanlig Volvo för 400k kändes "lyxigare", sen kom model 3 (vilken jag iofs inte har provkört) men den kostar för mkt med tanke på vad man får och väntetiden är oviss, ska man dessutom utrusta den ordentligt så är den inte billig på nåt sätt heller. Slutade med att jag la en förbokning på Audi E-Tron Quattro…. Audi har enligt min smak gjort bilar som känns premium iaf. Jag litar bra mkt mer på tyska ingenjörer dessutom. Jag tror även att Audi kommer kunna spotta ut långt många fler bilar än Tesla nånsin klarar av, så förhoppningsvis så har jag bilen i början på 2019.
Precis så!
Precis, existerande tillverkare kommer att slåss för sitt segment med näbbar och klor. Men, skillnaden är att de inte står och faller med elbilar, utan kan producera det folk vill ha till rätt pris. Förmodligen är vi i början på hybrideran nu, innan batterierna blir tillräckligt bra. Att köra på under 0,4 L/mil med en bil för samma pris som en gammaldags bensinare utan att behöva planera sin körning vad gäller laddstationer är ett starkt argument för de flesta med begränsad budget.
Personligen är jag en "late adopter" och skulle aldrig köpa en svindyr produkt som en elbil där det finns alternativ som fyller min kravspec till en bråkdel av priset.
Ett mer övervärderat fordon än Tesla går nog knappast att finna på bilmarknaden.
Att betala 1 mn+ för en bil med inredning i plast och med en räckvidd på typ 15 mil en svensk vinterdag verkar ju inte särskilt övertänkt. Hybrider passar bättre för svenskt klimat.
Men för "posers", reklambyrånissar och andra som kan ta bilen "på firman" och samtidigt bygga den egna imagen pssar ju Tesla perfekt!
Att man sedan lite drygt överlägset kan skuldbelägga och förebrå "Svensson" för att denne fortsätter att köra med sin Volvo 745 94 utan att tänka på vare sig "miljö" eller "barnen" är bara en liten extra fördel…
Att sedan "Svensson " eller verklighetens folk INTE kan hosta upp en mille eller har någon firma att ta bilen på kan inte dessa "freaks" tänka såpass många tankar i flera steg på!
Vänta lite nu, kom vi inte fram till att det absolut bästa för miljön (bortsett från att inte ha nån bil alls) är att hålla sin 745 vid liv så länge som möjligt?
"Jag får en Tesla nästa vecka"… hehe, det kanske imponerade på tekniknördarna för tre år sedan. Men visst, kanske det fortfarande går hem hos kulturmänniskorna i svarta polotröjor och på firmafesten hos de välekiperade IT-konsulterna. En Mercedes i samma prisklass är enligt min uppfattning mycket bekvämare och tystare, och ger ett helt annat kvalitetsintryck är den lite taffligt ihopsatta amerikanaren.
Nä. En Mercedes i samma prisklass har avgasrör. Det är inte imponerade 2018. Det är skämmigt, hur dyr bilen än är. Bilar från och med nu ska inte ha avgasrör för att vara något att komma med. Läderinredningar, ädelträ och värme-massage i stolen är liksom bara lull-lull i sammanhanget. Att Mercedes har en kolvmotor som har något lägre förbrukning och något högre effekt än föregående modell tyder bara på att de inte kan bättre. Ingen klok människa går idag och skyter om att min nya Mercedes växellåda har två fler växlar och än min tidigare Mercedes och att Mercedes nu pratar om att nästa generation minsann ska ha tolv växlar. En elbil behöver ingen växellåda alls för att köra skiten av dessa bilar. Den behöver inte ens en backväxel för den kör bara motorn åt andra hållet.
Skämmigt med avgasrör? Ja, kanske om man är kulturmänniska och röstar på Miljöpartiet. Ingen klok människa skryter om sin bil.
Ja avgasrör är skämmigt. Pinsamt med bilar som ryker och brummar. Barn kanske kan tycka att det är fränt.
HampusGurra: Tycker du och din bekantskapskrets verkligen det på riktigt? Att "avgasrör är skämmigt"?
Det är en rolig bubbla du lever i i så fall.
Jag håller med. Hur många rena elbilar rullar runt bland alla bilar med avgasrör? Då måste man ha rätt liten bekantskapskrets.
Jag undrar om det inte finns chans för en short squeeze här. Elon nämner det själv.
30% av alla fria aktier är blankade och om blankarna på rådande börskurs måste köpa upp 30% av hela aktiestocken samtidigt som Tesla fans fortsätter köpa och det börjar ryktas om vinst i bolaget…
Jag menar att blanka nu när vinsten är inom synhåll är ju som Kamikaze on crystal meth!
VW Short Squeeze Graph
Disclaimer: Jag köpte på dippen. Jag vill ha en lottsedel i den eventuella short squeezen. 😉
Fundamenta är förstås helt galna men det mesta av börsen är ett pyramidspel.