Tesla Motors (NASDAQ:TSLA) visade vinst i gårdagens kvartalsrapport. Det är andra gången bolaget visar vinst, men man har nu ändrat sina bokföringsprinciper vilket gör att det är svårt att jämföra. Däremot visar man positivt kassaflöde, vilket gör att en faktisk vinst är trovärdig.
![]() |
Dagschart Tesla Motors (NASDAQ:TSLA) |
Teslas resultat slog förväntningarna rejält, och då var det ändå känt att man ändrade redovisningsprinciperna. Samtidigt fick man alltså positivt kassaflöde, men det kan också handla om bokföringsmässiga åtgärder.
Vinsten var förstås blygsam med 22 MUSD och det positiva kassaflödet låg på 176 MUSD. Intäkterna under kvartalet var 2.3 GUSD, varav 2.15 GUSD var från bilförsäljning och bruttomarginalen var 27%. Oavsett bokföringen så går man alltså med vinst på själva bilförsäljningen, men det kostar förstås att expandera och bygga ut kapaciteten och sin Gigafactory för att kunna leverera batterierna till massmarknadsmodellen Model 3.
Man bibehåller sin prognos över 50 000 sålda bilar under andra halvåret 2016, varav drygt 25 000 under fjärde kvartalet.
14 kommentarer
Jo, vinst med hjälp av engånseffekter i storleken >200MUSD (http://seekingalpha.com/article/4014009-teslas-q3-earnings-just-bright-positively-supernova#alt1).
Som du nämner kommer det kosta mycket att bygga ut produktion av M3 och gigafactory (miljarder USD). kassan är tom så nyemission väntar runt hörnet.
Kursmönstret under 2015 och 2016 ser inte lockande ut. Vi har på kort sikt även en lägre botten under oktober jmf med september.
En massmarknadsbil under stigande räntor i en konsumtionsbransch som går på övertid? Skulle bo-marknaderna få sig en knäck åker bilbranschen ofelbart med ner i dyn.
Detta kvartal var självklart ett undantag. Det skulle ju vara en sensation om de på en så konkurrensutsatt marknad som den för bilar skulle göra vinst samtidigt som de har enorma kostnader för att utveckla nya bilar, bygga upp en enorm batterifabrik samt bygga ut distribution och snabbladdare globalt. Förväntar man sig vinst då har man en extremt naiv syn på företagande.
Jo, det är klart att det kostar att bygga upp en produktion. Det riktigt stora problemet är att det inte finns någon rimlig uppsida för aktien med nuvarande värdering (räknat på långsiktiga försäljningsmål). Trots detta kommer mycket nytt kapital behöva tillföras för att komma dit.
Jo, det är klart att det kostar att bygga upp en produktion. Det riktigt stora problemet är att det inte finns någon rimlig uppsida för aktien med nuvarande värdering (räknat på långsiktiga försäljningsmål). Trots detta kommer mycket nytt kapital behöva tillföras för att komma dit.
Problemet är att de enorma kostnaderna för att utveckla nya bilar, nya fabriker och distribution inte plötsligt försvinner en dag. Tesla kommer aldrig att nå en punkt där alla investeringar är gjorda och man kan kamma hem vinsten. Så här ser det ut i bilbranschen. Att ha bruttomarginal på tillverkning och försäljning är en grundförutsättning för alla producenter. Sedan gäller det att ha tillräcklig vinst för att kunna utveckla nya modeller, ny teknik och eftermarknadsservice.
Jag tvivlar på att Tesla finns kvar som biltillverkare om 10 år, eller kanske ens 5 år. Möjligen kan de fungera som systemleverantör inom batteriteknik och andra elenergiområden, men för storskalig biltillverkning kommer de inte att stå sig i konkurrensen. Tesla har onekligen brutit ny mark vad gäller elbilar – men nu har de stora biltillverkarna vaknat, och Tesla kommer att bli ifrånkörda.
Varför? Jo, eftersom storskalig biltillverkning inte är en lek och att Tesla varken har resurser eller kompetens för detta. Trots stora kvalitetsproblem har man lyckats hålla igång produktionen av Model S och Model X, eftersom de tillverkas i relativt små kvantiteter och med ett enhetspris som ger marginal för generösa kundgarantier. Masstillverkning av den betydligt billigare Model 3 är en helt annan sak. Model 3 kommer att knäcka företaget om de ens kommer så långt.
"Problemet är att de enorma kostnaderna för att utveckla nya bilar, nya fabriker och distribution inte plötsligt försvinner en dag. Tesla kommer aldrig att nå en punkt där alla investeringar är gjorda och man kan kamma hem vinsten. Så här ser det ut i bilbranschen."
Skillnaden är självklart att äldre tillverkare har modeller i produktion som de tjänar pengar på samtidigt som de utvecklar nya modeller. Så länge Modell 3 och andra modeller i pipeline inte är lanserade så är de ju bara en kostnad.
Jag är inget fan av Tesla-aktien men att komma med kritik baserat på en total missförståelse av simpel företagsekonomi är bara löjligt.
Kritiken är i högsta grad relevant. Tesla har mig veterligen två modeller i produktion som ger inkomster till företaget. Såväl Model S som Model X har ett högt försäljningspris och stor bruttomarginal, ändå räcker det inte för att generera vinst till företaget som helhet. Model 3 kommer att ha betydligt lägre försäljningspris och mindre bruttomarginal vilket innebär att mängden producerade bilar kommer att bli ännu mer kritisk för dess lönsamhet.
Vid det laget kommer Teslas nästa bil i pipeline, Model Y, att bara vara en kostnad. Därefter kommer det troligen en ny Model S, som då också bara är en kostnad. Därefter en ny Model X, och så vidare. Dessutom skall man bygga ut nätet av superchargers över hela världen, som dessutom skall förses med gratis el för alla Tesla-ägare. Sedan planerar man att starta produktion i Europa, man forskar på autonom körning, man utvecklar ny batteriteknik och så vidare.
Jag har hört det förr, att Tesla är så unika med sina investeringar, men i det stora hela är det ingen skillnad alls. Alla biltillverkare har massiva investeringsbehov, oavsett om man lägger pengarna på gigantiska batterifabriker eller på utveckling av fossila förbränningsmotorer. Allt skall betalas och i slutänden ge vinst, annars får man lägga ner.
Mer USA.
Apples vinst ner 27% Q3.
Konkurrensen hårdnar.
Definitivt inte oväntat utom sekten.
Samsungs vinst ner 30%.
Den siffran har jag dock inte kontrollerat själv så ta det med en nypa salt.
Apples långsiktiga skuld upp 28%.
Det kostar på med utdelning och återköp.
"Apples långsiktiga skuld upp 28%."
Nu beror ju det bara på att de av skattetekniska skäl inte tar hem vinsten till USA utan lånar istället. Apple har såklart inget reellt lånebehov.
Självklart. Har aldrig påstått något annat.
Teslia?? För många inlägg om Tesla och Telia om vartannat eller? 🙂