Elon Musks elbilstillverkare Tesla Motors (NASDAQ:TSLA) föll relativt hårt på NASDAQ-börsen igår på uppgifter om att man kan behöva kapitaltillskott i form av en nyemission. Men sammantaget råder det knappast någon större fara för Tesla, som knappast kommer få problem att ta in pengar.
Överlag har aktien de senaste åren gått långt bättre än NASDAQ-börsen. Även om börsen har dubblats, så har Tesla-aktien elvafaldigats i värde. Därmed är förstås inte sagt att inte aktien bör vara under press under hela finansieringsperioden och kan fortsätta slaktas. Men det innebär snarare köptillfällen, för bolaget kommer få sin finansiering och överleva.
Veckochart Tesla Motors |
Dessutom har Tesla-aktien de senaste veckorna bara följt NASDAQ-börsens generella utveckling, inklusive gårdagens nedgång. Se dagscharten nedan.
Dagschart Tesla Motors och NASDAQ Composite som fet röd linje. |
Jag skulle inte hävda att nedgången i aktien är specifik för just Tesla, även om behovet av berättelser (eng narratives) är stort för att förklara varenda lilla rörelse på börsen. Människan söker mening i en kaotisk värld.
44 kommentarer
Jag tror inte det kommer bli någon nyemission utan istället kommer kanske Tesla Energy knoppas av som ett eget bolag. Tillväxten för batteribackup verkar vara enorm och det vore logiskt att dela upp bolaget i en elbilsgren, Tesla Motors och en batteri/energi-gren med Tesla Energy.
Jag tror inte på teslas företagsidé. Den verkar gå ut på att lura ut subventioner från politiker. Företaget blir beroende av politikers humör. Knappast hållbart koncept.
Även utan subventioner så är det mig veterligen billigare att köra bil på el genererad i oljekraftverk än att köra bensinbil, energimässigt. Ingångskostnaden är hög eftersom batterikapacitet är dyrt, men följer man priskurvan för batterikapacitet per krona så ser man att det tidigare varit alldeles för dyrt och att det troligtvis i framtiden kommer bli billigt. Just därför bygger tesla en gigantisk batterifabrik som ska producera billigare batterier.
@Thuren Då bortser du för det första från att priset på bilen väl är mycket högre (och det krävs en hel del körsträcka för att tjäna in detta). För det andra så är prisskillnaden mellan diesel/bensin och el producerad med olja (eller på annat sätt) till stor del beroende på skillnad i skatt (dvs man gör sig beroende av hur politiker vill avsiktligt eller oavsiktligt gynna elbilar).
Thuren du är lite försiktig med "troligtvis". En del utveckling är säker. Batterikapacitet blir billigare framåt jämfört med dagens pris.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Vad gör politikerna om skatten från bensinförsäljningen sinar? Sneglar på laddstationerna kanske…
Jag tror han surfar på subventioner som ett sätt att genomföra sin vision om att flyga till Mars. Syftet med Tesla är bara att utveckla elfordon på statens bekostnad. Så jag skulle definitivt inte investera mina pengar i honom i vinstsyfte.
Elfordonsteknologi som är användbar på Mars om 20 år eller så, menar jag.
Hur man än vänder och vrider på det så har elmotorn en verkningsgrad på upp till 95%. Inga utsläpp heller i det skedet som måste hanteras. En förbränningsmotor är inte i närheten av detta. Ström har man dessutom iaf en chans att kunna producera själv också. Vidare är elmotorn en väldigt enkel konstruktion.. i princip krävs ingen service. Det finns fördelar med att slippa turbos, avgassytem, lamdasonder, katalysatorer, bränslepumpar, kamaxlar osv osv. Dessutom klarar sig elmotorn i Teslan tillräckligt bra t.o.m helt utan växellåda.. Det är batterierna som fortfarande behöver utvecklas men det är iaf ett ganska koncentrerat problem.. och man håller som sagt på att bygga batterifabrik som ska kunna producera minst lika mkt som alla världens nuvarande fabriker klarar av tillsammans. Det kommer få ned kostnaden per batteri. Lyckas man dessutom få till nån bra lösning på kontinuerlig laddning längs motorvägarna, via induktion eller annat, så blir det ännu bättre. Då behöver man inte ha så stora batterier ens.
@HMG
Jo, herr Musk verkar göra allting rätt. Rymdfart är svårt, men där har han lyckats sänka priset från $10,000 per kilogram till omloppsbana, till $5,000 även nu innan hans koncept med återanvändningsbara raketer har förverkligats. Planen, som faktiskt är trovärdig, är att han inom ett par år sänkt kostnaden till $2,000 per kilogram till omloppsbana. Jag vet inte så mycket om elbilar och batterier, men hans insats inom rymdfart är extremt imponerande. Och det senaste halvseklets raketforskare har inte precis varit åsnor, du kan inte vinna ett schackparti mot någon av dem, men de börjar se ut som åsnor nu. NASA:s stora satsning på raketen SLS till exempel, det hela är en slags begravningsritual som kostar tiotals miljarder dollar.
Laddning via induktion tror jag inte är en framkomlig väg…
Anonym: Svårt att säga.. det används ju på en del ställen redan.. för bussar dock.. och vid hållplatser endast. Men det fungerar ju.
@HMG När du skriver "kontinuerlig laddning längsmotorvägarna" så antar jag att du avser att laddningen skall ske medan fordonet kör. Jag kan tänka mig att krafterna som uppstår kan komma att inverka negativt på bilens prestanda, dessutom så blir det ju en hel del spolar som måste grävas ner i vägarna med allt vad det innebär.
Anonym: Säkert en del problem som måste lösas. Men man testar ju med skena + släpsko också tex.. låter kanske absurt men det verkar funka ganska bra.. även med snö. Läggs ned i asfalten automatiskt med maskin. 2km/timme. Lär dock krävas utveckling som sagt. El via luftledningar finns också. Men är främst för lastbilar. Frågan är vilka alternativ man har. Oljan är ju långt ifrån en perfekt lösning den heller…
@HMG Skena+släpsko faller IMHO inte under konceptet induktiv laddning. För övrigt bör man ju fundera på konsekvenserna av att ha spänningsförande metall i vägbanan.
Sen när det gäller luftledningar för lastbilar så bör man kanske ta sig en funderare på ifall vi inte har teknik för att frakta gods med el från luftledningar? Jo, men det har vi ju – kallas tåg. Ett system med luftledningar är tveksamt ifall man kan få speciellt heltäckande ändå.
Anonym: Nä jag har inte sagt att släpsko är induktion. Bara en eventuell lösning att slippa ha så stora batterier. Det är mkt gods som tydligen inte är lämplig för tågtransport när det finns lastbilar.. så frågan är ju bara hur lastbilarna då ska drivas.
@HMG
När det gäller lastbilstrafiken så är frågan ifall den hade varit lika lönsam ifall den inte kunnat externalisera sina kostader. Jag menar att det är ohygglig mängd tung lastbilstrafik på E6:an samtidigt som det finns järnväg som har i princip samma sträckning – en faktor som gör att de ändå väljer motorvägen istf järnvägen kan bero på att de vid järnvägtransport får betala fulla kostnaden för vad infrastrukturen kostar medan de när de kör motorvägen bara behöver betala en bråkdel av kostnaden som deras slitage på infrastrukturen kostar.
Kort sagt andra förutsättningar kanske innebär att tågtransport kanske inte är så olämplig ändå?
A 00:24 men jag träffade en man som importerar stora mängder grönsaker och frukt från Holland och han sa att det gick att ställa klockan efter när de kom med långtradarna till Stockholm. Ja tåget är ju inte så bra på att hålla tiden sa jag. Nej jag skulle gärna ta det med tåg och kanske något dygns försening om de bara kunde rangera om tågen utan att all frukt och grönt får en kraftig dunk när nya vagnar drämmer in i tågsättet.
Så frukt och grönt får åka bil och flyg tills tågvagnarna hanteras försiktigt eller garanteras ej rangeras om.
Slitaget från en tung lastbil är ca 10 000 ggr större på vägen än från en personbil. Fast Scania och Volvo lastvagnar exporterar så mycket så deras kunder här åkarna törs vi inte reta med högre skatt för tunga fordon mer än det lilla de betalar i skatt. Dessutom får utländska bilar allt mer av transporterna i Sverige av någon anledning.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Ingen fara för Tesla skriver du.
Sen beskriver du aktiens utveckling!
Som vittnar om en god utveckling i stil med IT bolagens. Framtida intäkter lockar!
Bilar kan inte produceras på samma sätt, vilket begränsar uppsidan.
500 000 för den enklaste Teslan. Smal kundkrets!
Oppti har du läst Zero to One? Den boken ger en viss vägledning. Funderar själv på att köpa aktier i Tesla, men när är rätt tillfälle? (500 000 för den enklaste gäller bara just nu. Snart kommer ett lägre pris. Kundkretsen ökar med nya modeller högre prestanda ur olika synvinklar samt allt lägre pris.
Hemligheten finns i boken.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Tror inte det är de framtida intäkterna som lockar. Tesla Motors har redan intäkter på $955 miljoner. Vinst per bil är skyhög jämfört med andra biltillverkare. Det som lockar är snarare framtida vinster och en ny framtid.
Jag ser två samband mellan Elon Musks olika affärsverksamheter. För det första satsar han på hårt subventionerade och reglerade branscher som solsken, bilar och NASA-beställningar. För det andra att han verkligen tänker flyga till planeten Mars personligen. Allt han gör är relevant för det (batterier, solpaneler, elfordon, hyperloop, rymdraketer, rymdskepp). Han är som en karaktär inte ens Ayn Rand kunde hitta på.
Kapitalist du har delvis rätt för en gångs skull. Det är monopol han siktar på.
Vänliga hälsningar
Nanotec
I en anarki, som marknaden, skaffar man sig "monopol" på bara ett enda sätt: Genom att vara överlägset bäst! Monopol på Mars nästa. Mars yta är lika stor som Jordens landmassa. Vad är värdet och avkastningen av världens alla fastigheter och råvaror? Vad är en ny värld värd?
"Men det innebär snarare köptillfällen, för bolaget kommer få sin finansiering och överleva."
Jag tror precis tvärtom. Tesla är ett överhypat bolag och kommer inte att överleva då de är för spretiga som Axel Svensson är inne på, för beroende av subventioner som HenrikM påpekar och i en bransch som kommer att vara betydligt mer konkurrensutsatt framöver och där stordriftsfördelar trots allt spelar en rätt viktig roll. När finansieringsklimatet skärps i takt med att börsbubblan i USA spricker, så är Tesla ett av bolagen som kommer att få kämpa för att öht överleva.
Dessutom satsar de på totalt onödig och enbart flashig teknik som måsvingedörrarna på model X. Men de är duktiga på marknadsföring och hype, de skall de så klart ha cred för.
Subventionerna för elbilar kommar bara att öka runt om i världen med när klimatförändringarna gör sig mer och mer gällande. Det är i år torka och extremt varmt väder runt om i världen. Det skapar ettpolitiskt klimat där det blir politiskt självmord att ta bort subventioner.
Men det förekommer ju inga klimatförändringar. Temperaturen har varit konstant i två decennier och polernas istäcken är nu 5% större än 40 års satellitmätta medelvärden. Den i sanning skenande koldioxidhalten i atmosfären (från 0.03% till nu 0.04%) verkar inte ha någon temperaturdrivande effekt alls. Detta enligt IPCC och NASA. Klimatforskare ägnar sig nu mest åt att förklara hur andra effekter än CO2-halten är avgörande för klimatets utveckling. Klimatpaniken är bara en politisk härskartaktik, ett sätt för giriga bedragare att försöka lura av människor deras pengar.
Du påstår att IPCC och NASA inte säger att CO2 drivit klimatförändringar. Det stämmer inte.
Se tex:
http://www.ipcc.ch/pdf/assessment-report/ar5/syr/AR5_SYR_FINAL_SPM.pdf
@Kan Själv
Nej, jag säger att IPCC:s och NASA:s data säger det. Sen drar de de politiskt kommenderade felaktiga propagandaslutsatserna av det. Klimatforskarna bryr sig som tur är inte om det, utan bedriver tvärtom vetenskap istället. I trots mot journalisternas upprepade lögner om deras "konsensus" om att det är ditt fel att domedagen kommer imorgon, trots att den inte gör det, och att den enda möjliga räddningen från dina synder är att all industri, allt jordbruk och alla transporter avskaffas så att de politisk-religiösa självändamålet att döda miljarder syndande välståndsskapande människor uppnås.
Jag provkörde en Tesla förra veckan och kan säga att det var HELT OTROLIG upplevelse. Bästa bilen jag kört, och jag har provat de flesta "fina bilar" som finns! Tesla model S liknar hur det var när Iphone kom och vi fortfarande fipplade med Nokia och Ericsson telefoner, ett paradigmiskifte. Största problemet med bilen är naturligtvis priset, men jag funderar ändå att köpa en.
Bilen erbjuder 4-hjuls drift, otroligt skön acceleration, bästa touch screen teknologin som finns samt ca 45-50 mil range. En laddning med en supercharger ger cs 30 mil range inom 30 min – helt ok.
Om ni kan ska ni prova!! Ni kommer inte ångra det – jo kanske om ni inte har råd att köpa en sen . 🙂
De ska ju komma med model 3 om ett par år.. som ska vara i storleksorningen C-klass/A4/3-serie.. och kosta hälften av S. Den är jag jäkligt nyfiken på.
@oxxyyd Hur är det med livslängden på batteriet och garanti på detsamma? Tittar även jag på model S…
Kollade priset nyss innan jag köpte ny bil, alldeles för högt fortfarande, får vänta några år till och köpte en liten stark bensinbil att ha kul med under tiden…
@Oxxyd Var hittar man möjligheten att provköra en?
Victor: Du får 8 års garanti. Sen baserat på erfarenheterna av modellen innan skall de igenomsnitt ha ca 75-80% av kapaciteten kvar. Ett nytt kostar ca 25k usd tror jag, men om 8 år lär ju priset ha fallit rejält med tanke på Teslas nya batterifabrik.
Anonym: Jag gick förbi en Tesla affär – ring och boka tid. Det är allt som krävs.
Hittade lite intressant info. Några fakta från Tony Seba, Stanford University.
Elmotorn är 5 gånger effektivare än ICE.
Elbilen är 10 gånger billigare att ladda/tanka än bensin/diesel.
Elbilen har 18 rörliga delar, vanlig bil 2000+
Priset för Li-Ion batterier har sjunkit med 14% årligen över 15 år, och sjunket allt snabbare.
Han förutser att:
2020 kommer det tillverkas elbilar (SUV) som går 30 mil på en laddning och kostar 30'000 USD.
2022 kommer den att kosta 20'000 USD.
tonyseba.com. Han finns även på Tuben, rekommenderad lyssning!
@Pogust
Verkningsgraden saknar betydelse när man tagit hänsyn till punkt två. Och punkt två är som sagt (till viss del iaf) beroende på skattefördelar – något man knappast kan förlita sig på i evighet.
Så varför är det olönsamt att tillverka elbilar? Jag förstår och håller med dina tekniska argument, men ändå är Otto-motorn överlägsen i den industriella praktiken. Jag undrar om du har någon förklaring till denna paradox, jag har det inte.
Mycket enkelt Kapitalist. Det är pengarna lönsamheten vinsten. En liten del är att man har de gamla fabrikerna med sina maskiner för omoderna bilar. För dagens bilindustrikomplexet är service och reservdelar mycket viktigt för vinsterna. De vill helst ha kvar den gamla Otto. Tänk på att rörliga delar slits mer än fasta och behöver bytas eller justeras med tiden. Enligt Pogust utmärkta inlägg ovan 2000/18=113 ggr färre rörliga delar. Det är därför argumentet räckvidd används så hårt av bilhandlare och köps så att även den som köper elbil "alltid" har en bil till fast taxi skulle vara billigare vid de flesta långfärder där Teslan måste tankas för ofta.
Vänliga hälsningar
Nanotec
@Nanotec
Det resonemanget (med reservdelsvinsterna, precis som andra planerat-åldrande-teorier) håller inte riktigt. De som säljer underhållsfria bilar torde ju kunna ta mer betalt för själva bilen då kunden skulle förväntas slippa en hel del underhåll.
För att planerat åldrande skall fungera som affärsmodell krävs ju att man kantrollerar marknaden, antingen har monopol eller ingår i en kartell som omfattar hela marknaden.
@Kapitalist
Du bör nog läsa lite nogrannare vad Pogust skrev.
Första till tredje punkten är bara de som jämför elbilar med ICE-drivna bilar. Visserligen är första irrelevant när andra tagits hänsyn till. Den tredje skulle kunna tänkas översättas i lägre underhållskostnader, men den punkten har inte nämnts specifikt (vilket skulle göra tredje punkten lika irrelevant) – man får ju sina misstankar över varför underhållskostnaderna inte nämns.
Det är iofs rätt intressant att man ofta hör dylika argument: "verkningsgraden är högre", "EROEI är högre", "går åt mindre material" – och sen glömmer bort det enkla som innefattar helheten, nämligen slutgiltiga priset/kostnaden.
Den fjärde punkten jämför nya batterier med gamla batterier, du har ju själv påpekat att saker blir bättre/billigare med tiden. Batterier borde inte vara något undantag och detta borde inte vara någon överraskning. Det bortses dock från eventuell prisutveckling på andra delar.
Anonym: Bilteillverkarna tjänar de stora pengarna på service och underhåll idag. Inte bilarna i sig. De kommer få ändra hela sin affärsmodell om de skulle gå över till elmotorer. Men det har med kortsiktighet att göra. Både hos kunden och tillverkaren. Nåt som genomsyrar mentaliteten i hela samhället för tillfället så det är bara en naturlig konsekvens. Systemet tänker kortisktigt.
Det är mkt som görs idag för att tjäna pengar endast i en fiktiv verklighet som bara existerar i bokföringens värld och med hjälp av pengatryckande.. inte nödvändigtvis för att samhället ska göra en verklig vinst i realiteten. Samma med mkt av den nya oljeutvinningen.. den görs inte för att samhället i slutändan får ut en massa plusenergi efter hela processen… utan för att den genererar elektrniska papperslappar i ett datasystem åt företagen som bedriver denna verksamhet. Den finansiella "marknaden" är helt frikopplad från verkligheten numera efter all manipulation och pengatryckande.
Gentlemen, tanken var med mitt korta inlägg att ni faktiskt skulle kolla själva vad Tony Seba menar.
T ex detta: That by 2030,
– All new mass-market vehicles will be electric.
– All of these vehicles will be autonomous (self-driving) or semi-autonomous.
– Up to 80% of parking spaces will be redundant.
– Up to 80% of highways will be redundant.
– Taxis as we know them will be obsolete.
– Carsharing will be the norm.
– The concept of individual car ownership will be obsolete.
https://www.youtube.com/watch?v=Y_NmWB-D7-Y
Det han säger är faktiskt vettigt. Ta nu och kolla föredraget i länken. Jag har själv varit tveksam till elbilar men med minskat intresse bland dagen ungdom är bilpooler där fler delar på färre fordon ett alternativ i samhällen med korta avstånd. Och hälften av Jordens befolkning bor ju i tätorter…. För de flesta av oss så används väl bilen bara 10% av tiden, synnerligen oekonomiskt. Kan vi dela bil behövs en bråkdel så många. De frigjorda resurserna räcker till många batterier och laddstationer. Med 80% färre bilar blir det heller inte så stora problem med eldistribution till laddstationerna.
Tack Pogust brukar inte se på Youtube men den här var bra. Får nog köpa boken. Jag sitter inte så länge som 900 timmar i bilen per år. 1218 mil körs genomsnittsbilen per år så med din uppskattning blir genomsnittshastigheten 13-14 km/h. Denna utläggning var för att argumentera för att behovet av bilar blir mindre och som en konsekvens färre parkeringsplatser och tex förbifart Stockholm allt vansinnigare.
Eldistribution till laddstationer är ett ganska litet problem efter den första utbyggnaden. Även felparkeringar på laddplatser behöver bli dyrbart för att inte ställa till för mycket för elbilar närmaste tiden. Med en blixtsnabb ökning av el till bilar krymper vår stora elexport något. Just nu exporterar vi lika mycket som Danmark och Estland tillsammans använder. (Ja jag vet att det är söndag). Länge sedan vi importerade mer än vi exporterade en enda vecka.
Vänliga hälsningar
Nanotec