655
Jag lägger väl ut den här innan de vaknar ordentligt i USA. Idag är det den 9:e oktober. Diskutera. Nu eller senare när D och något annat har offentliggjorts för världen.
About time to unveil the D and something else pic.twitter.com/qp23yi59i6
— Elon Musk (@elonmusk) October 2, 2014
16 kommentarer
"Screw batteries, we're going diesel."
D är antingen Dual Drive och/eller Driver's Assistance
http://www.teslamotors.com/configurator/pricebook/?pricebook=MS_US
Funnet av Zyklus.
Blir spännande att få veta mer om D, kanske också om priset. Men vad kan något mer vara? Kan Musk ha något fullständigt nytt eller är det bara ett effektivare batteri? Min dotter landade på LAX 05:30 idag vilket i lokal tid var 21:30. Får nog veta lite när hon kommer hem. Möjligen något SMS innan dess. (Hon är där för jobbet och inte för Tesla)
Vänliga hälsningar
Nanotec
Dual Drive, vilket sannolikt syftar på fyrhjulsdrift mha elmotor både fram och bak spekulerades kring redan tidigare, genom att en siffra i VIN-numren för nya bilarna pekade på detta:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/36465-About-time-to-unveil-the-D-and-something-else/page22?p=773914
Fronten på bilden ser väl ut som en Tesla Model S, så en Model S med fyrhjulsdrift är väl inte helt ologisk.
Inte helt osannolikt nej
4-hjulsdrift är ju bra på sämre vägar och vinterväglag men jag är mer nyfiken på markfrigången på Model X då Model X redan är AWD. Model S har väl 20 cm/7" som mest och skulle inte ha något emot högre men kanske blir svårt med samma skateboard. Med 19"-hjul blir det också svårare att få mycket mer än kanske 8" markfrigång.
Det andra som de ska prata om är man också intressant om vad det är. Det är ju inte Model X eller Model 3.
Är en hjälpmotor (som antingen driver direkt på hjulen eller laddar batteriet/genererar ström till elmotorerna) som drivs av fossila bränslen helt uteslutet?
En av de största nackdelarna med rena elbilar är ju risken att köra batterierna tomma och då sitter man fast.
Ungefär som med en fossildriven bil då
Ja, men med en fossildriven bil kan man svänga in och fylla tanken på några minuter.
Det är inte lika lätt (för tillfället iaf) att hitta ett ställe att koppla in och ladda sin elbil.
Med en fossildriven bil är det också enkelt att bära med sig bränsle i handen för 10-15 mils körning.
Jag tror förbränningsmotor är helt uteslutet, har du sett kartan för hur mycket superchargers det kommer finnas 2015? Kolla här: https://db.tt/g6Xkaqeh
@Wofser: En av de största nackdelarna med rena bensin-/dieselbilar är ju risken att köra tanken tom och då sitter man fast.
Teslan är alltid laddad varje morgon du tar den, du måste inte köra och "tanka" den det första du gör eftersom den har laddats under natten. Du kan ladda en elbil på bra många fler platser än en bensin/dieselbil. Brukar du köra helt slut på tanken i din fossilbil? Hur långt har du då att gå till närmaste mack?
För Tesla är hydrid helt uteslutet av den anledningen att det är meningslöst. Varför dra runt på onödig tank, motor, kylning och allt annat som en fossilmotor innebär?
Jag gissar också att det har med automatiserad körning att göra, driver's assistance.
https://www.youtube.com/watch?v=EJmhpgW0Dmc
Då var det klart. Jag kollade på den inofficiella livestreamingen (http://xup.se/7m) och Model S får fyrhjulsdrift samt 360 graders sensorer som möjliggör att den kan köra själv. Instrumentpanelen kommer visa bilen i en 3D vy med alla bilar och hinder runt bilen visualiserade i realtid. Bromsar, styrning etc kommer vara helt datoriserat. Elon sa att det var ett tag kvar tills bilen körde helt själv men sa samtidigt att man kommer kunna "kalla" på bilen och då kommer den sakta komma åkandes mot en, det verkar ju onekligen som att den då kör själv. Nu ligger Teslas sida nere så förhoppningsvis uppdateras den direkt med den nya informationen, men framförallt med vad det kommer att kosta…
691 hk och 0-60mph på 3.2 sekunder förresten. Den är den överlägset snabbaste familjebilen någonsin.
Ny toppfart på 250 km/h också