Direktbetalning via Internet(bank) är ett av alternativen när man betalar något på Internet, och jag vill av personlig erfarenhet nu varna för detta alternativ till kortbetalning. Det är helt enkelt extremt svårt och omständigt att få tillbaka felaktigt dragna pengar.
Den 15:e juli beställde jag produkter från en onlinebutik i Sverige, och valde direktbetalning istället för kortbetalning. Detta då man därmed slipper ange Verified by VISA-kod etc, plus en allmän skepsis mot kortbetalning. Onlinebutiken använde DIBS som tjänsteleverantör, men DIBS upplevde problem den dagen.
Beloppet drogs från mitt bankkonto, men sedan havererade transaktionen. Jag har fortfarande, 22 dagar senare inte fått tillbaka mina pengar.
Att jag betalat med direktbetalning syns över huvud taget inte hos onlinebutiken, som menade att det var bankens problem och inte deras. De var dock behjälpliga till en viss gräns och ringde mig även ibland på telefon, även om de i en del telefonsamtal antydde att jag försökte blåsa dem. Mitt enda underlag för att pengarna dragits är en skärmdump från Internetbankens kontoutdrag, vilket förstås enkelt kan förfalskas.
“Nu har jag bett vår ekonomiavdelning att leta efter din inbetalning på XXXX:- och de har även ringt till banken för att dubbelkolla om de hittar den, men de kan inte se att det har kommit in några pengar.Ditt kontoutdrag ger för lite information för att härleda betalningen.Det bästa är om du kan kontakta din bank för att se från vilket konto eller bankgironummer som pengarna har dragits.” – Onlinebutiken
Sagt och gjort kontaktade jag Swedbank, där jag till slut fick tala med Internetbanksupporten, som gav beskedet att de endast ser ett transaktionsnummer och inget annat kan lämnas ut. Supporten vägrade att forumlera ner detta skriftligt, så jag fick be vederbörande att tala långsamt så jag kunde skriva av själv och vidarebefordra till onlinebutikens kundtjänst.
“Vid en direktbetalning har pengarna dragits från kontot och du få som kund fått ett transaktionsnummer, då har pengarna nått mottagaren. Sen ser inte vi någonting annat, vi kan inte få fram någon mer information. Det ska räcka vid kontakt vid företaget med detta transaktionsnummer, så ska de kunna ta fram den här betalningen och se att de tagit emot den, och de ska då också kunna skicka tillbaka pengarna till dig som kund.” – Swedbank Internetbanksupport
Svaret från onlinebutiken blir följande.
“Vår ekonomiavdelning har ringt igen nu till banken, till vårt kontor i Kalmar, men det går inte att hitta någon insättning på XXXX:-. De har även sökt på referensnumret. Jag är ledsen, men banken hänvisar till Swedbank, de föreslår att du kontaktar ditt kontor för att få bästa hjälpen. Vi behöver ett bankgironummer eller kontonummer dit pengarna har gått.” – Onlinebutiken
Duh!
Efter lite tjat får jag dem att kolla en gång till.
“Beskedet kvarstår från ekonomi och bank, de kan inte se dina pengar. Du kan väl se på din egen inbetalning till vilket bank-/postgiro som du betalat till?” – Onlinebutiken
Här visar det sig alltså att onlinebutiken inte ens förstår vad en direktbetalning är, en tjänst de själva erbjuder. De verkar tro att man betalat en faktura till bank- eller postgiro.
Jag kontaktade istället själv deras betalningsleverantör DIBS, där svaret var som följer, förstås. Trots allt ger inte DIBS någon support eller hjälp till slutkunderna.
“Jeg kan desværre ikke give noget information, men kan sige at hvis du for [Onlinebutiken] til at kontakte os kan vi hjælpe dem, med at kigge på transaktionen.”
Detta var den 26:e juli, elva dagar efter pengarna drogs från mitt konto. Jag vidarebefordade detta till onlinebutiken, som ringde mig den 30:e juli. Det muntliga beskedet var att DIBS nu hade hittat pengarna, som hängde hos DIBS.
Nu kommer det väsentliga.
Vid ett kortköp reserveras först pengarna. Om transaktionen inte bekräftas på grund av att något havererar på vägen så kommer reservationen släppas automatiskt inom några dagar. Som kund behöver man vid kortbetalning inte göra något om det går fel, annat än klara sig utan pengarna några dagar. Vid en Direktbetalning Internet så sker en överföring utan reservation. Dessutom kan det “ta några dagar” innan pengarna kommer tillbaka när de nu hittats. Problemet är att de flesta onlinebutiker använder en fjärde part som DIBS för betalningssystemen och pengarna har förts över till DIBS, som inte ger support till privatpersoner. Det var alltså kopplingen DIBS och onlinebutik som gick fel, så pengarna har dragits utan att onlinebutiken ser något och banken tvår därmed sina händer.
Fortfarande efter åtta dagar har jag trots att DIBS och onlinebutiken hittat pengarna inte fått dem tillbaka till mitt konto. “Några dagar” är än så länge åtta dagar.
Jag avråder därför alla från att använda Direktbetalning via Internet. Använd kort istället.
Går något fel bör ni få släppt reserverat belopp automatiskt inom några dagar. Dessutom slipper ni timmar av nedlagd tid för att få tillbaka era pengar och att drabbas av en nästan kafkaesk situation, eller möjligen moment-22 där alla inblandade säger att det är någon annans problem.
Jag räknar fortfarande till 22 dagar och det ska bli intressant att se när eller om pengarna kommer tillbaka. Jag ger det ytterligare en vecka innan jag vänder mig till onlinebutiken igen. Jag hänger inte ut vilken onlinebutik det gäller, då deras kundtjänst ändå varit behjälplig även om kompetensen hos de olika personerna på kundtjänst varierat rejält. Jag köpte senare samma varor via kortbetalning och fick dem levererade dagen efteråt, men ligger alltså fortfarande ute med hela beloppet en extra gång.
Annars är det väl dags för eskalation till chefsnivåer hos Onlinebutiken och sedan en långkörare hos ARN antar jag. Tröttsamt, minst sagt. Frågan är vem som är min motpart? Banken, DIBS eller onlinebutiken? Jag har ju inte ingått något avtal med DIBS och på Direktbetalning via Internet kryssar man för att man befriar Swedbank från allt ansvar när pengarna väl dragits.
Kundtjänstchefen var tydligen på semester under hela perioden, men kanske är tillbaka nu. Man kan ju också misstänka semesterpersonal, men vid det här laget har hela ärendet garanterat kostat mer tid för onlinebutiken än vad de tjänade på några ynkliga procent i vinst på mitt köp. Bäst är nog om man slutar erbjuda Direktbetalning via Internet som alternativ, så slipper man så här omständig handläggning vid fel.
40 kommentarer
Polisanmälan?
För bedrägeri. I like. Men det gör inte polisen. Läggs ner pga brist på spaningsunderlag direkt, alternativt brott kan ej styrkas.
Kan förstås stämma dem civilrättsligt, men då vill de säkert förlikas så jag får mina pengar men får stå för mina egna advokatkostnader.
ARN kostar dem åtminstone tid och pengar utan risk för min del, börjar där om det inte blir någon lösning.
Eller kanske ett mail "en trappa upp" på onmlinebutiken med en länk till detta inlägg, sånt brukar ju göra susen, i synnerhet om du namnger eller tänker berätta vilken butik det rör sig om.
Rätt lågt och missbrukar min ställning tycker jag. Korruption i någon form att hänga ut butiken i egenskap av största ekonomibloggaren. De har hittat pengarna, nu är det DIBS som inte verkar släppa dem.
Poängen är inte att undvika butiken, poängen är att undvika Direktbetalning Internetbank.
Mycket trist att se, då vet man vilken betalningsmetod man ska undvika.
Vad är anledningen att vara skeptisk till kortbetalningar? Jag gillar själv kontanter, men handlar med kort annars.
För min del vill jag inte stödja jättarna VISA/MC och deras politiskt styrda utbud där laglydiga kunder nekas deras tjänster om det är fel "moral" eller emot USA:s politiska önskemål.
Har också haft liknande problem, problemet verkar ju vara att själva sekvensen är synkron. Det har dock löst sig inom 48 timmar i alla fall.
Jag föredrar paypal numera. Tidagare hade ju Swedbank "engångskort", vet inte om de finns längre.
Skall man ta betalt själv är https://stripe.com/ fantastiskt, API
curl https://api.stripe.com/v1/charges
-u sk_test_mkGsLqEW6SLnZa487HYfJVLf:
-d amount=400
-d currency=usd
-d "description=Charge for [email protected]"
-d "card[number]=4242424242424242"
-d "card[exp_month]=12"
-d "card[exp_year]=2014"
-d "card[cvc]=123"
Måste dock köra via UK just nu i europa, så det fungerar ju inte på några större volymer.
https://www.izettle.com är också trevligt för den lilla gårdsbutiken, BRF eller liknande.
Kanske Swedbank har kvar engångskorten ? se https://ekort.swedbank.se/
De flwsta banker erbjuder väl e-kort numera?
Tror inte SEB har det? Får kolla
Swedbank är ganska ensamma om E-kort. Om inget revolutionerande hänt senaste månaden.
Klart du ska använda E-kort, Cornu! Perfekt att kunna sätta penga- och tidsgräns. Använder detta i Google Play store, Spotify etc, ett för varje köp.
Jag har varit med om exakt samma sak.
Betalning med internetbanken havererade och pengarna för biljetten jag köpte för 800 kr registrerades inte på sidan, däremot drogs pengarna. Det kändes lönlöst att reda ut det så pengarna är än idag förlorade.
Dessutom är pengarna körda vid direktbetalning om onlinebutiken gör en "Kameradoktorn", dvs tar pengarna och drar.
Kameraexperten hette de väl? Hade en kompis som råkade ut för dem, haha.
Min bank erbjuder inte direktbetalning. En helt ok lösning för mig. Brukar numera alltid ha kontanter på mig när jag är ute, och skulle man mot all förmodan köpa något på internet så föredrar jag faktura. Det är ju rätt smidigt att ha kontanter med sig när man plockat ihop varorna i matbutiken och deras korthantering havererar. Köerna rör sig snabbt och man får köpa det man vill ha.
Jag har aldrig använt DIBS så jag vet inte hur det ser ut då, men blir det inte så att du ingår ett avtal med DIBS?
(Det har hänt att jag använt en bank för direktbetalning men då är det banken som skött detta och finns ingen mellanhand som jag antar att DIBS är).
Lite off-topic; men hur går det med facebook blankningen cornu?
Vilken blinkning? Skrev om derivat hos RBS. Dessutom är inte alla så underbegåvade att de inte vet hur man tar vinster och vad jag vet skriver jag inte vad jag gör för affärer personligen. Hur går det själv? Fått tillbaka pengarna än?
Är inte jurist, men har läst JÖK:en på handels i Gbg.
Normalt är avtalsförhållandet viktigt, men detta skulle nog kunna klassas som en felbetalning. Då krävs inget avtal för att man ska kunna kräva pengarna tillbaka av den som felaktigt fick pengarna. Detta betraktas juridiskt sett som ett enkelt skuldebrev (https://lagen.nu/1936:81#P26).
Ett snabbt sätt att få DIBS att vakna till är att skicka ett sista varningsbrev med posten, gärna rekommenderat. Sen kan du följa upp med att ansöka om ett betalningsföreläggande hos kronofogden (http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html). Nu skulle jag bli förvånad om inte ärendet eskaleras upp ur telefonsupporten hos DIBS.
Om DIBS är så ineffektiva att de inte svarar på betalningsföreläggandet så kan du sen begära handräckning hos kronofogden. Då kommer de med polisen och klistrar stora orangea "utmätt gods"-lappar på deras dyra (dåligt framförda?) BMW-bilar 🙂
Om DIBS avvisar kravet kan man man be tingsrätten fastställa skulden (http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/). Det kostar 450 kr + 75 kr för registreringsbevis för DIBS.
Om det gäller ett belopp på mindre än ca 22.000 kr så blir inte förlorande part skyldig att ersätta mer än mindre omkostnader. Fördelen är att man i värsta fall kan bli skyldig några tusenlappar om man förlorar, nackdelen är att man bara kan få ersättning för en timmes juristhjälp + resor även om man vinner.
Har implementerat ett flertal betalningstjänster och sitter just nu som ansvarig för en större e-handelsbutik. Det du beskriver är mycket vanligare än folk tror. Vi har nog en 3-4 sådana fall i veckan och det är bara de som hör av sig till supporten, mörkertalet är troligen större. Vi letar först i våra system och när vi bara kan se att det ser bra ut kontaktar vi vår betalpartner. Allt ser oftast helt ok ut för dem också och de har fått "ok" av banken på transaktionen. Där slutar det vi direkt kan göra, för banken han nämligen som policy att endast prata med den som innehar kontot. Kunden har oftast dålig koll själv och pratar med någon på bankens kundsupport som bara kan se att pengar dragits / inte kommit in. Det sista vi kan göra är att be betalleverantörens tekniska support kontakta bankens tekniksa support. Vid ett flertal tillfällen har vi dragit det ända dit, men trots det säger båda sidor bara att allt ser ut som det skall. Pengarna är borta. Undrar hur mycket pengar som bara försvinner ut i intet på det sättet. Det slutar alltid med att vi får etsätta kunden för att inte få dålig PR, trots att vi har gjort allt rätt och använt betalleverantärens tjänst helt enligt deras intruktioner.
Kan tillägga att detta sker via såväl kortbetalning som direkt bankbetalning. Problemet ligger nästan alltid mellan betalleverantör / banken. Dessa anropar ju i sin tur massor av olika externa system, så det är väldigt svårt att veta exakt var felet uppstod.
Du kan ju alltid skicka ett privat mail om du vill veta vilken "kollega" det gäller.
Fast om det är kortbetalning är det lätt för kunden att lämpa över problemet på någon annan.
Köper alltid antingen mot faktura eller hellre med kort som har en månads kredit innan det dras per aoutogiro. Då får man hem fakturan innan det dras. Är det något problem är det bara ringa till kortföretaget så fixar dom problemet, t.ex. dubbelbetalning eller ta bort betalning vid utebliven leverans.
Annat bra att veta är att om det man köpt levereras med transportföretag som DHL så är det de som "äger" produkten under leveransen. Så om den har gått sönder under transporten är det bara att ringa till den man köpt av så skickar de en ny vara och löser "problemet" med leveransföretaget. Eventuellt kan leveransföretaget vilja ha tillbaka den trasiga, så man får spara den ett tag för säkerhets skull.
I princip bör man aldrig ge ut några pengar förrän man fått varan i sin hand.
"I princip bör man aldrig ge ut några pengar förrän man fått varan i sin hand."
Och som e-handlare bör man aldrig skicka någon vara föränn man fått betalt… 😉
Av detta kan man lära sig att det krävs att man litar på varandra för att kunna göra affärer. Det är alltid intressant att se folk som försöker eliminera denna förutsättning för att affärer skall kunna äga rum.
Men å andra sidan givet detta så innebär det att cornu(?) måste ha någon form av förtroende till både webbutiken och banken eftersom han har affärsrelation till dessa. Problemet är att det är fjärde part inblandad som cornu(?) inte har affärsrelation tidigare till.
Oavsett hur du betalar via internetbanken så har du en destination för din betalning – vare sig det är via bankgiro, plusgiro eller bankkonto. Man skall inte hänga upp sig alltför mycket på att kundtjänst kallar det för bg/pg mer än förstås att ett bankkontos innehavare inte lämnas ut av bank (men vem som har ett bg/pg-nummer brukar man få veta).
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Det bästa är att köpa på räntefri kredit. Använder själv skandiabankens visa betalkort som är gratis dessutom.
Jag har alltid tyckt att betalprocessen för direktbetalningar känts otillförlitlig och har också varit med om ungefär samma sak. Det berörde en tankning av refillkort på 200 spänn hos comviq. Vit sida där man skulle få bekräftelsekvitto. Blev flera samtal med support som inte ledde någon vart, SEB sa att pengarna gått iväg till tele2 och tele2 hittade inga pengar med transaktionsnumret.
Gav upp alltihopa men det gjorde tydligen inte Comviq, nästan en månad(!) efter sista samtal med support ringer de och har hittat mina pengar för påtankning…
Efter att ha läst det här undrar jag om inte "direktbetalning" är falsk marknadsföring eller rentav faller under bedrägerilagstiftningen.
"Direkt" för mig för tankarna till "à vista" eller "quick-hand-transaction", och det har denna lidandets väg som den beskrivits ingenting gemensamt med – med odefinierad tredjepart inblandad. Och då är beteckningen direkt bedräglig – möjligen rentav skadeståndsskyldigt bedräglig.
Cornu, det lättaste för dig hade faktiskt varit om du knatat ner till ditt bankkontor , tagit med din skärmdump, (inte för att det ska behövas) och sagt åt banken att spåra transaktionsvägen, för det kan de nämligen göra, jag har själv åkt dit på någe liknande, men då var det företaget i sig som hade supit bort min inbetalning, så knatade ner till swedbank med kvittot(då jag betalade över disk, då de fortfarande hanterade kontanter vid den tiden), de ringde några samtal och spårade att betalningen hade gått fram till företaget, de ringde också till företaget och förklarade detta, dagen efter fick jag samtal från företaget där de sa att de hade hittat inbetalningen och fick en ursäkt.. (never mind att jag fick spendera totalt 2h ink resa till banken med att fixa till deras eget misstag.. … )
Dock kan nämnas att som liten tröst när det gäller tvister så är gäldenären skyldig att ersätta fordringsägaren för rimliga kostnader för att bevaka sina intressen.
Det skulle alltså isf innebära att de kan bli skyldiga att ersätta dig för utebliven lön och resekostnader ifall dessa har varit nödvändiga. Dock försvåras ansvarsfrågan i såna här fall när det rör sig om affärer med både tredje och fjärde part inblandade. Dock tycker jag att när man har identifierat vem man tror har pengarna och kontaktat dessa och de nekar till att behöva betala så bör ju kostnader för att säkerställa gäldenären vara kostnader som gäldenären bör stå för.
Precis samma soppa har hänt mig vid kortbetalning i butik. Butiksdatorn hängde sig under transaktionen. Pengarna drogs, inte reserverades. Betalningsleverantören kan inte se någonting, Kappahl hänvisar till Swedbank, Swedbank hänvisar till Kappahl. Jag gav upp och såg det som läropengar (lärdom: få skriftligt från kassören att något gått fel, alternativt betala med kontanter för att det är billigare).
Håller nog inte med om att det är billigare att betala kontant i dagens läge. Betalar du med kreditkort så får du t.ex. räntefri kredit som gör att du kan få avkastning på pengarna under tiden – iofs rätt små summor, men ändå. På vilka sätt som betalning kontant skulle vara billigare ser jag inte.
Har aldrig haft problem med att betala med vare sig kort, giro eller kontoöverföring.
Hur lång tid tar det att tjäna in (i det här fallet) 400:- på räntan månntro?
Med 10tkr och en ränta på 4% så löser det sig på ett år. Brukar det hända ofta att du förlorar 400kr på kortköp?
I butik använder man givetvis kontanter. Trasslande kortköp skapar bara irritation för alla.
Hade aldrig hänt med bitcoin.
Intressant! jag blev blåst på 3500 kronor. De pengarna bara försvann. Jag betalade via kort för köp på air shopen danmark flera veckor i förväg och de reserverade beloppen men de hävde aldrig beloppen så pengarna drogs en gång till. jag fick alltså betala dubbelt för mina taxfree varor totalt 7000 kronor. Alla skyller ifrån sig. pengarna är borta. De dragna beloppen syns ingenstans. Så jag är säker på att detta är en form av bedrägeri som ingen förstår. Samma med skyddade belopp. Vem som helst kan skydda belopp på våra konton.