Gårdagens två föreläsningar i Älvsbyn kan väl sägas varit lyckade (även om jag blev hes fram mot kvällens föreläsning). Från kvällens öppna föreläsning, sponsrad av (fp) i Älvsbyn, finns ett litet reportage hos Älvsbyn just nu. Några faktafel i artikeln, men ändå OK.
Trots den lite olyckliga tiden 16:30 – 17:30 kom drygt fyrtio åhörare till föreläsningen, vilket man ska vara mer än nöjd med på en så liten tätort som Älvsbyn med ca 5 000 invånare i centralorten och 8 000 i denna vidsträckta norrbottenkommun.
Älvsbyns centralort framstår, trots sin lilla befolkning, som en utmärkt plats att bo på, med full service inklusive gymnaisum, nybyggda skolor, centrumshopping och flera stora privata eller små arbetsplatser som t ex Älvsbyhus och Polarbröd.
Föreläsningen i kommunens regi hade samlat alla kommunala chefer, företrädare för näringsliv, fack och skola mfl, och här ligger en styrka hos svenska småkommuner – möjilgheten att nå ut till alla. Alla småkommuner kommer inte lyckas, alla kommer inte göra rätt, men möjligheten att vända 8 000 personer i Älvsbyns kommun är större än att vända 800 000 i Stockholms kommun.
En annan möjlighet är järnvägen. Polarbröd, Älvsbyhus och kommunen bygger just nu en lastningsterminal mellan Polarbröd och Älvsbyhus. Polarbröd tar redan emot sitt mjöl direkt från järnvägsvagnar, men har behövt lasta lastbil för att köra fryscontainrarna till en tågterminal. Framöver kommer man kunna lasta direkt från fabriken. Det är inte orimligt att lastningsterminalen kan locka till sig fler företag. Transporter till Älvsbyn är trots allt mycket billiga, eftersom Norrbottens råvaruindustri gör att det finns tomma returekipage, både på landsväg och järnväg, som återvänder norrut och ger möjlighet till billig frakt. Transporterna norrut saknar i princip miljöbelastning, eftersom lastbilar och godsvagnar hade återvänt ändå. I själva verket kan detta gynna Norrbotten i takt med att transporter blir allt dyrare.
Gårdagens besök inleddes med ett studiebesök hos Polarbröd, där jag fick besöka hela bageriet, inklusive alla hygienzoner med allt vad det innebär i form av kläder etc. Förutom VD:n Karin Bodin träffade jag också hennes far, mor och moster på familjens fristående investmentbolag i lokalerna intill Polarbröd, som allt mer fokuserar på förnyelsebar energi och hållbarhet. Även inom Polarbrödkoncernen tittar på att expandera inom alternativ energi. Livscykelanalyser visar att den totala miljöbelastningen för ett köp av Polarbröd i Göteborg inte skiljer sig från att köpa bröd bakat lokalt, tack vare att man så målmedvetet jobbat igenom hela kedjan från jord till bord. Tyvärr har inte konsumenterna än så länge varit intresserade av helt ekologiskt Polarbröd – när man lanserade en sådan produkt sålde den inte, då kunderna handlar på priset och idag innehåller inte sortimentet några ekologiska produkter.
Generera försörjning för mänsklighetens väl
är en målbild så god som någon. Karin Bodins föreläsning på kommunens Visionsdag före mig. |
Pratade även någon timme med Karin Bodin, ombord på tåget till Umeå på kvällen. Likt hennes syster, marknadschefen Anna Borgeryd, har hon stenkoll på hållbar utveckling, resurskrisen, peak oil, klimatkrisen, bank- och penningsystemets problem, problemen med omöjlig evig ekonomisk tillväxt etc. Man skakar på huvudet åt grön tillväxt och åt regeringens framtidskommission, även om Anna Borgeryd varit delaktig. Engagemanget handlar inte om någon greenwashing, utan det är är ett genuint engagemang är min bedömning. Både Karin och Anna reser land och rike runt, speciellt Anna, och föreläser och debatterar i frågan.
Polarbröd kan man äta med gott samvete. Det är ett företag som aktivt arbetar med hur de ska överleva de stora framtidsfrågorna på ett hållbart sätt. Och inte via lite handel i utsläppsrätter eller andra avlatsbrev. Efter att pratat med VD:n på tåget i någon timme står jag för det, även om läsarkommentarer förstås kommer mena att jag är lättmanipulerad och lurad. Men jag tror inte att de läsarna ens har träffat Anna Borgeryd eller Karin Bodin, eller resten av familjen och sett och diskuterat engagemanget, på en detaljnivå som skulle få många kommentatorer på den här bloggen att skämmas.
Som familjeföretag måste man inte ägna sig åt kvartalsekonomi, utan frågan landar i, som Karin Bodin påtalar på föreläsningar, hur man ska kunna fortsätta och även vara ett familjeföretag i ytterligare 130 år och generera försörjning för mänsklighetens väl. Det är också vad hållbarhet handlar om för mig – att hållbart och stabilt sträva för mänsklighetens väl och för att våra barnbarns barn ska kunna leva ett gott och tryggt liv. Men så är jag väl snarare en hållbar liberal humanist än en fascistisk ekosof, som ser människor som ett problem i sig, istället för en del av jordens ekosystem. Problemet är att mycket av det vi gör idag inte är hållbart, dvs bygger på ändliga resurser eller utarmar framtida generationers försörjningsmöjligheter.
I kontrast mot detta har man politiker som bara tänker på nästa val, något eller några år framåt i tiden, eller externa börsbolags VD:ar som tittar på nästa kvartal och sin egen bonus. Hållbarhet handlar om att titta 100 år framåt och hur vi kan göra för att ligga på en nivå som fungerar även om 100 år, såväl som om 1000 år. Det kan vi inte med fossila bränslen och överexploatering av resurser. Det kan vi inte heller om vi binder ris för egen rygg och straffar oss själva i försök att vara bäst i klassen, likt i vargfrågan.
24 kommentarer
Resan gick bra trots nerbytet? Fick du ha hytten för dig själv på uppvägen? Snön låg fortfarande ganska djup där uppe förmodar jag? Blev det andra klass även ner? Inga svårigheter att sova?
Bröd från Norrland bakad på mjöl från söder?
Är det så klimatsmart?
Nu är väl resten av brödet lika berest. Men är det inte bättre baka i närheten?
Men med lite god vilja och lite kemi för att öka hållbarheten så kanske de kan övertyga oss om att de gör nytta för miljön.
är det inte så enkelt att det inte finns den mängden säd i grannskapet som begränsar produktionen, alltså måste de importera till Norrland
Varken säd eller kunder finns i närheten!
Så hur gör man bröd grönt ?
Kanske plocka bort kemin och låter det grönska själv?
Polarkaka är billigt bröd och skulle fortfarande vara även om man använder helt ekologiska råvaror. Jag skulle köpa det.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Du är för optimistisk om du tror att politiker tänker på nästa val, de fokuserar på nästa opinionsundersökning.
Ska vi inte odla fler myter om norra Sverige? Isbjörnar på gatorna? Renar finns överallt? Exakt alla är arbetslösa och går på bidrag? Alla arbetslösa vill inte arbeta heller? Vi pratar konstigt?
Det gjordes en faktiskt en jämförande undersökning mellan Gnosjö och Strömsund angående attityden till arbete. Anledningen till att Strölmsund valdes var sjukskrivningstalen. Resultatet var inte direkt smickrande för Strömsund.
Så det där med att norrlänningar inte vill jobba kan numera anses ha gått från myt till fakta, faktiskt.
Varför bakas allt ifrån Gävle till Abisko ihop under begreppet "norrlänningar"??? Jag skyller inte allt elände på västgötar.. eh.. när jag vet att det är stockholmare. Det är inte sörlänningars fel att mineraler fraktas bort för ingenting från mitt hemland, det är enbart fjollträskarna.
Den kommun jag är född, uppvuxen och bor i är Sveriges snabbast växande kommun de senaste 50 åren, och de myter som hör ihop med framförallt stockholmares syn på norrland har ingen som helst bäring här, så varför ska jag behöva lyssna på att jämtar i Strömsund är sjukare än gnosjöborna – eller framförallt, vad har det med övriga norrland att göra???
Ahem.
Norrland innehåller 1,2 miljoner människor. Du tycker inte det är OK att tala generellt om "norrlänningar".
Sen går du själv vidare och talar i generella termer om typ 1 miljon "stockholmare" för det är tydligen OK?
Sen visst, du kan ju hävda att attityderna i Strömsund är helt unika och inte alls representativa för Norrland. Det verkar jätte-jätte-trovärdigt. Särskilt som du inte ens läst studien.
Du kan väll referera till studien istället för att spy ur dig fördomar belli?
Ett problem är att alla bedömer andra utifrån sin egen situation. Därför kan det bli väldigt fel när en Stockholmare bedömer eller uttalar sig om en lantis, eller tvärt om. Lantisarna har ofta helt andra bevekelsegrunder än stadsbon för sitt uppehälle. Vill inte gå in på detaljer då detta skulle förolämpa bägge parter, men underförstått kan ni nog lista ut andemeningen, åt bägge håll.
http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/33bffb99-77f2-4318-bc41-417548d3fbc9/analyserar_2005_04.pdf?MOD=AJPERES
Bor inte långt från Älvsbyn men kunde inte närvara under gårdagen pga andra åtaganden vid den aktuella tidpunkten. Inte funderat på att lägga upp dina föreläsningar som podcast, motsvarande, för att en bredare publik ska kunna ta del av dem?
Det finns ju någon på egoisttvn
Tackar! 🙂
Ang locka till sig fler företag i.o.m. järnvägen kör med tomma returekipage och därmed billig frakt. Är det bara importföretag man ska satsa på då? Eller var det någon Cornuironi jag inte förstod?
Jag har faktiskt stor respekt för Karin Bodin och hennes syster Anna Borgeryd efter att ha läst Annas blogg och sett vad hon skriver plus föreläsningar. Deras agerande strider naturligtivs mot den gängse, för att generalisera lite, vänster-etatistiska hållningen att ett företag aldrig kan göra något bra. Företag är alltid dåliga och giriga och politiker (som är från RÄTT parti) är ALLTID bra. Lite som fotbollsfans. Entrepenörskap är ett svärord, osv. Men faktum är att det idag är tvärtom som vi ser här. Poltiker gör inte ett skit utan bara förstör. Företag och civilsamhälle kavlar upp ärmarna och gör något åt problemet frivilligt tillsammans.
Är vargfrågan verkligen ens tillnärmelsevis det bästa exemplet på att vi binder ris för egen rygg och straffar oss själva genom att försöka vara "bäst i klassen"?
Saken är den att kultur kan vara bättre än natur även för naturen. Därmed inte sagt att det är så men det är fullt möjligt. Vad jag menar är att det är fel att döma ut mänskligheten på det sätt som ekofascisterna gör.
Din föreläsning visste jag att skulle vara bra och givande. Den var säkert chockerande för en del. Den som helt klart överraskade och imponerade var Karin Bodin. Vilken målmedveten, men ödmjuk inställning! Vilken insikt!
Cornu har fel om fraktpriser till Älvsbyn och han har nog blivit greenwashad av hela tjocka släkten på bageriet, i varje fall inom lastbilstransporter. Det går nämligen väldigt mycket konsumtionsprodukter från södra Sverige till Norrland. När bilarna åker söderut är det vanligt att åka till ett sågverk och hämta virkesbuntar för att få något på flaket. Och detta är naturligtvis dåligt betalt. Det mesta från Norrland, vilket är ganska mycket, går med båt. Möjligen kan bageriet dra nytta av detta i sina transporter söderut.
Att bageriet kommer att finnas kvar om 130 år måste ses som rena fantasier. Om 20 år kan kanske hårda lagar reglerar hur långt bröd får fraktas av försörjningsskäl. Förr fanns kvarnar och speciellt bagerier i varenda samhälle. Idag är avstånden enorma, även om Polarbröd är extremt. I varje fall försvinner bageriet i mitten av århundradet när landet i sig dukar under.
När det gäller Cornus omtalade tågresa nästan halvvägs till Nordpolen för att tala i en timme till 40 personer så var den kanske statligt subventionerad till 90 procent. Och då ingår inte skattebefrielsen av energin. Persontrafiken subventioneras med bankostnaderna inräknade till ungefär 65 procent. På långa avstånd som dessa har tekniken svårare att konkurrera med flyget och detta måste avspeglas i prissättningen. Cornu fick dessutom ett lågt pris eftersom han bokade sin resa långt i förväg.
Kanske hade det varit billigare att skicka Cornu med taxi med dubbla förare som turas om att sova i baksätet. En fullständig ersättning av järnvägen med samåkning i taxi skulle inte kosta mer för staten än subventionerna. Och järnvägen inklusive brödfabrikens transporter blir bara dyrare i takt med att naturresurserna blir dyrare.
Rättelse, det var ju två föreläsningar.