Kom ihåg den extremt starka korrelationen mellan dieselförbrukning och BNP-tillväxt. Nu visar det sig att sedan i våras faller svensk dieselförbrukning, vilket kan vara en ledtråd till svensk BNP för tredje kvartalet. Effekten jag tidigare visat har handlat om helåret och förbrukningen kan förstås fortfarande återhämta sig, men som det ser ut nu faller svensk BNP om inte dieselförbrukningen återhämtar sig mot slutet av året.
Förändring dieselkonsumtion
och förändring BNP 2000 – 2012prel |
Korrelationen mellan den procentuella förändringen av dieselförbrukningen och den procentuella förändringen av BNP är preliminärt 0.68 för perioden 2000 – 2012. Detta förutsatt att man tittar på juni 2011 – juni 2012 för dieseln och andra kvartalet 2011 – andra kvartalet 2012 för BNP-tillväxten.
12-månaders procentuell
förändring av dieselkonsumtionen |
Tittar man på de individuella månaderna så var juni dock en relativ förbättring, medan april och maj visade på stora ras i konsumtionen av diesel. Det kan tolkas som att konjunkturen kan ha bottnat i april – maj för svensk del och att ekonomin kan vara på väg att återhämta sig. Men datat från SPBI släpar tyvärr efter tre månader och det är nu efter sommaren som de stora effekterna på svensk ekonomi börjar märkas. Något facit från dieselförbrukningen får vi alltså inte se förrän framåt årsskiftet.
Man kan dock konstatera att 12-månaders förändring för enskilda månader kan se ryckig ut. Vad som är tydligt är att konjunkturen vikt och de goda åren 2010 – 2011 är förbi.
Tillväxt = befolkning + energi |
Bonnier/DN:s Lasse Swärd blandar helt bort korten när han tolkar den fallande konsumtionen av bränsle den senaste tiden som ett utfall av någon omställning till förnyelsebara bränslen. Det handlar istället om ekonomisk stagnation och medföljande minskad bränslekonsumtion. Något som är nödvändigt när man har fallande tillgänglighet till fossila bränslen på exportmarknaden, en marknad där Kina dessutom köper allt mer olja. Resultatet blir ekonomisk stagnation, rent av olika omfattande recession i västvärlden, vilket reducerar konsumtionen av bränsle. Kom ihåg att ekonomisk tillväxt = befolkningsökning + energikonsumtionsökning globalt. Vid resursbrist och tillväxt i BRICS-länderna så måste någon annan stagnera och rent av drabbas av recession, och som det ser ut nu är det framför allt Europa som är drabbade. Antagligen även USA, men de fejkar BNP-statistiken så den ser bra ut ändå.
Oljeförbrukningen är tvärt om en mycket god indikator på stagnerad tillväxt i olika länder. Samtidigt finns det ett visst tillväxttryck på grund av ökande befolkningar, men det är bara tillväxt på grund av ökad energiförbrukning som leder till ökad BNP per capita. Samtidigt kan t ex Sveriges välmående medelklass få det bättre, trots att Sverige inte haft någon BNP per capitaökning sedan 2006, men det förutsätter att någon annan får det sämre – t ex de som är i behov av välfärd.
17 kommentarer
Jag tänkte ställa en kritisk fråga till Lasse Swärd i kommentarsfältet, men det går inte.
Möjligheten att kommentera borttagen.
DN gillar tydligen inte ifrågasättande (näthat).
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Samtidigt höjer mackarna marginalerna kraftigt.
http://www.dn.se/ekonomi/bensinbolagens-paslag-rekordstora
Gronvita: Intressant artikel
"Dimmlich har också delvis andra förklaringar till varför så många bensinstationer lagts ned.
– Ett par hundra blev olönsamma när pumplagen infördes och man skulle tvingas att installera etanolpumpar. "
Så, staten arbetar _för_ en större otrygghet i drivmedelsförsörjningen. Det är som med mjällshampo, jag vill ha shampo _mot_ mjäll, inte för.
Påståendet om att marginalerna skulle vara rekordstora är felaktigt. Nu är det enkelt att själv gå in på spbi.se och ta fram prisstatistiken för bensin och välja inflationsjustering av priserna med KPI. Gör man så kommer man att finna att marginalerna var större än idag i stort sett samtliga år mellan 1982 och 2001. Vad som i själva verket skett är rekordlåga marginaler mellan åren 2006 och 2009 för att sedan vända uppåt igen. Skippar man inflationsjusteringen och väljer en dataserie som enbart går tillbaka till 2002 så får man dock det missvisande resultat som DN går ut med. Körsbärsplockande journalister…. suck.
@Edis 19:26
Du skrev just den sorts kommentar jag hade velat kunna läsa under DNs artikel.
Ser ut som att BNP ligger före och Diesel släpar efter, att döma av grafen. Eller är det en effekt av eftersläpande statistik?
Det skulle teoretiskt kunna ha att göra med att nya dieselmaskiner skall vara snålare på dropparna. Dock stämmer detta inte enligt egna och andras erfarenheter. De nya Steg 3 a/b-motorerna verkar dra mer bränsle istället
Insåg inte politiken detta på försommaren?
Oberoende av orsak borde detta innebära en minskning av CO2-utsläppen. Lågkonjunktur är bra för klimatet.
Off topic..: Försvinner igen till Rivieran från detta gudsförgätna land…de som ev uppfattade och agerade via mitt "goda råd" om SEB och Volvo förra veckan, så kan ni sova gott efter en bra börsvecka."Endast modiga pojkar får kyssa de vackraste flickorna." Upp,upp,upp…
Det måste väl ha varit det däringa Peak oil man läst om här eller hur.
Samma nisse som nästan aldrig rapporterar olja i kronor. Men i guld går det ju bra.
Så vi tar och uppdaterar med senaste nuffrorna:
594 kr/barrel.
Vi är nere på Juni's prisnivå.
Måste vara en peak oil effekt eller hur?
Det heter "fat" om vi nu ska vara så skitnoga med svenskan…
Vet inte om det börjat påverka statistiken men som jag förstått slås svenska åkerier ut av europeiska åkerier som kommer hit med gigantiska dieseltankar fulla med billig diesel.
De flesta lastbilar på vägarna är inte svenska längre.
/ Lowrisk
Tja Dom ryska långtradarna tankar garanterat inte en droppe diesel här, medans det motsatta inte är speciellt otroligt, Varför skulle man inte sälja av en kubikmeter "överskottsbränsle" till en svensk bonde på vägen hem.
Om man på det viset skulle tjäna mer än på hela resan i övrigt?
Jag kan inte minnas att jag sett någon rysk långtradare på vägarna. Jag har en känsla av att bortsett från svenska så är polska det vanligaste.
Snåla dieslar.
Deisel med 25% biodiesel.
Importdiesel.
Vet vi om detta påverkar dina siffror?