Minns ni det svenska modeundret? Efter gårdagens besked om ännu en nyemission i KappAhl och krasch med 25.2% nedgång på en dag, så är aktien nu en sk frimärkesaktie, dvs kostar mindre än ett frimärke. En fullkomligt meningslös indikator, som en del hänger upp sig på.
Totalt meningslös dagschart
över KappAhl-aktien, eftersom den inte justerar för genomförda nyemissioner. |
Börsvärdet är fortfarande en dryg miljard, samtidigt som man nu alltså tar in 375 miljoner via en nyemission. Tydligen går det svenska modeundret, eller åtminstone ett av dem, inget vidare.
Ingen konstigt med detta. Få företag kan inte expandera och gå bra för evigt.
Vad som är roande är dock hur det talas om hur mycket t ex VD:n “förlorat”. Man kan inte förlora pengar man aldrig haft. Värdet på tillgångarna har minskat kraftigt, men det enda han i teorin har förlorat är det han stoppat in. Inte vad värdet var maximalt på toppen.
20 kommentarer
KappAhl är inte den enda av modeaktierna som gått dåligt det senaste året. Odd molly, Björn Borg och Wesc har också haft ett tufft år, och det ser knappast ut att vända.
Endast H&M har gått bra, och MQ har gått hyfsat jämfört med de andra iaf. Verkar som att svenskarna börjar tänka på sina utgifter och slutat handla dyra märkeskläder, utan istället bara handlar vanliga(billiga) kläder på H&M.
Eller så är bara vissa av märkena inte "inne" längre, och folk har gått över till andra märken.
Är inte KappAhls kläder i samma prisklass som H&M? Oavsett så är MQ:s märkeskläder dyrare än KappAhl. Så det finns inte någon direkt lågpristrend där.
Att Odd Molly har det tufft är väl inte överraskande. Deras kollektioner bygger på ett enda koncept och när det blir ute så lär försäljningen dyka, vilket kanske syns på aktiekursen. BB och Wesc har jag ingen koll på.
Innebär inte detta att bolaget handlas under bokfört värde?
Det ligger nog något mer allvarligt än en utebliven tillväxt bakom, kan det vara så att man lånat ut lite för mycket pengar till Panaxia?
Garderoben är full, fylld till sista galge med kläder som inte används särskilt ofta.
Uppdrag granskning igår handlade om bilar som gick på export till Afrika-avställda gamla rishögar. En välgärning!
Kan vi inte få samma flöde av kläder där fungerande kollektioner kan slussas vidare till länder som behöver, fast varför då?
Låt KappAhl gå under och låt pengarna gå direkt till investeringar i länder som behöver! Tex telecom i Uzbekistan-suck!
"Få företag kan inte expandera och gå bra för evigt."
Finns det något företag som kan expandera för evigt? Gå bra (=gå med vinst?) är en annan sak och det skulle kunna ske under obegränsad tid (även om det inte expanderar) – aktiemarknaden kan dock bli besviken på utebliven tillväxt och aktiekursen kan sjunka, men det är ju inte samma sak som att företaget går dåligt.
Det fanns en period mellan 1930? och 1980(DOW på 1500) då börsen inte steg alls. Aktier var säkra placeringar som gav rimlig avkastning via utdelning av vinster.
En situation som har återkommit nu när bolagen mer finansierar sig via obligationer med fast avkastning.
Mellan 1960 och 1980 menar du nog. Det är troligen så att bolagens vinstutveckling har varit inte stått stilla sådär, det är nog snarare så att kursutvecklingen under perdioderna 1940-1960 och 1980-2000 har varit högre än vinstutvecklingen och i mellanperioden korrigerats genom att vara lägre än vinstutvecklingen.
Sådär riskfritt och säkert har det aldrig varit att äga aktier.
Tog det ur minnet-men hade helt fel! DOW svänger rätt friskt även under 60-80 talet: Dubblingar under två perioder-köpläge 64 och 75(då köpte jag min första aktie) !
http://stockcharts.com/freecharts/historical/djia19601980.html
Tydligen väldiga svängningar även då-fast det följdes kanske inte så intensivt.
Oppti, se mina grafer på
http://cornucopia.cornubot.se/2012/09/18-ars-cykler-5-6-ar-av-sur-bors-kvar.html
Jo det var nog dessa som lurade mig 😉
Dramatiken tas bort när man utjämnar till månads eller årsvärden!
Jag roade mig en gång med att sätta DOW Jones i relation till svenskt KPI.
Sätt dem till 1 1965 och vi hamnar i slutet av 2007 på 1,6
Valde jag 1980 till 2007 så blev det 5,3!
Notera att DOW inte har med utdelningen.
Sen när har Kappahl varit en del av det svenska modeundret? Mediokert mode för familjer på landsbygden där kvinnan i hushållet köper alla kläder åt sig själv, gubben och barnen i samma butik.
Det är märken med högre modefaktor som det syftas på när man pratar om det svenska modeundret.
HM, Acne, Hope, Whyred, Filippa K etc
Öh, skillnaden mellan HM och KappAhl är vad?
Kundkretsen!
Öh? Tycker mig se exakt samma kundkrets i bägge butikerna. Vanligare att hitta HM-butiker på landsbygden än KappAhl för övrigt. Oftast ligger de dock grannar med varandra i samma gallerior i storstaden…
HM är känd för hög modefaktor till lågt pris. Kappahl har aldrig varit det.
Fråga vem som helst som har ett litet hum om mode så kommer du få samma svar.
Stämmer säkert. Går alltid att köpa svarta polotröjor på KappAhl. Får väl göra en Jobs och köpa på mig 30 årsbehov nu om de tänkt gå i konkurs framöver.
Ibland har jag talat med sådana där tjejor och de säger ungefär som Linus. "På Kappahl köper tanter kläder, HM är cooolt" Själv har jag inte sett någon skillnad på kläderna men HM-reklamen tror jag är coolare.
Jämför BMW-Mercedes
Modesnillen spekulerar!
Ovärderlig humor.
Som man (könet) år 2012 boende på landsbygden är det inget krav på att vara okunnig kring modeindustrin.
På samma sätt som att man skulle kunna förvänta sig att en innerstadsboende modebloggerska tog reda på skillnaden mellan First Majestic och Avino om hon, av en händelse, skulle skriva om silverbolag 🙂
Ja, såna där formuleringar är idiotiska och vilseledande. Att värdera alla aktier till det senaste marginalpriset är inte särskilt upplysande heller. Om alla som äger KappAhl-aktier skulle sälja alla sina aktier idag, så skulle de nog få ett lägre pris i genomsnitt… Så vad menar man att "värdet" är? Alla som äger KappAhl-aktier värderar uppenbarligen sina aktier högre än det senaste marginalpriset. En del kanske tiotals gånger högre. Och jag värderar den till lägre än det senaste marginalpriset, för jag köper ju inte. Ska man fråga alla människor i hela världen hur de värderar en KappAhl-aktie?
Nä, värdet är förstås inte något pris, utan det riskjusterade nuvärdet av dess framtida kassaflöde. Och det är ju högst individuellt, beroende på vad man har för kunskap och alternativkostnader och riskaptit, vad man kommer fram till när man uppskattar det.