Återigen rapporteras det om ett fortsatt prisras på marknaden för fritidsbåtar (Schibsted/SvD).
Antalet båtar till salu verkar samtidigt inte ha ökat speciellt. I maj 2011 fanns det drygt 26 000 båtannonser på Blocket. Likadant var det i juni i år. I dag, augusti 2012, är antalet drygt 23000, specifikt 23 491, fördelat på 13 749 privatannonser och 9 742 företagsannonser.
Naturligtvis är inte Blocket hela den svenska marknaden, det kan säkert finnas de privatpersoner och företag som inte lägger ut sina objekt på Blocket, men de får skylla sig själva. Siffrorna är fortfarande representativa. Naturligtvis finns det en säsongsmässig variation.
Några skålar gjorda av Harry Hallberg.
Hallberg var en av pionjärerna inom serietillverkning av segelbåtar och skrov i glasfiber, men började sin bana med att för hand bygga båtar i trä. Utan ritning, utan på ren känsla. Träskålar var kanske ett sätt att fortsätta hantverket i liten skala efter pensionen 1972. Mer information hos Hallberg-Rassy. |
Som bekant är det viktigaste som finns för svensken möjligheten att med etanol döva plågorna och på så sätt glömma bort att man tog ut 2 MSEK i lån på huset för att köpa en sk potensförlängare till motorbåt eller motorkryssare. Vi tar ju oss gärna ett sk järn för att bli trevliga nog att umgås med andra, eller snarare uppfatta andra som trevliga. Svenskarna är väl en samling introverter, som behöver alkoholens rus för att bli sociala, och då menar jag inte bara läsarna på den här bloggen.
Skål i valnöt, gjord av Harry Hallberg |
Vill minnas att föräldrarna ibland tog lite vin till grillen tillsammans med andra seglare när man låg i någon naturhamn. Vi barn, som inte hade läst på om djurskyddslagen (en lag som knappt fanns på 70-talet) doppade korvbröd i slattarna vin och slängde till måsarna, varpå stor humor uppstod. Good times. Vi visste väl inte bättre får man förmoda och föräldrarna hade begivit sig iväg över de kala bohuslänska klipporna på en “promenad” (vilket jag så här i efterhand kan misstänka handlade om enskild kvalitetstid som bara föräldrar kan ha utan barn närvarande och i en båt är barnen ständigt närvarande) och kunde inte upplysa oss om att det var elakt att ge alkohol till måsar. Föräldrarna hade ju trevligt, så det borde ju vara trevligt för måsarna också?
H.H. 1976. Exemplaret är kantstött
men håller antagligen annars, likt en 70-talsbåt, för evigt. |
Det kan dock uppstå farliga situationer när man framför en potensförlängare i onyktert tillstånd, något man inte såg på 70- och tidiga 80-talet när jag själv som liten knodd var med och seglade. Att bränna upp med en motorbåt på torra land var helt okänt. På den tiden var kanske 2-3% av alla båtar längre än 10 meter och/eller kunde färdas snabbare än 15 knop, dvs de båtar som drabbats av nya sjöfyllerilagen.
En serie stockholmstkändisar är nu iaf upprörda (Schibsted/Aftonbladet) över att de inte får supa och sedan framföra 10+ m långa segelbåtar eller mer sannolikt ett högbelånat fartmonster i miljonklassen. Så upprörda att de skriver en debattartikel hos Schibsted/SvD. Dock har sjöfylleriet faktiskt minskat sedan lagen tillkom. Alla är ju inte kändisar.
Men sjön är inte svart/vit. 0.2 promille till sjöss i en båt i fem knop (9.26 km/h) är inte samma sak som 0.2 promille i en bil i 110 km/h. Det stora problemet är som jag ser det 15-knops regeln, då den lämnar öppet för godtycke hos polisens sida.
I många fall är det ganska självklart om en båt kan eller inte kan gå snabbare än 15-knop. Vår gamla Hallberg-Rassy Rasmus lyckades vi få upp i 11 knop en gång utanför Vinga. Det blåste ca 15 m/s. Däremot kan kanske polisen hävda att om man går ut i 25 sekundmeter så kan man få upp båten till 15 knop, men bara en galning hade gått i sådant väder. Å andra sidan var en Rasmus 35 fot och alltså över 10 meter, så därmed får passagerare och skeppare stanna kvar i land till promillehalten fallit under 0.2. Sedan kan man gå ombord och lägga sig, trygg i att inte sova i sin koj kriminellt.
Då är det enklare med motorbåtar. En gammal läckande eka med minsta möjliga utombordare bör inte kunna komma upp i 15 knop. Och är mindre än 10 meter.
Får man kanske föreslå en segelbåt i optimal storlek, t ex en Hallberg-Rassy 26 för 98 000:-? Eller en Maxi-77 för 62 000:-? Lär inte gå att få upp i 15 knop och passar utmärkt för familjen. Sovplatser, pentry, sittbrunn. Vad mer behöver man? De är rent av ölbåtar, dvs här lär man få ta sig fram även med 0.2 promille i kroppen.
Problemet är att sjöfolk allt mer kanske vill ha det enkelt, dvs motorbåt. Peka och kör. Gärna fort. Gärna på miljonbelopp lånade av banken.
En av kändisarna har rent av sålt sin sista båt, då spriten var en del av sjön för honom och båtfolk och båtar var för tråkigt utan sprit. Hittas kanske på en parkbänk nära dig härnäst?
Samtidigt finns det öbor som nu får svårt att röra sig i skärgården och måste tacka nej till en öl hos grannen. De kan dock välja en båt med klenare motor. Problemet här blir alltså polisens godtycke och möjligheten att bevisa att båten omöjligt kan gå snabbare än 15 knop. Det hela blir rättsosäkert.
Frågan är om sjöfyllerilagen påverkat andrahandsmarknaden för båtar? Antagligen inte. Även en HR 26 har fallit kraftigt i pris, trots att de svenska plastbåtarna från 70- och 80-talet verkar hålla för evigt och inte lida av något planerat åldrande. Snarare är det den svenska skuldbubblan som håller på att toppa ur. Först åker fritidsintressen som hästar, båtar, husvagn och husbil. Sedan fritidshusen, där marknaden viker och fler och fler hus finns till salu. Bostaden går inte längre att använda fritt som bankomat för att finansiera några veckor på sommaren, plus några helger.
Gamla båtar har som sagt till synes evigt liv. Det handlar om kvalitet. Inte konstigt att varven går i konkurs idag, när man kan köpa kanske bättre kvalitet för en bråkdel av priset i form av begagnat. Värre gissar jag att det blir för begagnade husbilar. En husbil lär ha samma prisutveckling, och inte osannolikt sämre livslängd, som en personbil. Och även här har det handlat om miljonbelopp som de flesta lånat till.
Dock tror jag att både båtliv och även bilsemester, något kontraintuitivt, har en framtid för sig i spåren av peak oil. Det lär bli mer segel till sjöss, då motorbåt, speciellt potensförlängare, kostar sin diesel i framfart. Men även bilsemester är resurssnålare än flyg. Det finns mycket att se på nära håll.
Och tar man sig sin öl för att våga umgås med andra om kvällen, så får man sova över på plats. Vilket man faktiskt inte måste om man har en HR 26.
För den genuint seglingsintresserade, som vill säkerställa ett ganska hållbart och trevligt fritidsnöje även efter peak oil så kan jag bara hålla med om att det antagligen ges fantastiska köptillfällen just nu. Men det kan mycket väl bli betydligt billigare när skuldpaniken sprider sig till bostäderna, så det är antagligen ingen brådska.
28 kommentarer
Nybilsförsäljningen tog en riktig hit 2008 och 2009.
Dock så upplevde jag det som att begagnatmarknaden för bilar blev starkare under denna period. Istället för att köpa nya bilar så började folk titta på begagnade och priserna höll sig bättre och steg tom för vissa bilar. Bilar är ju en sådan vara som det finns ett viss behov av och samtidigt så kan man inte ha en allt för gammal bil då reparationer och underhåll snabbt kan göra det olönsamt.
Tror du vi står inför samma sak inom båtbranschen? Nyförsäljningen av småbåtar har avstannat helt och helt plötsligt så höjs efterfrågan för begagnade båtar.
Nu har ju inte båtar samma nyttovärde som en bil.
Person A "behöver" en bil. Valet står mellan en ny bil eller en smärre begagnad. Oroliga tider så person A väljer en begagnad bil.
Person B "vill ha" en båt. Valet står mellan en nya båt och en begagnad. Oroliga tider så Person B väljer en begagnad båt eller väljer att inte skaffa båt alls.
Är inte detta ett typexempel på biflation? Min poäng är att det antingen kan förstås utifrån ett begränsade-resurser-perspektiv, eller från ett mer direkt monetärt perspektiv.
Har sedan 3 säsonger en osänkbar (?) Maxi -77 med en sittbrun för många personer inkl pilsner för den som önskar =)
HR26 är man ju uppvuxen på:-) Själv är jag sugen på en mindre motorbåt för fiske:)
Och det gick väl alldeles utmärkt, eller krävde du en 41-fotare istället?
Njaa, det blev lite litet när vi barn växte upp. Föräldrarna har nu en 37a istället. tanken är att de ska segla jorden runt
Tror att man kan dricka i båten om man ligger för ankare eller vid brygga.
Lite ovanligt att illustrera en sådan här artiklar med skålar. Skål för båtlivet?
När man läser kommentarerna i Aftonbladet får man en känsla av att nykterhetsfolket hårdsatsar på att dominera kommentarerna. Plus alla som är avundsjuka på dem som har råd med stora båtar förstås. Kan man inte också kräva att de som har stora båtar på sig har hjälm på sig, även när de sover? Det måste gå att hitta på fler smarta sätt att hindra att någon har en gnutta roligare än man själv har.
Förmodligen hade det varit smartare med ordentliga straff för den som vållar skador med båten i berusat tillstånd. Men då kommer man förstås inte på samma sätt åt den fördärvliga alkoholen.
Polisen gillar nog de här reglerna för att det ger dem skäl att fara omkring på sjön och jaga sjöfyllerister. Och sätta dit folk i stora och snabba båtar. Bättre kan man ju knappast ha det på arbetstid.
Man ska nog se lagen som en pendang till knivlagen – ett sätt att komma åt oönskat beteende på sjön, när nu en stor mängd icke sjövant folk kommer ut och försöker tillämpa samma regler som i vägtrafiken, dvs "störst går först", "jag skiter väl i om du störs av mitt buller och mitt svall och min högtalarmusik", "jag skiter väl i om jag förstör naturen", "jag skiter väl i om jag förstör andras upplevelse" – bara jag får ha roligt och köra fort.
Ge dessa stackars osäkra människor en avskild arena – typ Mantorp – där de kan hållas: köra fort, imponera på varandra, ragga brudar osv – ha roligt på sitt sätt. Då slipper vi ha dem förstörandes för oss andra som söker oss ut för att se naturen, njuta av frånvaron av människoljud, lyssna till vågskvalp, förtöja utan meterhöga svall som slår sönder båtar och underminerar stränder, se fåglar och sälar som inte är bortskrämda av motorbuller etc.
Man kan nog se lagen som man vill.
Men polisen går inte runt på stan och visiterar varenda person de möter för att kolla efter knivar – på stan är det bara på förekommen anledning.
I skärgården far man runt och stoppar alla med 15 knots-båtar eller 10+ m båtar och tar alkotest. Utan misstanke eller dåligt beteende. Enorm skillnad
Det polisbeteendet ser vi inte alls här på ostkusten. Snarare är det för lite insatser mot buskörning. Har sett sjöpolisen en enda gång under hela juli i Stockholms skärgård – och då har jag varit på sjön 90 % av tiden.
En deplacementbåt kan inte gå fortare än vågbildningsmotståndet medger. En tumregel är antal meter båt = maxfart i knop. Så icke-planande båtar under 15 m lär inte komma upp i 15 knop hur mycket det än blåser – där finns ingen plats för godtycke hos vare sig polis eller andra. För att gå fortare måste båten plana = planande motorbåt, jolle eller katamaran.
Jag hoppas verkligen du har rätt i att höjda oljepriser kommer att ge färre av dessa hänsynslösa fullblodsegoister till motorbåtsförare, men jag tvivlar. De potensförlängare som framförs utan någon som helst hänsyn till andra på sjön är inte med säkerhet så priskänsliga. Och de med aningen mindre båtar som kanske ÄR priskänsliga, har möjlighet att gå över till vattenskoter som nästan inte drar någon soppa alls. Ur askan i elden alltså…
Instämmer, dessutom gör många vad de kan för att försöka sänka mindre båtar som kajaker genom att skapa svallvågor. Och hytter man med näven så vinkar de bara glatt tillbaka.
Jag är intresserad av att bosätta mig på en segelbåt i sydligare delar av Europa. Kanske finns någon här som har liknande funderingar? Man kan dela en båt eller köpa varsin. Det är i alla fall bra med lite sällskap.
Jag fann artikeln patetisk. Inte för att jag är så förtjust i det förmynderi sjöfyllerilagen innebär utan mer att man drog på alla tillgängliga växlar. Skärgårdsbor som ska till grannön på skiva tar väl inte sin femtonfots segelbåt över? Man tar väl något litet och praktiskt, gärna en båt som är enkel att hantera på fyllan, typ eka?
En femtonfots segelbåt låter visserligen liten, men praktiskheten, där kan jag nog hålla med dig om att det låter tveksamt 😉
Vad det gäller prisläge på segelbåtar kan jag bidra med min egen högst personliga reflektion. Jag hade en 27-fots segelbåt fram till för några år sedan då trivialiteter som husbygge och bildande av familj med tillhörande småbarn kom ivägen. Således var det knappt om tid att underhålla en äldre havskryssare med underhållsbehov.
Planen är istället att om några år när barnen växt till sig och fått sedvanlig grundutbildning i optimist införskaffa en ny båt.
Därför "roar" (alternativt plågar) jag mig löpande med att studera utbudet av potentiella modeller i lagom storleksklass för en "normalfamilj".
Kombinerar man det tillsammans med tillgänglig prishistorik via sajter som t ex Sailguide så kan man konstatera att det finns gott om prissänkta modeller, och prisnivåerna visar på 30 till 50%-iga sänkningar. Båtar som tidigare gick för 150-250' som begagnade går nu att få för 100-150' istället. Så mycket har priserna fallit på bättre begagnade på bara två år.
Enligt min högst personliga reflektion alltså. (Men ja, jag sitter och suktar efter olika modeller ohälsosamt mycket, så jag tycker det finns visst fog för iakttagelsen..)
Sjöfyllerilagen behöver inte debatteras. Facit, dvs Morgonsur, har redan sagt allt som behöver sägas.
Morgonsur: Fler sjöfyllerister!
Hur kvästa och kuvade kan folk bli egentligen? Bara i Sverige kan en sadan idiotisk lag appladeras. Bara en helnykter antialkoholperson som Cornu kallar det supa när man passerar 0,2 promille (en öl). Anledningen till stränga regler vid bilkörning är ju som bekant att bilar samsas i tranga passager och stadskärnor, och att paverkade personer i bil har en tendens att köra pa sina medtrafikanter och rent av döda dem ibland. Detta är extremt sällsynt i batsammanhang, inte ens en gang per ar.
Tror att grundproblemet ar ett annat; frimicklarna i riksdagen (extremt överrepresenterade) hatar alkohol och vill helst förbjuda det i sin helhet, lagar som dessa ska ses i det sammanhanget.
Nej – det finns ett stort och reellt problem med folk som kör alldeles för fort, hänsynslöst och berusade. Det är det man vill komma åt.
Utformningen av lagstiftningen kunde vara bättre (framför allt mer pedagogisk), men i princip så funkar den som tänkt – fartdårarna med alldeles för stora båtar för sin kompetens kan sättas dit, men vanligt folk som har normal storlek på sina båtar kan fortsätta som förr.
Jaha, sa det har alltsa inget med alkohol att göra, bara att en del har för stora batar…? Ja da blev ju lagen jâttelogisk, tack för förklaringen!
Det är bekymmersamt att en massa politiska beslut fattas i Sverige inte för att de är kloka och välgenomtänkta utan för att ingen vågar säga emot. Det spelar ingen roll om logiken brister när en del lobbar intensivt och andra inte vågar säga emot för att de då får fula etiketter på sig. Men det är så svensk politik fungerar.
Jag ogillar onödigt stora båtar och framförallt stora motorbåtar, men jag skulle inte drömma om att bekämpa dem med hjälp av en sjöfyllerilag. Folk kan ju fortsätta köra sönder våra naturresurser och våra liv alldeles nyktra. Det är inte alkoholen som är det stora problemet.
Som sagt vi är de sista i norden att införa en sådan lag, så det är knappast så att våra beslutsfattare inte vågat säga emot – tvärtom har vi hållit emot mycket länge, för att behålla friheten på sjön. Jag är för all frihet på sjön – men med frihet följer ansvar.
Så vad fan gör man när folk inte har vett att ta sitt ansvar – då blir det lagstiftning till slut. Om idioterna som bara tänker på sig själva och utnyttjar alla luckor i lagen ända till sin spets hade haft bara ett par hjärnceller till så hade vi sluppit sån lagstiftning.
Jag ser paralleller till kommersiellt utnyttjande av allemansrätten, hårt MTB-cyklande eller ridande i skogen, fiskeguider som profiterar på det fria fisket etc etc. När folk inte kan ta sitt ansvar så blir det till sist lagstiftning – med minskad frihet för alla.
Har man en tolvmeters motorbåt så skall man vara en riktig galenpanna om man fyllekör i hög fart med den. Jag kan tänka mig att framförallt vattenskoterförare fyllekör. Men fokus har inte hamnat på dem.
Finns uppenbarligen rätt gott om sådana galenpannor…
Vattenskoterförarna verkar hittills vara nyktra av vad jag sett. Okunniga om sjövett och hänsynslösa mot andra förvisso, men man klarar inte de avancerade manövrar jag ser om man är dyngrak. Det är dock kanske bara en tidsfråga innan dessa blir svensson-leksaker.
Din argumentering är inte helt övertygande, när du verkar reta dig minst lika mycket på stora och snabba båtar som på alkohol på sjön. Du låter mer som någon som av något oklart skäl är extremt engagerad av frågan snarare än som någon som är intresserad av att vara informativ och stringent. Jag föredrar en saklig diskussion framför vilt passionerade åsikter med tunt eller irrelevant informationsinnehåll. Så jag snedtänder minst lika mycket på diskussionsklimatet som på något annat.
Är det okej om folk super hårt i mindre och långsammare båtar? Är det inte vanligtvis i sådana man dör när man druckit för mycket? Är det dags att förbjuda all onykterhet på sjön? Varför bara på sjön?
Sjöfyllerlagen är en följd av den politiska korrektheten och feghet.
Det behövs bara en som föreslår en skärpning så vågar nästan ingen ur det politiska etablissemanget säga emot. Är du för att man super på sjön eller? Tänk om ett barn blir dödat?
Så enkelt är det…
Priserna på segelbåtar har nog gått ner rejält av vad jag kan bedöma efter att ha följt några mindre segelbåtmodeller ett par år.
I hamnen här nedanför ligger ingen båt vid ungefär hälften av platserna. Så gott som alla tomma platser saknar förtöjningstampar varför jag drar slutsatsen att ingen båt legat där denna sommmar och att ingen kommer dit denna sommar. Det var många tomma platser förra året också men jag räknade inte så noga då. Man betalar hellre sin plats och har den kvar än att hamna sist i kön. Ser vi början på ett trendbrott? Satsa inte på båthamnar??
På sommaren SKA hamnplatserna vara tomma 😉
I Stockholmsområdet är det fortfarande flera års kö till alla båtplatser, och eftersom Stockholm växer med sisådär 35 000 pers varje år så kan det ju vara så att dina tomma platser beror på att folk flyttat. Å andra sidan ska man inte dra några slutsatser av att folk tagit förtöjningstamparna med sig, många gör så. De kan behövas på turen – eller det kan vara ett sätt att få behålla dem.
Som jag sagt tidigare i tråden – det finns ett stort problem med fylleri och buskörning – och även med yrkessjöfarten. Lagen är tänkt mot detta och följer liknande lagar i grannländerna. Vi är alltså sist i norden med att införa en sådan lag – inte först. Man kan förvisso diskutera om det ska vara 0,2 promille eller 0,5, men frågan är mest akademisk – för vanligt folk med rimlig båtstorlek så har lagen ingen betydelse. För kändisar med potensförlängarbåtar så betyder den att de måste utse en fyllechaffis på fylletraden till Sandhamn.