En del av oss är genomärliga. Jag fick ett bra exempel från en läsare, angående felaktiga fakturor. De flesta av oss klagar förstås när man får en negativt felaktig faktura, men hur många av oss klagar när det slår åt andra hållet? T ex om du får en leverans som är större än vad du beställt, eller om avsändaren fakturerat fel och tagit för lite betalt?
Själv har jag som egen företagare stor respekt för sådana fel och hör alltid av mig och korrigerar. När det gäller för stora leveranser brukar leverantören bli extra glad och erbjuder sig alltid att stå för porto etc, och erbjuder ibland någon kompensation som tack för besväret. Andra menar att företag får skylla sig själva om de har dåliga rutiner och varför skall man som kund hjälpa ett företag? Marknadsdarwinismen får råda, och de som har fel på sina faktureringssystem får klara sig bäst de kan.
Men hur många är ärliga, även när man själv förlorar på det? Tänkte ställa frågan till de kära läsarna.
Svara som vanligt här ute till höger, och jag kan inte se vem du är eller var du sitter just när du svarar på enkäten så ditt svar är helt anonymt för mig.
Kommentera gärna.
22 kommentarer
Är för fattig för att vara ärlig vid sådana misstag..
Lite of toipc, en fråga om skogsbruk.
Ungefär hur mkt ved kan en man få fram per vecka (ca 5dagar x 8 timar) på en pers?
Anta att man inte har skördare utan motorsåg. Mindre traktor med griparm. Och någon effektiv klyv och kap.
Gallring i 30-40årig skog.
Allt tar längre tid än vad man tror, men hur stor mängd ved är rimligt?
Ganska mycket. Från Säkerskog:
http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=3080
Fällning/kvistning/kapning med motorsåg tim/m3t
– Klent röjvirke (5 cm i brh) 2,0
– Grovt röjvirke (10 cm i brh) 0,9
– Gallringsvirke (15 cm i brh) 0,6
Terrängtransport 200 m
– Traktor med griplastarvagn 0,1
– Traktor med linkran o kärra 0,2
– Terränghjuling, snöskoter 0,4
Du bör enligt ovan klara en m3f på 0.1+0.6=0.7 timmar till 0.1+0.9=1 timme.
40 m3f på en vecka. Ungefär en ca 80m3 stor välta med virke, t ex 13x2x3m. Men då är du en van arbetare och allt flyter.
Ang. ärlighet, det beror ju på vad det är för firma, vad man har för kontakt med dem, servicenivå, storlek osv. Även dagsformen påverkar 🙂
//HPD
Om man debiteras för lite i snabbköpet, så räknar jag med att det jämnar ut sig mot alla gånger de missat att lägga in extrapriser i systemet (vilket man kanske inte upptäcker).
Om man inte skannar själv så snabbsummerar jag alltid när kassarna fylls. Fel > 1% upptäcks och reklameras, men om det går på andra hållet – tja, man vill ju inte framstå som en evig kverulant.
//Aktiepohlman
Vill kunna sova lugnt och dessutom slippa skämmas och behöva slå ner blicken!/G
Har inte reflekterat om det innan men det kanske var dags, på jobbet så reglerar jag åt båda hållen för kunder. dvs varför ska någon pröjsa för mycket för mina tjänster om jag gjort fel.
privat skiter jag högaktningsfullt i om de skickar för mycket grejjer. ringer man in till kundtjänst blir det bara massa skitjobb och man blir ansedd som en tjuv som har orsakat problemet.
Är övertygad om att ärlighet vara längst.
Köpte en gång ett datorpaket från en större leverantör via postorder. I paketet skulle en HDD ingå men det var två med i paketet.
Om jag anmälde? Nej, jag övervägde det men eftersom leverantörer är en av nordens största så ansåg jag att "dem har råd"…
Händer nu o då. Fick för nån vecka sen en kreditfaktura på ca 10.000 på något material jag inte kände igen. Ringde och kollade o efter mycket om o men så kom dom fram till att dom skickat till fel kund. Hade så klart kunnat tacka o ta emot utan att säga nåt, men troligtvis hade dom efter en tid upptäckt att dom gjort fel o då hade det blivit sju resor värre att reda ut det i efterhand. Tror nog att ärlighet lönar sig i längden.
Beror på beloppet…
Jag är idiot-ärlig. Jag fick till och med det omdömet vid en referenstagning, alltså en kollega som lämnade referens på mig svarade på frågan vad jag hade för dåliga sidor, och svaret var att jag var för ärlig, även om det är till min egen nackdel så är jag ärlig.
Måste bara påpeka att det inte är den typen av ärlighet när man känner sig tvungen att säga "sanningen" om allt, även om ingen har frågat efter den, har en kompis som är sådan, och det är verkligen något annant….
Fick ingen faktura efter leverans på möbler till mig som privatperson. Väntade några månader innan jag hörde av mig till butiken. Fakturan hade kommit bort nånstans i deras system, och de hade ingen aning om den eller att jag hade fått varor. Så blev jag 25000 kr "fattigare". Rätt eller fel att höra av mig?
Det fattas ett alternativ, "försöker vara ärlig, men får ofta ge upp då leverantören (av gammal vana?) vägrar erkänna att de gjort fel."
Vi bor i villa, men enligt bredbandsleverantören har vi avtal genom bostadsrättsföreningen (nej, villan ingår inte i någon bostadsrättsförening) och har därför gratis kabel-TV och internet med grundhastighet. Efter tre telefonsamtal där felet påpekas har jag gett upp och betalar nu utan minsta gnäll fakturorna på extra snabbt internet (220 kr/månad).
09:18, nej det saknades inte ett alterantiv, fanns "Annat, kommentera" för alla möjliga specialfall och förklaringar.
09:17 Naturligtvis rätt av dig. Du hade uppenbarligen varit beredd att betala för möblerna så de blev ju inte "fattigare" än du tänkt. Och du kan sova väldigt gott om natten. En dag kanske de i ngn revision upptäckt missen och fakturerat dig inklusive ränta, eller rent av gått fram ännu hårdare (t ex låtsas att de fakturerat dig och att du inte betalat, och gått direkt på inkasso).
Frågan är hur stort spill det är för svenska företag det här? Många som "drabbats" verkar det som.
Är ärlig mot privatpersoner eller mindre företag som jag känner empati för.
En gångs så blev jag väldigt dåligt behandlad på mitt bankkontor, där jag fö har varit kund i hela mitt liv och de sista 10 åren haft en rätt stor kapitalreserv ståendes på ett vanligt konto utan ränta i princip. Hon som arbetade i kassan hade ingen koll på hur man hanterar kontanter och var heligt förbannad då jag ville ta ut ca +20kkr (varför ville jag ta ut sååå mycket pengar?? osv), trots att jag var enda kunden vid tillfället, i vredesmod så tappar hon alla pengarna på golvet, tar ut för lite ur "maskinen" de har bakom, märker det och rättar sen till det (nu riktigt skitförbannad), men då har hon tagit ut ca 10kkr för mycket. Tidigare i mitt liv så har jag haft en anställning då jag hanterade mycket kontanter, väääldigt stora belopp, så då blir man en expert på hur man ska hantera både sedlar och mynt och se till att man växlar rätt. Jag såg direkt vad hon hade gjort och vilket matematikvurpa hon hade gjort i sitt obefogade vredesmod. Kunde se på högen med femhundralappar att den var större än vad den borde vara (jag var van på den tiden att ha ca 20-40kkr kontant på mig, då får man en god känsla för sådant). När hon kom med högen med sedlar, hon höll dem i båda händerna krampaktigt och de var rejält skrynkliga nu, släppte ned dem på disken arrogant, buntade inte ihop dem eller kontrollräknade (kontrollräkna skall man ALLTID ALLTID ALLTID göra, regel no 1 inom kontanthantering). Hon frågade irriterat om jag ville ha kuvert också?, jag sa att det gick bra utan, gjorde snabbt en bunt av sedelhögen vek den och lade den i fickan, gick lugnt iväg från kontoret, runt hörnet så räknade jag snabbt och vant igenom pengarna… 10kkr rikare!
Just den banken hade jag gärna tagit på flera miljoner om det hade varit möjligt (hade det varit tex handelsbanken så hade jag nog inte gjort det, men de hade nog inte gjort ett sådant misstag heller). Hade det handlat om felväxling i lokala kiosken, eller en tobakshandel så hade jag rättat till det. men mot en storbank som dessutom pissar på sina trognaste kunder som inte har lån utan har mage att spara sina pengar (!)… NO WAY!!! Svin som de är. Moraliskt så anser jag att de är skyldiga mig betydligt mer än de 10kkr 🙂
En liten anekdot.
//Roofert
Gick genast igenom kundreskontran och fann åtta negativa kontosaldon. Som självklart återbetalas. Tack Cornu för din medverkan till att förbättra vår cashflow. 🙂
Som många ovan redan sagt:
Det beror på !
Har jag fått den vara jag velat med en bra service så påpekar jag det självklart.
Jag är också den personen som påpekar om jag får för mkt växel i kassan på Ica.
Däremot är det inte säkert att jag skulle gjort det om det varit en strulig leverantör. Chansen är också mindre om jag misstänker att det leder till massa strul, oftast om det är ett större företag..
Sen beror det lite på summor och produkter/tjänster också – handlar det om stora grejer/summor så är jag för ärlig, är det småsummor och stora företag så tänker jag lättare att "lite svinn får dom ju räkna med om dom klantar sig" 🙂
/K
Var på stora byggvaruhuset och köpte trall till altanen. Lastade på sibirisk lärk.
Vid "utcheckningen" var det uppbenbarligen en okunnig person som skulle knappa in sakerna. Hon hittade ingen streckkod, utan frågade mig vad jag hade på kärran. Trall 28×120, svarade jag, helt sant.
Hon knappade in korrekt längd, men för tryckimpregnerad trall av samma dimension.
Jag betalade och körde hem, med en besparing på över 50% eller 5000 kr som följd.
Dock kan tilläggas att kvaliteten på lärken hade lite övrigt att önska, men för 12:95 kr/m eller vad det nu blev, var det ett bra köp ändå!
Skulle vilja påstå att det beror på vem som gjort fel. Om det är ett företag/en person som tidigare skinnat mig eller betett sig allmänt osympatiskt skinnar jag dem tillbaka. Men har jag blivit väl behandlad är jag genomärlig.
Ett par frågor till er som inte säger till:
Har ni ingen känsla alls för rätt och fel?
Är allt bara en fråga om att till varje pris skaffa sig fördelar?
Hur uppfostrar ni era barn – lär ni dem att vara ärliga ibland, men ibland inte?
Klagar ni på skolläraren om denne lär ut ärlighet?
Glädjande nog så säger "pollen" just nu att 52% hade sagt ifrån, men 37% som inte hade gjort det är skrämmande!
Men det är väl ni som tillhör det som alla älskar att klaga på, dvs "tjuvsamhället".
En dag var jag på ICA och handlade två kassar med nödvändiga matvaror. När jag betalade tyckte jag nog att det blev en aning dyrt och när jag granskade kvittot efter att ha plockat i allt i kassarna såg jag till min stora förvåning att jag hade inhandlat en stycket oljefylld elradiator á 995,-
Naturligtvis fick jag tillbaka dessa 995,- men vill gärna påpeka att det kanske inte är alla som sparar kvittot och faktiskt kollar upp vad de betalar för.
Tyvärr måste jag säga att liknande fel har skett ett par gånger hos samma ICA handlare – som påstår att "systemet för priserna och deras streckkoder inte uppdaterats på rätt sätt".
Nästa gång man köper 2 liter mjölk kanske man betalar för 2st påsar kattsand?
//ICA kunden