Tack vare en kommentar om Ventelo i förra inlägget om klippandet av Telias luftburna kopparkablar, så kom jag osökt att tänka på telefonförsäljarhelvetet man drabbas av som egen företagare eller enskild firma.
Efter att i åtminstone ett decennium som privatperson suttit i NIX-registret och varit förskonad från telefonförsäljare, undantaget i de fall man redan är kund, så upptäcker man snabbt att man som egen företagare, rent av enskild firma, inte är benådad. Speciellt inte om man varit korkad nog att ange sitt hemtelefonnummer i registreringsuppgifter hos Skatteverket eller Bolagsverket.
Läxa ett: Ändra kontaktuppgifterna hos åtminstone Skatteverket och Bolagsverket till ditt mobiltelefonnr. Det stoppar 95% av alla telefonförsäljare, då det helt enkelt är för dyrt att ringa till mobiler för långdragna säljssamtal. Dessutom är det förbjudet för callcenter som är medlemmar i Sveriges Callcenterförening respektive Swedma att ringa till mobiltelefoner.
Vad som slagit mig är att de telefonförsäljare man drabbas av som företagare ofta inte är ett dugg seriösa. T ex de som säljer åt Ventelo eller andra skumma telefonibolag, med argumentet att du kan lägga även din privata hemtelefon hos dem så kan du ta alla telefonikostnader obeskattat på företaget. Eller sådana som vill sälja tvättmedel för 5000:- med argumentet att “ni har väl barn, då går det åt mycket tvättmedel, och det är ju gott att kunna ta det obeskattat på företaget”. Kontrar man med “så får man faktiskt inte göra” kommer svaret enligt säljmanus “men det finns väl ingen som startar företag för att gå med vinst, man startar ju företag för att få en massa schyssta avdragsmöjligheter, sådant här upptäcker inte Skatteverket”.
Här är lite bra inköpsmanus jag brukar använda numer:
– Hej, jag ringer från ABC och vi har ett erbjudande till dig.
– Först vill jag berätta att detta samtal kommer spelas in i utbildningssyfte och för din trygghet som säljare, och kanske publiceras på Internet, alternativt skickas till Skatteverket om ni uppmanar till skattebrott.
– … så får man inte göra.
– Det får man visst, och i övrigt bryr jag mig inte. Inget personligt, men jag föreslår att du använder din dyrbara provisionsbaserade säljtid till att ringa ett enklare prospekt. Adjö.
Det brukar räcka så.
Annars finns det varianter. Svara aldrig ja.
– Sven Svensson
– Är det här Enskilda Firman?
– Nej, det här ett privat telefonnummer.
– Men är det inte du som driver Enskilda Firman?
– Nej.
– Heter inte du Sven Svensson?
– Nej.
– Men det sa du ju i början.
– Jag ljög.
– Kan jag få tala med Sven Svensson.
– Nej.
– Jobbar du på Enskilda Firman eller tecknar du för Enskilda Firman.
– Nej.
– Jag ser att Enskilda Firman har det här telefonnumret.
– Nej, det är fel. Inget personligt, men jag föreslår att du använder din dyrbara provisionsbaserade säljtid till ett annat prospekt.
Här är för övrigt en bra sida med vilka telefonnr som telefonförsäljare använder. Väldigt ofta är det 08-5xxxxxx. Ett tips som också finns på den sidan är att programmera in dessa telefonnr i din mobil, på en identitet (“Telefonförsäljare” använder jag) och ge dem en tyst ringsignal.
Annars finns Vem ringde? som också är att rekommendera.
När man blivit kontaktad av en telefonförsäljare från ABC, så jobbar de ju i själva verket oftast på callcentret DEF. Man kan med fördel maila DEF och ange att man aldrig vill bli uppringd av dem igen, så skall de iaf enligt branschens etiska riktlinjer inte ens ringa dig som företagare. Annars kan man höra av sig till ABC och klaga över att DEF ringde och var otrevliga.
Man behöver iaf inte vara speciellt otrevlig mot telefonförsäljare, om de inte själva är det. Trots allt jobbar de på lågavlönade slavkontrakt, och är ofta oerfarna yngre. Lite medlidande kan man visa, men låt dem inte hålla sig till manus och se snabbt till att slänga ur dig “Inget personligt, men jag föreslår att du använder din dyrbara provisionsbaserade säljtid till ett annat prospekt” eller något annat, och lägg sedan på luren.
En gång ringde den otrevlige upp igen och fortsatte tjata, kallade mig otrevlig och försökte ge mig någon form av dåligt samvete. Synd att jag inte spelade in på den tiden.
Roligast var annars något som kallade sig Spärrservice, och för en rätt saftig summa erbjöd sig att inte ringa igen. Fast eventuellt skulle de även spärra numret hos andra telefonförsäljare. Snällt av dem. Finns ett liknande bolag, Q Call, som ringer upp igen och igen och igen och igen och igen och igen och igen och igen och igen och igen och erbjuder sig att sluta ringa mot betalning, eller som det kallas “spärra mot telefonförsäljare för företag”.
Annars drabbas man faktiskt ibland av dörrförsäljare, iaf som nystartad firma. Finns t ex dörrförsäljare som specialiserar sig på nyregistrerade lantbruksföretag och att sälja brandskåp för bokföringen man måste spara i 10 år för att inte bli sköntaxerad av Skatteverket. Eller traktorer för den delen. Fast de försöker oftast vara trevliga, och pga den dyra men lite personligare säljprocessen så släpper de svåra prospekts direkt och drar vidare.
6 kommentarer
Jag minns ett minnesvärt samtal från en telefonförsäljare. Det var på den tiden när min son var ca 1 och hade väldigt svårt att komma till ro och somna. Jag var fullständigt däckad av sömnbrist. Så när telefonen började ringa och jag låg bredvid min son för att han skulle somna, så ignorerade jag den. Vanliga människor lägger på luren efter ca 5 signaler. När det hade gått 15 signaler sätter sig sonen upp, klarvaken, och manar mig att svara… Jag, skitförbannad, sliter upp luren och fräser -Är det på liv eller död?!! Min sambo är skogsarbetare, och skulle han låta 20 signaler gå fram så skulle det vara på liv eller död… När då personen i andra änden började dra sitt säljmanus fick hon sig en utskällning att man inte ringer 20 signaler hem till folk (osv osv). Jag brukar inte skälla på stackars underbetalda säljare, jag brukar bara säga att jag inte är intresserad av deras varor och lägga på, men den här gången var min gräns för tålamod passerad med råge.
Även säljare från Tele2 har kört det där med privat telefon på företaget. Jag blev faktiskt häpen men fann mig och påpekade det “olagliga” i upplägget.
/Rourk
jag hatar telefonförsäljare!!!!
Cornucopia,
Efterhängsna säljare av finansupplägg brukar ge sig vid “I am filing for Bankrupcy”. Vänligt alltså.
Spolingar från Skandia etc brukar svalna när man efterfrågar deras syn på Teakinvesteringar eller varför inte jordbruk i, you know where.
oxå Vänlig approach
Nu ska JAG ringa vattenfall och kolla om man verkligen kan få El för 0:48
Hellbound
Gör som Jerry Seinfeld:
Jerry – “Tyvärr har jag inte tid just nu, men om du ger mig ditt hemnummer så kan jag ringa upp senare.”
Telefonförsäljaren – “Ehh… ehhh… njaeee…”
Jerry – “Du kanske inte gillar när man ringer hem till dig?”
Telefonförsäljaren – “Nä”
Jerry, samtidigt som han slänger på luren – “JUST DET!!!”
OM man lyckas få telefonförsäljarna till att skicka ett e/postmeddelande: Besvara dem med varianter av detta>
Hej,
Tack för mail. Mottagit. Läst. Tagit del. Förstått. Noterat.
Du får följande svarsalternativ enligt nedan givna alternativ: (fyll i lämplig bokstav)
A. Detta är mycket aktuellt och intressant för oss. Kontakta oss för ett förslag på tid för kontakt.
B Vi är intresserade av att se mer på detta då det finns ett behov av tjänsten/ produkten. Vi återkommer med ett förslag på tid som passar oss för en eventuell bokad teledemo eller samtal. Har vi inte gjort detta inom 4 veckor får du gärna kontakta oss per mail igen. Vi avböjer telefonsamtal då mycket av vårt arbete kräver koncentration som störs av ingående samtal.
C. Vi är nöjda med vårt nuvarande läge och ser inte behov av att byta leverantör eller vikta budgetresurser för detta. Fokus ligger fn. på andra för oss mer centrala ting.
Vi tackar därför nej men behåller kontaktuppgifterna tills vidare. Du är däremot välkommen att sätta upp oss på din ditributionslista då det är intressant för oss att få information från er i fortsättningen.
D. Vi är nöjda med vårt nuvarande läge och ser inte behov av att byta leverantör eller vikta budgetresurser för detta.
Vi tackar därför nej, men behåller kontaktuppgifterna tills vidare. Då du eller andra från ert företag eller det företag som du respresenterar tidigare ringt upp oss och inte accepterat ett avböjande tidigare ser vi gärna att du ordentligt noterar detta denna gång. Om du inte respekterar detta nej och ringer oss i ärendet igen så kommer vi att debitera ert företag med 600 SEK per påbörjad minut. Du är däremot välkommen att sätta upp oss på din ditributionslista då det är intressant för oss att få information från er i fortsättningen.
E Vi tackar nej till fortsatt kontakt då din tid och vår är lika värdefull och det är mycket liten chans att vi kommer att vara intresserad av denna tjänst i fortsättningen. Vi avböjer telefon och mailkontakt och om läget skulle ändras så kommer vi på eget initiativ ta kontakt med er. Om du/ni inte respekterar detta avböjande nej och ringer oss i ärendet igen så kommer vi att debitera ert företag med 600 SEK per påbörjad minut eller mottagna mail.
Med vänlig hälsning