Vi har redan tidigare läst uttalanden från Maria Wetterstrand (mp) som visar på att partiet är väl medvetna om peak oil, och även i förtäckta ordalag talar om det hela. Citat från Wetterstrand:
-“När vi vet att vi kommer drabbas av en oljeprischock om fem eller tio år.”
Utförsbacken efter peak oil tar vid förr eller senare, med risk för en periodvis explosiv utveckling av oljepriset, avbrutet av en världsekonomi som om och om igen kastas in i oljebristorsakade recessioner eller depressioner. Wetterstrand säger ovan att man vet att det här kommer inom 5-10 år. Optimist.
(mp) har också medgett sin kännedom kring peak oil i sina svar på mina frågor till alla större partier i riksdagsvalet.
“Självklart har MP noterat att den fossila oljan kommer att ta slut inom
en snar framtid. Vi deltar ju nationellt i EU och internationellt på
många olika nivåer i de samtal mm som förekommer i frågan.
För oss är det dock viktigare att arbeta med att vi redan har släppt ut
för mycket klimatgaser från fossila bränslen”
Lite felformulerat där. Peak oil innebär inte att oljan tar slut, bara att produktionen faller, och exportoljemarknaden faller ännu snabbare.
I ett annat uttalande från han den där andra i miljöpartiet. Vad heter han nu igen? Bengt Eriksson? Nej, Peter Eriksson, i något som ser ut att handla om förmögenhetsskatten som (mp) nu är överens om (s) med, men vägrar säga några detaljer kring så hoppar följande ur hans mun om deras meningslösa förslag till höjning av bensinsskatten:
-“Det kan mycket väl vara så att vi 2015 fått den situation som vi tror är rätt sannolik, att vi får en fördubbling eller kanske tredubbling av världsmarknadspriset på olja. Vår idé med höjningar av koldioxidskatterna nu är att påskynda omställningen.”
Peak oil igen. Whoops. “Rätt sannolik”.. 160-240 USD för oljan. 3:- till 6:- till på bensin och dieselpriset före moms, 3:75 till 7:50 till per liter med moms. Och man tror att 48 öre i skatt skall göra någon skillnad.
Men här har nu bägge språkrören, både Wetterstrand och han den där andra, inom loppet av någon vecka uttalat sig om att (mp) ser ett exploderande oljepris framöver.
Frågan är om man försiktigt försöker sälja in det här politiskt till svenska folket och pejlar reaktionerna. Ingen annan verkar reagerat, så det handlar väl om att successivt öka frekvensen i uttalandena. Strongt att våga nämna det alls i en valrörelse.
Nu till en spekulation från min sida. Om den rödgröna axelmakten förlorar valet och inte tar över regeringsmakten, så kommer (mp) slå allt hårdare på trumman och aktivt börja tala klarspråk om peak oil. Man kan göra detta åtminstone de första två åren i opposition, dvs 2010-2012. Om opinionen idiotförklarar dem så byter de språkrör runt 2012 och slutar prata om det hela för att reparera skadan inför nästa val 2014. Börjar peak oil istället bli rumsrent så driver man vidare det hela och gör det till en profilfråga i valet 2014.
I princip kan man köra samma sak även i regeringsställning, även om det är mindre sannolikt. Men fram till valdagen ligger man lågt.

