Nu kom det in ett svar angående mina frågor om peak oil från (v)änsterpartiet.
Partiet tog sig faktiskt tid att svara på de specifika frågorna, som återges som en del av svaret som följer:
– Hur anser ert parti att vi bör bemöta peak oil, peak gas och peak coal?
Energikrisen hänger ihop med övriga miljö- och klimatproblem och den orättvisa världsordningen. 20 procent av världens befolkning förbrukar hela 80 procent av jordens resurser. De rika länderna står också för närmare 80 procent av de klimatutsläpp som människan gett upphov till, men det är de fattiga länderna som drabbas värst. Det finns även stora skillnader inom de rika länderna. Höginkomsttagarens livsstil ger högre koldioxidutsläpp än låginkomsttagarens. Män belastar klimatet i högre grad än kvinnor. Vänsterpartiet menar att det är dags för klimaträttvisa. Den som belastar klimatet ska också betala för det. Konkret handlar det om att vi i Sverige måste sätta upp radikala mål för utsläppsminskningar inom vårt land. Vi måste också ta på oss att göra utsläppsminskningar i fattiga länder. För Vänsterpartiet är det självklart att vi i de rika länderna måste hjälpa fattiga länder så att de kan anpassa sig till klimatförändringarnas effekter, eftersom det är vi som har orsakat problemen. Därför vill vi att Sverige ska införa ett kraftfullt klimatskadestånd.
– Vad vill ert parti göra för att helt avveckla eller radikalt minska olje- och fossilgaskonsumtionen till år 2030?
Vänsterpartiet vill sätta igång något vi kallar Klimatlyftet i Sverige: kraftiga satsningar på förnybar energi, effektivare energianvändning och en avveckling den fossila energiförbrukningen och kärnkraften. En klimatomställning skulle ge många nya gröna jobb i Sverige. Några av våra förslag:
– Skapa förutsättningar för en svensk vindkraftsindustri genom att öka stödet till vindkraft och införa ett nytt stöd för havsbaserad vindkraft.
– Inför stöd för renovering och energieffektivisering av miljonprogrammets hus. Tex vill vi införa klimatbonus och klimatavdrag för de hushåll som gör klimatinvesteringar i sin bostad.
– Stoppa tågkrånglet och öka kapaciteten på järnvägen. Vi vill satsa 100 miljarder kr mer än alliansen på detta.
– Mer, bättre och billigare kollektivtrafik. Vi vill införa gratis kollektivtrafik på sikt – till en början för alla unga och studenter.
– Återinför Klimatinvesteringsprogrammet (Klimp) som gett stora utsläppsminskningar i många kommuner. Alliansen avvecklade programmet.
– Bygg höghastighetståg. Vi vill börja bygga Sveriges första höghastighetståg – alliansen vill inte det.
– Satsa på solenergi – inför handlingsprogram och stärk stöden till solenergi.
– Vattenfall ska ställas om till att vara ledande i Europa i klimatomställningen.
Vänsterpartiet står bakom det rödgröna klimatmålet att Sverige ska minska sina utsläpp med 45 % minskning av utsläppen 1990-2020 (målet omfattar de sektorer som inte ingår i EUs utsläppshandelssystem bl.a. transporter, jordbruk och bostäder). Målet ska uppnås inom Sverige. Därutöver vill vi satsa på klimatåtgärder utomlands som minskar utsläppen med minst 13 % till 2020 (jämfört med de svenska utsläppen 1990). Sammanlagt blir det alltså 58 % som ska jämföras med alliansens klimatmål på 27 % i Sverige och 13 % utomlands. Vi vill också energieffektivisera med minst 25 % till 2020 vilket också är en ambitionshöjning jämfört med alliansen.
– Hur skall ert parti säkerställa att kritiska samhällsfunktioner får tillgång till bränsle, inklusive blåljusmyndigheterna och försvaret?
Genom att vara pådrivande för en energiomställning till hållbar energi så att Sverige har en trygg, grön energiförsörjning den dag oljan sinar och energipriserna stiger.
– Hur vill ert parti bevara välfärden och jobben i en värld med fallande oljeproduktion och fallande eller stagnerande ekonomisk tillväxt?
Genom satsningar på klimatinvesteringar – klimatlyftet som vi hänvisar till i fråga 2 – skapas många jobb. Vi vill höja skatter för de som har de bäst ställt i Sverige för att kunna göra ökade satsningar på skola, vård och omsorg vilket skapar många arbetstillfällen inom tjänstesektorn. Det är såväl nödvändigt som mer miljömässigt hållbart än att satsa på skattesänkningar till privat konsumtion.
– Vilka experter i frågan har ni knutit till ert parti?
Vi lyssnar främst till de svenska myndigheterna och utredningar som genomförs men har även en dialog med organisationer och forskare.
– Hur arbetar ert parti med energiförsörjningen i allmänhet och oljetoppen i synnerhet? Har ni någon arbetsgrupp som arbetar med politik för oljetoppen och dess effekter?
Vi har en arbetsgrupp i riksdagen som arbetar med miljö, klimat, energi och transportfrågor.
– Vilka är partiets egna slutsatser av oljetoppens kortsiktiga och långsiktiga konsekvenser för samhället?
Vi menar att det är nödvändigt för planeten och välfärden att fasa ut beroendet av fossil energi men även kärnkraft som är en ohållbar energikälla. Därför vill vi gå mot 100 % förnybar energi.
Jag håller inte med partiet ideologiskt, och inte heller på massor av punkterna där man ställer olika samhällsgrupper mot varandra i klassisk klasskamp, men det var faktiskt ett bra och seriöst svar. Minus för att man lyssnar på Energimyndigheten och fokuserar på klimatförändringar istället för faktiskt peak oil. Oftast är medlen de samma, men det gäller t ex inte koldioxidfällor, utsläppshandel och andra avlatsbrev. Det blir inte mer olja för att planterar träd i Afrika, även om plantering av träd och skyddande av regnskog är åtgärder mot klimatförändringar.
Motvilligt får jag ge partiets svar en trea. De vill trots allt uttryckligen gå mot 100% förnyelsebar energi, och de svarade på frågorna. Respekt. Alla i partiet är inte Lars Ohly. Att det skall vara så svårt för övriga partier att svara på direkta frågor kan jag inte förstå.
Man får hoppas att de släpper det ideologiska snömoset och tankarna om klimatböter, t ex kravet att svenska barnfamiljer skall betala 80 000:- om året i böter till Afrika.
Saknar nu fortfarande svar från (c) och (m). Passar på att påminna om att politiker skall finnas till för folket, och det är deras f-b skyldighet att svara på väljarnas frågor. (c) och (m) visar inte väljarna någon respekt när de fortfarande inte svarat.
Feministiskt Initiativ (fi) – för litet parti
Betyg: *
Folkpartiet (fp) – silverkulan kärnkraften och allt man behöver bry sig om är privatbilismen
Betyg: **
Piratpartiet (pp) – utanför principdeklarationen, ignorerar frågan, kortsiktigt makttänkande
Betyg: *
Socialdemokraterna (s) – tror att peak oil handlar om klimatförändringar, att olja bara används till bensin och svarar inte på frågorna.
Betyg: **
Miljöpartiet (mp) – medger och är medvetna om och arbetar kring peak oil, men väljer att politiskt fokusera på klimatförändringarna
Betyg: ***
Kristdemokraterna (kd) – medger peak oil men anser att marknaden och utsugande av U-länder löser problemet och politiker kan ägna sig åt annat
Betyg: **
Vänsterpartiet (v) – svarar på frågorna, vill gå mot 100% förnyelsebar energi, men snöar bort sig ideologiskt
Betyg: ***




