På förra veckans fråga om vilket riksdagsparti som har den bästa energipolitiken så blev svaret tydligt miljöpartiet.

(mp) fick alltså 37% av läsarnas röster, följt av 23% för (m) och 21% för (fp). Alliansregimens gröna röst kom först på fjärde plats med 10%. (kd), (s) och (v) existerar knappt, men åtminstone (s) och (v) får inte heller några generella läsarsympatier i andra undersökningar.
Detta kan ställas i kontrast mot att mot senaste opinonsundersökningen bland läsarna, där 48% av läsarna skulle lägga sin röst på (m) och endast 12% på (mp).
Man kanske kan sammanfatta det med att det är synd att (mp) är ute och gör bort sig tillsammans med den rödgröna axelmakten. Tvärt om kanske de istället skall erbjuda ett grönt alternativ nästa gång. Antagligen skulle de få fler röster om de kastade av sig socialisterna och kommunisterna och stod på egna ben.
