Igår chockade de så kallade Liberalerna med sin nye folklige partiledare Johan Pehrson stort i Skops opinionsundersökning. Man dubblade sitt väljarstöd i en kannibalisering av borgerliga partier. Riksdagsmajoriteten tillfaller i mandat fortfarande det socialistiska blocket med V-S-C om siffrorna står sig på valdagen.

Det verkar som strategin i att framstå som en vanlig människa och helt enkelt vara lite taffligt folklig slagit väl ut för de så kallade Liberalerna. Partiet går från 2.9% i Skops opinionsundersökning i april till 6.1% och är med god marginal inne i riksdagen, samt rent av större än Ebba Busch Kristdemokraterna med sina 5.7%. Bättre folklig än influencer alltså.
Det går förstås inte att rösta på de så kallade Liberalerna ändå, eftersom de dels svek 2018 genom att stödja en socialistisk miljöpartietregering, och dels för att de nu säger sig vilja stödja en blå-brun regering med SD. Dessutom har man inte till skillnad mot övriga partier bytt ut sin försvarspolitiske talesperson, som satt med i den sk genomförandegruppen och lade ner svenska försvaret under regeringen Borg/Reinfeldt. Tydligen ska man inte få sitta med i M-KD-SD-regeringen, utan förväntas bli ett lydigt parti utanför regeringen denna gång.
Men det går inte att förakta Johan Pehrson, till skillnad mot alla andra partiledare. Inte än i alla fall.
I sak ändrar inte de så kallade Liberalernas framgångar utfallet i regeringsfrågan.
Partistöd och mandatfördelning (förenklat, beräknat på procent och inte algoritmen för mandatfördelningen, men resultatet blir ändå det samma) enligt nedan:
V 10.3% 38 mandat
S 31.5% 116 mandat
C 6.2% 23 mandat
L 6.1% 22 mandat
M 18.5% 68 mandat
KD 5.7% 21 mandat
SD 16.6% 61 mandat
Övriga 5.1% 0 mandat
Regeringsbildningar blir då med passivt eller aktivt stöd – kom ihåg att man måste ha en majoritet mot sig för att inte kunna bilda regering – följande alternativ:
S-regering: V+S+C=38+116+23=177 av 175 nödvändiga mandat
M-KD-SD-regering: M+KD+SD+L=68+21+61+22=172 av 175 nödvändiga mandat
Socialisterna kommer alltså trots de så kallade Liberalernas återuppståndelse från graven att vara de som bildar regering även efter andra söndagen i september. De kommer gå bilda regering på ett starkare mandat än man har idag. Idag skiljer det sig endast ett mandat 175 vs 174.
Ovanstående gäller per igår och Skop. Bollen saknar luft i svensk politik och kan pysa ut ytterligare innan valdagen, så detta kommer ändras. Vad kan vänta sig är att ännu fler väljare lämnar Moderaterna och går till de så kallade Liberalerna när man nu ser att partiet klarar sig kvar i riksdagen, så väljarna kan känna sig lite mindre bruna, även om man fortfarande kommer stödja en SD-regering.
Partierna avvaktar fortfarande vad som ska bli årets valfråga och skandal. Så länge har Moderaterna t ex gått ut att de är emot den fastighetsskatt som inget parti någon bryr sig om tänkt införa och bygger sin kampanj på att ingen ska behöva lämna sitt hem. Man målar upp en enorm halmdocka fastighetsskatten och kämpar mot den, trots att inte ens S tänker lägga fram det som förslag. Frågan är om inte lämna sitt hem även gäller asylssökande, flyktingar och invandrad arbetskraft som i så fall alltså inte ska kastas ut ur landet? Eller menar man ingen villaägare ska behöva lämna sitt hem (om man inte är invandrare)? Kom för övrigt ihåg att t ex polisen i år kör på M-KD-SD:s budget om ni tror att de ska få mer pengar efter ett regeringsskifte.



