Börserna faller i de asiatiska tidszonerna efter en positiv börsbecka i Sverige men negativ i USA. Det är nya marknadsränterekord i USA. Tidölaget väntas bilda regering idag genom att rösta in Ulf Kristersson (M) som statsminister, om inte enskilda folkpartister väljer att rösta emot för att se om gräset är grönare på andra sidan innan vi får en ny regering.

Stockholmsbörsen gick +1.48% för OMXS30 och +1.50% för OMXSPI förra veckan, men i USA gick S&P-500 -1.55% och Nasdaq 100 -3.15%, förvisso i princip helt på fredagens utveckling. Det finns alltså lite för Sverige att ta ikapp idag.
Kanske därav som börserna i de asiatiska tidszonerna backar under morgonen, undantaget KOSPI i Sydkorea som går +0.26%. ASX 200 går -1.40%, Hang Seng -0.31%, Nikkei 225 -1.16% och Straits Times -0.78%.
Den svenska kronan ligger rätt stabilt och svagt kvar på 11:27 SEK för en USD och 10:98 för en euro. Guldpriset har backat till 599:- SEK per gram.
I USA noterades nya årshögsta för räntorna i fredags med 4.48% för tvååringen och 4.00% för tioåringen.

Idag blir det statsministervotering i svenska riksdagen och Tidölagets statsministerkandidat Ulf Kristersson (M) väntas väljas till statsminister och därmed bilda regering.
Det kan dock bli så att enskilda självständigt tänkande folkpartistiska riksdagsledamöter (liberala vore fel att säga) röstar emot, och inte vill begå tidölag. Kanske tycker man att det vore en idé att prata med Socialdemokraterna och se om man kan få mer av partiet Liberalernas poltiik via en S-C-L-regering? Trots allt är det en gammal folkpartistisk tradition att ligga med alla, numera till och med med Sverigedemokraterna. Eller var det Centerpartiet?
Annars blir det intressant med regeringsförklaringen och Ukraina, då Tuffe Uffe tidigare kritiserat avgående Magdalena Andersson (S) för att inte skicka Archer-haubitsar, utan att först invänta en utredning från Försvarsmakten. Om inte beslut om Archer kommer i regeringsförklaringen, utan även Uffe ska vänta på Försvarsmakten, så hörs ljudet av sten som krossar ett glashus.
Lär ju knappast bli första gången under Tidölaget, utan det kommer bli ett ljud vi får vänja oss vid. Går att köpa metallbitar på Buttericks, som låter som krossat glas när man tappar dem. Skitkul – särskilt när man går på högstadiet har jag hört från en kompis – och bra för den som vill vänja sig.






