Kommer ni ihåg den gamla goda tiden? Den där tiden när börsen var spännande? Det är över nu.
Förr släpptes nämligen kvartalsrapporter mitt under handelstimmarna, och även pressmeddelanden kunde släppas i princip när som helst under dygnet. Men det var då.
Numera så släpper alla bolag sina kvartalsrapporter innan börsen öppnar. De flesta pressmeddelanden släpps också före börsen öppnar. Det är förstås bättre på det viset, men så tråkigt. Om man inte sysslar med intradaytrading så kan man lika gärna strunta i att bevaka börsen, för några kurspåverkande nyheter släpps ändå inte under handeln, utan aktierna rör sig istället upp och ner tillsammans med utvecklingen i index.
Enda anledningen till att alls daytrada i något annat än index är att en del aktier är mer volatila än index och rör sig mer eller mindre upp och ner, men då kan man väl lika gärna hålla sig till XACT Bear eller XACT Bull. Andra sektorer kan på marginalen också påverkas av annat än börsindex, t ex oljepriset.
Det finns ett undantag från den annars allerstädes närvarande regeln att man inte släpper någon kurspåverkande information under handeln, och det är när t ex bolag som PA Resources (OSE:PAR,OMX:PAR) har utländska partners som i sin tur släpper pressmeddelanden innan börsen öppnar i USA. Det innebär att kanske mellan klockan 1400 och 1530 kan det komma kurspåverkande information. Men annars ser det mest ut att vara samma regel i USA, ingen kurspåverkande information släpps under handeln.
Fördelen är förstås att man kan göra något annat än att sitta och bevaka nyheter, för det kommer helt enkelt inga. Men det var roligare förr, när företagsledningar och IR-avdelningar inte klarade av att kunna spika kvartalsrapporter på förutsägbara tider.
Skall utvecklingen fortsätta så kommer man väl börsstoppa aktier innan man släpper banala PM i framtiden?
Orelaterat så har bloggaren Life of a Stockman en intressant artikel om kanadensiska trusten Great Lakes Hydro (TSX:GLH.UN), som kommer ombildas till bolaget Brookfield Renewable när skattreglerna för truster ändras 2011. Ett välskött bolag med 89 vattenkraftturbiner och numer hela 126 vindkraftverk, för den som vill ha en beskedlig men långsiktigt hållbar och miljövänlig avkastning. Renodlade primärproducenter av förnyelsebar energi är svåra att hitta. Ett alternativ är den mindre men liknande trusten Innergex (TSX:IEF.UN) som också enbart har vatten- och vindkraft.
Så länge inte staten bestämmer sig för att stycka upp Vattenfall i bolag med passande Konsumnamn som Vattenkraft, Vindkraft, Kärnkraft, Kolkraft (eller kanske lite bredare Fossilkraft?) och Elnät och börsnotera dessa, så får man söka sig till Kanada om man på börsen vill investera i renodlade förnyelsebara primärproducenter, om man inte istället går över gränsen till vårt morsome broderfolk norrmännen och investera i Hafslund (OSE:HNA,OSE:HNB), men som konglomerat får man då även med en del annat på köpet.


