Bara en timme innen Ukrainas president Zelenskys tal till svenska riksdagen röstade samtliga riksdagspartier utom V och MP för att fortsätta finansiera bunkertsaren och despoten Vladimir Putins folkmord, etniska rensning, krigsbrott och krig i Ukraina. Detta genom att rösta mot att stoppa svensk import av rysk gas och och rysk olja, som Sverige klarar sig utan eftersom vi exporterar mer oljeprodukter än vi importerar. Ett stopp hade bara gjort Preemraff i Lysekil ledsna, men i övrigt inte påverkat Sverige. Tillägg: Preem har sedan den nya invasionen slutat med oljeimporten från Ryssland, och sedan tidigare börjat avveckla att köpa rysk olja, så politikernas beslut är ännu mer idiotiskt och visar vad husse heter.

Sverige är en stor importör av rysk olja, men det är lyckad desinformation från Kreml att vi skulle vara beroende av den. Påverkansoperationen är så lyckad att till och med en majoritet av riksdagen i näringsutskottet gått på denna.
Verkligheten är att vi importerar rysk olja och sedan exporterar bensin och diesel Preemraff gör av oljan – vi exporterar mer oljeprodukter än vi importerar rysk olja. Sverige har alltså noll behov av rysk olja, utan behovet är hos det saudiskt ägda bolaget Preemraff.
Vi är också det land i Europa som antagligen är minst beroende av rysk gas. Det finns viss förbrukning av fossilgas på västkusten, men den har väldigt liten betydelse annat än för Göteborgs fjärrvärmenät där Rya Kraftvärmeverk körs på gas.
Gasen kommer dock via Danmark, och det skulle gå att köpa annan gas för det väldigt lilla svenska behovet.
Miljöpartiet lade ett förslag i näringsutskottet om att stoppa svensk import av rysk olja och rysk gas, men endast Vänsterpartiet stödde detta.
De övriga partierna må ge Zelensky stående ovationer i riksdagen och rösta för att skicka 10 000 äldre pansarskott till Ukraina, men Socialdemokraterna, Moderaterna, Sverigedemokraterna, Centerpartiet, Kristdemokraterna och Liberalerna röstade ner förslaget och stödde därmed fortsatt mångmiljardfinansiering av Putins folkmord, etniska rensning, krigsbrott och krig i Ukraina – med summor vida överstigande det militära stöd Sverige ger till offret Ukraina.
Moderaternas närings- och energipolitiske talesperson säger till Aftonbladet att det är “den poltiik som [Miljöpartiet]driver i Sverige som skapat gasberoendet”. Svenskt inrikespolitiskt partikäbbel var alltså viktigare för Moderaterna än att sluta finansiera folkmord, etnisk rensning och krigsbrott, samt fascisten Putin och hans oligarker.
Kom ihåg hur partierna röstade för fortsatt finansiering av Putin när de går ut och pratar sig varma om Ukraina eller hur de ska rusta upp svenskt försvar. Och kom ihåg att det Kreml spelar det långa spelet när det gäller politisk påverkan, som uppenbarligen enligt ovan fungerar.
Sveriges import av rysk olja stod för endast 10% av bruttoimporten av olja till Sverige år 2021. Vi exporterar sedan cirka 50% av de oljeprodukter som vi skapar av oljan och hade helt och hållet klarat oss med god marginal utan rysk folkmordssolja.
Man ska inte lyssna på vad politiska partier säger, utan titta på vad de gör. Och här röstade de alltså för fortsatt finansiering av Putin.
Tillägg: Preem har de senaste åren haft fingret upp i vinden och avvecklat sina köp av rysk olja, och ska sedan den nya invasionen slutat helt. Så att avstå från att förbjuda importen är ännu mer hål i huvudet – politikerna kunde plockat poänger och visat på fin moral, men nu krälade de instället för Putin och Kreml helt i onödan.






