Det blev en liten andefattig upprekyl på Stockholmsbörsen under gårdagen, men i USA föll börserna och nedgångarna fortsätter under morgonen i de asiatiska tidszonerna. Guldpriset hittas nu över 550:- SEK per gram.
Dagschart OMXSPI – index studsade mellan stöd och motstånd igår.
Regeringen med finansminister Mikael Damberg (S) och energiminister Khashayar Farmanbar (S) meddelade nu på morgonen att man kommer ge 2000:- SEK i månaden till hushåll som förbrukar mer än 2000 kWh el per månad. Tröskeleffekterna är extrema och följer Norges åsidosättande av prismekanismen elpriset innebär. Pengarna ska betalas närmare valet i september. Man nämnde inte med ett enda ord att regeringen lagt ner fyra kärnkraftsreaktorer och Tyskland nu lägger ner sex reaktorer, utan skyllde på fossilgaspriset. Tillägg: Regeringen har nu publicerat information (varför man nu inte gör det direkt vid presskonferensen). Elpriskompensationen sker stegvis men toppar vid 2000 kWh med 2000:- SEK per månad – man får inte ökad kompensation för förbrukning över 2000 kWh och det är alltså ett incitament för att spara på elförbrukningen, inte tvärt om som det står nedan. Texten nedan har inte ändrats.
Miljöpartiets partiledare Per Bolund går ut på Twitter och angriper regeringen för kärnkraften, som MP med fingrarna på folkets halspulsåder inte vill ha. Det är positivt att MP på detta sätt bekräftar att man inte kan ingå i ett regeringssamarbete med S samt visar att man vill ha ännu högre elpriser och ett svenskt elsystem som totalhaverar på grund av obalanser.
Bolund på krigsstigen mot tidigare regeringspartnern
Som en joker i den post-Sovjetiska leken har protester i Kazakstan fått regeringen att avgå. Dock sitter diktatorn Nazarbajev kvar bakom kulisserna. Den tändande gnistan för årets protester var höjda priser på gasol, även om ett bredare missnöjde fanns redan innan.
En kort påminnelse angående elpriset. Fossilgas är liksom oljan och kolet en ur mänskligt perspektiv ändlig resurs och till skillnad mot oljan är fossilgas en regional resurs. Europa passerade regional peak gas år 2004 och då finns det inget man längre på allvar kan göra något åt ett energisystem till stor del beroende av fossilgasen. Se tidigare blogginlägg från den 28:e september som pratade om vinterns energikris i EU och Europa. Läget är alltså inte överraskande och den som säger att ingen såg detta komma är inte en expert.
Europas (EU:s, EES och Ukrainas) fossilgaskonsumtion och produktion 1970 – 2020
Data: BP Statistical Review of World energi