Regeringen med finansminister Mikael Damberg (S) och energiminister Khashayar Farmanbar (S) meddelade nu på morgonen att man kommer ge 2000:- SEK i månaden till hushåll som förbrukar mer än 2000 kWh el per månad. Tröskeleffekterna är extrema och följer Norges åsidosättande av prismekanismen elpriset innebär. Pengarna ska betalas närmare valet i september. Man nämnde inte med ett enda ord att regeringen lagt ner fyra kärnkraftsreaktorer och Tyskland nu lägger ner sex reaktorer, utan skyllde på fossilgaspriset. Tillägg: Regeringen har nu publicerat information (varför man nu inte gör det direkt vid presskonferensen). Elpriskompensationen sker stegvis men toppar vid 2000 kWh med 2000:- SEK per månad – man får inte ökad kompensation för förbrukning över 2000 kWh och det är alltså ett incitament för att spara på elförbrukningen, inte tvärt om som det står nedan. Texten nedan har inte ändrats.
Skattepengar goes slurp |
Stödet ska alltså vara 2000:- SEK i månaden till vardera av 1.8 miljoner hushåll om dessa har över 2000 kWh i elförbrukning per månad december till februari, för en total summa om 6000:- per hushåll. Det blir alltså en extrem tröskeleffekt, där den som förbrukade 1999 kWh inte får ett öre i stöd. Ersättningen kommer bli retroaktiv och föreslås hanteras via elnätsbolagen. Pengarna kommer först komma “om ett par månader”, dvs nära valet.
Finansminister Damberg säger “ovanligt för att inte säga sällsynt att gå in med stöd […] det här är en exceptionell åtgärd i en exceptionell situation”.
Regeringen har alltså snappat upp effekten Miljöpartiets politik har konkret på hushållen nu efter att man lagt ner fyra kärnkraftverk och även infört straffskatt på den elproducerande kraftvärmen, och är livrädda för att förlora valet i september.
Regeringen nämnde inte i sitt anförande ett ord om kärnkraftverkens nedläggning, men sade att havsbaserad vindkraft ska sänka elpriset framöver. Att ta bort kärnkraftverk höjer alltså inte elpriserna, men att bygga vindkraft sänker dem. Logiken går inte riktigt ihop. Ingen journalist ifrågasatte heller detta.
Istället pekade regeringen på att det är Rysslands fel som begränsat exporten av fossilgas till “EU:s ohållbara energiberoende” och energiminister Farmanbar sade att det är “oacceptabelt att vi ser ett sådant agerande [från Ryssland]”. Må så vara, men är det då inte också oacceptabelt att MP+S-regeringen lade ner fyra kärnkraftreaktorer och straffskattade kraftvärmen?
Prismekanismen sätts alltså ur spel och om du ligger något under 2000 kWh i elförbrukning per månad så tjänar du på att öka din elförbrukning. Med elmätarna kan du med någon dags fördröjning – och i realtid med de allra senaste – se din förbrukning och om du inte ser ut att nå 2000 kWh mot slutet av månaden är det bara att dra på för fullt så får du 2000:- SEK lagom till valet.
Detta gäller dock än så länge bara december – februari.
Naturligtvis är det idiotiskt att på detta sätt uppmuntra och uppmana till elslöseri, men den opposition som vill stoppa detta kommer få det slängt i ansiktet i valrörelsen. Likväl måste förslaget röstas igenom av riksdagen och S kommer oavsett slutresultet stå som vinnare – antingen för att de strösslade 6000:- SEK till landets villaägare via en omvänd fastighetsskatt eller för att de kan säga att M+KD+SD stoppade detta och att det är oppositionens fel om hushållen lider ekonomiskt. Tänk på tant Agda, 85 eller Mia, 33, ensamstående mamma med tre barn.
Bloggaren själv kommer få 6000:- SEK i näven av regeringen på detta vis, men tycker likväl att det är idiotiskt. Skicka de sex miljarderna till Vattenfall och starta upp Ringhals 2 istället samt ta bort straffskatterna på kraftvärme. Subventioner kommer driva upp elpriset ännu mer, även om det redan sker pga Norges subventioner.
Nedanstående är innehåll från bloggens samarbetspartner Compricer.
142 kommentarer
Sanna eller inte så verkar Farmanbar säga samma sak som EU-kommissionen.
Kapar din kommentar lite för exponering… Jag förbrukade 1000kwh i december i villan till ett pris av 660:- tack vare ett bundet avtal. Om 1000kwh betyder halva stödet så blir det 3000:-. Tjänar jag pengar på att höja värmen nu? Om detta gäller för tre månader också så har jag nästan 1,5 månader kvar att maxa inkomsten…
Eller är dessa max 6000:- fördelade över tre månader? Håller sig decembers siffror så får jag då 3,000:- tillbaka när jag bara betalat 660*3=1980. Så även i det fallet tjänar jag på att förbruka mer.
Nej du betalar elskatt och förmodligen rörlig elnätsavgift också. Tillsammans med ditt elhandelspris kommer du inte tjäna på att öka din förbrukning.
Jag är ensamstående och bor i ett litet hus på landet med mina barn. Vi har gjort vad vi kan och sänkt värmen under månaden som gått. Raggsockor och dubbla fleece. Trots det blir kostnaden på elen 5000:- för december månad (normalt 2000:-). Våra ansträngningar att spara på elen har gett en förbrukning på 1450 kwh. Ska jag inte få kompensation då? men de som bor stort och slösat på el ska få?
Vad jag läste på GP så kommer de under 2000 kWh få ersättning enligt någon trappa så det är inte allt eller inget. Exakta siffror på ersättning kunde jag dock ej hitta, ej heller var golvet går.
Cornu kör alltid på devisen "kolla aldrig en bra story" när det kommer till energipolitik.
Ja det blir någon form av trappa
"Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad, där den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kWh per månad.
Till dem utgår en ersättning om 2000 kronor per månad, alltså totalt 6000 kronor."
"Medlen betalas ut till de hushåll som har höga elräkningar utan att de behöver ansöka om det. Den exakta utformningen av elpriskompensationen kommer att tas fram i dialog med myndigheter, elnätsbolagen och riksdagen."
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/01/sex-miljarder-i-elpriskompensation-till-hushallen/
Som de sade på presskonferensen så såg det inte ut så, men de kanske förtydligade i enskilda intervjuer. Det kanske är ett tak på 2000:-.
SVT briljerar med läsförståelsen. De skriver:
"[Elpriskompensationen] ska utgå till hushåll med en elförbrukning på minst 2 000 kWh per månad."
I regeringens pressmeddelande står:
"Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad, där den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kWh per månad."
Oavsett blir man ju som ingenjör matt bara av tanken på stöd hit och dit baserade på tröskelnivåer.
Jag hade ca 4000 kWh i december, så lär landa på 6000 kr då. Hoppas inte det här röstköparmyglet funkar. Att få några smulor tillbaka på allt man betalar i olika skatter är förstås välkommet, men det är just smulor från de som har orsakat problemen.
Röstköparmygel fungerar för det allra mesta. Därför satser vi på det!
Visst är det underbart.
Först ställer man om hela energisystemet och reglerkraft så det blir ett fiasko som inte fungerar. Därefter måste man skapa ett komplicerat bidragssystem som både kommer att kosta och är komplicerat. Att kompensera för ett havererat energisystem.
Dessa politiker borde förpassas till soptippen.
Reagerade på samma sätt. Jag snålar alltid på elen, bytte precis två värnepumpar, har 15-16 grader på natten, kör endast diskmaskin om den är 100% full etc.
Medan de som kör direktverkande värme och duschar i 15min ska fä 2.000kr…
Det är en belöning till de med ovanligt stora hus, som inte bryr sig (ähh, 28c i poolen är ju skönt) eller ignorerar all energibesparing.
Konstigt utformat stöd, träffar ju helt galet och med en hård tröskel.
Håller med. Har jobbat på att effektivisera huset i över tio år. Har lagt ned åtskilliga hundra tusen på isolering, fösnter, solceller och värmepumpar och tack vara det fått en låg förbrukning.
Nu får de som inte gjort något all ersättning istället.
Socialdemokratins rättvisesystem…
Problemet är inte att folk som är dummare än dig får hjälp av staten – problemet är att du själv inte använder din intelligens och dina på området förvärvade kunskaper i eget inkomstsyfte.
Starta ett bolag och fakturera typ 2000 av de som nu kommer att vilja ha konsulthjälp att själv göra samma besparingsåtgärder.
Det har jag varit några år nu. Man ska leva som man lär.
Du med värmepump som drivs med el kommer att få stöd.
Här har vi alla sorters pumpar, värme, kyla, vatten, diesel och mjölk. Alla går på el och kommer att få stöd.
Hahaha, perfekt.
Sossarna ger pengar till de med stora villor. Där ser man hur arbetarrörelsen numera opererar. Varför i himlens namn kunde de inte bara delat ut en procentsats på elräkningen? Är det valtaktik?
Du har inte fel. Jävla sosse-DDR-Sverige!
Bra Ben!
Miljöpartiet om 3,2,1…
"återbetalningskrav när situationen stabiliserats"
Vänsterpartiet om 3,2,1…
"måste utvidgas till att omfatta ensamstående kvinnor i hyresrätt"
Hyresgästerna och bidragstagarna röstar ändå vänster så det som avgör på marginalen är medianväljaren som skulle kunna tänka sig att rösta borgerligt men kan tycka detta är bra. Jag minns när jag på väg hem på jobbet med tre dagisbarn mitt i valrörelsen fick höra Göran Persson berätta om maxtaxan på dagis. Jag häpnade över fräckheten, men kunde ändå skratta åt en besparing på flera tusen i månaden. Same same but different.
Jag har varit en feg j*vel och inte vågat ta mångmiljonlån för att skaffa villa, utan bor kvar i min hyresfyra hos allmännyttan. Blivit hånad i flera år av dem som "får betalt för att bo".
Nu ska jag tydligen även betala deras elräkningar. Jag är måttligt imponerad. När räntorna går upp kommer jag garanterat får vara med och betala dem också. Man är en looser hur man än vrider och vänder på det.
Jepp.
I år kommer jag tydligen att få 6000 kr betalt för att bo 🙂 Rättvist är det inte, men pengar är pengar…
Mitt första inlägg här! Hej alla! Måste det överstiga 2000 kWh varje månad för dec-jan? Eller kan man få 2000 kr dec 0kr jan 2000 kr feb?
Kompensationen verkar utgå för månaderna separat.
Är är ingen skillnad på vad man verkligne betalar?
De som har bundet och förbrukar mer än 2000kWh/månad = 6000 kronor.
De som har rörligt och förbrukar mer än 2000kWh/månad = 6000 kronor.
Tänkte samma. Skevare förslag får man leta efter…
Komik på hög nivå!
(Tyvärr förväntar man sig inte vassare förslag av politiker idag.)
Jag tycker Moderaternas förslag att slopa elskatten var bättre isåfall. Sen borde man kunna reglera kostnaden för elnät bättre, den har skjutit i höjden också under senare, på tvivelaktiga grunder.
Vad är brytpunkten för bundet elpris där man kan få tillbaka mer än man faktiskt betalat in?
Det krävs nog ett riktigt lågt bundet elpris och att man just förbrukat 2000kWh.
Fjärrvärme är ju billigare än svindyr el just nu, men ändå inte tok-billigt. Undrar om det finns en brytpunkt där det är bättre att stänga net fjärrvärmen och värma sitt hus med ugn, hårtork och brödrost? Varmvatten får man göra i ugnen och fylla badkar med.
Jag slängde ihop en snabb kalkyl, det verkar inte gå att komma under 2000kr med förbrukning på 2000kWh, givet distribution och skatter. 2314kr per månad för 2000kwH med ett elpris på 0 öre fick jag fram.
Men visst, med ett fast pris på 50 öre i december (utan skatt, moms, cert) så hade summan för el+dist blivit 3564 kr, och med bidrag hamnat på 1564 kr. 50 öre tycker jag mig hört personer som bundit till.
Men som du säger. Går ju relativt lätt att justera upp förbrukningen till strax över 2000 kwh för jan och feb 👍
Trist bara om oppositionen fäller förslaget.
Hmmm … tänkte inte på det! 🤔
Så nu ska vi få bidrag för att ha råd att betala elskatten?
Höjden av socialdemokrati
Elskatten är idag bara en bråkdel av elpriset.
Ja ett välkänt citat av Reagan känns passande: "Government's view of the economy could be summed up in a few short phrases: If it moves, tax it. If it keeps moving, regulate it. And if it stops moving, subsidize it"
En springnota är också en nota, för att parafrasera Lundell. Reagan körde med rekordstort budgetunderskott och skickade statsskulden genom taket (vilket G W Bush glatt fortsatte iofs).
Momsen är väl på hela elpriset ink. punktskatter isåfall knappast en bråkdel?
Jag tycker det är konstigt att man går på elnätsavgiften. Betyder alltså att kunder i SE1 och SE2 kommer att kompenseras trots att de inte alls upplevt 750 öre/kWh i EL-priser.
Helt snedvridet som vanligt när regeringen får chansen att tänka.
Nu premierar de alla som har hög förbrukning och ger inga incidament att sänka den.
Hade de kompenserat procentuellt istället, skulle alla som fått höjningen kompenseras och det skulle även driva på viljan att effektivisera.
Enligt regeringens hemsida är det inte hård tröskel:
Elpriskompensationen sker för tre månader december, januari, februari till elkunder baserat på förbrukning. Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad, där den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kWh per månad.
Typsikt; Ligger några 100-talet kwh från 2000. Ser just nu ingen möjlighet att öka förbrukningen då jag inte har el-bil. Men grannen har, och han har större hus och utomhus-SPA. Han kanske kommer upp i 2000 utan att ladda bilen. Så han kan få ladda hos mig billigt, och jag kan cacha in 2000 kr.
Nu skojar jag bara. Kommer inte hända. Tycker detta är parodi.
Sätt en värmefläkt på tomten…
Nej, håller med. Så jävla dumt.
Du har väl en dörr på huset?
1) Hur går detta ihop med statsbudgeten? Jag trodde inte man kunde spendera sådana pengar utan riksdagens godkännande.
2) Det är väl främst EU-marknaden som gjort elpriset högt i år? Säger inte att nedläggningen av kärnkraft utan alternativ baskraft var puckat, men som jag förstår det så är de höga priserna i Sverige inte främst orsakad av detta.
1) Det står på SVT. "I vanliga fall kan det ses som en stor summa, men inte i år, enligt SVT:s inrikespolitiska kommentator Elisabeth Marmorstein.
– Just nu, med de budgetar som lagts de senaste åren med tanke på pandemin, är det inte så mycket pengar. Men ett vanligt budgetår är sex miljarder väldigt mycket, säger hon i Morgonstudion."
Svaret är alltså att eftersom vi har en pandemi så går det ihop med stadsbudgeten…. (Nej, jag begriper inte heller det svaret)
Summan är inte stor, eftersom vi lagt ovanliga budgetar de senaste åren. Typ.
Glasklart.
När elpriserna är så här höga så drar staten in mer i moms på elpriserna. Därför går inte staten back på att dela ut de här pengarna.
@The Engineer
Staten äger också Vattenfall som lär göra ganska goda pengar under rådande omständigheter.
Hade ju varit roligare om de lagt det som ett skatteavdrag istället.. "för att öka drivkrafterna till att arbeta".. Kanske det som blir oppositionens retur..
Det borde varit enklare och rättvisare hade varit att sänka skatten.
Är regeringens tanke att ett hushåll med mer än ett elabonnemang (typiskt ett fritidshus utöver villan) får lägga ihop sin förbrukning?
En sossepolitiker sparkar en väljare på smalbenet hårt så att väljaren skriker av smärta. Sedan erbjuder sossepolitikern väljaren ett gratis plåster för att väljaren ska rösta på sossarna.
Och väljaren går på det.
Sossarna (och MP) fördärvar landet, och när när de blir tvungna att rätta till det som de förstört, gör de något som är försent och för lite. Trots detta luras väljarna att tro att regeringen är handlingsduglig. Detta som förklaring på ovanstående liknelse om någon skulle missa poängen med den.
Om de nu tycker det borde vara straffbart att Ryssland höjer priset på gas.
Inga reflektioner över det faktum att vi har gjort oss beroende av gas från Ryssland?
Så till den grad att de nu kan sänka hela Europas ekonomi.
Reflektion och självinsikter hos politikeradeln Anders, nja…
Vi har gjort oss beroende via en fri marknad. Är du socialist, Anders? Gillar du inte dyra konsulter och världens dyraste sjukhus? Kanske du är en sån där proffsdemonstrant som plågar stockholmsmoderaterna?
Fan Ben ta det lugnt nu, dyra konsulter får du inte hoppa på så där – jag var ju en av dom en gång i tiden. Jorrå, mycket PP-deckar som lämnat min PC under åren och bidragit med, eh, alltså, ja menar, ah va fan dom har i alla fall lämnat min PC.
Men är du ens släkt med en landstingspolitiker?
Nej, där fick du mig…
@Ben,
Hört talas om energiewende?
Inget samband med det?
Du vill alltså uppmärksamma mig på att Tyskland hör till samma fria marknad, som om inte precis alla visste det? Är det ditt argument?
Som sagt, här räddade sossarna MP kvar i riksdagen. Själv har jag tänkt på höstens och vinterns skyhöga priser som något som vi behöver betala för att bli av med MP. Men nu får vi har kvar MP med hjälp av bidrag istället för att ta tag i rotorsaken.
Hur kommer det sig att det bara omfattar 1,8 miljoner hushåll av 4,8 totalt om ersättningen ska vara progressiv upp till 2000 kWh? Känns som att minimivärdet fortfarande lär vara högt i så fall.
Känns som att de på presskonferensen inte visste vad dom faktiskt beslutat om…
Formellt presenterar de bara ett förslag. För att det skall bli verklighet måste det beslutas i riksdagen. Det torde dock inte möta några svårigheter för vilken majoritet kommer rösta ned det inför valet?
Vi kanske har 3 miljoner hushåll som inte bor i elvärmd villa? Gäller ju inte de i lägenhet eller de med fjärrvärme eller olja/pellets.
Mitt svar ovan var på en kommentar som nu är borta (om regeringen kan besluta sådant här på egen hand). Den hamnade tydligen här istället…
@Tratt Ja det kanske bara berör eluppvärmning på ett eller annat sätt… Är ju iofs inte helt omöjligt att nå runt 1 000 kWh i en större lägenhet och hushåll i ren hushållsel om man slösar.
Valet avgjort redan, gött. Tror också S kommer svänga om kärnkraften. Energimyndigheten gav tex i december ut ett stöd på 25 miljoner för att inrätta kompetenscentrum för att undersöka möjligheterna till att bygga SRM reaktorer i Sverige innan 2030.
Där försvann alltså ett incitament för hushållen att hålla nere elförbrukningen. Nej, detta täcker inte allt förstås, men kommer folk tänka på det? Tveksamt.
Kul för industrin som måste betala (på elräkningen) för att regeringen ger bidrag till allmänheten för att hålla uppe elpriserna ännu mer… Men ska man vinna valet så måste man kasta ut pengar såklart.
Citat: Att ta bort kärnkraftverk höjer alltså inte elpriserna, men att bygga vindkraft sänker dem. Logiken går inte riktigt ihop.
Bra skrivet! Men vi kan ju alltid dra harangen att marknaden lagt ner kärnkraften och ej planerbar el-produktion är så lönsam och billig och oemotståndlig och alldeles, alldeles underbar. Samt att den heliga vattenkraften löser biffen.
Ps Jag är en okunnig amatör så ta det jag skriver med en nypa salt. ds
Vi köpte 2023 kWh i December. Sweetspot?
Jag hade själv gärna sett att R1, R2, O1 & O2 drivits vidare och ännu hellre att R5 och O4 byggdes (kanske som EPR, nu när barnsjukdomarna för den typen förhoppningsvis är åtgärdade). MEN… Det är inte nedläggningen av dessa som är orsaken till nuvarande priser. Även med dessa i drift hade priserna varit höga eller kanske någon procent lägre. Titta t ex på hur mycket priset påverkades av att R3 har snabbstoppats två gånger under en vecka, marginella förändringar i priset. De nedlagda reaktorerna motsvarade 2.892 MW, vilket i skrivande stund är nästan exakt vad Sverige exporterar. Produktionsbolagen är inte dumma utan om de har att välja på att sälja elen för 20 öre kWh i Sverige, eller 200 öre kWh på export så kommer de exportera (titta på Norge som harv samma priser som vi, men exporterar tre gånger så mycket). Den akuta priskrisen beror på fossilgasbrist i Europa även om kärnkraftsnedläggningar är hål i huvudet, båda synsätten är valida.
Vi har dock ingen färdig lösning för att ta hand om det farliga radioaktiva avfallet så med det som utgångspunkt så är det olämpligt att fortsätta producera el med kärnkraft innan avfallshanteringen är löst. Nu lagras allt ovan jord med 24/7 bevakning. Är det rimligt att ha det så i 100.000 år?
Mudden den bevakningen borde förstärkas och än viktigare vid reaktorerna. Kostnaden är obetydlig jämfört med om en terroristgrupp lyckas sprida ut radioaktiviteten i omgivningen.
Vänliga hälsningar
Nanotec
@heasm66 Du har inte hängt med i debatten här då.
Priset hade varit drastiskt lägre i SE3 och SE4.
Nästan samma som Norges ökade export kapacitet underbara förra året. Nu måste man ju inte exportera full kapacitet men det bit ju påverka minst lika mycket som de nedlagda reaktorerna, troligen mer då det blir mer aktuellt att exportera vid skillnader i priset medan en reaktor levererar oavsett.
Läste en intressant artikel om att ett flertal Norska vattenkraftverk riskerar torrläggas inom 10 år då de får sitt vatten från glaciärer som är på väg att försvinna. Kan bli ännu mer intressant på elmarknaden de närmaste åren.
@Mudden
Vi har dock en färdig lösning – KBS-3. Byggs för närvarande i Finland och har bara inte beslutats i Sverige för att ett parti har tyckt det politiskt gångbart att hävda att det inte finns någon lösning. Förhoppningsvis kommer regeringen att fatta det formella beslutet i närtid.
Nanotec:
Du nämner ofta att säkerheten är dålig vid kärnkraftverken.
Vad grundar du detta på? Jag antar att det är en del hemlighetsmakeri kring hur de bevakas och inget som går att läsa sig till på internet.
@megga
SE1 och SE2 förbrukar 1/6 av Sveriges elproduktion. SE3 2/3 och SE4 1/6. Det finns alltså inte så mycket ytterligare att exportera från SE1 & SE2. Det är väl iofs maxleverans söderut nu men byggs kapciteten ut kommer högre priser exporteras norrut i större grad än att vi här söderut får priserna som nu är i SE1 & SE2.
(Och jo, jag har följt debatten. Tydligen är ett litet parti i Sverige orsaken till hela Europas elpriser. Om man skall tro intelligentsian som häckar här.)
JH säkerheten är för låg. Det har tidigare talats om att det råder flygförbud nära reaktorerna och det är utmärkt ökat skydd mot en mycket låg sannolikhet för att ett par fulltankade trafikflygplan efter varandra ska störta in i en reaktor. För inte kan väl terrorister agera? Man har bevakning kring fissionen olika anläggningar men har förklarat att polisen kommer vid larm.
Jag vill ha luftvärn och mer än en väktare med hund. Har sett militär på bilder från utländska reaktorer.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Har länge tänkt på denna fråga med slutförvaring av det radioaktiva avfallet. Vart, bergarter, kopparkapslar och bentonit-lera mm. SVENSKA myndigheter, forskare, experter och politiker som inte verkar komma någonvart i processen.
Varför tar man inte del av andra länders slutsatser i samma fråga. Det finns ju andra länder på vårt klot som har kärnkraft, problem och lösningar.
Nils Nilsson är det inte säkrare med att förvara djupt nere i berggrunden skyddat av kattsand än mer ytligt? Får vi någon bättre metod går det att gräva upp. Och nytt avfall kommer ständigt.
Vänliga hälsningar
Nanotec
@Nils Nilsson
Nu har väl inget land riktigt löst det här (om inte lösningen att dumpa avfallet i havet a la Ryssland räknas). Sveriges lösning är världsledande och Finland har kopierat den. Det är alltså så att andra länder tittar på vår lösning. Det är bara det att vi inte tagit det formella beslutet att dra igång ännu (av politiska skäl) som håller oss tillbaka.
Nanotec:
Flygförbud gäller mig vetligen mot att flyga in i byggnader generellt. Tror inte terrorister tar så mycket hänsyn till dessa regler. Flygplan har roder och styr även dit man inte får.
Du vill alltså ha luftvärn vid våra kärnkraftverk för att undvika detta?
Vad jag läst om kärnkraftverk, kommer det nog behövas lite mer än ett inrikesplan för att slå igenom betongen. Reaktorkärnan sitter inte direkt oskyddad.
Det där har man räknat på efter 9/11 och det var inte ett särskilt kul resultat har jag hört.
@heasm66
Vad jag vet är varken Ringhals eller Oskarshamn beläget i norra Sverige, så överföringskapaciteten norr till söder är oväsentlig i sammanhanget.
Däremot hade vi kunnat utnyttja bristen av överföringskapacitet för export, och därmed differentiera priset mot kontinenten.
Så jo, priset hade varit markant lägre i SE3 och SE4.
JH Airbus A380 väger 592000 kg varav det mesta något brännbart. En först som penetrerar yttre skyddet och värmer upp samt sedan en till. Behövs mer armerad betong. Hört att det klarar ett litet propellerplan, men kapare vill ha större.
Flygförbudszon finns runt alla våra reaktorer, men terrorister litar till tillstånd från högre makt.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Några hundra ton flygfotogen behövs mycket armerad betong för att klara. Ja jag vill ha luftvärn.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nanotec:
Då får du hoppas på ett ordentligt ökat försvarsanslag. Tror det finns bättre mål om man ska förstöra något som ger förödande konsekvenser.
Ska vi minera runt alla vattenkraftverk också? Effekten av en sprängd damm är inget man skojar bort.
Ett otroligt dumt förslag som visar på låg kompetens hos dagens politiker.
Det kan inte vara rätt någonsin att allmänt "dela ut pengar" till vissa hushåll på grund av att priset på en viss vara går upp. Nu har man ju öppnat för detta och var skall gränsen dras nästa gång? Skall alla som bygger ny småhus få kompensation för att cementen blivit dyrare?
Vi har ett system för stöd till hushåll som hamnar illa ekonomiskt – våra socialförsäkringar – hade varit mycket bättre att justera i detta systemet istället så att de hushåll som på riktigt får problem kan få adekvat hjälp utan att behöva sälja av alla sina tillgångar först mm som det ofta krävs idag.
Fattiga människor är fuskare, vet du. Så där kan man alltså inte göra.
2000 kr till alla som kör en dieselbil mer än 100 mil/månaden? Det har blivit så dyrt med bränsle.
Max ersättningen är vid 2000 kWh eller mer. Läs på regeringen.se
Om sex månader:
"Buhu jag kan inte bo kvar i min topplånade Djursholmsvilla nu när räntan stigit"
"Varsågod, här är några tusen spänn".
Märkligt att allt är vänsterns fel när det uppenbarligen knappt finns nån vänstwr kvar i Sverige. Schrödingers vänster, som tagit över allt och alla och nu driver… Trump-politik?
Vems fel är det då enligt dig? Högerns? Var det M som la ner kärnkraftverken eller? MP tillhör vänstersidan av skalan.
@The Engineer
M och Kd var faktiskt med om energiöverenskommelsen 2009 och sedan 2016 så M har ett medansvar för stängningarna. Strikt räknat är det Vattenfall och Uniper SE som valt att på företagsekonomiska grunder inte investera i dessa reaktorer för att kunna driva dem vidare.
S och M är de stora mittenpartierna. V är vänster, C är de extrema liberalerna. SD är lite överallt. MP är borträknade.
@The Engineer: det var snarare det allmänna utdelandet av konsumtionscheckar jag talade om, men du har fel ändå. Thx for playing.
@Sjunkbomben: V var också de enda som var emot massövervakningsförslagen som lades fram tidigare i år. Det är alltså vänster att vara emot DDR-metoder?
"I Sverige finns det Vänsterpartiet, DDR-mitten och DDR-högern"
De får väl bygga en mur runt Södermalm och Majorna så de får vara i fred från DDR-Sverige.
@Ben Dover 10:52 – eller så var V emot massövervakning a la konservativ höger som i Australien? Just saying att båda sidor verkar numera mötas högst upp i cirkeln t.ex. avseende nödvändigheten av massövervakning men har förmodligen fundamentalt olika syn på just vem som ska massövervakas.
Helt korrekt analys @BenDover. Detta öppnar för subventioner av ränta när folk börjar posera med namn och bild med sadface i Aftonbladet över räntan.
Det är i mina ögon det mest spännande med beslutet.
Ben, konsumtionscheckar är ju inte direkt högerpolitik även om Trump höll på med det.
Vi har en energikris pga att Greta-mentaliteten är utbredd i Väst vilket leder till underinvesteringar i fossil energi pga ESG. Oljepriset kommer passera 100 USD snart. Denna energikris kommer vi att leva med under många år framöver, inte bara i vinter.
Hur mycket skulle ringhals 2 påverka priset? Jag misstänker att det på sin höjd skulle vara i marginalen. Kan någon?
Om priset sätts på marginalen så skulle det ha en betydande effekt.
Detta sker bara ett valår, nästa år (2022) måste det vara oppositionens fel, för då är Agda & Mia bortglömda, ungefär som en städerska.
.. suck (2023) ska det vara
Som @heasm66 skriver så påverkar kärnkraftverken troligen inte på priset utan det är marknaden som sätter priset. Har någon bevis för att det skulle göra det? På samma sätt som Tesla inte blir billigare för att de öppnar en ny fabrik i Tyskland. Frankrike har 70% kärnkraft och elen har kontinentpris där.
Älskar tanken med kärnkraft men då det krävs statlig inblandning och 10+ års projekt undviker jag gärna det. Uppfinns småskalig kärnkraft som enskilda företag kan driva, typ Terrapower, vore det toppen, alternativt SpaceX liknande projekt där stora företag tar större delen av investeringen och risken.
Tesla säljs numera i Xinjiang, så att koncentrationslägervakterna kan åka ståndsmässigt till och från lägren där 1 miljon uighurer lever i förnedring.
Seså allihop. Khashayar "Antoinette" Farmanbar drabbades faktiskt "ganska hårt" av dessa priser.
I find your lack of Solidaritet™ disturbing!
Skall bli intressant att se hur regeringen gör med de som bor i småhus på lantbruksenhet och har 25/35/50/63/80/100 A säkring eller högre pga näringsverksamhet. De flesta har bara en säkring för både småhuset och lantbruket. Gäller säkerligen ett antal hästgårdar med några hektar vall också.
Tanken har slagit mig och att jag pga jordbruksfastighet kommer få noll kronor, även om abonnemanget står på mig som privatperson (vilket ju även enskild firma innebär).
Tycker det är dåligt att regeringen går ut med ett halvfärdigt förslag.
Finns ingen information om hur systemet ska fungera och det kan nog ta sin lilla tid med alla som ska vara inblandade.
Gissar att de kommer göra allt för att komma undan i vanlig ordning.
Troligen bara populistiskt förslag. Tar ju månader att utreda och distribuera. Då är redan sommaren här och allt är överspelat.
Det är väl ändå här och nu som problemen är.
Ofta när jag läser om S förslag till "reformer" kommer jag att tänka på ett uttalande av Thomas Sowell: "The welfare state is the oldest con game in the world. You take away peoples money quietly, then give some of it back flamboyantly". Gäller allt från pensionssystemet och sjukförsäkringen till nu också el"marknaden".
Verkar som att man kommer få 1kr/kWh konsumtion i bidrag. Med timdebitering några smart-home-produkter kan detta bli lönsamt. Har ställt in uppvärmning av spa-badet med 9kW varje timme med pris lägre än 40 öre. Så kl 20 ikväll drar den igång.
Men synd att man inte har ett pris bundet på typ 50 öre. Då hade man fått typ gratis el i tre månader.
"Väldigt, väldigt ovanligt att regeringen presenterar tillfälliga bidrag för plötsliga kostnadsökningar, säger Aftonbladets inrikespolitiska kommentator Lena Melin till Aftonbladet tv. Hon tror inte att hon har varit med om någon liknande tidigare och menar att det tyder på att regeringen är väldigt oroade för folks plånböcker, men tillägger att det nog också har med den kommande valrörelsen att göra."
Det kan, eventuellt, hypotetiskt, vara valfläsk. Nu vet ni det!
Jag är vegan så jag har noll intresse för valfläsk.
Förlåt. Valoomph skulle det givetvis vara.
Äh, det är åtgärder som är rekommenderade av EU-kommissionen. Nästan alla europeiska länder gör typ samma sak, eller utreder det i alla fall.
Intressant, istället för att säkra sin egen inhemska elproduktion (som i alla fall av mig definieras som ett säkerhetsintresse utöver allt annat) så avser man ge eller utreder att dela ut bidrag från det alltjämt otroligt omtänksamma EU och dess stater. Vore jag konspiratoriskt lagd skulle man nästan tro att en del saker görs bara för att hålla EU/staten relevant fortfarande eller kanske t.o.m. vissa partier relevanta?
Nä, dom rekommenderar även åtgärder på längre sikt. Strategisk gaslagring t ex.
Tur…
Fan vad fint, eftersom jag har bundet lågt pris och iaf en decemberförbrukning på 2050 kwh kommer min elräkning för den månaden vara lägre (2800 – 2000 = 800 kr) än årets billigaste månad i Juli när den var 900 kr (det mesta fasta avgifter).
Sen är frågan vad 6 GSEK hade gjort för elförsörjningen och överföringskapaciteten.
Det är väl ett halvt kärnkraftverk och ett antal mil 11kV.
Dags att dra igång bitcoin minern igen. Subventionerad den här gången.
Lite märkligt att komma med kompensation månader i efterhand. De som verkligen behöver pengarna behöver dom väl omedelbart, annars kan de klara sig utan. Eller måste de ta SMS-lån för att går runt med sin villa tills att valfläsket trillar in?
+1 Helt goddag yxskaft.
Vi i elområde 1 får el så gott som gratis med det här förslaget.
Men
Det är också helt obegripligt att inte en enda journalist kan/vågar ställa en enda kritisk fråga på en presskonferens med regeringen? De borde få sparken hela högen! Regeringen också så klart!!😎
Hade varit billigare för staten att handla upp driften av Stenungsunds kraftverk som motsvarande den nu nerlagda Ringhals 1.
Lite summering:
Det ger fel incitament att ge bidrag, till folk som inte tagit ansvar (binda elpriset, effektivisera och sänk förbrukningen).
Kommer vi se liknande stöd, när räntan ökar, bostadsbubblan spricker (o folk krävs av banken att fixa blancolån på delen av lånet som inte längre ryms under värderingen)? Hur kommer det bli med kommande ökade matpriser, bidrag där med (fast kanske bara för de med ett bmi över 35)?.
Om det ska ges bidrag, så borde det ges procentuellt på kostnaden för alla, även de som personligen drabbas via enskild firma likt näringsfastigheter på landsbyggden (bönder/lantbrukare).
Dock bättre om staten gav räntefria kortsiktiga lån.
Sedan behövs pengarna nu! Inte om ett halvår.
Varför inte sänka momsen från 25% till 6%, skulle ju vara rättvis och framför allt enkelt.
Han verkar bra den nye energiministern. Jag han räkna till fyra gånger som han nämnde ett land öster om östersjön. Han va inte rädd att nämna landet vid namn och förklara landets roll i att vi idag har de priser vi har