Vid halvårsskiftet förlorar tusentals kunder i Dalarna, Jämtland och Värmland sitt bredband när Telia helt prompt skrotar bredbandet utan ersättningsteknik. Man tar alltså steget från att tidigare riva kopparledningar på stationer utan bredband, till att nu också avveckla xDSL från telestationerna utan att erbjuda något alternativ. Tydligen är xDSL mer ålderdomligt än inget bredband alls.
Enbart i Värmland drabbas ca 1 250 abonnenter i fyrtiotvå byar. I Dalarna berörs 2 000 abonnenter. På många håll finns det inte ens mobiltäckning och de boende blir i ett slag berövade all den samhällsservice man idag enbart hittar på Internet.
Telia menar att fiber är mer modernt och att ADSL därför ska rivas, men bygger alltså inte ut fiber på dessa fyrtiotvå orter, som nu får klara sig utan Internetförbindelse.
Centerpartisten Anders Dahlgren skriver i en interpellation till Turkietminister Mehmet Kaplan, som tydligen ansvarar även för IT och inte bara för upprättande av Kaplanslum, inspirerat av ministerns ständiga resor till Turkiet för att studera deras bostadslösningar.
“Har statsrådet gjort det ställningstagandet att det är acceptabelt att ett av staten och samhället ägt företag som Telia lägger ned ADSL-stationerna utan att erbjuda kunderna en likvärdig tjänst?”
Partiledaren Annie Lööf skriver:
“Alla [myndigheter] planerar de nedläggningar ute i landet, trots att det står i lagen att myndigheter ska sträva efter att decentralisera sina verksamheter. Telia ska snart börja släcka ned ADSL-stationer på landsbygden, vilket lämnar tusentals människor utan bredband. Posten bommar igen utlämningsställen och drar in på tidningsdistribution.”
Sedan kastar förstås Lööf sten i glashus. Under hennes tid i regeringen klippte Telia koppartråden för 1000-tals på landsbygden, och under alliansens regeringstid har ett antal dödsstötar satts in mot landsbygden. Vad jag vet har aldrig Centerpartiet i regeringsställning under alliansen tvingat fram en enda landsbygdsvänlig reform, utan alltid böjt sig för staden. Hyckleri och populism.
Ingenting kommer naturligtvis hända och dessa tusentals landsbygdsbor får helt enkelt flytta om de vill få tillgång till Internet.
För egen del fick jag snabbt tillbaka mitt avgrävda bredband. På cirka 24 timmar var problemet åtgärdat, trots att beskedet från Telias utmärkta support var att det skulle ta 48 timmar. Avgrävningen var inte min grannes fel. Enligt Telias kartor låg kabeln längs vägen, på andra sidan vägen om grannen, men tydligen skiljer sig kartan och verkligheten åt ibland hos Telia.
Men det är väl bara en tidsfråga till Telia river xDSL även på min lokala telestationen. Riktigt bredband med obegränsad överföringskapacitet, obefintlig latency och full stabilitet, som inte bryts bara för att en person kommer in i ett rum eller för att man flyttar en möbel, är ju omodernt och föråldrat…
I verkligheten kryllar landsbygden av småföretag, beroende av bredband, rent av riktiga Internetbolag med globala världskända tjänster. Dessa bekämpar staten aktivt via sitt ägande av Telia. Fast det är klart – arbetslösa sägs ju rösta på vänstern, så det ger väl fler väljare?
Det är dags att fast Internetförbindelse för alla hushåll som så önskar uppgraderas till obligatorisk livsnödvändig statlig infrastruktur. I dagens samhälle är det lika viktigt som vägar och elförsörjning, speciellt när myndigheter allt mer lägger ner och istället erbjuder ofta fantastiska tjänster på Internet.
Gissningsvis blir nästa steg på de drabbade orterna i Värmland, Dalarna och Jämtland att Telia härnäst även river kopparkablarna och telefonin. Detta sker nämligen normalt bara på stationer utan just ADSL. Lösningen är alltså att först ta bort ADSL, så man sedan även kan ta bort telefonin. Siste man lägger på luren.




